Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 655
?witte en roo.de magie van Sardou, noch
e's heerlyke ironie zullen ze mij
weerA -allen samen kunnen ze mij mijn korte
weefgeven, met mijn onwetendheid en
i"*er«ron derde oogen, die het leven gingen
fijj. Het was in het cirque Franconi,
gede kermis in de Maliebaan. Een
paarddie mij goddelijk schoon voorkwam,
ver. «p een scnimmel, op een zadel zoo breed als
t'.oür. De dame was des te indrukwekkender,
vyf of zes costumes over elkaar droeg.
het groote witte paard de renbaan
afile, stelde zij eerst de herderin voor, die
1 Aen fecfenboom de hemelsche stemmen hoort.
trok zij het grove boerinnenkleed uit en
den herdersstaf weg. Nu was zy de
krijgsen zwaaide het zwaard, het onschuldig
-dat geleidt, maar niet doodt, alleen een
_ Eeerd crucifix. Dan trok zij het harnas uit
ftó" wierp den degen ver van zich (een stalknecht
,,|Hftpt& ze zeker op, maar hem zag ik niet) en
fcdrtees weer, als bij de kroning te lieims, geheel
*|tt 't wit met leliën; hoog en rechtop hield zijde
banier met gouden leliën geborduurd. En
al wel wist, dat de bloemen van
Frank_ 'de, bloemen van onze koningen waren,
'dia al in eene vaderlandsche geschiedenis
portret-medaillons had gezien, zelfs dat
koning Pharamond, die misschien nooit
heeft," ik was vol vreugde in mijn
wlyks ontloken hart ; ik voelde met een zekere
«temde fierheid, dat ik, het kleine knaapje
er jaar, zooveel eeuwen van glorie, van lijden
, Zelfopoffering achter mij had. Intusschen trok
paardrijdster het triomfkleed uit, en zij was
t slechts een arme gevangene, met een rok aan
fljürden, ea droeg om haar tengere polsen een lange
"""'" dia als een bloemslinger wiegelde. Toen
Ik het niet langer uit, mijn gezichtje
beik schreide van medelijden. Eindelijk
verde schóone dame, die steeds smaller werd,
kleed der martelares, een wit gewaad, met
"koord om, het middel, de oogen ten hemel,
naar borst een klein houten kruisje
drukmet de haren achter haar uitgespreid
golals een banier, in de roode apotheose van
'.«t -Bengaalsch vuur, op den regelmatigen galop
«D het witte paard, dat maarsteedsronddraafde,
.? wddraafde. ... ik had gewcnscht dat dat maar
tilttoos, altoos voortduurde.
''ÏJu dat is zeker het schoonste gedicht, dat ik
? Mfc over Jeanne d' Are ontmoet heb."
* *
De Jeanne d? Are van Barbier was reeds in
..?Ü73, toen zij gedurende eenige maanden gespeeld
\'9rd, van de muziek van Gounod voorzien, die
? >k nu zooveel heeft bijgedragen om de heldin
6t een heiligenglorie te omgeven. Het drama
zeer eenvoudig, maar het leent zich zoowel tot
L-it vertoonen van grootsche tooneelen als tot het
n-tspreken van heldhaftige vaderlandsche woorden;
' it is in drie deelen verdeeld, de zending, de
U tornt en de marteldood, ee:i soort van gewijd
___ ^_ _^
et eerste tooneel stelt -de "hut tèTjomréiy
v tor. .De oude Jacques ft' Are zit peinzend en
?i^evig in een grooten ste/ei bij den haard ; Jeanne
.stipt haar - spinnewiel o^ weinige schreden van
a hm. Als, na de eerj'L0 t lachten van den ouden
*lto' . zr<*. Sarcey njeanne zich omkeert, en zegt:
j-Üwierl is er in haar klaren diepen blik, haar
Wchte duidelijke stem, zooveel onpchuld, ernstige
sfitHroud, zooveel dichterlijke vroomheid, dat het
H: bliek diep geroerd was." Als altijd waren weer
P!,- zachte, bekoorlijke eerste tooneelen Sara's
.fixrtste triomf van de kenners.
Er komen op de achtergrond boeren aan, die
lo-.jr' den oorlog uit hun verbrand dorp gejaagd
?;!M.' Jeanne laat ze binnenkomen; haar oog
? 'dt vol gloed bij het verhaal van het lijden dat
:'.', te verduren hebben gehad; de oude Jacques
)( i nort haar, om de belangstelling die zij heeft
1 ? dingen welke een jong meisje niet aangaan.
?'?'.:? art lang maakt hij zich al ongerust over haar.
wilde wel dat zij trouwde, om minder hare
.achten met hersenschimmen bezig te houden.
-iieeft een flinken schoonzoon gekozen,
Thi: , it, die haar ten huwelijk heeft gevraagd.
TM1 \:it komt, de vader laat hen alleen, en Jeanne
? rteit hem met opgewondenheid en toch een
ieimzinnigen schrik, van de stemmen die
: gehoord heeft, van de verschijningen van
heii; 3n, die haar bevelen den koning naar Reinis
?. geleiden en Frankrijk uit de handen der
En,;ischen te redden. Nu sinds eenigen tijrt
heb? de heiligen haar niet toegesproken ; zij
heb??. tl haar dus zeker niet meer uoodig, eu dan zal
?, haren vader gehoorzamen, maar zij moet nog
as bidden en hen raadplegen. Zij knielt, de
< htergrond opent zich en men ziet in de verte
? twee vrouwen verrijzen. Hetgeen zij Jeanne te
'ggen hebben wordt gezongen, terwijl Gounod
aar woorden van tijd tot tijd laat ondersteunen
<x>r een geheimzinnig koor, dat bevelend en
mig den naam Jeanne!" roept. Jeanne geknield,
i*ekt als meegesleept de armen tot haar uit, zij
:istert in verrukking, de lippen als in extase
Jf geopend, met stralend gelaat; Sarah
Uernardt was daar bewonderenswaardig, het publiek
as tot tranen toe bewogen.
In de tweede acte is men aan het hof van
jning Karel "VII. Zijne maitresse Iseult sleept
em mee tot allerlei vermaken ; als Jcanno
ver:hijnt is de favorite zeer tegen haar ingenomen,
aar Jeanne's bezield woord weet zoowel haar
?" koning te bekeoren. Vroeger was daar
jen groot koor van Gounod, God wil het" ;
^t nu door Jeanne reciteeren, met
sleepte in zijn vaderlandsche
zaal mede. Sarcey intusschcn
?echt, dat men Sarah, in plaats
?dere klanken die aan haar
ke geforceerde krachttirades
moet er de stem onnatuurlijk
Je zuiverheid van haar
harmo;r onder.
>,u is bijna enkel muziek. Als
n -weii'elen of zij den oorlog
1(-, Jeanne eene toespraak
't aan. Vervolgens komt
onvergelijkelijk
prach?hèmuziek, terwijl
Saat, aan een hoek,
ii. Na de kroning
wenkt de koning haar, laat haar knielen en geeft
haar den ridderslag.
Een zeer schoon tooneel als poëie is het begin
van bet derde bedrijf, Jeanne's verhoor. Birbier
heeft hier de eenvoudige treffende woorden der
historie zonder meer tot een dialoog geschikt; bet
is zoo eenvoudig, tier, en zelfs geestig in
zijn eenvoud, wat het meisje zegt, dat beter dia
loog niet te bedenken ware geweest; de dichter
voegt er dan een groote vaderlandslievende tirade
aan toe, die door Sarah weer met meer kracht
dan zy eigenlijk in zich heelt, maar met aandoe
ning en enorm succes werd uitgesproken.
Toch" zegt Sarcey, is zij daarin niet het best.
