Historisch Archief 1877-1940
687
DE AMSTERDAMMEB, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
tooneelg«zelgchiip voortaan niet meer op de tot
dusverre gebruikelijke wijze gaatvoorstelliufsen te
laten geven, en wenscht aan diegenen der leden,
welke meenen zich onder de veranderde omstan
digheden (zoowel wat betreft de met de reizen
vervallende dubbele gaye, alsook het toekomstig
repertoire) aan het hertogflijk hoftheater niet meer
op hun plaats te zullen gevoelen, gelegenheid te
gefCB, Toor hen meer passende engagementen te
zoeken. Met dit doel zal het ieder lid vrijstaan,
tot 15 November van dit jaar zich van het her
togelijk hoftheater los te maken. Hun, die geen
gebruik willen maken van deze ontbinding van
hun contract, wordt verzocht zoo spoedig
moge]gk aan de inteiidance kennis te geven van hun
plan tot blijven, terwijl voor de heengaanden,
gelijk vanzelf spreekt, ook tot het sluiteu van
een nieuw contract de foroieele definitieve ont
binding van dat met de hertogelijke Inteudanee
gesloten, noodzakelijk is.
De vacantie wordt tot 15 October verlengd.
Hertogelijke Hoftheater-Intendance
(w. g.) ClIBOXEGK
Ge'teim hofraad.
Het valt niet te ontkennen, dat in de geschie
denis van het tooneel onzer eeuw het Meininger
hoftheater een bfiteekenisvolle rol gespeeld heeft,
en dat zelfs na zijn verdwijnen de iavloed daar
van op de Duit-ehe tooceelspeelkunst in 't bij
zonder, zoowel als op die van andere landen zich
nog zal doen gevoelen.
»Alle vrienden van het Duitsch tooneel," schrijft
Paul Liodau, «zullen levendig het verdwijnen der
Meiningers betreuren; het meest wel de hertog zelf
en zijne artistieke levensgezellin en medewerkster,
Freifrau von Heldbnrg,die te zanien met ongeëven
aarden artistieken ernst, intelligentie en toewijding
bijna het vierde eener eeuw er aan gearbeid hebben"
hét een vaste organisatie, en eea karakteristieken'
stempel gegoven, en het tot schitterende over
winningen geleid hebben, onder leiding var)
den degel ijken <Ludwig Chronegk, die inden Mei.
ninger troep van de onderste rangen af gediend
heeft, en het van eenvoudig acteur eerst tot
regisseur, toen tot directeur en opperrfigis&eur, en
eindelijk tot intendant met alle uiterlijke
eerbewijzingen gebracht heeft.
'Niet afgemat van het strijden en niet over
wonnen ruimen de Meiningers het veld.
Het kunsteuaarssucctss ia hun veeleer tot het
laatste uur getrouw gebleven eu ongetwijfeld
zijn het alleen materieele reienen, die het op
treden van een ia zijn soort eeiiig en ia zekeren
zift baanbrekend kunsteuaaragezelschap tengevolge
gehad hebben.
Iedereen weet, dat het theater een vraatzuch
tig monster ia, dat voor zijn levensonderhoud kolos
sale sommen verslindt. Eenklein stadje als
Meiningon, waar de tooneel bezoeker gewoon is nog
ouierwetscbe idyllische prijzen te betalen, kan er uit den
aard der zaak nauwelijks aanspraak op maken, er
met zjjn elf a twaalfduizend zielen, een eigen.
theater, hoe klein ook, op na te houden. In elk
geval had het zich, wanneer het zijn schouwburg
alleen, uit eigen middelen, had moeten bestrijden,
met het allermatigste wat de provinciale kunst
biedt, moeten vergenoegen, .zelfs aangenomen
dat door stad en hertog aan dezen schouwburg
allerlei begunstigingen eu gemakkelijke eonditiëu
verleend waren. Zulk een bescheiden hoftheatertje,
zooals er zooveel zijn, die op hunne geringe wijze
dikwijls nog heel veel verdienstelijk* leveren, was
den hertog echter geenszins voldoeu de. Voor hem
was het tooneel niet de liefhebberij, of zooals
men pleegt te zeggen, de passie van een
kuastlievend aanzienlijk heer; zijn ernstige liefdevoor
het tooneel ontstond veeleer uit een onmisken
bare en buitengewoon artistieke begaafdheid.
De hertog had voor het tooneel niet' de vrije
uren van een kunstlievend leek over, hij was
veeleer man van het vak in den waren zin des
woords, een regisseur vp.n den eersten rang, be
gaafd met een" tooneelfantazie, een zin voor liet
schilderachtige, een smaak, intelligentie en kennis,
zooals ze, vereenigd, niet zoo gemakkelijk eeu
tweede maal zullen gevonden worden.
Zeer sprredig na het aanvaarden der regeering
betoonde hertog George reeds aan zijn kleinen
schouwburg de grootste belangstelling. Tot dus
verre was de hof.naarschalk ook mat het
oppertoezicht over het hoftooneel belast. Reedsiai8l>7
benoemde de hertog een zelfstandig intendant, eu
de keuze der persoonlijkheid, aan welke het ar
tistiek toezicht over de instelling zou worden
toevertrouwd, liet terstond inzien, dat de hertog
aan zijn tooueel een hooge letterkundige
beteekenis wilde geven. Het was Friedrich von
odenstedt, die ongeveer tien jaar intendant van het
Meininger hoftheater bleef Deze verandering eu
dit ernstig streven vertoonde zich vooral iu het
repertoire, dat reeds in de eerste jaren van het
nieuwe régime stukken bracht a1 s de tragediëa.
Koliinc/ Oi'dinus, Ocdijius te Kolonos en Anttyme
van Sophoc'es, een aantal klassieke meesterwer
ken uit de Duitschc, Frausche en Eagelsche lit
t-sratuur, en eenige tot dusverre i u 't geheel niet
of weinig bekende moderne dichtwerken, zooals
het drama Zwlschen den Sehlacktcn van den
toenmaals, ISüT, n o* geheel onbekenden Bjürus'jerne
Björnson. I'abst Ssxtus V vau Ju'ius Miudicg,
en Die Blul'iochwit van A'bert Liuduer.
De hertog was, toen hij in den schouwburg
belang begon te stellen, met zijti eigen denkbeel
den op het tooneel g»,tred«!n. De destijds nog
algemeen op groote theaters heerscliende sleur,
de onverschilligheid der regie omtrent jui.-thnd
ea beuazelijkheid van het tableau, de houterige
strakheid der figuranten, halden altoos zijn
kunstenaarsoog gehinderd ; en hij stelde zich tot taak,
voor zoover mogelijk, op zijn theater deze mis
bruiken tegen te gaan. Terstond ging hij dan ook
aan het werk, spaarde moeite noch offers, en koos
een klassiek werk, naar ik meen den Julitts (Jacisar,
om daarop zijn theorieën iu tospassing te brengen.
Na veel moeite en steels vernieuwde inspanning
slaagde de proef op de gelukkigste wij/.e. Ea nu
was het duidelijk, dat men het bij de terste proef
niet kon laten, tn dat deze een e en enkele
karakteristieke glana voorstelling te midden der
ou ierwetschs routina-toonee'-monteeri ig eeu eigen
aardig figuur maakte en esrst, recht het gebrek
kige der omgeving deed uitkomen.
En zoo werd dan in doa eersten tijd in alle stilte,
inaar met denzelfden artistieken zin, aan de
geheele vervorming van het destijds nog onopge
merkt gebleven kleine kunst instituut
voortgewerkt Spoedig vertoonden zich nu echter groote
bezwaren, omdat de verandering zoo volkomen
moest zijn.Hetin dezen zinreorganiseeren en
ouderhouden van een hoftheater, zoo als de hertog
het wenscbte, en zoo als het alleen aan zijn
arigtiek streven voldoen kou, eischte zulke reusachtige
uitgaven, dat de daartoe benoodigde geldeu uit
de hertogelijke privaatkas niet meer te beatrijden
waren. Eu het kleine, bescheidene, spaarzame
Heiningen kon er ook niets aan doen.
* *
Intusechen hadden onderscheidene kunstenaars
van beteekenis der grootere hofschouwburgcn op
uttnoodiging van den hertog iu zijn schouwburg
meegewerkt. Onder de/e gastvoorstelliugen was
er vooral n van beteekenis voor de geschiedenis
der sMeiningers." In bet begin van het jaar
1870 traden met Hermann Hendrichs, die van
het Ber'ijusch hoftheater kwam, de hoeren Dessoir,
Friedmann en Krau-e, van het Berlijner
>Sehauspielhaus, in Jalius Caesar te Meiningenop. Deze
drie, zoowel als andere kunstenaars vau de
groote hoftheat.ers. vertelden nu bij hun terug
keer wonderbare dingen van heteeen zij op Let
kleine tooneeltje gfzien hadden. O >k eenige be
voegde kuiistrechters haddea toevallig
gele?enheid gehad, om de voorstellingen aldaar bij te
wonen. En onder deze was Karl Freu zei de eerste
die de opmerkzaamheid van verdere
kunsterjaarskringen in Duitschland op het kleine theater iu
het vriendelijke le^dentie^tadje aan de Werna
vestigde.en het zelf", - men glimlachte destijds
over dat buitensporig enthousiasme, aan de
ernstige oplettendheid van do voornaamste
Duitschfi tooneelen aanbeval.
De Meiningers hadden dus reeds in hun begin,
al was het dan nog maar in beperkten kring,
»getooud wat zij konden," en daar de opvatting
van den hertog, dat hij op den rechten weg was,
door alle bevoegden gndeell werd, betreur Ie hij
het zelf, en betreurden zijne vrienden het met
hem, dat hij alleen wegens het ongelukkige geld
halverwege zou moeten blijven steken. Men
beraadslaagde en overlegde, of er dan in
't geheel geen mogelijkheid zou zijn, om het
theater de tot zijn voortbestaan noodzakelijke
middelen te verschaffen. Aan eene
verurndering der uitgaven was niet te denken. Want
juist het p'ïucipe, met het geld niet karig te
zijn, had het bijzondere van deze voorstel!i igt>n
mogelijk gemaakt. Er kon dus alleen aan ver
hooging der inkomsten gedacht worden. En bet
resultaat van deze overleggingen was : wat de
kleine onbemiddelde stad niet doen kon, zou
wellicht de welvarende groote stad, die voor
kunstgenot bereid'viHig aanzienlijke sommen
betaalt, kunnen opbrengen.
En zoo ontstond uil de financieele behoefte
de gedachte a;m de gastvoorstellincen.
Dat daarmede tegelijk de bedoeling verbonien
wa*, in de tooneelspeelkunst eene hervorming te
brengen, of laat ons bescheidener zeggen, het
denkbeeld van hervormingen ter sprikete bren
gen, mogen wij geruit aannemen. Maar het was
de quaestie van voortbestaan, die de naaste aan
leiding g*f. Zoo kwamen dan in het eind van
April 1874 de Meining-ers nuar Berlijn en voer
den er op l Mei Jidiu-ss Giesar op. En ook
op de planken der Meiningers mocht de over
winnaar van Zfla met trotsch laconisme uitroe
p;-n: »Veni, vidi, vici l"
Vau dien avond dateert het '>Meiniagerthum"
als een bijzondere factor in de Duitsciie tooueel
speelkunst Uit de vreedzame duisternis va a
bun bescheiden lokalen werkkring waren de
Meiuingers nu naar buiten getreden in het volle
licht van de ook i;i kunstzaken beslissende hoofd
stad. Werd ook het nieuwe en ongewone niet
geheel zonder tegenspraak aangenomen, ontspon
nen zich ook ernstige woordenwisselingen over
het gerechtvaardigde dezer nieuwe
tooaeelopvattiiig. vonden ook zekere eenzijdigheden en over
drijvingen berisping, het belangrijke d -r
ver-chij| ni.ig werd toch a'gemeen erkend ; en in alle.i
i gevalle was liet succes uit het oogpunt van
j kunst zeer groot en materieel buitengewoon
gunstig. De oogst van deze e -rste reek-t
gastvoorsteliingen mankte verder voortbestaan, voor
een tij J althans, mogelijk, en wel opdemolerue
basis, \vslke de hertog aan de inrichting had
gegeven.
