Historisch Archief 1877-1940
Hij zag er ook uitnemend uit, eenigszins bleek,
«et doBk«r haar over zijn voorhoofd krullend,
Byte breede halbkraag wat slordig om en zijn
rapier aan een lederen draagband onachtzaam
latende slingeren.
Hjj was volkome» de rijke Amsterdamsche
Student, die in Franeker den beest speelde, maar
doodsbang is voor zijn strengen vader.
De heer de Vos gaf een goede voorstelling van
den met zich zelf voldanen koopman, die van
göMverbrassen schuwt, en de schatten van Oost
en West opstapelt in zijn pakhuizen.
WiBem v. Zuylen en dB heer v. Biene vervulden
op vermakelijke wijze de knechtsrolbn, dapper
bijgestaan door me\u\ W. Kley als Griet, de
meid. Vooral de heer v. Biene beviel mij. In
Amsterdam heb ik hem steeds gekend met een
knorrig1 gezicht en een eenigszins gebogen houding.
In Het Stiidenteleven maakte h\j een vrij wat
aangenamer indruk.
De heerp Wagemans, de hospes van den student
voorstellende, schjjnt mij een artist van waarde
voor komische rollen. Zoo in Veel leven om niets
als in dit nastukje deed hij zich van die zijde
kennen.
Mevr. V. Westerhoven-De Heer, bleef als de
moeder van Karel meer op den achtergrond.
Mooi was bij deze vertooning hot decoratief,
en de costumes waren veel juister dan die in het
eerste stuk. De riddercostumes waren snoezig",
dat lichtblauwe b.v. oi het hard-groene, alles met
goud bedrukt en afgezet, maar zij waren niet
ernstig gedacht, en dat heeft veel aan den indruk
geschaad.
Tot mijn leedwezen moest ik do gelegenheid
verzuimen om Jan Adam Keyge met zijn gezin
ten tooneele te zien voeren. Ik vermeen echter
dat de hh. de Vos en Korlaar niet voor de laatste
maal in de hoofdstad zijn opgetreden.
Hun gezelschap met de onderscheidene jonge
krachten is de belangstelling zeer waard, alleen
men handele niet volgens Jen regel: Ieder voor
zich" .... tenz\j eea krachtige regie voor allen"
sorge.
In den Plantage-Schouwburg woonde ik een
Voorstelling bij van De Zigeuner of Amerika in
1775.
Hiervan kan men niet zeggen, dat het door het
gezelschap van de heeren v. Lier niet in den stijl
gespeeld werd. Een Zigeuner-spion, die met een
meisje reist, dat de dochter blijkt te zijn van den
Engeléchen gouverneur van Boston, die gouver
neur zelf, zijn secretaris, een officier die een
samenzwering leidt en verliefd wordt op het
Zigeunermeisje, zijn de hoofdfiguren van het stuk.
De bevrijding van Amerika en vooral het gevecht
om een vuurtoren zijn de hoofdpunten van het
historische drama."
De heer Veltman is de spion, een onversaagde
schurk, die later een zeer braaf man blijkt te
yn, de heer Verhagen is de kolonel, die met
Washington samenzweert om de Amerikannsche
republiek te stichten, en alierakeligst zijn r's laat
rrrollen.
De dochters, de gestelene en de overgeblevene,
Valt den gouverneur worden voorgesteld door de
dames de Leur en v. Ude. De eerstgenoemde neemt
in den laatsten tijd eene minder fraaie houding
aan, met den hals vooruit en de schouders) naar
achter. Mej. v. Ude, kortelings nog leerlinge aan
de Tooneelschool, deed niet verstandig de lessen
in den steek te laten, zij weet nog volstrekt met
haar armen en handen te gebruiken: zij spreekt
anders zeer goed; wij willen dus hopen, dat zij
zich ook zal leeren bewegen.
Het tooneelstuk Zonderlinge vrouwtjes, dat mede
in den I'lantage Schouwburg in afwisseling niet -De
Zigeuner wordt gespeeld, heb ik neg niet gezien.
Dit moet zeer bezienswaardig zijn.
* *
*
Elke courant wordt natuurlijk gezegend met
een zeker aantal drukfouten. Gewoonlijk zijn zij
niet zoo heel erg dat er op terug gekomen behoeft
te worden, inaar in het vorig overzicht heelt men
mij den heer Malherbe den raad laten geven:
Mijn stem" wat minder hoog te doen klinken.
Ik heb natuurlijk de sijne bedoeld. Fr.
GLÉOPATllE.
(ïlof).
Het tweede tableau, van Le.vastre eu Carpezat,
stelt Thebe voor; de groote zaal van het paleis
van Bihamaes, ten pr-r*pectief van dikke kolom
men, mei hk-.roglyphen beschilderd, en
ultloopende op een ander perspectief van obelisken,
pyramiden e;i sphinxen.
«Het is fee-t, groot feest," zegt Jules Lemaitre,
«hetgeen de tijdgenooten, volgens Plntarchus. het
^onnavolgbaar leven" noemden. D.it be-tond
hierin : Cleopatra, ditmaal van het hoofd tot de
voeten met paarlen bedekt, en Anlümu.s, in een
witte tunica met groote roode bloeaien, liggen
op blauwe kussens en eten naar hartelust Ui ui
ven en chinaasappelen; tevens kijken zij imar
een dozijn Nnbische slavinmii die den buikdans
dansen, iiondoui deze verlustigiug ionpeu Egyp
tische slaven van allerlei sek-e rond.di's met lun
wijduit-gespreide zwarte haren, ais waaier-, on
hun rokken, uauiv om de beeneu gewonden, er
uitzien als groote uitroeptekens.
Resumévan den tekst : Anroüius e:i Cleopatra
zijn nizeud op elkaar verliefd Eenige he-ineu
verschijnen plotseling, en komen aan Antonius
vertellen, dat Oetavuis ia g?vaar i-, dat sex'.iis \
Pompejus het graan van Siciliëheci't onder
schept eu Rome met hongersnood bt'droigd wordt.
Aotouius Jacht er inede, maar CleonaUa zegt
hem: »Ga vechten!" en pakt zich in de viu;jje:s
terwijl zij hem zijn pantser aai>gespt.
Derde tableau : de terrassen van Mc.mphi.-i, j
door ilubé, Chaperon en Jambon, uit is
verreweg het mooiste decor van het stuk Daar bet |
terrein op het eerste plan ongeveer de werkelijke j
grootte heeft, en bet verge/.icht op n e;ik-I
tcliterdoek, zonder coulis-en, is geschildeul, geeft
dit decor wonderlijk de illusie van een onmete
lijke ruimte. Da zilveren Nijllint stil in de geel
achtige vlakte, het geel van Cazin's vlakten :
men ziet aan den horizon de pyramiden ; de nach
telijke hemel is diep blauw, bijna zwart en ge
heel tintelend van sterren ; de uiterste daken van
Memphis, eenige schepen en eenige palmen lee
kenen zich hier en daar en profil op den stroom
of zijne oevers af. Muziek en feestzangen ko
men nu en dan met den wind uit de verte.
Hier heeft eindelijk de tekst, voor een groot
deel aan Shakespeare ontleend, inderdaad belang.
Cieopatra, liggend, zooals'altijd en zonder
berichten van Antonius, kwijnt en wordt wan
hopig. Zij inaakt zich b'xw over de vroolijke
muziek, die uit de stad omhoog stijgt; zij raad
pleegt een waarzegger, zij slaat hare mooie slavin
nen, Ira en Charmiane, zij is in haar .schrik geheel
een verliefde vrouw, in haar gramschap geheel een
alvermogend kind. Daar koa,t een bode, een >goede
neger". Is Actonius in leven ? Hij leeft;
hij is te Rome; ik heb hem gezien. Daar,
daar, goede bode! Dat is voor uw moeite! Eu
de koningin werpt hem bij handen vol de paarlen
en juweelen toe. Maar nu vertelt de neger, al
bevend, dat Antonius getrouwd is, met Octavia.
Ellendeling! brult uu Gleopatra. En zij trappelt
op den hab van deu armen drommel en laat
hetn naar de gevangenis brengen. Een oogenblik
later echter roept zij hem terug. Hebt gij die
Odavia gezien? Hoe ziet zij er uit? En de
bode vertelt dat het een ieelijk klein vrouwtje
is, reet een dik rond gezicht eu kleine oogjts.
O, lieve negc-r, zoete neger,.... wat is dat een
verstandige, geestige neger! En weer werpt zij
hem haar halskettingen toe.
DHU kooit een tweede bode; een ibis. Men
schiet hem met een pijl neer. Hij draagt onder
zijn vleugel een briefje van Antoi,ius. die de
koningin verzoekt, een vloot naar Actium te
zenden
Dit geheele tooueel van saiart, angst, woede,
vreugde, vervoering, baat en liefde, waarin de
meest tegenstrijdige gevoelens elkander raken, ais
't ware over elkaar heen buitelen, als al te
h'iastige golven, is door Mad. Sarah Berubardt weer
gegeven niet ten bekoorlijkheid, eene kracht,
een waarheid, die ongeëvenaard zijn, zoo zelfs
dat ik geheel vergeten heb, hoe haar kleed er in
dit tafereel uitzag.
Vierde tableau Rubé, Chaperon en Jam
bon. Een b?etje Romei'isehe bouwstijl, voor de
afwisseling. Het paleis van Antonius te Actiu'n.
Alles heel streng. Een tafel en eeniga stoelen,
die er heel hard uitzien ; in het rond dorre gor
dijnen aan ijzeren roeden, tuss.eb.en harde, kolom
men. Zoo kaal en plechtig r.nakt vertoont men
ons altijd da Rymeinsche woonkamers. Ik houd
het ervoor, dat dat een vov.is-in» is. Als men
de historici eu de dichters leest, stelt in e n zich
veeleer bij de weelderige iiedtii van dien tijd een
buitengewoue overdaad van tapijten, hoopen
kussens, behangsels eu bibelots voor, iets dut,
op de strengheid der lijnen ria, overeet;kwam
met de rijkste ameublementen van onze dagen. Als
men die prullerijeu en versierselen niet terugge
vonden heef i in de lusthu'zen van Pompeji, komt
dat zeker daar vandaa", dat die prulle'ijen, ef~
schoon van betere kwaliteit dan do «koopje*" in
onze groote. magazijnen, het toch achttien eeuwen
onder de asch en da lava niet hebben kunnen
uithouden.
Links, gelukkig, een heel mooi bud, dat er met
zijn grillig gedrapeerd baldakijn, wei eenigszins
uitziet naar de fraaie praalbedden, die in e u in de
hoeken der ateliers van rijke schilders vindt. Op
den achtergrond een groote open boog, waardoor
men het voorgebergte van Actium ziet,
Antoüius is dus met Octavia getrouwd. Hij be
mint haar. Hij vindt baar verfris.-cheud, na den
gloeioveu van zijn Egyptische liefde. En hij is
niet ongeneigd zelfs om zich met Octavius te
verzoenen. C!e/>patra is met haar schepen aan
gekomen. Hij weigert haar te ontvanger. Hij
meent lütar niet meer te beminnen. Maar Cleo
patra komt toch xijn huis binnen, in een tapijt
gerold, zooals zij dat ook vroeger bij Oesiir heeft
gedaan. Zij verstopt zich, zonder g zien te wor
den, op het bed, achter de gordijnen, eüdaar
luistert zij.
Wat kan Mad. Sarah Bendiardt goed luisteren!
Eu wat een mooie gele vlek, prachtig evi
barbaarsch. vorrnt zij op het donkerder (of lichter)
get'l, vaüde kussens en gord ij m n.
/ij hoort eerst liet teller gesprek van
Autonim en Octavia. Dan komen Aiitonius' vrien
den, die, om bem geheel van de Kjryptische, los
te maken, hem vertellen van baar
liefdes!!/onturen, /ij i-i dan de geliefde geweest va'i
Cneius Pompejus, van koning Hero:le;>, van
zooveel anderen! en nu, pas na /ijn vertrek,
beert zij torb:.hoor.i aan haren slaaf Kepbren.
Hoe onhandig zijn die vrienden. Zij be leuken
niet, dat men door jaloezie, weer lot, liefde l'au
kornen. En, inderdaad, zoodia de Romein Cie
opatra ontdekt, achter haar gordijn, gevoelt men
dat hij weer herwonnen en voor altoos verloren
is Hij slingert de koninklijke ontrouw; ter
stond de namen van al haar minnaars in het
gezicht, en vooral dien van den laatste. Keohren.
Welnu, ja! zcat zij. Maar wat doet er dat
toe? U heb ik lief, en ik meende van smart te
sterven toen gij mij verraden hebt. En als zij
ziet, dut haar mi\>i:aar weer a:iu haar voeten
li-rt, hoewel hij haar kern als eerloos, zegt zij :
(!,j behoort rnij, en r.ie.'riauil anderr! Ihvaa-,
die geineend hebt dat ;k n i-:o:i venadeM voor een
K"p!;r3ii! Was het dan niet zoo? Zeker
niet. Bewijs me dat! W j! ik 10 ?phren voor
uw oogen doen stervei', ? Ja!
M->n roept !\H;ihten : de koningin r> ikt 'iein den
jrifboki-r. De slan!'zn! uien nii;ii inlren. n a ar ge
moet weten uat v.'e in werkelijkhei 'oij k;ii>ne
bv/iri/f'iix zijn, die ui'-is v.vi Nero in zich
!:>jbbe:;. /e laten htm !:';? t (iiiühen. »">)ri:ik: i }?". \"
roept A'itot!i:;s. , Het bc .vijs is ::e!ever)."'
HaMstochtelijk drukt hij ('!e"palra in de anner. \Vii''
«aat Octfli'ia hem tiog ar.n ? De teerüng is ge
worpen. Hij laat de brug Uis.-chen liom zclver
en zijne vrouw met h;i;;r !iroe-,li-r ;-f'V)r. ken. RÜU
Bengaals-h vuur vrrlicht het achterdoek.
Deze acte !??, int.'t, de vorie», de be-te van liet
('.vani'i. Uitmuntend ;/cs;-e^!d (l;:a'X:];boveu door
? Ie s^arah uit deu go.--de:i tijd, de h-ftige,
ver1-i-lcnde Sarah, te^elylc zor,derlii:g, oiüituufiijk
en wa-ir.
Vijf Ie tablem. De tuiuei! van Alexa;nlrië. rloor
Lemi-iii.ier. Ji.'t decor staat mij niet (hikie'ijk
nie-T voor oogen. Ik zie allrea een tra;;i.-ch
deukere heme', waarin het biik^e-ut ; e:i ik hoornet
gerommel van een vrij goed gemaakten donder.
Helmen zonder veel belang vertellen aan el
kaar den slag bij Actium en boe Cieopatra met
al hare schepen midden in den slag rechtsom
keert gemaakt heeft. Daar komen de koningin
en haar triumvir zelve. Zij legt hem uit, hoe
van die vlucht de reden was, dat zij vreesde,
bem, als hij overwon, naar Octavia te zien
terugkeeren. Nu wil zij hem voor zich, zelfs als
overwonnene, als onteerde; hij begrijpt; dat heel
goed, eu de twee gelieven vallen d'^aar weer
verwoed om den bals. Op den achtergrond
gaat een processie voorbij mot de beelden van
Isis eri Osiris. Mij dunkt' dat is ailus.
Zesde tableau. Het inwendige van Cleopatra's
graftombe, door Amable eu Gardy. Die graven
der Egyptische koningen waren, zooals men
weet, enorme pyrariiiden, waarin reusachtige
onderaardsche zalen waren aangebracht. Zie
Theophile Gautier, Le, roman de la mimiie. Het le
ger van Octavius belegert Alexaudrië, en heeft
bet leger van Antoüius overwonnen. Cieopatra
maakt zich gereed om te sterven. Octavius komt
haar bezoekeu. Uit dit geheele tüoneel ontstaat
niets, want op het oogènblik dat Kepben Oc
tavius zal treffen, met eeu dolksteek in den rug,
komt er geschreeuw eu men brengt Antonius
binnen, die doodelijk gekwelst is. Cieopatra
om strengel t hem, kust hem op den mond, eu
dau .... Ja, de reporters hadden ons uiet mis
leid, 't is wel een echte adder, een adder uit
meenen?, een levende adder. Mad. Sarah
Bernhardt haalt haar met vrij veel moeite uit ern
soort van bonbona reticule, zooals men ze bij de
groote cotfiseurs koopt. Het reptiel is, als ik
goed gezien heb, zilverachtig grijs; het mag
zoowat 30 centimeter lang zijn. Het schijnt
geheel verdoofd en de groote trage lienne mi et
het kittelen orn het wakker te maken. Dau
steekt zij het, niet zonder moeite, in de opening
van haar corsaae en houdt het daar met de
hand tegen haar borst. Dat is al wat ik gezien
beb. En dat heeft mij belet te zien hoe Cieo
patra stierf en te hooren wat zij op dat
oogeublik zeide "
Deze laatste woorden resumeeren de kritiek
op het treheele werk en op al de vertoouingeu
van gelijken aard, waarin nifn meent het' talent
van n groote actrice, in vereeniging met deco
ratief eu de eene of andere clou, iu de plaats te
mogen stellen voor een werkelijk dichterlijk ont
wikkeld drarna. Men kan weer een kt er te meer
bejammeren dat zij, de buitens-woon begaafde,
artistieke en intelligente, er telkens iveer in
toestemt, aan successen van (rerimr allooi de zorg
te besteden, die aan de werkelijk grootsche schep
pingen moesten ten goede komen De afstand
van Pttlre, Don-i Sol, M-tryui'rite Gautier. tut
La Tosca of Clócputrc, is toch waarlijk al te
groot.
MUZIEK INT DE HOOFDSTAD.
Na het vermelden van het concert van mevr.
Emma Nevada, haJdrn er i o^ twee cOLcerten
l van deze zangeres met dezelfde arti.-ten plaat*,
u!, n in het Concertgebouw en eu in het
Paleis voor Volksvlijt. V:wi. liet laatste woonde
ik de L'e helft bij, waarin eeuige sou werden
g!'Zi>ti!/en, benevens een duet, en waarin mevr.
Nevaiia de groote Scène de Folio uit »Lncie"
in cosiiuuii speelde. Het geheel maakte ten
b.-teren indruk dan het eerste r> ;-t.eert. Metseleen
of allen meer zelfvei'lrouwevi hj.dik':i. Mevr.
Nevada spreidde hare bekende voortreffelijke
tigen.-etiappen ten toon en gaf dus weer veel te
genieten.
Het concert op den volgenden avond in de
kleine zaal van het concertgebouw droeg een
geheel ander karakter. Hier geen virtuozeudom,
muur louter >.unsi : geen bnliaut ell'ect, geen
vuurwerk, maar een h-eerlijk rustig licht.
Ik spreek van de kaïnemmziekuilvoering van
de heeren: Kijntge/', Cramer. Eroweiu, Hofmeester
en 15o;-inans
H. t hooien van di-rge'ijke werkeu is altijd een j
hoog eu edel af-not. we! te veistaan als óe ui'- |
voerders doordrongen xiiu van het gewicht, ja,
van liet heilige van hun tank, en wanneer zij
zich Liet over techairk h.jii'i.-vo?i te bekommeren
maar zic!: Oi:;;e-toord aan liet ;niizik;tle kunnen
wijden. Vsr.'k-r moeieo i!t' uitvoerders tot vol
komen eer,!teM van o;-vatti:.g gerükvri en alleen
'Jaar vr..(>r d-u dag komei), w.uir /'j werkelijk iets
te, zeggen hebben.
Is er ieiuand bij die bizondt-r wil schitteren of
7:ci; boven andeiea uit doen hoeren, dan
verli"st de voordrnc'.t uMe ;? un- tv.'aaróe, Dieeischen
zijn lioog, niet waar? docli zij moeten gestel'!
wolden, en danrom is In-t, /'oals ik zeide, een
heenijk genot als daar.-ian vol-laan wordt op de
wij/.e zuoals Zaterdagavond bet gevr.l wus.
Wel inaakt^ het eere geleelte taeer indruk
dan het andere, doch het goede, het sehoo;i<?,
het ware was overal te, ontdekken en voor ik
verder gn, meet een woord van dank voor de
vertolking van IK-t hart.
Het bekende, j-t o.tnK-'kende trio op. l Xo. S !
var, l'a-i'-.ovev, werd door de h.-eren Itimtgen,
(.'ranier en Bosmr.ns zeer schoon vo> rgedrageu
Do aUe.iaaKseh'"eid die men bij de uitvoering van
dit tiio zoo ('ik'.vijls jiantieft, om-iat jict door
alle bevoevden en onbevoegden wordt ges;>ceid;
vond men hi-r niet. In verse;iil!e;,de détails !
f rappee: de mij weer een r:it-u-,v (l<;nkbeeld, eeu
i.itiuvc gro-]). Daarra sp;eHlin de heereu
('ranier en liir.tjjen ISralim^' \ i:;o!so!iate in (i. Dit
|>-.é\:sehe, werk /ou men eene idylle kuuren
L'ofnien. Hei werk spreekt niet v^ii strij'l, niet
van wiii'en hai t.-toeiit ; maar hè: is ru.v.ijr, het is
pi,e!i-c'', !;i-t vertelt u iets v;.1 u l.et ideaal.
Op meesterlijke ivijze werd (!e,-.e coiiate ver
tolkt. Mm voelde; zóó moet de opvatting zijn en
niet ander-.
Toen voerden de heeren Cramer, Frowein,
Hofmt-o-.ter eu B<j.-.;iiaiis het ]::igc-la!(jii kwartet van
S^luibert in l.'-mi.l uit, met de v;iv!atie over de
melodie : »!Xr Tod und des Madeiier;".
f:i rijkiluiii vau vii.di' g hevfc Hcliubert, zijji
gelijken i iet, en dit is te meer te bewo'eieren
omdat hij meestal O'der zeer orgir stige omsta
:digheden motst schepiie-1!. \Vant echte waardee
ring heeft Schuiert wcit-ig m<>gen otdervii.dea
tijdens zijo leven. Ds prozaïsche zijcfe VKO
leven is hem waarlijk uiet onthouden eu I
moeiefijk het voor hem was om baan te breJÈW^J
daarvan is wel het bewijs dat het hem eerst op rijm
22ejaar gelukte een van zijue liederen: Scbafers*
Klagelied, in het openbaar te doen uitvoeren,j
Daarna zond hij een bundeltje liederen aan Goethe
op eenige van zij ie gedichten gecompoiieenf.
Goethe nam er niet de minste notitie va.nl BS
eerst toea kort voor zijn dood Mevr. SchröJer
Devrient den Erlkönig voor Goethe roi g, begos
hij begrip te krijgen van Schubert's talent.
Ook IJeethoven heeft uooh. acht op
Schubertgeslagen, hoewel zij jareu lang in dezeffte
stad woonden. Eerst in Beethoven's laatste ziekta
kon hij zich niet verzadigeu aan Schubert's lie
deren, die hij eenig noemde.
Eeue ontmoeting met Weber was voor
Schubert ook niet aanmoedigen^.
Schubert had eenige a au merk ir gen gemaakt op
Euryarjthe, en dit was Weber ter oore gekomen,
die zeide: »Der Li ff a soll erst etvvas lernen
bevor er micb bi-urlheilt". Schubert gitig
daarom met de partitie van zijne opera^
»Alfor.so und Kstreüa" eeus naar Weber om hem
die te toonen.
Weber, die nog boos was en meende met het
werk van een beginner te doen te hebben, zeide:
»Ich sage Ihuen, ass man die erstea Hunde ut,d
die ersten Opern ert'iiukt." Weber heeft echter
later dit barre eu minder edele oordeel trachten
te herroepen door de levei digste belangstelling
in dit werk openlijk te toonen.
De interpretatie van het D mol strijkkwartet
maakte gtooten indruk, en de vier heeren gaven
on? alle gelegenheid van de bekoring te genieten,
die een strijkkwartet ons geven kan. Deze
kunstvorm is zoo heerlijk en de klankeffecten
zijn zoo edel en tevens zoo doorschijnend. Het
was dan ook aan de beste handen toevertrouwd.
en vooral de variaün eu de Finale moeten
bizouder v< rmeld worden. In de finale werden»
de groote moeielijkhaden uiet veel lichtheid
aviirWOMl'-ll.
Deze uitvoering was helaas slecht bezocht,
doch ai Ie aanwezigen zullen zeker zeer genoten
nebben.
De lezer weet reeds dat Prof. Joachim, nier
Ocijieikö.-.is", zijne medewerking zal verleenen bij
de volgende uitvoering < p a. s. Dinsdag. Ieder
kun begrijpen welk een groot genot hec zal zijo.
Joachim als kwartetspeler te hooren.
Ten slotte vermeld ik nog het succes van 2
jeugdige kunstenaressen op eene Yolksuitvi/eiing
van de Maatschappij voor den Werkenden Stand.
Mej. Laniiró uit Haarlem droeg !niitsc;.e en
liollaudsehe liederen voor en toonde gotde stu
diën geuiaakt te hebben eu goed voor te kunnen
dragen, en mej. Drt/ijs, oui leerlinge vau het
Coriservftoriuni alhier, toonde, vooral in de G.-mcrt
sonate van Tartini, welk eeu goede school zij
doorloopen heeft ; met belangstelling volgen
wij dtii het verdere streven van deze jonge
dames.
VAN MILLIGEX.
DE TENTOONSTELLING IN AI1TI ET
AM1UT1AE.
Mee dn schilderij van Wiliem Maris In de
melkbociu'' willen wij de korte beschouwing vaa
de/'.e expositie beginrien. Wij herinneren ons niet
zdis \an doztn ineehter iots zóó schoons gezien
te Ueluven. Mot \velk eene bo/ieling is dit i'orsche
brok natuur "j> het doek geworpen. Anders dan
meestal ontbreekt hier de zilvei blanke pla<, waar
aan de Moester zoo gaarne zijn beesten groepeert.
Eenige koeien in een hoek van de wei komen uit
tegen een partij verrukkelijk geschilderde boomen;
kijk, Loij do meester hier feiteli;k aan het
tooveren is geweest. Hij wilde hef zoo en het was er.
Welk teno schitterende kleurcombinatie is dit
meesterstuk; zie eens hoe praehtig die bruine
koe doet tegen het blauwe hek en die fnssche
iiiuoie, groenen, hoe enorm het beest op zichzelf
met uie afglijdende i-cbanipiiciiten geschilderd is,
hoe rijk uonr io diep blauwe zomerlucht de
scbildenj wordt. Eene aauinei'k'iig wagen wij niet
eerbied en bescheidenheid; wij zagen de witte
wolk hier iie\er niet. Aan den plas" geeft ons
weer en zachtwazigen morgen wanneer de lucht
zoo bewegelijk en iija is. Ook de andere groote
Meester dio (lezen schoon geworden ):aaui draagt,
slaat ons weder niet, vcrba/.ina1. Zijn Aan de ri
vier" en zijn Aan hel <siraml" zijn juweelenvau
kleur. Hoe mooi is in liet eerste het uitgeregende
groen \an don weg en ht'tnalte blauwtje va:i (ie
schuit, -.vaarachter het verschiet in de van water
verzadigde atmosfeer al onzekerder wordt. De
iiju grijze lucht maakt dit alles tot n. Aan
het scranj" brengt o:is in enn geheel andere
steminiüg. Ken groot gevoel van rust komt over ons
bij deze kalme vlakte van za'id en water, door
het breken der lichtstralen in een bijna paarsen
toon gekomen.
No, ?'> geeft ons oen landHchap in de onzeker
heid van het door wolken onderbroken maanlicht
waaruit do vage vormen van het jagerfje naar
voren dringen.
Ijrcitner. die het diehtot bij do Marissen staat,
exposeert ditmaal sciii t terend. Z;j:i Plein bij
avur.d" kan niemand hem iipuloen. Elke penseel
streek is met liet sp-iiitane van het genie op het
(leek gezet, alles is hem hier gehikt Toch is hij
i.iot altijd als de Marissen comjjloet. Artillerie
in eeu laan'' is een magr.Hiek stuk kleur; bron
zen en bruinen, groei;en eji "rijzen en geen
ei.kele kieur die niet raak is of een wanklank.
l'.'ijk, (i;a te zien hoe uitvoerig in zijn breedheid
hij wezen ka:1, naar dien artiüerist die staat achter
het goel-brnïno paan!, of naar zijn derde schil
derij Kanonschot'1 hoe hij de vormen weef.
Eeiïii'.ieressante liguur oieler ouxe schilders
is van Looy. Niet omdat wij zijn werk voluit
mooi kunnen noemen, maar omdat in hem het
sterkst de worsteling is waar te nemen van den
artist die groote dingen wil.
Zijn groote schilderij Orar-je-feest" is niet
waai' genoeg, die vrouwen met al hun beestach
tigheid /ijn te chic. Ook zijn de witte klecron te
koel van kleur onder zoo'n belichting. De com
positie achten wij uitstekend, alleen wat meer
leven en volheid zou er niet aan geschaad
heb