Onvergelijkelijk is zij alleen in de dichterlijke
gratie van haar persoon. Zij heeft houdingen van
ongeëvenaarde,fierheid en bekoorlijkheid. Al hare
gebaren zijn even juist als elegant. Zij is Jeanne,
de Jeanne van ieders drooraen, en dat zonder
moeite en zonder onnatuurlijkheid; op alle
oogenblikken is zij de levende legende. Eu dat juist
is het bewonderenswaardige, die wetenschap om
een persoon samen te stellen, zoodat de geheele
rol ervan doordrongen wordt".
Het slot, de brandstapel, waar zij langzaam en
kalm opklimt, en zij op het gezicht der beulen,
die het vuur aanleggen, in tranen en snikken uit
barst, was een volledige triomf voor Sarah.
Ook Jules Lemaitre betreurt het, dat de actrice
haar stem forceert voor de groote heldhaftige
kroten ; maar ook hij bewondert dat harmonische,
hiëratische, naïeve, dat de figuur geheel in het
verleden der legenden terugvoert. Eerst speet
het mij", zegt Lemaitre. dat Sara de Jeanne
zou spelen ; nu zou het mij zeer gespoten hebben
als zij haar niet gespeeld had. Deze vrouw heeft
eene macht in zich."
OVER DEN DUIK-ALMANAK.
Misschien baart het den lezer van den Amster
dammer eenige bevreemding, dat ik de aandacht
kom vragen voor een woorde over een Almanak.
Ik zou het ook niet doen allerminst in een
wetenschappelijk blad indien 't niet ware een
woordje over den Duik-AIinanak." Trouwens reeds
de naam kan doen vermoeden, dat wij hier niet
te doen hebben met een kalender van de gewone
soort.
Wat dien naam betreft, de schrijver geeft er
zelf de verklaring van: omdat al de bladeren er
van «p malkaar liggen en het een bet andere
verbergen, op de wijze van den duik, van den don
of van den doodboek, in 't kaartespel". 't Kan
den lezer bekend zijn, dat men hier en ginds het
stapeltje kaartjen, die bij het rondgeven overblijven
en ter zijde worden gelegd, den duik noemt.
Deze duikalmanak nu, die zoowel als
scheurkalender, als ook in boekformaat (duodecimo) te
verkrijgen is, bestaat uit 364 blaadjes, aan ne
zijde bedrukt, waardoor dit gekit natuurlijk
het boekformaat hij zich tevens leent tot het
maken van aanteekeningen bij iederen datum.
ledere bladzijde bevat behalve opgave van dag
en datum en stand der maan, den naam van den
heilige, wiël de <!ag gewijd is, voorts een of andre
mededeeling omtrent dien "persoon en vciuCï>'.;,
volksnamen, onder welke de dag bekend is, do
traditioneele spijzen en gewoonten, zooals die op
de verschillende dagen gebruikt worden en in
zwang zijn, terwijl ten slofte eenige spreuk wordt
vermeld, opgevangen uit den mond des volk?.
Als voorbeeld schrijf ik af:
Vrijdag
V.M. den 5en Febr. ten 1.23 v.m.
31
S. Petrus.
Volgens bet oud wangeloove en zouden op van
dage, morgen ca overmorgen niets anders als
knapekinderen geboren worden, wier lichaam na
hun dood niet on bederft.
Het leven is een winterpad, na weinig droogs,
is 't weerom nat.
Lauwe, l Januari.
Zoo lees ik onder Vrijdag 4 April:
Witte Vrijdag, pijnvrijdag. Men lost ecnen
gevangene 't goevrijdagkind men kruipt ten
kruisewaard, naar 't crupende Cruus, men geeft
den kruispcnning. men stort geen bloed, men
ontbunselt de kleene kinders, eet waterpap, water
brood, brandt goevrijdag aschen enz. Men wordt
zonder klokke begraven.
Eertijds de eerste dag van 't jaar.''
