Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 635
begrepen en gekoesterd te worden door koningen
«n prinsen. Wat kwam het er bij de portretten
die z\j maakten op aan, of onderdeelen scherp
werden weergegeven tot leelijk of zelfs triviaal
wordens toe, of het karakter overdreven werd,
de uitvoering was krachtig en stout: alles was
ernst, eerlijkheid, waarheid en leven wat er aan
was. En de koningen en prinsen namen er zoo
genoegen mee. Tegenwoordige burgers en burge
ressen, als zjj zich verwaardigen een beetje van
haren kostbaren tijd op te offeren voor pozeeren,
wenschen zichzelf lief, geflatteerd, en aangenaam
voor het oog, uitgeschilderd te zien, in een
woord, z\j willen er netjes op staan".
22 Aug. '89. V.
VILLIERS DE L'ISLE-ADAM.
Een zonderling, zeer talentvol dichter en
novellist is overleden, Villiers de ITsle-Adam, bekend
door Contes cruels, Histoires insolites, Contes
fantastifjues en een aantal andere werken, die
aan Edgar Poe en Hoffmann doen denken. Villiers
de l'Isle-Adam was geheel de persoon van z\jn
werken, fantastisch, somber, buiten de wereld; in
deze houding lag natuurlijk veel affectatie, maar
h\j dreef haar zoover, dat het honorarium voor
zjjn werken hem vaak onverschillig was. Villiers
de risIe-Adam beweerde van de familie van dien
naam, in de Middeneeuwen beroemd, en naar men
meende uitgestorven, af te stammen; hij begaf
zich indertyd naar de Tuilerieën om er zijn
rechten op de troon van Griekenland te bespre
ken, en voerde een proces tegen den schrijver
eener romantische revue, wegens het belasteren"
van een zijner voorvaderen.
Villiers de l'Isle-Adam had een zeer artistieken,
curieusen, indrukwekkenden stijl; een soms opzet
telijk zonderling, maar krachtig, kleurig, toch vol
komen zuiver Fransch. Zijn debut, een werk Iris,
dat door het groote publiek niet gewaardeerd
werd, deed hem door Th. Gautier en Baudelaire
opmerken; in lateren tijd waren zijne novellen in
Figaro en eldeis steeds geliefde lectuur.
Onder de werken van Villiers laatste periode
behooren L'Amour supréme, Tribulat Bonhommet,
Akédysserüen l'Eve Future, waarin hij Edison,
die op dit oogenblik te Parijs vertoeft, als een der
hoofdpersonen van zijn verbaal doet optreden. Hij
laat daarin een jong edelman, edel van ziel en
vol intelligentie, een beeldschoone jonge vrouw ont
moeten, die ongeneeslijk dom is, die hij niet be
zitten mag, en daarop tot stervens toe verliefd
worden. Edison waagt dan, om zijn jongen vriend,
Lord Ewald, te redden, eene zonderlinge, tragische
proef; hij vervaardigt eene kunstmatige vrouw, eene
andreïde", duizendmaal volmaakter dan de
volmaakste automaten; hij geeft haar de
wónderhare schoonheid, dezelfde oogen, dezelfde bewe
gingen die het schoone meisje heeft. Dan weet hij
er het domme meisje toe te brengen, met haar
welluidende stem voor den phonograaf prachtige
woorden, die zij niet begrijpt, te declameeren; de
phonograaf, in de pop aangebracht, zal de andreïde"
tot ziel dienen. De physieke gelijkenis is zoo treffend,
dat Lord Ewald, haar op een avond op Edison's bui
ten, Menlo-Park, ontmoetend, meent de schoone
vrouw te zien; dan echter klinken van die lippen,
die tot heden enkel lage domheden hadden gezegd,
schoone, edele, diepe woorden, harmonisch als van
een schoon gedicht, en Lord Ewald is genezen.
Edison heeft hem de toekomstige Eva" laten
zien; hij heeft eene schoone ziel in het schoone
lichaam geplaatst, en dit zal ongehinderd den
jongen Lord behooren. Dit curieus gegeven, om
kleed met al de pracht eener schitterende verbeel
dingskracht, vormt een onweerstaanbaar boeiend
verhaal.
Tribulat Bonhommet is ironisch; het teekent
den philister, vijand van ieder ideaal, met sarcas
tische trekken. L'Amour supréme, Axel en andero
zijn mystisch en dichterlijk; Villiers veracht er
met groote innigheid het teekenen van onbedui
dende details, maar heeft in majesteit van stijl,
in philosophische vinding en poëzie zijn gelijke
nauwelijks onder de novellisten van zijn tijd.
DE GUILLOTINE EN HARE GESCHIEDENIS.
Nu de centenaire van de vreeselijkste dagen der
Revolutie nadert, die Frankrijk in eene zee van
bloed veranderen zouden, de periode waarin de
heul de gewichtigste en meest bezige persoon in
den staat was, kan het belangwekkend zijn, om
trent den heer Guillotin en zijne uitvinding het
een en ander op te halen. Had de beul zelf de
tallooze offers dag aan dag het hoofd moeten af
slaan, zijn arm zou er bij verlamd zijn, zelfs wan
neer zijn zenuwen, want ook een beul moet toch
ten slotte nog zenuwen hebbon, de vreeselijke
menschenslachting hadden uitgehouden. Daarom
kwam eene machine, oorspronkelijk door een
philanthroop uitgevonden om het lijden van het
slachtoffer te verminderen, hier zeer gewenscht
hare hulp bieden en den moord in massa moge
lijk maken, door den arbeid van den beul te ver
eenvoudigen.
De geschiedenis der guillotine is in hoofdzaak
reeds spoedig bekend geworden; toch zijn later
ontdekte bijzonderheden nog eigenaardig genoeg.
De uitvinder, dokter Guillotin, behoorde tot des
konings lijfartsen en was lid der Assemblee nati
onale. In deze laatste qualiteit had hij het vol
gend voorstel gedaan: Misdaden van denzelfden
aard worden met dezelfde soort van straf bestraft,
welke ook de rang en stand van den schuldige
mogen zijn". Dit voorstel werd in de zitting van
21 Januari 1790 aangenomen en tot wet gemaakt;
de koning zette zijn handteekening er onder.
Het was in overeenstemming met de door hem
goedgekeurde gelijkheid der doodstraf, dat juist
drie jaar later, 21 Januari 1793, zijn hoofd onder
de guillotine viel.
Niet minder opmerkelijk is het, dat Robespierre,
door wien zooveel bloed zou vlooien, zich uitdruk
kelijk in de conventie tegen de doodstraf had
verklaard, daar de maatschappij niet het recht
heeft, een harer leden, hoe strai baar en gevaarlijk
ook, te dooden, en daar de doodstraf niet de hard
ste aller straffen is."
Voor het voltrekken der straf stelde dokter
Guillotin in de Assemblee Nationale de door hem
uitgevonden machine voor, die toenmaals nog geen
naam had, en die later den koning, wiens lijfarts
hij was, en wien hij getrouw was toegedaan, zou
dooden. Guillotin meende, dat deze machine het
leven geheel zonder pijn wegnam. Hij werkte trou
wens niet geheel oorspronkelijk, want reeds waren
hier en daar in Schotland, Italië, Duitschland en
zelfs op eenige plaatsen in Frankrijk, eenigszins
gelijke machines, minder geperfectionneerd, in
gebruik.
Reeds in de Chronique van Jean d'Authon, eenige
jaren geleden opnieuw door Paul Lacroix
(bibliophile Jacob) uitgegeven, komt eene beschrijving
voor van eene executie te Genua, in 1507, waarin
men duidelijk de guillotine herkent, die toen
mannagha heette. Een geleerde te Bologna,
Achille Bacchi, heeft daar ook, iu 1555, uitge
geven Symbolicarum quaestionum de universo
genere libri VI, waarin onder de afbeeldingen ook
eene mannaglia voorkomt. In 1632 werd zij gebruikt
in het midden van Frankrijk; Montmorency werd
er te Toulouse mede onthoofd.
Guillotin droeg steeds kleine modellen zijner
uitvinding bij zich, met welke hij voor zijne vrien
den aan kleine popjes het hoofd afsloeg. In Parijs
maakt de mode zich van alles meester, en weldra
merkte zij zelfs de guillotine op en annexeerde
haar. De dames droegen kleine gouden guillotines
als oorhangers en broches, de fatten als doekspel
den. Op elegante diners werd gevogelte en
visschen daarmede onthoofd, en in een ballet, Les
quatre fils Aymon, onthoofdde men de vier Heems
kinderen met de guillotine. Hoevelen van dege
nen, die zich aldus in scherts met de guillotine
bezig hielden, zullen later in vreeselijken ernst
met de werkelijkheid hebben kennis gemaakt.
Zooals alle uitvinders was ook dokter Guillo
tin vol geestdrift voor zijne machine. Met mijne
machine, mijne heeren," riep hij in de Assemblee
uit, sla ik u in een oogwenk het hoofd af en
gij gevoelt niets, absoluuts niets, hoogstens eene
kleine verkoeling aan den hals." De Assemblee
lachte, misschien vooral om het u"; later zouden
talrijke leden ondervinden of de sensatie meer
dan eene kleine verkoeling was, zonder hun be
vindingen te kunnen meedeelen. Bekend is het,
dat de mand, waarin de hoofden vielen, van tijd
tot tijd vernieuwd moest worden, als zij stuk ge
beten was door de tanden der slachtoffers.
Tot dusver had de machine" nog geen naam
gehad. Nu verscheen in een blad het volgend
spotdicht:
Guillotin,
Médecin
Politique,
Imagine un beau matin.
Que pendro est inhumain ?,
Aussitót
II lui faut
Un supplice
Qui sans corde, ni poteau,
Supprinie du bourrcau
L'office
Et sa main
Fait soudain
La machine
Qui simplement nous tuera
Et que l'on nommera:
Guillotine.
Dit versje werd naar eene algemeen bekende
melodie gezongen, en weldra heette het
moordtaig guillotine, welke naam alleen na de ont
hoofding des konings een tijdlang met Louisette
of Louison afwisselde, misschien ook naar Doctor
Louis, die er rapport over uitbracht. In Maart
1792 besloot de Assemblee législative haar als
officieel onthoofdingswerktuig aan te nemen.
Nu kwam het er op aan, haar in natuurlijke
grootte te doen vervaardigen en dan te probeercn.
Hoeveel vertrouwen de dokter ook in zijne uit
vinding stelde, en hoe weinig pijn zij zou doen,
op zichzelf probeeren wilde hij haar toch niet.
Men wist intusschen wel raad. Het is op een
somberen Aprilmorgen in 1792, dat de beslissende
proef op een der binnenplaatsen van de gevange
nis Bicêtre zal worden genomen. Een aantal
timmerlieden zijn bezig, onder leiding van hun
patroon de zonderling gevormde machine op te
slaan. Op een houten cstrade, mot treden, steken
twee balken van tien voet lengte loodrecht om
hoog. Tusschen deze beide balken, die eene sleuf
hebben, kan eeno soort van bijl, in den vorm
eener halve maan, loodrecht op en neerglijden; do
bijl wordt in rust door eene veer tegengehouden.
Een druk op de veer, en de bijl, door gewichten
nog zwaarder gemaakt, valt neer. Tusschen twee
dwarsbalken is eene cirkelvormige opening aan
gebracht, waardoor een mensch het hoofd kan
steken. Is dit geschied, dan wordt door een een
voudige inrichting de opening zoo nauw, dat zij
juist om den hals sluit. Voor deze opening is een
valplank aangebracht. Gedurende deze
toubereidselen verschijnen voor de tralievensters, die op de
binnenplaats uitzien, bleeke gezichten, met be
zorgden blik het toestel beschouwend. liet zijn
de gevangenen, die niet ton onrechte nieuwsgie
rig zijn. Behalve den timmermansbaas, die de ma
chine lachend zijn demoiselle" noemt, omdat
zij nog niet ingewijd is, bevinden zich nog twee
groepen van personen op de binnenplaats; iedere
groep bestaat uit vier personen. De eene groep
vormen dokter Guillotin en dokter Louis, lijfartsen
des konings, Pinel en Cabanis. Guillotin is
zenuwachtig en opgewonden en verklaart zijne
uitvinding nogmaals, maar ziet van tyd tot tijd
onrustig om, alsof hij iemand verwachtte. Iu eon
hoek der binnenplaats staat de tweede groep, die
met niet minder belangstelling het oprichten der
machine volgt, ofschoon zij zich meer bescheiden
op den achtergrond houden. Hunne belangstelling
is zeer gerechtvaardigd. Het zijn, monsieur do
Paris," de beul Samson, een man van middelbare
jaren, met een open gelaat en vriendelijken glim
lach ; de drie anderen zijn zijn zoon en een paar
helpers.
Thans wordt door twee mannen een handkar
binnen geduwd. Ha, eindelijk!" roept Guillotin
te vreden. Op de kar liggen drie zakken, in
icdereu zak is een lijk, door de administratie der
hospitalen daarvoor afgestaan. De beul metzijp.e
helpers maken zich van het lijk meester, gespen
het op de plank vast en steken het hoofd door
de opening. Dan drukt de beul op de veer, het
mes valt suizend neer en het hoofd rolt op den
grond. Guillotin stoot een vreugdekreet uit, de
toeschouwers wenschen hem geluk; hij en dokter
Louis omarmen elkaar. De geestige timmermans
baas noemt nu de machine madame". De tweede
proef had denzelfden uitslag, maar bij de derde
was het hoofd niet volkomen van den romp ge
scheiden, en moest met het mes losgemaakt wor
den. Men schreef echter dit ongeval niet aan
de machine toe, en telde het niet; tegen 25 April
werd, uit aanmerking van het ongeduld der be
volking," dus bij wijze van proef op een levende,
de executie van Jacques Nicolas Pelletier, die
als dief en moordenaar veroordeeld was, bepaald.
Ofschoon ook deze proef uitmuntend gelukte,
moest het instrument nog op eigenaardige wijze
tot volmaking gebracht worden.
Gelijk gezegd is, had de valbijl bij het derde
lijk niet geheel haar plicht gedaan, en het hoofd
slechts op drie vierden van den romp gescheiden.
Men had den koning van de proef op de binnen
plaats van Bicêtre gesproken, en ook hem dit
lastig incident niet verzwegen.
De zaak interesseerde Lodewijk XVI, die een
goed werktuigkundige, onder anderen een uitste
kend slotenmaker was. Hij liet zich daarom door
Dr. Louis de machine nauwkeurig uitleggen; de
dokter nam een potlood en toekende het instru
ment uit. De koning bekeek het aandachtig, en
zeide toen, het potlood overnemend: Zie eens,
hier ligt de fout, de bijl moest niet
halvemaanvormig maar driehoekig zijn, en schuin als eene
zaag aankomen ; dan zou het mechanisme nooit
weigeren." Hij veranderde daarop met het potlood
de teekening. Inderdaad had hij zeer juist gezien,
de guillotine werd naar 's konings teekening ver
anderd en weigerde nooit.
Negen maanden later sneed zij den koning het
hoofd af.
Het was aan het tribunal révolutionnaire voor
behouden, de voordeelen der guillotine in het
helderste licht te stellen. La fille a Guillotin"
scheidde in Parijs alloen in vijf maanden 2700
hoofden van den romp, zonder ook maar nmaal
te weigeren. In honderden exemplaren werd zij
in de overige steden van Frankrijk opgericht, en
maakte er, tot na Robespierre's dood en het eind
der Terreur, nog duizenden en tienduizenden
slachtoffers.
loden dezer overleden, kan geen zeer vruchtbaar
schrijver genoemd worken. In 1832 geboren, werd
hij tot architect opgeleid, maar al spoedig legde
hij zich op den tooneelarbeid toe. Zijn eerste stuk
was Doktor Davy" en werd in het Lyceum Theatre
opgevoerd en zijn Mate of Montjoy" verwierf een
prijs. Met zijn verdere werken behaalde hij hoogs
tens een succes d'estime en eerst in 1870 gelukte
het hem, een stuk te doen spelen, dat niet slechts
een oogenblikkelijk en zeer groot succes had, maar
dat ook nog tegenwoordig gaarne gezien wordt.
De Twee Rozen" werd in het Lyceum Theatre
opgevoerd. Henry Irving speelde de rol van Digby
Grant, het stuk werd 300 maal achtereen gege
ven in dien tijd iets ongehoords. Het is een
huiselijk blijspel in den door J. W. Robertsen
ingevoerden trant, met een levendigen dialoog,
een eenvoudige, maar handig gebouwde intrige en
het wemelt van puntige gezegden. Het schonk
Irving voor het eerst de gelegenheid het publiek
de blijken te geven van zijn grooten aanleg als
komiek, en zijne eigenaardig en geachuveerd
spel droeg er niet weinig toe bij, het stuk
te doen slagen. Tengevolge van het succes van do
Twoe rozen" kreeg Albery talrijke bestellingen,
maar geen zijner later geschreven stukken Twee
doornen", Appelbloesems", Trotsch" en Ver
geven" behaalde evenveel succes ; slechts de Pink
Dominoes", eene bewerking van het stuk van
Hennequin, dat in het Criterion Theater werd opge
voerd, viel in den smaak van het publiek, en al
ontving Albery hiervan al het honorarium, al de
verdienste kan men er hem toch niet van toe
kennen. Door zijn dood wordt Miss Mary Moore,
de beminde actrice van het Criterion Theater,
weduwe.
In den Plantageschouwburg der HH. Van Lier,
Fransche Laan, zal met l September weer de
heer Holden met zijn vermaarde marionetten op
treden; van Woensdag 4 September zullen er ook,
behalve de avondvoorstellingen te 8 uur, middag
voorstellingen van 2 tot 4 uur zijn. De marionet
ten zullen, zoowel door ouders even als door het
jeugdige publiek, weer met evenveel geestdrift als
vroeger begroet worden; de balletten, optochten
en gevechten der kleine acteurs geven de illusie
van eene voorstelling in eon wereld-schouwburg.
V A R I A.
TOONEEL EN MUZIEK.
Modelopvoeringen van Figaros Iloclizeit". Te
Salzburg, de geboortestad van Mozart, aldus meldt
men aan den Tügl. liundsch. zullen in Juli van
het volgende jaar modelopvoeringen van Figaros
Jlochzeit plaats vinden, en wel onder medewerking
van de beste zangers en zangeressen der verschil
lende Duitsche operas. Het groote succes, dat de
modelopvoeringen van Don Juan" twee jaar ge
leden bij gelegenheid van het eeuwfeest van dat
werk behaalden, heeft het plan voor deze opvoe
ringen van Figaro" doen rijpen. Een groot ge
deelte van de kunstenaars en kunstenaressen, die
bij het Don Juan"-feost hunne medewerking
verleenden, is ook nu uitgenoodigd het volgende
jaar zijn bijstand te verleenen. Toenmaals diri
geerde Hans Richter Mozarts meesterwerk; Theodor
Reichmann, Heinrich Vogl, Staudigl, Marie Wilt,
Marie Lehmann, Bianca Bianchi zongen o. a. de
hootdrollen. Hans Richter zal dit staat reeds
vast ook de modelopvoeringen van Figaros
Hochzeit" dirigeeren, en onder zijn leiding waar
schijnlijk weer de eerste Duitsche kunstenaars in
Mozart-stad vereenigen. Twee jaren geleden von
den er in Bayreuth geen .FesfspjeZ-opvocringen
plaats; ook het volgende jaar, wanneer deze
eveneens niet plaats vinden, zal Mozart's geboor
testad zeker de meest bezochte verblijfplaats van
muziekkenners en muziekliefhebbers zijn.
De man van Sarah Bernhardt, de Griek Jacqucs
Damala, die den vorigen winter hier nog in La
Tosca optrad, is overleden. Zijn dood is veroor
zaakt door het overmatig gebruik van morphine
en cocaïne, welke vergiften in Parijs, Berlijn en
Londen in sommige klassen der maatschappij aan
de orde van den dag zijn. Sarah Bernhardt heeft
gedaan wat zij kon, om hem van het misbruik
dezer sümulanten, die zijn gezondheid en zijn
verstand ondermijnden, af te brengen; al hare
pogingen waren vergeefs, hij wist zich de mid
delen in het geheim to verschaffen; zelfs werden
na zijn dood nog enorme hoeveelheden ervan in
zijn slaapkamer gevonden.
Damala, die attachéwas bij de Grieksche le
gatie te Parijs, werd eerst door zijn huwelijk met
do beroemde tragédienne een persoon van
betcetenis voor de Parijzenaars. In April 1882 reisde
Sarah plotseling met haren kameraad, die to
Napels onder den tooneelnaam Doria" in haar
gezelschap medespeelde, naar Londen, liet zich
met hem trouwen, en maakte met hem in een
extratrein oen huwclijksrcisje, over Marseille naar
Madrid. Toen hij daarna als Armand Duval met
Sarah optrad, was de algemeene opmerkzaamheid
op den knappen Griek gevestigd; maar spoedig
was hij het tooneellevcn moede en nam dienst bij
het leger in Tunis. Toen hij onverwacht naar
Parijs terugkeerde en met Sarah scènes had. werd
hunne verhouding een courantenonJorworp, on
gedienstige vrienden wisten de oneenigheid te
doen voortduren. Later werd alles weer bijgelegd;
in de laatste jaren traden zij weer samen op.
Daraala was een elegant acteur; vooral in den
lateren tijd vervulde hij,door hot samenspelen met Sarah
Bernhardt, die hij zeer goed ter zijde stond, met
voel intelligentie en kracht zijn rollen. Xijn eerste
en laatste optreden in Parijs was in La, Dame
aux Cumflius.
Damala's lijk zal op verlangen zijner moeder
gebalsemd en naar Griekenland worden overge
bracht; ten huize van Sarah Bernhardt is een
Grieksche lijkdionst gehouden.
Franrois Coppée zal dezen winter in de Com
dieFranc.aisc een stukje in n bedrijf doen opvoeren,
Le pater genoemd.
James Allery. Uit Londen wordt d.d. 17 dezer
gemeld: De tooneeldichter James Albery, den
LETTEREN EN WETENSCHAP.
Naar aanleiding van de receptie der maires
bij den president der Republiek zendt men aan
Figaro de geboden van den maire". Hot stukje
is onderteekend: een van de 11.182 maires van
het banket van Zondag", en luidt:
La Loi comme l'Eglise a ses commandements.
Pour un maire, apprenez quels sont les régloments:
A la maison commune tre journellement.
Liro tous les placets tres attentivement,
Y répondre en bon stylc et surtout promptement.
A monsieur Ie préfet crire exactement,
Avec Ie sous-préfet procéder mêmement.
Recevoir Ie public toujours courtoiscment
Même alors quïl se plaint du maire injustement.
Puis surveiller l'éeole et paternellement.
Parier a, chaque enfant qui lo trouve assommant.
Chose plus grave encore, uuir des cceurs aimants
Qui bientöt maudiront Ie maire et leurs serments.
Au chef-lieu do canton moner une fois l'an
Les conscrits que l'Etat tient a voir comme Adam.
Agir aux lections impartialement,
C/ar c'est ce qu'avant tout veut Ie gouvernement.
Présidor Ie Conscil, en subir bravement
Les stérilos débats sans découragement.
Ne rccevoir jamais Ie moindre traitemcnt,
Et souvent du pays aucun remerciement.
Tel est Ie sort d'un maire habituellement.
Parfois il peut avoir un dédointuagement,
Mais il faut pour cela mourir subitement.
Le peuple alors mu dit trop tardivoment:
11 fut un maire habile et d'un grand dévouement.
Accompagnons Ie corps avec recueillement.
Le beau jour de sa vie est son enterrement.
Een gesprek met Edison. De Parijsche editie
van den New-York llerald geeft in een harer
laatste nummors een belangwekkend gesprek weer,
dat een van haar medewerkers met Edison, in diens
woning te Parijs, het Uötel du Klim", gehad
heeft. Allereerst vroeg de interviewer natuurlijk
naar den indruk, dien Parijs op den grooten
Amerikaan maakte. Te oordeelen naar dat, wat
ik er tot nu van gezien heb," antwoordde Edison,
vind ik het immens. Ik heb mij voorgenomen,
het, alvorens weer te vertrekken, geüeel en al te
leoren kennen. Gisteren maakte ik met een mijner
vrienden per rijtuig een toertje door de straten
van de stad. Nadat wij een poos gereden hadden,
vroeg hij mij, of ik wel wist, waar wij ons bevon
den. Ik sloot de oogen, om het plan van de stad
een oogenblik te bekijken en antwoordde dat wij
vlak in de nabijheid van de Place Vendöme
moesten zijn." lloe," viel de interviewer hem
in de rede, gij sloot uw oogen, om het plan to
bekijken?" Jawel," antwoordde Edison en hij
wees met zijn vinger naar zijn voorhoofd, dat
heb ik geheel en al hier zitten. Wanneer ik het
plan eener stad een tijd lang aandachtig bekeken
heb, kan ik het mot gesloten oogen in mijn hoofd
lijn voor lijn natrokken. Eveneens gaat het
mij met machines. Wanneer ik mij het me
chanisme van zulk een toestel, dat ik eens
gezien heb, wil voorstellen, dan behoef ik
slechts de oogen te sluiten, en terstond staat dit
mij duidelijk en in al zijn bijzonderheden voor
den geest. Dat is een groot voorrecht, niet waar 'i
Daarentegen heb ik een zeer slecht geheugen voor
de gezichten van personen, die ik gezien heb,
misschien komt dit wel daardoor, omdat ik mij
weinig om hen bekommer." Daarop vroeg de be
richtgever in deze, of het waar was, dat Edison
een toestel had uitgevonden, door middel waarvan
het mogelijk was, dat b. v. een man in New-York
zien kon, wat zijn vrouw te Parijs deed. Do
groote uitvinder glimlachte. Ik weet niet" zeide
hij, of dat een werkelijke weldaad voor de
mensch