De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1890 23 februari pagina 6

23 februari 1890 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

ITE AMDT. £jKD AMMJ "VOOR NEDERLAND. No. 661 ?verbazing had gadegeslagen en zeide nu met al het pathos dat haar ten dienste stond, terwijl zij haar kleine, vleezige hand vast tegen haar boezem drukte: Kiekebusch nu is de teerling gewor pen ! Morgen hebben wij ons ontslag! Ik broed op een groot plan!" En vol waardigheid liep zij achter de coulissen om naar de kleedkamer. Kiekebusch keek haar vol bewondering na Nu, als die op iets broedt, levert het zeker wat op!" mompelde hij. Den volgenden morgen zaten de vorst en zijn intendant in het studeervertrek van eerstgenoemde. Beiden hadden zoo juist van meening gewisseld omtrent het door mevrouw Rieger namens hare dochter ingediende verzoek om ontslag. Hoe komt dat domme mensch er bij?" zeide Zijn. Doorluchtigfceid op vèrdrietigen toon ; onder geen voorwaarde wordt dat ontslag verleend; wij mogen ons ge lukkig achten, zulk eene goede danseres aan ons gezelschap verbonden te hebben". Ik ben het Tolkomen met Uwe Doorlucbtigheid eens", ant woordde de intendant. Ook verzoek ik u, een tooneelverordeniug uit te vaardigen, waarbij het vertoeven achter de coulissen aan de betrek kingen onzer artisten verboden wordt. Men komt daardoor met allerlei personen in aanraking, die men liever uit den weg gaat Deze mevrouw Rie ger, bij voorbeeld, begint mij danig te vervelen! Zij hecht zich altijd aan de hielen harer doch ters. Bovendien is zij een anarchiste ; zij brengt het geheele personeel tot verzet. In 't algemeen heb ik het niet erg op die zoogenaamde tooneel moeders." Ik ben het volkomen met Uwe Door luchtigheid eens," zeide de intendant, er moesten eigenlijk alleen maar dochters zijn. Mag ik zoo Yrjj zijn te vragen, wanneer het nieuwe ballet voor de eerste maal moet gegeven worden?" Wanneer mijn neef hier is; hij heeft mij beloofd, saj zijn komst nog nader te zullen melden," luidde het antwoord, misschien is er wel al be richt van hem gekomen." Zijne Doorluchtigheid drukte op de knop van een electrische schel; terstond verscheen er een kamerdienaar. Zijn er hrieven ? van buiten de stad ? vroeg de vorst. Slechts n brief, en van hier," antwoordde de dienende geest, overhandigde zijn heer en gebie der een tamelijk groote enveloppe en verdween even stil als hij gekomen was. De vorst opende de enveloppe; zij bevatte eene photographie en een briefje. Zijne Doorluchtigheid bekeek eerst het portret en las daarop de weinige regels herlas ze en dacht na; ja, ja, ik herinner mij ! Een zonderling toeval!" ontsnapte ZQR lippen, terwijl er een spotachtig lachje over gelaat gleed; de aanwezigheid van zijn intendant scheen hu geheel vergeten te hebben; d^ze was daaraan echter gewoon. Pardon, mijn waarde intendant," riep hij eindeIflk uit, na eenige minuten gezwegen te hebben; ik dacht nog eens na over de zaak. die wij zoo even besproken hebben. Wij moesten juffrouw Ella toch maar liever het gevraagde ontslag verleenen. Ontevreden sujetten moet men steeds hoe eer hoe liever laten gaan. Hoe denkt gij daar over ?" Ik ben het volkomen met Uwe Doorluch tigheid eens!" luidde natuurlijk het antwoord Door een lichte buiging gaf de vorst den inten dant het teeken, dat hun onderhoud was afgeloopen. Het briefje, dat hij ontvangen had, luidde aldus: Met den verschuldigden eerbied verzoekt ondergeteekende, met verwijzing naar inliggende bylage. Uwe Doorlucbtigheid terstond in het door hare dochter gevraagde ontslag toe te stemmen. Margarethe Rieger, geboren Naumann. voormalige danseres aan den hofschouwburg