Historisch Archief 1877-1940
No. 722
DE AMSTERDAMMER/WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
MUZIEK IN DE HOOFDSTAD.
Rodolph, een IJslander, heeft in Italiëeen
meisje, Marietta, gehuwd. »Zij trokken met
getweeën naar IJslands kust". Niettegenstaande
Marietta er al jaren lang woont en reeds eene
dochter van ongeveer 18 jaar heeft, kan zij den
Italiaanschen hemel niet vergeten Zij sterft dan
ook van heimwee. Bij hare dochter Helga, (de
bloem van IJsland bijgenaamd) wordt dit ver
langen naar Italiëeven levendig. Zij is verloofd
mtt haar neef Olaffson. In hare fantazie meent
lij reeds den Italiaanschen hemel te zier, doch
hét is de invloed van den Elfenkoninf, die in
minne ontbrar d, haar overhaalt met hem naar
tijn rijk te trekken. Zij is spoedig over te halen.
De rotswand wordt op een gebiedenden wenk
omhoog getrokken en men ziet de heeren De
Groot en Van Der Hilst die, na het luid ap
plaus voor het mooie decoratief, komen buiden
doch tevens een tooverpaleis met heu-cbe ballet
danseressen en daarachter een groep Elfen (het
koor). Helga wordt als koringin gehuldigd en
de koning doet alles om haar aangenaam bez.ig
te houden. Hij zingt voor haar en laat voor
haar dansen. Zij belooft dan ook hem nooit te
verlaten, ja zij zweert zelfs. Heel spoedig wil zij
echter weer weg. Als zij haar vader heeft, terug
gevonden, wil zij hem het schoone paleis van
«te heeren De Groot en Van Der Hilst la'en
zien, doch de wand wordt door de machinisten
uiet weer omhoog getrokken, waiit wie eenmaal
het tooverrijk verlaten heeft komt er niet meer
in. In het vierde bedrijf is Helga als bruid ge
tooid. Men hetft haar wijs gemaakt dat alles
een droom is en zij dus met Olaffson zoo spoe
dig mogelijk moet trouwen. Zij gaan kerkwaarts.
De Elfenkoning verschijnt weer en zegt haar,
als de gasten vertrokken zijn, dat zij beiden
thans moeten sterven, hetgeen hij zoo erg niet
vindt, want nu gaan zij de eenuwige gelukza
ligheid in. Zij vallen beiden neer met de voeten
naar het publiek (zoodat men tegen vier laar/en
aankijkt). De pasten komen verschrikt terug en
vinden het akelig, terwijl de Elfen achter het
tooneel zingen dat zij het heerlijk vinden, het
scherm valt en de opeia is ten einde.
Heeft dit libre>to ernstige gebreken (de di.-hter
heeft het zelf erkend), zoo moet ik toch vermel
den dat er vloeiende en schoone verzen in voor
komen. De librettist (de luer van Dokkum)
heeft er echter geen rekening mede gi-houden
dat al wat gezongen wordt veel langer duurt dan
wat gesproken wordt, en dat bij een opera de
dialoog zoo beknopt mogelijk moet zijn.
E',sombles komen haast niet voor iu dit werk, doch
slechts alleenspraken, zamenspraktn en koren.
Dit reeds alleen maakt dat het geen geheel wordt;
het is te fragmentarisch. Ook komt mij de ge
heele eerste acte (de lar.ge klaügiiederen van
Marietta inhoudende) geheel overbodig voor.
De heer Van 't Kruys heeft deze opera ge
toonzet, zooals onze Vlaamsche broeders zegden.
Er is r* eds heel wat over ge.-c'ireven on ge
zegd, en sprak ik in mijn vorig artikel van werken
die reeds een lijdensgeschiedenis hebben vóór de
opvoering doze opera bad er ook eene.
Ik heb mij echter niet in al deze zaken te
Verdiepen, daar ik er prijs op stel alleen mijn
indruk me.ïe te doelen zoo als ik dien bij het
aanhooren ontvangen heb.
Het eerste bedri-f is ontegenzeggelijk het
zwakste van alles: De geheele larmoyante scèr.e
met Marietta, de oppervlakkige onver;ure
(potpouni) en het onpractisch geschreven eerste koor
(dat zeer slecht gezongen werd) moet ik beslist
afkeuren. De goede momenten in deze ac'.ezijn:
het tweede koor: Fón IJsland is er slechts op
aard, het Visschersliedje: Daar keert enz., doch
dit laat-te slechts omdat hot vro.tlrjke
af.vi-seliiig brengt, want de vele herhalingen van het
koor ('t Noorden?'t Zuiden) klinken ba'aai. Deu
solo: Gij bekorend goddelijk schoon, moet ik
ttet lof vermelden.
In de tweede ac'e roem ik het, gfbeu : God
sla zeegnenl. en den solo: Spant Lalië's blauwen
hemel. Minder ingenomen ben ik met den langen
solo vau Helga, met een stroef voorspel. (Er
komen niet niiuder dun zes zeer lange alleen
spraken van Helga in dit werfc voor.) Ook de
lange zamecspraken met den Elfer.jkor.jiug (tt nvijl
de danseressen staan te verlangen om te kunnen
beginnen) houden de handeling ve^l te lang op.
De Elfenkoren ziju te onbeduidend van vin
ding, en ik kau mij niet begrijpen dat de com
ponist van het vele tooverachtigo in deze operu
geen handiger gebruik heeft geiuaakr,.
De btlletmuziek in het derde bedrijf moet ik
zeer prijzen. Voorn! de langzame dansen waren
belangrijk, en ook hier vond ik voor het eerst
eene kleurrijke instrumentatie.
De effecten waren voorrl wat dit aangaat in
de overige gedeelten over het geheel te goedkoop.
Met een tremolo van viole.i op eori simpeleu
drieklank in het twee of drie gestreept octa t'
verkrijgt men nog geen interes-ante elf''nimmek.
In die elfenmu/dek komt de zwakheid van bouw
en behandeling het meest uit.
Aan liet slot van het tweede tableau van het
derde bedrijf komt het eerste groole ensemble eu
hier is de componist dan ook v< or het eer.-t
warm geworden. Dit gedeelte met de ballet
muziek en eeuige gedeelten io het vierde bedrijf
acht ik dan ook alleen zon ;er voo behoud te
prijzen. Het tooneel in de kerk bij voor'» eld, waar
het koor achter de, schermen eu de Elfenkouing
op het toonetl zingt, heeft dramatisch ellect eu
juist deze gedeelten doen zien dat de heer Van
't Kruijs beter kou dan hij over het geheel iu
dit werk gedaan heeft.
Ik geloof echter dat hrj hool'lzaio-lijk gedwaald
heeft iu do aanwending ?iji;er middelen, iiij
heeft eene opéni-eomique willen schrijven 011
vervalt gedurig in dea operettestijl, zonder liet
pikante echter van de Frantche
(p'-ietter.coniponi-ten te bezitten. D-n l,chte>eu stijl iiefH hij
ook in de ernstige en treurige gedeelten wiilen
volhouden en daarum wordt hij bijna ii'-oit recht
dramatisch, doch vervalt daar wiuir zijne muziek
ernstig is. in liet eentonige.
Zooals ik zeido, had it ook iu de instrumen
tatie meer kleur verwacht, voo ui n:<.do sinii'.juio
van dezen componist gehoord iy heb'-ei.1.
De veel te lange tekst moet hem bij
b-tcomponeejen iii den weg gejetou hebbei'.' doch van
vele gedeelten had hij, met hetgeen hij weet en
kai>, veel meer partij kunnen frekken. Geen etkel
motiefis bovendien uitgewerkt, zoodat de climax
maar zeilen verkregen wordt
Is deze opfra misschien in der baast, tusschen
allerlei bezigheden door, ontworpen? Dit zou rr.ij
niet verwonderen, en daarom zij de aandacht
van den heer Van 't Kruijs er vooral op geves
tigd dat de kwantiteit van zijne werken (hij is
zetr productief) aan de kwaliteit geen schade
toebrerge.
Ik hoor dat de componist reeds aan eene
nieuwe opera bezig is. Ik twijfel niet of de op
voering zal hem retzelfde gezegi hebben wat
ik thans nederschrijf; eu hij zal hiermede zijn
voordeel weten te doen.
