De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1890 7 december pagina 3

7 december 1890 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

BHB ;AfffSTEïU>AMMEB, VOOR NEDEElAND. De party wur Rosine werd thans door eene ga^t ?vewnkl vsn wie «en groote naam vooruitging. Be overige bezetting was geheel dezelfde als de Vorige maal. De finale van de 2a acte was even Wward als de vorige maal en hot orkest ook niet beter of slechter dan toen. Ik spreek dus alleen o*er Mrj. Heijmann. In het weekblad van 19 Oef. heelt men veel van hare vroegere triomfen kunnen lezen. M*j. Beytnann heeft zich doen kennen als eene buitengewone coloraf uurzangeres, die alle moeiolijkbeden m«t groot gemak overwint Alle passages tóenfcen zeer afgerond, terwijl zij een zeur aan genaam en schoon getimhrecrd geluid heeft, dat zjj nooit forceert. Daar het orgaan zeer leer van klank is, schiet de stem in de ensembles echter wel eens te kort. M<;j. Heijmsnn worrl door hare vroegere stadgenooten met enthousiasme ontvangen en ra de bekende zangles moest zij noa f wen nummers toe geven. Zij koos daarvoor YensterKedi'len van Nicolüen Vöglein in Walde van Taubert. De heer Sujol, die de partij van Almaviva vervulde, «ecompagneerdöheusch zelf' deze liederen. D^t ?was een aardig denkbeeld, vooral omdat de mepst a vertolkers van die rol, als zij doen moeten alsot eij pianospelen, in dit opzicht altijd toonen slechte acteurs te z\jn en er gewoonlijk niemand de dupe van is. Daarom vergeef ik het den heer Sujol gaarne dat zijn accompagnement alles behalve mooi was, en tusschenbeiden meer geschikt was om do ?angeres in de war te helpen clan om haar te Steunen Mcj. Heijmann zal nog in een concert alhier optreden en dan hoop ik nader over onze begaafde landgenoote te schrijven. VAN MILLIGEN. De redactie van het TTrce/Afet?ont v insein bri< f van een Wagner-vereerder" naar aanleiding van de kritieken in Dag- en Weekblad" over de Wagner-voorstellingen. De redactie verzoekt mij dezen brief met een er.kel woord te bespreken, omdat de ruimte voor polemiek meosfal ontbreekt. en de gemaakte opmerkingen toch niet gehad van belang ontbloot zijn. De schrijver betreurt hot d.it bij die werkon alleen do muziek wordt beoordeeld, want dat muziek-, toom-cl-, schilder- en danskunst (da schrijver had er do dichtkunst ook wel bij mogen Voegen!) n schoon geheel moeten vormen. De schrijver zag de Rottordamsche Opera voor het eerst en slechts n acte van Lohengrin. Hij ergerdu zich aan do toneelschikking en de costuraoi, vooral dat van El<a, die geen corset, moest draden doch een los in plooien afhar.gcnd gewaa*1. In Barlijp, Loipzig en Dresden zag hij dit ?werk, doch nooit zoo j-Iccht als tlums 'e Arasterdam. Ik vond het decoratief ook niet mooi, ? doch spreek daarover ni.