Historisch Archief 1877-1940
jl*t .|jjj.;»oo iets nooit souden durven doen. De
Jpdester -beveelt daarop dat .alle priesteressen
beurtelings op den noodlotsleen moeten .gaan
Staan, want daardoor mllen de Goden openba
ren, «ie .de tchuldige is. Zoodra EdLtha op den
«t een j staat, roept zij om.hulp en .daarop bekent
tjj de schuldige te zijn. Zij zal de-i volgenden
.morgen .ter dood gebracht worden. Op .dat
jOOgeohlik .komt echter Eu; olf, die met den (reeds
genezen) koning , de .heidenen al heeft o
verwon.nen, vertelLen.dat zij.niets meer te zeggen .heb
ban; 'dat Editha vrij is en dat hij haar huwen
zal. .Het heidendom ia vernietigd en het.kruis
.Kal. overal geplant worden. Het koor (waaronder
de .priesteressen, die al van opinie veranderd zijn,
Waarschijnlijk .omdat zij voortaan .beminnen
mqgen) .zingt ten slotte een juichlied voor den
overwinnaar.
.HoffuiaTi is ajs componist geen onbfkende
njeer. Zijne vroegere werken hebben bij velen
*ïl groot succes door de zoete en weeke melo
dieën, die wel van weinig oorspronkelijkheid
getnigen, doch voor het oor veel aantrekkelijks
.hebben. In dit laatste werk is gedetltelijk eerie
andere richtirg waar te nemen. In harmonisatie
en kleur volgt hij thars op vele plaatsen getrouw
Wagner. Toch is dit niet precies als een voor
uitgang te be.-chouwen. Blijkbaar zit hem
dat .nieuwe gewaad niet gemakkelijk en
beweegt bij er zich moeielijk in. Ook is het
»Leitmotiv" dat in het geheele werk een hoof
1rol speelt, il. het motief dat op het. christendom
betrekking heeft, geheel genomen in een motief
uit Liszt's »L-s Préludes." l>it moet hem dus
onbewust door het hoofd heeft hebben ge-peeld.
Alles .klinkt echter vloeiei.d en de componist
.toont veel vaardigheid, routine en kennis van
Jtoor en oikest te bezitten en weet van
allehulpmiddelen gfb'uik te maken. De 2 eerste deelen
zijn vrij mat, uitgezonderd het lief.lcduet want
hierin is veel climax; de twee laatste deelen
echter zijn veel warmer geti. t en daar wordt
het culmi- atiepunt op het juiste oogenblik dik
wijls bereikt.
Eene «persoonlijkheid'' is Hoffinann echter
Biet, doch wel iemai d die veel gezien en gehoord
heeft en zrer practisch weet te schrijven. Het
intermezzo van de woud en watergeesten vormen
het derde deel. l it gedeelte stiiat in geen ver
band tot de handeling; doch dit nummer is uit
«en mu/^kaal oogpunt zeer te roemen. Waarom
echter bij het koor van watergeesten die tere
liefdes verklaring van de woudgeesten (bassen)
oi-tvangen, ook tet.oren medezingen, is mij Liet
recht duidelijk.
.De uitvoering heeft terecht .groot succes
sehad. De koren waren vast en hadden «en frisschen
klank. Er was blijkbaar goed gestudeerd en
vooral in het 2e, 3e en 4e Heel was mem*
schoon ongenblik aan te wiizen Drie van Je vier
solisten hadden eveteens veel succes Mej. Louise
Mulder, uit Ui r. ebt. verraste mij in de titelrol
door een zeer warme en goed uitgedrukte
wedergav, terwijl hare schooue stem van veel off< ning
getuigde. Zij wist veel gloed *« ontwikkelen en
spreekt zeer duidelijk uit M-j. Ketntees h»A
op het laatste oo^eubiik de 10! vau ThorhiH
Ovejvei'Oinen. D«t zij die dus met zooveel zeg
gingskracht zonjr, moet haar aU dubbele ver
dienste aangerekend worden. Haar geluid klouk
juist in het lagere reaister ?epr goed.
