Historisch Archief 1877-1940
DB AMSTRSDAMMEB, WEEKBLAD YOOB NEDERLAND.
Ko. 696
den dag in hunne studeerkamer, als het
hunnen arbeid beluisterd en afgebeeld,
lerjapon en pantoffels, met de pen, het
of de rol in de hand. De verzameling
niet alleen het verlangen der
tijdgeomhunne lievelingsdicliters, schrijvers en
van naderbij te leeren kennen; zij zal een
materiaal voor de toekomst opleveren,
eenmaal aangevangen, zal zij zeer zeker
iet worden. Dat er in vele gevallen groote
igskracht noodig geweest is, voordat
mijnDornac met zijn toestel werd binnengelaten,
?wel niet vermeld te worden. Voor ons,
de vervaardigde photographieön in de hand
poseeren de beroemde mannen op de
WÏBndelijkste wijze.
"Vooreerst is er Alexandre Dumas, gezeten in
«en ruime elegante kamer, die zeker niet aan
een boekenwurm doet denken, want behalve een
; TM dikke banden, die er als.eene Encyclopaedie
?tattzien, en die achter den stoel van den
dramaSChrflver op een plank, door de lambriseering
gevormd, liggen, is er in het geheele
verfck geen boek te zien. Naar wij hopen heeft
.-$»? dichter nog eene afzonderlijke kamer voor
-bibliotheek ingericht. Maar ontbreekt in zijn
een boekenkast, er zijn des te meer platen,
bedekken in gouden en zwarte lijsten alie
[en, van de houten lambriseering tot het
id; portretten, landschappen, mythologische
historische voorstellingen. Zij geven deu
:delyksten achtergrond voor de aangename,
of wat melancholiek er uitziende gestalte des
:ers, die peinzend aan de schrijftafel zit, in
gemakkelijk gewaad, dat eenige overeenkomst
met een monnikspij. De kop gelijkt geheel op
van. zijn vader, zooals wij ons dien uit hot tijd
van dertig jaren geleden herinneren. Alleen
Dumas père wat vroolijker uit zijn oogen, en
glimlach speelde om zijn mond, die bij den
Boon ontbreekt. De leeuwcnmanen en de dichte
fenevel, de sterke wenkbrauwen, het forsche
voorhoofd, de op breede schouders rustende korte
hkjs, zyn bij vader en zoon dezelfden. De
houfan stoel met cirkelvormige leuning, staat voor
| ««B tafel die langzamerhand te klein geworden is,
Wfeat een tweede geheel gelijke is er aangescho
ten en draagt de met nauwlettende zorg geor
dende papieren, gelijk ook de «eheele kamer de
. grootste ordelijkheid en het fijnste schoonheids
gevoel verraadt. De slechte verlichting dwong den
photograaf de kamer van den dichter, benevens
i,'den bezitter er van, bij magnesiumJicht
tephoto, grateeren.
Evenzoo ging het hem bij Pasteur, die met den
t rug naar het met jalouzieën verdonkerde venster
Ut. Hij doet zich voor ais een klein dik
gocd~\jaoed)g heer met mooie witte haren, eenigzins
gelijkend op de laatste portretten van Xapoleon III.
?jZjjne studeerkamer zou volkomen een talon zijn,
%annneer niet een kast met schuifiadeu, die
prepfcraten inhoudt, en waarop een buste van
Ch.evreul staat, door zijne nauwkeurig gemerkte
l etiketten verried, dat hier een man der
wetenf Schap woont.
Prachtig zijn beide tafereelen uit het huis van
'??? Goonod. Op bet eerste zit hij comjionecrend aan
.eene schrijftafel, waarvan het bovengedeelte ver
schuifbaar is en oogeublikkelijk in een klavier
Veranderd kan worden. Met de hand op hot
ouziekboek, keert de componist van Faust", den
bezoeker een vriendelijk grijsaardsgeiaat toe' dat
ons onder het fluvveeieu kapje met den dichten
)n vollen baard het aangezicht van een ouden
vriend laat zien. Op het tweede portret staat
Gounod aan het orgel, den blik als in extase naar
Ixboven gericht. Het orgel, met een mooicn
Chris'ftuskop versierd, neemt het bovenste gedeelte der
i ptudeerkamer in, waartoe eenige met tapijten be
legde treden omhoog leiden.
In Francois Coppée's poëetenkamerlje ziet het
,. er minder grootsch, marr daarvoor cok des te
gezelliger uit. De werktafel van den dichter is
jnaar den schoorsteen gekeerd, een ijsbeer bedekt
['den grond, duizend aardige kleinigheden staan
f Of tafel en schoorsteenmantel. Do dichter heeft
; jeen idealen académicienskop, kin cu bovenlip glad
1 'geschoren, het haar van het voorhoofd
weggestre' ken, den scherp geteekendeu neus en de sterk
?ontwikkelde spieren om den mond; zijn blik
staart in de verte.
Het volgende portret bevat eene verzameling
'".van antiquiteiten. Te midden van Japan scbe
]L' ? monsters, ivoren beeldwerkcn, uit pereuhout
get' .ciseleerde bisschoppen, cloisonué-borden, zilveren
vJbekers, met juweelen bezette sieraden,
inarmcreu[ reliëfs, wapens en honderd andere zeldzame
voorI werpen zit Edmorid Pailleron, eeu elegant,
c-cnigsJ zins geblaseerd heer, voor wien zijne
kunst" schatten minstens evenveel waarde hebben als
e geschriften.
lij Alphonse Daudet zijn de boeken en een
:sachtige door zuilen gedragen schrijftafel, de
'Ornaamste voorwerpen in de kanier. Do dichter
it voor een prachtig uitgesneden renais
sanceureau, het eeuïgszins vermoeide hoofd met de
ekende golvende haren op de linkerhand geleund,
e oogen naar den grond gericht. Het sehoor.e
elaat is even vol uitdrukking als vroeger, ai zijn
j e jaren niet geheel zonder een spoor achter te
f. iten er over heengegaan.
liet meest gespannen is terecht de
nietiwsgioigheid naar Zola. Deze heeft het zich in zijne
:amer het alleraangenaamst gemaakt, lireedo
.vans met zwellende kussens zijn iaujïs a! de
iel tapijten behangen wanden aangebracht. Eeuc
e hrijftafel, met een dik Oosterpch dekkleed belegd.
l In waarlijk reusachtige afmetingen, rust op
maslive mahoniehouten zuilen, waarvan de lange rij
fe kamer een weinig het aanzien geeft van een
iempel. De schoorsteen is voorzien van een mooi
jimeedijzeren hek, dat misschien eenmaal het
b&lcon varf een erker versierd heeft; op eeu kleine
Boekenplank staat een borstbeeld van Aoaopus,
,.,' «n voor de schrijftafel een reusachtige niet fluweel
' feekleede rococo-fautefeuil. Men ziet, de berocmdo
-Romancier neemt het schoone en kunstige, waarbij
C iiet vindt, en bekommert er zich weinig om, of
&ie zaken met elkander in overeenstemming zijn.
Zola ziet er veel jonger uit, dan zijne vijftig
Jaren zouden doen gelooven; het haar wijkt sterk
van het hooge voorhoofd terug, de zwarte
weiiktyrauwen beschaduwen een paar doordringende
?Sogen, die met een lorgnet gewapend zijn, de
kort afgeknipte volle baard laat een energieken
mond zien. In een huiskleed, lichtkleurige
mikadoschoenen aan de voeten, heeft Zola het zich ge
makkelijk gemaakt voor den arbeid; doch ondanks
zijn nonchalante houcMng en nonchalante kleeding
is Zola de kranigste figuur onder allen, die ons
in portret voorgesteld werden.
Octave Eeuillet verrassen wij in eone elegante
boekenkamer aan den arbeid. Over een hand
schrift gebogen, gunt hij zich niet eens den tijd,
OHS zijne vergrijsden interessanten veldheerskop
toe te keeren.
De eenigsztns inéngedrongen gestalte van
George Ohnet, met de diepliggende oogen vol
uitdrukking, in het ernstige denkersgelaat, staat
midden in een wereld van boeken, die alle wan
den van het plafond tot den vloer bedekken.
Daarentegen bevat de kamer, waar middenin
Coqueliu ainéschrijlings op een stoel zit, zelfs geen
enkel boek, met uitzondering van n klein deeltje
waaruit de beroemde auteur schijnt van buiten
te leeren. Op den schoorsteenmantel staat de
buste van Molière; de wanden zijn met portret
ten in gouden lijsten bedekt.
Een schoon man, mot blauwe oogen en vollen
blonden baard, eene elegante, waardige verschijning,
is de heer Eitfel, die, t'egen een schoorsteenmantel
geleund, een blik schijnt te wisselen met de wit
marmeren buste eenerschoone jonge \rouw Achter
hein staat op een plank het model van den
Eiffeitoren.
De hierboven beschreven portretten bevatten
nog lang niet de geheele verzameling, die ook nu
nog aangevuld wordt. Er ontbreken immers nog
Meissonier. Renan, Sardou, Gtiy de Manpassant,
Bourgot, Taine. Sarah Bernhardt, Déroulède,
Ambroise Thomas, om de galerij van beroemde
Parijzenaars vol te maken.
De verzameling is te aantrekkelijk om geen
navolging te vinden. De meeste mannen van naam,
ook in andere landen, zijn genoeg gesteld op een
artistiek intérieur, orn hunne ijdelheid ook door
het afbeelden daarvan gestreeld te gevoelen.
VOOK DAMES.
Winterseizoen. Crinoline Ken
nieuw hei'oe.p. Tegen het dccollctceren.
Kacltcla.
//Nu het, seizoen eu de magazijnen weer ge
opend worden," schrijft de aangename causeur
uit Parijs aau hef, joi'i-nal de ?>///.,?/;//«, is voor
deu opmerkzmueu voorbijganger ecu aardig gezicht
liet uitkomen der nieuwe modes, de evolutie iu
het damestoilet. Iu oiizeu tijd van analyse tot iu
het ovcrdrcvene, is het toilet een soort, van uit
wendige psychologie, die ook hyar waarde heeft.
Wie vindt het toilet uit:1 Wie schept de mode? Hei,
is eeu soort, van coöperatie, waarin ieders aandeel
niet gemakkelijk ai" te scheiden is. /Tot toeval heeft
er ook al de hand iu. en zou Wel eeu deel der
(/mits <riitit°'ur mo'ïcn ontvangen. "U ie meeiien
mocht dat de modojourualen er iets aan doen, zou
zich zeer vergissen. Zij vulgarisccreu de nieuwe
vormen op h uu stijve plaatjes, het werk van
middelmatige teekeiiaars, dat, da,' naar de kleine
kleermakers eu naaisters in de provincie gaaf. ocli
is deze, clientèle voldoende om meer dau vijftig
inodejoniT.aleii te onderhouden, die biiua allen
worden uitovgevcn tusscheu de Ueurs eu de Opera,
vooral iu de line du ?!? Septemhre: er worucu ook
papieren patronen eu modellen verkoeht.
Maar het scheppen u-eschiodt cr^cus anders. De
créeuses van d(- nu)demaga:'.iiuen doen het gedeel
telijk; de werkelijk heersohonde sehooue vrouwen
(van de groote wereld of het foonee!) die smaak,
kunstgevoel en de middelen om dit te bevredigen
'nebben, doen liet, voor een ander deel, eu wat, zij
voor zich zelve uitgevonden hebben, wordt, lang
zamerhand algemeen eigendom: teil d.'rde heeft
men de groot c arfisteu in liet, vak zelf. cfinlarici's
zooals Worlh, maar deze omgeven zich
metarlisteu, hebben schilderijouvcrznmeïingcii van \ au eers,
van Clainu eu kunnen zich niet, recht kunst
noemen. Toeh worden ooi; deze laaisten door h
tistieke onm'oviu'j' slechts iu het al^em.-en
spiicerd; de groote rnti/uïii'i's werken niet theore
tisch; zij vinden enkel uit met hei oog op een
bepaald persoon en een bepaalde gelegenheid, voor
eeu oleiraulc vrouw die hun Bevraagd heeft, haar
te kleeden. /lij zc'.r^vn: eeu toilet heeft, geeu zelf
standig bestaan; zonder de persoon is hei, eeu
doode stof. Her bestaat alleen uit kra'-hi d<T
eleU'aiito, vrouw du; den kunstenaar inspireerde en
hom als 't. ware z.'iii. werk dicteerde. \ a;id;;ar dat
meu bijna, zou kunnen zeggen dat
meer
haar
looze modellen ziet. De winferlioedcn zijn reus
achtig, als reactie tciren de notei:dopjes \au dezen zo
mer; met UTOoie randen van phiehe-achfig vilt.
iiiets'ebouilloiinecrdi'uwcelei: bo' ziet meiize in groot
aantal; maar meu ziet ook eapofcs, page-uxiucs,
Probleem No. -:t'J van prof. J. Berger te G
Voor minder Beoefenden.
8
a b c d e f g n
V. IT
In 2 zetten mat.
Wit: K.b") D.c2 P.bt pion K. Zwart: K.d-1
pion bG en b7, e5.
met de grilligste versiering, de meest gemengde
kleuren; linten, fluweel, veeren, vogels, astrakan,
zwanendons, bont. Ieder kiest naar haar gezicht.
Men kon dat eerst goed zien verleden Maandag,
toeu de wintermodes geëxposeerd waren in alle
groote magazijnen, Louvre, Bon Marché, IMutemps,
Petit Saiiit-Thomas; iedereen gaat daarheen, of
men 't weteu wil of niet. Velen nemen dcu scliiju
aan, het aan de burgerjuffertjes over te laten; maar
zij gaan er 's morgens om acht of negen uur heen,
als zij niemand van liaar kennissen deuken te ont
moeten. De groote jacht is daarbij cen
reclameartikel" een wonderlijk koopje machtig te worden.
Eu dat gebeurt wel. Sedert verscheidene dagen is
men door de verleidelijke catalogussen, waarin alles
mooi cu rijk schijnt, geprepareerd, eu toch is het ge
zicht nog verrassend. Er is een zekere koortsachtige,
geanimeerde schilderachtigheid ui dat alles; er is
iets v au spelershartstocht in; de vreemdeling moet
daarin de ziel van Parijs voelen trillen; Zoia heeft
in Au borJu'ur ti'i'.i //unies niets overdreven; het is
de werkelijke koopkoorts die allen aantast, liet
waren diepziende psychologen, die deze reusachtige
karavause-raï's uitvonden, met stoffen, toiletten,
meubelen, waar alles berekend is op het verleiden
der oogen en het verwakken van deu wil. Het
is bijna onzedelijk; de werkelijke goedkoopte van
eenige artikelen verleidt, den bezoeker; de koorts
van het spel grijpt hem langzaam aan, eu bij dit
eerste spelen wint de firma niets. Maar zij is zeker,
dat zij hare schade inhaalt, door den cliënt verder
te laten spelen; zij laat licni, na liet koopje, ailcrlei
diii'ren koopen, waar hij geen plan op had, eu die hem
nutteloos zijn. De winst is dan voor den kooper
eene illusie; hij verliest, na zijn voordeelige
coupons, al zijn winst aan de andere artikelen.
De zijde is dan uitgestald in tropeeën, de tapij
ten hangen van het plafond, de wollen stollen zijn
tot l)ergo?i opgestapeld (oi'der deze van 't jaar veel
besneeuwde stoffen voor compleet cosluum,in
bruiuroode nuance en Eugclsohe tartaiis), duizenden
hoeden vullen de eindeloos schijnende salerijen,
en de r/i/-i,nit//!es de la mode hebben weer iets te
vertellen. \Vect meii, dat deze niet alleen door
dames geschreven worden? Een der incest ver
spreide ioiii:-i(ttt.c mm/i!i/itis had een tijd lang
;»odekrouieken. die zeer in deu smaak vielen; zij waren
onderteikend met, eeu adellijk damespsendoiiiem. Dit
wekte de nieuwsgierigheid; men wilde de elegante
vcriijude verslaggeefster kennen, die zoo goed over
duizend kleinigheden kou redeneereu. Daar niets
verborgen blijft, kwam ook dit aan het licht, de
i'/ii'rjt/iif;:i'u,'-?toiiisle was eeu zouaveii-k.'ipiteui.
* *
Iu de voorbereidende debatten over de
wintermo-lö, is er weder ernstig sprake geweest van de
criüoliufl, cu er was een sterke partij voor de
wederinvoeriiig er van. Zij bracht als argu
menten iu, dat het niet aanging, aan deu rok
zoo weir.ig rioeitc eu kunstzin te bc-;tcdc;i. ais
thans liet geval is. De vindingskracht der er
eusei vindt er te beperkt terrein, de eilcinaat der
stof wordt to onbeduidend, de rechte stukken
kunnen to gemakkelijk voor wat anders cnhniikt
worden: het is schade voor de bami voor allerlei
takken van industrie. Zoodra de crinoline er weer
was, zou m c-n gelegenheid hebbeu voor nieuwe
draperieën, panters, beletsels, strikken, plooien,
enz. die geid onder de raenschon brengen."
Toch was dn meerderheid er tegen; men vond
het nog to vroog voor de crinoline, nadat deze
nog betrekkelijk zoo kort geleden haren triomf
tocht bad gehouden, en belachelijk was geworden;
daarenboven had men pas de tournure afgeschaft,
men moest rm de tijden afwachten eu de clientèle
rijp laten, worden voor do verandering. Zoodra
inyn de ovü.slaudigliedcn geschikt acht, zal over
de crinoline verder gedacht worden.
daar een iiiou\v beroep out.lekt. Hij keek de
bladen der rcsidoüiicstad door, toen zijn oog onder
de adveneritiën der rubriek onderwijs en letteren''
op de volgend;; aaukondigiiu; viel:., Mr. X loeraar
iu bet leus.-,:1!:, "eert, lesson binnen- en buitenshuis."
De journalist ging terstond den zonderlingen
looraar opzoeken, eu was verbaasd, toen hij eer;
oud.-ieb:ig lieer tegenover zieli vond. die eeu tijd
larg consul der Veroenig.-le btatcu m oen groote
EiH'.jpe.o.-ehe stad is ge-veesl. Wel zeker." zeide
do leeraac, ,.ik onderwijs het kus-w, want hot is
eone kunst eu wel ('.ene der fijnste. Zoo zij u er
allerlei sooi-iè;, van kussen, de actieve kus eu de
P.HSM'CVO ; d'.' hartelijke kus en do eiikcU;
boloefdheidkus; do welkoiüsikus on do afscheidskus.''
En vóórdat de joiiru.-i'i-t or op vcrdaciit. was,
ha:1, de ex-cousiühem e"n kus gegeven op iedere
waiiL', cnzeiile: Zoo "eei't ine;i eeu wr-lkom-.tkus."
Daarop drukte do leeraar op twee knopjes;
e!ecir;s''ho !*ri,!;!ieu rinkelden, ei: twee aardige
jo;ige jiiüisjcs n warm'n bini'c;). allorliot'-'i; (jekieed,
oii r.iet ecu i)?:aii:r.eiii'r..:n :rrnet voor den
journaProbleem Xo. 47 van L. v. Jjiluw to IStraal.iun
i
a f
4
3 !
l
2 i
l
list. Miss Fanny en miss Mirjam, leerlingen van ;
de kus-academie," zeide de leeraar, ze aan den.
journalist voorstellend: deze was zeer in zijn
schik en wachtte vaa ieder minstens een welkomst
en een afscheidskus, maar deze werd hem niet
gegund.
* * *
In Amerika wordt een bond tegen het
decolleteeren opgericht. De schrijfster Mrs. Elisabeth
Stuart Phelps plaatst in het J<on»»een
sensatieartikel, getiteld: Het décolletéiu het moderne
leven". Men vindt er als argument het volgende:
Wat is het avondtoilet van eene vrouw naar
de mode, anders dan een slag in het aangezicht
der beschaving? De gekleede" japon ontbloot het
lichaam met evenveel onverschilligheid als de
schaamtelooze het hare ; do vermaningen van
den preekstoel, de klachten der pers. de waar
schuwingen van bescheiden fatsoenlijke vrouwen
glijden op de bloote schouders af, gelijk de geu
rige vleugel van den waaier, die ze op het bal
liefkoost. Uw keukenmeid, mevrouw, staat in
zedelijk opzicht hooger dan gij; wanneer zij op
St. Patricksdag gaat dansen, is zij tot aan de kin
gekleed, in overeenstemming met onze algemeene
denkbeelden van welvoeglijkheid".
Dan predikt de Yankee-schrijfster den kruis
tocht tegen het misbruik: Laat een dozijn in
vloedrijke vrouwen to s'ew-York, Washington,
Philadelphia en Boston, zich aaneensluiten om het
snit van baar japonnen te regelen, en zich ver
binden om den toegang tot hare salons te weigeren
aan allo onbetamelijk ontkleede vrouwen, en alle
uitnoodigingeii af te wijzen bij gastvrouwen die
zich te veel decolleteeren. Laat deze vereeniging
zich alleen betitelen: The Ladies,'' zondermeer,
maar vooral zich den steun en do sympathie ver
zekeren van een dozijn invloedrijke mannen, van
edel hart en kloek verstand."
Miss Pheips twijfelt er niet aan, of die steun is
wel (e vinden, liet lastige zou zijn, dat de eerste
leden van zulk een vrouwenbond waarschijnlijk
gevonden zouden worden onder al te jonge, die
er de beteekenis niet van begrijpen, of al te oude,
tcieeht bescheidene dames, en dat de anderen, die
wei mooie schouders hadden, zouden vreezen by
de laatste gerekend te worden.
Iu de kachel-industrie schijnt het Xederlandsch
fabriokaat bij voortdurend gebruik do concurren
tie van het buitenlaudsch niet te behoeven te
vreezen. Men weet hoeveel succes eene-
llecrenveetischc firma met hare kachel expositie hier
had ; sedert eenige maanden heeft ook de. heer
.laarsma, eigenaar van e"ne groote fabriek van
kachels, haarden en brandkasten te Sueek, hier
(Keizersgracht -1US) ecu depot van zijne artikelen
gevestigd. Practisehe deugdelijkheid en zeer elegante
afwerking zijn hiej-oij verecuigd ; de prijs is niet
hooger dan een good stuk waard is.
Eeu bijzonder fraai exemplaar, eeu haard van
gedreven koper, en relief bewerkt, vuurvast gever
nist, in Kciiaissance-sujl, is bij du firma Pander
iu de Kalverstraat geëxposeerd. Xiot alleen
intusschen in deze kostbare soorten, ook in de meer
gewone, tegen huiselijkeu prijs, is de firma goed1
gesorteerd.
* *
I)e Maatschappij tot opvoeding van weegen in
het huisgezin, onder bescherming van II. M. de
Koningin, heeft haar zestiende jaarverslag doen
verschijnen. Er blijkt uit, dat dit jaar weer voor
1 7 wce/en verzorging werd gevonden ; dit vormt
sedert de oprichting der maatschappij een getal
van ;>f)8; tegenover de 7-4!) aanvragen is dit echter
betrekkelijk nog niet veel. De Maatschappij vraagt
diiüsteeds noi; ondersteuning; leden van het
bestuur fe Amsterdam zijn de hoeren Alexander
Daniels, Zwanenhm-gerstraat ; J. II. A A. Kalft',
V'oiidelstraat, en Joau H. bchmitz., Plantage.
E?e.
Allerleiwe
res
'leen c/ininp'ignt iiirf.r ? Als men de
indruki;--er,de vwslag-'-u vuu sommige. »Pu:ijöche
corP'.jiidenteu'' nnit-st. gelooveij, zijn de
cliam:-)iewijng:i;ir(!e!i op het punt te \v;»rden verv.'uest
JT déPhylïoxera, eu over een paar jaar zal
i;een champagne meer zijn. Natuurlijk zal er
iVi..> overvloei! VHÜsebtiiiuwijii zijn, w.mt iedere
,-. ka:; zoo worden bewerk;, cut hij bruisend
rli niuur tu--e:i,-:i eciite c':iniïni-:gne on de
.'.Miie verkuil'.!i;'de t'ï.nn i>i:iu**>'it.l' bestaat er
i'; gro'Jter oii:i"r-eheid dan ui.-veueii w-uier dat
n:aiiur z-lfhrefi d ^..-trokken met koolztiurgas,
water welks bruisende 'eigetiseiiappeii gei;eel
schuidL'! zijn :i:ui kuiistiüiOdeien. chte
jii'iiisnie hetft zij):u bruising te danken aan
OPLOSSING KX.
Probleem No. -12 van prof. J. Berger te Graz.
wit zwart
l 1V?5 _ ,.,", K.ff) ;< e-I
2 D.b7 b l 4--. met var
Prublecm IN'O. -l'! van Ph. Kiott.
?\Vit Zwart.
l D.hüX ^ &' Sr'
D.iiïdo g") 'A f l
." 'i'.al hl onverseh.
4- D.d:; :'. met var
Goode oplossingen ontvangen van Ami, II. M.
da C , W v. P., H. S., alhier.
Met, l Xovombcr zal de heer l'u.l. Loman, (e
Loiüien, de leiding der schaakrubriek op zich
neiuen.
P.Ll'
Wit: K f7 T.el P.d! pior.? dlK.fi. Zwart: K.d
P.by L c-I :;:oiï0:> eu f;'.