-.t veel, omdat hot mot tot mijne bevoegdheid behoort. (Het zou daarom niet kwaal zijn bij Wajrnervoorstellingon vijf verslaggevers uittenoodinen n. l. een dichter, een toonkunster.aar, een dccoratieschildcr, een regisseur en een danson derwijzer ) Ik geloof echter dat het alleen nuttig en dien stig is op gebreken te wijzen die voor verbetering vatbaar zijn. Men moet d i opvoeringen van W.ignersche opera's bij ons te lande alleen beschouwen als een middel om er kennis mrde to tanken, want wie volmaakte opvoeringen wil zien, doet beter naar B."yrcuth of München te reizen. Voor degenen echter die tijd. gi'loirenhoid on middelen missen orn zulk een pelgrimstocht te Ondernomen is bot voel waard op deze wijze met die wcr en kennis te maken. Hot is nbf iedereen gegeven naar Corinthe te kunnen gaan ! Men moet het in den heer Saalborti wiardooreu dat hij dczo werken met z n personeel aai durft, en bij vele gebreken is er toch veel to prijzen. Kon deeora'i'of zooils in do eerste acte van Lohengrin zal wol niet meer voorkomen. Ik hob, alle reilen dit aan een vergissing toe te schrijven, en ik twijfel niet of de hoor Saalborn zal gaarne ile wenken van den Wagr.er-vereerder" in over weging nemen. v. M. DE CAXDIDATUUPi VIOTOR WILDER VOOR DE OPEH.Y TE PARIJS. F.N DE OPVOE RING VAX .SM.tf.S'OiVKN TtVLlLA IN HET EDEN 1HE A T RE. Do bekende dichter en vertaler van. Wagnnr's Kinij des Nilielungcn. is voor cei'iue daii'Mi bij don minister van Schoone Kunsten, den heer Bourgeois, ontboden, en men verwacht dat, r,u do termijn van ds togenwoordiga directeuren van ila npr-r:<, de hoeren Rift en G.-.ilhar.l, spoeMig verstreken zal zijn, Victor Wilder tot directeur zal benoemd worden. Hij heeft zijne plannen aan den niioiVcr bloo'g. log,!, en'een redj'.cfrur van den Fif/nro is naar "Wilder gegaan om hom te interviewen. Do dichter heeft alleen zij r. e plannen in het algemeen willen mededeelen. doch. die aluernocr-e plannen zijn iceds ZCIT uitvoerig gedetailleerd. l:\ de eerste plaats wil hij het répr-rtoiro vorfris.-u'lKii. doch hij ontveinst, zich doiiioeiplijl-.heden niet, t n zn'.i ook dadelijk tegenkanting bij dea'mni es, het i..ub!iok en dn ardsfen 0!<hn'/e>p. Vooral de abonnó is gehecht aan het oude rép'-rtoirc; van zijn ji.-ng.i a' hc<:ft hij niet anders gehoord dan Guiilmuue Tidl en la HiiQURiiots. en een i'ieuw werk Kan hem alleen beha-jen ais er v"'-l rom:liiscenxen aan die werken in voorkomen. Lij''t lift nieuro werk er volstrekt r K; t op, ili'.i vook hij zich g'contrarieer d en l)."grijpt er niets vao. iloeit een c.irnponi: t echter getracht M' yorbcer en Rossini n.i to vor;coi, ihsn ze.it h'i dat .Ie soo li-llen bete-i1 zijn. hij smookt o;u ('ds !ï;if/:i/':iu!..-i en tiuiil'in/ne TM weer te mogen hoonui, en, daflr de j>l:o:i::éeen Klant is di;s ie'd' ren >poi i.i'ropd 901'!) francs inbrengt, wil raen ich ni. t, niet !"? ;i bron'.üi eren. Hij eisclit h'-t ('ii'U'; reperinire en bij krijur, h;ït. Ook het piibü.