De heer Anton S'stermans u!t Frankfort had
?eveEeens ve^l succ»s als Kunolf M"t zijn schoon
en krachtig geluid wist hij vee] in !r«k te m»ken.
Hij gaf blijk goede stud.an gemaakt te hebben
en zeer muzikaal te zijn.
Voor een te gevoel'ge voordracht, die wel eens
in een vibrato ontaardt, wachte hij zich echbr.
Als men dit bij alle te zingen frawm aanwendt,
. maakt het op het geschikte ooget.blik niet meer
zooveel indruk. Wij hopen dezen landgenoot
meermalen bier te hooren.
De heer Herm. Gérald, .mede uit Frankfort,
heeft iedereen verbaasd door zijn droge, onver
kwikkelijke voordracht, en men kan zeer terecht
vragen of men niet in een van onze kleine
steden een beter zanger had kunnen vinden voor
deze partij.
Het orkest van den heer Coenen uit Ut,recht
werkte mede. Alles was niet even geacbeveerd
in bet orkest, doch zulke werken moeten ge
woonlijk met n of twee repetities ingestudeerd
worde». Vooral in de houten blaasinstrumenten
w*s de stemming nogal eens onzuiver, echter
moet de fraaie toon van den Ie') clariuettist in
een paar solotrekjpg vermeld worden.
De heer Brandts B'.iys heeft dit werk met
veel liefle en zorg ingestudeerd en men m&s
hem dankbaar zijn dat hij de gelegenheid gaf
met dit werk kennis te maken, terwijl de ver
eeniging Musis Sacrum met hem als directeur
kan worden gelukgeive'.scht.
De uitvoering van Fidelio op denzelfden avond
door de Duitsche Opera kon ik niet bijwonen
Daar Editha een. Lieuw werk is, moest dit
nauurlijk voorgaan.
AANTEEKENINGEN. SCHILDERKUNST.
Da verzameling van kunstwerken dooi-
Nederlandsche schilders, die verloot zul'en worden ten
bate van het burgerziekenhuis van Dr. Berns, zal
in Januari worden tentoongesteld.
Ds heer Tessaro, van de firma Buffa en Zoon
in de Kalverstvaat, hoeft op het oogenblik een
groote schilderij van Monticelli, zoo kompleet als
men er maar zelden een vindt van dien
bewonderenswaardigen en veel te weinig gcsciiatten
meester: een zeer doorwerkt schilderij uit zijn
beste periode.
In .Engeland zal tegen Kerstmis een nieuw groot
eïllustreerd weekbla l onder den titel Black and
White" worden opgezet.
In de Magazine of Art zal binnenkort een groot
artikel over Mauve, van de hand van een
Hol.landsch kritikus, verschijnen'
In Januari zal men te München eene belang
rijke tentoonstelling van vele wsrken van Max
Libermann, uit .alle, perioden van zijn werkzaam
leven, hebben.
De bekende Parijsche kunstkopper, DurandRuel,
.heeft l'Homme a la houe", een der machtigste
schilderyen van Millet, aangekocht voor de som
van 200,000 franc*.
De kunstkooper Bernheim heeft pas twee
teekeningen van Millet aangekocht, waarvan de-eene,
twee herderinneu met schapen aan den kant van
een boscbje, «en van Millét's mooiste teekeniogen
is. HU vraagt daarvoor 25.000 francs.