Ik heb niet geaarzeld mijne opincie zonder
reierve medetedeele», omdat ik dit verplicht
meende te zijn tegenover een kunstenaar die n eds
getoond heeft heel wat beters te kunnen voort
brengen dan dit werk.
Moge hij dus bij een vclgend werk woekeren
met al zijue krachten en gaven.
Dit werk was over het geheel met zorg voor
bereid. Mej. Sewir.g had de hoofdrol. Zij moet
deze opera bijna geheel dragen. Hoewel zij dit
lang niet vermocht, waren sommige gedeelten
verdien stel r k. Hare schooce stem behoefi echter
uog veel oefening. Mej. Van Zinten deed voor
de partij vun Marietta wat er *oor geda«n kon
worden, terwijl de heer Thijssen een tamelijk
accuraten doch drogen Eifenkoning te hooren gaf'.
Hij was Log nirt zeer recht tehuis .in zijne partij
wat opvatting betreft.
De heeren Poons en Dors verdienen lof (de
laatste omdat hij zuiver zong). De heer Engelen,
die het altijd te kwaad met de letter r heeft,
moet als Rodolph beginnen met de woorden:
Wat treurige gedachten doorkruisen u het hoof].
Na ernstige studie zal zijn k ankrijk geluid zich
pas voor partijen van eenig belang Icenen.
Het koor was soms zeer leelijtr, soms goed,
en het orkest vervulde de niet zeer ingewikkelde
partij o/er het geheel vo'doende
De heer Van Der Lmdea leidde het werk met
zekere hand.
Ik sprak straks van de terugroepingen van
de heeren De Groot en Van Der Hilst. Dit was
wel verdiend.
Het werk was schitterend gemonteerd Er was
nog vun geen opera in dit op/.icht zó >veel werk
gemaakt De directie heeft dus gedaan wat zij
kou. liet ballet verhoogde den indruk zeer.
Hoewel ik de dansen en sprongen graag wat
lichter en gracieuser had zien uitvoeren, waren
de standen en groepen echter zeer schoon.
De cjuiponist werd t-n toorieele geroepen eu
ontving twee kransen van Haagsche en
Rotterdauii-che vrienden, terwijl de componist een krans
aan den heer De Groot uitreikte, die (bij wij/ce
van hulde) dien krans weer om de schouders van
deu heer Va a 't Ivruii hing. Met de vermelding
dat ook m-j Sewing twee botujuettfn kreeg
heb ik (zoover ik weet) alies van d.-ztn avond
vertelj.
Ten siotte blijft mij i:-og over eene herhaling
te vennelden van Beriioz' ivijuieni.
Ik spieek hier nog eens over, omdat vele
vlekjes, die ik meest vennelden, thans vt-rdwenen
waren. Er was meer licht ei; kleur in de ver
tolking en het oefende uu op het publiek ook
meer bekoiing uit.
De heer St:.chelhausen vervulde de tenorpartij
in het Sanctus i p zei-r respectabele wijze. Hij
zong zuiver en muzikaal, terwijl hij a;iu
desl-itgedeeitt-n: pleiii sunt coeli et terra veel glans
wist te verkenen.
i Een cor.cert door mej. Belinfante gegeven kou
ik niet bijwonen. Ik vt rinel\ ;uleen, dat (naar
ik vernam) de pian^te. in eenigc NederhiTid-ehe
kiauercoiiiposiliëu van 'fetterode, Nioo'i.ï,
.Scht'it/:ler, K es en Huischeuniyter ee'i hoogst g-un-t:geii
induik met haar spel' maakte e;i zoowel tech
nisch ais. muzikaal zeer te prijzen was, /ij werd
terzijde, gestaan door Mile M.u'gucrie uit 's
Grai venhage en den heer Mosel .'ilhi<-r, die ik beiden
reeds meermalen iu dit bind besproken heb.
VAX Mii.LKjF.:-.'.
J. WORP.
Weer is oen Nederlandsen Toonkunstenaar vau
ons heer gegaan, dio niet alleen zich. een grooten
naam verworven hooft, doch ook zich op
paedagogisch gebied bijzonder he;lt onderscheiden. Hij
heeft nooit den weg gevo'gd die tot schitterende
ovaüti leidt; doch hij streefde er vooral naar, het
in zijne jeugd zeer slechte muziekonderwijs te ver
beteren en vooral door woord eu geschrift hetero
denkbeelden omtrent kunst en goeden smaak to
verprciden. Alleen in de groote steden kon men
toenmaals (behoudens enkele uitzonderingen) vol
doend muziekonderwijs genieten, liet aantal
paedagogisclie werken was in do Hollandsche taal
zeer beperkt en vooral het orgolspel in do kerken
was in vele steden en dorpen boneden alle kritiek.
Een korte blik op het loven en streven van
den kunstenaar, z,i! der: lezer doen zien. wat hij
gedaan hoeft 011 wat hij voor ons land geweest is.
Den 2Jon December 1S21 te Broek in Waterland
gehore:;, \\crd hij eerst door zij.i vader en later
te AriK-tordam in de muziek onderwezen. Hij
vestigde zich te Iviam en kort daarop te Almelo.
Niet tevreden met hetgeen hij wist, trok hij.
(toen wei reeds getroiuvd zijnde on twee kinde
ren hebbende) met ziju ge/h: naar Lvipzig waar
hij vooral het onderwijs van Richter en llaiipttnar.n
volgde. Zijne gronte eide vovir het orgolspel
i noopte hem naar Dresden to gaar. ten einde bij
don beroemden organist .ioh. Schnehler ies te, nemen.
De heer Worp hoeft nu.; meermalen verhaald
; wolk eeu uegaaid improvisator S-imeider op hot
i orgel v.'as. Hij ii.iprovisoc-iMe o. a,, vijtstenirai^o
' in^a s, die zoo >choon vau lion ,v ware'], dat
!',ini/t? niaiiii dikwijls uit Loipziy overkwam om hem te
la ons vaderland teruggekeerd zijnde (hij
vesi tigu'j zich weer te Auueïu1. was \\"or'/.-, wiste, v.org
Oi.zo literatuur i;"j( nieuw,' jiaedj^o^i-.c-iie werken
te ven-ijken iu de:; vorm v:in lï;iiderx,inghoeken,
; eene bcweriiU'.g van de koralen met voor- eu
naspeler, en bundels met kleine orgelcompositiën
ten behoeve van -weinig geoeiende organisten.
Later schreef' hij zijne Algemeene Muziekleer
(grooto en kleine uitgave), een aantal mannen
koren (waaronder bekroonde) bei;evens vele andere
composities.
Spoedig werd Worp te Groningen tot organist
benoemd. Hij werd ook directeur van de
Liedertafel Gruno en van de Gemengde
Zangverceniging. Slechts enkele jaren nam hij dit waar. Toen
trok hij zich terug, want het onderwijs, de ont
wikkeling van de jeugd en van"zijne leerlingen
aan de Rijkskweekschool voor onderwijzers, aan
welke inrichting hij loera.'tr in de muziek was,
nam zijne geheele belangstelling on voorliefde in
beslag.
Menig onderwijzer n kleinere of grootere plaatsen
heeft het aan hem te danken dat hij een bruik
baar organist en goed zangonderwijzer geworden
is, en wie onder zijne, leiding was geweest, bleef
den bemimielijken en oprechten man van harto
genegen.
Hij was wat men noemt: eone figuur. Hij transi
geerde nooit met zijne overtuiging en kwam er
altijd rond voor uit, wat hij goed- en wat hij af
keurde. Ook was liij steeds een vraagbaak voor
velen. Altijd had hij tijd beschikbaar voor wie zijn
raad behoefde en in hot streven van zijne
oudleerlingen bleef hij het grootste belang stellen.
Zooals ik zeide: zijn naam is nooit met bazuin
geschal door ons land verspreid, ook sierde geen
ridderlint zijn knoopsgat, doch zijn streven (vanaf
zijn terugkeer uit hot buitenland) voor de ont
wikkeling van goeden smaak in onze toonkunst,
zijn onafgebroken strijd tegen de misbruiken die
in onze kerkmuziek heerschton eu zijn krachtig
streven voorgoed en degelijk onderwijs, verzekeren
hem een blijvende plaa's onder do uitnemende
mannen van ons vaderland.
Hot was hem gegeven veel te zien verwezen
lijken vau wat hij goed en noodig achtte, en kon
hij ook met het nieuwste in de toonkunst niet
medegaan, zijne belangstelling bleef tot het laatst
toe onveiHauwd.
Het is mij cenc behoefte, openlijk mijn laaisten
groet to brengen aan don voortrelïelijken
toonkunstenaar, die eei.igo jaren mijn leermeester
was on zich tot het laatste toe mijn vriend heeft
getoond.
A., 24 April 1891. v. M.
AAXTEEKEXIXGEN SCHILDERKUNST.
Xaar aanleiding van de modedcelingcn die de
heer Adama van Scheltern.i onlangs in dit b!ad
i:a onze onthulling omtrent den valschen Mauve j
over onechte oude schilderijen gegeven heeft, bericht j
de Anisterdamsche correspondent van do Kü/iiisclie
y.eiini'.ij nog iets over twee valselie schilderijen
die te Rotterdam vóór kort i:i publieke auetie
verkocht werden.
l'e eene. stelde den Roof voor van do Sahijnsche
maagden en verbeeldde ecu Van Dijck, de andere,
een David met l'air-eba, heette van Titiaan to zijn.
\\'f\ had de makelaar die met de leidirg van de
anc'ie belast was in den catalogus voor da/c
namen toegesclu'oven ain" genot, maar de
zoogenaamde Van Dijck bracht toch nog 7<iO en do
Titiaan 2000 gu! k>u op. I)i:zu heide schilderijen
mi hebben een eigei aardige gei-chiedeiii^, die tot
waarschuwing der liefhebbers in de Kiilnixcltu
wordt medegedeeld.
Eenige jaren geleden kwam er in Rotterdam
een oude i-misïlundolasr die er kamers huurde
waar zijn schilderijen werden uitgestald. De lief
hebber die de beide stukkeu naderhand kocht
kwam er de verzameling kijken on op het laatst
werd do achter een gordijn geplaatste Titiaan
ouder het licht gebracht. Do prijs echter die voor
den van Dijck en den Titiaan door den
knnstkooper werden gevraagd, girg da firanticele krachten
van den licl hebber te boven, wat echter den han
delaar niet. belette de schilderijen toch eens hij
hem in huis te la'en brengen, alleen maar om
te niühoe zij daar onder het bizonder gunstige
licht zouden doen. Eer; paar dagen daarna bekende
de luiMsikonpcr oorógsxins beschaamd in
oogeiiblik! keli'iko geUlverlegciilH'id te zijl', e» hij vroeg daarom
op den Titiaan een voorschot van (500 en op den
Vaudyrl; een va'i 2f-.0 gulden, een som, dio dan
ook werd gegever, nadat de amateur den ander
een dure belofte gezworen had dat hij tegen terug
; betalen van liet voorschot de schilderijen aan den
kunstkooper. diens weduwe of diens zoon weder
terug zon govon. Voor een notaris en getuigen
werd de overeenkomst op papier gebracht, maar
noch vau deu kunstlcoopor. noch van diens we
duwe, noch vf.n diens zoon werd ooit moer iets
i gezien. Zooals echter naderhand bleek had de
op deze wij zo bedrogene of liever zijn erfgenaam
zich toch niet over een slechten koop te beklagen
en met zekerheid kan ook worden aangenomen
dat als dc:zu schilderij ooit weder onder den
hamer mocht komen, zij zor.der meer als echte
mri.-td.-tukkon /al werden aangeprezen, omdat
toch wel niet allo liefhebbers het museum te
l'ciershnrg hebben bezocht, en weten zuiiou dat
j de: werkelijke liathseha van Titiaan daar to vin
den is.
]>;? tentoonstelling 7W d Plmuf to Parijs trekt
1 om iic curiositeit nogal do aandacht. l\jen weet
dat Eiuiio Ber,>;eraf. die als '.'alihuu iu don ]<'itj<in>
altijd aardige invallen heel', op het idee gekomen
was een tentoonstelling van teckcuiiigen en schil
derijen, door schrijvers gemaakt, bijeen lo brengen
en dat Inj te >at.-!en met Manri'/e MoMicgut aan
dit phui uitvoering Lrogovon heelt. l\c ;s een
atdeeling aa:i niet mo'jr levende schrijvers gewijd,
tlio het Ldiivro gedoopt is. en een andere van
literatoren die Log op do boon zijn die ecu
Luxemh'nii'g vorboehli. !u de eerste heelt men de sterk
b'jwogev, J'aniaitischo jionnekrahh;)!:; ',au Victer
! Hu ;o: Kasleelen en uroteske loroi'.s 'nij miav.li.'ht, Cii
; ro'ii.'iijtisclu! iav.dscliappci', vol cliVct, caricaturen
en portretten vau Allred de Mussi.-r. schihlorijou
O'i ];;!.^r':t~; ais vi^'^Tooie giVH'hüd-.Td^ k;iuieet'-ii
i'an 'riieoi'hiie (iantior, dio hop:ia.hi schildoi1 had
willen wordon, pcnteeli!:ni:iL'('n van liéi-ard de
\i3i\\i1: en vua Charles I!aud-.'iair;i die ;-;i o mooi
'. ovc!' ?~'i;iilvl.'r!.i1,\i.s1. ge: chveven hveü. o. a. >.!.>:; e;g!:il
lV!it!'et een '^[iiarel van l ro-]x-r Mo; imi''1,
inpufeüeu en schii-k-iwerk van ,U;!'s do Gar.court
on etsen vau dez^ n geraitincerdeu koiiuer.
In het Luxembourg'; zijn zooveel tegenwoor
dige schrijvers gerepresenteerd dat men het idee
krijgt dat nu elke schrijver in Frankrijk een beetje
aan kunst doet. Edmond do Goncourt en' Paul
Vorlaine, Octave Mirbeau en Anafole France,
Victorien Sardou, Honri Meilhac, Arfcèue Houssaye,
Jean Rameau, Clovis Ilugues, Jules Lemaitre en
wie al niet.
Rastignac van de Illustratioa voorspelde vreemde
verhoudingen tengevolge van deze expositie. De
rechters, zeido hij, zouden nu eens gericht worden,
en de schilders zouden niet nalaten de
critizeerders nu op hun beurt eens duchtig to critizoeren.
Veel is hiervan in de pers echter nog niet te
merken, do schilderswereld is daar iu Frankrijk
to gi ntercssoord voor. Raffaelli nog wol, de
onafhankelijke schilder, die anders niet malschis
en zoo menig scherp woord over zijn collega's
losgelaten hoeft, schrijft in don Figaro van 20
April over deze tentoonstelling van dilettanten
oen kritiek die, over do levenden vooral, zoo zoet
als suiker is.
Te Jacksonvillc in Florida overleed, drie en
vijftig jaar oud, een van de bekendste Engelsche
kunstkoopers Daniel Cottier, een man die een
grootcn invloed heeft gehad op den kunstsrnaak
in zijn land. Cottier was mede de eerste die
schilderijen van de groote nieuwe Franschen zien
liet aan gene zijde van het Kanaal, waar deze
kunst nu zoozeer burgerrecht verkregen heeft.
Voor onze llollandsche kunstgeschiedenis had hij
ook oeiiigc betoekonis door zijn relatio tot
Matthijs Maris, die indertijd uit Parijs naar f-oriden
komende, oen poos bij Cottier in huis wO;i"de.
In de inleiding tot den catalogus der tentoon
stelling van de Xederlandsche Etsclub to
NowYork deelt do heer Koppel aan hot Araerikaansch
publiek ecu on ander raede over het karakter dezer
veieeniging. Zoo noemt hij hot opmerki lijk, dat
do werkende leden van de Etseluh hunne platen
belangeloos voor hoi album afstaan en dat de
opbrengst daarvan geheel bestemd blijft om de
kosten der tentoonstelling te dekken. Hij roemt
de thans in Xew-Voik geëxposeerde etsen als
dooi' kunstenaars mor kunstenaars gemaakt, ver
zekert dat geen enkele jiot boiler in do tentoon
stelling vertegenwoordigd is, en viiuit de geheele
werkzaamheid van do club een ineikwaardig voor
beeld van l'Art peur 'Art bemoeiing.
Er zal in Londen oen nieuw scbüdersgozcl.'-chap
wolden opgeiic'it dat jaariijksche lentooi,stellingen
van enkel pi.rtretlon houden zal Of het groot
aantal der geschilderde portretten die jaarli.ks
in do Akademie te zien komen daardoor vermin
deren zal. wordt belwifcld, want er worden
tegenwoordig voortdurend iveer zoovu'l moer
portretten geschilderd : de ibtogratii- heeft iu En
geland hare aanvankelijk zoozeer stremmende
werking op de p jrtretschilderkunst reeds verloren.
liij ons is men zouvor nog i iet.
Den -lilen Mei wordt in het Hotel Drouot te
Parijs eeu verzamelir.g vau meest
Ond-llollamlsche kunst geveild: de coHectie-Har.ptmann. Ou
der de iu de zestig nummers vindt mili een
Festijn van Dirck Hals, een Zeesluk van Vi'illeui
van de Velde, en werken van Picter do Iloocb,
.N'icolaas Maos, Van dor Xeer. David Ten» rs. Jan
van Goyen, Van der Helst, Wijiiants,
Biekeleukamp on anderen.
liet is bekend dat de 2\'i(.nirf Hollcrdninincr
to lierlijn eeu corr; sj-oi dent heelt dio van zessen
k'aar is. Komt het er op aan een artikel van
Koch b v. eeu hal v on dag vroeger te hebben dan
de andere kranten, dan weet hij hoc do corres
pondent van een wereldconrant dat moet aan
leggen. En niet alleen over wetenschappelijke
gebeurtenissen en over de Europcesc.he politiek
maar ook over al wat er voorva't ;u den kleinen
kring van do Hollanders te Berlijn weet hij altijd
wat mede te doelen. Zoo nu verleden week na
tuurlijk ook over- wat do ilollandscho schilders op
do lJerliji;sche tentoonstelling zulkn laten zien.
Maar o. wat blijkt het dan dat activiteit c n vlug
heid van pon nog maar zoo wanhopig weinig zijn
als het er op aan komt iets over kunst te mooton zeg
gen. Niet alleen dat in het lijstje van. de namen der
Holiandsche exposanten er de helft onherkenbaar
verminkt zij», maar deze berichtgever van een
groote Hullandsche krant noemt van de Hollanuscho
exposanten er drie en dertig op, terwijl liefst Jakob
eu \Vil!em Maiisdie b iden ook iets naar Berlijn
zenden,"door hem vergeten worden. Zou hierom, en
om do verschrikkelijke wijze waarop deze corres
pondent verder in do beschrijving van zijn bezoek
aan het atelier van een Berhjnsch Hollander zijn
bedenkelijke geestdrift lucht geeft. zon, van
wege zulk dom geschrijf, de artistieke
Arnsterdam:-che correspondent van den Rotterdammer
Zich niet eeu halven dag geschaamd hebben met
dien Derlijner in n krant to schrijven'.-'
De hoeren van do Moderne Kunst in het Rijks
museum mogen ton zeerste gefeliciteerd worden,
want Maandag a. s. zullen twee voorname
Hol'Ue schilde
doen.
De lieer Van Eeghen namelijk kocht deze week
van de firma Jintïa don uniek mooien Bosboom.
eu biedt die te zamen met de:i zeer importanten
1-raê', die in de verzameling van het
Burgerziekenhuis was. aan Moderne Kunst in bruikleen
aan. Een zeldzaam gelukkige aanwinst voor ons
Museum. Do artiesten zuilen den heer Van Eeghen
zeer dankbaar zijn.
Door ecu vergissing zegt rnen rnü, werd hier
verleden week gemeld dat Jakoh Maris op hot
l.i.-ttsto i'eestje iu i'n'rhri na don toast van den
heer Mc-dag onder de aisemeeno toejuiching ild
.'.'tal irir/i i'<iii'l/!i'/i:'iif/i'ii. De vergissing dunkt mij,
ligt can mij noch mijn berichtgever, maai' aan
de schilders die verzuimd.cn het te doen.
2;5 .April '!)!. V.
TOKKoM.STriIILosoriIlE.
Wat r r ',ió.-:hU-is 1;\ Xiet/.scU«'s avbeid ie vinden