-.k is va.i dio ner-nit. ; en de anistcn (b; h"!i(lers eenige ji.'im'orcrl wil'o'i liefst op rustige wijze buMie carrièro rindi ren ia\;t een eeuinaal LCmaakt succe", tn bcgri'pe'.i niet waurom meu hen. aan een fiasco wil wagen door nieuwe werken voor het voetlicht te brengen. Wilder wil dus de aboniié's in het, genot laten van Ouillaume Teil etc doch er iets aan toe voegen. Hij wil zes voorstellingen in plaats van drie in de week geven, en op die drie nieuwe avonden zou een proef met het nieuwe repertoire worden genomen, en dan zouden werken van D'Indy, Chabrier, Wagner, Goldmark en velo anderen worden opgevoerd. Maandai', Woensdag en Vrijdag zou da Opera zaal a giorno verlicht zijn volgeiis den smaak van don abomié, on Dins dag, Donderdag en Zaterdag zou de zaal donker en het orkest onzichtbaar gemaakt worden; dus zou men twee théatres in n gebouw hebben. Het personeel zou belangrijk versterkt worden en in plaats van n he-of.l eu n hulp-dirigent zou men drie chefs d'orchestre krijgen n', n voor het abounó's rrpcrtoiro. on v,'>or het nieuwe repertoire eu n voor de ballotten en Ital'aansche opera's on tevens een onder chef die allen b>j j eventueele ziekte zou kunnen vervangen Da opera's van Gluck zou'ca dan weer gegeven worden, benevens do Wagnersche opera's en altijd drie noviteiten in het jaar in plaats van n. Wilder stelt zich veel voor van dit plan, de abonr.c kan er t;u niets rp'egen hebbon puisqu'il n'est pas dérangédans scs habi l udes" on misschien zouden velen langzameihand in het nieuwe reper toire smaak gaan krijgen. Deze denkbeelden zijn schoon, misschien wel to (?choon om to verwezenlijken. Uit eigen ervaring weet ik, dat do abonnévau do Parij-cuo opéra hot onmuzikaalste schepsel op deze aarde is. Slechts nmaal heb ik bijgewoond dat, toen de mannen koren in de derde akte van l'Afrin.iine zoodanig detoneerde,;! dat ht-t niet aan to hooron was, de aboniiés er iets VAI rneikfen en Jit werd toon a's oen zeer sterk stuk beschouwd. Hot is dus te hopon voor do reputatie vau do Opera, dio van den Staat ieder jaar 800.000 francs sub>idie krijgt, dat bet Wilder als hij benoemd wordt, gelukken moge gr.iote artistieke verbete ringen in dit wankele kimstgobou.v to brengen. De hierboven geschilderde foestan l van de Opera hooft reeds de voornaamste nieuwere com ponisten en uitgevers planm-n doen beramen om oen derde Opera to stichten ten eiode de belangen van do dramatische kunst heter te kunnen dienen. A's do hoer Wilder dus oen jaar vrofg'T dozo planr.en had kunnen beramen, zou misschien de d/'r.io Opera nooit gesticht zijn. Mou heeft luit oog ge slagen op de hoer Vcrdhart, vroogor directeur van do Moni'aiu" te Brussel on in den laatsten tijd aan de Opera te Itouaa-i, dio in hc.t vorige jar-.r Santo n et Dflil.i reeds aldaar heelt iloon uitvoe ren eu wel niet groot succes. Thans hè-tt de hè.T Verdhurt in hot Kden-Theatre do ea-npa?;no ge opend mot Saint-Stens' werk tui La ju!ie f Hit; de Pcri'n vau Bizrt. Het cersie is een groot suc ces geweckt, (!e ui t voorin g vau hot wo"k van zot liet, to weiisehen. over, ook is dit laat v o voljons R"ijor van zoor ongelijke wa ;r.'e en stsat het la/. 3 i.iet ep de hoogte vau Carnn'.ii on rArirvvime. ('e tekst van >*.OJJ-OH et Dclilti sc!nj;.t van oen dilettant dichter te zijn. E'::igo staaltjes worden er vau aangehaald dis mou «?? ru-t kl'-'pp.-roiuusverzon zou km/nea noemen. \Va.t i'.uukt u o.a. vau het volgende : Coassai.t ma trNfes o s'il roden t un j pur, A lui ma tendn.ssj et, Ia d'iuce ivresso, (ju'uu bn'ilaut a.oour, Garüe a sou retour. of wei: L'üsse moi prendio f.'i iru/in, Et te raoitUvr lo c'iu'min, Comme dans la som'ore allee, ! (Jui condiiit a i.i valiéo, Lo jour cii siiivai.t mes pus Tu iü'r;uUic::!s do tcs br^s. Tu gr.ivis.-ais lus montti^ntó Pour arrlver ju-qu'a moi Et je f-iyiiis mis cooipo^ucs Pour ;ro boule a-.'oc tui. Do Opera is ree,Is '2') jar;r ou l eu do, e:r.s'o auditie bad p'.sa's ten hui/> vui Movr. Po.ulino Vuinlot, a:m wio hot '-vork is r>p,'o Ira.gon. ).-:in.a wor.l Je eerste acto bij Colurme in hef, Ciri'elct, uitgevoerd on door den iuvlood vau Lis/t is hot in 1877 to Woimar <;"gevro. Daarna ging hot werk te Hamburg en verlede?: ,j"ar te Piouiau. Hot bivces aid-i?.r ou tha,ros te Pu rijs was zeer yroot. Rrijer acht dozo op""i '<."t UO;TO werk vau Saiiit-Sü&.s, en alleen zijn dor.lo Symphonie voor orkes*-, piar.o eu orgel st:;at op u^lijke hoogte. Do woti'r>ichappi'!;jke bewerking eu do verrassen de iüsfruiueiitutio wordt zeer goroorud. Ik behoef over do détu/iis van dit werk n'ot uit to weiden, als toi 'i fle wor.so;i dion ik ste!lo:i mag vervuld wor.it, dan zal mou vroog.'U' of later ook dit werk ten onzent ic-'rou kennen. Do 'no"r I)esuiten, dio reeds ictoood hooft door h r-1 doou opvooreu vau opera's vau Mos^on-'t cu ook van eou WIT k van ilo nieuwere Fri'o-cho school n 1. Le rui d' Y.-s v'5.n Lrdf), ecu open oog to hebben voi.r wu.t er ',;oo 's verf-ch'jii*', zal or.s hopou wij ook in keriüis atcllon met -vt streven op drunr.itiscii .gebie.l v;>u don !aa!s*o:i tijd, en orn do opera's vau K'i.j-O', G" «.'-_?/i, ??'«/''.v: vau CVlur'er. en ein cou paï.r v.n do miud.T b- 'kende to i oouien. LK rèce vau /».-t ?/? t". Li, t'J.ïj^ it k.-; /i-nv»'vau Caiioby niot onluouüer.. v.vx Mir.ïuoKX. i -.ll.'ZUC.VLH KUITiKlvKX. .' TÜ'CO miuïrk.vorkou sverJea mij t c-r bcoordoc ECIK; Gavoüo voor viool eu '..ia.,o vau J. J. T. J'i'i'iïrd (i) ligt nods eo'ii.jeu tij.l (op i:r';uo a'<unouvii,;i:i.j; lo ',',uo'.'S'.t Ik !i,j-pr!,.-k il'o ilus C'-j'^i'. lli-t siiljt, ! i'.j, to iii iL-teu z-;.:;ou 'li' <l'.t wcrkjo (ui-i ^M.'Ko ruo:.ovon, bi^o' .H-I- iM/s^-hi';:; voor ceno kl-üi.en co'i'ns. /,' :i o') ilo IU'1-'>t pi'ioü^io/.-o vvijzo uit dritk'aokon, k,-. a.rtsi-x'avkïK-rd-ui ou d" niiiaot i soplii iai. ki;:i: ir':i, eu wüar er;i eikoio mail her, j vcr:.T:!.dei-1 sopïioni-accoord wor.it aangewend, is do schrijfwijze oiijniii, zooals bij maat 17 op blz, i 6 en maat 19 op blz. 7. Dit werkje kan dus niet als een aanwinst beschouwd worden. In kennis van de harmonieleer is de schrijver blijkbaar niet verder gekomen dan de eersfee beginselen. Van den heer E. Drent h, organist te Middelstum, ontving ik hut, vervolg van zijne 103 gemakkelijke orgelstukken ('2) van verschillende dnitsche compo nisten. De hoop, dij ik in mijne bespreking van de Ie aflevering koesterde, dat de volgende bundels belangrijker zouden zijn, is helaas