Voor een tijd althans, want de buiten alle
evenredigheid hooge kosten gingen voort; de
ontvangsten in Meiuingeo zelf kwamen hiertegen
over nauwelijks noemeuswaard in aanmerking,
eu het overschot van Ji^t gastsp-d te Berlijn was
dan ook spoedig opgebruikt. M'n moost dus
op de waarschijnlijke inkomsten vau regel matig-j
reeksen ga--tvoorstellingen a!s voornaamste bron
van inkomstea in het vervolg gaan rekenen, eu
de Meiaiager.s waren genoodzaakt, ieder jaar
groote kutistreizcn te ondernemen. Zeer dikwijls,
zoo vaak da plaatselijke toestanden het toelie
ten, kwamen zy ua:ir Berlijn. Zij brachten er,
na Juliun Caesar, de c miediën van Molière
Dor ciiujebildcte Kranke en Die (/''lcliri"n Frau°Mt
zij voerden er in, van de Skaudinavi-"rs, Bj
rnsoii's /j-oischen den tii'ldaehtcii en Ib-,eri's Die
Kïuiijiri'deiulcn'cii; zij brachten tut dus/ene wei
nig opgevoerde dichtwerken van Minding,
Lindrer, Fitter (ili". Jla.cc), later Byron's Marino
Fidicra, door Fiiger O'.njWAv.i'kt, (Trillparzt'.r's
fragment AV'/'/e/- en DM A/tn/rau, Klei.-t's
Hi'rniaiiiisi-'ilaciii, Kiif'/r-li/'H.rvn Hrilliroftn en Priin
run ILtiiibnrij. Suhiller's \Val.l'Milidn-\.-f\\^\^,
Ficsco, Wil'idm Tf.il, Muriu, ltiart, en eindelijk
bij huu laatste groots gastspel iu 1SS7 Die
Jun/jfriin von Orl'-ans. Zij s]>('e!den iu alle groote
steden van Duitsclilaud, Ojstenrijk en Zwitser
land. In 187',) tr.ul-'ii zij te Weeneu op. O,ik
ia bet buitenland speelden zij, te Amsterdam,
te Londen (:.wee nriauden la:.\g in
Drurylaaetheatre ia 1HM), in Kasl.-iud (te St. Fetersburg,
Moskou en War-ciiau in 18S8), weder iu Hol
land, te Rotterdam, vandaar over Antwerpen en
Brussel terug, iu l SS'.) in ijandinavie
(Ivopanhagen en Stockholm) en eindelijk in 18)0 weer
in Rusland, huune laa'ste reis. O ,reral wekte
hua optredea de levendigste belangstelling en
overal hadden zij succes iu artistiek opzicht,
niet altijd iu materieel.
De twee voornaamste steden voor het Duitsch
tooneel, Berlijn eti Weenen, hadden van de Mei
ningers veel geleerd, en zich veel van hen toege
igend. Wat eerst als een monopolie van huuue
artisticiteit bad gegolden, werd mettertijd het
algemeen eigendom vau alle meer aanzienlijke en
ernstige tooneeleu. iu de groote steden. Hoe nueer
de Mekdugers in werkelijkheid door hun voor
beeld eu opwekking de anderen bevoordeeld had
den, des te minder werd materieel hua eigen
voordeel er bij, Daarentegen hadden de steden
vau den tweeden rang eu de steden in het buiten
land geen toi-gewij l publiek genoeg, om
lang achtereen de schouwburgen te vullen. (Men
herinnert zich dat Amsterdam zelden eene
M.t;iniaaml beleefde, zoo smoorheet als toc-u de
Meiningersin den Stadsschouwburg speelden). Daaren
boven waren de verre reizen zeer kostbaar. Het
transport van decoratiëii, rfquisiteu en costumes,
het eaga.:eeren van eenige uitstekende kunste
naars, Wolke voor deze buitengewone voorstellingen
expres.selijk aangenomen moesten worden, de ver
dubbelde gage der vaste leden, vaa kunstenaars,
figuranten en het, talrijk: tochnisch personeel, de
huur der schouwburgen, dit alles noodzaakte aan
zienlijke uitgaven, zoodat voor deze voorstellingen
prijzen moesten gevraagd worden, die voor steden
vaa den tweeden rang buitengewoon k ouden hecten.
Daarbij kwam nog, dat de Meiningers hua voorstel
lingen gewoonlijk in een tijd moesten geven, die voor
het bezoeken der schouwburgen niet gunstig is,
vóór het eigenlijk begin of na afloop van het
speelseizoen, daar zij gedurende het speebeizoen
geen schouwburg konden vinden. Ook vorderden
deze gastvoorstelliugen van de werkkracht vau
den organisator en directeur Chronegk vooreerst,
en vau die van alle andere medewerkers, door de
noodzakelijkheid van dageiijksche repetitiëa en
voortdurend afgewisselde voorstellingen , de
grootste inspanning. Eu met al die moeite, in
spanning en kosten, werd ten slotte toch het
doel, d.it innn mat de gustvoorstelliugen beoogde,
de kas ten behoeve vaa een verder voortdreven
op deu »M-;ini>jgscheu" weg, te vullen, niet be
reikt; eenige der gastreizen sloten met een aan
zienlijk tekort.
*
* a;
Daar waren zestien jaren overheen gegaan.
Zestien j -na hadden de hertog eu zijn gemalin
aan het theater gewerkt. Cbrouegk was, eeaigen
tijd geleden, zA-aar ziek geworden ; en of,-choon
hij na zijne genezing zich niet menageeren wilde,
de hertog kou tocu niet van hem vorderen, dat
hij deu zwaren last die op hem rustte, nog jaren
lang verder zou torsen. D«i gezondheidstoestand
vaa den hertog zelf ei^chte met de jaren eer.ige
oplettendheid ; de offers eindelijk, die de hertog
aan zijn kuastinstituut bracht, dis door de op
brengst der voordetlige gastvoor«tellingeu wel
verminderd, maar nooit gehoel ontbeerlijk waren
geworden, ea die na ongelukkige tochten de
grenzen vau het mogelijke of verstandige dreig
den te overschrijden het samenwerken van al
deze f iten bracht deu hertog tot het moeielijk
te nem?,ii besluit, zijn eigen schepping, die he>
toch aan het hart gegroei l was, te vernietigen.
Het werk van den hertog is gevallen ais Bruius,
»hij bezweek door zich zelf en aan meiwand
oveligei.s komt do roem toe van zijn dood". Het
heeft den vorstelijken kunstenaar met veel moeiten
eu ergernissen ook oogenb'ikkeu van het reinste
genot geschonken. Het heeft hem de. voldoening
bereid, zijne opvatting vaa mi-<e en-sceie aan de
geheele Uuissche tooueelwereld intepreaten, als
voorbeeld te werken en feitelijk een nieuw tijd
perk in de voorstellingen op h°t Duit^che tooneel
intevoeKii. DJ Meiningers hebben inderdaad in
onze tooaeelspeelkuust een belangrijke zending
vervuld.
Met verminderde middelen echter en met de
vroegere pretenties een slechter theater hulpbe
hoevend te lat'./n voor-.gaan, daartoe heeft de
hertog niet kunnen besluiten. Het Meiniuger
ILiflheater, zooals het onder hertog George ge
worden en geweest is, b>-sttat niet m >er; iu zijn
plaat-is eeu nieuw, of veeleer iu de plaats van het
nieuwe is het ou Ie woer gekomen ; het theater
voor de kleine residentie, dat met subsidie uit de
hertog«l:jko cassette zoo g.-ied en zoo kwaad a's
het gaat, meestal zoo kwaad, iu den win
ter een reeks vaa voorstellingen geeft, welke bin
nen de rechtmatige eisc'ien van pen bescheiden
publiek iu hunne soort voortreffelijk kuanen x.iju,
maar om welke men zich, als mea niet in
Meiniugen woont of er toevallig komt, geen moeite
b"lr>eft te geven. M-'iaingea z.il voortaan zijn
klein hoftheater hebb-ti, z >oils andere residenties.
H?t echte theater der »Meiuiiigers" trekt zijn
fonkelend sta:itsieïdeed uit, waarin het geschitterd
heeft ea bewonderd i< geworden, eu
AsschejwKH'er zit nu w-eer ia h.iar eenvoudig daag*i-he
jurkje aau den haard, droomt vaa da verganke
lijkheid van al wat schoon is, eu staart peinzend
iu d»; stuivende vonk«n."
Dit is de geschiedenis der Meiuingers; om
trent de arti-tieke waarde van hetgeen hunne
eigenaardigheid vormde geeft P.iul Liadau ook
eenige beschouwingen, waarvan \vij liet voor
naamste willen aanstippen.
