Historisch Archief 1877-1940
BHB ;AfffSTEïU>AMMEB,
VOOR NEDEElAND.
De party wur Rosine werd thans door eene ga^t
?vewnkl vsn wie «en groote naam vooruitging.
Be overige bezetting was geheel dezelfde als de
Vorige maal. De finale van de 2a acte was even
Wward als de vorige maal en hot orkest ook niet
beter of slechter dan toen. Ik spreek dus alleen
o*er Mrj. Heijmann. In het weekblad van 19
Oef. heelt men veel van hare vroegere triomfen
kunnen lezen.
M*j. Beytnann heeft zich doen kennen als eene
buitengewone coloraf uurzangeres, die alle
moeiolijkbeden m«t groot gemak overwint Alle passages
tóenfcen zeer afgerond, terwijl zij een zeur aan
genaam en schoon getimhrecrd geluid heeft, dat
zjj nooit forceert. Daar het orgaan zeer leer van
klank is, schiet de stem in de ensembles echter
wel eens te kort.
M<;j. Heijmsnn worrl door hare vroegere
stadgenooten met enthousiasme ontvangen en ra de
bekende zangles moest zij noa f wen nummers toe
geven. Zij koos daarvoor YensterKedi'len van
Nicolüen Vöglein in Walde van Taubert. De
heer Sujol, die de partij van Almaviva vervulde,
«ecompagneerdöheusch zelf' deze liederen. D^t
?was een aardig denkbeeld, vooral omdat de mepst a
vertolkers van die rol, als zij doen moeten alsot
eij pianospelen, in dit opzicht altijd toonen slechte
acteurs te z\jn en er gewoonlijk niemand de
dupe van is.
Daarom vergeef ik het den heer Sujol gaarne
dat zijn accompagnement alles behalve mooi was,
en tusschenbeiden meer geschikt was om do
?angeres in de war te helpen clan om haar te
Steunen
Mcj. Heijmann zal nog in een concert alhier
optreden en dan hoop ik nader over onze begaafde
landgenoote te schrijven.
VAN MILLIGEN.
De redactie van het TTrce/Afet?ont v insein bri< f
van een Wagner-vereerder" naar aanleiding van
de kritieken in Dag- en Weekblad" over de
Wagner-voorstellingen. De redactie verzoekt mij
dezen brief met een er.kel woord te bespreken,
omdat de ruimte voor polemiek meosfal ontbreekt.
en de gemaakte opmerkingen toch niet gehad
van belang ontbloot zijn.
De schrijver betreurt hot d.it bij die werkon
alleen do muziek wordt beoordeeld, want dat
muziek-, toom-cl-, schilder- en danskunst (da
schrijver had er do dichtkunst ook wel bij mogen
Voegen!) n schoon geheel moeten vormen.
De schrijver zag de Rottordamsche Opera voor
het eerst en slechts n acte van Lohengrin. Hij
ergerdu zich aan do toneelschikking en de
costuraoi, vooral dat van El<a, die geen corset,
moest draden doch een los in plooien afhar.gcnd
gewaa*1.
In Barlijp, Loipzig en Dresden zag hij dit
?werk, doch nooit zoo j-Iccht als tlums 'e
Arasterdam.
Ik vond het decoratief ook niet mooi, ? doch
spreek daarover ni.-.t veel, omdat hot mot tot
mijne bevoegdheid behoort.
(Het zou daarom niet kwaal zijn bij
Wajrnervoorstellingon vijf verslaggevers uittenoodinen
n. l. een dichter, een toonkunster.aar, een
dccoratieschildcr, een regisseur en een danson
derwijzer )
Ik geloof echter dat het alleen nuttig en dien
stig is op gebreken te wijzen die voor verbetering
vatbaar zijn. Men moet d i opvoeringen van
W.ignersche opera's bij ons te lande alleen beschouwen
als een middel om er kennis mrde to tanken, want
wie volmaakte opvoeringen wil zien, doet beter
naar B."yrcuth of München te reizen.
Voor degenen echter die tijd. gi'loirenhoid on
middelen missen orn zulk een pelgrimstocht te
Ondernomen is bot voel waard op deze wijze met
die wcr en kennis te maken. Hot is nbf iedereen
gegeven naar Corinthe te kunnen gaan !
Men moet het in den heer Saalborti wiardooreu
dat hij dczo werken met z n personeel aai durft,
en bij vele gebreken is er toch veel to prijzen.
Kon deeora'i'of zooils in do eerste acte van
Lohengrin zal wol niet meer voorkomen. Ik hob,
alle reilen dit aan een vergissing toe te schrijven,
en ik twijfel niet of de hoor Saalborn zal gaarne
ile wenken van den Wagr.er-vereerder" in over
weging nemen. v. M.
DE CAXDIDATUUPi VIOTOR WILDER VOOR
DE OPEH.Y TE PARIJS. F.N DE OPVOE
RING VAX .SM.tf.S'OiVKN TtVLlLA
IN HET EDEN 1HE A T RE.
Do bekende dichter en vertaler van. Wagnnr's
Kinij des Nilielungcn. is voor cei'iue daii'Mi bij don
minister van Schoone Kunsten, den heer Bourgeois,
ontboden, en men verwacht dat, r,u do termijn
van ds togenwoordiga directeuren van ila npr-r:<,
de hoeren Rift en G.-.ilhar.l, spoeMig verstreken
zal zijn, Victor Wilder tot directeur zal benoemd
worden. Hij heeft zijne plannen aan den niioiVcr
bloo'g. log,!, en'een redj'.cfrur van den Fif/nro is
naar "Wilder gegaan om hom te interviewen. Do
dichter heeft alleen zij r. e plannen in het algemeen
willen mededeelen. doch. die aluernocr-e plannen
zijn iceds ZCIT uitvoerig gedetailleerd.
l:\ de eerste plaats wil hij het répr-rtoiro
vorfris.-u'lKii. doch hij ontveinst, zich doiiioeiplijl-.heden
niet, t n zn'.i ook dadelijk tegenkanting bij dea'mni es,
het i..ub!iok en dn ardsfen 0!<hn'/e>p. Vooral de
abonnó is gehecht aan het oude rép'-rtoirc; van
zijn ji.-ng.i a' hc<:ft hij niet anders gehoord dan
Guiilmuue Tidl en la HiiQURiiots. en een i'ieuw
werk Kan hem alleen beha-jen ais er v"'-l
rom:liiscenxen aan die werken in voorkomen. Lij''t lift
nieuro werk er volstrekt r K; t op, ili'.i vook hij
zich g'contrarieer d en l)."grijpt er niets vao. iloeit
een c.irnponi: t echter getracht M' yorbcer en
Rossini n.i to vor;coi, ihsn ze.it h'i dat .Ie soo li-llen
bete-i1 zijn. hij smookt o;u ('ds !ï;if/:i/':iu!..-i en
tiuiil'in/ne TM weer te mogen hoonui, en, daflr
de j>l:o:i::éeen Klant is di;s ie'd' ren >poi i.i'ropd
901'!) francs inbrengt, wil raen ich ni. t, niet !"? ;i
bron'.üi eren. Hij eisclit h'-t ('ii'U'; reperinire en bij
krijur, h;ït. Ook het piibü.-.k is va.i dio ner-nit. ;
en de anistcn (b; h"!i(lers eenige ji.'im'orcrl wil'o'i
liefst op rustige wijze buMie carrièro rindi ren
ia\;t een eeuinaal LCmaakt succe", tn bcgri'pe'.i
niet waurom meu hen. aan een fiasco wil wagen
door nieuwe werken voor het voetlicht te brengen.
Wilder wil dus de aboniié's in het, genot laten
van Ouillaume Teil etc doch er iets aan toe
voegen. Hij wil zes voorstellingen in plaats van
drie in de week geven, en op die drie nieuwe
avonden zou een proef met het nieuwe repertoire
worden genomen, en dan zouden werken van
D'Indy, Chabrier, Wagner, Goldmark en velo
anderen worden opgevoerd. Maandai', Woensdag
en Vrijdag zou da Opera zaal a giorno verlicht
zijn volgeiis den smaak van don abomié, on Dins
dag, Donderdag en Zaterdag zou de zaal donker
en het orkest onzichtbaar gemaakt worden; dus
zou men twee théatres in n gebouw hebben.
Het personeel zou belangrijk versterkt worden
en in plaats van n he-of.l eu n hulp-dirigent
zou men drie chefs d'orchestre krijgen n', n
voor het abounó's rrpcrtoiro. on v,'>or het nieuwe
repertoire eu n voor de ballotten en Ital'aansche
opera's on tevens een onder chef die allen b>j
j eventueele ziekte zou kunnen vervangen Da opera's
van Gluck zou'ca dan weer gegeven worden,
benevens do Wagnersche opera's en altijd drie
noviteiten in het jaar in plaats van n.