te X " De pho tographie stelde een jong dragonder-officier voor; aan de keerzijde ervan waren de volgende woor den geschreven: Aan Gretchen Naumann, met de verzekering zijner eeuwige welwillendheid." Nu h\j alleen was, wierp de vorst zich achte loos in een leunstoel, stak een cigarette aan en blies de* blauwe wolkjes langzaam in de hoogte. Sapperl ot. wat is die veranderd ! mompelde hij, jammer zeer jammer. Haar dochter is ver rukkelijk !" Reeds den volgenden dag wist geheel Y., dat juffrouw Ella op verzoek eervol ontslagen was en elders een voordeeliger engagement gesloten had. De tooneelknecht zeide hoofdschuddend: Dus toch doorgezet! Ja. ja, een flinke tooneelmoeder heeft den duivel in het lijf!" Op den avond van dienzelfden dag schreef de vorst in een boekje, waarin hij, alvorens naar bed te gaan, gewoonlijk vluchtig de een of andere aanteekening maakte : Vrijdag 17 Maart Een kleine herinnering. Denk af en toe aan oude zon den; dat zal u dikwijls voor nieuwe dwaasheden tehoeden." VOOR DAMES. Bals. Carnaval. Costumes. Hors d'oeuvre. De chroniqueurs van het High-life te Parijs be klagen zich over eene gewoonte der laatste jaren, die de voorname families er toe gebracht heeft, den winter niet te Parijs, maar op de kasteelen en aan de Riviera of in Algeriëdoor te brengen. Het seizoen begint eerst na Paschen", is eene Engelsche navolging. Het ergste is, dat ook de rijke particulieren, die er geen voorvaderlijke kasteelen op na houden, hun feesten tot zoolang uitstellen; er zijn nog niet meer dan een paar bals per week, de jonge meisjes dansen niet, en in Mei komt alles te gelijk in afmattenden over vloed. Daarenboven wordt de wals bedreigd, ook van Erigelsche zijde. De Londensche pruderie, die op vele punten zoo uiterst goedgeefsch is, wordt op dit punt nauwgezet; men vindt den wals al te gemeenzaam, te electriseerend, daarenboven te vermoeiend en vooral te gevaarlijk in de kamers die met planten,kamerschutten, beelden op voetstukken, schilderijen op ezels, tafeltjes, enz volgezet zijn. Te Parijs maakt men voor een bal het hecle huis leeg en laat het aan bloemist en decorateur over; te Londen niet, en vreest dus den stofmakenden, luidrucbtigen dans. Wij vermeldden dat Johan Strauss een Reformwalzer" heeft uitgevonden, die eenigszins als remplac.ant kan dienen; de ondervinding zal leeren of hij in den smaak valt. Men heeft ook te Parijs al aan het invoeren van verschillende nieuwe en het in eere brengen van eenige oude dansen gedacht. Tien jaar gele den werd in eenige salons de gitjwe anglaise ge danst ; zij is niet opgegaan. De menuet is weer ingetreden, hij moest vooruit zorgvuldig ge repeteerd worden, en dat was een dubbel ge noegen; men danste hem daarna in costuuru; nu zoovelen hem kennen is van het costuum. de aardigheid ai, maar hij blijft nog op dn program ma's. De Hongaarsche schilder Munkaczy liet een paar winters geleden door zijne schoone landgenooten op zijne soirees een Czardas dansen, maar die ging niet verder dan de Hongaarsche kringen. In de Amerikaansche kolonie te Parijs danst men nu den boston. Hij gelijkt veel op een Valse a trois temps, maar langzamer, golvendor, glijdender Hij vermoeit minder, men kan praten, flirten. Men draait naar alle zijden, wandelt voor- en achteruit, heen en weer, het is minder duizelig en kost minder adem, maar is ook voor de danseuse minder opwindend. Hij heeft veel kans in do Parijsche wereld algemeen te worden; de voornaamste dansmeesters geven afzonderlijke boston-cursussen aari kleine privaat-gezelschappen. De quadrille, althans in zijn ouden vorm, schijnt te verdwijnen. Een Lanciers danst men nog wel, en eenige