Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No.554
vereeniging op om deze te maken tot het orgaan
eener nieuwe partij.
Ie Utrecht kwamen een aantal
invloedrijke mannen, gematigde oud-liberalen en
sywodaal-orthodoxen bijeen, richtten een ver
eeniging op en ontwierpen een program,
waarvan de meest saillante zinsnede een
oplossing van den schoolstrijd voorstelt, die
misschien *ÜO jaar geleden doeltreffend zou
geweest zijn, maar die thans tot geen bevre
diging zou leiden. Zij komt als alles, wat
ooit door de liberalen in deze zaak gedaan
is, veel te laat. Politieke mannen van alle
richtingen moeten dan ook deze zinsnede
slechts raet een ironisch lachje hebben kun
nen lezen.
Ernst of scherts? is men geneigd te vra
gen, wanneer men u voorstelt, aan de open
bare school haar neutraal karakter te ont
nemen en haar een gematigd Christelijke»
aard, afwisselend naar de plaatselijke gesteld
heid, daarvoor in de plaats te geven. Men
heeft, misschien ten onrechte, de openbare
school wel eens een moderne secte-school ge
noemd. Met meer recht zou men een
open- bare school ingericht naar deze denkbeelden
een ethisch-irenische of een evangelische
secte-school kunnen noemen. De voorstellen
van Eendracht maakt macht waren misschien
aannemelijk, toen er nog geen schoolstrijd
bestond. Ze zouden het ontstaan daarvan
hebben voorkomen door beperking van het
aantal ontevredenen en door het beletten
?der vereeniging van de verschillende groepen,
waaruit zij bestonden. Nu echter de school
strijd bestaat en zulk een graad van heftig
heid heeft bereikt, nu zou het invoeren der
door Endracht maakt macht verdedigde
regeling slechts dienen om hem nog bitterder
en nog heftiger te maken.
Het voorstellen daarvan is een bewijs van
fc den echt conservatieven geest dezer
vereeni* ging, van een geest, die de tegenwoordige
.toestanden niet wil erkennen, die zich niet
wil inspannen om door de ontwikkeling
daarvan iets werkelijk goeds te doen ont
staan, maar die er de voorkeur aan geeft
den eens -afgelegden weg terug te gaan en
tot wegneming van de verkeerdheden van
het heden terug te keeren tot toestanden,
die in den aanvang dezer eeuw bestonden,
zonder daarbij te bedenken, dat eens ge
dane zaken geen keer nemen en dat een
veel bewogen geschiedenis onvernietigbare
sporen in het leven van een volk achterlaat.
De overige artikelen van haar program
zijn hiermede niet in strijd. Zondert men
de invoering van den persoonlijken dienst
plicht uit, dan vindt men. er slechts onbe
paalde formules waarmede ook de strengste
conservatief zich kan vereenigen en waar
mede hij zich zonder twijfel zal vereenigen,
zpolang de conservatieven niet van oordeel
zijn, dat hunne partij staatkundige onrecht
vaardigheid voorstaat. En dit, men zal het
jnij toestemmen, is wat veel geëischt.
Het pr. gramma van Eendracht maakt
macht is daarom welsprekender door zijn
zwijgen dan door zijn spreken. Het volkomen
negeereu van het gewichtige vraagstuk der
scheiding van kerk en staat bewijst, dat de
gematigde oud-liberalen, die het initiatief tot
de oprichting dezer vereeniging genomen heb
ben, zich den steun der met hen samenwer
kende Ned. Her v. clericaleu slechts hebben
kunnen verzekeren door het laten varen van
moesten bepaald blijven om de illuminatie
te zien. Van hij wist niet hoe ver kwamen
vreemdelingen aan om de feesten bij te wonen,
en zou Monsieur nu willen dat Madame er
niet bij was?
Eva zou dol gaarne willen blijven. Nog
twee avonden in Parijs! En dan te kunnen
vertellen hoe Parijs feest viert. Heerlijk!
Geoffrev mocht er geen woord tegen inbren
gen. Nu, dat wilde hij dan ook niet. Goed
zoo, zij zou dan maar op staaudcn voet aan
de kamenier gaan zeggen met het inpakken
op te houden, en hij zou op staanden voet
Monsieur Leroux gaan verwittigen dat zij nog
bleven.
En dit deden zij clan. ook, zij vertrokken
niet, maar hij was nu ook zeer streng-, en stond
er op dat zij zi^h dien Zaterdag n iet vermoeien
zou, en drong er op aan dat zij den geheelcn
Zondag namiddag rust nam, om zich voor
te bereiden op de vermoeienissen van den
avond. Zij hadden des ochtends een paar
Engelsche kennissen ontmoet, die hen
uitgenoodigd hadden bij hen in de Cnamps Elyseés
te komen, om van het balkon naar de illu
minatie te kijken. En tegen den avond
werd Geofïrey nog strenger; hij verkoos ab
soluut dat zij haar licht kleedje tegen een
dikker zou verwisselen, omdat hij zich over
tuigd hield dat het midden in den n acht veel
koeler worden zou. Zij pruttelde tegen en
noemde hem een despoot, en tegen negen uur
gingen zij arm in arm op weg, zoo gelukkig als
twee kinderen, die een pretje te gemoetgaan
»U komt niet thuis voor tegen den ochtend,
dat zie ik er wel in," zeide Monsieur Leroux
toen hij hen uitgeleidde. «Monsieur doet er
wel aan, dat doekje voor Madame mede te
nemen, voor het geval dat het koud mocht
worden. Maar zou Madame haar parapluie
niet bij den conciërge laten, er komt be
paald geen regen. Niet? Monsieur wil hem
liever meenemen? Enfin, bonsoir!"
(Wordt vervolgd)
iedere gedachte aan zulk een scheiding, zelfs
in de verre toekomst.
In weerwil van al deze gebreken onder
scheidt Eendracht maakt macht zich zeer
gunstig van de nationale kiesvereeniging.
Bij het eerste nog den schijn eener politieke
gedachte, bij de laatste clericalisme van het
zuiverste water.
Tot voor niet langen tijd was ds.
Buytendijk een der vurigste strijders voor de chris
telijke school. Wel was hem de schrik om
het hart geslagen door het drijven van Dr.
Kuyper en vooral door diens optreden in de
Ned. Herv. kerk, maar toch, het ging niet
aan plotseling volkomen met het verleden te
breken. Daarom geene aansluiting bij Een
dracht maakt maehtt want dit verdedigt een
gematigd christelijke openbare en bestrijdt de
christelijke bizondere school, waarvoor ds.
Buytendijk en de zijnen, hoewel zij inzien,
dat men de leus »de bizondere school regel,
de openbare uitzondering" zal moeten los
laten, toch nog altijd sympathie gevoelen.
Bovendien zwijgt het programma van
Eendraclit maakt macht van de Kerk en hoewel
dit het vermoeden wettigt, dat men daaraan
niet wil raken, dit is voor ds. Buytendijk
niet voldoende. Want Bronsveld en
Buyteiidijk (ik citeer letterlijk uit de Waijeninger)
zijn allereerst en allermeest gehecht aan de
bestaande Ned, Herv. Kerk, ook wel de
groote Volkskerk geheeten.
Van hier het plan tot oprichting eener
vereeniging, wier werkzaamheid zich over hot
geheele land zou uitstrekken en die zich zou
beijveren om in de wetgevende macht man
nen te doen kiezen, voor wie de vreeze Gods '
het hoogste is, die rekening houden met de
godsdienstige behoeften des volks en met
de rtchten der erkende kerkgenootschappen in
het algemeen en van die der-protestantsche in
het bizonder.
Zoo staat het letterlijk i'i de punten, die
ds. Buytendijk in de vergadering te Utrecht
ter bespreking heeft opgegeven en zoo is het
volgens de verslagen der couranten door de
vergadering vastgesteld.
Daaraan was door ds. Buytendijk een ander
zeer opmerkelijk voorstel toegevoegd. Hij
wilde nl. dat de vergadering als haar oor
deel zou uitspreken, dat de beslissing over
alle andere zaken van algemeen belang be
hoort overgelaten te worden aan de pru
dentie van Kegeering en Kamers. Daarmede
ging echter de vergadering niet mee. Zij
vond het wel niet noodig voor deze woorden
iets anders in de plaats te zetten, maar zij
bleek, dank het politiek verstand der aan
wezige leden van Eendracht maakt niacJit,
van oordeel, dat in dit geval zwijgen lood
en spreken oud ijzer diende geacht te wor
den, waarschijnlijk niet het oog op de waarde
van beide edele metalen op de vrije markt.
Geen wonder voorwaar, dat de deftige
Haagsche conservatieven zich op een ver
gadering, waar zulke enormiteiten verkocht
werden, niet t'huis voelden- en ijlings naar
den Haag terugkeerden om een eigen ver
eeniging op te richten.
