Historisch Archief 1877-1940
DE AMBTEK&AMltfER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
? macMtist «f als ofiwder dienst te doen aan boord
?van koopvaardijschepen" en tot «herziening van
de petaoneele bdasiing en van den zoutaccijns."
ite koloniale paragraaf laat teel te vragen over.
D» koffieoogst is niet meegevallen; een zuinig finan
cieel beheer is geboden; Benige openbare werken
tatmen op Java nog wel worden uitgevoerd, en
daarvoor Dehoeft geen nieuwe leening te worden
aangegaan .,. dat is alles.
Noch de steeds voortwoedende Atjeh-oorlog,
noch de dwaze onderneming op Florea, noch de
SuriBaajjüsche grens-quaesti<«, noch de opium wor
den !JB&e*,éen woord herdacht. En het was nog
irël 3e minister van koloniën die de rede uit
sprak. Zou hij het misschien niet fatsoenlijk
geTOnden hebben, veel over zich zelf te spreken ?
Met de gebruikelijke gelegeuheids- speechen
werden daarna de beide Kamers door hunne voor
zitters tot srbeidzaam-zijn aangemaand. In de
Eerste Kamer vroeg de heer A. C. Wertheim
dadelijk vergunning tot het houden van een inter
pellatie over den toestand in Suriname iets
wat door de stilzwijgende troonrede niet geheel
onnoodig was. Na deze parlementaire aankondi
ging ging ons Hoogerhuis op reces.
De Tweede Kamer zette zich tot het opmaken der
nominatie voor het voorzitterschap. Evenals het
vorige jaar werden de heeren Beelaerts van
Blokland, van der Schrieck en Cr
me r s onderscheidenlijk tot eersten, tweeden en
derden candidaat geproclameerd; eii bij
koninkIjjk besluit werd de heer Beelaerts tot
voorzitter herbenoemd. Het inleidend woord,
waarmede deze zijn betrekking aanvaardde,
kenmerkte zich door een zinspeling op «hetgeen
elders bestaat en voorvalt", en de ver
wachting dat men hier niet »eenig ander ver
tegenwoordigend lichaam en de daar gevolgde
practijk als doorgaand voorbeeld ter navolging
zou kiezen."
De voorzitter dacht zeker aan het incident uit
de laatste kamerzitting en zijn woorden moesten
zoo iets verbeelden van: »ik verzoek den heeren
beleefd elkaar geen onaangename uitdrukkingen
toe te voegen, niet te gaan vechten of elkander
voor den rechter ie dagen; in het algemeen een
beetje parlementair met elkander om te sraau."
Alsof zoo'n opwekking in ons «parlementair par
lement" nog iioocüg ware \
De begrooting is nu ingediend met een
geraamd nadeelig saldo van negen en een half
millioen en daarmede zitten wij wederom mid
den in de parlementaire car p igue.
Kunst en Letteren.
HET TOOXEEL TE AMSTERDAM.
Kon. Vereeniging Het Neder
landsen Tooneel" : Het einde der
eeuw.
«?Salon des Variété»" :
HookiePookie.
Schouwburg ..Frascati": De Kre
kel en de Mier.
Eet einde der eeuw (Paris fin de siècle) van
Ernest B!urn en Baoul TocJ-é, het blijspel dat
door Het Ned. Tooneel" in het Grand
Thetee" wordt voor het voetlicht gebracht, is geen
vertooning van een geschiedenis. Het is meer
een typeering van personen fin de siècle.
Het huisgezin aan het eiude dezer eeuw van
zenuwen en van ijzer helaas niet van zenuwen
van ijzer van de eeuw van de Eiffeltorens en
het hypnotigme, wordt bv. getypeerd door do
familie de Boissy-Godet. De Markies de
Bui?.yGodet is een staatsman en heeit wel eens in de
acht dagen den tijd om zijne vrouw te zien.
Zijne echtgenoote herinnert zich op een goeden
dag, dat zij ergens iu een klooster eeu huwbare
dochter heeft, verloofd met eeu jongmecsch
wiens naam en gezicht zij niet kan onthouden.
Zij heeft het ook zoo druk met veertien
liefdadigheidsgecootschappen, met bals en diners, dat
zij aan die jongelui bijna niet denken kan.
Het jonge merjsch in quaestie, de heer de
Mirandol, moet nog altijd zijn aanstaande voor
het eerst zien, ofschoon de huwelijksdag reeds
bepaald is, en bovendien aiort hij nog zien af
te komen van een vriendinnetje, waarmse hij
anderhalf jaar het lief deelde.
Gelukkig heeft de jonge dame, die een spaar
duitje heeft, zelf huiselijke plannen en de Miran
dol komt er dus gemakkelijk af.
Dit vriendinnetje, spaarzaam en ernsiür, dat
geen schuine grappen kan aanhooren en in haar
salon het rookeu verbiedt, is de demi-uumdaine
fin de siècle. De dames van de groote wereld
zijn verkwistend, lichtzinnig, ijdel en harteloos.
De Don Juans fin de siècle, type de hertog
De Linarès, zijn galant en dienstwillig, zij be
talen anoniem de hooge modiste-rekeningeu der
schoone baronessen en markieziunen en ti-chfu
dan als rente een zoet loon. Het geld vooral is
de spil, waarop de eeuw aan haar einde draait
ach ! zooveel eeuwen hebben dat reeds gedaan,
mij dunkt dat is niet juist het kenmerk van de
negei.timde.
Het is ook hier weer C/iassei Ie naturel, il
recient au yalnp. De oude, eeuwig jonge lijfde
zegeviert over al het /in- f/e Siecl", en het blij
spel van dien naam eindigt dan ook met een
dubbel huwelijk, waarbij de belanghebbenden in
den daarvoor vastgestelde n tijd zich voorstellen,
htt bekende half dozijn ttr voorkoming van het
uit-terveu van twee oude naaien, bij den bur
gerlijken stand te zullen doen inschrijven.
De heer de Mirandol toch vindt onverwacht
zijn aanstaande en krijgt haar litf, en zijn vriei.d
Royer hervindt eeu nichtj», dat eens voor zijn
neus weggekaapt werd, doch rui weder vrij is.
Het bal bij mevr. Des E/iif/lotte.?, waarop de
Mirandnl zijn hart verliet, is het glanspunt van
het blijspel.
Ik waardeer de grappige gesprekkeu fin de
siècle, die ik heb aangehoord, maar ik gelo'.i'
vast dat als de darms-arlisten, FrcLkrl, De Vries,
Holtrop, Poolman, Pauwels, L»rjöen Smits, niet
zulk een pracht van toiletten veitoonden, e.i a!s
de hh. Sehulzp, Movin, Clous Schoonhoven, De
Jong, Tourniaire, v. Dommelen, kortom al de
beste blijspelkraehten, niet relief gaven aan die
chique eostumes door een bijbehoorendea achter
grond te vormen, dat dan Htt einde der Eeuw
niet veel succes zon hebben ; maar het moet ge
zegd worden dat de dames in de costnmes
onvervalscht fin de siècle zijn.
In den Salon des Variétës" wordt een revue
vertoond getiteld Hookie-Pookie
Deze heeft boven de andere kertmsstukkea.
voor, dat zij oorspronkelijk is e.u eenig. De an
dere schouwburg-directies zijn over de grenzen
een blijspel gaan halen, hebben de liedjes laten
vertalen, en een pjar toespelingen op stedelijke
febeurtenissen er in laten brengen; voor den
alon hebben de auteurs van Kaar den
Eiffeltoren zich weiier aan het werk gezet. In het
vorige jaar zijn zij met hun arbeid zeer goed
geslaagd, natuurlijk was men zeer nieuwsgierig
hoe het resultaat nu zou zijn.
Men zou deze vragen kuunen stellen : Is wat
zij gemaakt hebben een revue, is die goed ge
maakt en hoe wordt zij vertoond ?
Ik wensch deze vragen eenigszins uitvoerig te
beantwoorden.
De draad, die door het geheele stuk loopt, is
een losse grap.
Een jong meisje, frisch, overmoedig en lief,
staat op het punt zich te verloven met een
flinken, degelijken jongen. Zij wil echter het bewijs
hebben dat hij minder gewoon is dan zijn mede
minnaars en zij daagt hem uit dit door een
geestigen zet te bewijzen. Hij neemt de wedden
schap aan en gaat aan het werk, gesteund door
zijn aanstaanden schoonvader, den alrnachtigen
commissaris van de tram, die hem door zijn in
vloed het baan'je bezorgde van wethouder van
publieke vermakelijkheden.
In het tweede bedrijf begint EU de eigenlijke
revue.
Wij bezoeken de hoogere burgerschool voor
meisjes en zien hoe de heer v. Heem, de wet
houder, een verandering in de wijze van doceeren
brengt.
In plaats van boeken gebruikt hij bij het on
derwijs poppen, die spreken en bewegen. Zoo
komen Slanley en Emin Paclia op. Bismarck
als ex-kanselier bespreekt den toestand van
Europa, en wij worden door een aapjeskoetsier
herinnerd aan den bloei en bet verval van de
rijtuigmaatschflppij.
Etliion biedt den burgemeester van
Korstcndam zijn electrisch licht aan, en dfze zou gaarne
aannemen en het licht in bent er hebben, maar
wordt daarin verhindert door meneer I.c.g.a. van
de gasmaatschappij, met wie hij een contract
beeft. De scholieren worden intussehen oproerig
en naar de gewoonte onzer dagen houden zij
een werkstaking. De wethouder weet hen echter
te bewegen zich bedaard te houden en onder
zijn aanvoering houden zij, als de heeren van
gymnasium en H. B. S., ^Vrijwillige
Wapenoefeidr.gen."
Al deze vertooningen kunnen de schoone
tramcommissarisdochter echter niet verteederen eu
v. Heem moet wat anders bedenken.
In het tweede bedrijf organiseert hij met zijn
schoonvader en licmbrandt, die daartoe van zijn
voetstuk komt, een schoonheidscoiicours, dat mis
lukt door de tegenwerking van xijn aangebedene,
die et n vertooning a la Afiss Fay houdt en de
mededingsters zoowel als het publiek zoo weet
te boeien, dat niemand naar het concours gaat.
In dit bedrijf speelt, mede ten tooueele, het
drama van de Hobbemastraat of den afgesloten
rijweg af, met den tramcommissaris en een zeke
ren mr, kleedennaker als hoofdpersoon
Van Ileeiu is natuurlijk door zijn aanstaande
zeer gedupeerd, maar bemotit zich ook uaar h'iar
zin wel wat veel niet een jonger zu-je. De twist
loopt zelfs zoo hoog dat de jonge dame, ms-j.
Cleo, zegt: »Ik wil i.iet me; r met je spreken!"
en e. Heem trekt hiervan partij om e-u
zwijgwetlótrijd voor te stellen. Als hij Cleo tot spre
ken kan overhalen, is zij overwonnen en z;d hun
huwelijk doorgaan. Voor dezen wedstrijd komt
men nu bijeen in een kapperswinkel (waar altijd
zooveel gebabbeld wordt, dat een zwijgconcours
er jui.-t past), en. men wordt verplaatst iu het
vraagstuk van de Zondagsrust voor barbiers.
Hier komt ook de bektnde kater Sara
jianujiticuni uit den winkel van Bols ten tooneele, na
dat hij op de kattsuteritoonstelling don prijs
voor den zwaaisten kater heeft behaald. Den
j.iUgdigeu wethouder loopt het echter nuö. Hij
gei ft in een pantomime zijn hart lucht en wil de
hand aan zijn levi-n slaan, Vergif', een sprong
uit het venster, een strop, een scheermes kunnen
hem niet helpen, hij verkiest dm dood door den
kogel. Wf-1 vergeet hij den kogel op htt pistool
te doen, maar h t maakt indruk genoeg op mej.
Cleo, die om de d- ur gluurt, om haar tot spre
ken te nopen. Zij roept: Heuri, wat wil je
doeii !" en is overwonrei'.
Ten slotto komen wij iu de mr..e van den
Stadsschouwburg bijeen, om de verloving te vie
ren eu hier passeert de schouwburgi{uatstie de
revue.
Htt slot wordt nl. gevormd door de vertooning
in dissolfimj tien::; van schouwburgpleinen met
toepasselijke muzitkbejreloiding. E-.rut ziet men
een plan van herbouw van den Stadsschouwburg,
dan komt het Paleis voor Volksvlijt met
Wagnt.-rmiiziek; vervolgen» ln-t halvv Paleis veibouwd tot
schouwburg, begeleiding: Kom, laten wjj den
boel maar deeleu ;'' (.inde-lijk tie schouwburg
op de Weteringschans, miuiek : »Ks war zu
se! u ge'.ve-ei>;" en ten slotle ziet men den
Salon van builen onder het spelen van
HookiePookie marsch.
De inhoud i:! dus ver chi'ler.d genoeg en er
zijn weinig voorvallen uit het afgeloopeu jaar
die in dezs revue niet genoemd wordtin. Voor
zoover ik bedenken kan, mist men alleen den val
van mr. Iv-uch'.'iiius als minister van Koloniën,
ma.-.r wellicht hetft me>i zich niet te hoog iri de
politiek wültn su-ktu. De iió'luonza wordt natuur
lijk herdacht.
llookia Putii;ie voldoet das als reviia aan de
«l.jr oud- rleelen zijn
puiiten. Zoo ile
per
bi-werHn
eischen, in
ccliter feu paar zwakke
soon va;i oVn Cutümissi-ris van de tram. In
het Ie bedrijf \\onit de verachting te zijnen
aan/.ien --vat hoog ge.-pannC'i. Als hij juuir het
.stadhuis telefoneert: ->Ik heb een nieuwen
wethouder gemaakt dat is goed, hé?" denkt
men dat hij een hoofdrol zal spelen. Ik heb
niets tegen de overdrijving van zijn macht, die
past hi een revue, maar hiervan had dan later
meer moeten blijken, maar als Commissaris
van de tram doet Duivendal niets meer dan zijn
neus aan de schutting stooten. Eveneens is er
te weinig handeling in de rol van mej. Cleo,
die anders in het Ie bedrijf nog al praats heeft.
Behalve dat zij in het 3e bedrijf als Miss Fay
optreedt, vergenoegt zij zich met een plaatsje
op den achtergrond of achter de d«ur.
Een derde grief is het slot ran het 3e bedrijf.
Hier wordt de actie besloten met de woorden
van Duirendal: Laten wij nu maar gaan dan
sen!" Dat is toch wat erg luchtig opgevat.
Het stuk bleek bij de eerste vertoouing te
lang te zijn, toen is er in gesnoeid; misschien is
daarmee het slot van het bedoelde bedrijf er
slecht afgekomen, maar dat is jammer, omdat
een onhandig slot de indruk van een geheel be
drijf bederven kan.
De grappen in de revue, de toespelingen en
de woordspelingen zijn voor het meerendeel zeer
goed gevonden.
Het muzikale gedeelte, door den heer Renard
bewerkt, is gedeeltelijk gevarieerd op bekende
airtjes, gedeeltelijk oorspronkelijk, over het ge
heel zeer aardig.
De naam ookie Pookie.' zal menigeen wel
licht wat vreemd geklonken hebben. Hookic-Pookie
is het opschrift hovende glaee-a
la-vanille-lta.iTetjes, waarin ijs uit de tweede hand rondgeveut
wordt.
Wat de auteurs doen vertoonen is ook uit de
tweede hand, want alles is «schon dagewezen'',
reeds eenmaal vertoond op het groote
wereldtooneel, en boven wat zij dus rond venten schre
ven de bewerkers ook: Rookie Pookie.'
Den heer Poolman, als de wethouder, komt
voor een groot deel de eer van het succes toe,
waarin Ilookie-Pookie zich mag verheugen.
Hij is hier w:êr de kunstenaar uit de
abonnements-voorstellingen en zijn pantomime in het
4e bedrijf is een kunststukje van gebarenspel.
Naast hem staan mevr, Poons-v. Biene, van
wie het jammer is dat zij wat onverstaanbaar
zingt, de heer Bigot, hoewel hij niet altijd even
rolvast is, de heer Pilger en mej. Blankenstein
in kleinere rollen. Mej. Benkers is veelal te
kalm; als er meer gloed en leven, in haar spel
was, zou haar rol ook meer uitkomen.
De vertooning loopt anders goed van stapel,
al gebeuren er kleine onregelmatigheden ; maar
wie kan er wat aan doen a!s een pistool weigert
af te gaan ?
Wij kunnen dus ten slotte zeggen dat de in
houd den naam van revue wettigt en dat de be
werking, behoudens de gemaakte opmerkingen,
wel eenig succes mocht doen verwachten de
tot het uiterste hoei-je gevulde zaal, bewijst
iederen avond dat de vertooning een succes is.
De heeren Prot hebben in bun schouwburg
weder een i.iouwe operette voor het voetlicht ge
bracht, en wel cene in een ereheel nieuw genre.
Het is De Krekel en de Mier, volgens de be
kende fabel bewerkt door de heeren Cbivot en
Duru met m u ziek van Edmond Audriin, en uu
vertaald door G. H. Felix.
De uuteuis hebben n wijziging aangebracht
in Aesopus' werk. Als de krekel rm en ver
laten bij do mier zal aankloppen om hulp,
droomt zij wel dat zij verstooten wor H, docli in
haar slaap ree is, zonder dat zij het wiet, wordt
zij opgenomen ia het rijkvooriiene boerenhuis,
waar men er zich een vieusrde van maakt haar
te doen gevoelen hoe welkom zij is.
De eigenlijke geschiedenis is deza.
Tfiêrè.-<e en Murgrédel zijn twee nichtjes; de
eerste litf, zorgeloos en ijdel, de andere eenvou
dig, werkzaam en bedaard. Thércsc's ideaal is
een j.'lnats aan de opera, Margrcdd dweept met
een volle graanschuur.
Grcdel huwt dan ook een welgestelde!)
b;>erenzoon. Tl/érèse ontvlucht het dorp om haar
fortuin te zoeken.
Zij komt dan ook aan de opera, heeft succes
en is weldra een ster, waartiaur zich maar al te
veel op plukken belaste handen uitstrekken.
Een harer aanbidders, die het liefdespel begon
om de aandacht van een andere liaison af te
wende", brai.dt zich echter aan het minnevuur.
Hij krijgt T/'n'rène waarlijk lief, eu a's deze.
hoorende van zijn vorige veibintcuis en hoe zij tot
speelbal was bestemd, caur haar dorpje terug
vlucht, volgt hij haar.
Als zij dan terug is in het huis, waar zij op
groeide, komt hij tot haar eu biedt haar zijn hart,
zijn naam en zijn hand.
Er is iets zacht, aandoenlijks in deze operette.
Gewoonlijk maakt men in deze zangspelcn alleen
keni is met heel domme, zeer lichtzinnige
nienschen. Hier is het meereudeel der personen
krachtig en goedmoedig braaf, zooals welgestelde
boereu niet gulden haar en gouden, hart kunnen
zijn.
Het verhaal speelt in de nabijheid van Straats
burg eu iu die stad in 17.10, het komt mij echter
voor. dat er in plaats van handeling, lijdsbegrip
en costuüies eenige inconsequenties schuilen.
Ik beho.i' niet te zeggen, dat de decoraties
bijzonder fraai zijn. Dat is een der groote pun
ten in de vertooning vaa een operette bij de
hh. Prot. Vooral de zaal in liet pu:e:s van. den
hoiiutendant trekt de aandacht en het
wiiitergezicht in het laat-te bedrijf evcnzoo. Het tooueel
van den droom is bekoorlijk.
De drie bedrijven der operette zijn verdeeld iu
acht tafereelen, wat natuurlijk monteering en
costumeering niet vergemakkelijkt, maar etn aan
gename afwi.-seling mogelijk maakt.
De vortooiiing rust vooral op de schouders van
me r. P>u<lerma:i, eu de hh. Kreeft eu De
Keukelaere, De dames Culp-Kiehl, v. Wosterhoven
en de hh. v. Boem, Bud'-rmau en Kelly nemen
e^n minder voorname plaats 'n. De wijze, waarop
de arlisten van de Frascati schouwburg zich
kwijten van hun taak, is genoeg bek;.'iid. Mevr.
Culp-Kiehl zor.g, toen ik de voorstelling
bijwGüiwlf, niet zoo helder als men van haar
gcwoou is, de rol van tevredene, wtik/ame en be
middelde boerin is haar overigens b:-st toever
trouwd. Hot liiudeiballet in het tv.eecle bedrijf,
hoe aardig uitgevoerd, kan mij ni«t belRW». j
Ik meen, dat men kinderen slechts bij oogp J
noodzakelijkheid op de planken moet brenge*«li i
niet ter opluistering van een vertooning, dteoofe '*
zonder hen evengoed geslaagd mag genafflad .
worden.
Fa.
DE FAMILIE KEGGE.
De h.h. Jan C. de Vos en W. UMI Korta»,
directeuren van den Tivoli-aehouwbarg te Rot
terdam zenden ons, naar aanleiding van, het feit
dat door de h.h. Alex. Faassen & Co. te
Rotiardain het in studie nemen wordt aaagekonrJigi
van een tooneclspol in 4 bedrijven, door ean on
genoemd schrijver, naar de Familie Kegge, «&.
Hildebrand's Cauiera Obscura bewerkt, en bon
van verschillende kanten de vraag gesteld is -óf
dit Willem van Zuylen's bewerking was, watrma
reeds geruimen tijd geleden de opvoering do«r
het tooneelgezelschap werd aangekondigd, d«n
volgenden brief van den heer Willem van Zuylen,
opgenomen in de Nieuvre Rotterdamsche Courant
van 17 September 2e blad B.
Greaehte Redactie!
Niet zonder eenige voldoening zie ik, dat do«
een tooneelgezelschap hier ter stede (niet dat
van den Tivoli-schouwburg) eene bewerking van
Hildebrand's Camera Obscura wordt aangekondigd.
Wie tot dusverre nog de heilzame werking vaa
concurrentie ook op artistiek gebied, mocht be
twijfelen, zal nu toch wel bekeerd zrjn, WMEt
teiwijl de eerste uitgave der Camera Obscuai
reeds van 1839 dagteekent, en er tot voorkorten
tijd niemand aan dacht een gedeelte daarvan te
dramatiseeren, is er, nadat ik in uwe courant
van 10 Juni jl. de eer had mijne bewerking aan
gekondigd te zien, oen tot dusverre n.'et genoemd
dramaturg opgestaan, die, zeker zonder
nevenbadoeling, zich door hetzelfde onderwerp zoo geïn
spireerd heeft gevoeld, dat hij het denkbeeld vaa
mij heeft..., overgenomen.
Want dat hier aan bloot toeval gedacht moet
worden, lijdt hij mij geen twijfel.
Er zullen natuurlijk wel weer kwaaddenkend«
incnschen zijn, die zullen willen beweren, dat het
gebruik maken van een dergelijk toeval, u>at hot
doel orn uit begripsverwarring munt te slaan
oven indclicaat is als het gedeeltelijk nabootsen
van een fabrieks- of handelsmerk; het is mij
iategendeel aangenaam te kunnen conslateeren dat
ik anderen in het vinden van een gtlukk'g idee
behulpzaam heb kunnen Hjn.
De aanleiding tot dit briefje is dan ook alleen
de vrees, dat er nog meer Families Kegge te
voorschijn zullen komen, en ik dan gaarne, al»
het op nummeren aankomt, voor mijne bewer
king het volgnummer n behield.
Hoogachtend,
WILI.EM VAN ZUYLEN
HET TOOXEELSAIZOEX TE PARIJS.
Het nieuwe winter-saizoen te Parijs belooft, wat
het tooneal betreft, bijzonder belangwekkend te
worden. Do Coiuédio Fram;ai-;e heeft een nieuw
stuk van Duraas eu een van anlou iu het voor
uitzicht; de beide schrijvers, elkanders buren te
Marly-le-Roi bij Parijs, ziju nog aan bun t>tukkea
bezig. Intusselien is Sardou met Moreau reed
klaar inet d;; C'-éofiüti'e, waarover wii onlangs
schreven on waarvan Sarah B^raharut zich iets
schitterends voorspelt. Do opvoering zal weer aite
weelde vercenigen. Ook de muziek zal er een
groot aandeel in hebben; er zijn niet minderdaa
vier groote nummers voor gecomponeerd, een
Oo.sterschc symphonie rnet harpen bij de aankomst
van Cleopatra, een klein ballet, eene symphonie
voor een watertocht op d«n Nijl, en cin1lelrjk««a
j koor, de aanroeping der priesters van Osiris tot
Typhon, Jen god der onvveders. lift stuk zal in.
Amerika de groote uttruction vormen; na de
tournee van Sarah Bcrnhrirdt denkt miss
Davenport hot daar in het Engelsch te spelen; zij heeft
dat opvoeringsrocht voor 100,000 francs van de
auteurs gekocht. De Porto Samt-Martin gaf nu'
reeds :.!(),(X)0 francs aan costumaa uit.
Het Odcon heeft eene reeks van nouveau'es op
de werf. Reeds is geopend met Le secret de
6fi.lbei'tc van Mas.siac, dat echter geen succes ge
weest is; het middelpunt der actie j's zonderling,
onduidelijk en pénible. Voorts Les sincères, een bijna
geheel onbekend stuk van Xarivaux, en de Rome
et Juliette van Shakcsp ar-, met de muziek vaa
Berlioz. Porel brengt m; ziett aan, waar hij kan;
h..j,t is geen geheim meer, dat ij gaarne met
Lamoureux de directie dor Groote Opera gehad
liail, en dat zou zeker iets goed^f voor de opera,
geweest zijn. Porel met zijn smaak voor mije
enscènc en zijn vindingrijkheid, L moureux metzijit
streven naar moderne muziek, ;:onden er veel ge
daan hebben, en niet als Kit t en Gailhard enkei
geld zoeken te inaken met oud decoratief en.
ouderwetsche kunst. Het OJcon zal dit jaar ook
Ibsen geven. Dat Porel, ondanks zJ,'n schijnbare
neiging tot verkwisting, wel weet wat hij doet,
blijkt daaruit, dat hij de ontvangsten v. n het
Odcon, die in 1880 ruim 300,000 francs bedroe
gen, nu op 700,000 gebracht heeft. Zijn
prachtlietcle zal hij aan hot eind van het saisoen bot
vieren met een Chineesch stuk. Le mariage de
Pi'-ki van Simoud; hij heeft in Judtth Gauthier's
j\farcnan:le de soiirircs zooveel beliooilijks en ar
tistiek Japarisch geleverd, dat ook dit hem wel
toevertrouwd is.
In het Gymnase (Jat nu nog Paris fin de siedt
geeft) bogint de directeur Victor Koning in het
eind van dezen maand met L" ar t de tromper lei
femmes, van Paul Kerrier en Xajac. 3Iaar men
verwacht er ook een stuk van Dauder, ditmaal
niet uit een roman getrokken, maar geheel nieuw
en zeer moreel, r.aar men zegt. De titel is nog
niet gevonden. Dan een geldstuk van Obnet, naar
een roman Un deniicr rimaitr, (een Birch Pfeiffer
naar een Marlitt), en, wellicht eerst tegen den vol
genden winter Honncur d'artiste van Octave
Fcnillct.
Het Palais-Iloyal begint min of rceer kalm,
zeker ora de climcx te kunnen volhouden, met
een stuk van Valabrègue, Le pompier de JuMne,
Daarop zullen volgen Les femmes des amis, van