Amerikaansche variatiën, vooral die, waarin een walstoertje als afwisseling voor komt; maar de vernuftige oude quadrille met al haar figuren heeft wellicht binnen een paar jaar den weg gevolgd van varsovienne, oriëntale, hornpipe, sicilienne, cracovienne, tyrolisnne, en hoe ze allen verder mochten heeten. Wat is de toekomst?de Spaansche dansen, fa.ndango,liolero, rota aragonesa, cacliuelia ? of de overoude sara bandes en cowantes ? Wellicht is geen van beide richtingen aanstaande, en zal men tot de Oostersche beschouwing komen, dat het genoeglijker is voor zich te laten dansen, dau het zelf te doen. Het carnaval is voorbij. Te Nizza is het vrij schitterend geweest; overigens heeft men zich overal wel geamuseerd, maar van veel origineels is niet gehoord. Een witte domino, op een Ital blanc te Nizza gedragen, was door een Parijsch huis gezonden en trok de aandacht der kensters. Wit satijn, robe prineesse, in den rug sluitend, sleep van 5 centimeter. Het balcostuum was er van achteren geheel door bedekt; van voren was de domino geheel met witte Spaansche kant be legd, terwijl hij zich aan beide kanten met opge slagen revers opende op het balkleed. Kap 'Iriboulet, van Spaansche kant, op den rug rond; van voren als eene Spaansche mantilla over het haar vallend. De groote historische optocht te Nizza op 13 Febr., gearrangeerd door den directeur van het Grand Théatre, Raoul Günsbourg, is mislukt. Het was de guurste dag van het seizoen; 's morgens ijs, later oostewind, grauwe lucht, den geheele dag slecht weer. Voor den optocht zelf was nu ook geen animo. Hij bestond uit tallooze groepen: de Olympus met al zijn goden, een groep liacchanten, Egyptenaren, Pharao's, Cleopatra in bare galei, de Romeinen, een triomfcerend Cesar, gla diatoren, Messalina, Galliërs met Verciugetorix, Franken met Clovis, de rots fainéanis, dan Huge noten. Hendrik IV met Snlly, Lodewijk XIV mot Mazarin en Richelieu, de dragonders vau Villars. Lodewijk XIV met Colbert en Jean Bart, Lodewijk XV met zijne garde. Eene Russische episode volgde, Rurik en zijne Slavische krijgslieden, Iwan de ver schrikkelijke met zijn Tartaren, Petor de Groote met zijn witte garde. Dar weer de Franschen, de gre nadiers der Republiek, Bonaparte als consul met zijn Mamelukken en al zijn groote generaals, de huzaren van Augereau (die uit Nizza was en wiens figuur in den optocht zeer geapplaudisseerd werd); eindelijk de troepen der derde Republiek, do bergartillerie en de jagers. Een char de la charitéin het midden van den stoet zamelde liefdegaven in. De costuraen waren alle historisch onberispelijk, maar het ijzige weer bedierf den optocht. De volgende dagen is het beter gegaan; de Veglione, een bal masquéet pare op 14 Febru ari was schitterend; daarna eene reprfcentation burlexque in de opera; en den 15den een tweede corso, waarbij een wagen met zestig personen, Le petit Faust, een ander Le Triomphe du car naval met verwisselingen, en een derde La Marmote met costumen van Chamounix, uitblonken. Dit was de eigenlijke carnavalsdag; er waren duizende costumes en de vroolijkheid was algemeen. In de groote steden worden de carnavals-op tochten hoe langer hoe meer enkel een middel om reclame te maken. Uit Parijs schrijft men, omtrent de gecostumeerde bals, die met Halfvasten gewacht worden, dat de buitenlandsche costumes. Spaausche, Italiaansche, Roemeensche, Russische meisjes, zoo tamelijk uit de mode zijn; men heeft er dezen zomer te veel echte gezien. Daarentegen zijn de historische zeer gezocht, maar zeer kostbaar, omdat men al de goudkant, point de Venise, zwaar brokaat en juweelen der historische por'retten ook in de balzaal echt verlangt. Om de portretten van een beroemde schoonheid, Mad. Récamier, Mad. de Pompadour na te volgen, dient men ook wel bui tengewoon mooi te zijn. Deze week werd een beeld schoon jong meisje zeer bewonderd als Mad. R camier; kleed wit satijn, zeer collant, bijna als een hemd, met een goudon band als gordel, en twee gouden banden door de blonde haren d la Cfrecque; wit satijnen schoentjes zonder hakken, als cothurnen; wit lederen handschoenen tot boven aan den arm. De costuraes van Salammbó worden reeds, even als die van Jeanne d' Are en andere dramatische personen, nagevolgd ; men laat ze gewoonlijk bij de theatercostumiers maken. Een aardig costuum en goedkoop, is dat van lampekap". Meu plisseert een stijven rok heel fijn, als een papieren lampekap; de berthe van het corsage eveneens, en zet op het hoofd een klein papieren lampe kapje, b.v. rose en lichtgroen; dit staat allerliefst. Voor de hoeren is het historisch costuum geen mode moer; wie gecostumeerd wil zijn, moet iets grappigs vertoonen. anders gaat men in den frac. Deze wordt niet enkel meer zwart of rood, maar ook violet, george de pif/eon, Nijlgroen, scabieuserood gedragen; men kan er de korte of de lange broek bij dragen, maar in elk geval een wit vest. * # Wat het voorjaar aan modes leveren zal, wordt nog slechts vermoed en geprofeteerd; zeker is het, dat eenige fabrieken tc'gen den zomer groote hoe veelheden grenadine met Schotsche strepen en Schotscho patronen gereedmaken. Als modekleur wordt voor den zomer geel in alle tinten voor speld ; voor het voorjaar is eene rose-achtige nuance van mauve in gunst. Het is overigens een streven onder de mondaines de meest heterogene kleuren te laten samengaan ; goed gecombineerd, maken zij den indruk van hoogere kunst, maar een kleinigheid te veel of te weinig doet de combina tie afschuwelijk schijnen. * * * Hors ó"oeuvre. 28. (Warm). Anchovis a lii Provence. Snijd eenige dunne sneedjes brood en rooster ze; wrijf er, terwijl ze nog warm zijn, even met knoflook of ui overheen Neem voor ieder sneedje brood twee stuks archovis, maak ze schoon, wrijf ze fijn, voeg er gehakte peterselie bij en roer er langzaam wat olie onder; bestrijk dan de beide zijden van het brood even mot olie, leg de anohovis op de eene zijde en plaats de sneedjes op een rooster, of gedurende een minuut of zeven in een heeten oven. Zij moeten zeer heet opgi'discht worden. 24. Gebakken anchovis. Dompel de anchovis in heet water, haal er de graat uit. meng wat bloem van meel met een beetje citroensap en een eetlopol olie, rol er de anchovis door, bak ze iu kokend vet en dien ze onmiddelijk voor, op sneedjes gebakken brood. 25. Gefarceerde eieren mot anchovis Kook acht eieren harrl, laat ze dan een kwartier in koud water bekoelen, pel ze en snijd ze half door. Neem er de dooiers uit en wrijf die fiji meteen twintigtal schoongemaakte ancbovisjes; voeg hierbij een paar lepels geweekt brood, een kluitje boter, twee rauwe eierdooiers. een lepeltje gebakte sjalotjes en gehakte peterselie, wat zout en peper, on vul do halve eiwitten mot dit mengsel. Wat er overschiet, legt men midden op den schotel, plaatst de zestien halve eieren eromheen, be sprenkelt alles met broodkruim en geoliede boter. en bakt het vijftien tot twintig minuten. Men brengt don schotel, waarin de eieren gebakken zijn, op tafel. E-e. Allerlei. Men schrijft ons uit Maastricht: Hoewel rle carnavalsfeesten in Maastricht lang niet meer zijn. wat zij vroeger waren, maar ken nelijk een tijdperk van verval te gemoet gaan, zoo komen er echter uu en dan gedurende die drie dagen geeostunieerde groepjes en groepen onze aandacht, vragen, welke aan dagen van voorheen herinneren. Om niet te spreken van enkele personen, 7,00 wil ik hier voorn! gewagen van de »great attraction". zoo durf ik het ge rust noemen, van rle carnavalsfeesten, namelijk een groote caniion geheel Y>ehangen met reusachtige affiches en platen, die den roem van Blooker's Cacao naar waarde verkondigen. Op dezen wagenbevonden zich een aantal jongelingen, die met kwistige hand strooibiijetten der firma Blooker ouder de menigte verspreidden. Ounoodig te zeggen, dat de lieve jeugd eu menige »kiudermaog'") met gretige hand die affiches verzamelden. In alle koffie huizen werden reclames van genoemde firma. opgeplakt, zelfs ondanks de van Houten- Driessen- of Korfflievende kasteleins, overal werd Blooker de Chocolaad-kouing van den dag eu werd zijn vaandel geplant. De bals werden dit jaar druk bezocht. Vooral het Momusbal leverde een schilderachtig schouw spel op. Er was in Momus tempel ook ter ge legenheid van dit carnaval eeii wedstrijd uitge schreven voor de schoonste ea origineelste costuums en tevens voor de schoonste en origineelste groep. Deze costuums mochten slechts uit cretonrie of gekleurd katoen vervaardigd zijn Onze aandacht werd echter, wij durven het ronduit verklaren, vooral getrokken door eeu groep jocgelui, die /iel', verkleed hadden op een wijze, welke n door het origineele, n door het aardige van de vinding, en door getrouwheid en sierlijkheid van de uitvoering vermeldens waard is. Vier jongelui namelijk hadden net denkbeeld opgevat zich als de koningen van liet kaartspel. maar van een ouderwelsch kaartspel uit de vorige eeuw iu hun traditioneel costuum te kleeden. Alles was in de puntjes uitgevoerd, schepter en kroon vooral waren door eene kunstige hand vervaardigd, en elke koning was met zijne res pectieve insigne, hart, klaver, schop en ruit als wappnfiguur, aangehecht op een schild volgens de strengste regels der heraldiek, versierd. Ook mantel en wapenrok waren met die insignes als rand.verk omgeven. Geen wonder dan ook dat deze groep den eersten prijs behaalde, zij verwierf' een ieders bewonde ring. De,ze vier koningen werden daarenboven de zeker welverdiende eer waardig gekeurd het bal dakijn te dragen, waaronder Prins Carnaval", de president van Momus, zijne intiede deed. Deze inkomst maakte eeu schitterend en fantas tisch effect. Het geheele hal leverde, gelijk wij reeds aan stipten, een schilderachtig geheel. Groepen bobo's, mikado's. enz. enz., werden afgewisseld door fijne riddercostuums en bont geschakeerde kleedij, aaii verschillende, klecderdraditen ontleend. Ook Van Houten's, Driessen's en De Bont'» cacao werden door drie dames in toepasselijke kleeding in her innering gebracht, natuurlijk was de kleur van haar costuum in overeenstemming met de cacao. Een der gecostumeerden had zich als een reus achtige reb'is, toepasselijk op de hoofdstof der costumes, nl. het Crefon, in een groote ton be stoken, en droeg als hoofddeksel een trechter, waarop het woord *Cro'' stond te lezen. Wij voegen er bij, rlat de prijzen als altijd den arme ten goede kwamen, immers zij bestaan uit bons voor brood, soep en brandstoffen. F. ') Kindermeisje iu het Maastrichtache dialect. i Wie wan Hadinr/Het? Men neemt algnmoen i aati, dat prins Louis Napoleon uit hot kasteel Ham is ontsnapt door toedoen van een metselaar genaamd Badinguet, die hem zijn klccrep zon hebben geleend. Een correspondent van l'Inter} m/'didiie des clierclieurs et des cnrieux beweert dat dit niets dan een legende is. Hij zegt daar omtrent het volgende: Het zeer nauwkeurig verslag van het proces, dat twee maanden later tegen zijn helpers gevoerd werd. noemt geen onkel persoon van dien naam of dat beroep Wel vindt men daarin opgenomen een brief van den prins aan den heer Degeorge, waarin hij zijne ontvluchting verhaalt, zonder echter te gewagen van hulp die hem door een werkman zou verleend zijn; volgens zijn eisen zeggen had hij zijn bevrijding enkel te danken aan Conneau. zijn geneesheer, en zijn kamerdie naar Thelin. In het rapport leest men verder, dat do kiel waarin de vluchteling zich verkleedde, door Thelin gekocht was bij vrouw Barbillon, geboren Flora Camus. koopvrouw, on dat Oonneau en Thelin den kiel vooraf kreukelden en vuil maakten, om het te doen voorkomen dat hij ge dragen was. (Zie G-aiette des Tribunaux van 10. 11 en 12 Juli 181(5). l Anderen beweren dat Badinguot de naam was van een grenadier, die door den prins ernstig ? gekwetst werd bij den coiij) d'état van Boulogne, maar die soldaat heette in werkelijkheid Geoft'roy. (Gas. des Tri}>. van 28 Sopt. (j Oot, 1840). ' j Alle historische verklaring van Xapoleon's hijl naam moet een fabel zijn. Mme Carette vertelt wel , d) "Wit valt nu bot paard <15 ten tweede male aan, die l niet andera gedekt kan worden dan door f7 eü. e} Zwart moet nu op eeu derde dekking vau liet paard d5 bedacht zijn. f\ Neemt zwavt dozen pion, dan geol't wit met koningin op ei schaak, on dwingt den vijandelijken koning van de dekking vau het paard al' te z!eu. g) Zwart geelt een piun op, om daardoor den aanval op het paard at' te wenden, waardoor hij een tempo wint tot dekking. h} om liet paard voortdurend vast te zetten neemt wit niet met den looper. /') Wit heeft nu voor den opgegeven looper drie pionnen gewonnen. J) Zwart zou slecht doen den pion e5 met den koning to nonjcn, dewijl die pion in een zeker opzicht hein be schermt. A') Zwart valt door dit schaak tegel'jk eten looper el aan. l) Wit had schaak en looper c4 door hel paard op d'2 ol' door koni7)gin op c!J kunnen dekken, zon echter daardoor den gang van den looper el hinderen, of' de tegenpartij aanleiding geven do koningin at' Ie ruilen, waardoor de attaque dadelijk zon gebroken zijn. Het aannemen van den looper c4 zou de zwarte koningin op een veld brengen, waar zij voor de eerstvolgende zetten zeer gevaarlijk shiat. r/t) Wijkt zwart met zijn koning naar i'7 uit, dan zou 16den zet e-t d(i t l'7 g-S 17deii gl 06 volgen, zou zwart schaak willen dekken door Ifien zet . . . . o7 1'5, dan "wint "Wit door Kien e-i gr» | de koningin. n) Neemt zwart met zijn koning liet paard c4, dau roqucert wit naar de zijde (Ier koningin en geelt met de beide torens in een paar zetten mat. H) Ware de zwarte koning op b(i, dan zou hij de dekking der koningin bobben prijs gegeven ; door don 22sten zet van wit wordt hij er toe gedwongen. l>] Door b5 büzou zwart de partij nog hebben kun nen rekken. q] Wit dreigt mat met het kasteel, wat zwart slechts om een zet uitstellen kan. CORRESPONDENTIE. H. K. te Rotterdam. Aan uw verlangen om Probleem van W. J. L. Verbeek. ZWART 'M b f d e WIT Wit geeft in 8 zetten mat. partijen moer onder het bereik van minder ge oefende spelen hopen wij in ons volgend nummer te voldoen. 13. M te Hilversum. Wij zullen met genoegen aan uw verzoek voldoen. K. S. te Delft. Uw probleem is naar onze meening door cG d4 f voor twee oplossingen vatbaar. Stand eener partij gespeeld in llannover door Louis Ebers. ZWART A -I i a b cd e f g h WIT Wit geeft in 4 zetten mat. MEDEDEEUXGEX. Op den Uden dezer is in de match Tcbigorin Gunsberg de 21ste partij door den eersten ge wonnen, zoodat deze nu 8 en Gunsberg 7 partijen heeft gewonnen. Deze laatste partij heeft ongeveer ~^ uur geduurd.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl