Historisch Archief 1877-1940
Vriendelijk gepresenteerd.
HBILSOLDA.AT (gen. fam.): Wil u een Oorlogslcreet voor dii; centen?
KINDERVOEDING.
Zing, O Muze, den lof van het raadslid, den wakkren, den braven ;
Korthals luidt zijn naam; ook heet men hem Altes daarbij nog,
Scherp is zijn blik en zijn oog dringt ver door de neevlen der toekomst.
«Wilt ge de kindertjes voeden" zoo spreekt hij, da vroede, met nadruk.
«Weet dan, dat gij daarmede de plank totaliter misslaat!
«Voedsel is goei, maar slechts do,:i, als een g>3.i woord saus bj het maal is.
«Zulk een woord, o verneemt het, ge kunt het den kind'ren niet geven.
«Klassenhaat slechts kweekt gs " hot w.nrd is er uit; 't is waarlijk
Heel wat grooter nog, hsiHch, dan dj mi-v? van het hongrigste kindjj.
«Geeft ge subsidie, dan moet een gemeente-ambtenaar voeren.
«Zeg mij. van waar zou zoo'n man er nog goede woorden bijhalen?
«Ergo: geen subsidie; maar goede woorden en honger;
«Driemaal de eersten per week en honger ds ovrige dagen."
Zoo sprak Korthals Altes, het raadslid, de wakkre, de brave.
Wie het begrijpt, die zeg.*' hst want duister zijn ons 's mans woorden.
Maar den zienersblik hesft hij al roepan dj kind'ren: «Ajakkes!''
STRA VTJOXGEM : H.ulldi<jnli!
Wil U een vredeslcus voor niemendal ?
IN DEN COUPÉla KLASSE HOLL.
SPOORWEG-MAATSCHAPPIJ
»U in lang niet gezien! Verbazend koud
van daag nog altijd reizend in de lapjes?"
»Ja, gottank! sjrecklich koud von taag,
maar der wagen iest goet, werden bald warm
genoeg z\jn doch es giebt hier maar ein
stoof' soll ich mal roepen ?"
»O, neen doe geen moeite, in ieder coup
brengen ze tegenwoordig maar n stoof."
»Das iest doch toe weinig wenn das coup
vol iest dan behoudt die eine halfte von die
passagiers doch kal te voeten".
»Dat hindert niet. daar voelt de directie
niets van, begrijpt U ?
«Nein! ik begrijp 't niet. Maav ein stoof i u
jedes coupéwaaroem toen ze das ?
»Vat u dan niet, Herr Schuine, dat n
stoof goedkoopcr is dan twee?"
»Ja i'reilich, maar dan soll je altijd klachte
hebben von ein theil von die reizigers."
«Natuurlijk, en er is ook een groot
klachtenboek aan ieder station aanwezig."
«Noen! dan sjrijf je daarin, was je zoe
reklatnieren hèvt, of ju bringt je beklag
tatelich in bij de chefs of' beamten.
«Dat is waar, maar waarde Schulze, als er
iets niet in orde is, b.v. wagens te korc of
geen Ie klasse genoeg, dan zijn nergens be
ambten te zien, ze «drücken sich" so als u
Duitschers liet noemt.'1
«Was, wir Deutschen? ich bin gar geen
Deutscher meer ich bin even so goet Hol
lander als wie jij.
O! anders aan uw accent zou ik....
Paperlapap! Unsinn, dat verliest sich ooch
wel. ich bin natoeralisiert oend deshalf''.
Is u Hollander natuurlijk! Nu ik feliciteer u.
«Dat's kein gratulation waard Ich hèv 't
allein gedaan, omdat ich kinderen hèv.
Donnerwetter schtaan we noe nog an de station?
We sind al futif'zchii minuten over den tijd".
«O! dat is tegenwoordig niet zeldzaam en
't is vervelend genoeg ik heb uit aardigheid
gedurende ccn maand eens opgeschreven, hoe
veel minuten we te hint zijn'gekomen,'ieder
dag dat 't mis was. Luister maar eens, ik zal
u het, zondenregister van de Holl.
SpoorwegMaatschappij eens voorlezen.
De trein die n.rn. 5 uur v. Amsterdam n.
Haarlom vertrekt, is
3 November te laat vertrokken D
,. ?? " ,..--,
,V 11 P tijd ,
Ziet u. daar h?b ik een kruisje
maakt, omdat't zoo'n zeldzaamheid is.
verder:
S November te laat vertrokken 3
l" , * - Ci
H- 10
17
?
l!)
28
20
l
(i
15
December
10
,; ; 12 :
uur 5 min. 's avonds n.
w/.v te laat, enkele koeren
meestal 10 a 25 minuten ;
'liter op aansluiting.
Ie hebben, onzen lieven Heer danken als ze
in de 2e of 3e een plaats vinden.
«Dat is 'n. sjandaal!
«Dat zeg ik en de andere abonncs ook dik
wijls genoeg.
»0! _ ist u ooch abonnéwoont u nich
meer in Amsterdam.
«Neen! te Haarlem ? en 't bevalt me
goed ik heb een goedkoope, goede woning
en mijn kantoor houd ik te Amsterdam en
juist daarom kan ik met recht klagen ik
kom haast nooit op tijd met eten de Di
rectie van de Holl. Spoor moest eigenlijk
eens door onze dames worden onderhanden
genomen.
»Ja! dass ist recht dan sol die 't goet
hebben, want onse Hollandsje vrouwen bin
nen pracies! Der Schtaat moest die Holl.
Spoor ook maar overnemen, dan wird 't wol
beter."
«Neen, amice! dat kan ik j« anders ver
tellen- Je weet, ik reis circa de halve maand,
dan hier, dan duur, voor m'n zaken, en zoo
ging ik onlangs een paar maal naar Tiel en
Gorinchom. en telkens kwam ik daar 30 of
35 minuten to laat aan en toen ik mijn be
klag daarover inleverde tegen 'n hoofdcon
ducteur zei die grinnekend: ja! vroeger ge
beurde dat zoo niet, maar toen was 't ook'n
i particuliere onderneming. II begrijpt dan wordt
l er op de kleintjes gepast maar nou :t van den
i Staat i<, bennen zo roïaler, en kijken niet op
'n halfuurtje." Wal ? wouje hier nog meer
mn.
l'ij.
ffcLuister
lui instoppen, conducteur
De trein van
Haarlem komt .s
5 minuten, maar
deze trein wacht <
De trein naar Zaandam 10 min. vóór,O uur
is bijna altijd _te laat, bijv. op den 3en
December 17 minuten.
Dat is 'n curioser infall geweest, dat alles
zoe notieren, maar 't kan niitzlich wezen,
wenn u't in die krant poepliziert.?Yontaag
is 't al erg schlimm; Erst, schtoppen ze mij
mit 2e klasse biljet in die la. woil kein plats
mehr da was oeucl noo gaan we nich we
Kijk maar eens naar buiten op 't perron,
dan 'ziet u 't antwoord. Daar staan nog 'n
massa lui die mee moeten en geen plaats
vinden 't Is vandaag repetitie van Caecilia
geweest en nu zijn er veel passagiers en geen
wagons genoeg. Ze hebbe u met een 2e klasse
biljet in de Ie geplaatst, dat is niet erg, maar
't gebeurt honderd maal, dat de abonné's die
Neen!
't vol hier kan niemand meer in al de
zes plaatsen zijn bezet vier Engelschen \
en .... j
Will you sluit the door plense?'1 j
O. yes! Zeg Schulze ik /ie nu toch dat j
die ne Brit leeft waarachtig de andere
beweegt zich ook."
Do we start now?"
Perhaps Sir!"
,,Ao'i! thank you!"
Donncrwetter noch mal, wat schtoot die
wagen op ens. O! (iiaur Imilf.n ziende) ze
hebben 'n neie vragen aan.jehaakt en
Will you shut the window plea.se'.J"
O, bitte, recht gern ich keek maar ns
de menschgen sind noe injestapt en "
Goddank daar gaan wc zeventien en een
halve minuut over den tijd m'n vrouwtje
zal weer 'n korrig gezicht zotten en ik krijg
haar in 't eerste half uur niet weer in haar
humeur
,,L-cht Mevrouw bij der hand?"
^Hm! Hm! Dat, schikt vrij wél, dank je."
Sehick haar dan 'reis zoer Direction
misclijien helft das meer wie al 't gemopper."
TE 's-GKAVENIIAGE OP i DECEMBER.
(Ilixtonxtlt).
M o z e s mrt ccn J/fiiiilk'ir. Prachtige plaat
sen ie huur, dames en hoeren, n kwartje de
plaats ; de stoet zal zóó voorbijkomen wie
wil nou ereis mooi en op zijn gemak zien ?
Als je gauw voort'naak t kun ju dor van
profiteeren, hoor! daar kun ja de trommen al
hooren, maakt voort, maakt voort! Vooruit
gold assieblief!
In een oogwenk staan 10 monselian op de
kar en rekken hun halzen uit.
Agent van politie h-tast tg naderend.
Wat is dat? Gauw! allo ! oprijon met je kar.
M o z e s. Zal ik gezond blijven ik rijen
met 10 man op m'n kar? Dat 's te zwaar
meneertje. Probeert u zelf maar'reis ; 't is
waarachtig as God geen vracli vooreen niensch.
Agent. Alloh! vooruit, geen praatjes meer
en al die menschen van de kar af.
De tien menschen gaan pruttelend van de
kar af en roepen als om strijd: dat is wa
moois ! Ons geld weerom, asjeblieft ?
M o z e s. Wat weerom geld ? Almc
gemiste vader daar is Sara met de kas naa
huis gegaan en de kar is niet van mijl
Meneer de agent ik ben bankroet, 't is om t
huilen, ik kan al die menschen niet aanziet
die allemaal geld van me moeten hebben.
Mozes verdwijnt eensklaps tusschen d
menschenmenigte en de agent moet nolen
volens de onbeheerde kar naar 't b ure*
brengen.
CONCURRENTIE OP 5 DECEMBER 189
(voor de Beurs half drie n m)
Ie Koopman (links). Meneerenkoop
de plechtige begraffenis van onzen geëerbie
cligde koning Wdlem III 'n prachtige plaa
op de plaats zelf gefotografeerd naar 't levei
n dubbeltje maar, (op een and e
r e n k o o p m a n rechts w ij z e n d) di
man, m'n concurrent daar verkoopt de yei
changeerde begraffenis van Z. M. Koninj
Willern II hij was verleden week al klaa:
met zijn plaat, iaat je niet beetnemen heeren
2e Keopman (rechts). Hij liegt als eei
paardedief meneeren ! Ik heb alieenig di
echte begraffenis, maar hij heit de ouwe be
grafler.isplaat van H. M. Koningin Sophii
met 't portret van profester Gunning er bo
ven, God zegen 'm maar onze Konin,
zaliger is er niet in te herkennen m'n con
current heit z'n plaat al verleden jaar ge
maakt, hij is geen cent waard en z'n baa
nog minder; meneeren koopt MIJN begrafle
nis, dat is de echte. 'n Dubbeltje maar
heeren ! Je kent de kroon zien zooals ie O]
de kist leit, vol met echte steenen, en al dt
heeren en dames van de vreemde rnogendhe
den. Laat je niet verlakken menscheu doo)
de begraflenis van mijn concurrent.
NB. Bjide prenten zijn, bij nader onderzoek
totaal gefantaseerde voorstellingen.
BLADVULLING.
Dij d? para'lemuziek. Majoor: Zegeen
kapelmeester waarom- hebben ze dat laatst
stuk zoo allerberoerdst langzaam en zacht ge
blazen ?
Kapelmeester: Dat is zoo voorge
schreven door den componist, majoor.
Majoor: De componist heeft niets t
zeggen, verstaat u, de kerels zijn al lui ge
noeg ; in 't vervolg laat u ze hard en gauv
blazen., begrepen, u kunt gaan.
Een »enfani terrible". PAPA : Neen amice
ik ga niet met je naar de soos ik ka
onmogelijk; eerstens zijn de kinderen nia
heel wel en tweedens ben ik zelf onlekker.
KARKLTJE : En dan papa moet u menee:
nog zeggen dat Maria 't u van morgen, ver
boden
heeft
Yr.: Welk onderscheid is er tusschen eer
soldaat 'en een paardrijdster van Carré?
Antw.: De soldaat leeft van de ménage, en
de paardrijdster van de manege.
Modern Realisme. Vrouw huilend, toi
ccn ketcllappcr, die een ketel van haar heeft ge
stolen, '/naar voor 't gerecht loegens gtbrck aar
bewijs wordt vrijge-proken: Nou beu je wei
vrijgesproken, maar je goeie naam ben je toet
kwijt.
Ketellapper droog: Ja! maar jij j<
ketel!