Historisch Archief 1877-1940
No. 636
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
3
onafgebroken bleef staren, ... op het achterste
slik-bord van den tram.
Eensklaps onderbrak hij zijn van warmte
getuigenden woordeuvloed. »Als ik redelijk staan kou,
heeren, bood ik die dame, die daar tegen dat
slikbord in den regen staat, mijn plaats aan."
Hardop, hoor!
Of er vier of vijf heeren opstonden, liever op
sprongen, weet ik niet; maar dat weet ik wel, dat
de dame meer dan drie plaatsen werden aangebo
den. Het kwam mij ook voor, dat de Hoeren,
die weer gingen zitten op de plaatsen, welke de
dame, als eenheid, onmogelijk bezetten kon, iet of
wat meer gekleurd waren, dan te voren.
De inhoud onzer discoursen heeft in die
lijdensdagen geloopen over velerlei onderwerpen. En dat
discussiëercn wasgoed. Zwijgen was hier geen goud.
Zweeg de lijder, dan zag men dat hij leed. Sprak
hij, dan knetterde uit zijn krachtige persoonlijkheid
een vuur, dat men wel niet zag vlammen, maar
dat men voelde; maar dat zag men toch wel,
ik althans! dat dien man, wiens geheele leven
in vruchtbare wetenschap was opgegaan, buiten de
onderwerping aan Gods wil, den drauk, die het
lijden dragelijk maakt, vergeten doet, Lethe!
geperst moest worden uit de vruchten der weten
schap. En zijn wetenschap was een goede! Als
niemand het luide verkondigt, dan is Nederland
schuldig door te zwijgen!
Bij al die discoursen, wat kon hij soms aar
dige en allergeestigste anecdoten te berde bren
gen, knetterde het vuur 't meest, wanneer de
Amsterdamse!)e historie eii traditie onzer zoo vaak
miskende, gelasterde en meermalen tot marteleus
toe vervolgde voorvaderen over het tapijt liepen.
Dan vergat hij wel eens, dat het discours in den
tram werd gevoerd, en dacht het hem blijkbaar,
dat hij op een tribune" stond. Dan sprak hij zoo
luid PU met zulk een vuur, waarvan het Conijres
tot bevordering van Sociale Wetenschappen (A°'64)
eens getuige was.
Hoort ge, Mijne Heeren! Zóó was Thijm. Hij
mocht met u verschillen in het optrekken van een
vóór- of zijgevel; in een contefort of pinakel
meer of minder; hij mocht u niet een iet of wat
streng gelaat belacheu om uwe platte-lijst-razeruij";
hij mocht zich warm vechten voor den langen S;
hij mocht u betwisten dat de //Berg Thabor" op
den Singel, en bevestigen dat hij op den Ciugel
stond; hij mocht stokstijf volhouden, dat
wcchbergeu" en niet wegbergen" geschreven moest wor
den ; dan ging alles nog al tamelijk goed en wel er
mee door; hij kou het u vergeven, Maar.... kwam
maar niet, niet eens aan de punt vau ecu hei
paal, die ingeslagen was, om het fondamentvlak te
helpen dragen, waarop de katholieken hot
volmaakstc recht hebbea te mogen loopen, of, bij al
zij u fijne eu geurige politesse, had hij u, desnoods
met zijn breed gevormd schouderblad van ecu
markt gedrongen.
II.
'Eerwaarde m dierbare Vriemll
Sedert 24 jaren en 9 maanden zat naast mij. aan
deu kautoorlessennar, een brave, ordelijk cijferende,
zachtjes voortlevende, ouderwetsch deftige bediende;
een kashouder, trouw en eerlijk boven allo verden
king. Sedert 55 jaren heeft hij alle dagen, Zon-eu
feestdag uitgezonderd, van 3 tot 4 uren aan de
Beurs gestaan. Zijn vermaken bestonden in een
Zondagswandeling; een paar l'inxterdagcu door te
brengen in het dorp Houten, waarvan zijn broer
Burgemeester is ; en, in jonger tijd, twee of drie
keer per winter naar een onzer kleine tooueulcn
te gaan. De man is nooit getrouwd geweest, heeft
nooit iemunt of iets hartstochtlijk bemind; was ee.n
Protestant, die niet eenvoud zich vau zijn lichte
Godsdicnstgewoontcu kweet, en in de vasten, uit
achting voor ons, ziju 12-uurs-broodjo naliet. Hij
is getuige geweest van vrij wat wijsgcerige
diskussiëu, over maatschappij, kunst, letteren, op ons
kantoor gevoerd ; maar heeft er nooit duel aan
genomen, en nooit iets uit geleerd, en was, op zijn
CSc jaar, nog even 'afgepast van wetenschap als hij
het op zijn -15e was. Maar die man deed zij u plicht,
als een trouw soldaat.
Op ziju kautoorgang regelden de buren hun klok
ken ; hij kende alle voorkomende gevallen van
wissel-, assurantie-, kargadoors- en
konvooilooperszakeu ; hij wist vau wetten eu kouditiën; hij was
een trouw depot van uzauticu eu fonneu; hij ver
zekerde aan het huis, dat hij hielp
vei'tcgemvoordigvu, een deel van zijn krediet cii loyale reputatie.
Saturdag acht dagen klaagde hij over
asthmatisciie aandoeningen, en verzocht (ongehoord geval!)
vuit i/c beurs te mogen blijven: maar Maandag S
dagen kwam hij, leunend op zijn stokjen (ecu on
gekende weelde) aan 't kantoor; bij bleef dag aan
dag, tol l'rijdiig 11., ijverig en ordelijk zijn zaken
afdoen, hoewel hoestend en lichter vorinoc-id dan
anders. Vrijdag vroeg hij, voor 't laatst, permissie
vuit df, Ijnurs te blijven. Sulurt/uy kwam hijitiet at///
't kciiitO'ir. Saturdagavond diktcerde hij een brief
aau ziju ueef, behelzende een kort overzicht van
ziju leven; hij onderteekende dien; maar, voor
't eerst, bevend; hij bega!' zich te bed; eu 10 mi
nuten daarna was zijn levensdraad afgesneden.
Ou/e Jau van Raven, mij u dikke, goede, oude
vriend, sedert bijna 25 jaren, is dood. Ilij is ge
vallen op het veld van eer. Te 2 uur gaf hij zijn
ambtgenoot Scholte nog een kompliinent mee aan
de Heeren" te half 10 stond hij voor den God
van Hemel en aarde, om van dat leven zonder
vlek, zonder prïetensic, zonder gemaaktheid, zonder
ars; maar ook zonder verheiliug rekenschap
te geven. God zij hem genadig om zijn
devoeinent, om ziju nederigheid, en hoog gevoel van wat
den deftigeii burgerlijken handelsman betaamt
daarnevens!
Ik behoef u niet te zeggen, dat het sterven van
dezen nu toch zeer ordiuairen, maar te gelijk zeer
ordelijken menscli een groote leemte aan mijn zijde
geeft. Had ik dieu num (of zijns gelijke) niet ge
had ik ware geeu schrijver, geen werkman in
de maatschappelijke beweging geworden. Zijn werk
(eu toch was het betrekkelijk weinig) is nu over
de drie hoofden der overige kautoorleden ver
deeld ??? eu we hebben onze handen vol!
O, die tweede violen zijn van zoo veel nut. Die
brave, geduldige, ollerwillige draaiers van
tweedehaudsradercn kuuueu zoo biecht a^n de machine
worden gemist.
HET TOONEEL TE AMSTERDAM.
Grand-Théatre. De loees van Brus
sel of de val van Alva.
Openiny Winterseizoen.
De laatste week van Augustus, tevens de
laatste van het zomerseizoen, leverde op
tooneelgebied weinig nieuws op. De artisteri vau het
Nederlandsen Tooneel oogstten avond aan avond
luide toejuichingen iii voor hunne uitstekende
vertolking van »De wilde jacht." Dat deze ook
door liet publiek ten zeerste gewaardeerd werd,
bleek o. a. Maandagavond genoegzaam, toen aan
mevrouw Pauwels-van Biene een fraaie ruiker
en zoowel aan den heer Morin als aan den lieer
Clous een lauwerkrans vereerd werd.
In Frascati en den Salon gaan nog steeds
»De Woudervogel-< en »De Shah van Perzië,
beide heden (Vrijdag) avond voor den vijfdgsteii
keer, een getal, dat hier, bij de heeren Prot
misschien uitgezonderd, slechts zelden, zoo ooit
bereikt is.
Alleen de heeren van Lier verschaften het pu
bliek de gelegenheid iets nieuws, in den ziu van
iets anders teil minste, te gaan zieii. Want nieuw
is »Dc wees van Brussel of de val van Alva",
groot historisch, drama m vijf bedrijven, door A.
Ruysch, zeer zeker niet. Dit drama toch van
den bekenden Vlissingschen wijnkooper, deu
schrijver vau de vroeger zoo populaire blijspelen
Doris Knoopenschaar", De bloedzuigers of de
minnehaudel h) de apotheek", De tnlpenhandel"
enz, die, men, eveuals zijn drama's Het kasteel
van Tourville" en Albrecht van Beieren" nog
veelvuldig op het repertoire vau kleinere lief
hebberij-gezelschappen aantreft, is wel al bijna
vijftig jaar oud. Hoe men ook over historische
drama's moge denken, dat dit vaderlaudsche stuk
iiog niet verouderd is en nog altijd iu deu smaak
vau het groote publiek valt, bleek deze week
opnieuw, daar avoud aan avond een groot aantal
kijklustigen moest worden afgewezen. Zij, die
zoo gelukkig waren een plaatsje to veroveren,
kouden echter hun vaderlandslievend hart ter
dege ophalen, want de door Ruysch geschetste
Nederlanders zijn allen toonbeelden van braaf
heid en moed, terwijl zijn Spanjaarden met uit
zondering van Don Alvarez Osorio (welke rol
door den heer Heaseliuk met zeer veel waardig
heid gespeeld werd) allen groote schurken of'
bloeddorstige monsters zijn, juist zooals wij hen
uit de schoolboeken van voor twintig eu dertig
jaar hebben leeren kennen.
De heer Veltman had van Alva een uitstekend
type gemaakt; zijn kop met den langen, grijzen
puntbaard en borstelige wenkbrauwen, juist zoo
als Alva ous uit de van hem bestaande portret
ten bekend is, was prachtig; zijn hoekige, bruske
manieren eu ziju krakende, nu volstrekt niet hin
derlijke stem waren daarmede volkomen in over
eenstemming. Ook aan zijn costumes had hij,
zooals altijd, zeer veel zorg teu koste gelegd.
Van de andere medespelenden traden vooral de
dames Möiich en de Leur eu de heer Bouw
meester het meest op den voorgrond. Eerstge
noemde, een nieuwelinge in het vak, spoelde de
zoo moeielijke rol van Cintlüo de Robles, den
natuurlijken zoon vau Alva, op ecu wijze, die
iu de toekomst veel goeds vau haar doet hopen.
Haar taal was beschaafd, haar houding coirect,
en hoewel er vele eu zeer gegronde opmerkingen,
vooral op haar stil spel waren te maken, bleek
toch uit alles genoegzaam, dat zij met een be
paald talent voor het tooneel begaafd i.s. Haar
stem vonden wij echter minder welluidend, doch
daarin is natuurlijk door veel oefening ivel ver
betering te brengen; vooral lette zij op de over
gangen, die dikwijls te scherp, te zeer geaccen
tueerd waren.
Mejuffrouw de Leur blijkt hoe langer hoe
meer een groote aanwinst voor het gezelschap
van Lier te ziju. Ook zij maakt door haar
besehaaiüspel en door het vermijden vau alle
jacht op effect een zeer aangenamen indruk en
bezit de groote verdienste, zonder zich te veel op den
voorgrond te willen dringen, toch altijd mee te
leven met hetgeen er op het tooneel gebeurt.
De heer Frils Bouwmeester nam in de rol van
Sjoerd Galama, den edelen frieseben watergeus,
die hij op alleszins bevredigende w ij/.e vertolkte,
afscheid vau het publiek. \Vij waren gedurende
den korten tijd, dat hij in ons midueu vertoefde,
iu de gelegendUeid de verschillende kanten van
zijn groot talent te leeren kennen en bewonde
ren vau de door hem alhier gespeelde rollen
vielen die van Napoleon Bonaparte, in \Vce
den overwonnenen", Hébert in »l)e kapper des
l keizers", Mark Freltlby iu Het geheim vaneen
huurrijtuig" en Poulsom iu «Een echtgenoot, die
vaeantie neemt'' het meest in onzen smaak
en roepen hem bij ziju vertrek naar Gent, alwaar
hij een engagement heeft aangenomen, van harte
een »tot weerziens" toe.
De Vereeniging »llet Nederlandse!) tooneel'''
schijnt ditmaal te willen breken met de ge
woonte, om reeds ilen tweeden avond iu September
een zoogenaamd kenni>stuk" te geven, /ij heeft
toch voor Zondag, Maandag en Woensdag aan
gekondigd «Mevrouw Noiivl," liet bekende eu te
Parijs sedert maanden met y.oovecl succes ver
toonde Belle Mamuii" van Victorieu Sardou en
Raymoud De.sluudes. De vertaling is van de hand
van den heer A Tsiiig Jr. Mevrouw Erenkel
Bouwmeester zal de titelrol spelen, mevrouw
Holtrop?Van Gxidor die van Su/unne, haar
dochter, terwijl n de heer Tourniaire n de lieer
Schulze als Theveuot en de Barzuc. de heer Morin
als Boudinois zullen optreden. Het stuk is boeiend
eu amusant, de rolverdeeling doet van de ver
tolking veel goeds verwachten, zoudut wij waar
schijnlijk eenige aangename avonden in het ver
schiet hebben. Vooraf gaat »/ijn vader ', oor
spronkelijk toonceli-pe! iu 'i bedrijven, door Banner,
waarin do hoofdrollen in handen zijn van mevr.
Frenkel-Bouwmcester eu den heer Bouwmeester.
Als »kermisstnk" heeft de Koninklijke
Vereeniging dit jaar een oud drama gemonteerd, De
vluchtelinge," dat door deu heer C. R. H. Spoor
in ecu geheel nieuw gewaad is gestoken. Het
speelt uu in Indiëen geeft dus alleszins gelegen
heid tot het doen zien vau nieuwe eu schitterende
decoraties eu costumes, iets wat iu dergelijke
stukken ecu onmisbaar vereisehte is.
In deu *SaIou des Variétés is men ook druk
aan het Septeruberstuk bezig. Ditmaal zal men
daar iets hier te lande nog geheel nieuws te aan
schouwen geven en wel een door Alma-Farius ge
schreven revue »Naar den Eiffeltoren". Daarin wor
den al de meest belangrijke gebeurtenissen van
de laatste maanden behandeld. Tot uitgangs
punt van de handeling is gekozen, het drukke
bezoek dat door onze stadgenooteri aan de
Parijsche tentoonstelling gebracht wordt, in het stuk
komen vele coupletten, optochten enz. voor, en
wanneer ecu en ander op dezelfde geestige wijze
behandeld is als dit dikwijls met de telken jare
te Parijs vertoonde rentes het geval is, dan zal
waarschijnlijk de Eiffeltoren nog meer bezoekers
trekken dan de Shah kijklustigen, te meer daar
ook de jeugdige krachten, waarmede dit gezel
schap verrijkt is, er iu zullen optreden.
Het tableau de la trotipe voor het speelseizoen
80-90 is als volgt:
Marie M. Kreukniet, Administrateur; C. P. T.
Bigot eu J. D. Blaaser, Regisseurs; De Waard
en Ellenberger, Decorateurs; J. J. T. Renard,
Orkestmeester; F. Bartelmeijer, Tooneelmeester ;
J. de Haas, Inspicient; Van de Haas, souffleur;
J. vau Praag, Bureaulist; J. Bapüste,
Tooneelkapper.
Spelend personeel. Dajucs : A. Roelofsen,
(Oudleerlinge Tooneelschool); Anna Beukers, (van de
Ver. Rott. Tooneelisten, o. 1. T.) ;Augustine Pool
man, (van Tivoli); E. de Boer?Van Rijk,
Huijzers?Roseuveldt, Poolman?Huijzers, (van Ti
voli); Jos. Spoor (o. 1. T.) Fuchs?Barbiers, A.
de Hoop, Jenny Mounier (o. 1. T.), J. Blankenstein,
H. Jonas, E Kremer, H, Roozelaar. Heeren : C. P.
T. Bigot, J. D. Blaaser. Henri Poolman (Tivoli);
W. C. Royaards, (o 1. T.); J. Mulder, id. ; A.
van Sprinkhuijzen, G. Pilger, (o. 1. T.); Jos. van
Bienc, (Nederl. Tooneel); C. Kuhu, (Tivoli);
H. Ter wee, Th. Bigot, F. Banm, E. B. de
Blaauw, (o. 1. T.); J. de Haas, B. Zeegers, G.
vau Gelder.
Van do Septemberplannen der heeren Van Lier
is nog niets bekend, maar ongetwijfeld zullen
ook zij wel met een prachtig gemonteerd gelegen
heidsstuk voor den dag komen. Den l sten Sep
tember openen zij het winterseizoen met het
drama »De componist en de orgeldraaier", waarin
het nieuwe lid van hun gezelschap, de heer F.
Tartaud, voor het eerst zal optreden.
Het nnjaarsstuk, dat de directie, vau Tivoli
laat instudeeren, heet »Een kus van :">!),<iO<) gul
den of het testament vau een olijkcn snuiter".
Laten wij hopen, dat zij ditmaal met het t/cure
Tir'üli heeft gebroken en den weg ten goede is
opgegaan.
Den ouden Amsterdammers, die, al i.s de ker
mis dan ook sedert jaren reeds afgeschaft, toch
iu September nog altijd op hun manier kermis
willen, houden, wordt daartoe dus, zooals men
ziet. ook dit jaar weer ruimschoots de gelegen
heid gebodeu.
AANTEEriENINüKN.
SCHILDERKUNST.
Een zeer merkwaardig boekwerk, dat als
Festsdirift znm Jubilaum des K. K. Oestcrroich.
Museums l'ür Kunst und Industrie, onlangs het
licht hoeft gezien, is de reproductie vau den
Coilcx pictiirittus uit de Jagelloiiischc Bibliotheek
(ier stad Krakau, door den kunsthistoricus Briino
Biicker bij Carl Gci-old Solm to "Wcenen uitgege
ven. Het is een collectie der keuren van die oude
Poolsche kroonstad die een der uiterste faktorijcn
was vau het machtige hamlelslichaam do llansa,
een 1.005 gedateerde ver/amolir.g, die aangelegd
is door een cancellarius van het nijvere
IHutschPoolsche Krakau. Balthasar Behein genaamd
Maar dit voor de geschiedenis zoo belangrijke
manuscript is vooral merkwaardig door de bewon
derenswaardige miniaturen die er aan zijn toege
voegd, en waarop, behalve een kriiisijimg-Christi
en het ingewikkelde wapen der stad Krakau, vijf
on twintig binnen Krakau uitgeoefende en gere
glementeerde bedrijven aanschonwelijkzijn gemaakt,
door een buitengemeen vaardig, maar niet bijnaam
bekend meester; en die illustraties zijn niet alleen
belangrijk door het aardig inzicht wat zij gunnen
iu gebruiken en costumen van die dagen, zij
zijn bet vooral door de wijze waarop do kunste
naar ziju taak opvatte. Deze Krakauscho schilder
van l")()(). die. nog geheel vrij gebleven van
Italiaanschn Reuaissance-iiivioedc-n, naar den trant der
iniddeneeiuviïclie kerkboeken du Krakausc.ho keu
ren verluchtte, en die vooral iu dy omlijstingen
zijner tafereelen de ornamenten dor laatgothieke
miniaturen en do zwaardere heraldieke
krulmotioven zoo gemakkelijk samen aanwendde?. was
in sommige dier taiercelen zelf al een zeer ver
gevorderd portrettist van zijn omgeving.
Men zou hierom geneigd zijn in den naïef
realistieschen illnstratenr, een artiest te zien,
geboortig uit do streken vau do Beneden-Rijn. Want
onze kijklustige eu niet zeer alistraheerende on
bekende, die evenals later Jan Luiken, de am
bachten van zijn tijd, maar niinitienzer dan deze
in prent verbeeldde, had een kracht van konkrcet
zien van hcelc tooneelcn uit het dagelijkschc leven,
die men, naar ik meen, bij kunstenaars uit do
school vau Praag, noch uit die van Neuronburg
toen ter tijd ge.woon was aan te treffen. Hoe dit
zij, de moesten der kunstrijke miniaturen doen
zich, zelfs iu de monotone lichtdrukreproducties,
voor als buitengewoon expressief, en behoorcn
door hun wijze van voorstelling reeds geheel tot
wat men als het burgerlijk genre-schilderen aan
duidt. Ook zijn er iu de achtergronden mot
groote nauwkeurigheid landschappen en stadsge
zichten geportretteerd. Bijvoorbeeld van die
genoegeiijke uitkijkjes in een breede oploopcndc
straat, waarin, als uit de lucht gevallen, ecu kleine
lansknccht te paard gevolgd door
niiniatiuirvoetvolk, wegtrekt naar oen invitant laantje buiten
de stad, terwijl op een der daken van den voor
grond een leidekker bezig is ; of in een andere
straat waarin twee pelgrims gaan, en in de verte
een hoop jongens heeuspringen rond ecu op
den grond gctuimelden kameraad. Of de hande
ling gebeurt op een gezellige bii.neuplaats, over
deu muur van welke heen men een bindstraat
bij den stadswal, of ecu hcele stad met torens on
uitbouwen, of een kampecrend lillepnttersleger
bij een haven aan een rivier met schapen te
zien krijgt. Maar men vindt er ook bij de prent
van de boogschuters, een eigenaardig bergland
schap tot achtergrond en uit het raam van het
zwaardvegersvertrek gezien een mooi fijn
winterlandschapje, of, door de open vensters bij den
kleermaker heen, het uitzicht op een bloeiend park.
En door dat grappige hutje en-murje van
knusaangebrachte kleinigheden hcerscht er in die
tooneelen een intiem-bedrijvige levendigheid. Mea
meent er het amusante geraas te hooren van een
nijvere stad. En de enkele op den voorgrond han
delende personen voelen zich thuis in die geani
meerde wereld. Als burgers van eene gelukkige
maatschappij verdiepen zij zich, met den
opgewekten ernst van lieden die het goedgaat, in hun
eigen rustig, belangwekkend bedrijf.
Aan een particulier schrijven uit Bayreuth, en
waarin door een zeer bevoegd persoon over de
jongste Wagner-opvoeringen gesproken wordt, ont
leen ik de volgende opmerking:
" In het algemeen zijn de decoraties te
weinig iu overeenstemming met het dramatiesch
karakter der muziek. Een hoeveel machtiger
totaalindruk zou hier nog te verkrijgen zijn, indien.
men de tooneelschildering van elk der muziek
drama's, opdroeg aan een waardig artiest, wiens
natuur aan den aard van hot bizondere kunst
werk verwant was, zoodat de decoraties innig
konden samenwerken niet het eft'ekt van de mu
ziek en den tekst. Wanneer ik mij herinner, hoe
ik de muziek van Parsifal meende te hooren toen
ik voor het zilverlichte schilderij. De Processie
van het H. Sacrament van Mirakel" stond, dan
zou ik wenschcn dat het vrome, reine penseel van
Derkinderen de decoraties voor Parsifal mocht
schilderen, en aan Henry de Groux zou ik die
voor het gloeiend hartstochtelijke Tristan-drama
willen opgedragen zien "
Ongeveer vijftien jaar geleden vond, naar ik
verneem, de heer C. v. M. op den zolder van een
zijner boerenhofsteden twee schilderstukken, die,
schoongemaakt zynde, portretten uit de familie
Van Hoogstraten, door Frans Hals geschilderd,
bleken te zijn. Een kunstkooper gaf er dadelijk
gaarne /'GOOU voor, en de heer v. M. beschouwde
het geval als een buitenkansje. Deze zelfde por
tretten brachten echter onlangs op de veiling.
Secrétan IK).O(K) francs op.
Eu zoo zuilen nu weer sommigen die dit hooren,
als zij op hun zolder een oud paneel vinden staan,
meenen een zeer kostbaar kunstwerk te bezitten,
en zich voornemen dit niet lichtvaardig van de
hand te doen. Men leest toch zoo dikwijls inde
krant!
Ofschoon het talent van Anton Mauve zich voor
etsen bizoudcr eigende, heeft deze betreurde
artiest maar weinig geëtst. maar hij heeft toch een
zestal koperen plaatjes nagelaten, die op mooi
papier afgedrukt, en binnenkort in een afzonderlijk
albumpjo samen uitgegeven zullen worden.
Voor de half September in het Panorama-Mes
dag te 's llage te openen blanc-et
noir-tentoonstelling der Nedeiiaudsche Etsclub, hebben o.a.
de volgende buitenlanders reeds de imitatie aan
genomen: James Winstier (Engeland), Paul
Renouard (Frankrijk), Max Liebermanu
(Duitschland), Goorges Knopff (België).
Einde Octobcr zal door de GluneoiE InMtute
of the F i r c Aria een
zwart-ert-wit-en-pastcl-tentoonstelling worden geopend, waarvan de heeren
Jozef Israfcls eu II. W. Mesdag de commissarissen
voor Holland zijn. De Ilolland.sche inzenders heb
ben hun werken vóór 21 Sepiember te
doponeercn bij den heer Laarman te 's llage,
EEN OORSPRONKELIJKE" ROMAN VAN
MARIE BODDAERT.
Stiirnt/cls. Oorspronkelijke
roiiicui door Marie Bddiluert. 2
deelen. Amsterdam. S.
Warcndurt' Jr. /.onder jaartul (188(,>).
_Voor mij heeft de door-en-door-romautische
bij alle fatsoenlijke beoorde' laars van muzikale
kunst zeer laag aangeschreven opera van Verdi,
H Troratoïc, iets ongemeen wegshvpnuls. liet
zal zeker met een glimlach van' me iciijden wor
den aangehoord, maar ik geniet nog' altijd als
dit dramatisch, muzikaal kunstwerk" voor mij
womt vertoond. Waarschijnlijk zou het niemand
belang inboezemen, zoo ik hier poogde aan te
geven, waarom Verdi's Troratnrt: mij zoo bijzon
der boeit. Ikzio er daarom van af?en voeg er al
leen bij, dat, ondanks de verhevensto wij.-heid der
knn.-ut'chlers, die zonneklaar aantoont-n, dat zekere
artistieke voortbrengselen van eene vrcuvere p
riode dood en begraven zijn, er voor mij nog al
tijd eene weemoedige bekoorlijkheid .schuilt iu
het luisteren naar deze te vroeg tot vergetelheid
gedoemde melodiijn.
Van den Trucutore te spreken, waar het mijn
voornemen was de aandacht op een nieuwen
Nederlandschcn roman te vestigen, schijnt ongepast.
Toch heb ik bij liet lezen van iïtttrmf'ds dik
wijls aan Verdi's populaire opera gedacht. De
oude geschiedenis van den graaf de Luna kwam
mij voor deu geest. Als inliet eerste bedrijf de
oude getrouwe kamerdienaar Feriinnuo den hoor
der op de hoogte stelt vau wat moet volgen, eu
aanheft:
:.Le comte de Luna avait deux nis,
>.Seu! espoir de sa vie. . .
ik heb den 'ruitri-ru nooit in liet Italiaansch
mogen hooren ! dau verstaat meu ogenblik
kelijk, dat een door eene Zingara geroofd kind
eene hoofdrol zal moeten vervullen.
Ik kan liet niet helpen, maar juist deze ge
schiedenis wilde bij het lezen van Sturnifels mij
niet niet rust laten, in den roman van de
| talentvolle dichteres Marie Boddaert komen twee
broeders, Bouo vau Sturmfels en Wolfram, later
SieglheJ, die tegenover elkaar optreden iu de
zelfde verhouding als de Trouvère eu de graaf
de Luna. Strijden beide laatsten om de hand
van dezelfde schooue, Leonora, zoo staan Bodo
eu Wolfram uaar de vriendschap of liefde van
Margaretha Albrecht. Spelen in den roman
Sturmfds de Heidens, vooral hun aanvoerder,
een avontuurlijk Franschman, eene groote rol,
in den T/'uealoi'e staat de Zingara Acuzeua en haar
gevolg van gitauos geheel op den voorgrond.
Maar het belangrijkste punt van overeenkomst;