Historisch Archief 1877-1940
No. 710
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
Brok onder elkaar. Kreeft en Kelly zijn als al
tijd; alleen hun aankomst op het vat is reeds
allerverraakelijkst, als zij hunne zakken gevuld
vinden met allerlei zeedieren, tot een haring toe,
als zelfs Kelly een angstkreet slaakt omdat hij
een kreeft" op zyn rug vindt.
Fr.
THERMIDOR.
Het nieuwe drama van. SAEDOU.
De Comédie Franchise heeft het lang voorbe
reide en aangekondigde drama van Sardou,
T/termidor, opgevoerd, maar niet lang. Zaterdag had
de prem ere plaats, het stuk was door de
cenuur, door den minister van onderwijs Bourgeois,
door den president Carnot goedgekeurd, bij de
tweede opvoering maakten de lieden der radicale
Justice en Lissagaray, de oud comrnune-rnan, met
eenige vrienden zooveel geweld, dat de regeeriug
het noodig vond, de opvoeringen te doen staken.
Het stuk is namelijk republikeirisch genoeg, maar
tegen de gruwelen van het schrikbewind, tegen
Robespierre en het bloedig comitédu Salutpublic
heeft Sardou de stem der slachtoffers doen opgaan,
en dit is den oud-communemaunen niet naar den
zin. De schade is voor het Théatre Francais
aanzienlijk; er zijn groote kosten gemaakt voor
het monteeren, en er was reeds voor 150,000
irancs plaatsen genomen.
Het stuk zelf heeft niet zulke buitengewone
eigenschappen, noch ten goede, noch ten kwade.
Het heeft zeer dramatische oogenblikken en toe
standen, zooals bv. la Toscu, maar van
karakterteekening is ook hier geen sprake.
Het is 9 Thermidor an II (27 Juli 17!) 4) de
dag waarop Robespierre zou vallen. Als de gordijn
opgaat, is de dag nog nauwelijks aangebroken;
de wal langs de Seine baadt in het ochtendlicht,
de huizen zijn rose getint, de hemel is helder
blauw, de boomen huiveren in de ochtendkoelte.
Twee visschers komen, in een bootje ; zij hebben
iets in eene mand verborgen, dat zij blijkbaar
heimelijk in het water willen werpen. De een is
de acteur Labussière. Als zij een derden zien aan
komen verbergen zij de mand even, tot Labussière
zyn vriend Martial Hugon herkent, officier bij het
republikeinsche leger.
Labussière is, ondanks zijn afschuw van het
Schrikbewind, secretaris van het comitédu salut
public geworden, en maakt van die positie gebruik,
om een aantal dossiers van beschuldigden tot pap
te wrijven en te doen verdwijnen. Zoo heeft hij
een veertigtal beschuldigden het leven gered.
onder anderen den dichter Florian, velen acteurs
van de comédie Franc,aise, Mevr. Buil'on en andere
bekende namen. Hetgeen hij in de mand verborg
waren acht dossiers, die hij nu in liet water heeft
geworpen. Hij weet dat hij er zijn hoofd bij op
het spel zet.
Martial is ook zoo vroeg op het pad met een
bepaald doel. Op een vroegere reis naar Parijs
heeft hij zijn meisje, Fahienne Lcconlteux, nadat
het Ursulinenklüoster, waar zij woonde, te
Conipiègno, verbrand was, bij een oude niciil in huis
gebracht. Hij is nu teruggekomen, de oude nicht
is dood, Fabienne verdwenen. Hij heeft gisteren
gemeend haar op een waschvlot in de Seine te
zien, maar heeft haar niet kunnen naderen; nu
zullen straks wellicht de waselurouwen komen,
en hij wil zich overtuigen.
De beide vrienden gaan dan praten en een
vrij lange historische uiteenzetting houden. Men
begint Robespierre en het Schrikbewind moede te
worden, maar nog steeds heerecht het. Terwijl zij
praten, worden zij gestoord door een opstootje
dat onder de waschvrouwen ontstaan is. Doze
willen, door een woest wijf aangehitst, oen sus
pect" jong meisje verdrinken. Het is Fabienne;
Aan haar handen herkent mtn do aristocrate,
zy draagt een kruisje ora den hals, en juicht
niet bij de executies; Martial schiet toe, maar
zou haar niet het leven redden, als niet Labus
sière zijn kaart als lid van het comitéliet zien.
Het tweede tooneel speelt in een burgergezin
in de rue Antoine, bij brave lieden, revolutionairen
uit vrees, maar vrienden van Martial. Labussière
is er en heeft er Fabienne gebracht. Zij was op
het vlot, omdat zij met eenige Ursulincn in een
huis verscholen is, en het linnen der zusters ging
wasschen. Men bespreekt de omstandigheden, en
als Fabienne den naam van Héron hoort, chef
der politie, doelt zij mede dat deze, haar spre
kende, haar schandelijk behandeld heelt; zij heeft
hein echter, omdat hij dronken was, kunnen
omverwerpen en ontvluchten, maar Héron heeft
nu nasporingen laten doen naar eene Fahienne
Lecoulteux en haar beschuldigd van een moord
aanslag op zijn persoon. Fabienne moet ilau
vluchten; Martial biedt haar zijne hulp aan. maar
zij -weigert. Zij kan niet met hem vluchten,
want. terwijl hij zoolang wegbleef, heeft zij bij de
nonnen haar gelofte afgelegd; zij is de bruid des
Heeren. Volgt een mooie scène waarin Martial
aan Fabienne vol hartstocht uitlegt, dat zij zich
niet aan God kon wijden, omdat zij hem toebe
hoorde. Zij geeft toe en zal met hem vluchten.
Maar een volkshoop komt voorbij, men hoort de
Carmagnole zingen, en ook het Sulce lïc//iiia Het
zijn de Ursulinen, die men naar de gevangenis
leidt. Za! zij dan laf haren God verzaken, en
vluchten'? Fabionne geeft zichzelve aan en wordt
weggeleid.
Deze scène was zeer indrukwekkend; door
mise-cn-scène en allerlei kleinigheden had men
het tragische der tijden, het dreigende van de
volkswoede, uitmuntend voelbaar gemaakt, zooilat
Fabienne's offer en strijd in hun volle waarde
aan het licht kwamen.
De derde acto speelt in het bureau van La
bussière, op de Tnilerieën. Ook hierin is een. zeer
grootsche scène, misschien wat lang en wat wreed.
Martial verneemt Fabienne's arrestafie en de
zekerheid van veroordccling, en is wanhopig. Hij
en Labussière bladeren in de dossiers. Kr zijn
meer namen Lecoulteux. Als men den dossier
van een van deze opzond, was er uitstel voor
Fabienne. en wie weet V In eenige dagen kon er
verandering komen, wie dan nog leefde was wel
licht behouden. (.'oquelin speelde Labussière en
Marais, Martial Het tooneel waarin do twee
mannen langzamerhand tot de gedachte komen.
haar uitspreken, do d ssiors nagaan, strijden, tegen
de verzoeking en eindelijk deze over «'innen, is
een meesterstuk vau Sardou en van de beide
acteurs. Het is de groote scène van het werk.
Als zij het offer gebracht hebben, komt er
schijnbaar uitredding. Robespierre is gevallen.
Maar het tribunal révolutionnaire heeft besloten,
zonder verhoor, zonder dossier, nog eenige karren
veroordeelden te laten guillotineeren, drie en
veertig stuks; Fabienne is bij deze bezending.
De vierde acte speelt op de binnenplaats der
Conciergerie, en alles is er met historische juistheid
aangebracht. De beul Samson is er; de kapper
knipt den veroordeelden de haren af en is blij om
den goeden voorraad, want hij verkoopt ze bij het
pond. De beide mannen beproeven nog tevergeefs,
Fabienne het leven te redden; Lahussièro geett
als reden tot uitstel op, dat zij moeder zal worden,
maar Fabienne wijst met verontwaardiging dit
voorwendsel at', en treedt op de kar, terwijl Martial
door een gendarme a bout portant wordt dood
geschoten.
Dit laatste bedrijf maakte, ondanks al de kracht
der mise-en-scène, weinig effect; de tweede en
derde acten hadden de aandoening uitgeput.
Daarenboven wijst Albert Wolft'er op. dat het grooto
decor der Gonciergerie, waarin men zich iu de
historie zulke grootsche namen, hetzij van
Frankrijks edelsten o l' van de mannen der revolutie
zelve herinnert, te beduidend was om als omgeving
te dienen voor den dood van eenvoudige lieden
als Fabienne en Martial; dit is zeker juist gezien.
Jules Leinaitre schrijft het gering effect van de
laatste acte daaraan toe, dat men Fabienne niet
sympathiek meer is ; na haar eerste verzaken van
hare gelofte in de tweede acte, had zij de
tricoteusex op den muur van het gevangonisplein
raden het haar zelf aan, door een geringe
leugen zichzelve en Martial het leven kunnen
redden. Men vindt haar dan wat al te streng.
Het drama heeft intusschen, zooal geen eigenlijk
succes voor de comédie-Franchise,?omdat het meer
tooneelrollen dan karakterstudien waren, die
men bijwoonde, toch een groot succes gehad.
De directeur Glaretie en de schrijver Sardou,
hadden om strijd voor echtheid en realisme in de
accessoires gezorgd; de voiksmenigten waren a la
Meinii.gen geregeld en speelden met intelligentie
mee; de drie acteurs, Mme. Ijartet, Coijiiolin en
Marais waren zoo volmaakt ali men van hou ver
wachten kon. Dit alles is nu waarschijnlijk voor
niet geweest.
MUZIEK IN DE HOOFDSTAD.
In mijn vorig artikel beloofde ik een vertlag
vau do do Stomme van l'ortici" die voor de
eerste maal bij de Xed. Opera werd opgevoerd.
Wij leven tegenwoordig in een rustige1!! tijd en
dus heeft het publiek au paradis" wel bij iedcren
kreet va:i vrijheid eeu ver;>,u.Md leven geinaikt,
doch de politieke demonstraties, die deze opera
in tijd van gisting heett uitgelokt, zijn natuurlijk
en gelaklüg aclitcrwi'ge geblovo.
Dat de/e opera nog steeds groote aantrekkings
kracht bezit bewijst het talrijke bezoek, ia do
periode vau malaise waaronder alie theater* ge
leden hebben. Ho annonce;; vermelden ook (/root
succes" en thans bij de nieir.vu aankondiging
Overgroot succes'' en wie weet weik .succes er
in de volgende week zal komen!
Deze opera was, wat de hoiit'dpartijen betreft,
in zeer goede handen, .\li-j. vau /anten speelt
de Fenelia op zeer artistieke wijze. Men had
deze rol aan geen betere bij dit gezelschap kun
nen opdragen.
Haar spel was vol uitdrukking en zij gaf' in
gebaren zeer juist weer hetgeen zij, als zij niet
stom was geweest, had moeten zingen.
Natuurlijk heeft een geheel verhaal in gebaren
eigenaardige inoeiciijkheden en veel van wat
Fenella verhaalt dat haar overkomen is, zon
zonder teksfbockjo niet al te begrijpelijk geweest
zijn. Over de juistheid van hare gebaren echter
(nu ik eenmaal de geschiedenis wist) heb ik mij
verbaasd en zij wist steeds afwisseling in baar
spel te brengen. De -ie act o spande m. ;. de
kroon.
De heeren Pauwels en Aibcrs moot i'c zeer
prijzen. Wel leed eersigenooirde min oi :>icer
aan hceschhoii!. doch beiden hadden zeer veel
werk van hunne rullen gemaakt en reed., d.ideüjk
bij het eerste duet wi.-to-n xij vee! i'.e.irok te
maken. Dit duet moest gebi.-seerd worden.
Jk heb mij sinds het begin van mijn optreden
als verslaggever tegen het i;is-,oeren vo.u enkele
nummers in eene opera of oni;ori-r,!i werk v r/of,
en beu natuurlijk niet vaii opinie vcnudcni. Do
zangers behooren er dus hot imhiuk a.t.i to
g1:wenncn, dat iedere acte een geheel vormt, dat
niet mag afgebroken vvor.lep.
l:i vele Duir.sclie theaters i-; zelfs her terugroe
pen bij open doek verboden en toen IK ie iiayreutli
was. om l'arsifal te hooren, had Wagner uitdruk
kelijk verzocht niet te applaudisseorun vuur de
geheele opera uit. v/as.
Hoc het ook zij, het bi-n^crcn is in ieder geval
niet te verdedigen.
Mej. iü'léheeft roed.s goede vaardigheid a'*
ooloratuurzangeres verkifigei:. Zij is echter te wei
nig dramatisch en daardoor schiet zij bij oei! cul
minatiepunt altijd te kort, zooals in de ensemble.*
van de ie en 4o acte.
De heer De Beer was i:i de rol van A!for:so
(en dat doet zijn hari eer aa») te braaf vuur zuil;
een loszïnnig heer. Zijn;! wijze \,in zinden en on
voldoende ontwikkeling al.-: zanger maken hem
vooralsnog voor belangrijke partijen ongeschikt.
In de klank van hei i;our komt werkelijk ver
betering, doch het orkest ga.u hi laas n.erkbaar
achteruit en. ik vrees dat, ais hierin niet spoedig
verbetering komt, dit \vc-er /.ai gaan klinken
zooals indertijd het geval was. (>,cii de kapel van het
7e regiment in de opera med.ewrrkte.
Ik geloot' dat liet in Let werkelijk belang van
de Xed. Opera is. de,;e feiten niet te verzwijgen.
Waren de krachten onvoldoende, dan zou bet
nutteloos zijn; doch ik b-en overtuigd dar er met
dit orkest heel waf beter-- te verkrijgen is. zooals
ik ook in mijn V'.T.-:.T._'over I.U'KIH ': heb a:i::g"!.oond.
Nu die voorstellingen het.i' liet or.;c--t weinig
goeds meer gegeven.
Ik heb een zeer gunstigen indruk van het onder
wijs op deze inrichting gekregen. De voortreffelijke
onderwijskrachten, die aan deze school verbonden
zn'n, waarborgen dit trouwens.
Het is dus niet mijn plan een kritiek van deze
uitvoering te geven, doch alleen te vermelden dat
vele leerlingen blijk gaven van een talent dat
op een degelijke wijze door hunne onderwijzers
wordt ontwikkeld. Het is dus vooral aan de leer
aren dat ik hulde moet brengen, die onder de
hoofdleiding van den heer Frans Coenen getoond
hebben met groote zorg en ernst de aan hen
toevertrouwde leerlingen in het schoone van de
kunst te willen opleiden.
Mot deze gegevens acht ik dan ook den
\oortdurenden bloei van deze Muziekschool gewaarborgd.
Dinsdagmiddag gaf mevrouw Gror.eman uit Gro
ningen een invitatieconcert, waarop verschillende
kwartetten a capella werden uitgevoerd, o. a.
van de Italiaansche meesters uit het begin van
de 17e eeuw
Mevrouw Groneman is te Groningen als
zangonderwijzeres gevestigd en heelt zich daar als ta
lentvolle altzangeres en door haar zaakkundig eu
degelijk onderricht een welverdienden naam ge
maakt.
Met hare twee dochters en twee van hare beste
lèves heeft zij eene kwartetvereenïging gesticht,
die ten doel heelt, kwartetten in strengen stijl
zonder begeleiding uit te voeren.
Keeds vroeger had ik gelegenheid met deze
vereeniging kennis te maken en toen hebben mij
dadelijk de goede kwaliteiten getroffen. Ik noem
vooral: voortreffelijke zuiverheid, gelijkheid van
timbre, goeden stijl en opvattint:1.
Deskundigen weten aan welke inocielijkheden
het zingen zonder begeleiding onderhevig is, en
hoe volkomen die zang zijn moet, wil men er een
indruk door teweegbrengen.
Het grooto succes, thans en elders door deze
uitvoeringen behaald, bewijst dat bovengenoemde
kwaliteiten in ruime mate aanwezig zijn. Mevr.
Groneman. die met hare schoone stem do tweede
altpartij vervulde, gaf daardoor aan het geheel
een vasten grond.
Als de schoonst uitgevoerde nummers vermeld
ik: Jesii Salvator van l'ordano, Terzet t uit Klias,
van Monddsionn, l/ie Ijraut van iirahms, !K!e.
Psalm van Schubert en Minnelied van iJrahms.
\Vij hopen Mevr. Groneman en haar kwartet
spoedig weer eens hier en dan in uitgebreider
kring te hooren. ik twijfel niet of zij zal bij liet
muzikaal ontwikkelde publiek een zeer gunstig'
onthaal vinden.
Dicnzelfden avond gat'de Fransrlic Opera- /ï<tui)ni
(ou la Fiancéo do Marbre, zooals du oorspronke
lijk partitie vermeldt). liij ons te lande zijn do
"i's1" bij titels van opera's of tooneeistukken
nagenoeg geheel afgeschaft, dank zij de vele
aardigheden die er op gemaakt zijn.
Vroeger was zulle oen of onontbeerlijk en ik
herinner mij nog dat in mijn geboorteplaats een
theater-directeur die voor zijn gezelschap een
ijzig stuk" had doen vertalen, met den titel
eerst geen raad wetende, eindelijk annonceerde:
,. De vloek eens vaders of van eenen vader. '
Zoo zon ik do vertolking vau Zauipa alleen
door de vermelding van zulk een uudorwetscljen
titel kunnen bespreken, want wat zang aangaat
is de lieer Duthoit alleen der bespreking waard.
Hij was voortretïelijk als Zampa, terwijl do ver
tolking van de overige vertooners uiterst zwak was
Het spel was over het geheel zeer levendig, en
vooral de heer Donval moet in dit opzicht genoemd
worden.
De heer Duthoit wint zijn moeielijke partij (men
weet dat die bjzoidor hoog loopt en veel van
den zanger en speler vordert) met vod dans en
frischheid te vertolken, en hij behaalde dan ook
eeu groot c.u welverdiend succes.
A.!ad. Margiu-rie. dio in den Barbier veel
bey<T[>i'i> ;c:do leven van lief. tooeeel. Hare stem
verliest .^eeds «an ki inkgohalto. hoewel do
colorjMi'ir zvi.!? L'lad en meestal zeer gea'jie-\eori' is,
(to; !i l,-.:t Lon;t mij voor, dar bare stem op het
oog"d,iik beboette aan rust heelt.
VAN .Mii.i.n-i-:x.
L!-:;) DKLlliKS.
(V,"e.;<M;.-, plaatsgebrek is deze necrologie eene
week uitgesteld moeten worden.)
Ai «eer i-; een beroemd man hocnyegaan.
TeL'elijk met het treurige- doodsbericht van onzen
\eriminl kwam ook de mare van Deiiboa' overlij
den. Kiikde bi/onderhodcn uit zijn loven zullen
de lozers vuo. ko: weekblad zeker gaarne vernemen.
In IS.ili in het departement de la Savthe
geleereiï, werd hij reeds vroo^ voor de muziek opge
leid: zijne goboelo opleiding heelt hij genoten
aan lietzdule (\mservaloire \\aarop hij nog vijf
dagen v.ior zijn dood zijn laa'ste Ion hoeft gegeven
a In prntossenr de coniposition."
Op l>i-jangi>n leeftijd kwam hij in de klasse
va:i Adi'lplie Adam: in hom bad hij de-n moester
gevonden dien hij beliodde, en dien hij later zon
m m reilen. AU accompagnatcur aan liet Tüo.tre
Lyriipi" dooil hij: .Ja seienco dn the.iiro" op;
toon reeds bo,;on IMJ kleine oj'era's to
compoiioeIC'i). Zouuls (S'; r (/(?/,//;; --,S( /W'S ?( l:r()'(''l' Cll ^ht<!l>'
('ïi.';«i'<!. waarin rood? zijne gedistingeerde en
klare melodieën geapprecieerd werden. (M'i'onbach
n:u.; xich xjnor aan en iu dien tijd componeerde
bij vt-ei ii)H-ri-tti'.u o. a. fO,//.'»riV/;Y u ,'u
l-'o'lan'>'/<:/!>'. JIi>i/*H'>t./' f/e JJOXHC-!'.'?<><.!>', J*1' xt',l'i>Cllt (}
l>lniiii'x. J,' !,ih'n/ . \i>i:i en i.e J:ir/ltnit'i' ut uu
.V/;,'i/c/<r. l1.; ISi;^ werd Déiiiios tweede chef van
do koren aan do Greote Opera
Toen begon l dj ballotten to comjioiioorcn. Al.-.
cernle proeve loos ik vermeld twee tableanx vau
het ballot: In .bM»)'et'.-Vis ball-jtcomponisi heeft hij
door ('i>j*i>i:Uii en later door Ny/rct grooteu naam
gemaakt: weinigen iiebben zulke aantrekkelijke
balle-i muziek geschreven als hij
D.> ('i:,:,it:/i!t. dio in l.S7d voor hot. corsi word
op:ro\'oi.T'!. biijlt IK1..:' steels (t; i'uiijs bij <Io
O;i;:;;i, up het réperloire. In l^Tli word ;n de
Opei a-t 'o!,i'i|;ii.: 1.e lïui l'ür/,-;1 ci])geu)i r,i. Do
mn.'.idi moest hierbij h<;t zwakke lil'rolio rudde:;.
'.'.; <Ü! Ueeit /.-j de...i (nik met ;.',ii'.fei gi'.daan. In
l-.o:) viTHUoet; do eeera: Jc^n -J.c J\':rL//e, 0:1 in
1885 Lakmé, waarvan het laatste nog steeds overal
op het répertoire blijft. Weinige dagen voor D
libes' dood had de directeur van de Opéra-Comiijae
hem om een onderhoud verzocht, ten einde over
de reprise van Lakméte spreken. Zijn laats'.e
opera die (als ik mij niet bedrieg) Cantsia heet en.
reeds het vorige jaar zou uitgevoerd worden IR
de Groote Opera, heeft hij dus nu niet meer
kunnen hooren.
Délibes wijdde zich, behalve aan zijne composities,
geheel aan zijn onderwijs op bet Conservatoirs ;
over het succes van de aan hem toevertrouwde
leerlingen was hij vaak meer bezon/d dan over
het succes van zijne compositiën. Hij was een
nauwgezet en edel leermeester, die door zijne
leerlingen op de handen werd gedragen.
Steeds was hij opgewekt en levendig. In de
laatste weken was Délibes echter somber en
gedruk!; wel scheen eenige dagen voor zijn dood de
oude vroolijkheid weer terug te koeren, doch ver
leden weck Donderdag moest hij te huis blijven
met hevige hoofdpijn, spoedig raakte hij buiten
kennis en den volgenden morgen was hij reeds
overleden.
Met hem sterft eene kunst dio een ciire-naardig
standpunt innam en waarvan hij alleen het geheim
beidt Algemeen is de deelneming (o, Parijn. De
minister van sclioone kunsten heeft zich bij de
begra'enis officieel doen vertegenwoordiger
v. M.
TH. VAX GOGII.
Verleden Zondag is, na kort verloop van een
fatale ziekte, nog maar vier en dertig jaar ouJ,
een merkwaardig, sints geruimen tijd to Parijs
wonend Hollander gestoiven: Theodoor van Gogb,
een man. die in do kunstwereld ecu zeldzame
plaats ledig laat.
Het heengaan van den j -n«en moedigen man
schijnt in den wijden krir.g van militante Frai.sche
km,stenaars een onher.-telbaar verlies.
Van Giigh had zich in Parijs een zeer bijzon
dere positie gemaakt.
Zonderlinge verhouding, hij, de knrstkoopcr
was in werkelijkheid oneindig artistieker in zijne
aspiraties en door de daad, dan zoovele
zoogozogdo arti-ten van klinkende.1! naam. die por slot
sleeüis een gangbaar handelsartikel zoeken te
slaan uit. bot speculatieve maaksel van hun be
dreven handen. Kn wat kan mor. waar zoo het
yroofe deel der schilders zijn, \erwaelitcn van de
| L'du'id van tier, kunsthandelaar. Men t;au er zeker
van zi;n, ver de mcosien huiider. zij hebben geen
gelool in do v,aarde van kunst, zij weten -lechts
! to izdoovoii 'n do gi'iili^o oo^enbiikkeiiiko
geldswaardu ui" ;-ij billijken zullen noch misprezen.
Inzicht in kunst is hun een lastig euvel, bot. ver
trouwen in personen of groepen eeu schadelijke
hebbelijkheid.
Van (iogli verschilde van dezulken zeer, o
zeer. Hij was feu overtuigde, voluit. Voor hem
was kunst iets zeer hoo^s. en hij ken niet nnders
dan de schouders ophalen voor het succes vau
zooveel industrièole knnstelnosbdd di.' d.i;ü'
pas! soort voor knust. Do kunsthand1'!. r-iar vejii be
grip, zou niet werken tot schade uuur ion bate
van zuivere kunst.
' Sedert hij, omtiont l.S.SÜchef' werd vau bet
Imis-Goupilaan don ISouIovard-Montinarlrc, heeft
hij met onbaatzuchtigheid en bedaarde v o; harding
gewerkt wat hij kon voor hetgeen in seliibierkuiist
hem nobel scheen on goed. Do joi.ge Hollander
dio in don Haag de kunst van Israël:-. Muuve en
de Marixion had loeren hoogschatte;!, werd te
'j Pu-rij-, oen ijveraar voor de orkennin;: dor kunst
van hunne grooto verwanten, Michel, ('orot. Millet,
Daubigny. Maar allengs voddo hij zich ook meer
? aangetrokken tot liet werk van do lovende Kransche
schilders dio konsekwent voortgaan op do kunst van
oen u!_;odoteH glorieus tijdpeik. en dio op hunne
bem-t tegen routine en ImrgprlijUl'.oid. dos geestcs
strijden \oor een onalliankdijke, krachtig levende
kunst.
De blijvende liefde van Van (io-jb
\eordeF-an| sehe iedoiieiidcnien, zijn rtrijden metii idaad voor
; hun goei reciif, is op do plaats die Ini.i t har s
' verzekerd is, van .urooteii invloed p-'\veosf. Keu
bovenzaal van liet huis aan den IVHI.'OMII'-:!
Mor.tii'.urtre bleet' :'..ltij-l voor hunne werken ieoericht.
^'an l'e^as, den g'-i-oieerdcn, dio nor^e!:s anders
l moor exposeerde, was men gewoon er cv u codcctie
werken to vinden. Feu tenuioii-sfoün,;va>. ('iande
Monet i-lair goarrang'.'ord, maakte Kori geleden
yrooion ir.druU.
flall'at'lli on Pi.-.-anv. Itedon en Sisie-,-. Signac
en Seurat. wie Parij1, bezocht en va;. Ion ot de
hunnen wat wilde zien, moest liij V;;u G-i^h te
recht komen. Zij die ondetvonden dat me-u riet
in do groote bazar-tentoonstdiingon mo-t gaan
om wezenlijke kunst te zien, zij vonden bij Van
, Gijüh oen recreatie voor do moodelo!.-!,oid die de
periodieke schilderijen -uitstallingen ons bezorgen.
Zijn naam vertegenwoordigde een oven uïging. eeu
karakter.
Wie. dio niet zooveel belangeloosheid, zoovee'
do'rzicht on zooveel beleid zijn werk zou kunnen
voortzetten'.'
Voor do militante Fran.sche sebildoikunst is de
' dood van Va:; Gogh een onherstolbaar verlies.
'i)l. ,!.-. x Vnrii.
AAXTLHKKXIXGKX. SCI!iLÏ)!v::uT\ST.
Do lieer .\ndrow George K'urz, van (.rovo House,
Wave: tree. onlangs overleden, heett vdgoes zijn
testament eene verzameling van oo.de schilderijen
vermaakt aan do National Gallery te Londen.
De jongste- acquisities van dit miisouui. zijn met
veel zorg weergegeven in het laatste nummer vau
het Art ,Journal. Vooral de Velasqüoz en liet
schilderij van Moroni laten niets te won.-ohcn over,
('i.jtcrs die wellicht onze lezers kunnen
intoresseoren, zijn dio van do scliildorijonv; ikooiiii;gen in
I-ingeland gedurende het afgeioopen j-'i.ai'. Jn de
grooto vorkoopiokalen van het huis ( hristie is er, aan
schildei'ije-i eu gravure.-, verkocht voer de som
van /'."i.-s7.">,0i,ii en als men modoreko;!! ii'-icoloin
en antieke meubels meer dan /' li.Ü.'iii,!);:!).
t.ieduiCiido dezoiido periode is aan de Aeadeiny verkocbt
ve.or ongeveer /' li^.'i.ciin. vooral weilvn van
.\iillais, (h'ehart'.soii eïi Loiyijton. Do tw; e
V'ri'iM.igi.!;;';;! vau Aipiarelliste;i te za:uou mo, Kei
-??ehil