Geen wonder ook, dat ds. Buytendijk
guliveg erkent geen politiek, maar slechts een
kerkelijk man te wezen, al zullen velen zich
met de daarbij gevoegde verontschuldiging,
dat ook Dr. Kuyper, hoezeer hij er den schijn
van aanneme, geen politiek man is, niet
j kunnen vereenigen.
| De Haagsche heeren dan keerden naai
den Haag terug en richtten een eigen ver
eeniging op met een eigen program, het
program der nationale parlij. Dit vertoont
bij alle verschil in formuleering onmisken
bare overeenkomst met liet program van
Eendracht maakt macht, maar is in bijna
alle opzichten ook even. rekbaar en onbe
duidend.
Over de scheiding van kerk en staat geen
enkel woord; men doet een voorstel tot op
lossing der ondenvijskwestie en wil de rege
ling daarvan aan de Provinciale Staten over
laten, met dien verstande, dal lift van
orerhei'JKii'ff/e ccmtrekte Jager oivlencijs rc</el "i/j
daar, waar het bizotider onderwijs blijkt niet
l in de bc.Iioeftc te voorzien. Regeling dus van
het onderwijs door de Provinciale Staten d. i.
regeling naar de plaatselijke gesteldheid, zoo
als door Eendracht maakt macht was voorge
steld. Het slot der paragraaf is 7,00 slecht
gesteld, dat men naar de bedoeling slechts
kan gissen. Klaarblijkelijk bedoelt men iets
anders dan er staat. Wat dit is, verklaar ik
ronduit niet te begrijpen; het doet, er waar
schijnlijk weinig toe, omdat de hoofdzaak is
regeling naar plaatselijke gesteldheid.
Van de overige punten van liet program
der nationnlr parlij kan men als van dat
van EcndracJit maakt macht zeggen, dat zelfs
de strengste conservatief er zich mee kan
vereenigen en dat ze welsprekender zijn door
wat ze verzwijgen dan door wat ze zeggen.
Daarom juist vertegenwoordigen de ge
noemde drie vereenigingen de nieuw opko
mende conservatieve partij, want ieder vraag
stuk, waarover men zwijgt wordt van de
agenda verwijderd en het verwijderen van
een vraagstuk van de agenda geeft aanlei
ding tot het voortbestaan van toestanden,
waartegen oppositie bestaat. Over de kerk
wordt gezwegen behalve in het program van
ds. Buytendijk en in dit program wordt,
handhaving van den bestaanden toestand op
den voorgrond gesteld. Over de school zwijgt
men niet; maar de voorstellen, die men daar
omtrent doet, brengen ons niet vooruit, maar
achteruit. Over alle andere vragen van den
dag zwijgt ds. Buytendijk en spreken de beide
andere vereenigingen, maar in zulke vage
termen, dat zwijgen hier zonder twijfel goud,
spreken oud ijzer is.
Dat er dus bij alle schijnbaar verschil
groote overeenkomst tusschen de drie
programmen bestaat, blijkt dunkt mij duidelijk;
overeenkomst genoeg om de drie vereenigin
gen te beschouwen als voorloopers eener
conservatief-clericale partij, die in de toe
komst de rechterzijde der liberalen en de
rechterzijde der anti-revolutionaireii in zich
zal opnemen.
Laten wij hopen, dat zij op die wijze veel
tot zuivering van onzen politieken dampkring
zal bijdragen. CAXDIDUS.
ADAM IN BALLINGSCHAP.
(Bij de Plaat.)
Niemandt kreucke om dit toestel van het
paradijstooneel zijn voorhoofd
Acin de Heei'en Vadei's van het Oitde Mannenhuis.
G. ' (VOSDKL.)
I. IN HET PARADIJS.
EVA (tot Adam).
Nu bruigom, zijt gerust, 'k Versta wel wat de
wet zeit,
En beter dan gliij meent. Wat steurt uw
nauegezetheit
Zich om een appelbeet? dit's louter bijgeloof. . .
Geloof en volg uw bruid, en proef, en na hot
smaecken
Zoo oordeel mot verstant en kennisse van zaecken.
ADAM.
O, welck een strijt!
Zal ick de liefde en gunst van mijne vrouwe
ontbeeren,
Of d' opperste genade in ongena verkeeren?
Laet ons dan te zaemen leven.
O Vader, knntghe uw zoon een struickeling
vergeven,
Dat ick een oogenblik mijn wederga behaegh,
Zoo zie dit over. Dat's een overgacnde vlaegh.
Men moet een zwacke zacht en minnelijck
bejegenen. . . .
(VONDEL.)
II. ADAM.
De geest, die ons verscheen
Schijnt geen Uriül, maar Godt zelf, wiens wet
wij braecken,
Om boven 's menschen peil te steigren in de
daeckcn
Des hemels, boven Godt, in wijsheit, eninmaght.
O lusthof, paradijs! o schoot van ons geboorte !
Wat baet het ommezien! ons wort vcrboOn dees
poortc.
(VONDEL.)
III. HET TAÏIADIJS HERKREGEN.
d' Acrts-engel Uriül, met Adara's klagt_begaen,
Laet bom niet langer in den druck alleonig staen, ,
Maar opent op zijn boe de deur van 's hemels j
oorden,
Waer Adam nu voortaen zal passen op zijn
woorden.
(VONDEL.)
xAls twee honden vechten om een boen,
loopt een derde er mee heen."
Maar wie zal de derde zijn? vraagt de
Hagenaar, wien de lust nog niet vergaan is,
het politiek leven (?) in de residentie eenige
aandacht te wijden.
Het spiegelgevecht tusschen Westeinde en
Parkstraat duurt voort, zonder dat er noch
ter eene noch ter andere zijde doodelijke
slagen vallen.
Daar doemt liet, gerucht op, dat «ernstige"
mannen een zestal bezig zijn naar de
tooverformule der eendracht te zoeken.
Dat ^ernstig" is tegenwoordig modewoord,
overtuigd als men is, dat, tot dusverre het
politiek gemorrei in 't ooievaarsgebied die
qualificatie niet verdiende.
Ernstige mannen wel een half dozijn
tegelijk, en dat onder den rook van 't Bin
nenhof, 't is op zichzelf merkwaardig.
Gelukkig liet dat half dozijn ons niet lang
in 't onzekere. Zij hebben een manifest op
gesteld, waarvan de beteekenis is, dat er een
«Nationale partij" zal gevormd worden,
«onder Gods omnisbaren zegen".
Begrijp eens: nationaal! Alle andere
kiezersvereenigingen, die tot dusverre in
Nederland gevormd werden om te helpen
aan de samenstelling van een Nederlandsch
parlement, om Nederlandsche belangen te
behartigen, zijn natuurlijk niet nationaal.
En dan wat die formule aan 't slot! Men
denkt onmiddellijk aan een Troonrede, en
wat is er nationaler dan zoo'n document.
Of de ernstige mannen het ernstig meenen!
Dat is wat anders dan de kwajongens van
«Amsterdam", door Uilenspiegel zoo geestig
uitgeteekend!
De zes reddende engelen zijn: het oud-lid
van den Raad van Ned.-IndiëJ. F. R- H.
Van den Bossche; vice-admiraal jhr. F. De.
Casembroot, adjudant, des Konings i. b. d.,
oud-lid van de Staten-Generaal; jhr. mr. R,
A. Klerek; mr. J. Lion, secretaris van de
staatscommissie voor het Wetboek van Straf
recht voor Europeanen in N.-I.; jhr. J. H.
P. Von Schmidtauf A Itenstadt, gep. kapitein
ter zee; Mr. H. W. F. Struben.
Titels genoeg. De heeren Klerek en Stru
ben staan er wel wat kaal bij; maar 't is
bescheidenheid, die hun weerhield, hun naam
te sieren. De heer Klerek heeft reeds een
schoone toekomst achter zich: hij is
oud-candaat van 't «Vaderland" voor den Haagschen
gemeenteraad, en op 't oogenblik lid van
het bureau der a. s. Koekamp-tentoonstelling ;
Mr. Struben heeft, als we ons niet vergissen,
recht op den titel van oud-kapitein der d. d.
schutterij.
Het programma der «Nationale partij",
zooals het ons iu dit ernstig manifest wordt
geopenbaard, laat aan vaagheid niets te
wenschen over. De heeren wenschen zich
«voorloopig althans, niet in breede beschouwingen
te begeven."
Die blijven natuurlijk bewaard voor de
vergaderingen.
Alleen vertellen ze, »dat aangelegenheden
van zuiver godsdienstigen aard niet op het
terrein van de staatkunde tehuis behooren",
en dat een «Nationale partij ondenkbaar is
zonder vasthouden aan onzen
Constitutioneelmon archalen Regeeri ugsvorm.''
Dit is een gelukkige greep om socialisten
en anarchisten, buiten de «Nationale partij"
te houden. Ongelukkig is er verzuimd,
de leden van Eigen Hulp te bannen. En
een lid van die vervloekte gemeenschap is
toch in 't oog van een groot deel der Haag
sche kiezers nog gevaarlijker sujet dan
Domela's volgelingen.
't Verzuim kan intusschen later bij amen
dement op de statuten nog hersteld worden.
Kunst en Letteren.
HET TOONEEL, TE AMSTERDAM.
Grand Théatre: Patience.
Salon des Variétós: Booie Anna.
Tot bijwoning van de uitvoering der entirely
new and original opera, entitled Patience; or,
Bunthorne's Bride", in het Grand TJicatre, had
ik de eer door Sir Arthur Sullivan" (den
komponist Coupé, au d'or a uno main de
carnation,tenant uno pée de gu. etc. ?).Mr. W. S. Gilbert,
Mr. R. D'Oyly Carte en de IIH. gcbr. van Lier te
worden uitgetioodi gd. Ik ben niet minder dank
baar dan de Duitsche kunstgcleerden, voor zulke
heuschheid, acht mij niet minder dan zij tot
vriendelijke erkenning gehouden, en kan met een
tamelijk rustig geweten in hunne waardcering
meegaan.
De vertooning van werken als de Mikado" en
Patience" geeft eon eigenaardig genoegen. Die
mooye Engelsehe meisjens, die ons, vooral in deze
iesthetisch-satyrische Burlesk-Oper," de
slankgratiüuze dekoratieve figuren van J. Moyr Smith
in herinnering brengen, Hogarths
schoonheidslijnbcwegingen, intredend voor een harmoniesch ge
kleurd landschap en kontrasteercnd met zekere
clown-achtige ett'ekten of blinkend gehelmde stijve
dragorider-falanxen, zijn aangenaam om te zien,
en ook om te hooren, onder begeleiding der
beurteling vlocyende en trippelende melodicn van den
toonzetter.
Op den room van eenig dramatiesch verband in.
deze opera" gelegd te hebben, zal de Heer Gil
bert wel geen aanspraak maken. Daarentegen
komt hem de lof toe. een reeks van ccbt komieke,
soms burleske, koeplcttcn en andere klauzen te
hebben geschapen. De stof, de zoogenaamde
resthetische beweging in Engeland, gaande gemaakt
door de verkondiging van John Uuskins
Pr;oraphaëlitische stellingen, en gestijfd door het op
treden van den zonderling Oscar Wilde, zal voor
de meerderheid uit ons publiek wel een gesloten
bock zijn geweest, en deze zal, ondanks do attentie
dor 11(1. Direktouren om op het programma het
gewcnselite standpunt van den toeschouwer aan
te geven, we!, als motief' voor do onvoorwaarde
lijkheid van haar toejuiching, het motto aanvaard
hebben:
If this young man expresses himself in terras
too decp for me,
Why what a very singularly doop young man
this deep young man must be!"'
De pne-raphaëlietiesch gestemde Dames, met
haar leliedienst, worden, in den loop van het stuk,
dapper geridikulizeerd; namelijk in don text; niet
in haar optreden, waar geen bekoorlijkheid aan
ontzegd kan worden, al zijn de ovaties, die zij aan
den erotischen zanger der vegetablc love"enaan
don iclylleadichter van het realisme brengen,
wat overdreven.
Dat is wel de felt.v ctttya, de gelukkige fout,
van Patience." dat het stuk rijk is aan
inkonsequenties, waaraan wij schoonheden te danken
hebben. Wat ik bedoel zal duidelijk worden,
wanneer ik gezegd heb, dat de text geheel
in liet satyriekc en komieke gehouden is, terwijl
do muziek, behalve in sommige deelen dor
mannenpartijen, meestal bevallig, naïef levendig,
ja somtijds pathetiesch is. Zoo zingt, bijv. eene als
'oud en leelijk bedoelde a'sthetische Dame een lied,
dat in het lyriesch teder moment van eene opera
ferin zeer wel geplaatst zon zijn, en ook als zoo
danig door het publiek wordt toegejuicht; maar
onder de muziek staan onder anderen
textwoorden als deze:
Fading is the taper waist
Shapeless grows the shapely limb,
And although securely laced.
Spreading is the tigure trim!
Stouter than I used to be,
Still more corpulent grow l
Thero will be too mnch of me
In the coming bye and bye.
liet charaktcr der muziek, die iets kinderlijks,
iets,,bolle-bakkertjen-op-zyn-muilen-achtigs"heeft,
paste uitnemend bij den Japanschen Mikado, z:j