(Slot roJyt).
AVXTEEKEXIXGEN. SCHILDERKUNST.
I;v het laatst vaa de volgende maand zal ein
delijk voltooid en geinaugureenl worden het mo
nument, ter cere van Eugiüie Dulacroix, opgericht
iu dea tuin van het Luxerubourg.
Een begin met dit monument is reeds gemaakt
in 1887. Het schoen alles heel goed te gaan, de
schacht van de zuii, waarop de bronzen buste
van don kunstenaar moest geplaatst worden, stond
reeds, toen men bemerkte dat het marnier voor
dezen bouw gebruikt, van een slechte kwaliteit was.
I>e ondernemer staakte zij a werk. Dit ging in
andere handen over ea werd in 1888 v,-eer een
eind verder gebracht. Sedert begin 1889 was het
weder gestaakt maar nu. sedert een dag of veer
tien, is hot weer hervat. Er rest niets te doen
dan liet plaatsen der buste en dnr beide decora
tieve stukken, voorstellende: de Tijd en de Hoem,
den kunstenaar bekransend. welk werk is uitge
voerd door Lalou. Tegelijkertijd zal men de
plaatsing 011 inrichting voltooien der hydraulische
toestellen, wier fonteinen het geheel der deco
ratie zullen voltooien.
Het monumsnt is geplaatst op den rand van de
laan dor oranjerie, niet ver van het museum en.
de kleine kapel van den Senaat.
Paus Leo XIII heeft zijn voornemen te kennen
geguven, om do afdeeling Borgia, ecne der rijkste
van het Vaticaan, wader open te stellen. Zy is
reeds sedert zeer lang gesloten eu de toegang er
too was slechts onder zaer cxceptionoele omstan
digheden mogelijk.
Deze afdoo.ling, gedecoreerd door Ponturicchio,
en gelegen buvcu de stanze vaa Raphaal, bestaat
uit zes rijk gestofï-;erde zalen, waarin l'ius VII
de schiiderijon-galerij liet inrichten ea een keur
uit de allermerkwaardigste beelden.
De stad Brussel heeft van den heer Evenepoel
voor haar museuw, een schilderij van Martyn de
Vos gekregen, voorstellende de overheden en ge
zworenen van het Siut-Joiïs gild, waaronder twee
oude burgemeesters der stad.
De verknoping der Griekscho medailles van de
coüec'-ie-Phuiiiailes-l'acha is afgeloopen. Deze
hoogst interessante veiling, gehouden onder het
bestuur van de heercn Delestre ea Hoffjiau, heeft
opgebracht lü.Sói) francs.
Ziehier cer.ige prijzen.
Eeu gelauwerde Zeus-kop, in den stijl der
munten van l'uilippua van Macedonië1450 francs;
Apollo-kop eu face. op do achterzijila Zaus zit
tende op eea rots, met het bovenlichaam naakt
tiUO frs. ; Lamia, eon vrouwenkop, versierd met
teaia ea oorringen, GOU frs.
IC>p vaa Domel'T, gesluierd en met koornarcn
gekransd, 1.901) frs.
Adelaar, iu do vlucht, worstelend met een- slang,
oiüo stijl, 7^0 frs.
Eon vi ouwen kop inet kliraop bekraasd, zeer
mooi relief, 1,505 frs.
Ptccus, grootu leeaweiikop, met een lansschacht
in den muil, frs. 1,115.
Ak'X-wdiir vaa Pnerao, groote Artemiskop,
frs. l 700.
G. T.
EEN SPANJAARD OVER ONS
NOORDZli E-KAN AAL.
Naar aanleiding van het in ons nummer vaa
10 Augustus voorkomend artikel E -n
Franschj man over Neder'iind'', waarin het dwaze en
op[ })ervlakkig« boekje van Adrieu Chabot
»PromeI n:ide ea Holl:tnd«" is besproken, zendt ous een
landgenoot uit Madrid een nummer vaa het
SpaauHche dagblad El Liberal, ter. bewijze, dat
Spanjaarden, die iu oiis land reizen, de kunst
van zien en hooren beter verstaan dan de zeer
onbeduidende en zeer aanmatigende
Franschman. Dat dit in ierdaad het geval is. zal onzen
lezers blijken uit de volgende bi'schiijving van
eeii tochtje vaa Amsterdam naar IJuiuiden, door
den beer J. il. Alonso de Beraza aan El Liberal
gezonden en iu het, nummer van 12 Augustus
! gepubüceer-.l.
auk zij mijn goeden vriend, den heer P.
Keer, een iu geheel Amsterdam welbekend
koopj maa, had de directeur der havtiuiitir.Et een stoom
boot te oiiïer beschikking gesteld om ten uit
stapje te maken tot aan zee, i-n met prachtig
weder. zoo:Js h,t in rut gedeelte vau Holland
niet dikwijls voorkomt, kwamen da lifter en
meviouw Ki-er, m juffrouw Eyler, mevrouw d-3 Be
raza en ik, die bet kUaue reisaezelschup
uitI maakten, bij elkander ia de k«juit van
destoom| boot IJ mui dan Weldra zag<«üwij aaji onze
rechI terhand Zaaadam, waar men nog steeds het
j houten huisje bewaart, dat door Peter den Groote
l van Rusland wer i bewoond toen bij het vak van
? sch«op»timmerinau leerde. Het Iniibje vordtdoor
vele touri.-tün bezocht, of-choon de cz i.r eigenlijk
slechts weinige dagen te Zaandam is gebleven
eu spoedig v>ek>r najir Amsterdam is terugge
keerd. Achter Zaandam teekende ?.ieh een gausch
woud vau !uo!v-ir,\ieken scherp af ttveu den
horiioat ; links re/,iu in de verte de torens van
Haarlem omhoog, achter ons lag de haven van
Amsterdam ui-.-t zijn honderden schepen, tot aan
de siuizeu van bclieilingwoiide. Een kostelijk
paaorauia.
»Het kanaal, dat L' 5 kilometer lang en van 80
tot loO nieter breed is, werd voortdurend door
sneden door talrijke pr-issagiersboote!i, vol reizi
gers, ea door e.:- na menigte groote vrachtschepen,
vier g.v,e-.rdn zeilen als scherp omlijn Is vlekken
uitkwamen tegen de blauwe lucht Enkele van deze
BC'iept'üwar;>ii (JO tot 70 ineters lang en droegen
aan dea jfduersteveti eeu vrij hoog, groen geverfd
vertrek, met twee of drie vensters, waarachter
bloeaipotten prijkten. Daar huisden de schipper
eu zij .-i gezin ; daar was hun keukeu en hun
woi.ii:<g te gelijk. Iu een vaa deze vertrekken
keek eea mei.'j:; met ros.-ig haar nieuwsgierio'
naar on/e stoomboot, van welker achtersteven een
groote Hoiland.sclie vlag woei; in een ander
,
wind heen en
krachtsinspanning
. ner
hi-lptn tvvee mei.-j"S de moeder cene streng wol
opwinden, terwijl aan tiea voorsteven de schipper
niet zijn knecht b;-zig waren, om het schip, welks
z.i'en naar de iuhueu vaa
weer klapperden, met all 3
langzaam vooruit te, brengen.
Een eind voorbij Zaandam kruiste onze weg
zich. met dien vau CHUC met vlaggen versierde
stoomboot, waarvan het dek bezet was door meer
dan honderd meisjes, die luide juichten en , ons
met hare zakdoeken toewuifden, toen zij ons
voorbij voeren. Het was een geheel" school, die
van een uitstapje terugkwam, li Engeland heb
ik zulke gezelschappen dikwijls ia den spoorweg
gezien : hier maken de stoombooten en d? groote
kanalen zulke uitstapjes wel zoo aangenaam.
»Toeu \vij vi-n taful opstonden, na een lunch
met krachtig^n Steinbtrger besproeid, waren wij
reeds iu IJuiuideu, de voornaamste haven van
het kanaal; wij voeren door de sluizen en be
vonden ons ia eeue omvangrijke voorhaven ; ge
vormd door een golfbreker van 1100 meter
lengte en '2'2 miter breedte en een havenhoofd
van dezelfde lengte en 11 meter breedte.
Vastgemeerd aan de dtifjiics-tlj-Alba, (ducdalven),
dat v; i l zeggen aan houten palen, welke dien
naam dragen, lag daar een talrijke vloot van