De etser Charles Koepping, die in ons land zoo
veel naar oude schilderijen gewerkt heeft en vooral
door zijn ets naar Da Staalmeesters, zich vele
naain maakte, is te Berlijn tot professor in het
etsen benoemd. Een locaal betaamd graveur zon
der talent, Eilers genaamd, is daardoor gepas
seerd, en dientengevolge worden door den mi
nister pogingen in het werk gesteld om dien heer
ook een positie te bezorgen, door het oprichten
van een Rijks-gesubsidieerde vereeniging van
Berlijnsche graveurs, waarvan hij zooveel als di
recteur zou worden. Dit plan heeft echter door
do krachtige tegenwerking van invloedrijke per
sonen veel kans op mislukken.
Een nieuw kunstweekblad, wa'arvan de eerste
nummers er zeer goed uitzien, is verschenen, ge
titeld l'Art des Deux Mondes. In het eerste num
mer vindt men een repro Inctio naar een zeer
fraaie droge-naald-ets van Miss Cassatt, en een
croquis naar John Lewis Brown, den pas gestor
ven talentvollen sport-schilder, door Marcellin
Desboutin.
Het volgend jaar zal te Berlijn een groote in
ternationale kunst-tentoonstelüng worden georga
niseerd. Van de medewerking van vele Engelsche
artisten schijnt men door den invloed van keizerin
Friedrich verzekerd. De Hollandsche artisten, die
in Berlijn nooit heel goed ontvangen zijn, zullen
waarschijnlijk niet veel inzenden. Mon rekent
echter ook op inzending van Italianen. Het meesr.
benieuwd er naar is men echter, of de Franschen
zullen exposeeren.
In New Bond Street te Londen is op het
oogenblik eene tentoonstelling van werken van den
grooten Japansclien kunstenaar Hoknsaï. gehou
den door de altijd werkzame vereeniying: The
fine art Society. Evenals de tentoonstelling van
Japansche kunst in het voorjaar te Parijs gehou
den, is deze vooral door de bemoeiingen van den
heer S. Bing tot stand gekomen.
Maar a.nders dan die tentoonstelling, welke een
aper<;u gaf van alles wat er in .Japan wordt voort
gebracht, de producten van eene gchoole bescha
ving, a!le het karakteristieke en artistieke ken
merk van hun landaard dragend, geeft deze het
werk te zien van n enkel hoogstaand individu,
even zeldzaam in Japan als in alle andere landen.
Wel bezit Japan andere misschien even gro<>to
artiesten, maar geen die zoo veelzijdig en zoo
kompleet is. Hij heeft zich geïnteresseerd voor
alles. Hij is klaarblijkelijk een van de wonder
baarlijkste onder de scheppers van vormen en
mouvementen. Het is te hopen dat eenmaal zijn
geheele werk worde geëxposeerd. Dan eerst zal
men, zooals nimmer te voren, weten wat het zegt
een gansrh bestaan, gewijd aan het zien der
dingen. Dan zal de teekenaar aan liet licht
komen in zijn haast en in zijn vreugde om alles
te zien en alles weer te geven.
Dan zal men begrijpen dien koortsachtigen toe
stand, waarin hij zich heeft moeten bevinden, die
aan het einde van zijn leven deze woorden schreef:
Sedert ik zes jaar was, had ik de manie om de
vormen van de voorwerpen te teekenen. Van af
mijn vijftigste jaar heb ik een ontzachelijk groot
aantal teekeningen de won-ld in gestuurd, maar
ik ben ontevreden over alles wat ik gemaakt hel»
vóór mijn 70ste jaar. Op mijn T.'lste jaar heb ik
tennaastebii den vorm van vissdien, vogels enz.
begrepen. Wanneer ik 110 jaar oud zal zijp, dan
zal alles wat ik op het papier zet, elk lijntje, eik
puntje JCKPM.
Hij hoeft dien leeftijd wel niet bereikt, maar
men kan toch gorust zeggen dat hij volvoerd
heeft, wat hij zich voorgesteld had. Hij heeft,
geteekond tot zijn laatstcn dag; in het jaar 1850
is hij op DO.jarigen leeftijd gesforvon. Door altijd
te vereenvoudigen, is hij er inderdaad toe geko
men om door de inflectie van een lijn. door de
plaats aan een pnnt gegeven, het essentieele der
verschijning van wezens of voorwerpen en hunnen
bouw te resnmeeren
Hokusai is een illnstrafenr van boeken, brochu
res, enz geweest, samen 50 deelen uitmakende;
hij heeft verzamelingen uitgegeven bestemd voor
het teekcnonderwijs en de beoefening van hand
werken; hij heeft aanplakbilletton geteekond en
zijn penseel voor allerlei indnstrieele doeleinden
gebezigd. Hij is tosrolijk een geraffineerd dilet
tant en een handwerksman geweest.
In het land en den tijd. waarin hij leefde, was
de kunst voortdurend in COT tact met het gewone
leven. Japan heeft, evenals Griekenland, als
Frankrijk in de middeleeuwen en in de 17de eenw,
als Holland in de 17de eenw haar artistieke vol
heid gehad. Iloknsai is de opperste incarnatie
geweest van dien toestand der geesten en die
begeerte naar schoonheid. Maar hij is een uit
zondering en heeft nu zijn plaats ingenomen on
der de groote artiesten van alle eeuwen
G. T.
II. DE VEER.
Donderdag overlee l te Haarlem de heer II. de
Veer, hoofdredacteur van Het Nieuws i;nn den
l)ci(j. Eene sleepende kwaal, die hem sedert maan
den reeds van zijn bureau verwijderd hield, maakte
een einde aan zijn leven.
De Veer's letterkundige beteekenis, in De
tronriiif/h voor het Joti/:c Holland het best ver
tegenwoordigd,is sedert het redacteurschap van het
Nieuw*, dat hij in Octoher 1871 aanvaardde niet
toegenomen; zijr.e romans Hul/ bloed, Fmt/s Holst,
i'eitro/fen, en de Moderne Schaduwbeelden, of
schoon er veel flink, geschreven bladzijden,in -voorko
men, staan zoo hoog niet; ook van de
Ottdejaars-acond-schetsen, verleden jaar idoor.hem ver
zameld, eene reeks van Sylvester.artikelen voor
zijn blad geschreven, waren de eerste in 'datum,
zich .bij een verouderend genre aansluitend, de
beste. Maar aan het leven der hoofdstad, ook
in letterkundigen zin, nam De Veer jarenlang
een ?werkzaam aandeel; presideeren, vergade
ren, belangstelling toonen .voor hetgeen -goed
en nuttig was, zijn tijd .en raad voor .ieder
over hebben die ze inriep, een echt humaan en
een toegankelijk man zijn, populair in den
degelijken zin, deze eer kan hem met volle recht
gegeven -worden. Aangenaam causeur, vlug en
gemakkelijk schrijver, bezwaren licht tellend, on
dernemend en gereed om zich moeite te gever,
zal bij veel, wat thans in Amsterdam geschiedt,
zijn sympathieke figuur gemist worden.
EEN AANGENAAM BOEKJE.
Kleine en Groote Menschen. Novellen
en Schetsen door Jo VAN SLOTUN". Am
sterdam, Jan Leundertz & Zoon.
Dit werkje is het eerste van een schrijfster, die
zich mag verheugen in drie benijdenswaardige
eigenschappen: een goed hart, talent en eene
volkomen afwezigheid van aanmatiging. De lezing
van dit deeltje is op dubbele wijze aangenaam:
Voor eerst, en voor het publiek in 't algemeen,
omdat de lectuur er van voortdurend onderhou
dend blijft en er geen enkel vervelend stukje in
voorkomt; ten tweede, en voor den criticus in 't
bijzonder, omdat er een aan leg in gevonden wordt,
die, mits de groei van het talent zekere wending
neme, tot nog veel betere productie zal kunnen
leiden.
In de keuze der onderwerpen van het
meerendeel dezer novellen herkent men een goede school:
de realistische school, waarvan Dickens een der
voornaamste vertegenwoordigers is geweest. Hier
mede wil niet gezegd zijn. dat Dickens in de
novellen op schoolsche manier zou zijn nagevolgd.
Het woord school" is nu eenmaal de gemakke
lijkste en duidelijkste term, om een vereeniging,
een groep auteurs, wier werken onderling eene
algemeenc overeenkomst hebben en zich onder
scheiden van de voortbrengselen van andere
auteursgroepen, naar tijd- en rangorde aan te duiden.
Oe auteur, die tot geen school zou willen behooren,
behoort dan toch, in weerwil van zich zelf, tot
de school der. .. stukjesdraaiers. Naast dien, welke
op het gonro der onderwerpen gewerkt heeft,
wordt in den stijl der novellen, meer bijzonder in
de beschrijvingen, in het vertolken der iniirukker,
van stad.s- straat- en binnenhuisaspekten door den
auteur ontvangen, een andere invloed be-peurd,
namelijk die van het Fransche. meer i.og die van
het Russische, naturalisme. Vooral in de eerste
novelle. Nu. dtrlitj jaar"', en in de laatste, welke
tevens de cenige is zonder onderwerp eigenlijk
gezegd en geheel, uit impressie bestaande,
Norembe.rlii;lit'\ is doze invloed merkbaar. Er wordt
daarin eene nauwkeurigheid van waarneming en
een juistheid van benaming der verschijnselen aan
getroffen, die in onze letteren niet zoo veel voor
komen en op de mogelijkheid een er mooie toe
komst voor het talent der auteur wijzen.
Na dei'tit/ j'inr is ongetwijfeld de best geslaagde
der novellen. Zonder eenige overdrijving, zondtr
een spoor van huilerigheid, en integendeel geheel
geschreven in dien soberen trant, waarin een groot
gedeelte van do kracht deser schrijfster gezocht
moet worden, is deie novelle getint met den zachten
weemoe l, die de ecrsto deugd der schrijfster is.
Het is eene eenvoudige historie, eene alte
Goschichte" in de door Heii.e aan die woorden ge
geven beteekenis en waarvan hij zingt; Doch
bleibt sie immer neu, Und \vemsie jnst passieret,I)em
bricht das Herz entzwei" : Juffrouw Bruinings
namelijk is een ou'Ie vrijster, en in tegenstelling
tot andere oude vrijsters, die wol vele, maar meest
fictieve liefdesgeschiedenissen hebben doorleefd,
heeft zij er eene echte doorgemaakt, die, hoewel
ook zeer eenvoudig en hoegenaamd niet bijzonder
zijnde, zijn stempel voor altijd in haar ziel en
op haar leven heeft gedrukt. Ifet is een militair,
een luitenant, met zijn altijd bekoorlijk uniform,
die haar in haar jeugd heeft gecourtisoerd. en
dien zij, als argeloos meisje, ernstig is gaan bemin
nen, terwijl de betrekking voor hem niet meer
dan spel en tijdverdrijf was.
Bijzonder goed heeft de auteur de kennisma
king dier twee, door een regenbui veroorzaakt,
beschreven: hoe zij schuilt niet haar teêre
parasollerje onder een boom aan den weg, en hoe ze lang
zaam, heel langzaam, uit de verte een wandelaar
onder een regenscherm ziet naderen, zonder nog
te kunnen onderscheiden of het een man of een
vrouw i<. Maar allengs onderscheidt zij een man,
on zij denkt: zou hij t kunnen wezen! En dan
haar vreugde als haar vurige honp daar waarlijk
verwezenlijkt wordt! Hierna volgt hunne verkee
ring, maar.... zij is arm en hij laat haar zitten,
om later een ander te huwen. Haar gansche
leven, ook na dat zij later een erfenis hoeft ge
daan, die haar instaat stelt onbekrompen te leven,
volhardt jufvrouw Brninings, in weerwil der aanzoe
ken, in liaar voornemen om nooit to trouwen, en
met een ietwat bitteren en ironischen .glimlach
wijst zij de hofmakers af.
Wij willen eerlijk bekennen, dat wij deze schets
daarmede reeds voltooid zouden achten en ook
als knnstgeheeltje zeer verdedigbaar in haar tref
fende eenheid van eenvoudige levensimpressie. Do
auteur heeft er echter anders over gedacht, zij
beschouwde de novelle, tot hier toe gevorderd,
als slechts half voltooid en heeft haar willen doen
behooren bij die kategorie harer opstellen, die
een onderwerp, eene geschiedenis, bevatten. Juf
vrouw riruinings, dertig jaar later eens voor haar
venster gezeten, ziet een armoedig juffertje voor
bijkomen, wier gelaat haar plotseling bekend, op
een zeer bijzondere wijze bekend, voorkomt, zonder
dat zij nochthans de gelijkenis verder weet thuis.
te brengen. Den volgenden zomer ontmoet zij
hetzelfde meisje als kinder-jufvrouw te
Scheveningen en maakt kennis met haar. Het blijkt de
dochter te zijn van den luitenant, die eens .juf
vrouw Bruinings in den steek liet om een rijker
huwelijk .te .doen, 4wh wien .het later J
geloopen, .zoo dat zijae .nagelatan, doèhttr
hoeftige omstandigheden ..leef t, ..al
op een kostelooze sehuol. 0«k __ r_
.maar met een armen onderwijzer, en »|i»i«
huwelijk. zal misschien wel nooit iets
.al weer.... om het .geld.
Het einde der geschiedenis is, dat j jttfrwur
Bruinings een nobele wraak neemt op*het3tt|tHl
van haar ontrouwen geliefde v-an vroeger, doofijjet
huwelijk dier twee financieel .niojjelijk..t'e.ja*kei
en hen beide zoo roor ; goed gelukfcjg.
De meeste overige novellen verbalen
gebeurtenissen, klein en onbeduidend wat iua
uiterlijke vertooning en hunne bateekeais ,*oor
do samenleving aangaat, maar van, hèt grootst»
belang voor het gemoedsleven en het
gehaele-intieme bestaan der eenvoudige mensehen, tot-wier
lotgevallen zij behooren. Vijf betreffen gevallen
van ouderliefde en ouderleed : Kobussie &laap~O^
Een blok aan 't been, Bloempje, NaarliMis^ Kerst
nacht. Wij zouden de Vrome in 't zwart,.haeme&
ook alleen eene impressie, n moment uit hel
leven eener aanzienlijke vrouw, weergevend, .niet
onder de b"sten durven rekenen; wel daarente
gen nkcl Bart, waarin een aardig voocsal ver
haald wordt van een voogd, die zijn pupil ten
huwelijk vraagt op aandrang van een
zijner.vrieaden. Zonder dat de voogd of de vriend .zulks in
't minst vermoedden, is een andere, oudere vriend
de uitverkorene van het nichtje. Het
gasprek.tusschen voogd en pupil is spannend
ea.zeer.aatnjirgetrouw gegeven.
Van deze auteur is iets goeds te wachten,
Deo. 90. A. 5.
VARIA.
PLASTISCHE KUNST.
Uit Parijs wordt van 8 December gemeld-,
Voor de vijfde maal heeft de beeldhouwer es
schilder Lachenal de invitaties verzonden voorde
jaarlijkscbe tentoonstelling zijner werken in'de
galerie Petit. De nitnoodiging is weder door vele»
met belangstelling opgevolgd: wie de gedachte
dat de eerste mensch uit leem gevormd werd,
een weinig hindert, moet hier heen gaan, 'wam
Lacheral maakt uit klei nog heel wat-mooier*
en eleganters dan do eerste mensch geweest zal
zijn.
Lachenal maakt uit klei alles en alles sier
lijk, planten, dieren, mcnschen, voorwerpen ; wél
is waar niet in zes dagen, want wij hebben hier niet
met fabriekswerk, maar met werkelijke uiterst
eigenaardige kunst te doen. Geen der talloozc
vlinders en vogels, die zich op het email der rijke
vazen en coupes schijnen te bewegen, gelijkt oj
de andere; ieder van hen leeft en ieder -leeft
anders; van dn vroolijke vink, tot de vlugge
zwaluw en de nijdige ekster.
liet voornaamste stuk der tentoonstelling-wordt
gevormd door een grappige vestibule-decoratie;
twee rijen reusachtige marabouts (Algerische
ooievaars) schijnen den binnentredende
met'-komischo buiging te groeten. Aan het eind der beide
rijen stolt een groot decoratieschilderij de lichte.
hreede trap voor, eveneens met beleefd groetende
renzen-ooievaars geflankeerd. Dit is zóó natuurlijk
in zijn perspectivische verkleining, dat het in-een
der morgenbladen met allen ernst a's een spie
gel is beschreven en gecritiseerd. Laehenal heeft
dus Zouxis en Parrhasius overtroffen, want hij
heeft niet vogels en menschen, maar zelfs een
kunstcriticus misleid.
De portretten van Lachenal zijn beminnelijk en
oedgelijkend ; alleen leent zich het procédé'beter
voor ^vrouwenportretten, die te midden -van de
kleurenpracht in de groote panneaux helder prij
ken, dan voor mannengezichten. die door den glans
van bet kleiglazuur onverdiend -geïdealiseerd
worden."
De correspondent van den Frankforter moedigt
de Duitsche Keraraisten aan, naar Parijs te gaan
om het werk van Lacheral te gaan bekijken en
vooral het een en ander ervan aan te koopen met
recht van reproductie.
Uit Albert Ilenschels nalatenschap is thans-een
tweede verzameling teekeningen uitgegeven. Zeven
jaar zijn sedert den dood van den beminnelijker!
kunstenaar verloopen; nog steeds schijnen zija
schetsen even frisch, en men zegt dat er nog
genoeg is om eeu pair maal als kerstgeschenk
geleverd te worden. De titel is Allerlei OMS
llendscheVs Sk'.'-ïenniftppL-n ; de uitgever is M.
Hendschol te Frankfort ani Main; het werk is
met een portret van den kunstenaar en diens
devies; Nulln dies sine linea, versierd en bevat
veertig bladen, meest straat- en kinderschetsjes,
schalksch en naïf, zooals die welke in 1872 het
eerst den kunstenaar populair maakten, maar er
zijn ook grooter en ernstiger cornpositiön onder.
| Op de verkooping Sollykoff te Parijs heeft.mea
weer de prijzen voor Vieux Saxe (oud Meissener
porcelein) tot een enorme hoogte opgedreven. Vier
figuurtjes, de vier werelddeelen", golden 2750
francs; een herder en een herderin 1530 fr; een.
porseleinen cupidootje op een wagentje in
goudbrons, l:S50 fr.; een schaakspel van 32 figuurtjes,
als Turken gccostumeerd, 3000 fr.
Ook andere voorwerpen maakte hooge prijzen,
een ri-rjulateur du temps Louis XV, van Chevalier,
horloger du roi, 3400 francs; een penduie met
candelabres, goudbrons van Lenoir, 3100 francs.;
een kleine marmeren groep Louis XV, Apollo en
de slang Python, '2580 ir.; twee marmeren meisjes
kopjes, style Clodion 6900 fr.; twee marmeren
kinderfiguurtjes XVIlIde eeuw, 5150
fr.Dekunstmeubelcn gingen ook verbazend hoog, en zelfs
moderne kunstboeken, bv. Dn Sominerand, Le3
urta au moyen dye, 1000 francs.