Historisch Archief 1877-1940
l ,,
DE METJWE MAMA.
Eene Kindergesdiiedenis
door
ELISABETH BAUCK.
; jongelui, hierbinnen!" zeide de
oudekindi die nog uit den tijd der overledene mama
?Wrpleegster bij de kleinen was gebleven, en,
heer Winter als de verzorgster zijner
gerespecteerd, zich met een
aangebotot heersenen, sedert dien t^jd tot eene
rfdpersoon in het huis had opgewerkt. Zij zag
heden zeer feestelijk uit, de goede Babette,
haar Zondagspracht, met den gesteven witten
lag en de net geplooide muts; maar ook haar
tadcht was geplooid, en de anders zoo vriendelijke
PMlde oogen keken nu somber en achterdochtig.
Heden toch was de dag aangebroken, waarop
nieuwe jonge mevrouw Winter het huis zou
" ken: de vader zou bij zijne kinderen eene
mama binnenbrengen.
bette kon slechts met tegenzin eraan denken,
t daarmede de tijd van haar onbeperkt bewind
einde zou zijn; en dan: was het
waarschijn. j» eigenlijk was het zelfs mogelijk, dat de
«re vrouw hart zou hebhen voor de moeder
kinderen? O, zij zou wel oppassen, dat
ad hare lievelingen te na zou komen,
niewie het ook was.
Bpp en Magdalena, met lief koozende namen
ireg Fiffi en Muisje genoemd, een aardig
Jingpaar in den leeftijd van vijf jaren,
ver"den intusschen volstrekt niets van deze
t ^ baftige voornemens hunner oude duenna en
^trippelden onbekommerd in de ieestelijk versierde
'"Woonkamer rond.
:, «Vandaag komt de nieuwe mama," begon Fiffi
?*»et een deftig gezicht.
l Ja, van de groote reis met papa," zette het
t kleine meisje het gesprek voort.
Zij ziet er heel mooi uit, niet waar, Babette?"
Daar komen ze al aan," viel Muisje hem in de
wek
En inderdaad opende zich bij de woorden van
het blondgelokte meisje reeds de deur, en de
verwachten, die zooeven aangekomen waren, traden
büinen.
Mijnheer Winter was een knap man van ruim
dertig jaren, met het golvend blonde baar en de
diepe blauwe oogen zijner kinderen.
Papa, papa!" jubelden de heldere kinderstem
men; rose armpjes strekten zich verlangend naar
.papa uit en een paar kleine snoe'jes werden oru
te kussen tot hem opgeheven.
Ja, mijne lievelingen, daar ben ik!"
Menheer Winter hief zijne kinderen in de
hoogte en drukte met rechtvaardigen vadertrots
de aardige wezentjes aan zijn hart.
Meer kussen, meer!" klonk het toen vleiend,
en de ronde, rooskleurige gezichtjes vleiden zich
vertrouwelijk tegen het zijne, de blauwe oogen
beken verlangend tot hem op.
Maar kust toch eerst eens mama, die heb je
nog in 't geheel niet goeden dag gezegd," zeide
de vader met zacht verwijt en voerde liet paartje
naar zijne nieuwe vrouw.
Hier Gretchen," zeide hij vleiend, zijn mijne
kleine trawanten, Philipp en Magdalena, genaamd
Fiifi en Muisjen; ik hoop, dat ge van hen zult
gaan houden."
O zeker!'' zeide de jonge vrouw verrukt; met
de. uitdrukking harer groote donkere oogen, liet
fijne rooskleurig ovaal van haar gezicht, geleek
zjj ^zelve nog op een vriendelijk kind. Zij trok
hare handschoenen uit en knielde bij de kinderen
op den grond neder.
Dus jy bent Fiffi," zei zij glimlachend, den
aardigen kleinen jongen naar zich toetrekkend en
hem diep in de blauwe oogeu kijkend, wat een
lieve kleine vent ben je," en zij kuste hem op
tya. kersrooden mond
Muisje heeft gezegd, dat ik een soldaat ben!"
zeido Fiifi gekrenkt; maar toch wendde hij, met
de natuurlijke bewondering van alle kindereu voor
het schoone en bevallige, geen oog van de nieuwe
mama af.
Zeker ben je dat," zeide de jonge vrouw
lachend en voegde daar, hem over het zachte
blonde haar strijkend, bij: En nog wel een heel
knap soldaat."
Nu jij hier, lief Muisje," wendde zich de
jonge vrouw tot het andere kind; nu goeden dag
Muii-je, zeg eens, zul je me ook wel een weinig
liefhebben?"
Wel ja", zeide Muisje, wanneer u altijd goed
voor ons zijt!"
Dat zal ik zeer zeker altijd zijn!" sprak de
jonge moeder crnsfjg.
Kom, Gretchen, kom!" zeide hierop mijnheer
"Winter, de kinderen kunnen je genoeg zien,
laat mij je thans een weinig rondleiden en dan
zal je moede van de reis zijn en moet wat uit
rusten, lieve".
Hij legde den arm zijner jonge vrouw in den
zijnen, en voerde haar, trotsch op haar verwor
ven bezit, in do gausehe feestelijk versierde wo
ning rond.
Zie, lievö," zeido mijnheer Winter, terwijl hij
eeue deur opende en de jonge vrouw 111 oen be
koorlijk ingericht boudoir leidde, waarvan do gla
zen veranda onmiddellijk in liet met groene booruen
en geurige bloemen bezttte park voorde, dit was
Aiice's kamer. Ik heb alles liitun staan, zoo als
zij het gelaten heelt; gij kunt daar nu aan ver
anderen en verschikken, zoo als u goeddunkt,
want van heden at' is dit uw rijk."
Do jonge vrouw zag hem dankbaar aan.
Ik dank je, Erieh!' zeide zij zacht, en toen
op het portret van eene schoone vrouw wijzend,
dat de hellt van den eenen muur bijna bedekte,
vroeg zij met aandoening:
Is dit Alice's portret?"
Ja, lieve, ook dit is op zijne oude plaats ge
bleven, ge moogt het eene andere plaats geven
als ge wilt."
lioe kunt ge zoo sproken, Erklf, natuurlijk:
blijft het portret waar het is."
Hij drukte dankbaar haren arm. Toen daalden
zij langs het terras noder in het park^ waar de
tafel gedekt stond, waarna de heer Winter van
zijne jonge vrouw afscheid nam, om in zijne werk
kamer den loop zijner financiëele aangelogenhuden
na te gaan.
*
* *
De jonge vrouw had haar reistoilet afgelegd en
stond in négligéin haar boudoir. Met een meng
sel van weemoed en deelneming beschouwde zij
de geheele sierlijke inrichting, het portret met de
edelgevormde trekken, de ernstige vriendelijke oo
gen, de tengere, slanke gestalte, welke toen wellicht
reeds den kiem van een vroegen dood in zich
droeg. Hoe schoon was zij geweest en hoe moest
Erich haar hebben lief gehad. En zoo vroeg
sterven en dat alles te moeten verlaten, die aller
liefste kinderen, den geliefden man! De tranen
kwamen de jonge vrouw in de oogeti. Het was
haar alsof zij de overledene zooveel dank schuldig
was, dat /Aj haar hare schatten achtergelaten had,
door Alice's vroeg sterven toch wa^ voor haar de
liefde van haren Erich mogelijk geworden.
Allo familieportretten iu huis waren vandaag
omkranst, alleen dat van Alice niet. Maar zij
wilde het bekransen, haar aandenken in eere
houder, voor hare kinderen de moeder vervangen.
Zeker, Erich zou haar daar dankbaar voer zijn.
Vlug sprong zij op een stoel, haalde het groote
portret naar beneden om het hit-r op den grond
beter te kunnen omkransen, en ijlde toen naar
den tuin, om de bloemen voor haar vriendelijk
werk uit te kiezen.
Terwijl de jonge vrouw in de diepe lanen van
het park afdwaalde, trippelden twee paar kleine
fijne voetjes de trappen dDr veranda op, en Fiffi
en Muisje slopen door de opengelaten deur in het
nu ledige boudoir.
Hier is geen mensch..." zeide Fiffi
teleurgesteld, nadat hij het ganscho vertrek rond
gekeken had.
Neen", antwoordde Muisje het hoofd
schuddend; maar kijk eens naar dat groote
schilderij; het staat op den grond."
Ja,daar kunnen we verstoppertje mee spelen!"
Neen, we zullen er ecu teut van maken,
zooals Ijabette met de paraplu doet/'
Neen, verstoppertje spelen!"
Neen, een tent maken!"
Beide grepen het groote portret aan: do eene
trok het rechts, de ander links, tot het hun uit
de handen gleed. Bij het vallen wierp het eene
kolom omver, waarop eene coupe van Sèvres
porselein, met rozen gevuld, stond, die rinkelend
in gruis viel.
Verschrikt hieven de kinderen een luid gehuil
aan. In hetzelfde oogenblik werJ achter hen een
zachte kreet van schrik gehoord; de nieuwe mama
verscheen op den drempel, de handen vol
bluemen, en staarde geheel buiten zich zelve, en zon
der haar blikken te beheertchen, op de aan
gerichte verwoesting.
O, gij stoute, stoute kinderen, wat hebt gij
uitgevoerd !" riep zij, zonder tegenwoordigheid van
geest, bijna schreiend uit.
Muisje is heel zoet geweest/' riep Muisje
zoo hard zij kon ; en Fiifi verzekerde hetzelfde
al gillend.
Jongen, schreeuw niet zoo !" riep Gretchen
zenuwachtig en pakte den kleine bij den behou
der om beia do kamer uit te zetten. Maar in het
zelfde oogenblik kwam de oude kindermeid, aan
welke de kleinen gedurer.de haar kort dutja ont
snapt waren, buiten adem de kamer binnenstormen.
Lieve zoete hiirljes, wie heeft jelui kwaad
gedaan ?" riep zij, met een kwaadaardige1.! blik
op de jonge vrouw. Ach, en het mooie portret,
het beeld van uw goede moeder!"
Die is dood!" snikte Fii'ü, alsof hem hot
hart breken zou.
??Ja, eu in den hemel!" bevestigde Muisje
even, om daarna haar luid gehuil weer op ie
vatten.
De jonge vrouw achtte het bent den hare waar
digheid, zich tegenover de dlcnttb'jde te recht
vaardigen. Zij wenkte alleen met Je liand, dat
Babette zich n.et de kinderen zou verwijderen.
Ja. natuurlijk, ja, wc gaan. al", nep de
oude vrouw vol wrok; /ij r.aui de schreiende kin
deren op den arm, tracht te zo mot Jh'fküozingun
tot bedaren te brengen, en verliet met hou de
kamer.
. Nu zal het wel niet lang meer duren ^ dan
moet je als As-.chepoetster in d;: ko.-.ken zitten;
schreit niet, lievelingen, tcbrcit. niet zoo; ja, stief
moeders zijn allen eender, allen tlecbt !...'?'
Met deze en dergelijke verstandige woorden
trachtte de oude meid do nog steeds snikkende.
kleinen tot niLt te brenger., terwijl zij den lan
gen corridor met hen dooi' ging, waarin de heer
Winter hen tegenkwam.
Verbijsterd hoorde hij de, woorden der oude
Babetie aan, om in het volgend cogonbhk Laar
met de uiterste gest'engbeid toe te spreken.
Wanneer go nog eens ;:u:l.e. d'.vazu praatjes
houdt, liabeUo, bh.; f je go on uur langer bier in
huis, goed veisir.au'i \Yat is er dan, en waarom
schreien de kinderen zoo'''1
Oen, mijubccr, de jonge meviouw, als
u wist..." süikte ljabet:e. de pui.t van baar
boezelaar aan de oi-gt.-u brengend, hetgeen do
tweelingen in \cniieu\ul ge;:u>imer deed uit
barsten. Maar ik kan zeker heengaan, o zeker.
ik zul hoeiieaaii. . . . Ile'. r., allee;; om do arme
wurr/icn. .." Daarmede verdween z'j met haar
bescliennoli;j;;i'üdoor de' deur der ;ü;;ierka;ae:'. en
liet den heer \Yiuter in cc:; a;L:Aa-hatYC
iviaigeiiaiiie sicmij.iny- achtte.
r-jirxend en verontrust s', o; ;> hij in zijne werk
kamer, wa;:de!de daar ce.;:_:e m.-JiMi op en neer
en trad toon in do kamer zijner u'nu-.i'.
j (Jrttc'-.en vas er niet. l'.; u:ii!-:v!; iets i:i de
; kamer; xy kwam hem virauder.l voi.r;
or.derzeeke;u.l keek hij rond: a, b, A l!'-v's portret was er
uit verwijderd. Verwonderlijk, bij 'iad ,oc'.i eer: t
zelf zijn j.mge vrouw ver/oei;:, veor Let portret
een andere plaats uit te kie/.e:i, ingeval h>_t iiaar
onaangenaam wr.s, en i.u i-riie.:.. het h uu 01.har
telijk, Oükieseü, ilat zij daimued-- i'J o veel luidst
gemaakt luid.
Up dit oogonUik verschoen u rerehen, /ij .schrikte
blijkijivtr, tucn zij Larer man 'n de kamer zag.
Zijne vriigsnde.ii blik or;.\vij]:i:j!<l. verzocht zy hem
te komen soupeeren, e:i bij volgde, ontstemd en
zwijgend.
Voor de eerste maal in hun jong buwelyk liep
de maaltijd zonder gesprek af. Er was iets
tusschen heiden gekomen, waar zij vergeefs tegen
worstelden.
Vindt ge goed, lieve Erich, dat ik naar
mijn kamer ga? Ik ben zoo moede van de reis,"
zeide de jonge vrouw na den eten, en voor de
eerste maal gevoelde hij het ala eene verlichting,
haar gezelschap te missen.
Zij vertrok, en hij bleef alleen.
Hoe anders had bij zich dien eersten avond met
zijne jonge vrouw thuis voorgesteld' Hij trad aan
bet raam en drukte het voorhoofd tegen de koele
ruiten. Het was hem alsof hij in de verte eene
zwakke, vermoeide, eenmaal zoo geliefde stem
hoorde: Erich. lieve, innig geliefde Erich, als ik
er eenmaal niet meer zijn zal, en je er aan denkt,
u eene nieuwe levensgezellin te kiezen, o, zog
niet neen, alleen om de kinderen moet je dat
reeds doen, o dan, laat je niet daor schoonheid
verleiden, niet door vriendelijke vleiende manie
ren, kies, o kies er eeue. die voor onze kleinen
eene moeder wil zijn zal zijn!"
Dat waren de laatste woorden van zijn ster
vende vrouw geweest, en Erich had gemeend
daarnaar zoo goed mogelijk te handelen. De rijke
jonge wedawnaar toch was een veelbegeorde per
soon in het stadje geweest; hem had echter te
midden van al de verleidende gestalten alleen
het hartelijke lieve Gretchen aangelokt, het wel
arme, maar bekoorlijke meisjo. met het edele
voorhoofd en den zielvollen Mik, de bijna kin
derlijke vroolijkheid en het teeder hart.
Zou hij zich toch vergist hebben ? Maar neen,
dat was immers niet mogelijk. En plotseling trok
het hem naar zijne jonge vrouw; in haar jong,
vriendelijk gezicht wilde hij zien. in haar heldere
oogen, die niet konden bedriegen; zoo zou hij
den twijfel verbannen, die hem tegen zijn wil
benauwde.
Zacht trad hij in de slaapkamer. De jonge
vrouw was er niet-, maar de deur naar de slaap
kamer stond half open. Met kloppend had trad
Erich naderbij en keek door de kier.
Daar zat zijn jonge vrouw tusschen de bedjes
der kinderen en de maan wierp als een stralen
krans om do schoone gestalte, waartegen zieh de
kleine ?jezichtjfs vertrouwelijk aanvlijden.
U vertelt nog mooier dan Babette," zeide
Muisje.
Nog meer. nog meer," kommandeerde Fiffi,
op dictatorsmanier.
Van daag niet meer, kinderen," antwoordde
Gretchen op vasten, maar zachtcn toon. Nu is
het tijd voor kleine kinderen om te gaan slapen.
Maar eerst willen we samen bidden, niet waar?"
Eu zij vouwde de kleine mollige rooskleurige
kinderhand) es:
Ik ben klein.
Mijn hart is rein.
Niemand mug er in wonen
Als onze lieve Heer alleen."
Zoo klonken de heldere stemmetjes te zamen,
tot Mui-je er met nadruk bijvoegde: »En papa,,
en de nieuwe mama. or;ze lieve Heer, Amen !"
Amen!" kwam Fifli achteraan. En onze lieve
j Heer is niet boos, dat v,e het mooie groote por
tret hebben omgegooid ? niet waar, lieve mama ?
Eu u ook niet meer?" vroeg hij toen nog ernstig.
Neen. beste jongen, zeker niet. Ik was er
alleen bedroefd oin, omdat ik meende dat het
papa verdriet zou doen."
l Kan het niet meer gemaakt worden?"
l vroeg Muisje.
Wc hopen het vel, mijn kind; en gaat nu
j slapen, lievelingen." Zij luiste hun gezichtjes,
j schikte de beide blonde kopjes in de kussens, dekte
j zo toe, en wendde zich langzaam naar do deur.
i Op den drempel stond Erich. Zijn gelaat toonde
j ontroering; nog nooit had zicb zooveel teederheid
i iu zijn oog voor haar vertoorn).
j Zwijgend strekte hij de armen uit oia haar te
omvatten.
Mm-gare tb a, mijn vrouwtje!" fluisterde hij innig
eu drukte baar aan liet hart.
VOOil DA1MKS.
iiicxlt'.kai,. Jit/iiKiiitiscltc lit'file ai
i<:i'M<jnlijk<! sc/iuOH/'tcïiL ?
Par/uineDe aauzior.lijkc- oi bekende dames, die openbare
vtrüonigii.gra-.Uü!', bv. de thans to Tnrijs geopende
; lïlar.c-et-nijh1 ti:!itoc.r,.-t< in;; bezoeker:, dienen
wiüci s of on',\i!!e',:s, ai/, lever.de rcciamc-poppeii
voer li;ïro kleermakers, met dit vcr.idiil dat zij,
;i de pbats vi'.n «!d ie ontvangen, veel geld
foe1 geven. Wanneer eer! frayi toilet do
opmerk/aamUeid beeft getrokken, is terstond don volgenden
\ du;,' ecu lil.id in i-taaf ;;f;:teld er dei: maker, J
e.lfeni, Féx. YYortb, Gr.Hlot, Doucet, c.::x. vau op
: te geven. Keu p.iar vu>: deze laatste zijn zeer
trottch on humu; vindi;i^ om v.Y-ndel- eu diner
toiletten van zeer 'nu uamOL-lakcn in lichto
kieuivii (e inakei: : men heeft daarvoor e^n soort
laken grlabriceerd, zoo e'asiisr!:. h'cht en Mmp'e,
j als de inoaii-'tc 7;;den s: ui'. Prachtig is het, bij
; voorbeeld in lichtgeel c. i' ir.a.!i0.irir:0. zeer e^nvo'.i»
! dig van lij.ici;, niet qche; l ula/Mcn rok en
drie, voïuligtr, kv;i!',g. Hierbij gt e! struoii n bood met
; kts di)".!;urder ,';'?'.' l !;i;t, !na--!:e, hand.-rl;r-(!ivn
! 01; ^yiide:: nrmbander. !"cn xeii-ls» harmonie 7^:^
nou Yvaaiviiii i^dir c;'ii kuiv^-tu!; van
nietaaHK:: vvc:1'»);';; v>';i-'. ::i.-i.ir ;:??;. der cs'1'.'...o ardne
kii'iirva^iaii". Ecu s.i. ?.!?.:!? iu U.'.iidi.ï-l'iü'iW. pi^e::!^!; ceii
karde !?!;?. ur. met /.v. ar; p::- -riaei.l (-;i;;' l ?l;.-.è. (jiniiijn',
in. >uw: a. eu r;x:;,l van 'JD eei:;;i;;0!i r (Cide.r ('?!;: don
ro;-:. 'i'>:i' xijde de rik c'V-p:i ii;e.;e;.oii:i'a op
exwart !iuwec:-.:u si u!;: de iaeu.v vuu (ie,: r.clioudcr
tui: dea ell'.'boog o;ie; :;e>r,edeii en mét een dof
j vi'.n ZV' art lia\veei : e/u'.d.
' l'.iV.ünieuwe; stoi' '.,, het i>:üin-*clint: e/i/y^c;), in
j weeikei niet 0!i;;eü.ik aan liet erêve de Chiiie. eu
! even kosibai!!-. Men geï.ruikv liet \u;>raïinvt
Ou,! tcrschc ]'a!roi.eii i:i »eüd ofzüvordra-hl geixuvlui!!-;!.
! Dit wi.rdt te (YüsUü-.tinopel ;>e;au!.ii, waar bet
J]f:!i(uv('ik iroiu'.kooper is dan U; l'arijs. Ken psar
l'urijselie huixen zém'ei! :,ero?-e!d met de
rientexj'icss pakkuiivol gck^ipic vohint?, parijers,
entredev.x, vesier, waarop do patreüen ^eteekend zijn,
naar CoKstautinop.,1! en ontvangen ze een paar
dagen later terug, met kleine picots van «rad»
draad gefestonneerd.
***
Een prachtig costuum werd dezer dagen voor
een feest aan het Engelsche hof uit Parijs ge
zonden. Koningin Victoria heeft voor dezen
winter een loge voor de Italiaansche opera in CovenN
Garden doen bespreken; deze uitgaansplannen
der vorstin doen een groote levendigheid in dfe.
feesten vau dezen winter verwachten en men
maakt zijn toebereidselen. Do bewuste japon is
goudgeel, banton d'or; de stof, geheel nieuw, is.
eem brokaat op zijde en fluweel.
Het devant heeft een borduursel van goud en
zilver op geel zijden grond, dat Taenbrochéonibr
noemt, en dat in de teekening aan pauwenveeren
herinnert; de sleep is van fluweel. Hot pnntlijf
is yaii fluweel en nioasseline-chiffon, evenals de
paniers; de mouwen zijn kort, en voorzien van
creviw van fluweel, met het goud- cu zilverpatroon
geborduurd. Mcdiciskraag van goud- en
zilverkant, « jour; het gebed uiterst kostbaar, maar
dan ook werkelijk grand sly'te.
Het boek van den AmeVikaan Fink, over ro
mantische liefde en persoonlijke schoonheid,""dat
wij ecnige maanden geleden bespraken, is nu in
het Duitsch vertaald, en wekt natuurlijk in hot
land dor romantische liefde bij uitnemendheid;
levendige belang-stelling. Een artikel in de
Frtmkfitrter is gedeeltelijk aan bestrijding, gedeeltelijk
aan waardeering van het boek gewijd. Het valt
den Duitscher natuurlijk een beetje tegen, dat
Fink niet, zooals Schopenhau?r, Michelet en Mante»
gazza der Liebe innigstes Wesen" op
wijsgeerigowijs ontleedt, maar, meer dilettant en caüseur dan
pbilosoof, een gezellig boek er over schrijft; maar
daarentegen waardeert hij het ook, dat het boek,
wat minder iiatuur-historisch-ciii, dan die van
Mantegazza, voor een grooten kring van lezers
geschikt is.
Fink's grooto stelling, dat de romantische liefde,
de half zinnelijke, half verstandelijke g( negenheid
tusschen twee jongelieden, met het huwelijk al
doel, een voortbrengsel der beschaving en
nauwelijks drie eeuwen oud is, wordt door den
schrijver niet geheel toegegeven. Shakespeare toch
kent haar zoo goed, en zijn bronnen waren voor
een groot deel Italiaansche novellen. Maar daaren
boven kon de romantische liefde als gevoel vóór
dien tijd wel bestaan; de maatschappelijke toestanden
alleen beletten haar, zich te ontwikkelen. Tusschen
de liefde in het huweliik en eene eventueele ge
negenheid vóór dien tijd werd geen verband
gezocbt; het meisje bleef' tot aan het huwelijk op
gesloten gehouden; de vrouw die een huwelijk sloot,
vertegenwoordigde vermogen, rang, relaties, en do
bedoeling, voor dit alles erfgenamen te verkrijgen.
Geschiedenis, kerk en liijbel leeren niet andersVdat
de zaak op zich zelf vroeger bij de jongelui niet
bestond, is dus niet bewezen.
Het is den Duitscher ook niet naar den zin,
dat Fink het Engelsch-Amerikaantch opvoedings
systeem prijst, en op het punt van schoon beid'de
Italiaansche en Spaansche typen, vooral het
Spaansch-Amerikaansche roemt. De overdreven
vrouwenvei sering in Amerika, waardoor het meisje
zich veel te veel verbeeldt, zich intellectueel en
maatschappelijk geheel de gelijke acht van den
man, en soms zijn meerdere, komt den Germaan
in 't geheel niet navolgenswaardig voor. Het is
hem daarentegen zeer naar den zin, dat Fink de
Fransche vrouwen leelijk noemt; alleen had hij
do Duit.'cho de mooiste moeten noemen. Inder
daad toch bezit de Beneden-Rijn met Westfalen
het schoonste vrouwentype; maar dat 2011 met
Fink's ingenomenheid tegen blondines niet
uitkomc-r," zegt bij een weinig spijtig.
Men moet deze-schoonheid aan den
UcredenRijn aan Saksische bloedverraeiiging^toeschrijven,"
?aat hij voo'-t. Hot is cone blonde schoonheid, met
krachtige, maar bij den hoogen lichaamsbouw, de
aestbeti;che verhoudingen volLoaicn passende vor
men, niet op vütvorming, maar op stcvigen spier
bouw berustend." De schrijver gaat voort, de blon
dines tfgon Fink te verdedigen; de bloem var,
schüoalicid toch is-, naar algcmeene grondstelling-en,
eene blanke, bijna melkwitte huidklcur der vrouw,
die bier eu daar licht rood gt-klcurd -.i-ordt. en de
blauwe aderen laat door.-ehemerer." Men ziet, dat
ieder zijn smaak verdedigt en als algemeen gel
dend voorstelt, fn het algemeen." besluit de
l''ï(tit':f'ii;-ler. is liet Duitsche type het schoonste
van Kurep.i."
Hij geeft Fink in n opzicht gelijk, dat
nareo'ijk de D.utsciirr galanter zou Irur.iic-n zijn.
De Duitschers maken het zich, vooral in het hu
welijk, een bce-tj." ie gemakkelijk, hebeen echter
zijn oorzaak veo:al in de mceiu'p.r.de goedhartig
heid der Duif-clio vrouwen vinet. Geheel vergKt
liij zic!i, \vii:mcor bij meent, dat in Duilschlard
do ouder!:.ko r.nn'ht al te zv,a.r op de inf'.-jo:*
drukt, en bij huwelijken bet voni o^en ei, de stand
een ie groot r: rol spelen. Men is in Dajisch'and
iu dit op.'.ieht i.o.;' veel ruimer vau opvattin;; dan
in rj.dere landou, oiVcbooii ook bij ons liet !>mri<;yc
»:iTiitti>i.c- een grüoie rol speelt.
stadden, eu vooral in den beschaafden
hu-*eH;k uit. lit-fdo
Xfr-er.s wordt het
glimlachende,
toein Duits- hlai;d, en
ij winnen
tf.t ( eu zo.ftiewnxte lady"
; luier t.irier.den
gciitle^:i <ia.r.:'eek met iieerbüiueado gOliado
'elt cu bare coiieities optelt', in nlaa's
;-.tr bekende s-pretk met marna!"
of zic'.i den niet minder bekenden
ie laten rco'.en. Wij geven echter
gaarne toe, dat o;:-; Daitseh n.ei>jo me( r dame"
worden kou dan bet over 't gelieol is, on dat do
bew'.kende moeders en tailles bij ous ceu te
groiite rol spelen. Oolv geven v.'ij toe, dat clc zorg
voer Let licbna:.], in den zin van opkweeking tot
scliooiiiifi.'l, voor do beschaving van «ï.ruolc
beteckenis is, en niet iviet zi'.lk eene philosophische of
kerkelijli'e verachting vau s.ar;lscho dingen moet
beschüinvd worj.cn, u's nog veelal liet geval is.'"