Historisch Archief 1877-1940
'mm
DE AMSTÏRDAMMEK, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 725
Hing en ontroering.
nuuaa," zeide het kind moedig, wees
«pracht, houdt u ook niet meer van mijnbeer
' duo van dokter Falk?"
ie, tot geen woord in staat, stond daar de
; Marvritz trad dicht voor haar.
", fluisterde hij bewogen, om den wil van
"', en h\j zag haar diep in de oogen.
Marwitz", klonk het zacht van haar
)in mijnentwil ik, ik kan de
leuffiet zoo met mij meevoeren, het doet mij
sterven".
,Sophie, Sophie". juichte de jonge man, zij
aaa z^jn borst O, gij, mijn lang verloren
rMffld geluk, nu heb ik u, nu behoud ik u."
Hansje vond het in de kamer akelig stil, hij
v---l> naar grootmama geloopen, maar daar waa
hem reeds iemand voor geweest, daar stond
reeds de oude Lore en weende luid van geluk.
Zoo moest het gaar, mevrouw Rubens, het
vermet was niet meer aan te zien,?hen beiden j
heeft immers de hemel voor elkander bestemd: de
«ode dokter past in 't geheel niet voor het
huweIjfk, die bad maar zichzelf, en mevrouw erbij,
^ «Bgelukkig gemaakt. Ach, maakt u het nu de
;. ns^e jonge mevrouw maar niet lastiger, zij zal
wet genoeg booze woorden te hooren krijgen, maar
lat uuur op, ze worden zoo gelukkig met
elkanals kinderen let maar op!"
En de oude Lore heeft gelijk gehad.
WAAKOM TIMOTHEUS OVJER WAS.
In aanmerking genomen, dat er zulk eene
memenschen waren, die Timotheus Totten
l overbodig vonden en die hem zeer
verzouden geweest zijn, als hij heelemaal
voorgebleven was, is het wel verwonderlijk, dat hij
f-«Ifcti toch in deze koude wereld waagde.
f In de eerste plaats kan men van zijne eens zoo
< fftétddige, lieve moeder, aan wier borst hij nu eens
t schreide en dan weer sliep, niet zeggen, dat zij
hem noodig had, want zij bad er reeds negen
rooals hjj het leven geschonken en had al lang
en lang achtereen al haar kracht en vlugheid en
schoonheid verloren bij het opkweeken en
verzorjten van de lastige voorgangers van Timotheus.
Van haar standpunt was dus, dit moeten we ter
stond constateeren. het doen geboren worden van
Timotheus niets meer dan een alledaagsch staaltje
yan de verheven onvergelijkelijke lijdzaamheid der
vrouw, gepaard aan de stompzinnige onderworpen
heid van een sloofje, dat geen kans ziet, aan haar
lot te ontsnappen. Inderdaad waren de gevoelens
der moeder van Timotheus langzamerhand juist
het tegenovergestelde geworden van die der
Bijbelsche Kachel In plaats van te zeggen: Heer,
jfeef mij kinderen, of ik sterf!'' zou de toon, die
in haar hart klonk, als hij eene uiting had ge
bonden, geluid hebben: Laat mij toch niet meer
kinderen krijgen, of ik sterf er aan!" Voorzeker,
wie ook anders den kleinen Timotheus begeerde,
't was duidelijk, dat zijne moeder hem niet
noodig had.
Evenmin bestaat er twijfel aan het feit, dat
Timotheus zijnen vader niet welkom was, al liet
? die het met zijne gewone onverschilligheid niet
bemerken. Hij was arbeider en had al zooveel
kinderen, dat h;j ze met geene mogelijkheid
eenigszins behoorlijk kon opvoeden en dat nu Timotheus
het aantal gapende monden nog kwam vermeer
deren, juist nu het zoo moeilijk was, om werk te
krijgen en de arbeid zoo goedkoop was. dat was
wel wat onverantwoordelijk van den jongen en
weer een echt staaltje van ongeluk. Natuurlijk
zouden er weer wat schamele kleeren voor Timo
theus moeten worden aangeschaft en misschien
Kwam er een doktersrekening en schoolgeld, als
Timotheus ten minste iets zou leeren, en dat alles
zag de vader van Timotheus reeds in het voor
uitzicht, waarom hij een bepaald ongastvrij gevoel
tegen den indringer had en als het mogelijk ware
geweest, zou hij hem hebben teruggezonden naar
de plaats van herkomst. Ja, voorwaar, niets was
klaarder dan dat, wat Timotheus' vader betreft,
de knaap wel had kunnen wegblijven.
Zoo min als Timotheus' ouders haddon zijne
broertjes en zusjes den jongen noodig. Zij likten
steeds hun borden en vingers schoon af bij het
sobere maal en wilden altijd nog wel meer hebben,
en als zij zich er helder van bewust waren geweest,
dat hun karige portie gedeeld zou moeten worden
met den nieuw aangekomene, dan zouden ze luider
dan een der anderen hebben geprotesteerd; Ti
motheus' broeders en zusters, die het toch al niet
te breed hadden, wonnen niets bij zijne komst,
dus hoe konden ze hem noodig hebben? Om hen
had hij gerust kunnen heengaan, zoo gauw hij het
levenslicht bad aanschouwd.
Dan verder was er eene stille maar innige over
tuiging bij de overige inwoners van bet stadje,
waar Timotheus geboren was. dat er Tottens
genoeg waren. Ofschoon ze denkelijk geene mee
ting zouden hebben belegd, om stappen te nemen,
die de komst van Tirnotheus zouden hebben ver
hinderd, ook al hadden ze er voorgevoel van ge
had, toch bestaat er geen twijfel aan, of ze be
schouwden zijne geboorte als eene nationale ramp.
Er was niet veel kans, dat Timotheus eene
verbeterda editie zoude zijn van de anderen, en van
die had men reeds last genoeg. Geen standje of
oploop, geen lastige guitenstreek of eeu Totten
had er de hand in, eu de armverzorging zag
Timotheus reeds als een erfenis aan. terwijl do man,
die de belastingpenningen inde, bij zijne komst in
hun huis vroeger al een gezicht zette, alsof hij
von1, dat er te veel van hen waren.
Bij dien wassenden stroom van ontevredenen
over Timotbeus' geboorte kon men gevoegelijk alle
honden en katten uit het dorp rekenen en dan
den ouden ezel, die op een weide bij de stad graasde,
als men ze er naar bad gevraagd. Ook de
kikvorschen zonden mee hebben ingestemd, gesteenigd
als hunne broeders zoo dikwijls waren door de
Tottens. Een kwelgeest te meer, dat mei hle hun
de komst van Timotheus. Zij dus hadden hem niet
noodig.
En tot overmaat van ramp had een droge, koele,
hardhandige oude man, Malthns genaamd, een hr,ok
geschreven, waarin met feiten en onweerlegbare
cijfers bewezen waa, dat Timotheus over was en
dat de wereld er veel beter aan toe zou zijn zon
der hem, zoodat men hem toch had moeten aan
moedigen, om stil weg te blijven. Alle wetenschap
mannen hebben grooten eerbied voor dit
boek, zoodat als er onder de beschaafden van alle
landen gestemd had kunnen worden over Timo
theus' komst, een verpletterende meerderheid zou
hebben tegengestemd.
Ten spijt van dat alles is Timotheus er; hij
heeft het publiek getrotseerd, laat hem er voor
boeten! En zijn hobbelig levenspad moet de
stuiuper afleggen zonder liefkoozingen, zonder opvoe
ding en onderwijs, zonder goede gewoonten en
zoete herinneringen, en wij verbazen ons nog, dat
hij gevaarlijk wordt voor de maatschappij! Die
maakt zich soms voor een poosje van hem af,
door hem in de gevangenis te sluiten, maar af en
toe komt hij weer te voorschijn en is een leelijke
vlek in ons leven, dat zoo schoon kon zijn! Wat
deed hy ook te komen, waar men hem niet noo
dig had!
F. J. v. U.
VOOK DAMES.
De pantomime. Ken
schoonheidsmiddcl. Thee.
Een nieuw genre te doen slagen, is geen kleine
verdienste; de actrice Jeanne May heeft te Lon
den en te Parijs de pantomime doen herleven.
De vertooning heeft echter weinig gemeen met de
oude pantomime, komisch, conventioneel en door
dansen afgewisseld; het stuk, waarin zij optreedt,
L'enfant prodigue, is een ernstig, poëtisch drama.
Oorspionkelijke muziek geeft er groote artis
tieke waarde aan; te Londen heeft, nu het ver
staan der taal geen beletsel meer was, de panto
mime evenveel succes gehad als te Parijs, en men
is de heldin, Jeanne May, ijverig gaan intervie
wen. (Als wij ons niet vergissen was het Jeanne
May, die bij de voorstelling alhier van La Toxca
met Sarah Bernhardt, de rol van koningin Carolina
van Napels vervulde).
,Zelfs wanneer zij gekleed is in het eenvoudig
costuum der welopgevoede Parisienne", zegt de
reporter, zweeft er om mlle Jeanne May een
soupcon van den grilligen bekorenden Pierrot,
niet den halfw ijzen knaap der middeleeuwsche
fantasie, maar Pierrot fin de sifde, L'Enjnnt
prodigue van gisteren, die morgen als piou pion
zal worden opgeëischt. Eer zij spreekt heeft zij
ook met vlugge gebaren haar gedachten reeds
vertolkt, vóórdat zij tijd heeft gehad om ze uit
te spreken."
In den loop van het gesprek beweert Jeanne
May dan ook, dat pantomime een aangeboren
talent is, dat men niet leeren kan, en dat zelfs
groote actrices, na studie, als onbereikbaar moe
ten opgeven. Wij vormen geheel eene cole
part", vervolgt zij; vroeger, op het Italiaanscbe
tooneel, hadden de acteurs een geheelen
dictionnaire van gestes, die zij en hun hoorders volko
men begrepen. Wilde men tot zijn knecht spre
ken, men wees op zijn elleboog; dacht eene dame
aan haar minnaar, zij bracht de beide handen
aan haar schouders, een doofstoinmen-alphahet".
Maar wie hebben dan de nieuwe panto
mime uitgevonden?"
De acteur Larcher en zijn broeder Félix
Larcher. Zij hebben eene club van bohêrnes en
artisten opgericht, den eerde funarnbulcsque";
onder de leden waren vele musici en letterkun
digen, worstelend en arbeidend, maar allen
begeerig om wat te leveren. Om hun eene gelegen
heid te geven, deed Larcher de pantomime her
leven ; zij zetten bun dichters aan het schrijven
van libretto's, hun musici aan hot coraponeere»,
et Ie tour tait joué.
Er waren dan ook acteurs in de club?
Ja, maar geen dames; wc hebben daarom
mad. Sarah Bernhardt gevraagd, ons te helpen,
en zij is altoos bereid. Go weet welk een succes
zij gehad heeft; toen kwamen ook Saint Gerraain,
Coquelm cadet, andere acteurs en actrices; ein
delijk, toen Larcher directeur van de liouft'es werd
en de proef voor het algemeen publiek herhaalde,
was de toevloed even groot als vroeger op de in ?
vitatie-avonden."
Het instudeeren van de rollen kost vooral niet
minder moeite dan bij gewoon cornediespelen,
want tot op de generale repetitie worden alle
rollen gesproken en bij iedere repetitie de gestes
duidelijker, artistieker, sprekender, afwisselender
gemaakt. Van op impulsie" spelen is ook geen
sprake; iedere blik, beweging, moet geheel over
eengekomen zijn; ierlcre noot van de muziek moet
men kennen. Pierrot is ook, nu hij niet meer
danst en dwaasheden doet. maar poëtisch en zelfs
tragisch geworden is, eene veel moeielijker, maar
ook veel ambitieuser rol geworden. Xog meer dan
de poëten, zijn de componisten op het nieuwe
genre gesteld, want hnn muziek krijgt veel meer
beteekeiïis dan bij eene opera.
Te Parijs was den vorigen winter de panto
mime zeer in do mode: de acteurs speelden veel
dans Ie monde". En boiinc forlunc van Marnoc
l en liarbe li/uette met muziek van Thotnéwaren
twee groote favorieten voor den sa'on En in bet
buitenland is het natuurlijk vee! dankbaarder d n n
comedie. Er is iets grappigs en verrassends in",
zegt mlle. Jeanne May volkomen verstaan te
worden door menschen van wier taal men geen
woord begrijpt."
Dozer dagen werd het middel onthuld, waardoor
de whoone Diaue de Poitiers. die t^ee koningen
van Frankrijk betooverde en nog op zpvcntigj-irijeri
leeftijd den dichter Brantóme iu .verrukking '.-r;..-!;;-,
hare wonderbare schoonheid zoolang wist te
!>'?houden. liet was regenwater. X'a ba:ir dood w< r l
door Oiidard, baar parfumcur. het geheim, a!s het
l een geheim is, verraden. Waarlijk, ine>da:nos.
ik zeg u. dat niets ter wereld in ver-jelijkin _' k'i::u
i met regenwater, wanneer het er op aa-i komr het
gezicht te conservoereu en te vernieuwen, de huid
te voeden, haar donzigheid en veerkracht te be
houder, hare poriën te reinigen, hare kleur te
verfris-'-clien, hare schooiihcM duura'i.a::i e.-; biji a
onvergankelijk te maliën Ik, Oudnrd, imv-tor in
bet apothekersuilde, chirurgijn, barbier on
]i:irt.inieur, ik verklaar op woord en geloof, f- bij d.'
ziel mijner zalige moe-tere^, Dianc- de IVIiier-1.
hertogin van Valeiuinoï.s, dat rogyriv.vifiT !:."!
| cenige cosmetiek was, wanrv.in die doorlachte
l dame zich gedurende baar gansche leven bediend
j bscft, o ra jeugd, schoonheid en gezondheid tut ir,
i hoogen ouderdom te bewaren."
De heer F. A. L. de Gruyter heeft, met het
oog op de Parakan Salak thee, een boekje doen
verschijnen, De thee als volksdrank, waarin de
geschiedenis der thee, de verschillende
vervalschingen en de wijze om te ontdekken, en
eindelijk de kunst van theezetten, op onderhou
dende wijze zijn verteld. De moraal van de bro
chure is, dat de eenige goade, betrouwbare, zin
delijk bereide, onschadel'jk verpakte, onvervalscht
zuivere, geurige, versterkende en opwekkende
tree die van Parakan Salak is.
E?e.
Allerlei.
Vóór de opening van den Parijscheii Salon deed,
zooals bekend is, ee» jonge beeldhouwer, genaamd
George Dubois, hierdoor van zich spreken, dat hij
zijn werk, een fetandbeeld, zelf stuksloeg, omdat
de jury het een ongeschikte jdaats had aangewe
zen. Deze driftige kunstenaar heeft een zeer bont !
leven achter zich. Hij had in 't eerst een betrek
king in een manufactuunvinkel en muntte daar- '
enboven uit als ijverig gymnast. Een beeldhouwer j
bemerkte in de gymnasdekzaal de prachtige out- '
wikkeling zijner spieren en sloeg hem voor, voor !
hem als model te staan. Dubois stemde toe en i
werd nu van beroep beeldhouwersmode], daardoor j
kreeg hij zelf' lust, de klei te kneden en gaf het j
mcdeizijn op. Om levensonderhoud te bekomen, j
liet hij zich in het Nouveau Cinjue als clown
engageeren, hetgeen hem in staat stelde, overdag
zijne studiën te vervolgen. Hij heeft bet daarin
zoover gebracht, dat hij reeds dikwijls in den
Salon toelating gevonden heeft en onlangs ook het
clownboroep kon laten varen. Of zijn stukgeslagen
standbeeld Les Siècles fnturs iets waard geweest
zou zijn, weten wij niet. Het stelde een naakten
man voor, die een rechterszwaard in de hand
hield en op een houweel leunde. Een opschrift !
luidde: De mcnsch zal, gesteund op het ruw
geweld, bet recht bespotten."
De twee Duitsche actrices van voor vijftig jaar,
Charlotte von Ilagn en Karoline Bauer, waren
mededingstcrs zoowel in haar vak als in de gunst
van hot publiek. Gedurende eene kunstreis te
St. Petersburg in den herfst van 1823 ontstond
er tusschen de beide schoone en bevallige
kunstenaressen eene vriendschappelijke verhou
ding. Toch zal men de, mededcelirtgcn van
Karoline Bauer over Charlotte von Ilagn ook na
deze verzoening slechts cum gruno milis moeten
opnemen.
Professor Geiger bericht volgers de
opteekeningen der kunstenares, dat Charlotte von Ilagn
eene vereering voor keizer Xicolaas gehad heeft,
die aan aanbidding grensde. Karoline Uiiner weet
op haar beminnelijk kwaadsprekende wijze juist
hierover menig pikant anecdotctje, dat toen in de
tooneclkiïngen in omloop was, te vertellen. Zoo
moet de czaar eens tot de kunstenares gezegd
hebben: Mejuffrouw, ik zou mij gelukkig achten,
een of anderen wensch. die u na aan het hart
ligt, te kunnen vervullen!" waarop Charlotte be
koorlijk blozend antwoordde: Sire. door ecu kus
zouclt u mij zeer gelukkig maken !" Doch
plotseI ling was toen de keizer zeer ernstig geworden en
moet geantwoord hebben: Mejuffrouw, tot mijn
leedwezen kan ik dezen wensch niet vervullen.
Want ik zou eerst de keizerin om verlof moeten
vragen eu gij zult begrijpen, dat ik dat niet
mag doen."
lief slot van de anecdote luidde algemeen: het
verzoek van de kunstenares bleef onvervuld.
Karoline Ijauer schijnt echter heter ingelicht te
zijn geweest, want zij meldt; Het verzoek der
kunstenares werd schitterend vervuld. Do keizer
Hot haar tot de kus-audiontic in het winterpaleis
j brengen en zij reed er in het vwleidendst t-./üet
heen, en keerde geknot en door de keizerlijke
genade gezaligd terug Dan volgenden dag toonde
ze mij een rijk sieraad met de woorden: dit heeft
J mijn vadertje jnij geschonken ]" Czaar X'icolaas hield
j de bevallige kunstenares in vriendelijke herinne
ring. Toen hij met zijn koninklijken scboonva !er
in 1S.'!5 in bet kamp te Kaliseh samenkwam, kon
bij den troep Kcrüjnf-clie tonneelsjielcrs, waarmede
de c/aar zijn gast op ussischen bodem begroette,
ook Cliarlotte v. Hapn niet gemist worden.
Wat Karoüuo Bauer daarover aanmerkt, kan men
; in haar nagelaten herinneringen lezen.
Maar dv oordeelen van critische tijdgenootcn,
die zij over hare medcdingsler mededeel?, zijn
j ook nog va;: a"..ig belang. Vooral dit eene: ,,/ij
is de vrouw-olijke Seydelmann. Dezelfde koudheid,
do hoon, de l'ere'i.enirg: nergens eene uitstorting
\;i!i bet hart, eene geniale onvoorzichtigheid.
; !! 'iilen zijn en blijven echter groote kunstenaar)*,
want de kunst werkt nu eenmaal het liefst iu
koud. bar.l marmer."
En nu de koeiv.ijde van de medaille: In bet
j-:ar I^TiJ <i-itiü<ie!ten Charlotte v. llrtirn cti
Kiuviliao Hauer elkander va-der, na veertig jaren.
De eerste was Mevrouw von Oven, de laatste
gravin I'iater (."'worden. Maar ach, zij waien
iiriden geen liiode.h'ng-ïters meer, noch iu
sclioonh'Md, j'Ocb in kunst.
K" irnliiie liauc-r schildert de voormalige
mededïn^tcr o]i de volgende Wijze : .,zrj. de t'/eiiiiiaals
/(?i Mrinlc- !''i:u'!-itto met den beroemden
xwaneithal-i, v. a eik i T. ouheho'per. geworden, hij bet
b;"! T. ji. <!-.-:! Nar had eene beroerte haar
ge? \[:;!Ï,TI e; ;,H>rn-lij!-; >li'ei)!e zij hè! ecue verlamde
' stijn1 lu-i ;; u::1,ie. De v;i';>i hètanden dedr'i 1111;
dienstmeisjes te Bilbao, maar het was nog niets
bij de wanhoop, die eene afdeeling meisjes een,
herbergier uit de wijk Saint Pierre d'Alost aan
gedaan hebben. Er is daar een danszaal
wa-arvooral de miliciens van het garnizoen komen. Nu
hebben dansers danseressen noodig, en de her
bergier was gewoon iederen Zondag en Maandag
eene geheele collectie meisjes te engageeren voor
een glas bier en 20 centimes per avond.
Alles ging best; de soldaten hadden pleizier en
de herbergier maakte goede zaken; tot een geest
van opstand en verzet ook deze gehuurden aan
vatte. De dames van het corps de ballet vonden
een glas bier en een dubbeltje niet voldoende
meer; zij verlangden loonsverhooging, en toen de
herbergier deze niet wilde toestaan, vertrokken zij
in massa, ruim twintig, en lieten de arme soldaatjes
alleen.
Deze, van hun vermaak beroofd, waren zeer
ontstemd; het draaiorgel zweeg, de herberg was
in treurigen toestand. Men beweert, dat er on
derhandelingen zijn aangeknoopt, de danseressen
hebhen gedelegeerden benoemd; men weet niet
of de zaak nog aan een raad van deskundige
vroedemannen zal worden voorgelegd, maar er is alle
hoop oj) eene verzoening, tot groote vreugde der
solda'.en.
Se non c rero.... Op een eerste verdieping in
de Potsdamerstrasse te Berlijn woont sedert eeni.
gen tijd eene familie, die uit den omtrek daar
heen verhuisd is, en die zeer verheugd was, dat
de huurders van de tweede verdieping zulke rus
tige stille lieden waren. Xu stierf echter de huur
der van de tweede etage, een ambtenaar van
hoogen ratig. Zijn weduwe, die de woning nu ook
te groot vindt, moet kleiner gaan wonen en zegt
daarom de huur op. Dat vond de zeer vermogende
huurder van de eerste etage zeer onaangenaam.
bij vreesde, dat er nu boven hem onrustige lieden
zouden intrekken en zoo besloot hij dan, naar
de Allyemeïne Fleischergcituii/j bericht, den
huisheer voor te stellen, voorioopig de weduwe drie
jaar lang 500 mark goedkooper te laten wonen; hij
zou dan, natuurlijk buiten wet on van die dame,
de 500 mark aan den huisheer betalen. De
hmsheer stemt toe en de weduwe was zeer blijde,
in de woning, die haar lief geworden was, en
waaraan voor haar zoo vele dierbare herinnerin
gen waren verbonden, te kunnen blijven wonen
eu 500 mark minder te betalen. De huurder van
de eerste verdieping was gelukkig. tot hij or
zekeren dag boven zich piano hoorde spelen. Hij
was verwonderd en ging mismoedig naar eene
andere kamer, daar hoorde hij boven zich piano
spelen, begeleid dooi een fluit. De weduwe was
namelijk eene overleggende vrouw, daarom had zij
een paar kamers van de woning, omdat deze haar te
groot was, en om haar inkomen te vermeerderen
aan drie jongelui verhuurd, natuurlijk aan zeer
soliede. zeer vlijtige hoeren. En daar de drie jongelui'
leerlingen van de hoogetchool voor muziek zijr.
en bover.dien werkelijk vlijtig, studceren zij ook
don geheelen dag maar voorioopig slechts pianc
en ff ui t.
De Northnnipton J'crnld vertelt van een be
zoek, dat Jenny Lind aan eene familie te Littlc
llougbton bracht: De Zweedsche nachtegaal
ging ook hier naar de kerk. en de menschen van
het dorp hadden natuurlijk nooit van haar gehoord.
Toen begon hot Te Denm en Jenny Lind zong
mee. Het duurde niet lang, of alle anderen, dooi
de toovermaoht van hare stem geboeid, hielder
op. en Jenny Lind bracht geheel alleen het liec.
ten einde''.
Ingezonden.
Amsterdam, 10 Mei 181*1.
Geuclile Hen' lledukteur '
Ingevolge de belangstelling door uw blad steedi
aan de Schoone Kunsten gewijd, zou ik de vol
gende vraag bij u aanhangig wenschon te maken .
Bestaat er een geheime ziei;ver',vantK'hap
tusM'hen de schilderkunst hier en in Denemarken ?'
J Iet was deze vraag die ik mij stelde, zondei
oplossing te vinden, bij het zien van uw plaat
der Berlijnscho Tentoonstelling, of juister, bij het
lezen van bet onderschrift ervan, terwijl ik juis'
ter zelfde tijde kennis nam van een artikel door
den heer A. de Lostalot in bet salonnummer der
Jllustrutioii, waarin d;iar van Jozef Israels, als
l>oij;tru danois" gespreken wordt.
l'w -Uw ]>itttitar,
A. D.
l'. S. Is deze samenloop der beide attributies
bloot toeval, of zou er een oorzaak of reden vooi
te vinden zijn?
Een van uw lezers misschien die daarover moei
licht weet te ontsteken?
Reclames
40 cents per regel.
('harloiti1 v. Il.ign vertelde echter van b;ue
\vieoiiiu i,a h-'.'t eerste wederzien: 'o
gra\i:: is iv:; r:i:aai;;te geworden en. sederi tien
^ii'-'ünir-l \-;M. hu:'.:1 ui'';Mi.cholii'k skit i;- d;-
lu-rfü-ii fi:'?"--i i-i!.!. grV-r! ii: hot huishouden oyigegari!1.
il,; i;i-a;:i tyrar^'i-.ecrr b.iar vreevclijk, iic ln.-,:;ijp
niet, hoc :'.}', ,.;i!lv vu 'even uitbrult. . . .''
/?v i \ - ??" i ik s J ijk. i,!:- sta,;! f je van Duitschc:'.
(-I'-T.-T;e:,r.!>'i: '.ui:: ?' i- di; ;ln!;:;n. \ya:iniv"!e K.uvliiie
K.'.:U;- ?"' <!<;>:< i- ';? vn'tcoif: En toch
hu:th:'l<] '?: -v-ij :--gi '.-? "ii:,u!;u-i' geluk in tevred'.'-i.hoid.
b! ;-r.i 'di:-!.:id en ;:..:-no>chüi'. Wij h.ld-:;>;u i:ct
.?.,;;,'i'ir ;-..;??? :?!,'?? T i,-t ;;fgeleor.l c-r.
..'i:;;ii.:-'ld!.1'.., -ie" i.!:-' cii.nüd'--' v.'ed'-TzIVii. te b'.'k!a>ren l"
Speciale inrichting voor Schoenen naaa
inaat, in gi;>!) afdruksel voor gevoelige, pijn
lijke, rebrekkige voeten, knobbels,
eic etc. " AM TOK HuF J r.,
I'e UK-OS! iiitgobi-side en m-K'st prijswaardigt
sorteo-rii!'/ /.\v.;rte f"- gekleurde Zijde
vooiCv'STCMEs e'; G AKNEiïlilNGEM vindt men in hei
; Kacfazij;: KeJzerah'jf",
' iii-iiia SCHA l') K £ O L D E X K O T T.
J\ n:illi i H'l(i'.' -l''(>, A jtXrVvA - ni.
I OOl'M >! )ȣ!?< rj.- v<,(!
Dr. JAKüfcli's Oriii'. X.irm. \VoiarlikoIeu,
Etnige :;;:ec;a!iti:it in u-::<e artikelen 'u Nt-nei'ar.-.i
A L'iiVIMGRTELLL.
Leidschestrartt 1O
NO i >!?:?<. CO.Y/''/?:< T/C.\X
O.ilv ingci- de nieuwste ,TA( 'ni'E'l'S en S'!'OFFE\
! voor het aanstaande Seizoen <.'<»!>' <".:r.'PÏ.I-.
ll'TTEX VIM'EXT.