De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1891 24 mei pagina 3

24 mei 1891 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

726 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD -VOOR NEDERLAND. voor de rechten van het persoonlijk geweten tegen de geschreven wetten, voor de groote menschelijke moraal tegen de pharizeeschheid der bourgeois; voor loutering doorlijden; voor het vergeven, naar eigen inspraak, van fouten die de maatschappij niet vergeeft; in het huwelijk voor volkomen een heid van zielen, eene eenheid die alleen kan barusten op volkomen oprechtheid en volkomen kccnis van elkander; vour overeenstemming van het leven met het ideaal", een ideaal waarin veel evangelie voorkomt, maar een hoovaardi.tr, redeneerend evangelie, dat steeds in opstand is legen de huichelarij der menscheumaatsehappij. Nn, aan deze trotsche leer gaat Ibsen in de Wilde Eend twijfelen. Althans hij meent dat erj nog slechts voor ei kele geesten past. Hij ziet haar nu als schadelijk, noodlottig voor de gewone jniefipchen, en dan komt hij er to<>, met eene hef tigheid, die doet zien hoe bij zijn oud gelokt Ik-fhad, met wrcede schaterende i ouie zijn droom uit te lachen. Hij doet r.u zien dat eigenlijk in klein geestigheid, in onwetendheid van de waar heid alleen, de menschen nog zoo ongeveer geluk. Jog kunnen leven. Dokter fieylini.', de phiUis-o i' van het s'uk, verklaart het nadrukkelijk. Dok ter", zegt de utopist Greggcrs, ik zal niet aflaten vóórdat ik Hjalmar verlost heb'' (verlossen in mystieken zü). Dat zou al heel ongelukkig voor hem zijn", antwoordt de dokter. Ontneem «en aUedaagsch mensch zijn levensleugen en ge ontneemt hem te gelijk het geluk." En dan laat Ibsen ons het treurig, belachelijk bankroet bijwonen van zijn eigen evangelie. JJe wilde eend is ee:ie echte cornedio, die S'-ms ee:ie klucht -woidt, en ten slofte tragisch afloopt. In De wilde eend steekt Ibsen den gek met de rest van zijn repertoire, met het ideaal, en de abso lute moiaal, en het inwendig leven, en hot tolstoïsme; het is, in het werk van de groute Xoorweegbchen dichter als een aanval van philesoph:Bche wanhoop, die zich wreekt door een bitteren grijnslach." MUZIEK IX DE HOOFDSTAD. Zaterdagavon l heb ik mijne schreden naai den S..Ion des Varicl.es gericht. Mtu weet dat de directeuren van dit Theater door ee opvoe ring van Ib-en's stukken getoond hebben den moed te bezilten iets te durven oiub-rnemen Ook thans werd iets nieuws "pgevoerd nl : Do vcrloren zoon (L'eijfant prodig'j..'), muziekdrama zou der woorden. M"t ingenomenheid maak ik vmi deze opvoe ring moidins', niet omdat de mtuikale uitvoering zoo goed was (deze liet zeer veel te weusch n over) inaar omdat het een denkbeeld geldt, waar in ik een toekomst zie. H t kwam mij voor, dat eene pantomime met begeleidende rnu/.iek de vooikeur verdient bo en een dtclamatoriiiin < f tooneelstuk niet begelei dende muziek. Het is altijd een ondankbare en zeer moeielijke tnak de spreekstom in overeen stemming te brengen met de muziek, en in dun wedstrijd leut de stem h t meental . f. Er zijn enkele eminente tooneeikuns!en.aais, die dit <vet: n te overwinnen, doch in de meeste gevallen outstaat een 'zekere wanverhouding. Bes'a>t het a; el ecViU-r alle»-n ui' « buren, dan treeilt de muziek meer op den voorgrond, ter wijl beiden (gebaren en minlek) elkander a "Uvullen en verduidelijken. Het ligt natuurlijk alleen op mijn weg de muii< k te bespreken en dus b;paal ik mij tot dit gedeelte. Het genre van deze mnzi, k van And r Wormser, blijft min of meer klein genre. \Vel komen in do ert.stige gedeelten eirama1. i.~c'ie eilecton voor, doch het geheel blijft eu dit is met liet oog op h; t k-,-rak ter an liet s! uk goed ge zien in drn stijl zooals de degelijke Franse';.e operetten-comp ini-ten --c'irijven. Vele momenten hebben echt» r een artistiek cacb. t. Onze geaclite medevwvkster, Mevr. E- e, hè-ft leeds in hare rubritk: Voor dames.'1 eei. er. an der van iie opvoeringen van dit werk te L-mden en P,.rijs verteld en het groote succes in die plaatsen geconstateerd. Ook in den Salon des Vaiié'és belooft deze pantomime een groot aantal voorstellingen te zullen brieven. De kapelmeester, de heer Re> ar l, hei ft uit. de klavierpartitie een arrangement aernaakt vo,,r piano, strijkkwintet, enkele Maasinsuuinet.ten en trommel; dus ingericht voor het orkestje \\-Rnr mede hij gewoon is de entr'iictes niet vrooiijke of aandoenlijke mimm rs te vullen naar -rrhi'.s: of in tegenstelling van het karakU-r vaa her s; uk. teneinde in het laa's'e geval de snikkende be zoekers met een wals we* r wat op te beuren. Ik had liever gezien dat de muziek ware uit gevoerd, of uitsluitend voor piano of met f en klein doch voltallig orkest, ir et iiie;i ver-tande dat pianist of orkest ten fu!'c voor de t<ak be rekend waren. Men kan dit VM:I zulk e.' n orkestje niet verlangen, teiwijl men er evenmin in geslaafd is de baiid te leggen op een pianist die in staat is de/.e panij naar beluioren voor te draeen. Ik verbloem, deze feiten nie*, omdat de direc teuren, do heeren Poolman en Kreukidef. zich f.p een geheel uit u .v terrein b "«'-".A u en /ij i-r-u' twijf.'M niets liever verlangen dan te vernemen op we'ke w i j/.e (zomier in oukostin t-1 vo'iadii-; die ,'iet te c l rag'n zijiüzij dit geu,', !ie in o oreei'sse.fïiming kunnen broien-n m» t in-t gehalte van Int spel van e ho ,f'l\-er loe.i.ers v:;u:t z.-o:.N ik reeds z MP, met een '">ed ;'i ndst zonder or kest, ware in muzikaal opzicht een beter re.-uitai.t '?"?&? ki-f gen. Hoewei de bespreking van liet g; !i.".:r'ii>pel bij onzen tooneelferslaggev. r den iuer Fr. in bet i re ha?i !' ii 'lan de mijv.e i-, -,c[,t. ?'?: b^t ".'ie.; m .11 ]jlic''t ie r.'>!evoere;i d.it de ho o' !p,.-r-..no:i ne»:\ Rösing-.-'abUün'Hi-'s, Me v. de !;.,? r .!-> Uijk t u de ! ei r Poolman op ;:<>:> v>,n,:r n ;:';;-? v. ?'.?, den ga; i g eis hvt karakter 'l:-f ;uu :ie:c )>} :::???]: halil n <ipge:'.oinr.M. ea vi.l^utnie b '.'. ij ? ik <!ii dri'.t.sl <!ai os;k ini'no : u'd.' v»'-r h'L o-..k in dil <.p ie'it verkr^s;'0?: ri'SMit..;;:. IV' lieer U'T'arl lir-i ft ai'e n.-o. if'i.i' e ?.':?:!"? \\. n aan den pianist oi.~or!.'v! !i;-,i en ''?'' '.av, vt;;rrp '!? ailci'r. ee i waaika-irt vae <ie vo '?'; ;i-0ii ie i) e^'i ^? n is. leneveiio YertehLlepele iiiuu'i;i.;s Vv;/r ei keltof alle instrumenten in vereeniging met de piano gearrangeerd. Hij heeft «iit niet onverdienstelijk gelaan en ik geloof wel dat als men hem do gelegenheid geeft ee s voor eene goede bezetting te iustrumenteeren, bij ook iets goeds zat kunnen geven. Ik hoop dat deze regelen ertoe mogen mede werken, dat deze directie, die op zoo energieke wijze reeds zooveel heeft tot stand gebracht, de gemaakte opmerkingen in overweging wil nemen. Hoewtl ik geen proiectionist ben, zou ik het jammer voor hen vinden, wanneer andere veree: igingen, voorgelicht door dit succes, in muzi kaal opzicht eene verbeterde ediiie van de op voeringen in dit genre irnven. Ik zou g arne zien, dat de heeren Poolman en Kreukniet ook in de toekomst de vruchten van hunnen oLtL'ri-.emingsigeest plukten. Met de bts^rekirig van Paderew-ki's conct rt op Zondagavond, bevind ik mij weer op een geheel ander terrein. Hoewel ik in mijn vorig artike] reeds den in druk van een talentvol toonkunsbnaar bib medi'gele-.-H en ik kan verklaren, dienzell'len in druk ontrangen te hebben, moeten mij nog een paar woorden van bewondering van het hart. Vooraf vermeld ik, dat Paderewski zich dit maal det-.d hooren i;> : Papillons van Scl.nmann, Erikoijig en Div'i rtissemect, beiden van ric'nibert, Lis/t, Bal'ade. Etude en Nocturne van Ohopin, Mei uit en Legende van Paderewski en e IliiapwHo van. Liszt, terwijl bij als opciiir gsnummer B.'ethovm's > r< ot Trio in Bes (opus il.7) met de he?rfn Gorski en S.lmon nitvoerdfi. /j'.mder ieder ?? ummt-r af/.ouderüjk te bpspreken moet ik uit een muzikaal oogpunt vooral Pcbumann's Papillor.s in da eerste plaats noe men. Hier k"-am het poe ischo van zijn >-pel zoo treiï'end uit. Hoewel Paderewski (-en virtuoos van den fersten rang is, boezemt bij mij als kun-tenaar nog veel meer belang in, en het was opirerkeli k hoe hij de virtuozen-stu'-kaïvar Liszt een nieuw en eigenaardig karakter wist te verleei en. Er is bij hem dan ook geen knes ie van e ns of niet een? zijn" met zi:;ne opvat'.i: _-. Het is zijne persoonlijkheid óie i-it iedere voordrael-'t spreekt, en dus remit men ze zondtr discussïe aan. De groolo concertzaal van bet ("èmc- rtseUuvr-v seh'en n;ij ti>,t zoo gië'g.'iul 'oe o»r bei karak ter van /ijn spel als re;,e kleinere /n.-d el' een salon. Het znu mij dan ook niet venyr 'leren als Pa'lere'vs'-i zich, evenals vroeger C'.opin, bij voo keur liet hooien in kleineren ailis'i'. k-n krir,g. De beer Salmon toon'e als cellist ze-'r loiwainliire eigensdiappen ter'i'jl de heer 'f'ir.-ki (hoewel technisch ont«'ikktld) i:i t bewees wer kelijk kunstei aiir ie zijn. In het Me: iut v:;n Mozart pw'de hij /.-er sm^kel^o^, <ev>vijl bij de j -Finale v;:n BeC'thovpi.'s Trio door sb ( lite rbyibniiek in ilf w-.r dreijr'e te sturen. Dit tr<> ieed tr'unveps, oud.-n'- s P.-elerewski's vo' rtref!'e';:ke ver'o'khg, door e-n ie ziekcl'nVe *n '..'??'\'ocjl;-;'e interpretatie \-;HI -'e 'icer^n (!or.-ki en S.ilmon (De beer (Jorski speelde bo\pudieii oimii\rer.) l )ee ! h>'»t mij leel dat niet alle miuie'- iielheblKTs uit \m-t"r'am en omstreke'! 'l zen {iliPnonieralen jiia.ni 't /ÜD 'jj.'inn booren, ze,o lu'bbon toch voorze' er alle sa'iwp/.'iron even als ik een diepen in'ruk van zijn spel onfvang'n. Hij kee;e '!us spoedhr lot ons -\-per, de JOT ge Po:'l die aan een nc'f urs-niterlijk en een ei.ormen b.'eii-dos fw;it bij virtuozen niets on^,"I \voorus !s '.) e-n jvsëti-'eh innerliik ee. een :'.rtislieke ! ontwikkeling paort. zooa's metj sle'.hts ze-'r z«ldc-n bij virtuozen f.antrffr. VAN- Mi; i.;<ii-:x. P.S In mijn vnriir a'tikel staat in het 1. atste geile, Re Ster;.en/,e!t, dit moet >ijn Auge'zelt. DE iii'xiF.Kn'i'CEVEüs.Fnnrv iiAitrMANN \ ('ie. TE PAKI.K j Deze zaak. met alle h"'a;-grijke uit^ave'i, is in i de vor'ire week in hef openbaar vorki'dit en toei cewezei aan den beer Chrvaiier. een ne'.'t' van den i I»'!VP den uifgeviT van liet muzikaal blad l^c Mi'ii ff t n l. Met hftt op'ioud"n ot liever de naa'iMvei-a'i.Iering va:i deze firma eindig! een stukje FranM-he rnu.'ieki^^ciji'^leiiis en lu>f is daarom niet onbolar<ii-i|k, eeniifc bijzoml.TÏieuün van dit buis" nie.'le te clee!e;i. IIoRwcl do xsa'f iH>ïgeen vijfontwiritig jaren in lian.-len VM.II den heer larJinarm is. hccff i;e";i Pan.isch muz;eknifuv^er-r zooveel vtinr de ioe^erij l''i'?,iisclic eoiy.;>oi'i:-te:t aeila:i'\ lui was hot. oio al l c grooto en .lo meeste kl"ineie w-(-r!;en van Masserct uitgfif en de.'on eo"iponist bij het begin Hot is voor de jonge componisten te hopen dat de nieuwe eigenaar de Fransche toonkunst een even warm hart, moge toedragen als de heer Hartmann die (het is waar) een zeer scherpen blik scheen te, hebben in de toekomst van som mige aankomende componisten, doch het is even eens waar, dat menig L'rooter werk ondanks ele uitgave van Ilarfrnaim zijn weg niet naar buiten heelt kunnen vinden en, langzamerhand oi.dt-r den druk van het stof en de vergetelheid begra ven, een melancholiek en doelloos bestaan in do magazijnen van dezen uitgever voortsleept. Zoodra een vf,.n de opera's, door Hartmann uit gegeven, in Frankrijk of' bet buitei.Jaml wordt opgevoerd, wordt, het aankondigin^sbillet uit de plaats overgezonden en prijkt in de ontvangzaal, waar ook bet bureau gehouden word'. Toen voor een paar jaren de Hoi i/'Vx in den !Ia;:g werd uitgevoerd, zag men ook de aanko.'.diying vanden heer Desuiien aan den immr bevestigd. Do beer llarimann mocht zich tevens in de grootste syr,jpa.tliie van de zijde van .xij;;e concurrenten : Ciiondens. Seboi f, Durand et Schoeriewcrck, Kiioch. c. a verheuge". Hij was ook de eigoi.aar (hoewe.l zijn naam niet gesneld wordt) van het muzikale weekblad: Le Mo»<!e Arliste. ' v. M. A.VXTEEKENIXGEX SCHILDERKUNST. Van .'"! lij Juni wordt door dVn anctionaris Hud'ilph Lepke te Berlijn, de verzameling verKocht van wijlen den liambergschen boekverkoop'.T ISuchr.er, een zeldzaam rijke collectie, met zorg biJGeügebracht, meerendecls in het tijdvak toen, tegen het midden dezer. een-v, Xuid-llnitsch'ard nog pre.pvel was vin oude kunst, bewaar,! geble ven in de burgerhuishoiidens d«T oude stadj"s en r.og inc;T in kloosters, kerken en kasteeien, in die periode tot n die schatten van oude kunst in bet aea leruieseb-aesthetisi-be T'uitscldar.d slecht geacht en door de enkele gelukkige vfcrzam'ilaars voor weinig geld te kri.igen waren, in die dagen tot n h. v. de kostelijke vrocg-liomaansche gouden altaarfafol uit. Bazel, die nu h' het .Mu.-ée Clm y te Parijs j^, voor enkele hontlerdon francs ver-cliaclierd werii. 3,!:'n vimlt in deze collectie vooral zeldzai:;;' meubels: k,v;(on, tafels, sjiiogols. klokken, ook oud? schibli.'1'ijen, miniaturen, kostbaar snijwerk. bronzen, aardewerk, jiori'cle'n. t;la,swerk, tinnen gerci. nin::t'.'" en ka' twcrk. On-.ler do schild.-'rijen /en er van Titiaan, Lr.eas ('ranach, Si-büniVelers, Daviil Vïicktil'ooi11., en meer var. minder beker, 'Je Hollanders. Verleden week hield dezelfde iirtna Il'.id-.ïliih l.epke te li'-rU,!1. een verko;i-ping ^i'i!^lr liizondcr ba' d g-rv-.cbie?i we-rd om vcr-rtien teekei.ingeii \an Moi-e.-.u Ie .["nne, en handiger: teel;e";iar vin bet i'V:;«,;,;<) li: lieven ondrr l.ojewijk XV en \\'I. Dii directcm-on van 'Ie viornaürr^te Euro])e,PM-i!o iTiiis-'a v.'i!','n ;*,j;i';nvoeril;", m:iar do collectie moc.-t r.an don Parij-cliep i;,>, kh.nidelanr i\l;'ru:in vo,::- ?,!', som van l! 'il. .",<;() Mark v.T.rdcn toe. elod'^ilo. lln was liet ook die Labds lint (/'},-,' irat', toen nog :»ec':i orkelo nit over fi.in net ?crs van rlie opera !;e!n<,fd'\ Onk ('-'sar Franek's j ]!<?'t'hïji'ioi', benevens do ii'ösïo bekroond-'- eanj tnto's v n n dei IV ix do It.üm: en «en f-.ai.f.ci! c-uuj iKisitiö'.i van jnego foMnl.'uu.si-eriaar.s \vo;di'U d"'ir b,'::i in het bedar.g van de ontwikkeling van do joni'ore richting <'ae.vs;iril en uitu'ouevea. Voor eeni^e i-irou TIHIII l!:irtnii;\n een cr,i:i]),-ii;iii,'i. ton eiiülo zün xaak te i;npi;en uilbreiii"n. on bot is fb;r-s i aar aauli iilin;; v.i1; e, n Ie heide v,'),i,noten. van Al''r":ui Ie ,1 ui;e bel-;',;; 'l is. voor iticf JI;O,T d.-iTi v:,":rbo:,ii'-rd t'iai;cs \ii--r hunne collectie v-in achliieinle-ccuwscho tcokoniusen aa^gekoch*". Uut kan verke'eren. A's geheel kloppend met wat bier onlangs yzead werd over de kunst van h"t s'i ei.tee'-.enen, wil ik 7iog eer.s bet volronde sa^balen wat ik in :ïo inb-iiiit'g ~\ro: d v;in don eatHbeyns door i'len beer Ai!;ima van Se]>e!terna van ile emva"t.'r'\ike v-yzatnï-li' u !;tbo;ivliei''i: dei' !',:?:. ia Frc'dcrik Aluller iV C,'1., in ISiii) ho/orgd ('catabyus en inluiJi; g /ij n 'n bef Ftan.-'cb'1 : Mr xijn wat lith.icrr:-!i"i;n scma:;',; ! l'a!- <_'i',\g zoc.vor dat hot pnblitik er eon wec-rv.ivi in !>:r"ei.' -. en d \t ie iues>i- il.n.;-.r ibi croote Ihbo^rj'ü-eiie ato'i.-rs mi a,'n ilo via:;j; vin den baioii l en <!o i;:i!:i<!rle 'e !;ii'Te-i -loldoeii. ineer e",' m ff r i: 'i' !?!,'!? T;I.,! ' L;be'U:n en óikM-ivs eon'-nndi^o ji/ in'verksHede;-! H.-i.:\ }:('[ ??'?/r':; ?,:'??? t t>F . \ );?? lii !,: :(M". pi].''' WC' 'l ten laatje i. 'Is a.no- y-,i<. ii>!< mies :i,i'.pia;:,t;-l in bef dom 'ir, ib'i- se!>,)!,no ku'.sf. De v'tzcnüjke l.oi'Mer e, ?!,(,.)? lie ff baar nih-if nit her oog verloren ! lui v/eet te, ze. r dat 'i" ii'bnn-r.. ii-r; van 'M, n 7;;oesfer ein /"n (o ze_"_ron tegen ;'ijn feekev.ii ..' o;!-,vee;ji . luet a'.n'eve wo;.rde' : l;ij voet tl 'l <!<? //,'/V-.,-;)v,//V eV i,t<-i'.-l ttnl/;c:'li< i'*'. il'': )/;«'/ .s^ a ,,/,",'<,',/( l!,;',' //''?'/' ^{//''' e'' ' ,' "',- :'''" 's r'".1' t' i' l>, ''m !!'n/ n t a. ,??<;,; (nL'i.-f. (leen nerbroi;;.;-.-!1 b'rr. jioon ba; il \an eer: derile '." 'l'e I'lre-lit is vion thüns l'Ci-Ic.for de iev'tal'et^!.;iionvfe!!i: LT die t'-r yl' '/(".hei, l \au cc .-tu(lenti:7 fee-tel' z -l v,o;,l":i ;;i'iii- L;ar'sfèr,l, in ("M (l:-iU'ti'p n;i *(- Ir :.ke;i I'ii'is re lioui''"i, die in een d nm- bet ';),i.;oi;:!.'.i'!! lir-s-uur bescbikbrtfir gestold '??ri'i-'it ep let I.i'c.T.-Bo'woi k nr.plu.iisr w(,r!Ü'. On;;"". , o'1 v";rl:.; X:' Lkr!:iinbel:0 ar'.ie;,((-'i xijn A'.iil hot si-b'ld'-r'j v;vi l-.r;:ids (-',i <!e (00100:1s<- lb' g ('er Sor-ii'ié>'a!:ein,:,l t., i'-.rds sd-vdlV h o i- Li:,."!; :.;t.f ,.,.;, van xdn !'o--o is. ni .e! i.;1-:! eet ' "e':; S,e.r,io1,'n m,-t oeibie-!. A's ,-i-n ?-(??lild.'V ais ,.; . , ,1. ,v,!,.:r;''',io:v:,; d-i: l,; n ?:,?;,t dé' do schilder uit het begin dezer eeuw,- c"ie als den vader van het moderne landschap beschouwd wordt, toebehootende aan Miss Isabelle Constablo, een verzameling die in 18^'J in haar ge heel in de Grosveiior Gallerij word tentoongesteld, zal den '28 Jlei bij Christie te Londen in veiling worden gebracht, * Met do zes-en-tiertigste en laatste aflevering van h:-1 leerzame en smakelijke periodieke plaat werk Ie Jtiitun nrtiïiiqite is de/c uitgave gesloten. In den loop van de drie jaren bestaan van het tijeUchrlft werden er eer -lOo- tal gekleurde p.-entea buiten den tekst in gegeven. Bij de volgende tllcvcring van De (ïitlg zal, wat, /onver ik weef, in geen vijftir jaar gebetirdo, een illiistra.iie van een der artikelen worden op genomen. Ivju r.ogal merkwaardige illustratie, een zii.cOiittische aibeeluing il. vuil den Kc'iiMeraimtiiUijil van Van oer Helst in zijn tegenwoorilige'1 sijiat, ma;ir daarbij, dr v.'i'g.-iijkirg, e;n roproduciio van de kuriuuze 177Ügcdateeide teckening van Jai-ub C at s naar bet selüklerij, wear uien de zelfde vü'.-rsielling op ziet; maar bijna, in het formant van do Xucliiwadit. liet tbans midden in aigesi;e;ieu ve'.ster komt daar in hoogte in zijn geheel te zien on ook van order /iet men nog eon heolo strook voorgroi d meer. Xoo lijkt b(-t niets e]j de sm.'ille reep waartoe het hchilderij thans j,'-reducecrd is. Van l") Xovember tot ,';! December 1891 zal de lïotter.ianischo Kuns-tclub in let Pavilloii de la Vi'lo te Parijs eci.o tpnioijiisteHing vau nic-UNve Ho'.liii.d-che kunst hend n. Op de te:,toO':SU'llirg \an de .Ve»; C^/le/nj te Lomion 'neeit !>'ii nc ,Io;,os ecii wa'prveri'1 tt-kening, l)t .^''i'/' r'fii, Jlt/////// /n iiige/(,; den. di., (i;> btiitei'geivoi c almeurg Li-vl't va:i vier hij twi e meter. Xtiïir het V<idci'!'ii:,'l Kan molden, zal de Hertog v n n V, c.-tmi'.i.st'i-r van Augustus tot l''ebniaii aanstaai ile drie KihiblcrijCn nit zijne iickt-.r.de eoliect:e : o,-n belangrij!,en Potter en di- porlreüou van Borchem en 'zijn VJMUW deer Keiubrai (ltj K;r leen aii'i bet -Muurii-buis afstaan. V. | VARIA. PLASTISCHE i-, i NST. K.'11 i'it'iiit: pn:iii'inii:i:''r!;. l'it Münchei: wordt van ';-i de/er ge-ehi ;.\e'i : . Xa.lat ?. ; i-gisteren het :,ifuwP pa; 01 an'.adotk i van de i'.".a')raina-.\tj,a;.'-ch, ;ij ].; n'heres;e,esirasze e1-), .,N":i|.e!.-", voor liet \'iil;licl\ ter b, /.iclitiging is mstehi. zal overmorgen hctzeit'do ae.-ciilcdcil mot hot iii'.M'.v.'O iV'!";aea ..Die tilituehl van bet volk 'si'aëi uit E yi'.fi." in de tv(>,.,.io panerama1 n;,:!.,*-!1,,:!!!!' 'g iiibe.'i1. (ie,e['ues'rp.sy.e, l o. -15. Zooali b i;o; d i'-, Kcit h,-t pr.M.rama tie Jv.nisiyirg v;:n ( bri.-fuy,'' v.in riuibo!!;), dat \aiiv, o,.? d3 b!.'>'s'gei!(i"!!ii!'' o!:d'-ri.o].ni!g tel:! O, U) ;est ,?!( i is^ ye,.] ! g, ineiit g<-n:a.".l;l l'"t ",onl o,,k ie B-vtijn teni'MK'te^t. b! en bevi-dt '//''}i te;;en iv(,:n liig té" Lordo-i.' !l"t Moie.'.o , y.'!or;;n;n, d,. ,r B^rnirgor' gcsehii'ie:d. is e\;ic'ei's \t.nr eeee ic;s n r.iom (ie w, re!,! b.^toüi'l, en (i«. on:K-rn< iner-j ln->bcüi plan j b.?( ia y,ir;el,en bet c.'ist ie Fr.v kim t K/M. lente ".|tcstv!'e:i He! :.:e, stei ii;k ge.-th;:ib nio doek. vol ;>f\> ;s-e'iiig .,;: dtt..iis. vor'.i.ont vod aücs in 'rV'ir.r,: K' belossnlo :il het iiiing <le vi'Ori:; [ii!:ste ondhistori-che vi'dei'l.'oeke) .s \:ni ELVJI'P, zeoals het ' i.;:le!s der l'l-.ai au's. ib? s;;] y, x(in, de j \ruiniden i \?n (.ii/eh. de i', u/.ei^tai.de'eoidvii \ai' Ui,u-,t:eb II, ]-.'.i!(:i;-en ei: tfm]"-N. zooi.1:- do pri%,cl'ti;.c t,.mpel \i:ii den l'\i,l\ !',H-t de ]i!-i'_?terv,oni' g< n en de seblare; sta:l. :>.',i"s arii.O.-k n-l'.oon \ei'verkt in ' V.et n;eeste!'iri; aU '.-be-eïib1 Im.èselinit, r-i; ve-rleven(Mgd (io.ir allerè'i vu rsïvlüru'üi;:t bet ondl'\\'!',is b !"!a;;.'l!.,!-.'.??;? b ;e'.en. Ai.n een tover van (l''n v;J[ verrijst re stud I\b n ]ibis, en nit haar ' i'oe.it,':! trc~.t het v.nk Isif-ël ii: een i-iio'elooze 1: a ra \iirn uit. e K.vpti.^-be jir.'.ci:f^."b(iuwen N~'e,'ee!, \e;,o'..(l !'(,<a- ? orei.oe i:;crM'r;e' matsa's. ; Ho g-erji, ei'ii g der 'ïiatsten dl vau don stoet j d-r uier; J.li'riVri is n:c.t urooU; h< Invriambcid ven!,"-1,!. At'ts boi.it ('en te-v ,'bunv. et', zoowel ! (ieer l.i't frooi'-elio en irdrukwi idvi i.de \ür de af', beeolii g ais ei 01 ? i!c ',eib!ii de: <le VCIM b< ii'iei.fceid der (ictüils, er eicl'cin leoizaam on irfercusant Lluk biï(h:\vi' j-'ijiM bi. (?« i :s te ;,eriL;cn. He i!un:i] .'ffvnfr.-ur MUI co j orK'lei.i- fabriek te Sè'.res. Drek. :io Li'eete «'rf:inist> is deze week c;-es!(!iM"'. in hè! ;.vi':jeen t-at bij in Lei midden vi.P het g'-b< uw !I'?\M.I..'I (b\ b'r wordt een gro ?( knrsteraar arm lura ver leren. <eh"tvn in ;f-j;; ;e (iucl.wil'i r in den Fï/.;s l.e. 01 'l'l.ei e- K p. ck <.Pi.< n zijn z< si'ei.ee jaar j lij !:iiL-e:'n, i::br:k';i,t in p.-.r.-eleiuc.n kachels te : te ^li-ai>.!:.].i.ig. !!;: /ij', fv. jtj^sie jaar leitrok b';. n:: rei, ;f,?.i] M.innn r lij iet h.t; M ueuokken 'i )'"b!''i;, i r. \r lieiii.-eblf.;:'', ie M.'cf ei. met eon i i.-'.-'i i p ('en M"/, (ia bij de ki-ebei! kktïs in e sfie';cr. die lij :!.ei*nk v,dk te /.eil:on. li:i \'T'7'i.k v'r\u!:;n.s i.Knr \Vcei:'1", wKar bij i laci.-i Is \(,,|- uo l,ei;« i-];,ki' |:.ik'izen \er\ aarcl'gd", !-:v, ;m i!;:;;ür) ; ;>;;;? Fr:i,liik tv1!:;!: e;, trad te l';a::'.:. in !:.;:, In ,!!.!.-( bij \'(..f,"cfn kacheli;i; i ' r i', n, ? ; iu de 'n K > jne!' o. ;;:- veM-liuie i': 1; IS tiet u lo r.i bcs'u'icr. i,aar ie:' E!.\"s U}i;:/ '?'.? k''Te''; naar i a csi. Kort verMe!' r!i ?-.'.';?: ;,e'i ' r'e'ni 'l, ir-..k bet hem weder i:;." 't'..-'?:. v.a: b:j bij Mini l'iniia-, i no Fiii,t;di»ei-.;;-!'- i. ;d- ;,.!... s!: ikm ebt in <1>: st !vv,-;rn. i':i.;i< !i !?; l.eu bij \'; r i'jtu rel'?1!,!:'-! zaken. '' :,;; e,., r in ,V ? ';;?'? IM: f .'nb^rr.,-Saiït-.' :eijnesc '!', ' :1 ' ": -l :.i: ":- : |:;pi i e, f-'-IU!' V!1.!1 i.ei pTZlSch 'e-:i ;:;? o --r.',; ;, _d ,en v:ieïsi;, c, s o, i,rooi.d " , ", ? '-: ' ij ?/'??'?: ,;? ',-? u:(-f'.'!;e' de !;?'.! siei:;;a:-s ???? ???? (' _ n. v. ?? ;?>? K- ibi ", Anker, l!.- ,:n' I:M,!,,I,

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl