Historisch Archief 1877-1940
726
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD -VOOR NEDERLAND.
voor de rechten van het persoonlijk geweten tegen
de geschreven wetten, voor de groote menschelijke
moraal tegen de pharizeeschheid der bourgeois;
voor loutering doorlijden; voor het vergeven, naar
eigen inspraak, van fouten die de maatschappij
niet vergeeft; in het huwelijk voor volkomen een
heid van zielen, eene eenheid die alleen kan
barusten op volkomen oprechtheid en volkomen
kccnis van elkander; vour overeenstemming van
het leven met het ideaal", een ideaal waarin
veel evangelie voorkomt, maar een hoovaardi.tr,
redeneerend evangelie, dat steeds in opstand is
legen de huichelarij der menscheumaatsehappij.
Nn, aan deze trotsche leer gaat Ibsen in
de Wilde Eend twijfelen. Althans hij meent dat
erj nog slechts voor ei kele geesten past. Hij ziet
haar nu als schadelijk, noodlottig voor de gewone
jniefipchen, en dan komt hij er to<>, met eene hef
tigheid, die doet zien hoe bij zijn oud gelokt
Ik-fhad, met wrcede schaterende i ouie zijn droom
uit te lachen. Hij doet r.u zien dat eigenlijk in
klein geestigheid, in onwetendheid van de waar
heid alleen, de menschen nog zoo ongeveer geluk.
Jog kunnen leven. Dokter fieylini.', de phiUis-o i'
van het s'uk, verklaart het nadrukkelijk. Dok
ter", zegt de utopist Greggcrs, ik zal niet aflaten
vóórdat ik Hjalmar verlost heb'' (verlossen in
mystieken zü). Dat zou al heel ongelukkig
voor hem zijn", antwoordt de dokter. Ontneem
«en aUedaagsch mensch zijn levensleugen en ge
ontneemt hem te gelijk het geluk."
En dan laat Ibsen ons het treurig, belachelijk
bankroet bijwonen van zijn eigen evangelie. JJe
wilde eend is ee:ie echte cornedio, die S'-ms ee:ie
klucht -woidt, en ten slofte tragisch afloopt. In
De wilde eend steekt Ibsen den gek met de rest
van zijn repertoire, met het ideaal, en de abso
lute moiaal, en het inwendig leven, en hot
tolstoïsme; het is, in het werk van de groute
Xoorweegbchen dichter als een aanval van
philesoph:Bche wanhoop, die zich wreekt door een bitteren
grijnslach."
MUZIEK IX DE HOOFDSTAD.
Zaterdagavon l heb ik mijne schreden naai
den S..Ion des Varicl.es gericht. Mtu weet dat
de directeuren van dit Theater door ee opvoe
ring van Ib-en's stukken getoond hebben den
moed te bezilten iets te durven oiub-rnemen Ook
thans werd iets nieuws "pgevoerd nl : Do
vcrloren zoon (L'eijfant prodig'j..'), muziekdrama zou
der woorden.
M"t ingenomenheid maak ik vmi deze opvoe
ring moidins', niet omdat de mtuikale uitvoering
zoo goed was (deze liet zeer veel te weusch n
over) inaar omdat het een denkbeeld geldt, waar
in ik een toekomst zie.
H t kwam mij voor, dat eene pantomime met
begeleidende rnu/.iek de vooikeur verdient bo en
een dtclamatoriiiin < f tooneelstuk niet begelei
dende muziek. Het is altijd een ondankbare en
zeer moeielijke tnak de spreekstom in overeen
stemming te brengen met de muziek, en in dun
wedstrijd leut de stem h t meental . f. Er zijn
enkele eminente tooneeikuns!en.aais, die dit <vet: n
te overwinnen, doch in de meeste gevallen
outstaat een 'zekere wanverhouding.
Bes'a>t het a; el ecViU-r alle»-n ui' « buren, dan
treeilt de muziek meer op den voorgrond, ter
wijl beiden (gebaren en minlek) elkander a
"Uvullen en verduidelijken.
Het ligt natuurlijk alleen op mijn weg de
muii< k te bespreken en dus b;paal ik mij tot
dit gedeelte.