Wilder stelt zich veel voor van dit plan, de
abonr.c kan er t;u niets rp'egen hebbon puisqu'il
n'est pas dérangédans scs habi l udes" on misschien
zouden velen langzameihand in het nieuwe reper
toire smaak gaan krijgen.
Deze denkbeelden zijn schoon, misschien wel to
(?choon om to verwezenlijken. Uit eigen ervaring
weet ik, dat do abonnévau do Parij-cuo opéra
hot onmuzikaalste schepsel op deze aarde is. Slechts
nmaal heb ik bijgewoond dat, toen de mannen
koren in de derde akte van l'Afrin.iine zoodanig
detoneerde,;! dat ht-t niet aan to hooron was, de
aboniiés er iets VAI rneikfen en Jit werd toon
a's oen zeer sterk stuk beschouwd.
Hot is dus te hopon voor do reputatie vau do
Opera, dio van den Staat ieder jaar 800.000 francs
sub>idie krijgt, dat bet Wilder als hij benoemd
wordt, gelukken moge gr.iote artistieke verbete
ringen in dit wankele kimstgobou.v to brengen.
De hierboven geschilderde foestan l van de
Opera hooft reeds de voornaamste nieuwere com
ponisten en uitgevers planm-n doen beramen om oen
derde Opera to stichten ten eiode de belangen van do
dramatische kunst heter te kunnen dienen. A's
do hoer Wilder dus oen jaar vrofg'T dozo
planr.en had kunnen beramen, zou misschien de d/'r.io
Opera nooit gesticht zijn. Mou heeft luit oog ge
slagen op de hoer Vcrdhart, vroogor directeur
van do Moni'aiu" te Brussel on in den laatsten
tijd aan de Opera te Itouaa-i, dio in hc.t vorige jar-.r
Santo n et Dflil.i reeds aldaar heelt iloon uitvoe
ren eu wel niet groot succes. Thans hè-tt de hè.T
Verdhurt in hot Kden-Theatre do ea-npa?;no ge
opend mot Saint-Stens' werk tui La ju!ie f Hit;
de Pcri'n vau Bizrt. Het cersie is een groot suc
ces geweckt, (!e ui t voorin g vau hot wo"k van zot
liet, to weiisehen. over, ook is dit laat v o voljons
R"ijor van zoor ongelijke wa ;r.'e en stsat het la/. 3
i.iet ep de hoogte vau Carnn'.ii on rArirvvime.
('e tekst van >*.OJJ-OH et Dclilti sc!nj;.t van oen
dilettant dichter te zijn. E'::igo staaltjes worden
er vau aangehaald dis mou «?? ru-t
kl'-'pp.-roiuusverzon zou km/nea noemen. \Va.t i'.uukt u o.a.
vau het volgende :
Coassai.t ma trNfes o
s'il roden t un j pur,
A lui ma tendn.ssj
et, Ia d'iuce ivresso,
(ju'uu bn'ilaut a.oour,
Garüe a sou retour.
of wei:
L'üsse moi prendio f.'i iru/in,
Et te raoitUvr lo c'iu'min,
Comme dans la som'ore allee,
! (Jui condiiit a i.i valiéo,
Lo jour cii siiivai.t mes pus
Tu iü'r;uUic::!s do tcs br^s.
Tu gr.ivis.-ais lus montti^ntó
Pour arrlver ju-qu'a moi
Et je f-iyiiis mis cooipo^ucs
Pour ;ro boule a-.'oc tui.
Do Opera is ree,Is '2') jar;r ou l eu do, e:r.s'o
auditie bad p'.sa's ten hui/> vui Movr. Po.ulino
Vuinlot, a:m wio hot '-vork is r>p,'o Ira.gon. ).-:in.a
wor.l Je eerste acto bij Colurme in hef, Ciri'elct,
uitgevoerd on door den iuvlood vau Lis/t is hot
in 1877 to Woimar <;"gevro. Daarna ging hot
werk te Hamburg en verlede?: ,j"ar te Piouiau. Hot
bivces aid-i?.r ou tha,ros te Pu rijs was zeer yroot.
Rrijer acht dozo op""i '<."t UO;TO werk vau
Saiiit-Sü&.s, en alleen zijn dor.lo Symphonie voor
orkes*-, piar.o eu orgel st:;at op u^lijke hoogte.
Do woti'r>ichappi'!;jke bewerking eu do verrassen
de iüsfruiueiitutio wordt zeer goroorud.
Ik behoef over do détu/iis van dit werk n'ot
uit to weiden, als toi 'i fle wor.so;i dion ik ste!lo:i
mag vervuld wor.it, dan zal mou vroog.'U' of later
ook dit werk ten onzent ic-'rou kennen. Do 'no"r
I)esuiten, dio reeds ictoood hooft door h r-1 doou
opvooreu vau opera's vau Mos^on-'t cu ook van
eou WIT k van ilo nieuwere Fri'o-cho school n 1.
Le rui d' Y.-s v'5.n Lrdf), ecu open oog to hebben
voi.r wu.t er ',;oo 's verf-ch'jii*', zal or.s hopou wij
ook in keriüis atcllon met -vt streven op
drunr.itiscii .gebie.l v;>u don !aa!s*o:i tijd, en orn do
opera's vau K'i.j-O', G" «.'-_?/i, ??'«/''.v: vau CVlur'er. en
ein cou paï.r v.n do miud.T b- 'kende to i oouien.
LK rèce vau /».-t ?/? t". Li, t'J.ïj^ it k.-; /i-nv»'vau
Caiioby niot onluouüer..
v.vx Mir.ïuoKX.
i -.ll.'ZUC.VLH KUITiKlvKX.
.' TÜ'CO miuïrk.vorkou sverJea mij t c-r
bcoordoc
ECIK; Gavoüo voor viool eu '..ia.,o vau J. J. T.
J'i'i'iïrd (i) ligt nods eo'ii.jeu tij.l (op i:r';uo
a'<unouvii,;i:i.j; lo ',',uo'.'S'.t Ik !i,j-pr!,.-k il'o ilus C'-j'^i'.
lli-t siiljt, ! i'.j, to iii iL-teu z-;.:;ou 'li' <l'.t wcrkjo
(ui-i ^M.'Ko ruo:.ovon, bi^o' .H-I- iM/s^-hi';:; voor ceno
kl-üi.en co'i'ns. /,' :i o') ilo IU'1-'>t pi'ioü^io/.-o vvijzo
uit dritk'aokon, k,-. a.rtsi-x'avkïK-rd-ui ou d" niiiaot
i soplii iai. ki;:i: ir':i, eu wüar er;i eikoio mail her,
j vcr:.T:!.dei-1 sopïioni-accoord wor.it aangewend, is
do schrijfwijze oiijniii, zooals bij maat 17 op blz,
i
6 en maat 19 op blz. 7. Dit werkje kan dus niet
als een aanwinst beschouwd worden. In kennis
van de harmonieleer is de schrijver blijkbaar niet
verder gekomen dan de eersfee beginselen.
Van den heer E. Drent h, organist te Middelstum,
ontving ik hut, vervolg van zijne 103 gemakkelijke
orgelstukken ('2) van verschillende dnitsche compo
nisten. De hoop, dij ik in mijne bespreking van de
Ie aflevering koesterde, dat de volgende bundels
belangrijker zouden zijn, is helaas niet vervul').
Meest aile stnk;es zijn even onbeduiden l eu ver
ouderd als de eersten en zullen dus alleen aan
zeer weinig ontwikkelde dillettant-organisten
bahagen.
Hot doet mij les l van deze verzameling geen
beteren iisdruk ontvangen te habben, doch do
gronden dio ik in mijne eerste bespreking heb
aangevoerd, moeten ook hier van kracht blijven.
Aangenaam z;il het crj zijn, weer eens een paar
belangrijke workvn, waarvan ik veel goeds zal
kunnen zeggen, te ontvangen. M.
1) Uitgave Brix vo;i W.thlborT AinsterJa-n.
L') ., T.ütuïio, ZuJuhcn.
AANTEEKEXIXGEN. SOl'IILDKRKUXST.
Eou ku.'istvei-jaiue'.jar te Marseil'o, do hrer
Calvot, hoott eeu schi/dorij iu ziju bozit gekregen,
dat zoo,vel uit cou historisch ais artisiiok
oogpii'.t zeor belangrijk is. Het is een portret vau
Czar Pe'.er den Grooto van Rusland.
Do arlist hooft zijn niodtl voorgesteld gekleed
in hot cobluura vau een rijk bojaar, mot een
ka'jtai'jobruiiien pols, govoer.l i.-iot een schoone s\it;o
vooriu;;', dio ovt-r do stof uitkomt, don lia's
oiuge-.'ft o;i o,'er do borst Deenlaait.
Eou muts vau zwart bout bo:ltkt hot hoofl.
Hot syuip:i;ioke is vol jougd on lovoü. Do
frisciiheid saa het koloriet en do levi-iulighe.il van don
blik ii;aukt hot porlrut tot een zooi"
opmoikeiiswaardig stuk Dit schilderij, dat volr.ia.-ikt
goconservoerd is goblövou, draagt ais foi kening een
monogiani sa.iiongesteiJ uit de k-tlcrs S en A. olie ,lo'-r
eikair hoen goslingor.l zijn. Do r.aa:u die mot
dit monojram overeenkomt is d'.o vau Silo Adaui
E II, i'i.'O vau A"i^U'ri.la:n, scLilder van
zee.iiukkou en portretten.
Silo Ail;i.:n wus O'ik schöf-psbouïvinoos'or en
graveur vau naam, t'.ekeraar, musicus oio. etc.
IIij yü.it' ooui^a lossen iu Je schooi;.-!bouwkii:.!le
aan den grouien C/ar.
To Antwerpen is er sprake van hot or^auiseeron,
onder de au-pUiou v.iu do sta-.l ou do Aka-lcmï:',
vau oen,; ieutoon.s'n'iurg der werkou van den on
langs uvtrhjiii'ii scliil'.lor Gh. Vtrljt.
Do itrij.l over do i.,vee? rechten op kiiiist-.veikrui
is niot. i.ifir.v luot-r tussoheu Europa eu Amorüia.
er is hè, l wat, p".p:er o-.cr vuil gi maakt, hij heeft
viv-1 harstochten gewekt aan bolde zijden van d ..n
Oc.:aao. Mou hoïiu.iort zicli d.it het congres, be
ziel.l iui t ei'üov.u'ilroï'on voorlic!'..'.<; voor protectie,
cou hoUift'iiig ^Ic^'l had van :>(> p(Jt, ad va!oro:u,
op elU kunstwerk dat vau bui,on li"t gi bied d(;r
Ver. S.uton biuoonk'.vaiu. .Mou hooft r,o;,'; j.'.-t
vergoleu dat do AniH'lm \uu Miüet, het v/rig j/i-ir
door A:u;uik;ii;ou uuouokoclj', iu A;ur;ika sl.'ch's
i-n ,l;it mo;i gouooil. Mik1; v,'o< h t '.voili r ;\'^-: to
iMOol.'ii eu te voro.'ióinou i:.'i--vi' Ca",a..la dan1 iu^n
do '?iVlachtigo sc::i. voK,0!,s hot .!oua:.o tarloi ;;a:i
bui eoli'.i r ziju g^uki-.i.jo zjilo, want het bracht
niet '.voi.iig er ti'O !';j, d:it bot meesterwerk weur
X'i :.s O)1 iu iliv'-on ioost;i!,d cenige oi;Jspai,iiirg
to !io ;-"iireu J'lr /iju i.a tweo, scholen
vortevenwoo)'.i;;41 iu hut. Aru.:r:k:;a;:so'io l'o:.-ros. Do 001:0
ia proijioitiot' OM!-r v.,or\von,i:,i-l vau do ;;a:io
i:alo ar'.istiTi to wiüen ho cuonuon, do aiültro is
li'oera'or. ZOUIKT d.i.ii'oi'a op to houden 1.1. t
prote. ?.ioiu.isü-ih to ziju. V.-iu deze krii^t de ia.^slo
!an^;>,'üor!.a.:d do o. or'u',.!.
M.-II ha i wol Ktï.^l dat zo.;!vg hot AiU
'iksii'i.scho va,ri;oi:-;vici'-u'i uit I'':i"kr^k vo;jliA';;::'!i
blo f, do roi'liUu .<[! k;u:.;,i \voi koi! uit Europa iu
al hunoo goitivu'.di.-.'i.l :;ou Ion '.voi'.ieu V'.o^.lio:.,!!';!.
K.'M .-.:.i:'i >ïb't\ l h;.l, ;eu i Ij.Ie d it .lo k.ioMioaou
over do/a do,:c;;'.o k-vcntio oi.dor'iiinJoMeo, oou
proi.t g-.-gvvon, waan p meu don hoer Biaiiie, ilou
A;iiCr,:k;ri.i:-ohoii S'/.fs ;-"c;\"':rtn", za.^ rncc oou
k'eiii Chicag-josch varkon'j; in zij-i aro.ser. en liLt
a.iub'a Icu.lo .'i.in don hoor Spullor, on/ion liiiuih'oi1
go:ivhe:..l lU.yo, drjig, n Oiulcr dit kii-neriMisch
con:-.i-i lus mou dozo woorden, 'lo tookonsiit't va:i
Ci,a:u vsaardig: , Lurd puur l'Art/'.