niet vervul'). Meest aile stnk;es zijn even onbeduiden l eu ver ouderd als de eersten en zullen dus alleen aan zeer weinig ontwikkelde dillettant-organisten bahagen. Hot doet mij les l van deze verzameling geen beteren iisdruk ontvangen te habben, doch do gronden dio ik in mijne eerste bespreking heb aangevoerd, moeten ook hier van kracht blijven. Aangenaam z;il het crj zijn, weer eens een paar belangrijke workvn, waarvan ik veel goeds zal kunnen zeggen, te ontvangen. M. 1) Uitgave Brix vo;i W.thlborT AinsterJa-n. L') ., T.ütuïio, ZuJuhcn. AANTEEKEXIXGEN. SOl'IILDKRKUXST. Eou ku.'istvei-jaiue'.jar te Marseil'o, do hrer Calvot, hoott eeu schi/dorij iu ziju bozit gekregen, dat zoo,vel uit cou historisch ais artisiiok oogpii'.t zeor belangrijk is. Het is een portret vau Czar Pe'.er den Grooto van Rusland. Do arlist hooft zijn niodtl voorgesteld gekleed in hot cobluura vau een rijk bojaar, mot een ka'jtai'jobruiiien pols, govoer.l i.-iot een schoone s\it;o vooriu;;', dio ovt-r do stof uitkomt, don lia's oiuge-.'ft o;i o,'er do borst Deenlaait. Eou muts vau zwart bout bo:ltkt hot hoofl. Hot syuip:i;ioke is vol jougd on lovoü. Do frisciiheid saa het koloriet en do levi-iulighe.il van don blik ii;aukt hot porlrut tot een zooi" opmoikeiiswaardig stuk Dit schilderij, dat volr.ia.-ikt goconservoerd is goblövou, draagt ais foi kening een monogiani sa.iiongesteiJ uit de k-tlcrs S en A. olie ,lo'-r eikair hoen goslingor.l zijn. Do r.aa:u die mot dit monojram overeenkomt is d'.o vau Silo Adaui E II, i'i.'O vau A"i^U'ri.la:n, scLilder van zee.iiukkou en portretten. Silo Ail;i.:n wus O'ik schöf-psbouïvinoos'or en graveur vau naam, t'.ekeraar, musicus oio. etc. IIij yü.it' ooui^a lossen iu Je schooi;.-!bouwkii:.!le aan den grouien C/ar. To Antwerpen is er sprake van hot or^auiseeron, onder de au-pUiou v.iu do sta-.l ou do Aka-lcmï:', vau oen,; ieutoon.s'n'iurg der werkou van den on langs uvtrhjiii'ii scliil'.lor Gh. Vtrljt. Do itrij.l over do i.,vee? rechten op kiiiist-.veikrui is niot. i.ifir.v luot-r tussoheu Europa eu Amorüia. er is hè, l wat, p".p:er o-.cr vuil gi maakt, hij heeft viv-1 harstochten gewekt aan bolde zijden van d ..n Oc.:aao. Mou hoïiu.iort zicli d.it het congres, be ziel.l iui t ei'üov.u'ilroï'on voorlic!'..'.<; voor protectie, cou hoUift'iiig ^Ic^'l had van :>(> p(Jt, ad va!oro:u, op elU kunstwerk dat vau bui,on li"t gi bied d(;r Ver. S.uton biuoonk'.vaiu. .Mou hooft r,o;,'; j.'.-t vergoleu dat do AniH'lm \uu Miüet, het v/rig j/i-ir door A:u;uik;ii;ou uuouokoclj', iu A;ur;ika sl.'ch's i-n ,l;it mo;i gouooil. Mik1; v,'o< h t '.voili r ;\'^-: to iMOol.'ii eu te voro.'ióinou i:.'i--vi' Ca",a..la dan1 iu^n do '?iVlachtigo sc::i. voK,0!,s hot .!oua:.o tarloi ;;a:i bui eoli'.i r ziju g^uki-.i.jo zjilo, want het bracht niet '.voi.iig er ti'O !';j, d:it bot meesterwerk weur X'i :.s O)1 iu iliv'-on ioost;i!,d cenige oi;Jspai,iiirg to !io ;-"iireu J'lr /iju i.a tweo, scholen vortevenwoo)'.i;;41 iu hut. Aru.:r:k:;a;:so'io l'o:.-ros. Do 001:0 ia proijioitiot' OM!-r v.,or\von,i:,i-l vau do ;;a:io i:alo ar'.istiTi to wiüen ho cuonuon, do aiültro is li'oera'or. ZOUIKT d.i.ii'oi'a op to houden 1.1. t prote. ?.ioiu.isü-ih to ziju. V.-iu deze krii^t de ia.^slo !an^;>,'üor!.a.:d do o. or'u',.!. M.-II ha i wol Ktï.^l dat zo.;!vg hot AiU 'iksii'i.scho va,ri;oi:-;vici'-u'i uit I'':i"kr^k vo;jliA';;::'!i blo f, do roi'liUu .<[! k;u:.;,i \voi koi! uit Europa iu al hunoo goitivu'.di.-.'i.l :;ou Ion '.voi'.ieu V'.o^.lio:.,!!';!. K.'M .-.:.i:'i >ïb't\ l h;.l, ;eu i Ij.Ie d it .lo k.ioMioaou over do/a do,:c;;'.o k-vcntio oi.dor'iiinJoMeo, oou proi.t g-.-gvvon, waan p meu don hoer Biaiiie, ilou A;iiCr,:k;ri.i:-ohoii S'/.fs ;-"c;\"':rtn", za.^ rncc oou k'eiii Chicag-josch varkon'j; in zij-i aro.ser. en liLt a.iub'a Icu.lo .'i.in don hoor Spullor, on/ion liiiuih'oi1 go:ivhe:..l lU.yo, drjig, n Oiulcr dit kii-neriMisch con:-.i-i lus mou dozo woorden, 'lo tookonsiit't va:i Ci,a:u vsaardig: , Lurd puur l'Art/'. ?u'.ir ('.0112 waarzeg^- r.-i hcbbon zich bedrogen goxioii. Mr ziju gf!!,!.kig oi;-icr de Anicrik.-uou vcrstap.di^c. -.orllchto en kuosim!t,non.lo mannen, dio hart hi-bbon voor ,'.o z.°.:).k van hot rrchtvaariligo e\i vau hot so'ooooo, zooals de Amerikaanse',?, go/!d;:ti.:i dio eik.t.r to l'üiijs ziju opgevolg.l, -ie iuMvn Norton, Mac Lav.e en"Wiiitchc.id Ilcid.die zich hi-l.jeu iiigc.'pai.r.ou om do taul van rede en verstand to WiisUiiigto-üingang t o doen vinden. Do A:n: nkaonsciio ^rti;ten zolvo, die zich door do Fransch1) school hvl.-brn laten insjiiretroi', wiir aa: t?.l ^iooils tr,oi:oc u:t evei.als hunne i!a, kb::.:rIicM voor onzj grcu'.e meos;cr«, lii-blioa zioii ?.e.-ch,j..ir-.l ouder iiot vv.aiulel dor vrijo kun-t eu io,ot lüHcr .-teiuiuo alle S?uat^protccti vorwcrpLTiJo^ hi. hlion /ij hiinno prnte>ton ingang doon wi">'-i to \ii,d u tot iu de couiitó's vau hot Capi'lol. Op voor;vol vau don het r .Blaine. dou .'aa.--;'-ci'ctar;s, hoi ft de President van do Ko]i:Uiiok, du hoe;1 LI'.rrisou, do kvestio diior hot r-oï^ri.s do'.-u lioloii.iioi.'nj doiu' eou p ;r'iH'n!irie staar.do r; ciifou op, kunstvoorivci'po", op hot ooirenlilik d;-'; do bciiio kauicrs do hi-rziening van Ir t a!-'0':'.i.-0!io iarit-f .;iü.;vu bo!ot:u!e!oo, het 'tarief dat iu Eo.nii.i zooveel vuu zich hooft doen spri ken oiol.-r il'.ui i-a-;.-.i v,ri den hill Mie Kis.l- y. Hot is niet o..:-r;!\l: ; ;e cou^iateorju dat Mao Kinicy, zou i;op; i't. i.u -l voor- do vcrr-tge.lreven pro'oo:i'o to,;ou i-ooo i-.o.o'ijke Kuropeescho ii.vi.-ei', zlc'.i ni/or /iju onl'AOi'ji oeu vol lagen voor.-tundor tn:,-;-o;j voiif iiot io'ulo verdivijiiLTi va'! do 30 p(Jt.. ep '-:;MI -tv-.K/rworpoii gi hoven. Kindolijk, isu volo coi.cos^ics van beide kanten tuhj.ciicu do coL'u'.és Jcr Kamers, werd er eindelijk besloten tot een reductie van 15 pCt, 'welke jeoa beginnen met l October 189.). D^ze wet spieftlkt echter alleen van invoer van oorfpronket^J:e achiblerijen in olieverf, aquarellen eu. be«ldhaitwwerk. Alles wat reproductie is, hetzij door bandenarbeid of door druk, photograph-ie enz. verkregen, Hijfc onder de speciale verordeningen <tp dea,,( invoer vau elk van deae producten aosfolJ. Zoo als men ziet, is er eene zeer te betreasea lacune, da'.r nl. etsen en teokeningon, toch ook origineelo werken, zijn uitgesloten gebleven. Sttdart -ija door do nieuwe biüvan l Oct. 11, geheel vrij gesteld vau lasten, o. a^ de kmy<twerkeu die verva-inligj zijn door Ameribsar.scba wasten, die tijdolij't in hot buitenland verblijf houden, e' and-ro kuristwerkep, g«ï:nporteer.l voor hvt gebruik vau een raiionale sachting, of voor óu der Staten, cf voor een gemceutelijle corpora'ie, of voor een erkei.d god^dicn^tgonootschnj), of voor een college of een andere pnbliek instelling. Everizoo kunstwerken door artisfeu, leeraren en wlcerd'^i medegobracht^ dis er zicU i tijdelijk voor eon i xpo^itie van moeten bedienen; en, pliotogra!)hische al Uoeldiiigou bcüteia.l voor t.entoonsteilti'.g. E.i ten n'otte kiiistwerksn van allerlei soort bestem.l voor tentoonstelling Veel i.s er dus ge 'aan ooi 'Ion invoer vrij (e maken, ma'tr raocr i< er nog te doen en zal er ook wol go,laan worden dvior hot Congres van 1.S3.2. Vooral hoeft zij;,o ma lowftrking da^rtüO toogoze;ji do Aia-jrüiua.ischo gezant te Parijs. Hot aaiinnr.ion vau een nieuwen meflewerker door do l'iiiich is oen gebfurteais zoowel vo'.r do kii;:stw-roM a's voor die d;-r journaii.-.tifk vafi groot bolang. !)o i.ii'uwcKng dio nu waarschijri!\j'k z;-.l wor.l'.-ri :-*', =0!.o:aen is Borr.ard Partridgo, dia zich «cd:u'ei:da do laa'ste jaren een o uniike pi?tisiiie heelt veroverd, maar vcor zijn koniicsc4i \\Cik" tot n c-^ too gein gc-.ch;kt kanaal heeft gevonden. Over de w-iar-uo van den hoor Partridge voor don Loudonsc'.ioii cV.a.'ivavi" krniicn goloof ik, gee-i twee moiTiiügon ?.iji< ; maar wel ov. r '!e quaestio '??t uit een t; cliiiiov't oo^puüt dit b'a l r. c!it kaa ilor.n wedervaren aa*i d-'-zea artist. 'Po heift vaa (!o cnitrmüvan Püriridgo's nieihode om inot -da pcu to tc( k. nou, is do teedoro delicatio van zijn lijne;. ; en dar.r Pui.cli t-og ep yriraitiovo wijza wonlt gedrukt vau do ooi^proi.kelijkt; houtb!-ikk-ou op ru v pip:, r is het quioMir-us of xijüO teek", ir-g-'n kuüi.cn woi-.lcn weergegeven. Do tij l i.njoL het !e,T-,ul. G. T. Ai.N I'iAVII.) V VN* ' Kfl KSLLSM Se. II. (.-i,:). InJruhk n op I!K Ar/i-Tenioon^leliing. Do Jooi v;'.'i !)!-tort is een rno.ji ???'ohiHorij : stud. (-ren ;o ' ei ft l,j zich v, rzain--! l v:ticn ta lioii'l :i i. (V: u t-it-ril VHU J. ui-_e dookoro- nlertoi.cu, i.i'-t -.(.orii tdrirgi r.il. n:;ior in ?.'« lifït inoi.-i l>'j iika:r z.ii ..'Ond ;i's z;:cli'e nuizii k, .-til ou ini i,r lij i!:-.vhd.r hi.ii.'.ei.'J ulo de Lleui''-.1) vun ten K..UI mooi -ooiM.'ij .is L11 i-to'k-klinkaule fltilk'vt-u vuu VtT.-ter di>i,k. r b'uiiAe va,,s met n i'j .i's £? !'';-;e l)l()"ni"n opsïekei d :n so:/ f n,! vau p.u l-i'i'od lnu'iifc kleuren, Kjrmoi .1 in !n-t h(>'>g>;i-'.k:i;.t van ?.!'' lij t 11;:: m> i ?.prijzen cu sainen M'.oi de sc.':'-i!il r'.jiji i \ i;n ICarscn, z??<> natuur lijk o. ttt:;';u u't j. l"1 st :iii,e iuprtshle in 1 r. uwen a 'o. i-t !n t)'ou',\v r.tl'-'o, (jvcia1 goilfc-ijkt. in hetzi l;',;o (':i--:j o'ruove sci.tiniciit, ilj.t lus ehcn htt sol'.ieioii il M-r, zift !;-.e in. i/i do v. t roid is, vóór (jou i-'i-i za,; e.ifj V'.'rl-it. n \\ii- '.:jj-, bü;-.nn<- vervallen iu luiu hliij-l iich toi.iu-'iiu^ zoi.Jeu .-trtiloail-iiuorbr.,ko <1 IcLt, Mi",u co j.i.rt etti-ïi van Vi-ih. ii'ct. KÓÓ vetl /..u-, cii .?.(':'} M'.-l li. f e g'v.io", Int re,-ul'a,iC van ;:óó v« l (>?)?;.!?[!;-n eu i-cherp 'oc,-c'u>i.:\s'.n eu j i-i d< c iil.ooo.u bi.nl v;xn Hiil gli. s'io'e 'i d- iiojite | kli-un-;.1', ie k-.-n \oi;i iijto'ii niaur st^iko;) a;;i;*tickou HU .'o b/i'o p-r trol en, hot >lr< ornr) d", iloiti;.' <iu lo ii'.auocijo, to.il isc'ketol 'en fijn wuikj»1, 't ;a!-r<lie,hi.-t bij h:.ar, 'cif-vt-rgf-lun ui Jüeri iu o; s Iiod^;. j -n£ brnisoho' A looea tu htt :ii(isj:3 de z'.var'.-'ji.'i.^.'vou pn.trncho bloeiii. l Die 'i.ui t u l.-s ,,;>;) vlok 'ojo..ii, J.'it 't ia een j blik to i>'.e:Y,ii-n i-, \\-_.c ',e-'lr \v ? .> sohijue'i f '}:-!,,\-':: : ;(->:-' 'et V.'-ü;ïU|..io-s ul'j. S J i; h f ,-chillor'j van Xcuhuys, d;it i och i;iet Li.*en ka ik wo-1 L-?-t '.s' l te s., rt-kou van hc-t 'i-.o dof '_" " 'p zij:i hu.te Uagon; . o H on l vuu Vua i'er Valk, tuoj-ecd !c i ie i v: ti die: s h;>-.'^i' Vi ibiogeii-; het i ie uw werk, vl-t i'c'-i 'n e-ï.n 'IA k-m n pia>i!.-e-- !i~. de. k i-g l .;, r ui' g n ? i - i.-ïi z'et e,:> in-1 Ii-f ;t b-^rneH: j ! e^ i ii--bi-.i\.k" v;.-: lio'a. d II L-:; i.i-t 'n- z«lf' virtrouivcn vlot-v.eg r., er g'scliiliiero.fl -ii.ck vau j Do 15. tk, oi', l;i ! e\ k'e:..o .-.aai;j', het, «O.-a'.ja1 fn-t" v n £ii L ?' p, >? pai t werk ???; n >>n st'rk ! uiH;-i.l, ry.-ni :-.th els i.u:,-tciKi; r. <'iu 'k a xija J : p& t'ei1! ;-:i., ns /.;e:i «(--u !o ten .i> ?!? e i;!i'g<;. vi y. n 'ó-óu v r-; .'.i-i.! ,!-:/r .'liijti ': e t-o «t-tf-n '-»n i v,-il l::j h/.-fl &-4-??£-., iJi i;i. t te 'cïoid^n ui ir g | vasi /!/a hod,_;o d l Ie < n, w-.jiii'tn- ec. kl-.ure:.1 lu.'i-t. Eu jjo^ -::\i ik :v. 'e-o ti?? kmr-n "sn tjro ieni'a ? e; l-.n,.e- x, ???.>! too e.v,oi.-'e >< niji-hi-i ! f n wa?-vJlUu ll';(r -i iüh:-t il'll '.'.t f M! UT I If X'm a -O''f\ WK; r'e >?;??!! a'lo kun t. i'ooii '!n h<.-t o1 k s'-ji'-!ui.i l r-,ij; <-r I:-;, ca v;.-i.)u.'.j woraeu do mouw kl.-ii a ?? '-;j s ii.=j'. »'?,? wj.n r'en'ir ,/ cvf-r-.if-rii'l fn < v rjiibi'M d'Oor h. t n.i^c'i nu-"", sliigoLde gtlisk over | iis t b slo \\.-it ik i:i<r bij en z>e. Pot dit l es'n, tot i!'' cloit'ou d-^/.Br tij'it'iijke v-.-rzümelirfc :ekm ; ik de in/.ei.ilirg v;.n l'»n it,i:i r, da im-!kb.,c! t vau W. M:uN cu de Z.; JvG,.,r.sc'.:o srouvea \aa Joz-f I:-r;:ü's. Zoo mooi bib ik I.ru'ü'-r nog nooiti:ier. expoSCIT«-U. Mi t e<-uo M.'!I iderij met de prachtige gi U'iwit b;i: } i..;/» verschij ii g van 1-et i ulo b.in/kke paa'.l voor (!<u s<n>,beren karrei rij iu de donki'i'o buitenwijk te Pa'ijs ir et zijn heerlijk stuk ui'^p paiii\:vh bl ir.ve miclitlueLt, dat inder

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl