De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1890 26 oktober pagina 6

26 oktober 1890 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

DB AMSTRSDAMMEB, WEEKBLAD YOOB NEDERLAND. Ko. 696 den dag in hunne studeerkamer, als het hunnen arbeid beluisterd en afgebeeld, lerjapon en pantoffels, met de pen, het of de rol in de hand. De verzameling niet alleen het verlangen der tijdgeomhunne lievelingsdicliters, schrijvers en van naderbij te leeren kennen; zij zal een materiaal voor de toekomst opleveren, eenmaal aangevangen, zal zij zeer zeker iet worden. Dat er in vele gevallen groote igskracht noodig geweest is, voordat mijnDornac met zijn toestel werd binnengelaten, ?wel niet vermeld te worden. Voor ons, de vervaardigde photographieön in de hand poseeren de beroemde mannen op de WÏBndelijkste wijze. "Vooreerst is er Alexandre Dumas, gezeten in «en ruime elegante kamer, die zeker niet aan een boekenwurm doet denken, want behalve een ; TM dikke banden, die er als.eene Encyclopaedie ?tattzien, en die achter den stoel van den dramaSChrflver op een plank, door de lambriseering gevormd, liggen, is er in het geheele verfck geen boek te zien. Naar wij hopen heeft .-$»? dichter nog eene afzonderlijke kamer voor -bibliotheek ingericht. Maar ontbreekt in zijn een boekenkast, er zijn des te meer platen, bedekken in gouden en zwarte lijsten alie [en, van de houten lambriseering tot het id; portretten, landschappen, mythologische historische voorstellingen. Zij geven deu :delyksten achtergrond voor de aangename, of wat melancholiek er uitziende gestalte des :ers, die peinzend aan de schrijftafel zit, in gemakkelijk gewaad, dat eenige overeenkomst met een monnikspij. De kop gelijkt geheel op van. zijn vader, zooals wij ons dien uit hot tijd van dertig jaren geleden herinneren. Alleen Dumas père wat vroolijker uit zijn oogen, en glimlach speelde om zijn mond, die bij den Boon ontbreekt. De leeuwcnmanen en de dichte fenevel, de sterke wenkbrauwen, het forsche voorhoofd, de op breede schouders rustende korte hkjs, zyn bij vader en zoon dezelfden. De houfan stoel met cirkelvormige leuning, staat voor | ««B tafel die langzamerhand te klein geworden is, Wfeat een tweede geheel gelijke is er aangescho ten en draagt de met nauwlettende zorg geor dende papieren, gelijk ook de «eheele kamer de . grootste ordelijkheid en het fijnste schoonheids gevoel verraadt. De slechte verlichting dwong den photograaf de kamer van den dichter, benevens i,'den bezitter er van, bij magnesiumJicht tephoto, grateeren. Evenzoo ging het hem bij Pasteur, die met den t rug naar het met jalouzieën verdonkerde venster Ut. Hij doet zich voor ais een klein dik gocd~\jaoed)g heer met mooie witte haren, eenigzins gelijkend op de laatste portretten van Xapoleon III. ?jZjjne studeerkamer zou volkomen een talon zijn, %annneer niet een kast met schuifiadeu, die prepfcraten inhoudt, en waarop een buste van Ch.evreul staat, door zijne nauwkeurig gemerkte l etiketten verried, dat hier een man der wetenf Schap woont. Prachtig zijn beide tafereelen uit het huis van '??? Goonod. Op bet eerste zit hij comjionecrend aan .eene schrijftafel, waarvan het bovengedeelte ver schuifbaar is en oogeublikkelijk in een klavier Veranderd kan worden. Met de hand op hot ouziekboek, keert de componist van Faust", den bezoeker een vriendelijk grijsaardsgeiaat toe' dat ons onder het fluvveeieu kapje met den dichten )n vollen baard het aangezicht van een ouden vriend laat zien. Op het tweede portret staat Gounod aan het orgel, den blik als in extase naar Ixboven gericht. Het orgel, met een mooicn Chris'ftuskop versierd, neemt het bovenste gedeelte der i ptudeerkamer in, waartoe eenige met tapijten be legde treden omhoog leiden. In Francois Coppée's poëetenkamerlje ziet het ,. er minder grootsch, marr daarvoor cok des te gezelliger uit. De werktafel van den dichter is jnaar den schoorsteen gekeerd, een ijsbeer bedekt ['den grond, duizend aardige kleinigheden staan f Of tafel en schoorsteenmantel. Do dichter heeft ; jeen idealen académicienskop, kin cu bovenlip glad 1 'geschoren, het haar van het voorhoofd weggestre' ken, den scherp geteekendeu neus en de sterk ?ontwikkelde spieren om den mond; zijn blik staart in de verte. Het volgende portret bevat eene verzameling '".van antiquiteiten. Te midden van Japan scbe ]L' ? monsters, ivoren beeldwerkcn, uit pereuhout get' .ciseleerde bisschoppen, cloisonué-borden, zilveren vJbekers, met juweelen bezette sieraden, inarmcreu[ reliëfs, wapens en honderd andere zeldzame voorI werpen zit Edmorid Pailleron, eeu elegant, c-cnigsJ zins geblaseerd heer, voor wien zijne kunst" schatten minstens evenveel waarde hebben als e geschriften. lij Alphonse Daudet zijn de boeken en een :sachtige door zuilen gedragen schrijftafel, de 'Ornaamste voorwerpen in de kanier. Do dichter it voor een prachtig uitgesneden renais sanceureau, het eeuïgszins vermoeide hoofd met de ekende golvende haren op de linkerhand geleund, e oogen naar den grond gericht. Het sehoor.e elaat is even vol uitdrukking als vroeger, ai zijn j e jaren niet geheel zonder een spoor achter te f. iten er over heengegaan. liet meest gespannen is terecht de nietiwsgioigheid naar Zola. Deze heeft het zich in zijne :amer het alleraangenaamst gemaakt, lireedo .vans met zwellende kussens zijn iaujïs a! de iel tapijten behangen wanden aangebracht. Eeuc e hrijftafel, met een dik Oosterpch dekkleed belegd. l In waarlijk reusachtige afmetingen, rust op maslive mahoniehouten zuilen, waarvan de lange rij fe kamer een weinig het aanzien geeft van een iempel. De schoorsteen is voorzien van een mooi jimeedijzeren hek, dat misschien eenmaal het b&lcon varf een erker versierd heeft; op eeu kleine Boekenplank staat een borstbeeld van Aoaopus, ,.,' «n voor de schrijftafel een reusachtige niet fluweel ' feekleede rococo-fautefeuil. Men ziet, de berocmdo -Romancier neemt het schoone en kunstige, waarbij C iiet vindt, en bekommert er zich weinig om, of &ie zaken met elkander in overeenstemming zijn. Zola ziet er veel jonger uit, dan zijne vijftig Jaren zouden doen gelooven; het haar wijkt sterk van het hooge voorhoofd terug, de zwarte weiiktyrauwen beschaduwen een paar doordringende ?Sogen, die met een lorgnet gewapend zijn, de kort afgeknipte volle baard laat een energieken mond zien. In een huiskleed, lichtkleurige mikadoschoenen aan de voeten, heeft Zola het zich ge makkelijk gemaakt voor den arbeid; doch ondanks zijn nonchalante houcMng en nonchalante kleeding is Zola de kranigste figuur onder allen, die ons in portret voorgesteld werden. Octave Eeuillet verrassen wij in eone elegante boekenkamer aan den arbeid. Over een hand schrift gebogen, gunt hij zich niet eens den tijd, OHS zijne vergrijsden interessanten veldheerskop toe te keeren. De eenigsztns inéngedrongen gestalte van George Ohnet, met de diepliggende oogen vol uitdrukking, in het ernstige denkersgelaat, staat midden in een wereld van boeken, die alle wan den van het plafond tot den vloer bedekken. Daarentegen bevat de kamer, waar middenin Coqueliu ainéschrijlings op een stoel zit, zelfs geen enkel boek, met uitzondering van n klein deeltje waaruit de beroemde auteur schijnt van buiten te leeren. Op den schoorsteenmantel staat de buste van Molière; de wanden zijn met portret ten in gouden lijsten bedekt. Een schoon man, mot blauwe oogen en vollen blonden baard, eene elegante, waardige verschijning, is de heer Eitfel, die, t'egen een schoorsteenmantel geleund, een blik schijnt te wisselen met de wit marmeren buste eenerschoone jonge \rouw Achter hein staat op een plank het model van den Eiffeitoren. De hierboven beschreven portretten bevatten nog lang niet de geheele verzameling, die ook nu nog aangevuld wordt. Er ontbreken immers nog Meissonier. Renan, Sardou, Gtiy de Manpassant, Bourgot, Taine. Sarah Bernhardt, Déroulède, Ambroise Thomas, om de galerij van beroemde Parijzenaars vol te maken. De verzameling is te aantrekkelijk om geen navolging te vinden. De meeste mannen van naam, ook in andere landen, zijn genoeg gesteld op een artistiek intérieur, orn hunne ijdelheid ook door het afbeelden daarvan gestreeld te gevoelen. VOOK DAMES. Winterseizoen. Crinoline Ken nieuw hei'oe.p. Tegen het dccollctceren. Kacltcla. //Nu het, seizoen eu de magazijnen weer ge opend worden," schrijft de aangename causeur uit Parijs aau hef, joi'i-nal de ?>///.,?/;//«, is voor deu opmerkzmueu voorbijganger ecu aardig gezicht liet uitkomen der nieuwe modes, de evolutie iu het damestoilet. Iu oiizeu tijd van analyse tot iu het ovcrdrcvene, is het toilet een soort, van uit wendige psychologie, die ook hyar waarde heeft. Wie vindt het toilet uit:1 Wie schept de mode? Hei, is eeu soort, van coöperatie, waarin ieders aandeel niet gemakkelijk ai" te scheiden is. /Tot toeval heeft er ook al de hand iu. en zou Wel eeu deel der (/mits <riitit°'ur mo'ïcn ontvangen. "U ie meeiien mocht dat de modojourualen er iets aan doen, zou zich zeer vergissen. Zij vulgarisccreu de nieuwe vormen op h uu stijve plaatjes, het werk van middelmatige teekeiiaars, dat, da,' naar de kleine kleermakers eu naaisters in de provincie gaaf. ocli is deze, clientèle voldoende om meer dau vijftig inodejoniT.aleii te onderhouden, die biiua allen worden uitovgevcn tusscheu de Ueurs eu de Opera, vooral iu de line du ?!? Septemhre: er worucu ook papieren patronen eu modellen verkoeht. Maar het scheppen u-eschiodt cr^cus anders. De créeuses van d(- nu)demaga:'.iiuen doen het gedeel telijk; de werkelijk heersohonde sehooue vrouwen (van de groote wereld of het foonee!) die smaak, kunstgevoel en de middelen om dit te bevredigen 'nebben, doen liet, voor een ander deel, eu wat, zij voor zich zelve uitgevonden hebben, wordt, lang zamerhand algemeen eigendom: teil d.'rde heeft men de groot c arfisteu in liet, vak zelf. cfinlarici's zooals Worlh, maar deze omgeven zich metarlisteu, hebben schilderijouvcrznmeïingcii van \ au eers, van Clainu eu kunnen zich niet, recht kunst noemen. Toeh worden ooi; deze laaisten door h tistieke onm'oviu'j' slechts iu het al^em.-en spiicerd; de groote rnti/uïii'i's werken niet theore tisch; zij vinden enkel uit met hei oog op een bepaald persoon en een bepaalde gelegenheid, voor eeu oleiraulc vrouw die hun Bevraagd heeft, haar te kleeden. /lij zc'.r^vn: eeu toilet heeft, geeu zelf standig bestaan; zonder de persoon is hei, eeu doode stof. Her bestaat alleen uit kra'-hi d<T eleU'aiito, vrouw du; den kunstenaar inspireerde en hom als 't. ware z.'iii. werk dicteerde. \ a;id;;ar dat meu bijna, zou kunnen zeggen dat meer haar looze modellen ziet. De winferlioedcn zijn reus achtig, als reactie tciren de notei:dopjes \au dezen zo mer; met UTOoie randen van phiehe-achfig vilt. iiiets'ebouilloiinecrdi'uwcelei: bo' ziet meiize in groot aantal; maar meu ziet ook eapofcs, page-uxiucs, Probleem No. -:t'J van prof. J. Berger te G Voor minder Beoefenden. 8 a b c d e f g n V. IT In 2 zetten mat. Wit: K.b") D.c2 P.bt pion K. Zwart: K.d-1 pion bG en b7, e5. met de grilligste versiering, de meest gemengde kleuren; linten, fluweel, veeren, vogels, astrakan, zwanendons, bont. Ieder kiest naar haar gezicht. Men kon dat eerst goed zien verleden Maandag, toeu de wintermodes geëxposeerd waren in alle groote magazijnen, Louvre, Bon Marché, IMutemps, Petit Saiiit-Thomas; iedereen gaat daarheen, of men 't weteu wil of niet. Velen nemen dcu scliiju aan, het aan de burgerjuffertjes over te laten; maar zij gaan er 's morgens om acht of negen uur heen, als zij niemand van liaar kennissen deuken te ont moeten. De groote jacht is daarbij cen reclameartikel" een wonderlijk koopje machtig te worden. Eu dat gebeurt wel. Sedert verscheidene dagen is men door de verleidelijke catalogussen, waarin alles mooi cu rijk schijnt, geprepareerd, eu toch is het ge zicht nog verrassend. Er is een zekere koortsachtige, geanimeerde schilderachtigheid ui dat alles; er is iets v au spelershartstocht in; de vreemdeling moet daarin de ziel van Parijs voelen trillen; Zoia heeft in Au borJu'ur ti'i'.i //unies niets overdreven; het is de werkelijke koopkoorts die allen aantast, liet waren diepziende psychologen, die deze reusachtige karavause-raï's uitvonden, met stoffen, toiletten, meubelen, waar alles berekend is op het verleiden der oogen en het verwakken van deu wil. Het is bijna onzedelijk; de werkelijke goedkoopte van eenige artikelen verleidt, den bezoeker; de koorts van het spel grijpt hem langzaam aan, eu bij dit eerste spelen wint de firma niets. Maar zij is zeker, dat zij hare schade inhaalt, door den cliënt verder te laten spelen; zij laat licni, na liet koopje, ailcrlei diii'ren koopen, waar hij geen plan op had, eu die hem nutteloos zijn. De winst is dan voor den kooper eene illusie; hij verliest, na zijn voordeelige coupons, al zijn winst aan de andere artikelen. De zijde is dan uitgestald in tropeeën, de tapij ten hangen van het plafond, de wollen stollen zijn tot l)ergo?i opgestapeld (oi'der deze van 't jaar veel besneeuwde stoffen voor compleet cosluum,in bruiuroode nuance en Eugclsohe tartaiis), duizenden hoeden vullen de eindeloos schijnende salerijen, en de r/i/-i,nit//!es de la mode hebben weer iets te vertellen. \Vect meii, dat deze niet alleen door dames geschreven worden? Een der incest ver spreide ioiii:-i(ttt.c mm/i!i/itis had een tijd lang ;»odekrouieken. die zeer in deu smaak vielen; zij waren onderteikend met, eeu adellijk damespsendoiiiem. Dit wekte de nieuwsgierigheid; men wilde de elegante vcriijude verslaggeefster kennen, die zoo goed over duizend kleinigheden kou redeneereu. Daar niets verborgen blijft, kwam ook dit aan het licht, de i'/ii'rjt/iif;:i'u,'-?toiiisle was eeu zouaveii-k.'ipiteui. * * Iu de voorbereidende debatten over de wintermo-lö, is er weder ernstig sprake geweest van de criüoliufl, cu er was een sterke partij voor de wederinvoeriiig er van. Zij bracht als argu menten iu, dat het niet aanging, aan deu rok zoo weir.ig rioeitc eu kunstzin te bc-;tcdc;i. ais thans liet geval is. De vindingskracht der er eusei vindt er te beperkt terrein, de eilcinaat der stof wordt to onbeduidend, de rechte stukken kunnen to gemakkelijk voor wat anders cnhniikt worden: het is schade voor de bami voor allerlei takken van industrie. Zoodra de crinoline er weer was, zou m c-n gelegenheid hebbeu voor nieuwe draperieën, panters, beletsels, strikken, plooien, enz. die geid onder de raenschon brengen." Toch was dn meerderheid er tegen; men vond het nog to vroog voor de crinoline, nadat deze nog betrekkelijk zoo kort geleden haren triomf tocht bad gehouden, en belachelijk was geworden; daarenboven had men pas de tournure afgeschaft, men moest rm de tijden afwachten eu de clientèle rijp laten, worden voor do verandering. Zoodra inyn de ovü.slaudigliedcn geschikt acht, zal over de crinoline verder gedacht worden. daar een iiiou\v beroep out.lekt. Hij keek de bladen der rcsidoüiicstad door, toen zijn oog onder de adveneritiën der rubriek onderwijs en letteren'' op de volgend;; aaukondigiiu; viel:., Mr. X loeraar iu bet leus.-,:1!:, "eert, lesson binnen- en buitenshuis." De journalist ging terstond den zonderlingen looraar opzoeken, eu was verbaasd, toen hij eer; oud.-ieb:ig lieer tegenover zieli vond. die eeu tijd larg consul der Veroenig.-le btatcu m oen groote EiH'.jpe.o.-ehe stad is ge-veesl. Wel zeker." zeide do leeraac, ,.ik onderwijs het kus-w, want hot is eone kunst eu wel ('.ene der fijnste. Zoo zij u er allerlei sooi-iè;, van kussen, de actieve kus eu de P.HSM'CVO ; d'.' hartelijke kus en do eiikcU; boloefdheidkus; do welkoiüsikus on do afscheidskus.'' En vóórdat de joiiru.-i'i-t or op vcrdaciit. was, ha:1, de ex-cousiühem e"n kus gegeven op iedere waiiL', cnzeiile: Zoo "eei't ine;i eeu wr-lkom-.tkus." Daarop drukte do leeraar op twee knopjes; e!ecir;s''ho !*ri,!;!ieu rinkelden, ei: twee aardige jo;ige jiiüisjcs n warm'n bini'c;). allorliot'-'i; (jekieed, oii r.iet ecu i)?:aii:r.eiii'r..:n :rrnet voor den journaProbleem Xo. 47 van L. v. Jjiluw to IStraal.iun i a f 4 3 ! l 2 i l list. Miss Fanny en miss Mirjam, leerlingen van ; de kus-academie," zeide de leeraar, ze aan den. journalist voorstellend: deze was zeer in zijn schik en wachtte vaa ieder minstens een welkomst en een afscheidskus, maar deze werd hem niet gegund. * * * In Amerika wordt een bond tegen het decolleteeren opgericht. De schrijfster Mrs. Elisabeth Stuart Phelps plaatst in het J<on»»een sensatieartikel, getiteld: Het décolletéiu het moderne leven". Men vindt er als argument het volgende: Wat is het avondtoilet van eene vrouw naar de mode, anders dan een slag in het aangezicht der beschaving? De gekleede" japon ontbloot het lichaam met evenveel onverschilligheid als de schaamtelooze het hare ; do vermaningen van den preekstoel, de klachten der pers. de waar schuwingen van bescheiden fatsoenlijke vrouwen glijden op de bloote schouders af, gelijk de geu rige vleugel van den waaier, die ze op het bal liefkoost. Uw keukenmeid, mevrouw, staat in zedelijk opzicht hooger dan gij; wanneer zij op St. Patricksdag gaat dansen, is zij tot aan de kin gekleed, in overeenstemming met onze algemeene denkbeelden van welvoeglijkheid". Dan predikt de Yankee-schrijfster den kruis tocht tegen het misbruik: Laat een dozijn in vloedrijke vrouwen to s'ew-York, Washington, Philadelphia en Boston, zich aaneensluiten om het snit van baar japonnen te regelen, en zich ver binden om den toegang tot hare salons te weigeren aan allo onbetamelijk ontkleede vrouwen, en alle uitnoodigingeii af te wijzen bij gastvrouwen die zich te veel decolleteeren. Laat deze vereeniging zich alleen betitelen: The Ladies,'' zondermeer, maar vooral zich den steun en do sympathie ver zekeren van een dozijn invloedrijke mannen, van edel hart en kloek verstand." Miss Pheips twijfelt er niet aan, of die steun is wel (e vinden, liet lastige zou zijn, dat de eerste leden van zulk een vrouwenbond waarschijnlijk gevonden zouden worden onder al te jonge, die er de beteekenis niet van begrijpen, of al te oude, tcieeht bescheidene dames, en dat de anderen, die wei mooie schouders hadden, zouden vreezen by de laatste gerekend te worden. Iu de kachel-industrie schijnt het Xederlandsch fabriokaat bij voortdurend gebruik do concurren tie van het buitenlaudsch niet te behoeven te vreezen. Men weet hoeveel succes eene- llecrenveetischc firma met hare kachel expositie hier had ; sedert eenige maanden heeft ook de. heer .laarsma, eigenaar van e"ne groote fabriek van kachels, haarden en brandkasten te Sueek, hier (Keizersgracht -1US) ecu depot van zijne artikelen gevestigd. Practisehe deugdelijkheid en zeer elegante afwerking zijn hiej-oij verecuigd ; de prijs is niet hooger dan een good stuk waard is. Eeu bijzonder fraai exemplaar, eeu haard van gedreven koper, en relief bewerkt, vuurvast gever nist, in Kciiaissance-sujl, is bij du firma Pander iu de Kalverstraat geëxposeerd. Xiot alleen intusschen in deze kostbare soorten, ook in de meer gewone, tegen huiselijkeu prijs, is de firma goed1 gesorteerd. * * I)e Maatschappij tot opvoeding van weegen in het huisgezin, onder bescherming van II. M. de Koningin, heeft haar zestiende jaarverslag doen verschijnen. Er blijkt uit, dat dit jaar weer voor 1 7 wce/en verzorging werd gevonden ; dit vormt sedert de oprichting der maatschappij een getal van ;>f)8; tegenover de 7-4!) aanvragen is dit echter betrekkelijk nog niet veel. De Maatschappij vraagt diiüsteeds noi; ondersteuning; leden van het bestuur fe Amsterdam zijn de hoeren Alexander Daniels, Zwanenhm-gerstraat ; J. II. A A. Kalft', V'oiidelstraat, en Joau H. bchmitz., Plantage. E?e. Allerleiwe res 'leen c/ininp'ignt iiirf.r ? Als men de indruki;--er,de vwslag-'-u vuu sommige. »Pu:ijöche corP'.jiidenteu'' nnit-st. gelooveij, zijn de cliam:-)iewijng:i;ir(!e!i op het punt te \v;»rden verv.'uest JT déPhylïoxera, eu over een paar jaar zal i;een champagne meer zijn. Natuurlijk zal er iVi..> overvloei! VHÜsebtiiiuwijii zijn, w.mt iedere ,-. ka:; zoo worden bewerk;, cut hij bruisend rli niuur tu--e:i,-:i eciite c':iniïni-:gne on de .'.Miie verkuil'.!i;'de t'ï.nn i>i:iu**>'it.l' bestaat er i'; gro'Jter oii:i"r-eheid dan ui.-veueii w-uier dat n:aiiur z-lfhrefi d ^..-trokken met koolztiurgas, water welks bruisende 'eigetiseiiappeii gei;eel schuidL'! zijn :i:ui kuiistiüiOdeien. chte jii'iiisnie hetft zij):u bruising te danken aan OPLOSSING KX. Probleem No. -12 van prof. J. Berger te Graz. wit zwart l 1V?5 _ ,.,", K.ff) ;< e-I 2 D.b7 b l 4--. met var Prublecm IN'O. -l'! van Ph. Kiott. ?\Vit Zwart. l D.hüX ^ &' Sr' D.iiïdo g") 'A f l ." 'i'.al hl onverseh. 4- D.d:; :'. met var Goode oplossingen ontvangen van Ami, II. M. da C , W v. P., H. S., alhier. Met, l Xovombcr zal de heer l'u.l. Loman, (e Loiüien, de leiding der schaakrubriek op zich neiuen. P.Ll' Wit: K f7 T.el P.d! pior.? dlK.fi. Zwart: K.d P.by L c-I :;:oiï0:> eu f;'.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl