De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1891 10 mei pagina 3

10 mei 1891 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. "beantwoorden, omdat zij alleen aan haar groot doel wil deuken (de dood van Mara'). De muriek in dit tableau heeft n ij vooral bij de tweede auditie zeer voldaap, hetgeen hoofdzakelijk aan de betere orke&tu t-'oering moet, geweten worden. Ik woonde de 2e en 4e uitvoering bij. Hierop volgt een tus< chenbedrv,f dat zeer belangrijk ie; het schildert ?de resolutie in de straten van Parij», bespiegeling*n op den dood van Marat. Tegensirijdige gevoelene.'' In het orkest zijn twee hoofdmotieven verwet-k t, voor stellende Marat's dood en de Resolutie, terwijl «ch daarlusschen achter het gesloten scherm de Marseillaisp.^airaen de Carmagnoledo*nhooren, door manuen, knapen en vrouwen. Ue?e drie motieven zijn op kunstige wijze verbonden, t/rwjjl het orkest >ijne psychologische schildering voortzet. Dit i edeelte, dat bij de eerste voor stelling voorinffelijk m* et geslaagd lijn, mislukte die beide keeren dat ik liet bijwoonde hier en daar, vooral wat het koor betreft. Het volgei de tusschensptl geeft Charlotte's beeltenis. Het is gebouwd op reeds gehoorde motieven. In de wète waarin Marat tegen Charlotte zegt: mijn bad wacht, ik ga er vast in en ken u zoo ook wel aachooren, en waar zij hem doodt, keert het motief van Marat's dood weer. Het volgende tafereel: Charloite Corday voor de Nationale Conventie, is in muzikaal opzicht zeer schoon. Vooral in de scène als zij bekt nt Marcel die haar om haar daad veracht ook te beminnen, hetft de componist grooteii climax bereikt. Het laatste tus^cbenbedrijf geeft stemmingsvolle rouwmu-iek en begeleidende muzi( k van Charlotte's toespraak tot het volk en het visioen. Ik heb aangestipt, wat mij in de muziek het meest heeft aangetrokken. Ik geloof ook het eigenaardige in 's meesters talent te hebben aan getoond. Wat mij meest in Beuoit santrekt is dat bij zichzelf is, vooral daar waar hij fen toe stand te schilderen vindt overeenkomstig zijn temperament en aanleg. Is dit rii<t het geval, dan krijgt men d» n in druk dat hij met ?ijn stof geworsteld heeft. Ik Z"g dat niet alleen met het o"g op dit werk doch ook op zijne overige composiuë'.i. De techniek zit hem echter nooit iu den weg, hetgeen bij onder «deren hier bewezen hetft door de bewerking van de Marseillais», die zeer boeiend is. Ie er weet toch hoe deze melodie al tot vervelei s toe gebruikt f-n ml.-biuikt is. Het o»l?est heeft in verschillerde. deiails zich zelf oveitrifl'ui, en ondanks de aanmerkingen die ik hierboven maakte, heb ik van di.t orke.-t nog iiiet zulk een goed ensemble geboord. De hteien Bern it en Ivcnrvels hebben blijk baar met de grootste zorg de repetitie» gelen). De heer Kenrvels, die het werk t-iiig. erijp, (alleen Penoit leidde bij de eer.