Het genre van deze mnzi, k van And r
Wormser, blijft min of meer klein genre. \Vel komen
in do ert.stige gedeelten eirama1. i.~c'ie eilecton
voor, doch het geheel blijft eu dit is met liet
oog op h; t k-,-rak ter an liet s! uk goed ge
zien in drn stijl zooals de degelijke Franse';.e
operetten-comp ini-ten --c'irijven. Vele momenten
hebben echt» r een artistiek cacb. t.
Onze geaclite medevwvkster, Mevr. E- e, hè-ft
leeds in hare rubritk: Voor dames.'1 eei. er. an
der van iie opvoeringen van dit werk te L-mden
en P,.rijs verteld en het groote succes in die
plaatsen geconstateerd.
Ook in den Salon des Vaiié'és belooft deze
pantomime een groot aantal voorstellingen te
zullen brieven.
De kapelmeester, de heer Re> ar l, hei ft uit.
de klavierpartitie een arrangement aernaakt vo,,r
piano, strijkkwintet, enkele Maasinsuuinet.ten
en trommel; dus ingericht voor het orkestje \\-Rnr
mede hij gewoon is de entr'iictes niet vrooiijke
of aandoenlijke mimm rs te vullen naar -rrhi'.s:
of in tegenstelling van het karakU-r vaa her s; uk.
teneinde in het laa's'e geval de snikkende be
zoekers met een wals we* r wat op te beuren.
Ik had liever gezien dat de muziek ware uit
gevoerd, of uitsluitend voor piano of met f en
klein doch voltallig orkest, ir et iiie;i ver-tande
dat pianist of orkest ten fu!'c voor de t<ak be
rekend waren. Men kan dit VM:I zulk e.' n
orkestje niet verlangen, teiwijl men er evenmin in
geslaafd is de baiid te leggen op een pianist
die in staat is de/.e panij naar beluioren voor te
draeen.
Ik verbloem, deze feiten nie*, omdat de direc
teuren, do heeren Poolman en Kreukidef. zich f.p
een geheel uit u .v terrein b "«'-".A u en /ij i-r-u'
twijf.'M niets liever verlangen dan te vernemen
op we'ke w i j/.e (zomier in oukostin t-1 vo'iadii-;
die ,'iet te c l rag'n zijiüzij dit geu,', !ie in o
oreei'sse.fïiming kunnen broien-n m» t in-t gehalte
van Int spel van e ho ,f'l\-er loe.i.ers v:;u:t z.-o:.N
ik reeds z MP, met een '">ed ;'i ndst zonder or
kest, ware in muzikaal opzicht een beter
re.-uitai.t '?"?&? ki-f gen.
Hoewei de bespreking van liet g; !i.".:r'ii>pel bij
onzen tooneelferslaggev. r den iuer Fr. in bet i re
ha?i !' ii 'lan de mijv.e i-, -,c[,t. ?'?: b^t ".'ie.; m .11
]jlic''t ie r.'>!evoere;i d.it de ho o' !p,.-r-..no:i ne»:\
Rösing-.-'abUün'Hi-'s, Me v. de !;.,? r .!-> Uijk t u
de ! ei r Poolman op ;:<>:> v>,n,:r n ;:';;-? v. ?'.?,
den ga; i g eis hvt karakter 'l:-f ;uu :ie:c )>} :::???]:
halil n <ipge:'.oinr.M. ea vi.l^utnie b '.'. ij ? ik <!ii
dri'.t.sl <!ai os;k ini'no : u'd.' v»'-r h'L o-..k in
dil <.p ie'it verkr^s;'0?: ri'SMit..;;:.
IV' lieer U'T'arl lir-i ft ai'e n.-o. if'i.i' e ?.':?:!"? \\. n
aan den pianist oi.~or!.'v! !i;-,i en ''?'' '.av, vt;;rrp '!?
ailci'r. ee i waaika-irt vae <ie vo '?'; ;i-0ii ie i) e^'i ^? n
is. leneveiio YertehLlepele iiiuu'i;i.;s Vv;/r ei
keltof alle instrumenten in vereeniging met de piano
gearrangeerd. Hij heeft «iit niet onverdienstelijk
gelaan en ik geloof wel dat als men hem do
gelegenheid geeft ee s voor eene goede bezetting
te iustrumenteeren, bij ook iets goeds zat kunnen
geven.
Ik hoop dat deze regelen ertoe mogen mede
werken, dat deze directie, die op zoo energieke
wijze reeds zooveel heeft tot stand gebracht, de
gemaakte opmerkingen in overweging wil nemen.
Hoewtl ik geen proiectionist ben, zou ik het
jammer voor hen vinden, wanneer andere
veree: igingen, voorgelicht door dit succes, in muzi
kaal opzicht eene verbeterde ediiie van de op
voeringen in dit genre irnven. Ik zou g arne
zien, dat de heeren Poolman en Kreukniet ook
in de toekomst de vruchten van hunnen
oLtL'ri-.emingsigeest plukten.
Met de bts^rekirig van Paderew-ki's conct rt
op Zondagavond, bevind ik mij weer op een
geheel ander terrein.
Hoewel ik in mijn vorig artike] reeds den in
druk van een talentvol toonkunsbnaar bib
medi'gele-.-H en ik kan verklaren, dienzell'len in
druk ontrangen te hebben, moeten mij nog een
paar woorden van bewondering van het hart.
Vooraf vermeld ik, dat Paderewski zich dit
maal det-.d hooren i;> : Papillons van Scl.nmann,
Erikoijig en Div'i rtissemect, beiden van ric'nibert,
Lis/t, Bal'ade. Etude en Nocturne van Ohopin,
Mei uit en Legende van Paderewski en e
IliiapwHo van. Liszt, terwijl bij als opciiir gsnummer
B.'ethovm's > r< ot Trio in Bes (opus il.7) met de
he?rfn Gorski en S.lmon nitvoerdfi.
/j'.mder ieder ?? ummt-r af/.ouderüjk te
bpspreken moet ik uit een muzikaal oogpunt vooral
Pcbumann's Papillor.s in da eerste plaats noe
men. Hier k"-am het poe ischo van zijn >-pel zoo
treiï'end uit. Hoewel Paderewski (-en virtuoos van
den fersten rang is, boezemt bij mij als
kun-tenaar nog veel meer belang in, en het was
opirerkeli k hoe hij de virtuozen-stu'-kaïvar Liszt
een nieuw en eigenaardig karakter wist te
verleei en.
Er is bij hem dan ook geen knes ie van e ns
of niet een? zijn" met zi:;ne opvat'.i: _-. Het is
zijne persoonlijkheid óie i-it iedere voordrael-'t
spreekt, en dus remit men ze zondtr
discussïe aan.
De groolo concertzaal van bet ("èmc- rtseUuvr-v
seh'en n;ij ti>,t zoo gië'g.'iul 'oe o»r bei karak
ter van /ijn spel als re;,e kleinere /n.-d el' een
salon. Het znu mij dan ook niet venyr 'leren
als Pa'lere'vs'-i zich, evenals vroeger C'.opin, bij
voo keur liet hooien in kleineren ailis'i'. k-n
krir,g.
De beer Salmon toon'e als cellist ze-'r
loiwainliire eigensdiappen ter'i'jl de heer 'f'ir.-ki
(hoewel technisch ont«'ikktld) i:i t bewees wer
kelijk kunstei aiir ie zijn. In het Me: iut v:;n
Mozart pw'de hij /.-er sm^kel^o^, <ev>vijl bij de
j -Finale v;:n BeC'thovpi.'s Trio door sb ( lite
rbyibniiek in ilf w-.r dreijr'e te sturen. Dit tr<> ieed
tr'unveps, oud.-n'- s P.-elerewski's vo' rtref!'e';:ke
ver'o'khg, door e-n ie ziekcl'nVe *n '..'??'\'ocjl;-;'e
interpretatie \-;HI -'e 'icer^n (!or.-ki en S.ilmon
(De beer (Jorski speelde bo\pudieii oimii\rer.)
l )ee ! h>'»t mij leel dat niet alle miuie'-
iielheblKTs uit \m-t"r'am en omstreke'! 'l zen
{iliPnonieralen jiia.ni 't /ÜD 'jj.'inn booren, ze,o lu'bbon
toch voorze' er alle sa'iwp/.'iron even als ik een
diepen in'ruk van zijn spel onfvang'n.
Hij kee;e '!us spoedhr lot ons -\-per, de JOT ge
Po:'l die aan een nc'f urs-niterlijk en een
ei.ormen b.'eii-dos fw;it bij virtuozen niets
on^,"I \voorus !s '.) e-n jvsëti-'eh innerliik ee. een :'.rtislieke
! ontwikkeling paort. zooa's metj sle'.hts ze-'r z«ldc-n
bij virtuozen f.antrffr.
VAN- Mi; i.;<ii-:x.
P.S In mijn vnriir a'tikel staat in het 1. atste
geile, Re Ster;.en/,e!t, dit moet >ijn Auge'zelt.
DE iii'xiF.Kn'i'CEVEüs.Fnnrv
iiAitrMANN \ ('ie. TE PAKI.K
j Deze zaak. met alle h"'a;-grijke uit^ave'i, is in
i de vor'ire week in hef openbaar vorki'dit en
toei cewezei aan den beer Chrvaiier. een ne'.'t' van den
i I»'!VP den uifgeviT van liet muzikaal blad l^c
Mi'ii ff t n l.
Met hftt op'ioud"n ot liever de
naa'iMvei-a'i.Iering va:i deze firma eindig! een stukje FranM-he
rnu.'ieki^^ciji'^leiiis en lu>f is daarom niet
onbolar<ii-i|k, eeniifc bijzoml.TÏieuün van dit buis"
nie.'le te clee!e;i.
IIoRwcl do xsa'f iH>ïgeen vijfontwiritig jaren
in lian.-len VM.II den heer larJinarm is. hccff i;e";i
Pan.isch muz;eknifuv^er-r zooveel vtinr de ioe^erij
l''i'?,iisclic eoiy.;>oi'i:-te:t aeila:i'\ lui was hot. oio
al l c grooto en .lo meeste kl"ineie w-(-r!;en van
Masserct uitgfif en de.'on eo"iponist bij het begin
Hot is voor de jonge componisten te hopen dat
de nieuwe eigenaar de Fransche toonkunst een
even warm hart, moge toedragen als de heer
Hartmann die (het is waar) een zeer scherpen
blik scheen te, hebben in de toekomst van som
mige aankomende componisten, doch het is even
eens waar, dat menig L'rooter werk ondanks ele
uitgave van Ilarfrnaim zijn weg niet naar buiten
heelt kunnen vinden en, langzamerhand oi.dt-r
den druk van het stof en de vergetelheid begra
ven, een melancholiek en doelloos bestaan in do
magazijnen van dezen uitgever voortsleept.
Zoodra een vf,.n de opera's, door Hartmann uit
gegeven, in Frankrijk of' bet buitei.Jaml wordt
opgevoerd, wordt, het aankondigin^sbillet uit de
plaats overgezonden en prijkt in de ontvangzaal,
waar ook bet bureau gehouden word'. Toen voor
een paar jaren de Hoi i/'Vx in den !Ia;:g werd
uitgevoerd, zag men ook de aanko.'.diying vanden
heer Desuiien aan den immr bevestigd.
Do beer llarimann mocht zich tevens in de
grootste syr,jpa.tliie van de zijde van .xij;;e
concurrenten : Ciiondens. Seboi f, Durand et
Schoeriewcrck, Kiioch. c. a verheuge".
Hij was ook de eigoi.aar (hoewe.l zijn naam niet
gesneld wordt) van het muzikale weekblad: Le
Mo»<!e Arliste. ' v. M.
A.VXTEEKENIXGEX SCHILDERKUNST.
Van .'"! lij Juni wordt door dVn anctionaris
Hud'ilph Lepke te Berlijn, de verzameling
verKocht van wijlen den liambergschen boekverkoop'.T
ISuchr.er, een zeldzaam rijke collectie, met zorg
biJGeügebracht, meerendecls in het tijdvak toen,
tegen het midden dezer. een-v, Xuid-llnitsch'ard
nog pre.pvel was vin oude kunst, bewaar,! geble
ven in de burgerhuishoiidens d«T oude stadj"s en
r.og inc;T in kloosters, kerken en kasteeien,
in die periode tot n die schatten van oude kunst
in bet aea leruieseb-aesthetisi-be T'uitscldar.d slecht
geacht en door de enkele gelukkige vfcrzam'ilaars
voor weinig geld te kri.igen waren, in die
dagen tot n h. v. de kostelijke vrocg-liomaansche
gouden altaarfafol uit. Bazel, die nu h' het .Mu.-ée
Clm y te Parijs j^, voor enkele hontlerdon francs
ver-cliaclierd werii.
3,!:'n vimlt in deze collectie vooral zeldzai:;;'
meubels: k,v;(on, tafels, sjiiogols. klokken, ook
oud? schibli.'1'ijen, miniaturen, kostbaar snijwerk.
bronzen, aardewerk, jiori'cle'n. t;la,swerk, tinnen
gerci. nin::t'.'" en ka' twcrk. On-.ler do schild.-'rijen
/en er van Titiaan, Lr.eas ('ranach, Si-büniVelers,
Daviil Vïicktil'ooi11., en meer var. minder beker, 'Je
Hollanders.
Verleden week hield dezelfde iirtna Il'.id-.ïliih
l.epke te li'-rU,!1. een verko;i-ping ^i'i!^lr liizondcr
ba' d g-rv-.cbie?i we-rd om vcr-rtien teekei.ingeii \an
Moi-e.-.u Ie .["nne, en handiger: teel;e";iar vin bet
i'V:;«,;,;<) li: lieven ondrr l.ojewijk XV en \\'I.
Dii directcm-on van 'Ie viornaürr^te Euro])e,PM-i!o
iTiiis-'a v.'i!','n ;*,j;i';nvoeril;", m:iar do collectie
moc.-t r.an don Parij-cliep i;,>, kh.nidelanr i\l;'ru:in
vo,::- ?,!', som van l! 'il. .",<;() Mark v.T.rdcn toe.
elod'^ilo. lln was liet ook die Labds lint (/'},-,'
irat', toen nog :»ec':i orkelo nit over fi.in net
?crs van rlie opera !;e!n<,fd'\ Onk ('-'sar Franek's
j ]!<?'t'hïji'ioi', benevens do ii'ösïo bekroond-'-
eanj tnto's v n n dei IV ix do It.üm: en «en f-.ai.f.ci!
c-uuj iKisitiö'.i van jnego foMnl.'uu.si-eriaar.s \vo;di'U d"'ir
b,'::i in het bedar.g van de ontwikkeling van do
joni'ore richting <'ae.vs;iril en uitu'ouevea.
Voor eeni^e i-irou TIHIII l!:irtnii;\n een
cr,i:i]),-ii;iii,'i. ton eiiülo zün xaak te i;npi;en
uilbreiii"n. on bot is fb;r-s i aar aauli iilin;; v.i1; e, n
Ie heide v,'),i,noten.
van Al''r":ui Ie ,1 ui;e bel-;',;; 'l is. voor iticf JI;O,T
d.-iTi v:,":rbo:,ii'-rd t'iai;cs \ii--r hunne collectie v-in
achliieinle-ccuwscho tcokoniusen aa^gekoch*". Uut
kan verke'eren.
A's geheel kloppend met wat bier onlangs
yzead werd over de kunst van h"t s'i ei.tee'-.enen,
wil ik 7iog eer.s bet volronde sa^balen wat ik in
:ïo inb-iiiit'g ~\ro: d v;in don eatHbeyns door i'len
beer Ai!;ima van Se]>e!terna van ile emva"t.'r'\ike
v-yzatnï-li' u !;tbo;ivliei''i: dei' !',:?:. ia Frc'dcrik Aluller
iV C,'1., in ISiii) ho/orgd ('catabyus en inluiJi; g
/ij n 'n bef Ftan.-'cb'1 :
Mr xijn wat lith.icrr:-!i"i;n scma:;',; ! l'a!- <_'i',\g
zoc.vor dat hot pnblitik er eon wec-rv.ivi in !>:r"ei.' -.
en d \t ie iues>i- il.n.;-.r ibi croote Ihbo^rj'ü-eiie
ato'i.-rs mi a,'n ilo via:;j; vin den baioii l en <!o
i;:i!:i<!rle 'e !;ii'Te-i -loldoeii. ineer e",' m ff r i: 'i' !?!,'!?
T;I.,! ' L;be'U:n en óikM-ivs eon'-nndi^o ji/
in'verksHede;-! H.-i.:\ }:('[ ??'?/r':; ?,:'??? t t>F . \ );?? lii !,: :(M". pi].''' WC' 'l
ten laatje i. 'Is a.no- y-,i<. ii>!< mies :i,i'.pia;:,t;-l in
bef dom 'ir, ib'i- se!>,)!,no ku'.sf.
De v'tzcnüjke l.oi'Mer e, ?!,(,.)? lie ff baar nih-if
nit her oog verloren ! lui v/eet te, ze. r dat 'i"
ii'bnn-r.. ii-r; van 'M, n 7;;oesfer ein /"n (o ze_"_ron
tegen ;'ijn feekev.ii ..' o;!-,vee;ji . luet a'.n'eve wo;.rde' :
l;ij voet tl 'l <!<? //,'/V-.,-;)v,//V eV i,t<-i'.-l ttnl/;c:'li< i'*'.
il'': )/;«'/ .s^ a ,,/,",'<,',/( l!,;',' //''?'/' ^{//''' e'' ' ,' "',- :'''" 's r'".1'
t' i' l>, ''m !!'n/ n t a. ,??<;,; (nL'i.-f. (leen nerbroi;;.;-.-!1
b'rr. jioon ba; il \an eer: derile '."
'l'e I'lre-lit is vion thüns l'Ci-Ic.for de
iev'tal'et^!.;iionvfe!!i: LT die t'-r yl' '/(".hei, l \au cc
.-tu(lenti:7 fee-tel' z -l v,o;,l":i ;;i'iii- L;ar'sfèr,l, in ("M
(l:-iU'ti'p n;i *(- Ir :.ke;i I'ii'is re lioui''"i, die in een
d nm- bet ';),i.;oi;:!.'.i'!! lir-s-uur bescbikbrtfir gestold
'??ri'i-'it ep let I.i'c.T.-Bo'woi k nr.plu.iisr w(,r!Ü'.
On;;"". , o'1 v";rl:.; X:' Lkr!:iinbel:0 ar'.ie;,((-'i xijn
A'.iil hot si-b'ld'-r'j v;vi l-.r;:ids (-',i <!e
(00100:1s<- lb' g ('er Sor-ii'ié>'a!:ein,:,l t., i'-.rds sd-vdlV
h o i- Li:,."!; :.;t.f ,.,.;, van xdn !'o--o is. ni .e! i.;1-:!
eet ' "e':; S,e.r,io1,'n m,-t oeibie-!. A's ,-i-n ?-(??lild.'V
ais ,.; . , ,1. ,v,!,.:r;''',io:v:,; d-i: l,; n ?:,?;,t dé' do
schilder uit het begin dezer eeuw,- c"ie als den
vader van het moderne landschap beschouwd
wordt, toebehootende aan Miss Isabelle
Constablo, een verzameling die in 18^'J in haar ge
heel in de Grosveiior Gallerij word tentoongesteld,
zal den '28 Jlei bij Christie te Londen in veiling
worden gebracht, *
Met do zes-en-tiertigste en laatste aflevering
van h:-1 leerzame en smakelijke periodieke plaat
werk Ie Jtiitun nrtiïiiqite is de/c uitgave gesloten.
In den loop van de drie jaren bestaan van het
tijeUchrlft werden er eer -lOo- tal gekleurde p.-entea
buiten den tekst in gegeven.
Bij de volgende tllcvcring van De (ïitlg zal,
wat, /onver ik weef, in geen vijftir jaar gebetirdo,
een illiistra.iie van een der artikelen worden op
genomen. Ivju r.ogal merkwaardige illustratie, een
zii.cOiittische aibeeluing il. vuil den
Kc'iiMeraimtiiUijil van Van oer Helst in zijn tegenwoorilige'1
sijiat, ma;ir daarbij, dr v.'i'g.-iijkirg, e;n
roproduciio van de kuriuuze 177Ügcdateeide teckening
van Jai-ub C at s naar bet selüklerij, wear uien de
zelfde vü'.-rsielling op ziet; maar bijna, in het
formant van do Xucliiwadit. liet tbans midden
in aigesi;e;ieu ve'.ster komt daar in hoogte in
zijn geheel te zien on ook van order /iet men
nog eon heolo strook voorgroi d meer. Xoo lijkt
b(-t niets e]j de sm.'ille reep waartoe het hchilderij
thans j,'-reducecrd is.
Van l") Xovember tot ,';! December 1891 zal de
lïotter.ianischo Kuns-tclub in let Pavilloii de la
Vi'lo te Parijs eci.o tpnioijiisteHing vau nic-UNve
Ho'.liii.d-che kunst hend n.
Op de te:,toO':SU'llirg \an de .Ve»; C^/le/nj te
Lomion 'neeit !>'ii nc ,Io;,os ecii wa'prveri'1 tt-kening,
l)t .^''i'/' r'fii, Jlt/////// /n iiige/(,; den. di., (i;>
btiitei'geivoi c almeurg Li-vl't va:i vier hij twi e meter.
Xtiïir het V<idci'!'ii:,'l Kan molden, zal de Hertog
v n n V, c.-tmi'.i.st'i-r van Augustus tot l''ebniaii
aanstaai ile drie KihiblcrijCn nit zijne iickt-.r.de
eoliect:e : o,-n belangrij!,en Potter en di- porlreüou van
Borchem en 'zijn VJMUW deer Keiubrai (ltj K;r leen
aii'i bet -Muurii-buis afstaan. V.
| VARIA.
PLASTISCHE i-, i NST.
K.'11 i'it'iiit: pn:iii'inii:i:''r!;. l'it Münchei: wordt
van ';-i de/er ge-ehi ;.\e'i :
. Xa.lat ?. ; i-gisteren het :,ifuwP pa; 01 an'.adotk
i van de i'.".a')raina-.\tj,a;.'-ch, ;ij ].; n'heres;e,esirasze
e1-), .,N":i|.e!.-", voor liet \'iil;licl\ ter b, /.iclitiging
is mstehi. zal overmorgen hctzeit'do ae.-ciilcdcil
mot hot iii'.M'.v.'O iV'!";aea ..Die tilituehl van bet
volk 'si'aëi uit E yi'.fi." in de tv(>,.,.io
panerama1 n;,:!.,*-!1,,:!!!!' 'g iiibe.'i1. (ie,e['ues'rp.sy.e, l o. -15. Zooali
b i;o; d i'-, Kcit h,-t pr.M.rama tie Jv.nisiyirg
v;:n ( bri.-fuy,'' v.in riuibo!!;), dat \aiiv, o,.? d3
b!.'>'s'gei!(i"!!ii!'' o!:d'-ri.o].ni!g tel:! O, U) ;est ,?!( i is^ ye,.]
! g, ineiit g<-n:a.".l;l l'"t ",onl o,,k ie B-vtijn
teni'MK'te^t. b! en bevi-dt '//''}i te;;en iv(,:n liig té"
Lordo-i.' !l"t Moie.'.o , y.'!or;;n;n, d,. ,r B^rnirgor'
gcsehii'ie:d. is e\;ic'ei's \t.nr eeee ic;s n r.iom (ie
w, re!,! b.^toüi'l, en (i«. on:K-rn< iner-j ln->bcüi plan
j b.?( ia y,ir;el,en bet c.'ist ie Fr.v kim t K/M.
lente ".|tcstv!'e:i He! :.:e, stei ii;k ge.-th;:ib nio doek.
vol ;>f\> ;s-e'iiig .,;: dtt..iis. vor'.i.ont vod aücs in
'rV'ir.r,: K' belossnlo :il het iiiing <le vi'Ori:; [ii!:ste
ondhistori-che vi'dei'l.'oeke) .s \:ni ELVJI'P, zeoals het
' i.;:le!s der l'l-.ai au's. ib? s;;] y, x(in, de j \ruiniden
i \?n (.ii/eh. de i', u/.ei^tai.de'eoidvii \ai' Ui,u-,t:eb II,
]-.'.i!(:i;-en ei: tfm]"-N. zooi.1:- do pri%,cl'ti;.c t,.mpel
\i:ii den l'\i,l\ !',H-t de ]i!-i'_?terv,oni' g< n en de
seblare; sta:l. :>.',i"s arii.O.-k n-l'.oon \ei'verkt in
' V.et n;eeste!'iri; aU '.-be-eïib1 Im.èselinit, r-i;
ve-rleven(Mgd (io.ir allerè'i vu rsïvlüru'üi;:t bet
ondl'\\'!',is b !"!a;;.'l!.,!-.'.??;? b ;e'.en. Ai.n een tover van
(l''n v;J[ verrijst re stud I\b n ]ibis, en nit haar
' i'oe.it,':! trc~.t het v.nk Isif-ël ii: een i-iio'elooze
1: a ra \iirn uit. e K.vpti.^-be jir.'.ci:f^."b(iuwen
N~'e,'ee!, \e;,o'..(l !'(,<a- ? orei.oe i:;crM'r;e' matsa's.
; Ho g-erji, ei'ii g der 'ïiatsten dl vau don stoet
j d-r uier; J.li'riVri is n:c.t urooU; h< Invriambcid
ven!,"-1,!. At'ts boi.it ('en te-v ,'bunv. et', zoowel
! (ieer l.i't frooi'-elio en irdrukwi idvi i.de \ür de
af', beeolii g ais ei 01 ? i!c ',eib!ii de: <le VCIM b< ii'iei.fceid
der (ictüils, er eicl'cin leoizaam on irfercusant
Lluk biï(h:\vi' j-'ijiM bi. (?« i :s te ;,eriL;cn.
He i!un:i] .'ffvnfr.-ur MUI co j orK'lei.i- fabriek te
Sè'.res. Drek. :io Li'eete «'rf:inist> is deze week
c;-es!(!iM"'. in hè! ;.vi':jeen t-at bij in Lei midden
vi.P het g'-b< uw !I'?\M.I..'I (b\
b'r wordt een gro ?( knrsteraar arm lura ver
leren. <eh"tvn in ;f-j;; ;e (iucl.wil'i r in den
Fï/.;s l.e. 01 'l'l.ei e- K p. ck <.Pi.< n zijn z< si'ei.ee jaar
j lij !:iiL-e:'n, i::br:k';i,t in p.-.r.-eleiuc.n kachels te
: te ^li-ai>.!:.].i.ig. !!;: /ij', fv. jtj^sie jaar leitrok
b';. n:: rei, ;f,?.i] M.innn r lij iet h.t; M ueuokken
'i )'"b!''i;, i r. \r lieiii.-eblf.;:'', ie M.'cf ei. met eon
i i.-'.-'i i p ('en M"/, (ia bij de ki-ebei! kktïs in
e sfie';cr. die lij :!.ei*nk v,dk te /.eil:on.
li:i \'T'7'i.k v'r\u!:;n.s i.Knr \Vcei:'1", wKar bij
i laci.-i Is \(,,|- uo l,ei;« i-];,ki' |:.ik'izen \er\ aarcl'gd",
!-:v, ;m i!;:;;ür) ; ;>;;;? Fr:i,liik tv1!:;!: e;, trad te
l';a::'.:. in !:.;:, In ,!!.!.-( bij \'(..f,"cfn
kacheli;i; i ' r i', n, ? ; iu de 'n K > jne!' o.
;;:- veM-liuie i': 1; IS tiet u lo r.i bcs'u'icr. i,aar
ie:' E!.\"s U}i;:/ '?'.? k''Te''; naar i a csi. Kort
verMe!' r!i ?-.'.';?: ;,e'i ' r'e'ni 'l, ir-..k bet hem weder
i:;." 't'..-'?:. v.a: b:j bij Mini l'iniia-, i no
Fiii,t;di»ei-.;;-!'- i. ;d- ;,.!... s!: ikm ebt in <1>: st !vv,-;rn.
i':i.;i< !i !?; l.eu bij \'; r i'jtu rel'?1!,!:'-! zaken.
'' :,;; e,., r in ,V ? ';;?'? IM: f .'nb^rr.,-Saiït-.' :eijnesc
'!', ' :1 ' ": -l :.i: ":- : |:;pi i e, f-'-IU!' V!1.!1 i.ei pTZlSch
'e-:i ;:;? o --r.',; ;, _d ,en v:ieïsi;, c, s o, i,rooi.d
" , ", ? '-: ' ij ?/'??'?: ,;? ',-? u:(-f'.'!;e' de !;?'.! siei:;;a:-s
???? ???? (' _ n. v. ?? ;?>? K- ibi ", Anker, l!.- ,:n' I:M,!,,I,