Historisch Archief 1877-1940
No. 629
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
Brahms, dien zij kenden. Men genoot te zamen
van de heerlijke natuur en Bralims vernam dat
zij een uitstapje naar de Gosaumühle wilden ma
ken, hetgeen hij hun ook zeer aanried. Zij gingen
er ook heen, vonden de keuken even goed als alge
meen verhaald wordt, en waren zeer in hun schik.
Toen zij na het uitmuntend diner den herbergier
riepen en wilden betalen, zeide deze eenvoudige
landbewoner; Maar heeren, hoe komt ge op het
denkbeeld? Zou ik dan den beroemden professor
X. en zijn collega, professor Q., niet kennen 'l Van
zulke beroemde mannen zou ik toch geen geld
aannemen! Het was mij een groote eer, dat gij
bij mij het middagmaal hebt willen gebruiken en
dat het u gesmaakt heeft."
Dit was aangenaam en streelend tevens en na
eenige vruchtelooze protesten namen do twee ge
leerden, vooral zalig in het bewustzijn, dat zij zoo
beroemd waren, den weg naar Ischl weer aan.
Daar vertelden zij in dun kring der vrienden, hoe
good hun uitstapje hun bevallen was en lioehun
vooral de inteliectuecle ontwikkeling der platte
landsbevolking zoo was meegevallen, daar deze
zelfs de Weener beroemdheden van gezicht kende
en een eenvoudig man, een herbergier, zelfs geen
geld van. hen had -willen aannemen."
De vrienden konden nauwelijks het eind van
het verbaal afwachten om het uit te schateren.
Brahms had hun juist meegedeeld hoe hij
vooruitgereden was naar de Gosaumühle en met den her
bergier afspraak had gemaakt, dat hij, Brahms,
het diner betalen zou en men van de twee be
roemde mannen" geen geld zou nemen.
Lelie en anjelier. Uit Parijs schrijft men: Een
der meest bekende leden van de reakt'onaire partij
te Nimes, de heer De Ballavieille, heeft den graaf
van Parijs twee met rijk borduurwerk versierde,
in een der eerste fabrieken vervaardigde fauteuils
ten geschenke aangeboden. Deze waren oorspron
kelijk voor Boulanger bestemd en uit teedere
opmerkzaamheid voor den generaal waren er zijn
lievelingsbloemen, roode anjelieren, op geborduurd.
Overeenkomstig de bestemming, die het geschenk
nu gekregen heeft, werden de roode anjelieren
uitgetornd en door witte lelies vervangen.
Te bezorgd. Dat ook de best verzonnen verras
singen in het water kunnen vallen, heeft dezer dagen
?een familie te Berlijn tot haar nadeel ondervonden.
Deze had de uitnoodiging ontvangen in een andere
stad een bruiloft bij te wonen, en daar een uit
stapje verder dan in de omstreken van Berlijn
voor de familie tot de groote zeldzaamheden be
hoorde, verkeerden allen in niet geringe opge
wondenheid. Vooral maakten zich groote zorgen
van den heer des huizes meester, die erg bang was,
dat hij den trein zou misloopen. Den
vooratgaanden dag werd reeds ieder iamilielid met een
ambt gedurende de reis belast, maar niemand
dacht aan de hoofdzaak, het nemen van kaartjes.
Toen nu eindelijk het uur van vertrek aangebro
ken, het station bereikt en met veel moeite een
?coupéveroverd was, waarin men het zich gemakke
lijk maakte, vroeg de vrouw plotseling, terwijl zij lis
tig met de oogen pinkte: Meere God, kinderen, heb
ben wij wel eens kaartjes?" Man, zoon, dochter en
schoonzoon knikten vol vertrouwen en toon na
vertrek van den trein de conducteur in den coup
kwam werden triompheerend vijf handen opge
stoken, die elk de verlangde vijf kaartjes vasthielden.
Ontsteld zagen de vijf personen elkaar een poos
aan; eindelijk zeide de vader: Wat, hebben jullie
ook kaartjes ? Ik dacht, dat niemand daaraan ge
dacht had en heb ze stilletjes gekocht, om jullie
te verrassen." Dat heb ik ook gedacht," kwam
het langzaam uit den mond der drie jongste per
sonen en bijna weenend voegde de vrouw er aan
toe: Opdat ons dit nu niet werkelijk zal over
komen, wanneer wij terugkeeren, heb ik terstond
maar voor ieder twee gekocht."
De huisvrouwen, die zich in het grijs verleden
van 20 a 30 jaren herwaarts kunnen ver
plaatsen, krijgen gewoonlijk nog kippenvel bij de
herinnering aan al het getob, dat destijds cene
verhuizing veroorzaakte. Dagen en nachten van
te voren was men in de weer om alles zorgvuldig
in te pakken; door ruwe schippers of vrachtrijders
werden manden en kisten in- of opgeladen en
menig kostbaar of nuttig voorwerp was na aan
komst, niettegenstaande de goede zorgen der huis
vrouw, gebroken of onbruikbaar geworden.
Sedert is het verhuizen de gemakkelijkste zaak
ter wereld geworden.
Ondernemende mannen hebben van het doen
van verhuizingen" eene bepaalde industrie gemaakt
en onder deze bckleeden, met andere firma's, de
?Gebrs. Paris van Rotterdam sedert twintig jaren
eene eerste plaats.
Ook in Amsterdam heeft de naam dezer firma,
nadat zij hier zes jaren geleden eene filiale opende,
O. Z. Voorburgwal, een gooden klank verkre
gen. Hare relatiön strekken zich uit over de
gansche wereld en de kolossale tapissicres met
opschrift: Goederenvervoer: Gebr. Paris,
Amster-dain-Rotterdam, treft men overal aan.
Sedert eenige weken is de Amsterdamsche filiale
gevestigd: Reguliersdwarsstraat 10(i. De inrichting
is waarlijk grootsch. Het huis toch heeft 1(5 meter
gevelbreedte en een oppervlakte van 4 are, waar
van na aftrek van eeno ruime remise en stal 5.'25
are beschikbaar blijft voor bewaring van inboedels.
Die bergplaats is als een kerk; een halve
lleerenof Keizersgracht aan inboedels kan men er borgen.
Het spreekt van zelf, dat de firma Paris bij het
openen dezer nieuwe inrichting haar materieel
belangrijk heeft uitgebreid. O. a. heeft zij zich
een aantal tapissières van de nieuwste en meest
practische constructie aangeschaft. Hierin wordt
door geoefende handen een geheele inboedel netjes
gepakt, zonder overladen naar de verste oorden
der wereld vervoerd, en daar afgeleverd zonder
dat men zich met iets behoeft te bemoeien.
Ingezonden.
VOOR DEN ETEN WEER THUIS.
Naar Marken.
Geachle Redactie.
Naar aanleiding van het artikel over Marken
van uwen geestigen medewerker,-den heer Js.van
Kennes, die ons zoo meesterlijk en zoo dikwijls
met zijn pen schilderijtjes uit de raadzaal vol le
ven en frischheid weet voor te toovcren. wil ook ik
voor mijne indrukken van een tochtje naar Marken
een bescheiden plaatsje in uw blad verzoeken.
Het is niet alleen omdat ik do zaak uit een ge
heel ander oogpunt bezie, maar omdat ook ik mij
aantrek de waarschijnlijk niet zoo kwaad bedoelde
verwensching van den heer Rennes tegen hen die
pleizicrtocMjes naar het eiland Marken
organiseeren. Behalve dat die verwensching den heer
v. II. zelve in de eerste plaats treft, is ze toch
ook niet aardig tegenover mij en anderen, die in
tochtjes naar Marken een waar genot vinden,
Ik heb reeds voor tien en meer jaren geleden
uitstapjes met mijn vrienden naar Marken gemaakt,
we gingen toen eerst per rijtuig naar Monniken
dam en verder per botter naar Marken. We
moesten toen voor een flink rijtuig minstens twaalf
gulden en acht gulden voor den botter betalen.
Later ben ik een paar maal op Zondag met de
stoomboot naar Marken geweest, bij mooi weer is
dit zeer aanbevelenswaardig, maar sedert wij een
maal door regen en wind werden overvallen en
mijn vrouw, akelig zeeziek, uren lang in de kajuit
moest blijven, sedert dien dag wil mijn vrouw
niet meer met de stoomboot naar Marken, en nu
do tram er is, geef ook ik geheel en al de voor
keur aan het nieuwe vervoermiddel.
Ik zal u zeggen waarom.
Vooreerst is de reis betrekkelijk zeer goedkoop,
want voor den botter betaalt men tien stuivers de
persoon heen en terug, dat is bij vroeger verge
leken goedkoop en daar ik hoogst bescheiden
tweede klasse reis en een couponboekje koop, kost
mij de reis retour naar Monnikendam drie en
zestig cents. Wanneer ik nu mijn geld betaald
heb en op het aardige nette bootje heb plaats
genomen, steek ik niet, zooals gij mijn waarde
heer van Rennes, in de plaats daarvan mijn oogen
in mijn zak, niaar ik houd zo wijd open, want de
reis gaat wel niet door bosschen en over bergen,
dat kan men in Waterland ook niet verwachten,
maar de reis is toch zeer interessant en vol af
wisseling. Do vaart op het bootje, die maar tien
minuten duurt, is mij gewoonlijk te kort, eerst
de stadsgezichtjes en daarna de verrassende vrije
blik op het altijd schoone Y, het kan niet beter.
Do tram is goed ingericht, men heeft zelfs geen
last van stof, ten minste niet tot aan Monnikendam,
een hoogst zeldzaam voorrecht op tramwegen, en
ze rijdt zoo gemakkelijk alsof ze op vasten
rotsgrond in plaats van in do meeren en veengronden
van Waterland was aangelegd.
'Toen ik hierover den heer Tuijn, wethouder
van Edam, mijne verwondering te kennen gaf,
vertelde deze hoer mij, dat nog verloden jaar
niemand aan het tot stand komen van den tram
geloofde, men dacht dat in den slappen grond van
Waterland alles zon verzinken. Toen de tram dan
ook pas geopend was, durfden velen nog niet
mederijden; nu echter gaan zelfs grijsaards mode, die
nooit in een spoor hebben gezeten.
Na deze kleine uitwijding moet ik er nog van
vertellen, dat men van geen punt een schoonor
uitzicht heeft op Amsterdam, dan van den
Waterlandschen dijk bij Buiksloot, waar de trein over
rijdt.
De oude keizorstad met haar statige torens strekt
zich van daar van oost tot west als eeno onaf
zienbare huizenrij, vol afwisseling voor ons uit;
is men zoo gelukkig dat men or bij avond is bij
een schoone ondergaande zon, dan is het tafereel
onvergelijkelijk schoon.
Ik onthoud me, om niet te lang te worden, van
verdere beschrijvingen en ga nu dadelijk met u
naar Marken.
Uwe beschrijving van een zeetochtje, met don
typischcn ouden de Waart, is uitstekend, het ver
raadt weder uwe meosterhand, die van menig ge
meenteraadslid ons portretten gaf, zoo goed als
weinige anderen dan gij dat kunnen doen; maar
mijnheer van Rennes, bij een man van zoo onbe
twistbaar talent, moet men er zich over verbazen,
dat hij niets gezien heeft, dat hij niet hooft be
wonderd, het gezicht van Monnikendam uit den
botter gezien, en ook dat hij de zoo schilderach
tige Marker huizen, niets zag dan vier of vijf
groepen leclijke oude huizen.
Met het museum zijt ge er leelijk ingeloopen,
maar waarom niet liever naar het huis van schip
per de Waardt gegaan, om dat van binnen te
bewonderen, met zijn bonten wcelderigon en toch
harmonischon en onkostbaron opschik.
Ge hadt dan met een in de door den zoon zelf
met snijwerk van de beste soort versierde klompen
een der beste staaltjes kunnen bewonderen van
de bijna uitgestorven Nederlandsche huisvlijt, en
die nu dank zij eenige belangstellende kunst
vrienden op Marken on elders begint te herleven.
Do Markers zijn onbewust geboren artisten; ziet
hunne klcoding en niet alleen hunne huizen, maar
ook de versieringen in de roof der schuiten aan
gebracht, alles is zoo decoratief en toch zoo een
voudig mogelijk.
Ik ben het met u eens. dat het jammer is, dat
men niet eens goed kan gaan zitten, met ecu vrij
uitzicht op de schoono zoo. Ik had ook zoo gaarne
eon frisch zeebad genomen, het was een
tantaluskwelling bij dio warmte en to midden van al dat
water, het genot daarvan te moeten derven. Het
water zag er zoo frisch en verleidelijk uit. Ik
hoop, mijnheer v. II., dat het u en den lezers van
dit weekblad niet onaangenaam is geweest, nu
ook ik eens mijn indrukken van oen tochtje naar
Marken heb medegedeeld.
X. X. X.
door Jack T. Grein en Jarvis. Daarin werd o. m.
medegedeeld dat het stuk zoo al niet gevallen, dan
toch zeer slecht door de pers was beoordeeld.
Welnu dit is een eenzijdig oordeol. Alleende Pull
Mail en de Daily News lieten zich ongunstig
over het stuk uit, omdat de moraal er van vol
gens hunne meening niet goed was.
Do Times, Echo, Graphic, Globe, James Gazctte,
Stage on meer andere groote bladen bespraken
het stuk in zeer gunstigen zin. Ook ten uwent
heeft Jan C. de Vos' Susanna" succes gehad,
naar ik mij herinner; ik zag vroeger te Rotter
dam het stuk en was nu te Londen bij de voorstelling
tegenwoordig en durf gerust verklaren dat het
publiek zeer tevreden was n over het stuk n
over de opvoering. Ik vond dat het gewonnen
had door de omwerking.
Do beide omwerkers, de IIH. Grein & Jarvis
werden ten slotto, niet door een klubje vrienden,
maar unaniem voor 't voetlicht geroepen.
Ik vertrouw dat u onpartijdig genoeg zult zijn
om deze regelen een plaatsje in uw blad te gunnen.
Onder dankzegging voor de plaatsing,
hoogachtend,
Ken Hollander te Londen.
Reclames
40 cents per regel.
Speciale inrichting voor Schoenen naar
maat, in gips afdruksel voor gevoelige, pijn
lijke, gebrekkige voeten, knobbels,
etc. etc. ANTON HUF Jr.,
Kalverstraat 200.
l DE HOLL SIGAREffiBEIEK,
B 38 Acliteröurgwal. Amsterdam,
verkoopt exquise HAVANA-ölGAREN van ? 50
tot ?100 p. 1000; levert haar restanten uitmun
tende HAVANA-SIGAREN voor ?5.15 per 100,
franco. Qualiteit onverbeterlijk.
"LOMArT& CO~
361 N.-Z. ArOOBBURGWAL. AMSTERDAM.
Fabriek en Magazijn van
BeursoverziehtAan de Jlc<l«ctie,
ran liet Wceltulud .,de Amsterdammer".
M. M.
In uw vorig No. vond ik onder Tooneel- en
Letterkunde oen bericht over de opvoering van
A mari's love'1, naar Jan C. de Vos' tooneelspel
Susanna", voor het Engelsch tooneel bewerkt
Van 6 tot 12 Juli '89.
In aansluiting aan de zwakke eindsteminiug j
der vorige, debuteerde de fondsenmarkt ook in j
den aanvang dezer beursweek met eene verdere i
verlaging, voor de hoofdsoorten, d. i, de Russische [
schuldbrieven. Zoowel de tegenwerking der Duit- |
sche oftieieuse pers, in zake de Russische Con
versie, f.la de belangrijke realisatien die voor
Frausche rekening tengevolge van een iu
moeielijkhedeu verkeereiid speculant werden uitgevoerd,
hielpen daartoe mede. Bovendien werd men te
Berlijn op nieuw ontstemd door ongunstige
geruehreu uit de kolendistrieten. waardoor voor een
weder uitbreken der werkstakingen werd gevreesd.
Bij den grooten omvang die daar ter plaatse de
afdeeling Bcrgwerk- en mijnwaardeu is begonnen
intenemeu, is het natuurlijk dat de daarin
heevschende stemming ook belangrijk influenceert op
die der overige fondsen. En thans waren het van
de Russische waarden, niet alleen de roebel-soorten
doch ook de in goud-betalende, vooral de spoor
weg obligatien, werden in ruime bedragen ter
markt gebracht.
Met het ophouden dier eeuigszius geforceerde
executien kou de markt zich daarna echter Hink
herstellen en wellicht zoude men op vrij gunsti
ger slotkoersen hebben kunnen wijzen, wanneer
niet op de beide laatste dagen andere oorzaken
waren voorgekomen, die de vergelijking daarvan
met die der vorige week, zeer ten nadeele doen
uitvallen. Reeds te voren had een scherpe reactie
in Spanjaarden de stemming eenigszins doen
weifelen, doch toen men heden de Reuters-be
richten uit Petersburg omtrent het resultaat der
spoorweg-conversie leening vernam, werd het
buitenlandsch aanbod weer zeer overwegend en sloot
de markt algemeen nauw. Volgens dit bericht
zoude behalve de vrije inschrijvingen iu geld, slechts,
circa RM. 81 :i/4 millioeu ter conversie zijn ingeleverd.
Ue deelneming aan onze beurs als basis aannemende
kan men voor die vrije inschrijvingen al zeer
weinig verwachtingen hebbeu, zoodat van het
geheele bedrag ad R. M!. 207 een zeer groot deel
iu de eerste hand ter nadere plaatsing is over
gebleven. De kracht der contractanten moge al
enorm zijn, er zal toch een geruime tijd voor
noodig zijn, alvorens de talrijke waarden, die
thans in hunne portefeuilles berusten en waarvan
bovenbedoeld bedrag slechts een klein deel uit
maakt, in die van hel beleggend of speculerend
publiek zijn overgegaan. In ieder geval bewijst
deze uitslag dat de beste tijden voor de rente
verlaging der Internationale Sta-atsfondseu voorbij
zijn en kan dit op een voortgaan iu die richting
van grooten invloed worden.
De daling in Spaansche fondsen vond haar
oorzaak in den loop der /aken in de Cortes,
waarbij de oppositie opnieuw sterk voor de
h-fJing eeoer rentebelasting streed en voorts op ge
ruchten eener ongundtige, wending in de verhou
ding lus-cheu de kabinetten van Madrid en Parijs.
Voor Portugal viel geen verder verlies aan te
wijzen en kouden de vorige slot-prijzen zich goed
staande houden.
Oosten rijksche en Hongaarschc schuldbrieven
hadden doorgaans een aangenaam voorkomen en
werden voor Weener rekening ook weer geregeld
kooporders uitgevoerd : trouwens die beurs muntte
steeds uit door hare- llinke houding.
Daarentegen waren Egyptt?narcn flauw op het
bericht dat de onderhandelingen met Frankrijk
over de conversie der geprev. schuld voor goed
waren afgebroken. Bovendien zulleu de expeditien
die tegen de Arabieren weer noodig zij geworden,
het land opuieuw tot aanzienlijke uitgaven dwingen.
Onze noteeren zijn nu aldus:
Russen 1880 . . . 85% 84%
Ie Serie. . 85J4 85
2e . . 85% 85
1889 . . . 87% 86M
Gep. Turken ... 84 X 8534
Gec 16% 163^
Douane . . 6934 69%
Oostenr. M./N. . . 701A 10H
I./I.. . . 71% 71K
Pap. Hongaren . . 80 X 80 M
Goud . . 851A 84%
Spanje Buitenl . . 71% G9Ji
Voor onze Binnenlandsche Staatsfondsen valt
noch van eenigeu omzet van belang, noch van
variatien te gewagen. Van Bankwaarden stegen
aand. Amsterd. Bank van 142 tot 150 en dito
Nederl. Bank van 228 tot 234 na 238. Onderde
Spoorwegwaarden noteeren 4 pCt. Deli Spoor
101'A na 100K, aand. Holl. Spoor 153M na 151M,
Gest. Centralen 85 % na 8434, doch
Haarl.-Zandvoort G4 na 05 pCt.
Aand. Stooinv. Nederland 1% pCt. beter (110
na 10834).
Op de Indische markt bleef de stemming vast.
In Handel- Mij werden omvangrijke
winstrealisatien uitgevoerd, die evenwel goede tegenvraag
ontmoetten. Indische Bank aanvankelijk iets beter,
sluiten onveranderd 80 % (ex 4 pCt. dividend)
na 84K. Gew. Culturen l pCt. hooger en liq.
Cert. Barge-Moorman hetzelfde. Oblig. Soera».
Bank, die eene extra-uitkeering van % pCt. zul
len bekomen, noteeren 103K na 103.
Tabaks-aandeelen doorgaans gevraagd en van
5 tot 14 pCt. hooger.
In Maxwells behield het aanbod voor lokale
rekening de overhand ; bij gemis aan voldoende
vraag, moest ten slotte de prijs van aandeelen
en income bonds ca. }4 pCt. afkomen ; de prior
Lien certif. verliepen intusschen ferm. Voor oblig.
Gecons. Kopermijen blijft zich steeds vraag voor
doen en verhief de prijs zich nogmaals l pOt. >
(81 K?82K), aandeelen Ie Serie 211A na 22K
en dito 2e Serie i% na G?4. Zweedsche Sporen
met aanbod vau dien kant, welke onlangs dea
prijs sterk had opgedreven, 20M na 27 34.
Goudmijn-shares nagenoeg verlaten en on»
veranderd.
De handel in Russische spoonveg-aandeelen
was minder omvangrijk dan wij dit in de laatste
tijden gewoon waren. Wel waren in
WarschauWeeueu de variatien zeer groot en thans iix
gunstigen zin. doch de omzetten waren niet in
verhouding. Ten slotte valt op eene verbetering
van 10 pCt. te wijzen, uitsluitend tengevolge
van bnitenl. kooporders en coutramine inkoopeu,
in verband met het belicht, dat tusschen de beide
partijen in het bestuur een compromis zoude
gesloten zijn. Zuid-West eerst flauw, herstelden
zich geheel op uitstekende ontvangsten; in tegen
stelling met onze vorige mededeeling vermelden
v ij uu, dat het netto-ssuperdividend 'l roebel per
actie bedraagt omdat de Mij. de belasting voor
hare rekening neemt. Fastowo's en Weichsel
ca. l pCt. lager. Ook obligatiëu waren eerder
zwak, vooral de voor conversie aangegeven soor
ten,uadat de gelegenheid daartoe was voorbijgegaan.
Voor Zuid-Amerikaansche staatsfondsen was
het verloop verdeeld; de ongunstigste part ij vorm
den de Venezuelaansche spoorweg soorten, met
name de Carenera; reeds eerder vermeldden wij,
dat de positie der Brusselsche beurs, tijdens de
emissie, plotseling zulk een onvoor/.iene wijziging
onderging, dat men zich aldaar weinig met nieuwe
zaken kou inlaten. Nu was inmiddels van hier
uit op zeer groote Belgische deelneming gerekend
en waren door sommige inschrijvers hunne aan
vragen aanzienlijk verhoogd. Naarmate nu de
termijn van storting naderde, steeg ook het aan
bod van die zijde en kou de aanvankelijk nog
zoo stationaire prijs zich niet staande houden ;
zij sloot aldus S-IJ4 na 8'i%. Merida's volgden
gisteren de reactie met l pCt., en heden waren
de staatsfondsen onder dien invloed ruim ter
markt en ca. l ]4 lager.
A^oor Peruanen was de markt willig, hoofdza
kelijk door vraag voor Parijs op goede verwach
tingen voor de in behandeling zijnde zak^n bij
het congres.
Hoewel de Amerikaausche Spoorwegfondsen
een gunstigen stoot hadden kunnen bekomen,
door de benoeming vau den Heer Hayden.
exvice-president der N.-Y. Central & lliidson-Mij.
tot voorzitter der Truuk-Line associatioii, ont
stond er nieuwe daling door de treurige be
richten over nieuwe tariefverlagingen en het uittre
den van enkele lijnen uit het z. g. Spoorw.-verbond.
Eene daling van Kew-York uitgaande en door
London direct gevolgd was daarvan voor de ge
heele lijst hej gevolg en openbaarde zich hier het
meest in Unions en Xashvillcs. Het schijnt even
wel dat vooral van Engelsche zijde de reactie te
ver is gepousscerd geworden, te meer daar de
verwachtingen vau de bijeenkomst der
Spoonvegdireetiën te Clncago niet ongunstig worden voor
gesteld. Ook het onnonceereu van een hooger
dividend door de Illinois-Central (3 pCt. tegen
2/2) droeg er toe bij om de stemming belangrijk.
te wijzigen en de geleden verliezen weer
grootendeels te doen inhalen. Unions verloren
per saldo l 34 doch Nashvilles, stegen ]4 en
Topekas. na vau -15 tot 3S34 te zijn gevallen,
noteeren heden 40 !4. Central shares 3 (K na
33v't :i :>i^.
Ten slotte moeten wij nog melding maken van
een verlies van eiren /' 234 voor de X. H.
\\~itteKruisloten, hetwelk iu verband staat met het
oplossen van het nog steeds bestaande Consor
tium en waardoor vooral van den kant der z.g.kleine
debitauten groote verkoopen werden uitgevoerd.
Bij de Nederl. Bank werd iu den laatsten
balans-staat eene vermeerdering vau ruim ./' 434
millioen verkregen in de wk-el-porte'euille;
daarentegen nam het bedrag der boleeuiugen
ruim / 3 ton af; de goudvoorraad stee:r ruim
/' 229 mille, het cijfer der eiren!, bankbiljetten
ruim /' (i'/L' millioen, terwijl dat der
rekeuingsaldos ? I's millioen en der zilvenmmt circa
? i' ton afnam.
Een bedrag van ? 7fi.S75 nieuwe aandeelen,
waarop door aandeelhouders het recht van pre
ferentie niet is uitgeoefend, wordt thans tot 17
Juli bij vrije inschrijving aan de hoogst-biedendeii
aangeboden; de toewijzingsprijs zal evenwel
nu allen gelijk zijn.