-te uitvoei ing liet opeuüg*stuk) \\i,->t op bezielende en toch accu rate wijze zijne in ten tien l en baar te nntken. Het koor bad alleen de volksliederen ;e zingen, en dus is h' t orkest hier bet allesbïlieer,chencie muzikale elemeni. Hoewel dit niet tot rniji e bevoegdheid behoort, moet ik te-r wille van de volledigheid verintldtu da- de rol van Charlotte (Joiday door ecu bt.vallige talentvolle je"gdig-i tooneelspeelsUr, Mij. Cuijpers. werd vervul.1. /ij boavAwocrdiie geLeJ aan de pirtieit-n d'e men van d<ze ieldin gezien het-ft en haar spel hfeft op mij (ondai-ks de vele holle frases die zij te zegden had) een uitsteken.'en induik gemaakt. Ook du Leir Fiits Bouwmeester ha.l in giïam en L tem geheel hit dierlijk.bloeddor.-tige v«n Jlaraf, z.-ojils de geschiedenjs en de schrijver hem voort-tell. Hij is Hollander uj spreekt dus natuutlijk Hollandsen, doch 01 k (ie damt s Cuyper» en Joiktrs (Xieuoveva) verrasten behahe door hun spel duor zet r goedd uiispraiik. Men kon bij mij. C u ij pers z(ei' weinig l.oortu dat zij eene Viat:m.-che was. Allet-n enkele woorden, zooals : dcspotiesm e. a. openbaarden dit. Ook de overig- ij wei kien mtile tot een ze. r btvrediu-ei.d geheel. De grocpca hadden een los en natuurlijk voo.'komen en aan de niise en-sioae en figuratie was veel zorg le-teed. Men kreeg werkelijk een kijkje in het volksleven u.t die Jagen. Alleen waien de kreten van het volk tusrclien (Jiiarlotte's laatste toesj.raak niet «itumnjk genoeg. Dat ging te geregeld en te wiinig o' gelijk. Met de buide, door Let pub! ie k aan l'ste r Benoit gebracht, heeft me u tevens f'en on vermot i ieu kamper voor do Vlaatmclie beweging gehuldig.i. Dat de muzUale ontwikkeling te Ancweipcu van de laatste jaren zu'k een hoog e vlucht beeft genomer, is in hoofdzaak ziju wt-rt. Het is dus niet te verwonde; en, dat het hoofd van de Vlaamsehe muziek ten onzent mt-t groote sympathie begroet is. Moge hij nog zeer lang voor de kunst gespaarl blijven. VAK };IUJI;EX. DE Jl'BELFEK.STEX TE WEIMAP, VAX ?i?10 MEI. Iu Gotthe's annalen of dag- en jaarboeken, staan onder het jaar 17!)], na voinieJdi; g lioe li:j zich heeft gehou^cii niet proeven v.(or zijne \t,-benlcitre. en/., de eenvoudige woorden: opdat ik echter MM diditetlijkt' en a«s:oe.H:-e;,c zijde niet te kort kflsmi!. 11.1:11 ik met geueegen tio liiJing van het llef:.lieater op mij." Deze, nut cei.voiuiige \voor,lou opgetockor.do gebeurtenis is van aoovci l beteeke.ds uewordun voor de ontu'ikkeiii g \au het Weiinarsc ;o lo.'u oei, als do dic'ji'ir zelf het toenitrii'.ii niet nee.t Lessing h'id r o e d s vóór heni het ernsiigo eu ondankbare pi;>,rik'.iv.vo:k vüibrac'i', do era; itn.^cbo kunst in ns.tion.i:e richting ie VOMYH ; hij i;:i!l op d« hoogo bofcckei:!-. vau liet thoa'cr uewi-zoi', had verscheidene malen erop ged;;:d, v.-ciko ni.ii :it;g-; indruk via het t<>o;i-:-c-l ai' o;> goe--l en :. eniued teweeg gcbrai'.lit !;.i:i WV>?-.ÏIMÏ. ivi i'..itsu ot ;ie;urekt had hij op vele plaat-en gehoor -evoooen. Door alie au,ren \an het, sou., o l-M.n vlet a'.-) een druppel \a;i liet dra:i.ailst;:io Ic-i-c:i, v,e,ken Je, eet gl'o "!. ui tot-ü<,e;>. t l CMl. aiU-jHivfkt il. Zoo moe;. r; ih deO'._e;: !.-> f Scei.U"! tOCvti^riit OU il.' du .r ?!':: nerir.gi.'i'i aan S\o'n.