Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER,/WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
B|jn dolk is het kind gewond de rechter van
Instructie is reeds vooruit overtuigd, dat niemand
anders de schuldige is. Henri wordt door zijn
vriend, den inspecteur, gevangen genomen. Deze
twijfelt aan de juistheid der verdenking en be
gint al dadelijk den draad verder te zoeken.
De justitie opent tegen Henri een geding, dat
?wel eindigt met zyn vrijspraak door de jury, maar
met zulk een klein stemmenverschil, dat die
neer onteerend is dan een veroordeeling.
Het gesprek met den rechter vati instructie en
het debat der juryleden zijn zeer frisch en
goedgeschreven tooneeltjes.
Er Bleekt een satyre in op den ambtenaar, die
een verdachte dadelijk behandelt als een schuldige,
een gewoonte, die bij vele politiemannen bestaat,
en op de samenstelling der jury's.
Vermakelijk is vooral de houding van het jury
lid Touttebique, die meent dat men. nu drie dagen
l»ng het voor en tegen beschouwd is, toch geen
.onschuldig" kan uitspreken. Na al die moeite!
dan gaat de aardigheid er af.
Na deze uitspraak gaat Henri met den inspec
teur Madecasse op reis om den waren schuldige
op te sporen, en laatstgenoemde krijgt in Mexico
den draad in handen. Hij doet nl de ontdekking
dat de diamanten van mevr Nogarette aldaar van
de hand zijn gezet. Nu moet hij den verkonper
opsporen. Intusschen is Henri verplicht terug te
keeren, omdat zijne moeder ziek is en wij zieu
hem in het 6e tafereel bij haar komen. Nu ver
neemt men ook dat Genevièce, de dochter van
den bankier, bij wien Henri in dienst was, ge
dwongen zal worden te trouwen met C/avorgnan,
dat is de zeevaarder, die den diefstal pleegde.
Hoewel Henri hier zeer over terneergeslagen
ia, gaat h\j voort met te werken aan de taak die
hjj zich zelf oplegde. Hij heeft vroeger de medi
cijnen bestudeerd en wil nu alles aanwenden om
Klein Duimpje van zijn stompzinnigheid te gene
zen. Dit gelukt langzaam en eindelijk zal een proef
genomen worden of het mogelijk is het
herinneringswrmogen van het knaapje weer op te wekken.
Zoo komen wij weer in het kantoor. De metselaar
zal, evenals op den dag, toen de misdaad gebeurd
is, roepen om kalk. Henri zal gaan vertellen van
Klein Duimpje en als hij het mes opheft hoopt
h\j dat de kleine jongen weer den indruk van den
schrik zal gevoelen en zijn geheugen terug krijgen.
En het gelukt. Als Henri den dolk ter hand
neemt, staat den jongen eensklaps de man weer
voor oogen, die hem verwondde en hij kan nu
het verhaal van de misdaad doen Alleen n ding
blijft duister. Hij kan den naam van den dief niet
noemen. In zijn. gedachten is het steeds de Wilde
man.
Intusschen heeft men het luiden dor klokken
gehoord, er wordt een huwelijk ges-loten dat
?-van Clueorgnan met Genenere. Zij komen uit do
kerk terug en als het jonge paar binnentreedt
roept Kiem Duimpje eensklaps: Dat is de dief P'
en ziet ! Madecasse, die het spoor in Mexico
vond. i., daar om die verklaring te bevestigen
Clacorgiian zal in hechtenis genomen worden,
doch doodt zich.
Deze vergelding is natuurlijk gekozen met het
oog op Géneviève, die nu weder vrij wordt en
voor Henri bestemd is.
Behalve de tafreeltjes bij den Ambtenaar van
het Openbaar Ministerie eu in de jurykatucr is
er weinig opmerkenswaardig in dit. drama Ik
heb tegen deze politiestukken de grief, dat er te
veel vertoond moet worden op telkens verschillende
plaatsen, waardoor men tot de verdeeling in
tafreelen komt, die zeer hinderlijk is voor het
behouden van indrukken. Ik vindt het onuitstaan
baar als het gordijn om de tien minuten omlaag
gaat.
Als zedenbeeld heeft De Wildewm waarde
door de eigenaardige behandeling van de stof.
Een succes zou ik het stuk zeker nooit heb'jen
durven voorspellen, on dat nog minder als de
vertooning zoo afloapf, als dit liij de eerste voor
stelling in het Grand Théatre het geval was. llt't
was bepaald ergerlijk, zooals het souffieurshokj.'
het aaiiirekkirigsuunt van den g> heelen avond
bleef Men keek de autoriteit, die daarin ver
scholen zit, letterlijk de woorden uit den mom!,
en alleen de jongejuffrouw Bigof. die voor Klc-iit
Duimpje speelde, was goed in haar rol te huis.
En ofschoon het optreden van kinderen van die
jaren rn. i. nimmer in den dierst der kunst toe
gejuicht mag worden, moot ik erkennen dat het
kleine meisje haar familienaam eer aandeed.
De heerun Bouwmeester, Sdmltze, do Boer en
Wensma trachtten een kleurtje aan hun spel te
geven, maar /ij vermochten den indruk niet weg
te nemen, dat, de acteurs weinig ingenomen wa
ren niet. het i. g. drama, en al kau ik mij voor
stellen dat zij hun krachten liever aan iets beters
Wijden, ra i. mogen zij hun nieening niet aldus
aau liet publiek kenbaar maken.
De heer Junkermann is nog eens opgetreden
als Onkel Briisig. en tweomulen in U user Doktor,
vroeger hier ter stedövortaaid en vertoond.
Een bezoek aan deze voorstellingen is zeer aan
te bevelen. FE.
MUZIEK IN DE HOOFDSTAD.
Klagen ook de theaterdirecteuren allen zoodanig
over leé.ge zalen, dat hot hart u van medelijden
dreigt te, breken, het Concertgebouw knn zich
Steeds over trouwe opkomst van hare leden ver
heugen, daar do leden er blijkbu.ar prijs op st»llcn
van hun lidmaatschap een ztvr trouw gebruik te
maken. E;i als or dan concerten gebodmi worden
waarop Mevr. Therese Carunno en de beer Ku^è.ie
Isaye zich doen hooren, dan zou men door te huis
te blijven veel verzuimen.
Mevr. Carcnno had in een vorig jaar hare re
putatie als pianiste reeds gevestigd, zij behoefde
cue thans alleen op te houden. Ik hoorde haar
voor het eerst en kan dus in geene v.TjjoJijking
treden. Ik kan alleen zoggen dat ik vooral van
haar spel genoot in het concerr van Max Dowei
hoewel hst 4e concert van S'iiut Saëiis, dat, zij
vooraf speelde, ais compositie oneindig hoogs-r
staat. Voor dit laatste concert blijf ik de inter
pretatie van Fransche virtuozen en van den Pool
l'aderewski preferueron. ZooaU iaën weet is
laafstgenoemde pianist op het uogeublik het troetelkind
van de l'anjsche High-lite (lek-lief, zooals men
daar zegt) en eene soiree ten huize van een
lek liefeur" waarop Paderewski iets zal voordra
gen, is in staat alle gemoederen van blijde verwach
ting te doen kloppen. Afgescheiden van het
groote belang dat men aldaar in Russen en
Poolsche bannelingen stelt, is zijne reputatie bij
uitzondering eens niet overdreven.
Doch het ia niet beleefd van mij dat ik afdwaal,
en dus keer ik tot Mevr. Carenno terug.
In het concert van Max Dowel toonde zij al
hare voortreffelijke eigenschappen en daaruit ver
klaart zich ook de keuze van dit concert. Twee
concerten is, met eene simfonio zooals de tweede
van Brahms en nog twee orkeststukken, wel wat
veel,en ik hoop dat het geene gewoonte wordt de pro
gramma's zoo lang te maken Ik heb wel te Parijs
geleerd, uiet ware doodsverachting, veel te lange
programma's te verdragen (in dat opzicht ben ik
daar in eene hardöleerschool geweest) doch niet
tegenstaande dat, begon ik onder het luisteren
ook nu groote vermoeidheid bij mij zelve waar (e
nemen eu daar ik die ook bij de uitvoerders
meende op te merken, is hot beter het program
wat in te korten.
Ik beu waarlijk alweer afgedwaald en dus haast
ik rnij te vermelden dat hare sclioone en brillante
voordracht (alleen in het eerste concert was de
aanleg nog wat droog) en buitengewone techniek
mij zeer getroffen hebben; zij weet van geene
vermoeidheid en volhardt met gemak tot het
einde toe. Dit, is iets wat alleen de gerijpte
virtuose vermag. Op aanhoudend verlangen gaf zij
nog eene Etude Caprice met voortdurend staccato
toe. Ik stond er versteld over dat zij onmiddelijk
na bet zware concert dit zoo moeielijke stuk op
deze wijze kon voordragen.
Van het orkest heb ik veel goeds te zeggen.
De ouverture lm Herhst" van Grie.g. dio ik ook
reeds te Parijs hoorde op tiet Skandiuavis-clie
Concert, beviel mij nu, wat, uitvoering aangaat,
veel beter, en thans viel voor mij voor het eerst
het juiste licht op dit werk. Ook het
LnhengrinVorspiel'' werd zeer schoon vertolkt en ik geloof
te kunnen zeggen dat bet orkest bizonder geluk
kig in de vertolking van dit werk w:as.
In de begeleiding van beide solonummers heeft i
dit orkest weer bet Mcisterhaftc" gepresteerd en
ik meen niet te overdrijven als ik zeg dat deze
wijze van begeleiding aan ieder orkest, waar ook,
ten voorbeeld mag gesteld worden.
Bij de Simfonie van Brahins wasén groot deel
van het publiek vertrokken. Ik be reunie dit zeer
voor den heer Kes on zijn orkest, wart aanmoe
digend werkt dit niet op de vertolking, en hoewol
ik weet dat do kunstenaar zijn gevoel moet
baheerschen, zijn wij kunstenaars echter alien nog j
meer dan anderen aan stemmingen onderhevig, en j
of bet daaraan lag dan welot ook de oikeslleden ver- j
nioeid waren geworden weet ik niet, maar er was
iets wat in de geheele uitvoering en hoewel hot
bleek rlat liet mot de grootste zorg was ingestu
deerd was de vertolking vooral van den eersten
Satz dus niet recht gelukkig Ik mag och!er na
al wat bet orkest dien avond reeds yi presteen!
bad, daar niet te vee! van zeegen, en mijn be
zwaar geldt dus alleen hot: Ie 'laiiy en Ce rtet.
Nu ik toch over het Coi certgebouw" aan het
spreken ben, kan ik meteen do volgende soiree
behandelen, waarop do heer l'inuei.i; Is»ye zich
als solist deed hooron. Ik heb tot m;jii spijt slechts
een ^Cileelte van dit Concert gehoord, omdat ^iej.
lleymann zich ook als Soinnainbiile ' presenteerde
en ik, hot ongewone van dit geval in aanmerking
nemende, terwijl ik Bellini's opera nog nooit op
het tooneel gezien en Behoord had, bier ook (HTS
heen wildo gaan. Was ik maar in het Concert
gebouw gebleven ! Ik Z( g r'at niet met bet oog
op M'j. Heyinfinn, maar met het oog op de opera.
Doch hierover straks.
De heer Kes voerde met zijn orkest een
Lnstspiel Ouverture van Smetana" uit. Ik ken dezen
componist niet en voor uet eerst hoorde ik thans
een werk van hem.
Ik ben daaiom misschien voorbarig als ik zeg,
dat. naar nVn indrnk die ik van d->zen componist.
gekregen heb, ik moet besluiten dat hij eigenlijk
voor mathematicus in de wieg is geiend. In de
ou.'ertnre, waarin ik weinig natuurlijke vrooiijkheid
vond, zag ik a-Meen rechte lijnen, schuine lijnen,
driehoeken, vierhoeken, enz. enz.; kortom, de
compositie maakte op niij den indruk van de
hand 'e zijn van een droog wetenschappelijk
geleerde, die op re.i bruilofr. ot' ander feest een
hnino; isu^clieii toost wil uitbrengen, wat hem alles
behalve natuurlijk afgsar.
De u tvo"r;nu' was met vee! zorg voorbereid.
Do heer I-ay,1. speelde, daarop hot !);: concert
van Spohr. Deze so'i.-.t is een lieveling' van het
publiek en wie zijne betooverendc eigenschappen
als Violist kent', verwondert, zich daar niet over.
Een zeer schoon instrument, een (ik zon ze_r_rfi:}
vleiende wijze van spelen, alsof bij zijn instrument
liefkoost, en een bri!U:ntc techniek, maken hem
tot een zeer gaarne gehoonlen solist.
Ik heb deze eigenschappen opgenoemd, omdat
ik, wat de voordracht van hut concert van Spohr
betref'., met het publiek van opinie moet ver
schillen Voor;;! eenvoud hei) ik er in gemist en
dit vordert bet werk van do eerste plaats. Kr
was (de heer Is.iyo boude mij dit ten goe-io) cenc
zekere coquettcrie, in y.[\n spel op te mei ken, die
bij briiiaote \irtiiose.rsti;i<ken veel ii.druif kan
maken, doch in dit wei k niet te huis Ix-hoort.
Ook was er soms iets io-jaai'fls in de passie, en
hieiaaii schrijf ik het dan ook toe. (Lu alle. ge
vaarlijke gedeelten niet oa'ngned gelukten. Ik
herinner o. a. aan de ilee.imengat'geu. Ik bel)
echter vernomen, dat de Fau.-t-faiitasio van
Wienvüwskl voortr'.'tt'elïjk j;e->peeh! werd en ik* voeg
er dit bij, omdat mijne aanmerking niet in het
algemeen moeten worden opgevat, doch alleen
met het oog np de vertolking' van het vioolcon
cert van Spohr.
Toer. ik het Paleis"' binnentrad was Moj.
Iluymaiin juist in sontnambuo-lisclieii toestand in (io
tweede ac'e. Zoodr4 il; ecaier haii phiats evnomon,
ontwaakte zij al zingende. |i"t vrooiii'ly vitn net
geval was ecliioi' ilau hoe, helderder do
somnai:ibuiu" wakker werd. hoe slaperiger ik begon te
worden on zelfs do drie gesirecp'e ( - en Ds ver
mochten mij niet h-, idcrzieio!'' te maken.
Ik wijt dit niut aau Mej. lieyiuami; (ik heb al
meermalen geschreven hoe ik over haar denk!)
doch aan de opera. Menigeen zal tegen mij zeg
gen : het is niet goed de Italiaansche opera zoo
af te breken, want de lialianen hebben groote ver
diensten voor de opera gehad Ik heb er niets op
tegen, als ik maar niet genoodzaakt word te veel
Bellini te moeten hooren, en ik geloof dat het
thans verstandig is, werken als de Somnambttta
maar voor goed te laten slapen. Ik ontken niet
dat de aria van de derde acte, gezongen zooals nu,
bekoring kan hebben, doch dit kau een geheel werk
niet redden, evenmin als ik er op gesteld ben de
geheele Lucie" te hooren, omiiat het sextet in
de '2e acte zooveel indruk maakt. Ik wensch Mej.
lleymann van harte een schitterende toekomst toe,
Ten slotte moet ik nog melding maken dat er
ecu wedstrijd heeft plaats gehad, uitgaande van de
Liedertaiel Zangiust". Dit coi,cours betrof het
uilvoeren van solokwartetten door verschillende
vereenigiiiuen. De meeste bladen, waaronder ook het
blad waarvan ik de eer heb verslaggever te zijn,
hebben zich bepaald tot eene vermelding van do
juryleden 011 (ie namen van bekroonde
vereenigiiigen. Ik heb geen oorzaak hiervan ook mi af'
te wijken en wel om verschillende redenen, en dus
vermeld ik alleen dat de Jury bestond uit do
hecrcn Robert uit Haarlem, Leon Bouinau uit
's llertogenbosch, de Vliegh uit Rotterdam en de
hoeren Kes, Mts-chaert, Brandts Buijs en Beumer
uit Amsterdam. In de eerste atdeeling verwierven
den eersten prijs: het kwartet van Ho 11 e's Mannen
koor uit Rotterdam; den tweeden prijs; Amphion
uit Rotterdam; den derden prijs: Loreley uit Haarlem
en den vierden prijs: Apollo uit Amsterdam. In de
tweede atdeeling eerste prijs: Kunst en
Broedorderscbap^ Amsterdam. Tweede prijs werd niet toe
gekend. Dordo prijs: De Vereeni^de Xangcrs, Am
sterdam en vierde prijs: Crescendo, Haarlem.
Zondag avond moesten de bekroonde kwartetten
om drie ct'ieprijzen kampen: De uitslag was als
volgt: Ie prijs: Rotte's .Mannenkoor; ilen prijs:
Crescendo, Haarlem en 3eii prijs Kunst en Broe
derschap.
liet orkest van bet Concertgebouw voerde ecnige
nummers onder leiding van den heer llutschenruijtcr
uit, die aigemeencn bijval verwierven.
VAN Mn.uoKx.
P. S. In mijne laatste muzikale kritieken'' is
door eene vergissing de laatste volzin wegge\allen,
die aldus luidde; D.iar wij op het punt van
gclcgenlieidscompositiën niet verwend zijn, heb ik voor
dit werkje (de Treurmarsch) een anderen m nat
st ai' aanyele^d dan bij de andere critieken. Ijit
ee;i artistiek oogpunt ech'er beschouwd, geloof i1;
dat do componist verstandig gedaan heeft zijn
naam geheim te houden. MOÜ'IJ bij spoedig eens
een werk geven dat geen ge!egeiiheiiisco;u]ioslti
is, eu als serieus werk kan behandeld worden.
v. M.
ANTON MA11VE.
Nog al'ij'l moeten >vij onzen plicht vervullen,
(ie aaiKhn'lit van onze legers tu vragen voor:
.liilini ItL'inre door II. !,. lï^rckenhoir'. Ktsen lioor
Pli. Zilcko.u met F^csinülés naar Schilderijeu.
Teekenin^'e'i en Siudti'ii, wtUwiliend door Mevrouw
d,1 'A'e.'luwe .Mur/e beschikna.ir gc'Melil".
Geheel n.-uir den eisch van in-ïzoo
aantrekkelijke en rnk'.' onderwerp iicefi. de lieer Scli
l-:l.anij) een pr:irh! \verk ueievi'r-l, e'a,t aiieszins de
\va,ai'(l(;er.iig /,ij;ier hind^enootei; verth'iMtf.
Geen moeilo i.s ge-'pi-ird aau de uil voering van
dit werk. Hier is gedaan, «at iaën slechts kun
wenscheii. Niot zonder reden vilden wij dan ook
medegedeeld: De etsen, even als het geheele
werk zijn gedrukt bij de firma Moutou & t.'o., te
's-Gniveiiliago. liet J:M);ii;sc!i papier is van de
keizerlijke fabriek te Tokio : het zwaar veiin papier
is uit de fabriek van de firma v. (j.'bier Zonen,
te AmsrenUrn. liet een is gelijk het an-ier
zóó (k'uelijk, dat het op zulk een afzoirdiTiijku
vermelili'iig ten volle aanspraak ruit i maken.
Wai echter nog neer /e^f, di« ots"n Kelt en de
illustralies van der ickst. meest, naar
krijlti.'okeningfii, die allen, doch vooral de eer^!(<ii, vormen
een s-.'boor.o ver/ameliMï. tot kei'sclietsiiiL' van
Mauve's kunst, /ilckep hci-lt ii: <;(! Wii-clivrouw,
Aau (!<? Sloot, Il.iutbakkc'-.-. Langs (ie;i we/,
Honfverkuopiiig, B!eek\e!d. Bij Lurcii en Schapei^stal,
ren achttal jiroeven <;i'g''veii v;i ? ziji; ciyen talei t,
wa:it. het is hem gehikt in zij'i etsen het
myslerieu/.e, innige en teere te vo-.ir.-riiiju te breiigs1!-,
dat het werk van den gu^li.-i vc;- moester in zoo
hoou1-" mnte oinlcrsciieiilt. Ke,i i .'j uitneru :i:ilbeid
mo: ilijke t,>;ik. Na ir Mauve te eis;;;,, v.-ar is In-t
andcis dan jio(">/;io t o vertolken: i'one j oë/ie. wa.'ii in
het fijnste, zachtste, lier mee.si ciln-riscbe gevoel
ge.ira^eu wordt door d.o rijkste on zoetvlocioüdste
aller talen.
Voor dr/en dichterlijken arbeid was Zilcken
brrek-'iid. -Meer, nMar bet ons vooikomt, dan zijn
medewerker, die in woorden hel niet tot tooveron
hoeft, gebracht. Do e;sna:.hl w;« hi-'r het is
te b.'grijpyu ni-ichtinw il'tn !1;- p^M.
Voor den beer IJei-ckenlioi; was Mauvi; een
bovenv.'crj), iemand waarmede hij, om zoo te zeygtn,
geen raad \\iot. Te^ei.over tiien door eenvoud zoo
hoog verheven knuste! anr gevoelde, liij zich een
weinig verlegen. Hoe zon bij ;<a!ivaugcn te spreke:!'/
lief- is (lui-:!;-lijk, liet besot', d;!t hij -j:if:t OM
'evva.-;sehen proxMÏsrbo handen dit uit licht en schaduw
<;eweven (iodenkiml moest aannierer;, In-uit he-ii;
moeielijke uren bezorgd.
\Vaiiiieer men zoo dadelijk ouder de kudilo
sclnipen, vredig door den henier geweid, onthha.'il
wordt on een proere van kans"l-onzin, sjiant
rnen <!e verwiichting niet hoog. Toen,"' met. div.e
weordi"!i wij-it. Berckiü.hotf op <;e:i rnan wiens
beeld bij wil schetsen, toen onverwacht de tijding
van Mauve's dood den broeden kring bereikte
zijner vrienden, hebben zij op stillen toon h u u
smart geuit en voelden ;:'cii de harten bewogen
door den weemoed, welke in zijn berusting een
zoo loutrend element van troost bevat.''
O, domii.é. da,ir begrijpen wij niets van. Mauve
ie naderen met zulk een galm! De bernslim.;- van
den weemoed een louterend element van troo.-t. . .
voor den breoden kring zijner vrienden ! Heusch,
zij konden er niels aan doen, maar bad het aan
hen gelegen, zij zoiulen er alles behalve iu berust,
noch zich met dat louterend element getroost
hebben... \\'el mocht de lieer Berckenhoff op deze
woorden laten volgen : Wie Mauve kenden, wisten
dat hij een afkeer had van al wat zweemde naar
luid misbaar, naar het bomberdebom", gelijk hg
eigenaardig zeide, van het theatrale. Iets tb
atraals vond hij al spoedig in hetgeen zich krach
tig uitte." Nu, wat zou de eenvoudige
waarheidlievende kunstenaar wel gezegd hebben, als h\j
den niet eens krachtigen, maar pedanten zwaai van
zijn lofredenaar had mogen aanschouwen, waar
die de pen op het papier zette om hem voor het
Nederlandsch publiek te beschrijven!
Nu, het was alleen de verlegenheid waarin de
auteur zich bevond, die hem verleidde van den
stillen toon" iets bombastisch te maakte. En dat
gevoel van onmacht, om zijn onderwerp recht te
doen wedervaren, is den Heer Berckenhoff bijge
bleven tot het einde too. Hij zou zoo gaarne iets
geschonken hebben Mauve waardig, maar het kon
niet, en daarom gaf bij dan ook telkens weer den
moed op en vertelde maar kort on goed wat aan
brieven en overgeleverde gesprekken te ontleenen
was. . En hieraan deed hij wél want juist uit
die kleine aanhalingen leert men Mauve veel
beter kennen, dan uit al het overige, meest zeer
banale, dat de schrijver in zijn artikel aanbiedt.
Aanlig 'o. v. is de mededeeling, hoe Mauve
Willern Maris voor 't eerst ontmoette.
Daar zat hij weder, hot tijngepunte potlood in
do hand, benauwde streepjes op het papier zet
tende. Achter hem stond een jong kereltje, dat
vroeg of hij mijnheer ook hinderde. Neen, man
netje, kijk maar gerust toe," antwoordde Mauve.
Straks bemerkte hij, dat het mannetje ook een
album in de band hield en hij vroeg het eens in
te zien. Nauwelijks had Mauve het schetsboek
opengeslagen of hij riep: God bewaar me, wat
een artist ben jij!" en hij pikte het mannetje in
vervoering beet. .. . als bad hij hem willen kussen."
Dit kussen is natuurlijk niet van Mauve, maar
van de ontmoeting is men getuige. Daarmede
huil de schrijver dan ook kunnen volstaan. Wat
hij er op liet, volgen: Die krachtig gevoelde hor
tende krijtstrepen, zwellende van leven alsof er
een bloedstroom door wordt voortgestuwd, 'uiyr en
daar met een duim weggeveegd tof eeiitonU'e scha
duw. Mauve voelde zijn polsslag versnellen."
Het b'.;(b-rft slechts de voorstelling.
Waarlijk, de goode Mauve heeft op dat moment
zijn 'polsslag volstrekt niet voelen kloppen. Hij
had het daarvoor veel te druk met dun jongen
artist. en diens werk. Kleinigheden zoo men wil,
ma.'ir in de kunst. Mauve heelt het op nieuw
getoond. is niets klein Dergelijke kleinig
heden bewij/en, dat den schrijver juist datgene
ontbreekt, wat onmisbaar is om in harmonie met
Aiitou Mauve's kunst run bijschrift te leveren.
nl. dat reine en diepe gevoelsleven, waardoor men
zciis onbewust een afschuw iieeit van alle
geforct'i-rde mooimakerij.
liet opgeschroefde en het platte oppervlakkige,
twee uitersten die elkaar gemeenlijk en in ieder
geval gi-niakkflr.k raken, hou leri elkander ook in
BiTckonhoff's. artikel gezelschap. Aan onbeduidende
opmerkingen yen gebrek. Als Berckenhoff b. v.
vertelt dat do Kngelsc.hrn en Amerikanen, die
Luren komen bezoeken om de natuur gelijk Mauve
te zien, ii;iar toch niet als do groote nn-ester
waan.amen, schrijft hij de volgende quasi vetUaring
in-er. Daf komt de* ijl Mniive die natuur
bcs-cbouv.(ie met het oog der lietcle. dat diep
doordrinui in het wezen aller dingen, er in ontdekt
wat andereu vorboruon blijft."
M. a w., liet is in de natuur als in do vroomheid,
heb het koningrijk Gods lief en al het o>er:ge
zal u worden toegeworpen. Noen, het oo^ der
liefde bobben duizenden, maar het vatten, het
vasthouden, het weergeven van den induik, de
zielsnestehUieicl daartoe vereischt, bezat Mauve
gelijk maar enkelen mot hem.
Doen, nog eens, men valle over dergelijke mis
lukte pogingen, den heer Berckenhoff niet bard.
lüj heeft gedaa.ii wat hij kon. En door de kleine
trekjes uit brieven en gesprekken overgenomen
kan men toch eeni/ermale de persoon van Mauve
lei ren kennen, zooals hij naast of buit (MI zijn
kunstwerk staat.
Toch zouden \»ij do prachtnitgave van den
heer Srhalekamp eerst een volkomen werk kun
nen achten wanneer, gelijk in els en gravure, ook
in lint woord .Mauve's kunst recht ware geschied.
Misschien beeft de uitgever daartoe zijn best
gediinn. en is liet hem niet gelukt zijn doel te
bereiken; personen, die voor zulk een arbeid
als y.iju an,:iuewe/eu. telt ineu in ons land niet
veel. Immers hot is niet genoeg ecnige
kui:stkonnis te bezitten, er behoort lau den kunstenaar
i'elf iets te huizen in den man dio zich tot zulk
ordenienien verstout. Mauve in beeld te brengen
kau alleen bevredigend geschieden door hem dio
min of meer. in een ot in onderscheidene opzich
ten, met den schilder gelijk gestemd van nature
is, die in geeates- en wvodsaanleg niet te, ver
beuedon dezen staat. Ailard Pierson, Jan Vetb,
om twee personen te noemen, wier pen hoc
verschillend ook versneden, bestuur.l wordt door
een artisiieke band. zonden o. i. boel wat beters
hebben gewrocht. En op zulk een schets, bij het
wi-rk van den gonialeu Gooischen schilder, had
ue wakkere uitgever allo recht.
A ANTKEKKNIXGKN. SCHILDERKUNST.
Y\"ij vinden in de Ki'Jlniache '/A-ÜHWJ het
volgerdo vermeld, en deden het aa:i het llollandsche
publiek mede;
Bij i'.d. Scltulte te Keulen was dezer dagen
eene verzameling te zien van moderne
Nederlai'.fisc'ric schilderijen, die op zeer leerrijke manier
bot publiek op do hoogte stelt, van do bijzondere
plaats welke de llollandsche kunst inneemt.
Toen de Hollanders drie, jaar geleden eene niet
geringe pl.iats iiimimc.n op de internationale ten
toonstelling te Müncb"ii. baarden zij in die
Dnitsche kunst metropolis het grootste opzien, en ook
de tegenstanders van moderne ttroomingen ei kenden
liet diepo natunrgevoel en de fijne buigzaamheid,
waarmede deze meesters de natuur van hun
vaderland weergaven liet moderne llollandsche
landschap heeft een zeer eigenaardige en zelf
standige ontwikkeling achter zich. Hoeveel zij
ook gemeen beeft met de plein-air kunst, toch
heelt zij een zeer nationaal karakter. Wij
zien op dezo landschappen en dierstukken het