Zooals men ziet, is hier heel wat wetenswaar
dig» neergelegd in weinige woorden. Ook worden
nog op atzonderlijke bladzijden alle gebruikelijke
of eertijds in gebruik zijnde namen der maanden
opgegeven. *) Begrijpt iemand niet, waarom
October Bamesse bavomis wordt genoemd, hij
zie op den eersten van deze maand, en leest dat
deze dag gewijd is aan den heiligen Bavo, lieer
Allewin, geb. in llaspengau, patroon van Gent.
Wat was het doel, dat de schrijver ? do heer
Dr. Guido Gczelle met de uitgave van dozen
Almanak beoogde? Geen ander als den beoefenaar
der Folklore eenige wenken te geven, en hem
eenige zaken onder de aandacht te brengen, die
betrekking hebben op volksgeloof en volksgebruik,
verbonden aan de verschillende dagen dos jaars.
Ik meen, dat dit boekskc verschenen bij A
Sift'er te Gent, prijs l fr. uitnemende diensten
bewijzen kan bij het onderzoek naar verouderde
of nog bestaande gebruiken en eertijds of nog
heer- :hend volksgeloof.
Voor den beoefenaar der wetenschap in 't
algemeeu, voor hen, die zich meer bepaald bezig
houden met de Folklore in 't bizonder, is de
Duik-Almanak een onmisbaar boekskc.
F. W. DRIJVER.
*) Voor dit onderwerp verwijs ik den lezer nog
naar hetgeen is er over schreef' in do verschillende
Afleveringen van Gouverneur's Ouden Huisvriend,
Jaarg. 1SS9.
V A U I A.
PLASTISCHE KUNST.
Den laatsten dag van het vorige jaar overleed
te Milaan Giuseppe Brentano aan de gevolgen
van een hevigen typhus. Do jeugdige, eerst ~£l
jaar oude kunstenaar heeft zich door zijn
vo'or het bouwen van een dom te Siena en vooral
door zijn met den eersten prijs bekroond plan
voor de facade van den dom te Milaan als
een talent van den eersten rang doen kennen en
een groote en schitterende toekomst scheen voor
hem weggelegd. Van moederskant was hij aan
den bekenden uitgever Ricordi verwant. Het lyk
van den niet alleen door zijn kunst, maar ook
door persoonlijke beminnelijkheid uitmuntenden
architect werd door een talrijke schare ten grave
gedragen.
Naar de Allg. Zhj. meldt, overleed te M
nchen op 61 jarigen leeftijd de bekende
hoftooneelschilder Angelo Quaglio. Hij stamde uit een be
roemd schildersgoslacht, waarin de kunst van het
decoratieschilderon sedert Giulio Quaglio, die in
1601 te Laino geboren werd, met steeds toene
mend succes werd uitgeoefend Angelo Quaglio
was jaren lang een trouw medewerker vau zijn
oom Atigelo senior en vau ziju vader Simou en
ook hij laat een zoon als erfgenaam van zijn roem
na. Angelo schilderde de meeste nieuwe deco
raties voor de hofschouwburgen te München, Ber
lijn, Dresden, Stuttgart en Meiniugen; de eerst
onlangs voor het publiek toegankelijk geworden
prachtige decoraties voor de afzonderlijke voor
stellingen voor Korting Ludwig 11 zijn mede alle
uit zijn atelier afkomstig. Den Isten Dacember
1S89 vierde hij zy'u 40jarig jubileum.
Pierre Olieier Coomans. Op 73jarigen leeftijd
is de bekende Belgische schilder, Pierre Olivier
Coomans, te Bonlogne sur Mer overleden. Coomans
was een leerling vau P. vau Hasselaere, de Kcyzer
eu Wappers en trok reeds op jeugdigen leeftijd
door twee historiedoeken, De inneming van Jeru
zalem" en De slag bij Ascalon", de aandacht.
Tusschenl840 en 18')0 ging hij met de Fransche troepen
naar Algiers en maakte daar de campagne tegen
Abdclkader mede. Na veelvuldige reizen in Italië,
de Krim en Griekenland, schilderde hij in het
jaar 1855 de Slag van Alma" en het Feest der
Philistijnen". Voor laatstgenoemde schilderij werd
hem in den Haag de gouden medaille toegekend.
Een bezoek aan de opgravingen van Pompei
en Horculauura bracht een algeheele verandering
iu het tot toen door hem bij voorkeur beoefende
genre. De resultaten daarvan waren o. a.: De
laatste gelukkige dag te Pompei" en De
deliukwent"'. Ook heeft Coomans zich als geestig illus
trator doen kennen.
De hoeren W. P. vau Stoekum en Zonen te
's-IIage zonden ons een catalogus van een door
hen op 30 eu 31 Januari as. te houden
verkooping van oude platen eu gravures. Kijkdagen 17
en 23 Januari o. k. van 10?4 uur in Pulchri
Studio", Prinsengracht 57 aldaar. De catalogus,
is met eenige fraaie reproducties van te veilen
prenten versierd en ziet er keurig uit.
TOONEEL EN MUZIEK
Julüni Gmjarï". Hen meldt uit Madrid: Gis
termorgen e j 4 uur is Juliari Gayarréaan de
p<*vo!guii van een door longontsteking gecompli
ceerde influenza overleden en niet slechts Spanje,
maar misschien wel (ie geheele wereld verliest
in dezen zanger den grootsten tenor van den
tegenwoordigeu tijd. Op slechts 4ü-jarigen leef
tijd Gayarréwerd in 1848 in het dal van
lioncal in de provincie l'amplona, geboren
rukte de dood hem midden uit zijn schitterende
loopbaan. Gayarréwas de zoon vau een armen
herder; hij zelf hoedde eerst do geilen vau zijn
vader en werkte daarna bij een smid te
Pamplona, waar hij tevens lid was van Or/co»., een
zangvereeniging. Aldaar ontdekte hem de maestro
Eslava, die toen aan het hoofd van hot conser
vatorium te Madrid stond. Eslava woonde
een uitvoering van Orteon te l'amplona bij;
Gayarrézong een tolo eu Eslava was verrukt
over zijn stem. Hij drong er bij hem op aan. te
Madrid te komen, bezorgde hem daar een beurs
en gaf hem Lazaro l'uig als onderwijzer. Met de
revolutie, toen lluiz Zorilla minister van onderwijs
werd, werden die beurzon ingetrokken en was
Gayarrégenoodzaakt, voor 2 pesetas per dag in
het Teafro de la Zarzuclla mede te werken. Door
bet geven van eenige concerten bracht hij daarop
zooveel geld bij elkaar, dat hij naar Italiëkon
gaan, waar bij nog lang onder allerlei ontberingen
studeerde en eindelijk in don schouwburg van
Barese in den Khsire d'amore zijn eerste groote
succes behaalde. Van dien avond dateert het
begin van den triomftocht, dio de koning der
tenors" door Italië, Knsland. Oostenrijk, Engeland
Frankrijk en Amerika ondernam. Kerst in het
jaar 1877 kwam hij weer te Madrid, waar hij daarop
in het 'leatro Heul tot aan zijn dood verbonden
was. Het publiek van Madrid, ja van geheel
Spanje droeg hem als het ware op de handen;
zijn zoete stem sn didse roz greep de
toehoorders, de beschaafden zoowel als de groote
massa, onmiddelijk in de ziel en zij vergaten, dat
de groote zanger een waardig vertegenwoordiger
van den bel canto noch mooi noch een goed
acteur was. In Zargoza, waar Gayarréeens, om
een gelofte te vervullen, bij de feesten van de
gevierde .Maagd van de zuil?Vin/en del l'ilar??
gezongen had. vond de algeineene geestdrift uiting
in een liedje, dat daar tot volkslied geworden is;
bet naieve gedicht luidt aldus:
]>fni co.yta htnj en el munilu
fine tencmos f\ne at'or«r,
el tenor, Jiiltan (Sityum',
ij In Yinjen del Pdur.
of in onze taal overgebracht:
Twee dingen hier op aarde,
Mo'eten aangebeden worden;
J)e tenor Julian Gayarr
En de Maagd van d"e zuil.
Piichard Wagner zeide tot den zanger, na bom
te Londen gehoord te hebben, dat hij do
Lohengrin was, dien hij gedroomd had en Gounod be
weerde door hem zijn Faust eerst te hebben
lecren kennen. De groote zanger stierf bij volle
bewustzijn; de geneesbeeren, die van den
eersten dag zijner ziekte ai, zeer bezorgd waren
voor bun patiënt trachtten zijn leven door inhala
ties van kunstmatige zuurstof, inspuitingen van
cofcine enz, tc verlengen; alles tevergeefs. De
geen weerstand bieden aan de macht der ziekfe.
Hij overleed na een langen zwaren doodstrijd.
Zijn nalatenschap bedraagt 3 a 5 millioen francs.
Een deel van zijn vermogen heeft hij aan wel
dadige instellingen in zijn geboortedal Roncal,
waar hij reeds een ziekenhuis en een school
stichtte, vermaakt. Voor zich en zijn familie liet
hij daar een mausoleum bouwen, waarheen zijn
lijk heden van hier vervoerd werd.
BIJ PROT.
Waarschijnlijk ook al mede ten gevolge van de
influenza was het gisteravond in Frascati minder
vol dan anders bij een première aldaar het geval
is. Les ubsents ucaient tort. Olicette'', operette
in 3 bedrijven van Henri Chivot en Alfred Duru,
muziek van Edraond Aiidran, den componist van De
Mascotta" is een van die luchtige Frausdie werk
jes die door het gezelschap vau do hecre» Prot
steeds zoo vlug en vlot gespeeld, door ons publiek
zoo gaarne gezien wordon. Ditmaal moeten wij
ons tot een korte vermelding bepalen. Da hoofd
rollen waren in handen van de dames Kulp-Kichl
en Buderman eu de hoeren Kreeft, Kelly.
Dekeukelaere en Buderman. Een aantal nummers o. a.
het Lieve vader ! Ik ben gjbeel van streek,"
(door Mevr. Buderman gezongen) en het Zee
mans-madrigal" van de Mérimac (Kelly; in het Ie
bedrijf', de farandole in het '2e en hut matrozenlied
van Olivette in, het 3e werden gebisseerd. De
fraaiste nummers waren o. i. de finales van het
1ste en iJo bedrijf.
De hoeren Prot hadden voir deze gelegenheid
weer nieuwe decoraties geschilderd, waarvan vooral
de feestzaal in het kasteel Koussillon uitmuntte.
De cosiumes waren als altijd keurig; de regie
en mise- en scène van den heer Prot Jr. lieten
niets te wenschen over.
Het aantal schouwburgbranden neemt op schrik
barende wijze toe; Budapest, Ziirich. Brussel ?
drie groote schouwburgen in luttele dagen tijds
afgebrand en verwoest! En nu komt daar nog een
vierde bij; het Théatre Alcazar te Ilavre, dat
mede dezer dagen tot den grond toe afbrandde.
's Nachts om twee uur werd de brand door een
voorbijganger ontdekt eu een uur later stond het
geheele gebouw in lichtelaaie. Niettegenstaande
(lat de brandweer onmiddellijk ter plaatse was,
werd het geheele gebouw een prooi der vlammen.
Voor zoover tot nu bekend is, ontstond de brand op
het tooneel. Het Alcazar was een van do fraaiste
en oudste provinciale schouwburgen in Frankrijk.
De chef der clüqiiz te Parijf. Men meldt uit
Parijs ddo. 3 dezer:
Gister overleed hier een in tooneelkvingen al
gemeen bekende persoon, wiens bezigheden een
eigenaardig licht op sommige Parijsche
tooneeltocstandeu werpen. De overledene boette
Fournier en was van beroep chef van de claque. Dat
is nu op zich zelf niet zoo merkwaardig; van
meer beteekenis is het, echter, dat Fournier een
vermogen van ruim een millioen francs nalaat.
Dit vindt echter in de eerste plaats een verkla
ring hierin, dat het door hem uitgeoefende beroep
in den laatsten tijd zeer gecentraliseerd is; zoo
stond de overledene bijv. aan het hoofd van de
claque van zeven Parijsche schouwburgen, nl de
groote Opera, bet Odéon, de BoufVes l'arisiennes,
het Ambigu, de Folics-Dramaïiques, de
MenusPlaisirs eu den Dejazet schouwburg.
In de tweede plaats echter was Fournier tevens
handelaar in entréebiljetten. Als zoodanig ont
ving hij in de schouwburgen, waar hij tevens chef
van de claque was, onmiddelijk van de directie,
jaarlijks voor een zekere som. gemiddeld :iO,()0<)
francs, entréebiljetten. Natuurlijk werden hem
deze biljetten met een behoorlijk rabat, juecstal
van O procejit, verkocht. Wanneer nu het stuk
dat gegeven werd, succes had, dan stak Fni
rnier natuurlijk een deel van de winst daar
van in zijn zak. Hiervan ging eciitor weer een
gedeelte af voor huur van een lokaal, waarin
zijn ondergeschikten hunne biljetten aan den man
brachten. De verkoop hiervan vindt namelijk
steeds plaats in een vlak bij den schouwburg
gelegen kroeg, bier- of koffiehuis; naai' men
zegt moet Fournier o.a. voor buur van een tafel
in een koffiehuis vlak bij de grooto Opera. 1800
francs per jaar betaald hebben.
De directeuren der Grocte Opera te Parijs, de
de IIII. Kitt en Gailhard, oogsten thans de vruch
ten van hun werkeloosheid gedurende de Tentoon
stelling. Zij hebben maar steeds laten spelen en
niets nieuws laten instudeeren. Nu regenen op
hen de boeten van 2000 en 4000 francs. Als
nouvcautés hebben zij in bet gehce'e jaar alleen
een ballet van Thomas, Lu 'J'eiii/ictc (r.aar
Sbakespeare's Tempest) gegeven, en twee onde opera's
nieuw gemonteerd, de liomén et Jitlielle van Gou
nod, die van de Opéra-comique Kwam, en de
Lneie van Donizetti. Volgens bun contract moe
ten zij ieder jaar een nieuwe groote opera geven
en een stuk in twee acten (opera of ballet), liet
laatste moet om de twee jaar afkomstig zijn van
een nog niet op bet tooucel vei schenen jn'u; de
Home. De prix de Home nu is de heer Vcronge
de la Ntix, wiens Z'i'ire men visluik-ert. Di; di
recteuren en hij beschuldigden elkander weder
zijds van de vertraging. Zij wil! n nu den llomfo
als nieuw werk, en Isi Tempéte als bet werk iu
twee acten doen beschouwen.
De eigenlijke noureuutébad moeten zijn de
Aseuiiio van Saint-Saëns. Hier is de moeilijkheid
deze, dat men sedert het vertrek van Itenée
Hichard geen groot e alt meer aan de opera heeft
en de directeuren beweren dat o r geen te krijgen
is. De eenige is volgens ben Mlle Cbavennes te
Dresden, wier verbintenis nog 14 maanden te
loopen beeft. De directeur Gailhard heeft eene
kunstreis gemaakt door Europa, alle alten gehoord,
en is zelfs met Rosa Papier uit Weenen en Frl.
Luger te Frankfort niet tevreden. Er is wel iets
voor hunne bewering tc zeggen. In de nieuwere
opera's zijn weinig werkelijke altpartijen, zooals
bv. in (icn Ifeuri VIII vau Saint Saëus de
partij van Anna, vandaar dat de meeste alten
hare stem l'oreeeren om als zoogenaamde, drama
tische sopraan op te treden. Ook heeft de l.e.'r
' Gailhard ondervonden dat de meeste zangeressen
in Duitschland door do declameercnde
Wagnerm,,-/;,,].- i,o,.~ ,.<-.- voor ilet Fransche repertoire,