-;i;' beji \vusr. dat ik i'.l ueil !>),.;) di in.i:.ikrh'. i l in d, !.o:-:,tn> ,-n iloe'i do orlit ',-'.e:,i:i. l', vl, Türiii.'."-', xooMls in !.-,;:i til den gehiale:: in\k. e. l \a'i ei hè') i 'C nooit \Vud, ;-ge;.;.'.'. do Y,;or:.;eii:i;.g t;. r. e, M i groote wereldgebeurtenissen uit den stroom der omwentelingen in de menschelijke ziel gedreven hadden; hij zocht «aar eenen uitweg,naar opwekking en vond die op het tooneel. De zin voor het reëele, tegenwoordige, naturalistische, ja krachtige uitte zich bij de tooneelspelers, de dichters en het publiek, waardoor de geheele richting der kunst vóór Goethe eenen krachtig realistischen trek verkreeg. Men zag de noodzakelijkheid in, dit plotseling in zijne uitingen actueel geworden instituut op den weg te voeren, welke zijne werkzaamhe den in den besten zin regelde en ondi r opzicht stelde, en den verantwoordelijken tijdclijken directeur in eenen voor geldelijke zorgen gevrijwaarden, blijvenden toestand te brengen. Zoo ont stonden vele Hof- en NationaaltheateM De edelstdoiiker.den der natiën schreden inet geestdrift op dit pad verder en verdedigden het j instituut, dat tot biertoe bijna zonder bescherming beslaan en slechts voor het genoegen dor nieuws gierige menigte gediend had. Met do meeste geestdrift deed uit Schuier in zijne te Mannheim gehouden voordracht van 1781: Die SchauLiihne alu eine m-jralisclie Atit-tult betracht et". Bij deze ! algemeen opkomende belangstelling voor het too neel moest de zoogenaamde Schuikon.óMie een einde nemen. Zij leverde geen stof genoeg om het publiek, dat de andere richting was toegedaan, te bezit.'en. De zin voor het nationale was ont waakt. Voor du voorstelling was nog geen maat staf, geen school voorhanden; de meeste tooneel spelers waren slechts ten tooncele gegaan, omdat zij op hunne loopbaan in hot burgerlek leven waren veror, »cluki; de moesten hadden slechts eene gebrekkige beschaving, en hunne verhouding tot de sociale toestander, inderdaad die van paria's, was niet geschikt deze klove tus;-cuen tooncekpelers en het beschaafde deil van het publiek te dempen. Men reisde van stad tot stad, van land tot land, zelfs naar bet noorden, naar Denemarken, ook naar Holland, waar Duitsche toonteigezoln-happen zich in Den Haag en Amsterdam in groote gunst verheugen konden. In Den Haaj was ook eene Duitscbe opera, welke, wonderlijk genoeir, slechts uit Duitsche joden bettoni', die door da Xederlaudtclie geloofteer,ooto.n zeer ondersteund werden. Ia Wfimar was roeds vóór Gocthe's tijd ce:i zoogenaamd Holibeater gcwff-s*, il. w. 7.. t on gecüiicessiui.cord theater, hetwelk in hot oudu slot speeldü. Er waren kunsfcnaais van grooto betcokt/nis ilaaror.de--, o. a. Kul-hof, de vrouw van den elirt'Ctcur S1 vier. en da beroem.ie Fra'i H:ainli^. Toen in 1771 hi-t slot atbrapildo, uing IUT <'zt'lschap mihr Gotha. Toen Goiüho in 177") in Weimar gekomen \va«, richtte hij reu.ls spoe-Jiy eou diliHtautei.-gizol-chap op, waarvan du tooi,celspelers uit <!u hoogste hof- en geleerden.kringen waren; zij vo'iuden, to^eno1,er :iet, al^emcene tlieatorwczc'P, hetw.'ik op den h'.ii^sion gCüiulsSa-^ berust!e, eeti iiïcaa! tooi cel, be^ui'isli;.i;d door de hoogs'e kringen van liut hoi en 'lu iu/':t'.schajipv, incl evcnot'ns or.ge^eiïooldo tOiH.eoi-pulurs, die echter bei.«aam o;>. r:.;j) schei.en tïefir alm.'UK"."! hooüC !>e;cha'.iri;r. Eigenlek .laleeiT do «eh'üi:;; in de ontwikl-oliügstrOMciiieiU'iM's van hi:r DMÏ'.-XIIL' tooiieelvvczon v.i.'i do oprleiith.g \,:n dit lixl'li:.!)hciijtheater. (ui-.-ihe' matiï-clio ieonceLpolen, welke <.{<?<,ïbeni voor dit theater gedicht zijp. XuU;o it-hier*, /'.ü',;.- '1,0neeb'pcliT;-, die ham,e leden zeits oud'r do j vorstelijke personen telden. ln-l)ben hot kb ine hor ' van \Vcimar toen tot In.t nii-1 Iclpii'it \au het : geestelijke leven ia Duiuciiia:','! geiii.tikt. Toon oetho iu di'. tt sfautviic-vst trad, ontstond spoedig eene vervreemding van 'iet pnlj.iek voor den geeslig piikkcici don kv:v, dien hot tot nu i too genoten had. Do b-hneï'ie a:::i the iter.ein,,! bi vreéligile do lurcclc'tir Beüon.op, die sedert 17.s:i j in tlo wintermaanden te Woim; r speelde en oelt hot Sipg-piei lii t bi'O'.'ioiien. X.t lloep va:i iju koatrakt iu 17D1 word Gottilio verz'.cut j do leiding van het hof.keafer e-p zie'i te ne inciï. Met zijn epiredcn iKgint de biovi vau ' tle idcalistisclio schooi der tliaujati-cho. kin.-f on later gehikte het Goc'ue h.ir.i véPtenig'ng met do realistische op bet Duiu-c'io tuoi.ec.i :e be'.vor! stell'gep. Slot rocht viert men dezen eng vóór allo amiere a:s de,i da;: vau de; dezer r.'chtiiv. Do gc.idiiedoi is vau liec marseho Hofiheaier oivtu-r tioeiue's lei.li:'.;», onder do ourpiooiing van bcniUers genio. is do geschiedenis v iu do di-aniatlscliO p-'ëzio van onze ki.-is.-ieke leiti-rkui do. \\"at er sir;i iiolc aaa het Duitsche theater vior verlokke.Ti'Js en verblindciuls hi. ct't voorgedaap, ong» iwijtebl is \\tiinar Oj) den v.eg. welke het 'al i(M juar geleden, ge wezen is, voürtgesebreiien. Ik /-ie nu neg niet ivvidooning en dank terug i-p do ;-i r.stüklaasii'kc opmccht l.ij',voi;e;: ; in mijn tij. l aing rncn nog ruit ais kind iiaar het theater, ook ik kcndo St-liJller CüGootho reeds, ik begon ze reeds ie begrijpen toc-u ik voor dm ctTsten ki'-r Dio J'iiitl.er /ü.'g. iuergeteiijk is vo<u' mij de ie.ilruk d:0 'r.ut ;gcheelo gi.-boiiw op mij ninakt:'. l 'a:. r do p.'.iaN, waar Gielho in de loge ge'.etea li.i'l, boven o;;-; in do Leilogo (io zoon en de M-^oond-eh^er v.iu den in. I,P, dien Goi.-tijc. hel !ie-,t air-, nie:^,1]:. d.'cliter eu AVeiiaartcSi s(aa;s:va.i begveperi l'a-1 ; ?!;. ar do h'iidiilikoii in hut boide nal'u-i^'.iiiiin \:iiiiien o.id'.-'i tijil on do lni-i:u'ei: die do t.a:;k,Mï;--' v..:1, .k-;-. :;':\.;heiieg Lieidden; do snidi :;r; n v.:i ,K;!', il:e p'-r zie:i e:! vol.;o.^ Oud g''.)';iiiv .,('-; l ii':!-1-. IJ.-IKMI !u!.t'. n wir'1. ki-aehti:; va-'; n: t. i!o ^a:;! ;IK do in t o Weder zit een vorstenpaar op Weimar's troon, dat met verstand en toegevendheid deze groote traditiën kweekt, dat zich niet als in een betooverd slot van alles uitsluit, wat de nieuwe tijd aan het tooneel heeft geschonken (Wagners triomf tocht door de wereld ging toch juist van Weimar uil), dat echter met piëteit eiken steen van het gebouw der ouden in waarde houdt. Naar Weimar trekt weder elk jaar een groote schaar van idealisten, dwepers voor het groole dichterpaar uit onzen klassieken tijd, die kalm maar vastberaden weer.-tand biedt aan do wij kende branding van den stormvloed van den nieuwen tijd. Deze vorsten zijn hare beschermers, hare lotgeuooten, zij zijn Karl Alexander, de klein zoon van Karl August en zijne gemalin, de groothertogin SophiV, do zuster van koning Willem III der Nederlanden. Haar heeft de laatste nakomeling van Goetiie dien kostbaren schat toevertrouwd, welke nu, met nieuwe geschenken van Schillers nakomelingen. vcreeiiigd, het Goothe-Schiller archief vormt. Met de scherpziende vastheid, haar eigei1, bestuurt zij niet de geleerde hulp van prof. Subhahn, dit geestelijk-iiatiynaal eigendom. Goethe's huis aan den Fraueiiplan is weer geopend. Al de daarin opgezamelde kunstschatten en de gewijde herinnerin gen aau den voormaligen bewoner, zijn tuin'je en zijn slci'ikamertji1, alles staat den pelgrim naar Weimar open. Do Goethe Gesellschaft houdt dit jaar hare algcoeene vergadering, zooals het ook niet anders denkbaar is, in de feestdagen, tor cero vau het honderdjarig bestaan van het Weimarsche lloftbcater, gerekend van den dag, waurop Goethe de leiding ervan op zich gc-no;jien heeft. lieden begint het feest met do opvoering van bet eerste gedeelte van Eaust in de bewciking van Otto Devrient. Ik weet niet, of deze bcwt-rkir.g reeds in Holland is opgevoerd, en zoo ja, hoe het oordeel er over luidt. Wat mij betreft, ik beu dankbaar voor elke poging om G'.ielhe's Faust mier en meer bij hot publiek bekend te maken, moch ten ook deze pogïpgen niet geheel en al aan mijne opvatting voldoen. Zoo ook niet dezo opvoering als mysterie i;i tiveo dagen mot de uitstekende, maar dikwijls te rijk ilhistrecrende muziek vau Eduard Lassen. Do uitvoering zelf' strekte het Weimai'srh tooneel tot eer -. zoer goed was liet optreden van Mevr. Wiecke-lialbcrotadt. Vijf uren lang duurde de speelavond, maar er was niemand in i!o eivoilo zaal, dio don schouwburg voor hot slot der voorstelling verliet. Van de muziek noemeii wij als bijzonder karaktcfisiiok het lied Der Sel iit'er scürniick'.e sic h zmn Tanz" on do teo.'crseènts. Wcisnar, l Mei. I IN-V Weimar, 5 Mui. Zooeven kom ik uit de twee.lo i'.'.estvi-orsteliir.g, hut tweede deel van l'aib,t iu 'lilo l'jvric-nts bewerking, als mysteriespel niet du iiiiizick van Kiluard Lassen. Hij dit allegorische-, ;:e( r praeidige Auss'atturgss'ück" past de inn/ii-k veel bo'er. ja is ep so:n:uigo ])l.iats -n vau overweldigen lo werking. Zoo in het kw.-ir'e-!, ij'.'ai'g ilcr Le::niipeii. li''t .iciioonsto wat 7i;on kan zier, \s as .Ie !;ïoe,,',al 'tok in de/e be\vö''ki:ig itl, cp h: t 'üop.Le! gebracliie scèu vaii ' i, il-1 n; <. Do M;or.-Tel!ing w,.s ZoO volnl-akl wat do llililfTi-t. rn.'eiïko ma':!iit,erio en niiMveu-srèiiöbetn-ft, dat bef !enij'i'oepo;i van don maeh'rienmi'ester aa". het eind van bet stuk z.-er Lï-TC'-htvaanlig'.! was. \Veiuiar, ij Mei. Van Peter Coniclius, de,:i iioi f van ilwi ;;roo;ea Uuitsclmu sdiiuior Pe ter vou Coru-.'o.i-g i-- b-'.ien ei ;io lüigeiati'n ojiera opgevoerd, in tegiv.woui'dig'p.aH 'uu zijn >v diuve en kindi-LM en lu-t g!;!ic'ii!o \Vi;ii:iarscho lief Ed. Lns-,eM iu Weimar ha. i haar vo'eiódigd e:i g::i;il-tri,iiie!de!.H. !!>'( SIH-C.-S vas seaitiereiui. Las sen d.i.f.k.ro uit /ijn naam ee di'!:i deT iarniiie iiet pubuik. dj saiisiur. hè. t koor, het on -h''ster; Lij verirat ook den uitilek-'iide;; tlifatermcestcr t.'i opera-regisseur Brant te neenïe:!. L. Sdi. A vNTF.E'.-IKXTNOUX iCiüLDEi'AÜNST. pers kan vinden. Want i t'n'ir /iet iiie.i va-ik du grooto kuü>t die np op'ii'.are tuiito.'p.-.tciiii'gcii te zoidzaain is, of er oiidci' h;'t ido:,;e i.\ iit ;;i''id,:.'i' goed d.iu i'i eoörus!ig tertiek iu zien e.;i to goniotou valt. Teï'ivijl do o::i>'ieeie teido.iiïsteiliiigen steeds m.-er 'iie' Uir,\k:cr a-.t;in-.';:ïe-, va k>,K)-^a!e bazaar-, (\v ?..'!!? 1:1.ui b')V.-':i liea t,; .lii.-i'ut'-t.il het laatste werk \M.I loviMuloii nature;'!). g;\:i.ii i:e !;ii:i!-i!-.o.'.pi;is va l siii'i^k de ordi'iaire iiuirkfwi.n' weren uit b:i:iro ka'iuiv, on /oekea zj \oor dj ver-ï: J;;ko !ie! lioi) to ivin-ni n vi''0;.'iej'. In d.;:i liaar Ir.-dt do ';,:r lk;iv':.:e:; al s.hï-.!-; :;eru:ni'v: ti^d hot pi-!viie.;e, <--:\\ i;oe,I i!ei:! v.-1:1 l.ct UnNte vat l-r-.'.ol.s eu o ?: ?..?-?v e. i ? a'.lu.s w:-.t jakod en \V:lii'ni Maris uit hun iia'i.iei; ;r", ?, :\ to ku:i:;i'n laten zien. Ah'Li' h.:" is \\iii \V's:,?lihgli ?,.),.-:i' die er v.-'.-'Vhinre.i i etet ai.i o-i ftei'k v.-..: Li ;::? -n.-!/.'! schild- r--, ::-.a.'-r eu.jf h, t or,g.,:i-i ei'.-1 _' ''-er>; v,\:i vr-'oi.) :o !;0-;<':u!,u::-e'i.;- >"i 'e.;.-r i:i /i; i d,-ilig i-iiiieii wo'-t :e veiiirijge". >??:< v.'i.: :'-'},-. {\-\'.~, r,t' en toe b< zo: k-, 1-eri 'lei't. r In-.- V'i \y:>f .'-.- l.'ior-t va.!i .!e-.:,.:i \\< l J.-1, da:; ne-n e' \'or.'. den v."n.'!< ex') ?--'i'i'il' \ :-.'- k\ i se;s"g,i voei' z:.i < r..a-.i cei va'Töo z-^!:! ?.?.?i;io e;d! k-r> n. -:\i '.'.»????'? ! .'-nu; v, ii..:i ..ev.el..:! ;i :i ieL'v\'.'.ar',-i:i h i j.?,.-?.? \!i'-i..-. een .-'lik e,;" i,! n.djM; .?c':--1.! ;l::j ii; t i\:>, fi:.-^.-!i--ïi nr..:ikM r;.'Xo'-., v!-k '.'! w.i-^.r :-.'.ia l-, e.-;; or.; iiUoii.lo ,U-.;u-.. lij i; >c'.uc'i< i/, i.n-i. ie;, d.M i. r r.'^- li'i\--.;..ri v-.i-..''i, reeb: ;i ;. . i'-_:i i o ,-. l .-!.?,.??:';)', ,/. O),i ,].- ,-. l.'.G.ld':,,-. <'f.\-t^\ .... : ,','i '. e.'ViillO o O!'!,1. .ÜO P! ':1 VU l f O!' Xyie gezicht van den wijzen, profeteerenden mensch met dat boeiend vreemde licht in de zachtmoedige oogen. En dit heele tafereel is in een sombere deftigheid van tonen in een diepe gamma van grijs en wijnrood aangezet, in globale, welsprekende penseel-trekken,?de figuren zijn grootsch omlijnd als een krjjtstudie van. Micbel Angelo, de uitdrukking is, ab soluut oorspronkelijk van karakter, zoo diep aan grijpend als het ontwerp voor een bybolsche com positie door Rembrandr. Van Vollon had Van Wisselingh drie nieuwe za ken. Een groot stilleven van eenvoudig kcukengerei uit zijn vroegen tijd. Zoer voornaam zooals de grooto sobere vlekken vol tegen en in elkaar ge schilderd zijn tot ecu deftig verzorgd geheel. Ook een Sneeuwgczicht van Vollon, zeer fiju van toon, vlot uit de losse kwast geschilderd, en een zeldzame impressie van een Boseli met teere tinten van ij'groen. Ik zag er nog een mooien kleineren. Courber., gedrenkt in donkeren avondtoon, en een f'raaiep, inuiutieuzen Corot. een gezicht aan rte Seino in do omstreken van Parijs, zilvorblank van dag niet in de lucht vsoral een teer email dat het rijker maakt en verinnigt. En een ongewoon Me dusa-hoofd van Kicard, en drie nieuwe Monticelli's waarvai een vooral heerlijk, een kleinere compositie van Turken met bonte jassen, pralend in do zon, ten prachtige rijke combinatie van sterk oranje, ivoorwit, ciiroengecl en zacht blauw. Bij Tersteeg zag ik een allermerkwaardigst schilderij van Corot, op het eerste gezicht eigen lijk 'niet Corot-achtig, nuchter denkt men, bijna prentachtig. De lucht en de booruen suizelen nieti, geen aimotleor die mysterie geeft, geen droom alles staat er in zuiver bleek zonlicht, in strakke zuiverheid. Maar als men er langer voor zit, wordt dio droge zaudige landweg met zijn stijve hooge boomon aan de eene zijde, en graan op het lami aan beide kanten, zoo schraal, onhandig >chier, als hij geschüik-rd is, tocli zoo naïef oprecht, zoo argeloos natuurlijk, zoo ongeloofelijk eenvoudig gtvien, verbazend inderdaad en prachtig van sim pele realiteit. Ook was er een nieuw schilderij vau Willera j Maric. oen groote weido met veel koeien heerlijk j uiu kleurkracht e:i kostelijk van teekening, bet rijko er in vau zijn Molkbocliteti en kalfjes aau don sloot, waar hij dau gewoonlijk donker ge'noomta achter maakt, rnaar dat hier met de gouden openheid van zijn blanke luchten boven | uitgestrekte plassen, niet een verren lichtEn horij zon. Dit sciiiMerj gaat over een paar wekea | nar.r do groot u tentoo; stelling te Miirichefi, waar j het. met d o Molkboeht vau ,, Arti" die ook in S'utfgart \\a', en dio iu Dordt daarna een vaste i plaats zal vinden, e:i mot het groote schilderij dat in Parijs op de 'Wereld-tentoonstelling en ! later veranderd in dea Haag op de Stedelijke | wav;, en dat nu weer geheel overgesehiiderd werd, i (on verleden week voor het D'irdtsch Museum voi:l aangik.-dit j Wlileul Maas uitstekend vei'iegenwoo.rdig;;:i zal. Do heer Dr. J. A. Wurp te Groningen, die de r.ie.u-vo i'oi;sianti)n-Hi-yj;e: :;-(:di;io bezorg', vond j te Anisterdan iu do h.biii'üioo.k van do Kon. A ai,.mie een merkwaardig liriik-tpik aufobiograiij va-i Ileygen1-', in liet Latijn geschreven en in 1631 aïgcbroken, waarin ook gespreken \vorlt over de i schil.Iers dio JInygoi:s gokond. hot-fr, morkwaurdige lihtiizijdra die de heer AVorp in Und-IIolIanJ ; biiiv.'jnkuit zal p'ibHoeoren. Onder de Uo!liiiidsch,a sclnldors van die dagen prijst hij voora' twee i ee:.vou,H,e, baardcloi-zo jongelingen'', ilembrandt en Lie\e::s, en Lij doelt modo van don torsten oen K,--;i:derij gezien te hebben, dat Lij niet i o;it!iia'>,ia>!iio aldus beschrijft (woordcïij! c vortadn...!: Lap.t. heel Italiëkomen en al wat er sc-'ert de vroeg.,to oiitiluid vi.or fraais in bowondcren^waardigs is. Do houding van Judas :d;c.::i, om l:-.er niet Ie spreiicn van zoovele bev,'oip!erens..va.'t'Migo figuren in n werk; van Juda», j d-o r.t'i^t e;i j.uniae/'t, vergili'enis afsmeekt en haar i tocli niet hoopt of d!o h;.op op zijn gtlaat uitdriikf, .bit M'oose'ijke gelaat, do uitgerukte haren, i l-.e.!, ge-elieurdo kleed, do getrokken armen, da har..Ion ton bloede too inoengeknopep, do knio j nceri;i b; gen i',,or eene onvrijwillige beweging, In t ; gohee-o licliaat.i bevangen door een bel.di'gensi waardige wocst'.ioid. dio figuur stel ik tege; over i al het schoone dat vroe-er eeuwen hebben opgc! leverd." ! D:; keer \Yo.rn vond dit u-liilk'rij vau Remhravult nergens opgoij-cvcn, maar t-ehi'cef er over aa i l Dr. i!;'od'i!:s dio het evenmin kend-% ma.ar varj iii; j \ond>.t van deii heer AVerp, kennis gal' aan den ln:er Eiüe Mieiiei te Parijs, wions gro-jt weik over i!e.-;ibra: dt in i,'eeOi-.iber verschijnen zal, cu die op k', t oo_-ei blik nuf iiiiriijk geheid met Keuduandt i bo/.'g is. DJ keer Mielie! mocht door ecu toeval jni.-.t lot het d.ior liuy^hor.s bc^ehrevcn schilderij ontdekken, 13;j den beer Haro ging hij namelijk i een vi'oiiivcnpui''rct \an l!cni')rainif, v,aaruver ' kv,-e:.;io was of het Sa^kia voorstelde, nog veer : een--x!-::'!. ei: (kt:.r vond hij in een schilderij, waari over nij eerst geaarzeld had of het niet vo^r een i L\-\e;.^ r.i"0:-t. woi'.b-u cei;ou,lop. den be,vustcn l!o i'br;(n.lt guhoeïboantwoordend aan do tloor l!i:v.,be,.s :;, ueven bi'sclirijving teiug. Hit is ee-. -::ii:; uit Ij, -.lüraii'.'i's aHei'i: oogsten tijd vau tu-": M-.ii. n KiJ7 en nii'.i, toen do jonge nieestc-r nog i :o LI , ICH woovd". ii, ijo u:i ,u.-i''gi' niedei'.eeliiigea dio Dr. Werp iu O,bl K'i'.bu d -\e'i ''.ïil, CL; iu net ti r perse gaan-Je g!v,o,o wei-'v va:i lielie,'. 7.->,\ men over de/e beidj oo-e ;;!,; .,..'--, die vi,. r do kor.i is van pyghen.; e.ii i- i.-- - ;.:::;np.;'. en voor die van IleniiirAndts vrie.'-'o kei.---7 o- rio,'e v«.n xoovetl bolang zijPs e...\;'i ii 'k niei-r !;ixoi:d.:-rbede-i vindon, do.n ik bier v,loi, o:,ij; ia do gelegenheid gestekt werd. daari), nr ,:,? lii'.ua l'Ve.lerik Muller & Co. to An:!?('.:: '., :\ '/..'.''. tlc:i .':(i.iio:'i Juni ee.i virkoi'-;nng go;..:?-..r.i -,?;?) .'on v A n oui'vo ie;.ke;iipgen at !:;em-.li; v.-.-i ?'. ?? v. i'/ar-'f-lin^cn v.'n Mi'. S. il. de U Sa!..,?.;.??.?? :o iCM.ip.u'ou Dr. C. Ekan:".'.',: llarjiom, _\a.; :? >-?' ,o/.-;'- -i '-.' l V''r-:"ii.ie!.n.i' behoor !o ". a, b- t .'; e.;.-::, o.-'; v:.:: Phik'p-: II Hertog v fin l'omr:..,-:.. :?; i::i7 !.;j T.;K !,..iv!.f, en w;;arri ver;e::e;de:i L'.anirl.s \ etrloii.e;:. \"i.rdtr VinUt meu

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl