Historisch Archief 1877-1940
No. 696
DE AMSTERDAMMER, WEEEBLAD VOOR NEDERLAND.
Het verstandsleven trijgt een te groot aandeel
in hunne muziek, wel eens ten koste van het
gemoedsleven Men kan echter de ernstige op
vatting die de Fransche toonkur.stenaars (en
vooral de componisten) tegenwoordig van hunne
kunst hebben, niet genoeg roemen. Zij toonen
-door hun voorbeeld dat het onontbeerlijk is, dat
een kunstenaar een breed, algemeen ontwikkeld
Biensch zij, en dat hun levendig temperament hun
volstrekt niet belet, met ijzeren wil en onvermoeide
Werkkracht naar hun ideaal te streven.
M.
ALGEMEENE TENTOONSTELLING
VAN BEELDENDE KUNSTEN TE BRLSSEL.
(Slot).
Zoo zouden wij allengs aan 't beschrijven ge
raken van werken, die de lezer niet heeft gezien,
en hem in de moeite laten deelen van eenen
geplaagden criticus.
Moge men zich dan met de volgende
mededeelingen tevreden stellen, die aangenaam zullen
klinken aan hen, wien de zaak meer bijzonder
betreft.
Verreweg de meeste schilderijen van
Hollandsche meesters nemen eene gunstige plaats in;
zelden behoeft men lang te zoeken; zij bevinden
zich aan de gebruikelijke leuning, die het publiek
van de kunstwerken scheidt.
Eene uitzondering daarop maken W. J.
Schütz, A. van Everdingen, Doeleman's goede
Bosohkant, Hollestelle's Duin, Heukes' Waterloo,
Hamels flinke, koude Winter, met zinnebeel
dige, bedaagde jonkvrouw, terwijl Henkes' oude,
levende, sprekende vrouw (onder den
ongelukkigen titel van Hel morgennieuws) eene schoone
plaats bekleedt, zoowel als Haaks poëtische
avond Aan de plansen. Ook Dommershuizeu,
Nuys en anderen zijn niet misdeeld, Lange en
Larock niet miskend.
Wij vinden daarin een bewijs hoezeer de
Hollandsche kunst door de leden van de commissie
wordt geschat. Deze is alleen uit Belgische kun
stenaars (onder voorzitterschap van Ch. Buis,
burgemeester van Brussel) tezameugesteld. Wij
vinden Belgische schilderijen van zeer goed
allooi in de bovenste rij geplaatst. Zelfs van
Andreas Achenbach, den beroemd? landschap
en zeescMkler, zü-t men eene schilderij ia de
schaduw hangen. Doch men moet bekennen, dat
de groote schilder, wiens Hollaiidsi-h dorpgciickt
eertijds met goudstukken werd belegd, zich alles
behalve overtroffen heeft. Zijn broeder Oswald
daarentegen leverde twee voortreffelijke werken :
Napels en Capri, het eerste zonnig en wereld
lijk opgevat, het laatste somber en ernstig, maar
niet minder levendig behandeld.
Zullen de Vinytistes en andere zonderlingen
in de kunst, welke altoos het Plein air" Plein air"
in den mond hebben, ontkennen, dat Oswald
Achenbach, een der ouderen, geen openlucht
in Xnpel.1 weet te treffen, dan doe ik afstand
van alle recht tot oordeelen. Anders, welk een
afstand tusschen hetgeen hier gedaan is, en wat
vele onzer jongeren tot stand brengen, en als
alleen zaligmakend beschouwen !
