Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
ten Tolle bewust zijn in hunne preek alles sezogd
ta hebben wit tot stichting van de gemeente
noodig was.
D» vaste groepen van werkelooze sjouwers, die
andera geregeld op vaste standplaatsen liefst
daar waar zich bruggen met leuningen bevinden
samen schol en, om elkander zuchtend en klas-end
hun nood en ellende mede te deelen. zijn spoorloos
verdwenen. Zekere strenge vorst bezorgde allen
op stel en sprong eene aanstelling als baanveger
ot leverancier van warme anijsmelk aan
schaat?enrijders. Evenmin illustreeren schilderachtig
gekleede straatjongens onze trottoirs en stoepen, daar
dez« jongelieden verre de voorkenr gevsn aan het
glijden op de gfstolde grachten, hown hetloopen
fluiten, schreeuwen of belletje trekken op den
beganen grond.
Ja, het ijs is de toivenaar die, lijnrecht in
strijd met den tegenwoordigen natuurlijken loop
van zaken, het groote wonder verricht heeft, dat
nu eens de stad. ondanks al hare. aantrekkelijk
heden ontvolkt is, ten bate van het platte land,
?waar op het oogenblik de schoonste dames en de
deftigste heeren een onafzienbaar veld der be
schaving met schaatsen vinden.
Z.
Kunst en Letteren.
HET TOOVEEL TE AMSTERDAM.
Schouwburs Frascati: Br. Ms.
Pinaforf. Bagatelle.
Grand Théatre: Possart.
Salon : Birouk, de Kroaat.
Men zal zich herinneren hoe het Engelsche
gezel«chap, dat in het Grand Théatre het eerst de
Mikado vertoonde, ook een ander» operette voor
het voetlicht bracht, srftiteld Pa timen Daarmee
werd bedoeld een satyre op een Engelsehe
modedwaasheid. het dwepen der z, g.Ae=thetica: ^n in
de Gondeliers, de operette bij de heeren Prot in
dit jaar mede vertoond, namen de bewerker- een
loopje met denjserbied der Engelschfn voor hooge
tite's, met hun^ntrigeeren om een man met een
mooif-n naam onder bun vriVnrlen te mogen tellen.
De nieuwe operette van Gilhert en Sullivan
door de dbec*euren van den Frascati schouw
burg gemonteerd. d<»n naam dragende van ffr.
Ms Pina.fore. is in hoofdzaak een charge op de
steeds zoo hooggeroemde Engel«che marine,
Waarop toch eigenlijk zooveel aan te me ken is.
Zon wordt de ce^oonte om ^p haHiye wijze
te vloeken gehekeld door de verschijning van een
kapitein tpr zee, commandant van de Pinafore,
Wf]ke als ergste uitdrukking van toorn zegt
«Bflkkerloot."
De kloeke zeeman zingt o. a.:
»E^n onvertogen wonrd
»Wordt nooit van mij gehoord,
»A1 ben ik somtijds onte^re
«Sreel ik soms op mijn poot,
»Dan roep ik: «saVke'loot'"
»Maar ik ze.ïnimmer: G. V. D.!"
Het is ook bekend, dat vele der Hooggeplaatste
officieren van de Briteche vloot alleen manneta
zijn van de theorie, e» nic-t van de praktijk. Dat
feit wordt beween door den admiraal Sir Joteph
die vertelt hoe hij als loopjongen op een notaris
kantoor b=>sron, jo"gste klerk werl daar- a
fxamen deed voor cardidaat. chef van de firma wist
te worden, in het parlement werd gekozen en
eindelijk het tot admiraal bracht.
Het eenige roer, tot dusver door hem gehan
teerd, bezingt hij aldus ;
«Als man van de wet viel ik in den smaak,
»Zoodat ik gauw aan 't roer stond van de zaak,
»En dat wa« wel het eenigst roer misschien,
»Dat ik iaderdaad tot dusver ooit nog had ge
zien.
»T>at roer hanteerde ik toen zoo kolossaal.
»Dat ik daaHoor geklommen ben tot admiraal."
Als leefregel voor adspirant-zeeofficieren geeft
hij dan ook op :
»Gast nooit naar z-e, blijft in bet kantoorlokaal,
»Dan wordt ge nog misschien becoemd tot ad
miraal."
Het is met deze saus, dat de liefdesgeschie
denis van Ka/ph den lichtmatroos, en JoJCphiiie
de dochter van den scheepscommandant voorge
zet wordt, en het is te begrijpen, dat die saus
niet het minst belangrijke deel vatt het gerecht is.
Ds liefdesgeschiedeni-i op zichzelf i.s ook niet
alledaagsch, "want Ralph en de
scheepscommaudarit waren tegelijkertijd als zuigelingen aan een
vrouw toevertrouwd, die hen beeft verwisseld,
zoodat later blijkt dat Ralph geen lichtmatroos,
maar neef van een pair is. Hoe liet echter mo
gelijk is dat de vader van Jose.fi/tiiia zijn
medezuigeling zoo vooruit is gegro-id, dat hij een
huwbarèdochter heeft als Ralph nog ia 's leven*
lente staat, is een vraag, die de auteur misschien
zelf niet zal kunnen beantwoorden.
Nog meer bevreemding wekt het feit, dut de
kapiteiïi, a's hij zijn lioogen rang heeft moeten
verlaten, verliefd blijkt te zijn op dezeit'.ie diime,
bij wie hij als zuigeling werd ui'besteed.
Meu moet zich over deze onwaarschijnlijkheden
echter niet moeilijk nixken en liever letten op
de huppelende melodieën, een bijzonder soort
airtjes, waarvan Suliivan het geheim der samen
stelling schijnt t« bezitten.
Het drc-iratief is in den schouwburg Frascati
wel de moeite van een nauwkeurig*) beschou
wing waard. Is het echter te vera'.-t'voordt'.u
dat 'de brug voor de laatste mast staat, eu dat
er geen geschut aan boord zichtbaar is ?
I'ie mon'eerii'g is over het Algemeen goed ge
dacht. Steeds st:at een adelborst op de brug
op den uitkiik, en op de aflossing wordt gelet.
Boot«lui zitten nu en dan in het want om met
het splitsijzer ter hand het tuig na te zien.
Als het duister wordt zift men op A'.' brug
lantarens met gekleurde glazen, die ook
uau-ykeurig bij zonsopgang uiigebluscht worden. De
matrozen zijn eerst in klein, maar als dr-, admi
raal komt, zoowel als de officieren iu groot tenue.
Dit zijn alle bewijzen, hoe goei de regie bij
de hh. Prot in orde is. Moeten echter de ma
trozen den sabel niet op zij hebben als de
opperofficier aan boord komt en zou het niet plechtig
heid aan de ontvangst bijzetten als met klein
ge-chut een paar saluutschoten werden gelost ?
Menigeen zal van oordeel zijn dat uien bijeen
operette niet zoo nauwkeurig moet toezien, maar
waar zooveel voor e»n goeile monteering gedaan
is, meen ik, dat het verkieslijk zou zijn als men
naar de meest mogelijke volmaaktheid streefde
Over de acteurs «-n actrices valt wei'ig te zeg
gen. Zij zijn bekend, en Kiehl al» de Admiraal,
Kreeft, als de Kapitein, De Kenkelaére als Ralph
vormen een ongeëvenaard drietal. Van de heeren
moet ootf in het bijzonder genoemd worden
de heer Brok die me: een zeer goed geluid de
klein» rol van Diek P-uttinyblok zong.
Mej. Terhoe.en zag ik LU voor de tweede
man! optreden. Zij heef. een zeer zuivere en .
asngenaine s'.em, maar haar spel laat nog altijd
te weuschen over.
Daar Rr. Ms. Pinafore fleoh's twee bedrijnen
telt, en een Amsterdammer altijd bet bepaalde
aan tal uren voor zijn gf ld ineen schouwburg wil zit
ten (hij bromt als hei te lang duurt, maar ook als
hij te vroeg op straat staat) geeft uien een stukje
vooraf, getiteld Bogalrlle, van Her.tor C'éuiienx
fn Ernfst Blum, muziek van Off'enbach. Dit
stukje viel minder in mijn smask. Ik vond ook
dat noch mevr. Budcrman, ijoch mevr. Wester
hoven toen ik de voorstelling bijwoonde, met
haar gewone opgewektheid spreiden. Kreeft, die
ook hierin optrad, was verbazead dwa.is.
Pos?art heeft in het laatst der vorige week
zijn afseheidsvoorstellis g gegeven. Een aantal
kransen werden hem aangebo ieti en de regis
seur Hans Meery sj.rak hem op het tooneel tce.
De heer Possart schijnt vooreerst sreen pi in
te hebben t'rug te komen, naar men verneemt
gaat hij in het. voorjaar naar Moskou.
Hoewel ik Possart steeds za'. blijven eeren als
een nauwgezet kunstenaar,, kan ik het niet be
treuren, dut hij voor lanuereu tijd afscheid ge
nomen beeft. Komt hij nog eens wat nieuws
laten nieii, dan zal hij velen weder even welkom
zijn als vroeger. Zijn gewone rollen heeft hij m.
i. in Nederlar.d in iederen zin afgespeeld.
H<-t gezelschap dat met hem optrad zal ook
met Juukerüiais, die nu verwacht wordt, spelen.
In de» Salon des Variétés heeft me'> f en paar j
da>en een stuk gespeeld, getiteld Birouk f/e j
Kroiiat. In Parijs had het succes gehai, hier
is het een fnilure gewt-est. Het stuk was m. i.
ook berekend op een groot toouetl, waar ve.el
soldaten bun generaal konden volge-i, waar in
het huis vat) den oud;;n h« er een mooie ar >ote
trap aangebracht had kunnen worden als p'aats
om den moord te plegen, maar men mort roeien
met de riemen, die rnen Ijfeft en nu kon meu
iu den Salon niet tegen den srroorn op.
Euii-,1! de directie heeft reeds en ander s! uk
aangekondigd. Ik wet*sch huur van harte wel
slagen.
Vooral omdat na de sltriiüg, zij moge dan
gedwongen zijn geweest of ni.-t, wel wat voile
zalen in flkeii schouwburg ge.wenscht zija. On
gelukkig wacht meii daar nog op. llt-t ijs hüuit
de gezonde meusthcn uit de schouwbiuyeu.
De koöis in sommige zalen bovendien bar;
men apiilaudisseert met voetgstfaupel tegen wil
en d au k.
Ik heb dan ook de vrijheid genomen mijn
schouwbu'gbez-.ek tot boveavirmelden te
bepetken.
FJI.
MUZIEK IN DE HOOFDSTAD.
Er heewi.'ht op muzikaal gebied geen stilstand,
want i a'jwfcüjks zijn de deuren van theaters en
concertzalen heropend, of cl-.-, voorstellingen en
uit-'oeriiiaeu zijn roet, clubbeU; kracht hervat.
Ik heb thans niet minder dan vier uitvoeringen
te bespreken en zonder lange inleiding begin ik
dadelijk niet de vermcldiu^ van een en ai der.
Van het ab;junemeut.-C')i eert iu hei Concert
gebouw, waarop Mej. liona Kibeuschütz en de
Heer Paul H.iase zich deden hooien, woonde ik
de eerste helft bij.
Den heer Haai-e kon ik rjkt meer boorcn, doch
daar ik veruam dat Lij ui, ;i avond nic-t uned
gedisponeerd w;is, is bot uok beier eeue
bespiek'iug over dezfn z:i;is:er t" t later uit te sttlieu.
Mej Kibcnachüu spei-Ide het E mol c:u.cert
van Chopia vooral ttchuisch eu rbythmi ch op
voortrtfli'iijke wijze.
Bij eene nog zoo jor.ge virtuoze vond ik ecg
zeïiieii eene zoo geprunoneeerde rhythmirk.
De voordracht kan nog aan warmte winnen,
doch dit is> niet onnatuurlijk. Op dien leeftijd is
het spel bij virtuozen van bete 'kenis ol' te harts
tochtelijk en r.iet. geaeljeveer.1 genoeg, of zeer
accii'iint. doeii niet di--p givioeg gevonl,!.
Uit alles bie.-k eelitt-r dat. nit-j. Kiber.sc'nü'z
eerje zier mu/,ik;.le j;ari;ur i.-, en dus zai deze
pianiste, wanneer zij eenmaal den strijd van het
leven hteit leereu kennen en den ernst van het
luveti heeft ondïii'oiidtn, ook muzikaal dieper
gaan. voelen.
Van de uitvoering va'i oe ecrsie siuibniie van
Beethoven m>-et ik v-'i-l goeds zorgen. De
uitVi-ering was bijzonder ;re:^;hevei''ni e» tocit zeer
m;!uui'lijk. leier kunsltuaa.' we^-t, dat deze
.-4111luijie door di'rttanten als de g-fiiniikkeiiJKste
'.vordt beschouw], h-.i
van moei-lijkhtvK::! eüHè-, a--. rl ijk.' i:!'!ai:s. Uat
alles dus zoo natuurlijk eu gemakkelijk klonk, is
eene gro'.>te ver.ji.^.M.'iLe
Do beiïek'iriinir vau het pi:i;io-coi<cert was
eveneeus voorlKilolijk.
De Fransche op°ra gnf den volronden avond
Miynon iu het Paleis voor Volksvlijt. Er woei
een flinke rioordoosten win'} do:tr de zaal, die
zich tot eea orkaau verhit f ais het scherm
opgiriir, en wie onder dc-/.e omstandigheden geen
medelijden heeft niet de zangeressen en zangers,
die iu zomerkleeding ;d zi'iyeu.le en bevriezende
huuise gevoelens moeten uitt'J, verklaar ik voor
een barbaar.
Ik moet bekennen dat deze opvoering tevens
haie komische zijde had Het vrouwenkoor trad
op, zich duchtig in de h'iüden wrijvend. Philine
liet zich een wannen shawl hslen (en zij had
gelijk!) ; daarna zaten Wilaeltn Meister en Laërte
in de open lucht te dejeuneeren en Rijnwijn te
drinken, terwijl in de 2e acte Mignon zich
dapder aan een goed nagebootst vuurtje zat te
warmen (zij zal dien kouden haard wel verwenscht
hebben!) Dit laatste beschouw ik bepaald als
eene Tantaluskwelling!
Toch kwam er langzamerhand wat leven in de
voorstelling. Ik zal maar niet vertellen, dat de
voorstelling beneden het middelmatige bleef, dit
spreekt vanzelf; evenmin vermeld ik, dat de
machinist iedertn keer weinig lust betoonde het
scherm op te halen.
Zaterdagavond had ik weer mijn plicht te ver
vullen in de zaal van het Concertgebouw, w^iar
de Maatschappij tot bevordering van Toonkunst
weer een afdeeliu;>smuziekfee.-t gaf. Ik vroeg mij
zelf af, of de titel van muziekfeest voor alle ge
regeld terugkeerende uitvoeringen goed gekozen
is. Het is waar dat de tegeriw oor-Jige groote uit
voeringen van hetzelfde gehalte zijn als de slechts
van tijd tot tijd weêrkeerende muziekfeesten. Bij
vroegere muziekfeesten was het echter werkelijtc
feest". De burgemeester (n.i. als hij van muziek
hield) was eerevoorzitter van de feestc mi missie ;
alle kunstminnende Ktadgeriooten staken de vlag
gen uit, alle besloten kringen stonden open voor
de medewerkenden en muziekfeestmirmaars, eu de
dames van het koor die van elders medewerkten
werden bij de voornaamste ingezetenen te logee
ren gevraagd. Alle kunstliefhebbers verbroederden
zich tot het einde van het feest, de zaken ston
den dikwijls stil, en voor de kunstenaars zelve
was dit tevens (en dit is nog) een aanleiding tot
aangenaam samvnzijn en onderlinge kennisma
king, evenals dit bij de congressen voor de let
terkundigen het geval is.
Men zou mij echter terecht kunnen verwijten
dat ik te veel aan het woord feest blijf hangen;
te meer nu deze uitvoering als zeer goed ge
slaagd kan beschouwd worden, en dus leg ik
mij maar bij dezen titel neer.
liet programma bestond uit: ,.deCaecilien-ode"
van Handel, »Furirnscerie" uit Orphcus van
Giuck. «Finale" uit Loreley van Mendel*sohn.
sEbapsodia" van Brahms en »Chorp>ia»tasie" van
Beethoven S'listeu -.varen: de dames: Wilheliny,
Hermine Spiesz eu de heer Iloï/ruaiis.
Wat het koor aai'gaat, werden de sceue uit
Orp/teus, de ll'iapsodie en de Ciiorphantasie
het best uitgevoerd, eu wat de sataeusteiliay van
bet koor aangaat wart-i. de sopranen en ba^seu
het meest te roemen.
Tenors zijn uu eenmaal overal schaarsch en
de alten hadden, het groote a u tai in aanmerking
genomen, veel meer klank ku: nen ontwikkeieu.
Het heereiikoor is bijzonder teroeuien in Brahms1
Khapsodie, om de zeer discie.te wijz^ waarop
het den altsolo teeundeerde, iu de Lorrlry echter
was het mannenkoor vooral in de snelle lïgureu
wat onduidelijk.
Dr- Ch'rphanta-ie klonk zeer frisch en dus mag
ik van de koren veel goeds zeggen. Van de so
listen noem ik mej. Herminc rfpiesz lift eerst.
Met hartstochtelijke en bezielde voordracht wist
zij iedereen in verrukking te brensrei), zoowel in
de scène uit Ofjiliüun als ju de Khapsodie. De
uitinijeij van smart en wanhoop en haar beroep
op de ftuiën waren klassisch schoon, en zelis
v.'ist zij met het reeds te vaiik geboorde: Ach
ieh habe sie verloren", grooten indruk te maken.
Mej. Wilhelrny, die in de Caecilien-nde vrij
onvoldoer.de, wa-'., beviel mij in da isii^li;ij veel be
ter. Daar zij iu het tiooge register blijkbaar
alleen niet krachtsir.cpaüijüg kon zingen, «as de
Lunlry dan ook meer geschikt voor hsar.
De heer liogman?, die slecatu eene kleine partij
had te vervullen wist weer door zijn krachtig
hekier orgitxn < u duidelijke dictie den gewonen
indruk te inaken.
Het orkest van het Concertgebouw is zeer te
prijzen ; vooral de zorgvuldige begel'-icling en de
lammer falende aandacht van alle leden brengen
vee! bij tot het w el-lagen van het geheel.
De heer Köntgen had zich blijkbaar ve'-i moeite
voor deze uitvoering gegeven eu door zijne echt
muzikale opvatting wist hij eeu schoon geheel
te verkrijgen.
l u ite Chorphauta-ie vervulde de heer Tïntgen
tevens de [liaijt.-psrtij. Ondanks het gewaagde
var. die oiirlr/rfcruinsr, ril. al spelende koor en
orkest te dirigeeren liep dit nunuopr goed \ra.n
stapel en de imer Kö^tgei! toonde dit werk
gehetl in zich te hebben opgenomen.
Ten slotte moet ik nog melding maken van de
soiiéo voor kamermuziek, door den heer \V. Ke.s
gegeven Het programma v/as zeer interessant,
daMT er twee werken luet bluasinstruuieiiteu
werden uitgevoerd, benevens het zoo zelden
..'?>?spi-cM'-! strijkkwartet op. loO van Beethoven. De
werken voor kamermuziek met blaasir-strumeiuei:
\vonien in het hnite'.ilaud ho» langer hoe meer
ter uitvoering gek.,zet), vooial nu mea
te^euwoordig zoo>eel voonreflclijiie kui-stennars op
die instruineüteii bezit.
liet sextet van L, Tbuille (een j./ug Du't»clier,
naar ik vernam) voor piaiio, lluit, oboe. ciarinet,
fagot eu hoorn, werd door de heerei;:
Hutscheumijter, D;.brneu, Krüger, Carpentier, Lange eu
Breedhofï' c^p ze. r inu/jkalo wijie vertolkt.
Het is een ii.w-ressante comjiositi.", die van veel
talent olijk geeft. Wel is Brahms wat veel
sprekend ingevoerd, doch als stijl is het zeer te
roemen.
tiet kwartet van Beethoven genoot eene zeer
respcctable wedergave. iir moet streng e;i lang
geoefend zijn om dit zoo uit te voereu, ais men
deduide'ijkiiei liu aanmerkiügnreint ieiude
voor'ii.-ieiu viel of) te merken. l)e heeren Ke:-, illadky
Meerioo eu iilot-si-l kuiiin-n dm tevreden zijn.
M!en noemt dit kwartet dikwijls ondankbaar
Dit is echter eene verkeerde uitdrukking. Wordt
het werk door de uitvoerders begrepen en naar
waarde vertolkt, dau wordt het ook door d<; huur
ders begrepen en gewaardeerd.
Het octtt van Sch.ubert voor strijkbwintet,
clarii.et, hoorn en fagot was een schoon slot. iu
dit werk ontwikkelden alle medewerkenden hunne
talentvolle hoedanigheden en de heer ICes zij dus
met deze eerste goed geslaagde soiiée geluk
geweuactit.
AN MILLIGEX.
AANTEEKENINGEN. SCHILDERKBSBt, ".
In Engeland heeft men in den laatste» tjjjt
verscheiden schilders, die braaf wat schrijven e»w
hun kunst; er zijn er nitstekenden onder, Whistlar
had ook zoo prachtig het voorbeeld gegesen.
Natuurlijk zijn er critici van professie dio ziek
boos maken dat bun werk hun op die manier uit
de handen wordt genomen door degenen wien de
zaak wel het meest aangaat, en die het dua ook
beter doen Tont comme chez nou*. WaltCf
Sickert, de talentvolle teekenaar en schilder, spreekt
er over ia een inleidend woord tot deu catalogus
eener expositie van teekeningeu door den schilder
Jameg, dezer dagen te Londen gehouden.
Hoe is het, dat reporters en handelaars, pro
fessoren en persgroothedrsn straffeloos mogen
schrijven over do oude meesters, terwijl elke poging
door oen schilder gedaan om uit de klassieken
der schilderkunst canons van kritiek af te leiden,
dienstig om bij werk van onzen tijd te worden
gebruikt, voor eene impertinentie wordt aangezien?
Wij schilders brengen ons halve leven door met
de oude meesters. Zij zijn heel wat meer in ons»
gedachten, dan het ministerie of de oppositie of
do laatste operette en we bobben zoo zeer recht
om over hen te spreken als iemand ter wereld.''
Te Londen heeft zich een comitégevormd, zich
ten doel "tellende eene beweging te creëeren ora
door Engeland de beroemde marmer-reliefs ran
het Parthnnon aan Griekenland temer te doen
geven. Het idee is genereus en artistiek. Lord
Elgin liet in het begin dezer eeuw door list
en door zijn persoonlijken invloed de fries van
het Parthenon rooven, en het zou Engeland pas
sen dien diefstal ongedaan te maken. Maar boven
dien zijn de friezen thans in het geheel niet t»
zien, zooals het zou behooren. nl.'vijftig voet bo
ven den grond en in hun milieu en in hun ver
band met de architectuur. En het eenige Par
thenon staat geschonden.
Of het echter met de bekende Engelsche poli
tiek zal strooken, zoo iets te doen, staat -te be
twijfelen.
Het aantal schilderijen van Kemhrandt die in
zijn vaderland zijn gebleven, noemt snel af, zestt
het Journal de* nrtisten. Er zijn er in Nederland
nog n-en-twintig. waarvan er dertien aan
musea, roebehooren (dit cijfer is. zoover we kunnen
narekenen juist) on acht aan particulieren. Ge
durende de zes laatste jaren werden viif werken
van Rembrandt naar den vreemde verkocht en
drie werden er door Hollanders terug gekocht.
Het Journal verzuimt er hij te zeggen, dat man
onder de dertien werken van Rembrandt die aan
Hollandscbe musea toebehooren, nu juist de
allermachtigste werken vindt.
De Italiaünsche couranten vermelden, dat er bij
een dokter te T'adua. den heer ZntH. een authen
tieke Titiaan is ontdekt. Het doek stelt voor
den Heiligen Ilieronyrans.
Tn Bolgiëis een nieuw tijdschrift voor Kunst,
Literatuur en Muziek ongericht, getiteld La Bevue
Bel(/e Illustrée.
Twee merkwaardige vondsten zijn onlangs in
Diiifschlaml gnrlnan. Te Neurenberg heeft- men
op den zolder van een ond hnis be«chilr)prde gla
zen ontdekt, zorgvuldig ingepakt in napieren af
komstig nit liet bfffin dezer eenw. Bevoegde
ondhpidkenners beweren dat het fle p-lssrarnon zijn
van het onde Monster der twaalf Broeders te
Neurenberg geschilderd door de hand van Albrecht
Diiver zelf.
Pe tweedn vondst geschiedde op Tiet kasteel
van Ortondnrf. waar vier prachtige schilderingen
nn glas ziin jrevonrlen van de hand van Hnbons.
Kenners nit Mnnrhen schatten deze stukken op
eene waarde van f 100,000.
De Angelus" van Millet. die zooals wij meld
den, weer in Frankrijk terug zon komen, moet.
waarschijnlijk nog in Amerika blijven Voor zij
narrHijk ingesf-heent mag wonlen z'il'nrt de ver
zenders aan nitgairirtn rechten oen swi (-(3 beta
len hebben vn,n l«,50!) dollars of ?41550.
Men moet liet maar weten als men in Amerika
schilderijen koopt. G. T.
Mus. I-IÜ1ÏPIIRY WARD.
Het zou een aardige vraag kunnen zijn, of
mevr. Hnrnnhry War l Viet, Tneost t.'huis" is in
het prachtige huis in R.nssell-pqiiRre. dat zon eoed
bekend is bij het grootste gedeelte van <le
letterkundigo wereld en bij niet weinigen der uit
gaande" lieden van Londen, of te midden der
heiden, op de heuvelen van Snrrey. waarheen zij
ijlt om het werk te verrichten, dat haar wer
kelijk het nnast aan 't harte ligt. Inderdaad,
haar twee tehuizen komen nvereon nier, do twee
zijden van haar leven. Het huis in Bloomsbury
behoort bij dien gevalden en toch dorren,
maatschappelijken cirkel, waarin zij. goliik andere
incnsche.n van geest, hnar gezondheid, tijd en
talent verkwist, om don philisters genoegen te doen,
dio wel zoo goed zijn te erkennen dat menschnn
van geest" een aantrekkelijkheid freven aan overi
gens onaantrekkelijke partijen. Het nieuwe huis
teflaslemere past bij het. kalme leven van denken en
studeeren. dat zijn vrucht heeft gedragen, zoowel
in haar bewonderenswaardig litterair werk, als in
hare tendenz-romans en plannen voor de hervor
ming der menscliheid. Hier. in de bevallige
wijkplaats, door den smaak van haren echtge
noot, kunstcriticus in de Times zon
betooverend gemaakt van kleur en teekening, wordt
haar werkelijk leven geleefd, haar waar belang