?u'.ir ('.0112 waarzeg^- r.-i hcbbon zich bedrogen
goxioii. Mr ziju gf!!,!.kig oi;-icr de Anicrik.-uou
vcrstap.di^c. -.orllchto en kuosim!t,non.lo mannen,
dio hart hi-bbon voor ,'.o z.°.:).k van hot
rrchtvaariligo e\i vau hot so'ooooo, zooals de Amerikaanse',?,
go/!d;:ti.:i dio eik.t.r to l'üiijs ziju opgevolg.l, -ie
iuMvn Norton, Mac Lav.e en"Wiiitchc.id Ilcid.die
zich hi-l.jeu iiigc.'pai.r.ou om do taul van rede en
verstand to WiisUiiigto-üingang t o doen vinden.
Do A:n: nkaonsciio ^rti;ten zolvo, die zich door do
Fransch1) school hvl.-brn laten insjiiretroi', wiir
aa: t?.l ^iooils tr,oi:oc u:t evei.als hunne i!a,
kb::.:rIicM voor onzj grcu'.e meos;cr«, lii-blioa zioii
?.e.-ch,j..ir-.l ouder iiot vv.aiulel dor vrijo kun-t
eu io,ot lüHcr .-teiuiuo alle S?uat^protccti
vorwcrpLTiJo^ hi. hlion /ij hiinno prnte>ton ingang doon
wi">'-i to \ii,d u tot iu de couiitó's vau hot
Capi'lol. Op voor;vol vau don het r .Blaine. dou
.'aa.--;'-ci'ctar;s, hoi ft de President van do
Ko]i:Uiiok, du hoe;1 LI'.rrisou, do kvestio diior hot
r-oï^ri.s do'.-u lioloii.iioi.'nj doiu' eou p ;r'iH'n!irie
staar.do r; ciifou op, kunstvoorivci'po", op hot
ooirenlilik d;-'; do bciiio kauicrs do hi-rziening van Ir t
a!-'0':'.i.-0!io iarit-f .;iü.;vu bo!ot:u!e!oo, het 'tarief dat
iu Eo.nii.i zooveel vuu zich hooft doen spri ken
oiol.-r il'.ui i-a-;.-.i v,ri den hill Mie Kis.l- y.
Hot is niet o..:-r;!\l: ; ;e cou^iateorju dat Mao
Kinicy, zou i;op; i't. i.u -l voor- do vcrr-tge.lreven
pro'oo:i'o to,;ou i-ooo i-.o.o'ijke Kuropeescho ii.vi.-ei',
zlc'.i ni/or /iju onl'AOi'ji oeu vol lagen voor.-tundor
tn:,-;-o;j voiif iiot io'ulo verdivijiiLTi va'! do 30 p(Jt..
ep '-:;MI -tv-.K/rworpoii gi hoven.
Kindolijk, isu volo coi.cos^ics van beide kanten
tuhj.ciicu do coL'u'.és Jcr Kamers, werd er eindelijk
besloten tot een reductie van 15 pCt, 'welke jeoa
beginnen met l October 189.). D^ze wet spieftlkt
echter alleen van invoer van oorfpronket^J:e
achiblerijen in olieverf, aquarellen eu.
be«ldhaitwwerk.
Alles wat reproductie is, hetzij door
bandenarbeid of door druk, photograph-ie enz. verkregen,
Hijfc onder de speciale verordeningen <tp dea,,(
invoer vau elk van deae producten aosfolJ.
Zoo als men ziet, is er eene zeer te betreasea
lacune, da'.r nl. etsen en teokeningon, toch ook
origineelo werken, zijn uitgesloten gebleven.
Sttdart -ija door do nieuwe biüvan l Oct. 11,
geheel vrij gesteld vau lasten, o. a^ de
kmy<twerkeu die verva-inligj zijn door Ameribsar.scba
wasten, die tijdolij't in hot buitenland verblijf
houden, e' and-ro kuristwerkep, g«ï:nporteer.l
voor hvt gebruik vau een raiionale sachting, of
voor óu der Staten, cf voor een gemceutelijle
corpora'ie, of voor een erkei.d
god^dicn^tgonootschnj), of voor een college of een andere pnbliek
instelling. Everizoo kunstwerken door artisfeu,
leeraren en wlcerd'^i medegobracht^ dis er zicU
i tijdelijk voor eon i xpo^itie van moeten bedienen; en,
pliotogra!)hische al Uoeldiiigou bcüteia.l voor
t.entoonsteilti'.g. E.i ten n'otte kiiistwerksn van allerlei
soort bestem.l voor tentoonstelling
Veel i.s er dus ge 'aan ooi 'Ion invoer vrij (e
maken, ma'tr raocr i< er nog te doen en zal er
ook wol go,laan worden dvior hot Congres van
1.S3.2. Vooral hoeft zij;,o ma lowftrking da^rtüO
toogoze;ji do Aia-jrüiua.ischo gezant te Parijs.
Hot aaiinnr.ion vau een nieuwen meflewerker
door do l'iiiich is oen gebfurteais zoowel vo'.r do
kii;:stw-roM a's voor die d;-r journaii.-.tifk vafi
groot bolang. !)o i.ii'uwcKng dio nu waarschijri!\j'k
z;-.l wor.l'.-ri :-*', =0!.o:aen is Borr.ard Partridgo, dia
zich «cd:u'ei:da do laa'ste jaren een o uniike
pi?tisiiie heelt veroverd, maar vcor zijn koniicsc4i
\\Cik" tot n c-^ too gein gc-.ch;kt kanaal heeft
gevonden.
Over de w-iar-uo van den hoor Partridge voor
don Loudonsc'.ioii cV.a.'ivavi" krniicn goloof ik, gee-i
twee moiTiiügon ?.iji< ; maar wel ov. r '!e quaestio
'??t uit een t; cliiiiov't oo^puüt dit b'a l r. c!it kaa
ilor.n wedervaren aa*i d-'-zea artist. 'Po heift vaa
(!o cnitrmüvan Püriridgo's nieihode om inot -da
pcu to tc( k. nou, is do teedoro delicatio van zijn
lijne;. ; en dar.r Pui.cli t-og ep yriraitiovo wijza
wonlt gedrukt vau do ooi^proi.kelijkt;
houtb!-ikk-ou op ru v pip:, r is het quioMir-us of
xijüO teek", ir-g-'n kuüi.cn woi-.lcn weergegeven.
Do tij l i.njoL het !e,T-,ul. G. T.
Ai.N I'iAVII.) V VN* ' Kfl KSLLSM Se.
II. (.-i,:).
InJruhk n op I!K Ar/i-Tenioon^leliing.
Do Jooi v;'.'i !)!-tort is een rno.ji ???'ohiHorij :
stud. (-ren ;o ' ei ft l,j zich v, rzain--! l v:ticn ta
lioii'l :i i. (V: u t-it-ril VHU J. ui-_e dookoro-
nlertoi.cu, i.i'-t -.(.orii tdrirgi r.il. n:;ior in ?.'« lifït inoi.-i
l>'j iika:r z.ii ..'Ond ;i's z;:cli'e nuizii k, .-til ou
ini i,r lij i!:-.vhd.r hi.ii.'.ei.'J ulo de Lleui''-.1) vun ten
K..UI mooi -ooiM.'ij .is L11 i-to'k-klinkaule
fltilk'vt-u vuu VtT.-ter di>i,k. r b'uiiAe va,,s met
n i'j .i's £? !'';-;e l)l()"ni"n opsïekei d :n so:/ f n,! vau
p.u l-i'i'od lnu'iifc kleuren, Kjrmoi .1 in !n-t
h(>'>g>;i-'.k:i;.t van ?.!'' lij t 11;:: m> i ?.prijzen cu
sainen
M'.oi de sc.':'-i!il r'.jiji i \ i;n ICarscn, z??<> natuur
lijk o. ttt:;';u u't j. l"1 st :iii,e iuprtshle in 1 r. uwen
a 'o. i-t !n t)'ou',\v r.tl'-'o, (jvcia1 goilfc-ijkt. in
hetzi l;',;o (':i--:j o'ruove sci.tiniciit, ilj.t lus ehcn htt
sol'.ieioii il M-r, zift !;-.e in. i/i do v. t roid is, vóór
(jou i-'i-i za,; e.ifj V'.'rl-it. n \\ii- '.:jj-, bü;-.nn<- vervallen
iu luiu hliij-l iich toi.iu-'iiu^ zoi.Jeu
.-trtiloail-iiuorbr.,ko <1 IcLt,
Mi",u co j.i.rt etti-ïi van Vi-ih. ii'ct. KÓÓ vetl
/..u-, cii .?.(':'} M'.-l li. f e g'v.io", Int re,-ul'a,iC van
;:óó v« l (>?)?;.!?[!;-n eu i-cherp 'oc,-c'u>i.:\s'.n eu
j i-i d< c iil.ooo.u bi.nl v;xn Hiil gli. s'io'e 'i d- iiojite
| kli-un-;.1', ie k-.-n \oi;i iijto'ii niaur st^iko;)
a;;i;*tickou HU .'o b/i'o p-r trol en, hot >lr< ornr) d",
iloiti;.' <iu lo ii'.auocijo, to.il isc'ketol 'en fijn wuikj»1,
't ;a!-r<lie,hi.-t bij h:.ar, 'cif-vt-rgf-lun ui Jüeri iu
o; s Iiod^;. j -n£ brnisoho' A looea tu htt :ii(isj:3
de z'.var'.-'ji.'i.^.'vou pn.trncho bloeiii.
l Die 'i.ui t u l.-s ,,;>;) vlok 'ojo..ii, J.'it 't ia een
j blik to i>'.e:Y,ii-n i-, \\-_.c ',e-'lr \v ? .> sohijue'i
f '}:-!,,\-':: : ;(->:-' 'et V.'-ü;ïU|..io-s ul'j. S J i; h f
,-chillor'j van Xcuhuys, d;it i och i;iet Li.*en ka
ik wo-1 L-?-t '.s' l te s., rt-kou van hc-t 'i-.o dof
'_" " 'p zij:i hu.te Uagon;
. o H on l vuu Vua i'er Valk, tuoj-ecd !c
i ie i v: ti die: s h;>-.'^i' Vi ibiogeii-; het i ie uw werk,
vl-t i'c'-i 'n e-ï.n 'IA k-m n pia>i!.-e-- !i~. de. k i-g
l .;, r ui' g n ? i - i.-ïi z'et e,:> in-1 Ii-f ;t b-^rneH:
j ! e^ i ii--bi-.i\.k" v;.-: lio'a. d II L-:; i.i-t 'n-
z«lf' virtrouivcn vlot-v.eg r., er g'scliiliiero.fl -ii.ck vau
j Do 15. tk, oi', l;i ! e\ k'e:..o .-.aai;j', het,
«O.-a'.ja1 fn-t" v n £ii L ?' p, >? pai t werk ???; n >>n st'rk
! uiH;-i.l, ry.-ni :-.th els i.u:,-tciKi; r. <'iu 'k a xija
J : p& t'ei1! ;-:i., ns /.;e:i «(--u !o ten .i> ?!? e
i;!i'g<;. vi y. n 'ó-óu v r-; .'.i-i.! ,!-:/r .'liijti ': e t-o «t-tf-n '-»n
i v,-il l::j h/.-fl &-4-??£-., iJi i;i. t te 'cïoid^n ui ir g
| vasi /!/a hod,_;o d l Ie < n, w-.jiii'tn- ec.
kl-.ure:.1 lu.'i-t.
Eu jjo^ -::\i ik :v. 'e-o ti?? kmr-n "sn tjro ieni'a
? e; l-.n,.e- x, ???.>! too e.v,oi.-'e >< niji-hi-i ! f n
wa?-vJlUu ll';(r -i iüh:-t il'll '.'.t f M! UT I If X'm a
-O''f\ WK; r'e >?;??!! a'lo kun t. i'ooii '!n h<.-t o1 k s'-ji'-!ui.i
l r-,ij; <-r I:-;, ca v;.-i.)u.'.j woraeu do mouw kl.-ii a
?? '-;j s ii.=j'. »'?,? wj.n r'en'ir ,/ cvf-r-.if-rii'l fn < v
rjiibi'M d'Oor h. t n.i^c'i nu-"", sliigoLde gtlisk over
| iis t b slo \\.-it ik i:i<r bij en z>e. Pot dit l es'n,
tot i!'' cloit'ou d-^/.Br tij'it'iijke v-.-rzümelirfc :ekm
; ik de in/.ei.ilirg v;.n l'»n it,i:i r, da im-!kb.,c! t vau
W. M:uN cu de Z.; JvG,.,r.sc'.:o srouvea \aa
Joz-f I:-r;:ü's.
Zoo mooi bib ik I.ru'ü'-r nog nooiti:ier.
expoSCIT«-U. Mi t e<-uo M.'!I iderij met de prachtige
gi U'iwit b;i: } i..;/» verschij ii g van 1-et i ulo
b.in/kke paa'.l voor (!<u s<n>,beren karrei rij iu de
donki'i'o buitenwijk te Pa'ijs ir et zijn heerlijk
stuk ui'^p paiii\:vh bl ir.ve miclitlueLt, dat
inder