Willy Schlobach (die te Brussel woont) schijnt
zijne vroegere kameraden Les XX in den steek
te laten; ten minste zijn vrouwenportret (ij:::j)
toont eenen terugkeer tot rustiger behandeling
en voltooiing van het werk, al is de achtergrond
ook, wat men vroeger placht te noemen valscii
Van kleur, en het beeld zelf, door het overdreven
zoeken naar eene onbereikbare «natuurlijkheid,''
wat drooj;. In het uitdrukken van het ka
rakter wordt hij door Cluysenaar overtroffen, die
een portretbeeld leverde treffend door de waar
heid van de nuchtere, eerlijke, burgerlijke vrou
wenkoppen
Von Ulide, almede zeer bekend door zijn
eigenaardig streven naar waarheid, en wiviis
Laatste avondmaal, La«t de 1; i mieren lot mij
komen, enz. overal gezien zijn, heeft opnieuw een
poging gedaan tot natuurlijkheid in de voorstel
ling van gewijde onderwerpen, me: zijne Gebuurte
van Christus. Wij voor ons denken nog altoos
het lief-i t aan zijn werk De Or/jfldracucr komt
eene voorstelling vol sprekende waarheid aau het
boerenleven ontleend.
OnderUHsehen is het streven van von Uhde,
van Verlat en andereu, de gewijde geschiedenis
eenvoudig natuurlijk voor te stellen, in beginsel
niet af te keuren. Toen de [Lerders en de Drie
Koningen het kindeke van Betbie.hem bezochten
zag de stal of grot er zeker piet uit als de slaap
kamer van den dolfijn van Frankrijk; doezelen
de os zullen niet door eerien Hollandseheu boer
gezuiverd zijn, de awur in het Oostersche hol zal
wel niet die van E--s-/iou'iitr-t geweest zijn !
Welnu, wil een schilder buiten het symbolisme
blijven, wat eeuwen lang de voorstelling- vaa
Christus' geboorte eu lijden, alsmede dat der
heiligen heeft beheerscht ? Wil de beeldhouwer
geeueu Christus zonder doornenkroon, zonder
uitdrukking van lijden, vóór het kruis geplaatst
en niet daaraan opaehatigec, de armen
uiibreidendende nl.-> zinnebeeld cener alles omvattende
liefde wil de beeldhouwer zulk cnfijl.r niet
meer vervaardigen, zooals er van de dertiende
eeuw meer dan n vooikomt ? .... Wii de
»childerden uitroepder Joden : »Zijn bloed komo over
ons ea onze kinderen" recht aanschouwelijk: ma
ken, gelijk hier te Brussel Hetiry de Groux doet,
op zijn doek van 12 vierkante meiers, waar de
razende, jodinnen, kop aai) kop, scliivemvead, brul
lend, elleboog stootend, elkai.der omwerpen, aau
den inén zinker.den Christus (Kece homo !) iieu
mantel van 't lichaam rukkend, hun kinderen
toereiken wier armen eu ueeuen iv:«U druipen
van bloed .... Wil men van zulke voorstellin
gen de proef nemen ? Het zij! Doch dan komt
de vraag op : Waarin lisrr, wat is de hoogste
schoonheid ? Waarin bestaat haar we?.en, en hoe
moet de ware kunstenaar daarnaar streven ? . ..
Moge Maria door Von Uhde als de
bescheidenste dienstmaagd, met kleurlooze kleederen, op
haren schoot een haveloos kindje, zich oprollende
als eene kleine poes, bedekt met een blauw
kiel t je, worden afgebteld, toch moet de a d e, l
der zielen, in dat hulsel stekend, worden
uitgedrukt; toch moet blijken wat Maria en
Jozef (ook zouder aureool, trouwens ook in de
vijftiende eeuw niet altoos gebruikelijk) denken
en wenschen.
Dit denken en wenschen hebben vele kunste
naars vóór ons tijdperk door zinnebeeldige voor
stellingen, door uiterlijken glans van kleederen
en andere bijzonderheden willen uitdrukken;
gelijk eenmaal Memliuc dit deed en heden Jan
Authony zulks beproeft, in ziju reeds algemeen
gfkend en uitgegeven Mystiseh huiselijk der H.
Katharina, waarvan iedereen de zorgelijke, maar
ook wat wercldsch opgesmukte behandeling zal
erkennen.
Merkwaardiger wijze geeft ven Uhde aan de
H. Maria eenen fijnen lichtkrans (op grooten
afstand van het hooft), welk zinnebeeldig
onderdeel iu strijd komt niet de realistische be
handeling van bet geheel.
Kan men in 't algemeen het zieleleven uitdruk
ken, zouder in 't minst aau de natuurlijkheid te
kort te doen, dan zal uien de hoogste kunst
bereikt hebbfii!
Von Uhde kent die hoogte nog niet. Merk
waardig roerend zijn echter de kopjes der
gekleede »G'oria-iu-excei5is"-zangerr,jes, rechts,
tegenover de huJpelooze oude «Koningen", met
jenever gezichten op het liuksche paueel van
het drieluik.
Doch ik geloof dat de mij toegekende ruimte
ingenomen is, en ik rsiet verder mag gaan.
Laat mij nog opmerken dat de inzenders van
bouwplannen in 't algemeen gebrek hebben aan
vinding en natuurlijkheid. Zij meeneu steeds
('t is een gevolg van den onnatuurlijker! invloed
j der onbegrepen heideasche voorbeelden) dat
symmetrie tn harmonie woorden zijn van de/.elfdo
beteekeuis. Verder schijnen zij in de uitdruk
kingen romarinsch, yothiseli enz. enz. regelen te
vi-, den waarvan niet afgeweken mag worden.
Wij zullen eenmaal van die teraien verlost wor
den. Doch de tijd is nog verre dat hersteld zal
zijn wat 400 jareii bedorven hebben de
volkskunst, aan het klimaat getoetst, ge
grond op karakter en geschiedenis eenyr natie,
en beoefend naar de behoeften ou/.er eigene
eeuw. Laten de jonge bouwmeesters voorloopig
de kunst van vroegere eeuwen nog maar door
eu door bestudeeren ea zelfs zoeken na te vol
gen, totdat de tijd gekomen zal wezen dat zij
zelfstandig zullen kunnen werken. Die tijd is
echter voor verreweg de meesten nog niet aan
gebroken.
Hoe rechtvaardig zou het ziju nu nog ('enigen
tijd ie verwijlen bij do voortivilV-iijVe zce.stukkeu
vau K. J. Clays. de indrukvvekkende sleepboot
van Th. Weber te Parijs, eu bet aantal
visseber! stukken, van J. B. Blommers (liet
clieceiiiiiyj sclie s f rand), schetsachtig, waar van to in, zoniler
pret.er.tie VMU teekcning, en de aangename kleur
vaa het binnenhuis des visscners; vcrdfr bij
| Bource's heerlijke Winler!:i>ittst der via'schers.
j Bossuets Visselici'ij-\icht te Cordova, en de
! kalmte te gemeten van Bouviers Tt-niykomst der
l Brunins Lame recnmin-aul'/' (Handelaar in
oudheden) vraagt onze opmerkzaamheid, jiift
minder Broziks bekende uitwerping der
ostenrijkschc gezanten te Praa;.r, in ISIS; een werk
vau ;JO vierk. meters, wat academisch, dewijl het
onderwerp ongeschikt gekozen is. liispots ver
waande kerk Suisse, die zijn laa'u-tea
slopkomkrioop door eeuen koorknaap laat bevestigen, is
uitmuntend door irouischeu geest !
CourttTis en LHinonniore, wei ijveren om
i de palm voor 't landschap ! Courters doordringt
het bosch meer en meer van mdividut-elea geest,
maar men vraagt zich af: zie ik eiken of linden V
Goppens levert een groot'look, iniusprakeloos van
kleur, waar S. Veerle (Pharaildis) de ganzen
voedt. Karel Menens schildert eeu herberg in
Vlaanderen van bijna photographische waarheid.
En dan Hitchcocks boeren mooier; zij trekt ons
door liefelijkheid aan; a! is de voorstelling wat
te groot, gelijk de melkmeidc-n VHU Gari
Mi-1chers. toch vcrraacit zij kernachtig Mleat. D.;
grootte hindert ons niet van KoelofV heerlijke
| IVfiterleliïit! 't Is of viuchtige Nixea uit die/!
j poüliscLoüpla.s gaan opduila-:. !
l Vran Kngelena 'Lnudrei-li.ui\ers is een Ivehi rijk
' aan verscheidenheid, i'é;i van opnuliuir, waar
j van toon De schud-rijen van Frans van
Lc-emj putten (1'alni'iOiidny), van Snick eu anderen
haudj haven den roem hunner ontwerpers en U'hisüi-r,
j de Amerikaan, roert ons door een pa;,r eigen
aardige vrouwenportretten, iu sombere:! toon, mui
groote waarheid doch te flodder^ bei.r.mi*:?!('..
Moeten wij de honderd paukte kiudork<->ns van
i Freueric'n nog prijzen, ;Stal.at-its oavrraiidt-ri ijk
| classicisme gedenken, Jo;of en Kor:u:iis vau
1 Lu'iïiputteas werk, Suykens' llnicei:,:: (liever :
Vt'iiïr 'nel liuic: 'ijk), l>ürimet'is kristah.ohti.!1^
F/ir ni< nte, Merteus' Leyrcceiti^ ije.-'j,r/'u; de
verdienste vau de beide, Geranls, Impons,
Fianz Meerts en Maliol bespreki-u ? Dan
kwaineu Kuu'tne Smits' edele Vlm-H ii/,-i;i' E^i'ji'ti1,
Collins "Uraulinen ea Hi.itthi(-rs merkwaaniiga
Ofifoediit/i vut Clii'ixttis en nif-t uiiijtier
M^aeto.| lincks prachtige Ktiniiiy;», ook bijzonder in
aani nierkiun, en mnchten wij voorzeker dcu a
lollandscheu De la Mar, Doeieman, IC'iöig, Hasinck,
trhignoui, Smissaert, Liesegang, Koldewiju,
Hoogewese:;. Siuding, enz. in een Nederlandsen blad
nitt o\\jr"laun.
j 'J'ijd eu plaats te kort, bij overvloed van
goe, den wil l Wij spoeden tea einde!
la db zaai der beeldhouwkunst zagen wij cenige
i woi'keii vau go"de studie (ioch \-.i\\ «i-i lig' genie
getui:! ?!'(!. Enkele portietieu ziju vaa
j:atuur1 lijke waarheid. Kei ;n:ri: vikkeldste work is h.'t
1 monuaieiit voor deu dii-lilor l>e (Jo-te~, w;iarv.in
' (Je bfoordecüusr, l.ier te; uiiv-ierig /'ia ivorden ;
i óon (lor fraaiste, zaken is het elassisch bewrrk'te
r.iarmerbeeld vaa den taloutvolh a Dille: s. voor
stellende Lodewijk IX van Frankrijk, di ? wat a!
te zeer marmer gebleven is. ea \va;u-van do kop
eenigszins de houding heeft als vree.-J.:- hij do
aureool te verliezen, die wij trouwens aan eeu
i m:mnerbf:'ltl ook wei kuaia'ii missen.
i Nu zij nog de lof der commissie verkondigd, die
i te kam pen heeft gehad met allerlei groote
moeitlijkI hedeu, en voor een nau'.vkeurigeu catal-igus (iu
j twee talen uitgegeven) heeft g-zorgd, Alleen zij
! hierbij opgemerkt dat de vertalingen in 't
Ne| derlandscb. ts zeer hunnen Frauscheu oorsprong
veiraden.
Ten slotte zij nog de wenseh geuit dat de
kunstenaars zich meer op bijzondere
tentoonstell lingen toeleggen, waarmede meu reeds zoo
lofl'elijk geeft begonnen, 't Is een vreedzaam verzet
tegen de bonte expositions générales; deze toch
ziju een plantsoen waarvan de vrucht, bij de
moeite der aankweeking vergeleken, slechts gering
is, wegens de haast en de vluchtighei l waarmede
groote verzamelingen worden doorgeloopen.
Naar onze overtuiging zullen de kunstenaars,
door bijzondere tentoonstellingen hunner werken,
aau zichzelven zoowel als aan het publiek
grooter nut bereiden, aan de critici en referenten
eenige uren weldadige rust schenken, en dezen den
angst benemen aan een' of andereu kunstenaar,
door gebrek aau vlijt of opmerkzaamheid, te
hebben te kort gedaan.
Mocht iemand meenen in bovenstaande rege
len voorbij gezien te wezen .... 't was zonder
haat of nijd.
Pu. PAUL ALBEEDINGK THIJM.
DB. METER BEKNAÜ1E.
I.
Eenige dagen geleden word de nieuwe
Tivolischouwburg te Rotterdam ingewijd met de ver
tooning van Shakespoa.re's blijspel Jfucli ado about
not/iii"f/ (in do bewerking vaa dr. L. A. J.
Burgcrsdijk), gevolgd door U et Stii.ilenie-lc.i-en,
kluclitspel van' P. Hernagie. Do keuze dezei' stukken
getuigt dat de directeuren van dit nieuwe
kunstinstituut hun taak ernstig opvatten, den moed
bezitten mot do oude sleur te breken en inzien
dat oen beschaafd en ontwikkeld publiek wol eens
naar anderen kost verlangt clan do dikwijls wat
heel sterk gekruide fransche salon- en
echtbreukdramas of de meestal akelig laffe duitsche kluchten.
Natuurlijk moest de kritiek na zulk een eerste
proeve zwijgen en bepaalden do meeste dagbladen
zich hoofdzakelijk tot een, moer of 'min uitvoerige,
waardi erende vermelding van het heugelijke feit.
Shakospeare en zijn werken mochten als bekend
beschouwd worden; voor een beschouwing over
Bernasjie on zijn werken zou daar gcon plaats
gevreesf zijn. Daar wij echter raeoiien, dat velen
wel iets meer van hem zullen willen weten dan
zij op school geloerd hebben of uit oen of ander
handboek over letterkunde kunnen putten, mo»e
hot volgende hier een plaatsje vinden.
* *
*
Tot voor weinige jaren was van de persoon des
schrijvers wciiu'ïmeer bekend dan dat hij den
steii Januari l(i«!) vergunning kreeg om te Am
sterdam c.hirurjzicalo lessen te gore1.), in December
KJ88 tot asiistei:t of directeur van den Schouw
burg en ia 1(;!)^ tot professor p.an het Afhnnaeiim
benoemd went. welke beide laatste br-trekkingen
hij tot aan ziju dood iu KI',)!), bekleedde.
'Kerst in ISS:-! was dr. J. A. Worp (1), na lang
durige en nauwkeurige nasponageu in staat, in
deze couig meerder licht te ontsteken; aau zijne
doonvrnrlito studie xijn vele der onderstaande, op
B'.Tnayic's leven betrekking hebbende,
bijzoiulerhodn ontlccrd.
I'k'trr Byniagie word in K!;'!; te Broda gebo
ren en i'.en-Jldcn Juli van dat jnar aldaar gedoopt.
Zijn vader, Sebostiaan van Bi'ni<v>ic. was daar
weesmeester. burj;erkapi'>iu er. brouwer. Vermoe
delijk sleet bij zijn.jo,un>! in xijn geboortestad. Daar
ziju naaui in de Loid.-che. Groningsclic,
L'trochtscho en Franekcr <il!iu >t;i<liufornni niet voorkomt,
vcrondcr-stolt dr. \Voi']>, dat bij t' aan een
br.itealandsciio Universiteit óf aan liet -iriisii-nlainsche
Athcuactim gosiudi-crd heeft. Mogelijk is een en j
ander wel het geval geweest, doch hot laatst e is, j
naar ir;ij bleek, zeker. In een in l'!(8 verschonen
pamilf't'toch. getiteld: J.ar om her. V,jor ]',',trn.i
re», ilt'.n, j'nïffli, Mi'tl. Shi:': e*'; /!.s een
(i.'liickiri:nK':hinf! aen --'ijn V«(li r. 3f>'. (icniril run t/'-n
Jio^c's, (Jrer l/i't hitrri/iel i,iir:i!'i.f, in::t uijue /'MUI
{/.?vciiiff (l'it l:// run g'om Hjiraxiiiie js ijnLeurden.
'(ii'.itatn <IIH>>- ' (ïillix Jf/ipn-ker, Th'inn : f-,lnd:\
'J'ut l.'lftclif, (iedrnd-t i>>; Juhtiiiiic* JSurcitlu, |
lUÏ'H'' siircekt de schrijver . die. zooals duidelijk [
blijkt,' te Anistevdani studocrdo. van zijp. ;na\'- j
S/uilèn! I'ii'fer lii-rtmitie. Voorts wordt dit r.fig |
bcvüstigd lioor een Jli'keMlni'iktixjt: tocgcvocird
aau een ander, vernnn.'d"!].;!; kort daarna ver- i
schenen schotschrift, waisrop wij ;MO aan.sfiiiiN j
ti'riurlioini'u. l Oi'tobcr l(>Vi> liet lion;:!;.^ zich
te ardervijk als student inichrijvon, doch
dat, dit slechts ecu formaliteit was, blijkt ge- j
noe^/aam uit hot feit dat hij daar don vol- j
«eudca <!.T^ roe,'s promovc^rdo. Unzo johjre
duktor \os:igde zich t r Amsterdam, waar hij l.~>
Juli H>77 iu de poorterbockcn werd in^i1.- duwen,
na, kc.rt te vore-n i"> Maart 1^1)7) ia don echt
goüvdon te zijn met "Mav:.:.;,n'[a van ,\i>i:k^l,
wiervader, Mathijs van Ncc-ke!. don post bokleedde
van provoost' dor ().-!. l'onin.-u>;:;io, een. in veler
ooijen al zeer weinig eervolle hotH'kki^g. f u dat
zelfde jaar brak er io Amsterdam een rwist uit
fusschcp. een dokter on een eiiii'ürui.in. dr. l.-oaavontuür
v. Dorfmont eu Mr. Arulries ISuokeiman, waarin
zich lal vaa Amsterdam-eho do;:toren nien-den
en waarin ook Bornai.de is betnilikcn gc-.vcc.sl.
Wolk aandoe! hij er in had. hebben wij mot kun
nen nagaan, daar ziju IKU.UI sieoiits eenmial ge
noemd wordt in de pauiiKdteri, die naar
aauieidii'ïdit.-r twisten bij tientallen liet licht zagen,
eu wol in de" volgende ..Iiek<'iih>i<i!,-ii;i;i:'\ voor
komende; achter I'naf^iilli'-nKiJ.cni JI,-J;<-1, «tuier*
(li'iiiicnit. ct.'n fini:i> ,ii-x;/ivii'(.V,' tnx*':li<':i "'(.' Jiiti/rel
'
BEKKKTMAKIXÜK.
Men Isat een yegclijck by dose f-edruclvtc
Biljuttoii weten, hoc dat!er vermist wordt een
peisoon, omlt naar tissinge, tusscheu de twee
,,en uric-cu-t\viatig!i jaaren. zijnde do .Soou vaa
een Kewuo.scna Marke-tontcr, ca daar na oen
scliarbiers Brouwer tot lin-tla. vap. postuur ian^.
eu root van tronie, schiji-ireel liayr. ki'om van
heeiicn, daar by wat \vater-suclitiuh, auydt loom
0,1 droomerigh 'gaende. heelt vonr een jaar, noch
tot AiiicU-nliiiii, b\ Meester gruwel AbtUiorat. -)
voor Barbiers leer-jongen gestaan, daar na van
or.se gehoggehlc Lair.steerd, ") tot cea Doctor
gemaeckt, ea is eyndelijek hier, aen ecu kreupele
Ziel- vorkoopers Dochter, getroiiwt, soo yeiuant
do persoon, na Dr. Bernagie gonoemt, weet aen
to brengen, 'tzy levondigh of' doodt, sa! oen schoone
vereeringh hebbon, alsoo sijn Vrouw beducht is,
ndat het hem in de memorie geslagen is, daar
a't niaaken van een Boeckje, Leer om Leer, M-'
noemt, daar hy soo dapper over besigh is geweert;"^
Deze ploertige aanval op den jongen man, dta
een meisje beneden zijn stand getrouwd had, (etRf
treffend staaltje van de wijze waarop onze
17deeeuwsche voorvaderen veelal polemiek voerden),
zou de vermelding niet eens waard zijn, wanneer
wij er niet tevens uit zagen, dat Bfrnagie, naar
de gewoonte dier dagen, eenigen tyd b\j
eei)Amsterdamsch chirurgijn in de leer geweest was,
waardoor de hiervoor vermelde mededeeling vaul
Gillis Hafacker (wie dat ook mojie geweest z^'n,
Bernagie zelf of iemand anders) bevestigd wordt,
daar Bernaxio to.en tevens de lessen aan het
Athciiaoum cevolïd zal hobhen.
In KiS2 gaf hij oen paar medische werkjes uit
en bezoredo hij waarschijnlijk een Holl. vertaling
van do Pliarmacopoea Amstclrcdamensis, waarvan
de eorsto druk in 10.'i(>, voornamelijk door de
zorgen van den Amstordamschen burgemeesteren
professor Kicolaas Tulp het licht gezien had.
Waarschijnlijk wilde het met zijn practijk niet al
te best vlotten '); ir, 1684 toch trad hij als
tooneeldiohter op en deed in dit en de heide
volgende jaren niet minder dan 14 treur-.
Wijen klnchtspelen het, licht zion ; zijn practijk kan
dus niet al te tijdroovond geweest zijn. Hierop
zweejr zijn muze gedurende elf jaren. Daar h\j
in Juni en Juli 168(5 achtereenvolgens een zijner
kinderen en zijn vrouw ten grave droeg, gevoelde
hij toen zeker weinig lust zich met de dichtkunst
bezig te honden en wiorp hij zich. om afleiding
voor zijn smart te zoeken, met hart en ziel op d"
practijk en de studie van zijn vak, althans d
omstandigheid dat hom in 5 (>80 vergunning verleen'
werd cbirurgicale lessen" te geven, wettigt di
vermoeden.
Deze echütion zeer in den smaak gevallen t
zijn. want in K)!')2 werd Bnrnasïfi tot professor
aan hef: Athen.ienm benoemd. Wolk speciaal ge
deelte der geneeskunst, hij doceerde, wordt
nerLTBP.S vermeld. In datzolfdo jaar irail hij opnieuw
in het huwelijk mot Elizaheth Nimmnck, eene
sfiefdochter van dr. v. Dordtraont Daar hij in
1(>88 met .Tohan Pluimer tot assistent of directeur
van den Schouwburg benoemd was. een betrekking
die velerlei beslommeringen meebracht, ontbrak
hora, toen misschien de lust torn 'cecrde. de tijd
om zich aan do diehtkumle te wijden. Kerst in
KiflS verscheen van hem noir oen z'nnospel do
Mode." tevens /ün laatste werk. liet jaar daarn;
('2.S Xovember l(!!)!)) overleed hij op 43jari?en
leeftiid. Vooral op liet laatst van ziin leven schijnt
hij het niet ers; broed cehad te hfhbon. daar hij,
bij al zijn drukke heziidieden anders wel bedank^
zou bobben voor de befrek'xiüg van or'inaris
sfadt-dnrtpr" waartoe hij .'il Januari lff)8. opeen
jaavlijksdie bezoldiii',» van f 2.rsO benoeind werC"
]')ou paar rooeN uit eon ter zijpor gedachten:
vervaanljnrl lijkdicht van Thomas Arents, waaruit
blijkt dat hij '
'/Ach niet geschroomt (heeft) onnoemelvck te
slaaven f
Schoon daar door wierdt zyns levens kraght
verteert."
schijnen er op (o wijzen dat al die. boslomraerin-t
gen zijn krachten gesloopt on hem in hot boste
zijner dagen weggerukt hebben.
F. Z. MEULER.
-i '
e» J.e/terknii/ie. uitgegeven vanwege de Maat
schappij der Xoderlai'.dscbu Letterkunde te Lei-,
den, Derde jaargang. 188.'!. blz. 123 vljr. "'s'"1
a) Abol Horst, een zeer gezien Amsterdamsc'a
Cirirurgiin, die meerdere nialon het ambt vau
overman van ;din gild bekleedde. (Zio
Aanteekcui!];,'cn var; Joiis. Monnikhoiï).
,'ï) Jolian Bapti^ta van Lamsweerdo. een
Amsroviiaujsfh geiu-esiieer. die. erg strijdluslijj vai
naiiire, sioeds ia allerlei twisten betrokken en ia
do o'id' rhaviü'o ilo vo'ir;iaamste woordvoerder van.
de partij van '.u.avrmtimr van Dortmont was.
?1) 11..,' moeilijk hè! iu die dagen was om in
de pr;:,'rijk- to komen, vertelt hij zelf in zijn
,9/i."/,';/'(.'-/uY;i waar l,ij Karo'. deu student, do
volgende woorden in den mond legt:
Wel neen!
r i.vas, wat zou 't dan. wc
'er nou een.
Die in praktiik mak "
HDET'S GEMIDDELDE.
Uri^rrn ran dl. Busken Ilnett
uitgegeven d'ior zijne vrouw en
ziin zoon. Eerste Doel 1847
(S7ii; Tweede Deel LS7V)?1S86.
Haarlem, H. D. Tjeeijk Willink,
Ibüti. |
III. (S/ut).
Ouder de door Mevr. fluet zoo koen ontslui
erde familie/.akeii, komt eea geheim voor,
vraaTiiiéde de lezers, naar ivij vree/en, een weinig
verleden zullen zijn ; zóó verlegen, dat zij m
'sseV.iea wol geneigd z'.jii uit te roepen,
hadMev/r'Huut dit nu maar verzwegen, dan behoefden wij
hei niet mede te tdlen a!s een der bijdragen to.;
«ie kennis vaa Huet's gemiddelde. Mevr. Huet
eeliUr, eerlijker dan eerlijk, heeft gewild dat
men hei, iiit zoude vernemen, en vraagt er di ?
eeii oordcel over.
Dit uu is ze?r moeielijk te treven. Het blij:
niet of Iluct na buigen strijd voor de zuchti
en tranen van /iju liefhebbende vrouw bez\v
ken is, dan wel 'of hij zichzelf uit eigen bew
gii'g hf'cfc aancrebodeu om Christine do Vrj'
haiidi-chrift als d-n pand der liefde naar Haarl*
te breui-eu on het du(b) Gids binnen te leiden. \V
willen liet eerste aannemen, en houden het ?
dus voor, dat Huet zichzelf heeft laten verbiddi
en hij zelf het dus heeft afgekeurd, dat zi
eigen vrouw, onder een geheel onbekend pseud
nicm, zijn lof heeft willen zingen. Immers wa
het met lluel'.s voorkennis of op zijn aansporen g
schied. m en zo u hem deze daad niet alleen alseem
kie>ché,maar ook als eea blijk vau al te groote ijd
heid eu zwakheid vau karakter moeten toerei