Historisch Archief 1877-1940
No. 727
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
klagende melodieën speelt. Aan het andere eind
van deze zaal is nog een deur met een gordijn ;
maar zij würdt streng bewaakt door twee reus
achtige negers, tot de tanden toe gewapend. Er
wordt echter toegestaan, door een klein raampje
een kijkje te nemen in den harem, daarachter. Daar
«iet uien madame Loti, als lïoerneensche, gravin
Diane de Beausarq. madame Mousset (Jacqueline
Offenbach), als Marokkaansche vrouwen; madame
AIméMorot (de dochter van Gérïirae), als
Joodscbe vrouw uit Fez, en vele anderen als
odalisken, s'avinnen, enz. Dan volgt er een concert,
geheel van Oostersche muziek, instrumentaal en
vocaal, waarin madame Littré, de nicht van den
man van den dictionnaire, vaak in solo's en duo's
gehoord wordt, iloor de klanken der iluit begeleid;
terwijl aangename verfrissehende mengsels van
onbekenden smaak worden rondgedicnd. Zoo ver
loopt de avond, en als men vertrekt, is men onder
den indruk van Loti's dichterlijke sensualiteit,
en begrijpt dat zijne weiken niet enkel realisti
sche beschrijving, maar door hem zelf geleefd en
geliefd zijn "
MUZIEK IK DE HOOFDSTAD.
Deze week, zoo druk aan muzikale uitvoeringen,
zal waarschijnlijk het muzieksaisoen wel besluiten.
Het wordt althans tijd! doch ik durf voor niets
instaan, want de verrassingen zijn iüdit opzicht
altijd velen.
Ik beklaag mij echter niet, want ik heb (althans
met dit verslag) een aangename taak te vervullen.
In de eerste plaats vermeld ik het klassiek con
cert in het Paleis voor Volksvlijt met de hoeren
Bosmans, Timner eu De Pauw als solisten. Zijn
deze solisten een waarborg dat men iets schoons
zal hooren, ook het orkest kweet -zich dien avond
zeer loffelijk van zijn taak en het bleek mij dat
er van deze uitvoering veel werk was gemaakt.
De begeleiding van de soii, was (vooral in de
Strijkinstrumenten) uiterst zorgvuldig en discreet,
terwijl de Ouverture Athalia en Wotan's Abschied
van Wagner duidelijk en zeker werden uitgevoerd,
(Bij het laatste nummer was mij echter het
tempo te langzaam, hetgeen iets mats aan de
uitvoering gaf.) Ook de blaasinstrumenten hielden
zich goed. Kluiten en cLariuetten stemden echter
niet altijd juist.
Het orkestrale gedeelte was echter over het
geheel zóó goed, dat ik er met ingenomenheid
melding van maak.
De heer Timner droej het Se vioolconcert van
Spohr ((ïesangscène) en (als ik mij niet bedrieg)
een fantasie van Vieuxtemps voor.
Zijn artistiek en stijlvol spel heeft mij zeer
geboeid, terwijl zijne briljante techniek vooral in het
Vieuxtemps nummer uitkwam. Was hij ook in de
Finale van Spohr in technisch opzicht niet zoo
gelukkig, zoo moet ik toch van de interpretatie
van het concert als geheel, mot grootcn lot spreken.
De heer Bosmans heeft met de voordracht van
Samt-Sacns' concert een waren en welverdienden
triomf behaald. Dit in vele opzichten interessante
concert werd meesterlijk door hem voorgedragen.
Wat de compositie betreft, hebben mij vooral de
beide eerste deoleu geboeid. Dj eerste satz is
zeer belangrijk even als da tweede met het antieke
dansmotief in hot orkest, waartegen den solist een
klagend tegcnmotief is gegeven. De traditinneele
Goltermansche passages ontbreken niet in de
finale cn dit is het eenige wat ik betreur.
Ook met G. Manu's dankbaar en gelukkig
gedacht Andante behaalde deze solist veel buoees.
Van Popper's Spinnlied (hoewol voortreffelijk
u'tgevoerd), gingen de détails vaak in deze groote
ruimte verloren. Dit stukje leent zich beter voor
eene kleine zaal of salon. Met een toegiftje:
Abendlied van Sclmmann besloot deze voortref
felijke kunstenaar zijne artistieke voordrachten.
De begeleiding door den heer Maurice Hageman
was zeer muzikaal. j
Van den heer de Pauw moet ik eveneens met j
veel lof gewagen. Hij speelde Variatiën en Lar- j
ghetto van Mendeïssohn en Marc'ne Kuiièbre van
Chopin. Ik betreurde het alleen dat de solist voor
de melodie van het, Trio van Caopin's marsch
dat zuchtende, bevende en steunende register
gebruikte, dat mij altijd ui in of meer zo,ez!e,k
maakt. Al juicht een gedeelte van het publiek derge
lijke effecten toe, zoo acht ik het toch boiler
kolijk dat een kunstenaar als do heer de Pauw aan
dien smaak toegeeft. Zou de directie van het Pa
leis voor Volksvlijt dit register niet laten ..ver
nagelen'1.
En hiermede neem ik tot het najaar afscheid j
van het Paleis-orkest. Het is mij aanaonaam dat
ik dit met zulk eene loffelijke vermelding kan
doen.
De muziekuitvoeringen bij gelegenheid van het
bezoek van II.II, M.?VI. aan onze stad ?vallen niet
in de termen van een geregelde en gedetailleerde t
kritiek. Ik vernield dns aliuen dat de uitvoering
ia de Nieuwe Kerk schitterend geslaagd is. Het l
talrijke koor (.>()(>) maakte een machtigen indruk, i
Alle nummers: Halleluja van Ilaendel, Welkomst
groet, woorden van N. Beets, muziek van Bern i
Zweers voor koor, soli eu orkest, Te Deum van ?
Verhuist vour mannenkoor, sou eu orkest, Ouver
ture Fricvitiisïcie.r van C'. Kniiieke, waarin do beide l
motieven Siogeslied van Haeudel en het koraal: |
Nun danket alle Gott," dooi' koor en kinderkoor
werd gezongen, Slotkoor van Boots en Zweers,
en het Wilhelmus (oorspronkelijke melodie) werden \
zeer schoon uitgevoerd, terwijl ook do solisten, de
dames Kempees en Vcltman c.n de hoeren lioguians.
Messchaert, <}. B. en van Duinen, allen uit Am- |
sterdam, deu indruk van het geheel zeer ver- i
hoogden.
Da heer Kes hooft zich schitterend van zijn
taak gekweten. !
Ook de uitvoering op het terrein van het Nieuwe
Gasthuis, ouder leiding van den heer llraiutts j
Bnys, is, ondanks felle regenvlagen en onweers
buien, niet in het water gevallen.
Deze dirigent beheorschte de massa (000 man
nen en 5000 kinderen) zeer goed. Op de tribune
waar ik zat, kon ik (daar de wind niet in OÜZB
richting woei) niet alles duidelijk volgen.
Naar ik verneem is er echter zeer goed ge
zongen. Uitgevoerd werden: Vlaggelied van
Verhulst; Marscblicd van C. A. Brandts Bnys,
woorden van Dr. Wap ; Welkomstlied, (woorden
.van Ant. L. de Kop; 31 ij n Nederland, muziek van
Hol, woorden van Louwerse ; Voor en na de
Steenlegging, woorden van J. P. Hasebrock en
muziek van Henrl F. 11. Brandts Bnijs.
Ik twijfel niet of deze beide uitvoeringen zul
len aan IIH. MM. den besten indruk gegeven
hebben van den toestand van ons muzikaal leven
en streven.
Ten slotte blijft mij nog over de uitvoering van
gisteravond in het Concertgebouw te bespreken,
waarin de heer Wouter Hutsehenrnyter zijn con
cert voor piano mot orkestbegelding voordroeg.
Dit concert wan (naar ik vernam) reeds
twecmaicn alhier ten gehoon; gebracht. liet werd de
eerste r.iaal door den componist eri later door den
heer Ilcnri Tibue alhier voorgedragen. Voor mij
is het nieuw en dus bespreek ik cleze compositie
eenigszins gedetailleerd.
Dn eerste satz is gebouwd op twee motieven in
C. en G. mineur, die met zorg gekozen zijn en
waarvan vooral hattu'cedo motief mij zeer voldeed.
Aan de klavierpartij is in dit gedeelte do
arabeskeriversiering toebedeeld. Ondanks den goeden
bouw van dit gedocite geel' ik voor mij de voor
keur aan den en en oen satz: daar vooral aan
het s!ot van den eersten satz de instrumentatie
wat steik is, daar, waar de klavierpartij op deu
voorgrond moet treden.
Zeer ingenomen ben ik met den tweeden satz
in As majeur. Zoowel de vorm als de tchoone en
' sohere instrumentatie gaven van het talent van
dezen componist de beste getuigenis. In dit ge,-.
deeite is wel climax bereikt. De klavierpartij'is
ook dankbaarder en praetischer geschreven.
De finale in lltmdovorm heeft mij buitengewoon
voldaan. In dit gedeelte sloot alles zoo natuurlijk,
terwijl het rhythmische hoofdmotief in C mineur
met de beide melodieuze tegen-motieven in es en
as majeur op meesterlijke wijze bewerkt zijn.
Klavier en orkest werken hier te zanien tot een
schoon -en effectvol geheel. Met een brillant slot,
bestaande uit eene korte herinnering aan de beide
eome motieven in C-dur, eindigt deze interes
sante compositie.
B-jvieien mij de laatste doelen het best als
compositie, zoo was ook de componist in de ver-,
tolkirg van die deelen het gelukkigst en hierin
toonde hij al zijne goede eigenschappen als
jiiaj nist. In het eerste deel was de voordracht niet
van onrust en onduidelijkheid vrij te pleiten. Ik
moet er echter bijvoegen dat (ie vleugel te wei
nig kl ar. k rij k van toon was, en dus hier en daar
niet tegen de instrumenten op kon.
Menileisso'an's derde symfonie in b mineur werd
onder leiding van den heer Kes zeer schoon uit
gevoerd. \ooral de zoo gevaarlijke tweede satz
was meesterlijk van kleur en uitvoering, en hier
voor komt vooral aan de, houten blaasinstrumenten
een woon! van lof toe.
Behalve eene kleine ongelijkheid van do
iiniten in Je linale heb ik dan ook niets dan lui'
voor de schoone vertolking van dit werk.
VAN Mii.i.HiMN'.
P. S. D<s vorh;e week is gesproken ovor
I'aclerowski's acteurs-uiterlijk", bedoeld was :
aetherisch ui ter'ijk."
ACIITENZE.-nTiiSTK NEOUURIJNSC'IIE
Ml Y,I EK FEEST.
»]Vm Sciiaee, iliau la'^vil,
Uclil \\ilid (Mi 1,^'i'^i-il''
snelt de R/if/lom', Lir/'ic, om iu IM'l I'iiuosten
das liebliehe Fe-t" weder ie vitren; het/ij in de
huizfcnhooge golven <i<-r heterosjeenste toomtroo'
men zich .-storten'!, ut' iüde stille beschouwing
der ', rouwen en jonkvroU'.veii ziiOi i enliepeniJ.
die iüde boerenkoren vun Hay.ln's ven ukk-liike
^Jaargetijde»'', c.t' als gelige Knalien'1,
,'fnigi-re Engel'', of * Vollende.* Vu Engel'' in
Schilmaun-(ioctbb's Finmt biirt en gfeal beUxneren.
De Liifde is 7iiet alleen ruulliif, raaar ook
blind; want i,iemand zou zich tot stuif, van
half ne-geu 's morgen-, UA It» uut 'A a\omK d r e
(lagen achtereen, strijken, blazep, ziaireu laten
oplegden, mot. een Ui-M;Ue!-poos van ten uur ut
drie vier, gei ijk in J^il niter elan ooit te Aktu
geschiedile.
He'teroL'esr, helaas! Wie ka:1, onnii.Meilijk na
e;kaialt-T Bieür..-,cu Ni,'. .") en de vier Jaar-re- i
tijden'' geniete'i'. ? j
Moet, meu dai nog kritiek maken, zoo \\oni':
(Ie taak nog lianb.-r. l >!ree;leur Errst Sei.iieh. uil
Uresdei), i;e ft t r aai.ieiuii'tr toe. Gelijk (ie m .de
nu voori-chriji'i. ('.') wor'enile drie e»r-te
ScbieksaliscLlage'' l/ugo genome':. (ioe-d: dan strijken.
blazen eu nl,\itii, voor 't bcgi:-, de ['.".< :usi/.ik:u.- i
ten gel ijker! M:t:ir vervolgens! Ais do ticiiliii/r \
U rugkouje;, en IU'ILC cei.s teru^ktimeu, is meu j
geneigd uit te r-iepen : ,.]o verloopt ie in t eu !
biiudo sie-r;_?!'' Het jreheeie karaktt-r va;: 't eer- !
bte allegro looeln-nt dien :i]invang. Hans 'ïiciiler
verliep zich niet! Hij ke;.t sreeji rilan'.ando t ,
I*e Ake-i'sehe .Muzickdiu ctf-ur l-lborhard
,schv.ickeraih leidde el e ,,.Iaargei ij itti'1 tot een yn' ! ciii io.
Ecu oneindige friscMieid ve'r.-preiiido zich Joor
/aal en ziel, ais een ioeale fontein in dei- he(-tt-;i
\V;igLer-z<)infi'. Ja. want, zoouls van rivitti:i
zingt in T!ioin;;s<in's tekst: f)e me-,-e'i Miiaciit,
ai iie;-l'c iiij ook ,,t) S Mine lïi-il !" gf/oiigen ; '
hij Mi>,-;c!if, bij dien K.-vui.sgliii-il f/.ooals l.sinile
iiiiti Liiiictli.ii/ c U-r ft, selnioii lii f.ïc, i iütiiiijk U:ve!i j
is), (ie lucnsch suiaent bij dieüzoi;!:e^i.i<-d, en
roept n;et llanne ia llay-ln'.s lit f-l:jk-.te 1.0110:1
uil: ?>\Vilkoinnien, o (!;i;.kler Jlain," met, u\v |
eikendak en rui.ie'heii-l bi-rkenioof. '
llayilns iiiiiziek, vol VMI lijn gevre--en, al->
brtisselxjho kant .^;ii!ien:;ekop[iel ie (:ii ivo- r keu
rig ui'igei'alVliK' ritonitlltii. is » Der K;;'iutcjr
rein> r Baihanidufï", door Z'-phyr's Haueli
\\-rbreitet! ' . . .. liamle!,-. .1 'oneert'' voor stiij'korkest, ':
met eenige b:aa^instrunipiiti-n (Voorin lio;ijke
boe's uit Dresdea aanp/bracht, eu hoon,en, '
reiu vau too;i e-u ouuitpntbre krach;.'), was
's anderen daags <vn IsoeriiJK ^cviilg op hi-t
Zondagsgenot. Be. thoven's klavier-concert iu Es
sloot zich daaraan; voorge Iragon door den jonge-a ;
en reeds btrocm-U'n Eugon 'd'Alberr, bied' d(i i
steinining nog taiuolijk tinlu itl.ic!it maar werd j
[ilotseüng geatodnl door ,.,Scenen aus i'aust" ;
(t'chunianu II en III i, pas-eml als een vuist op
een ooi: eu in deu kortst inoirelïikeu tij-I
^j o j J
volgend.
Terecht bewondert men ecu aamal zaken iu i
dit heerlijke werk. Evenwel toch slechts heerlijk,
vanneer meu zijne verbeelding niet opvoert tot
die sferen, waar de menscheltjke kennis nul
wordt. Ziet ge! al die D duren ecclesiae, over
den home', iu den hemel te doen redeneeieri, al
die heilige »l!iisserinntn", met de
Evangeliej plaatsen er bij, te iatm verhale,n (allen tegelijk
j en door elkaar) van al Wat "hierboven en hier
namaals geschiedt: »Wat geen oor gehoord, geen
oog ge/uu heeft, en nooit in 'smemchen hart
is opgekomen" zie, dat wil er bij mij
j niet .in \
' Rn 't slotkoor over het thema: »]):is
Rwigj weibliche" kan als volslagen mislukt bescliouv.d
! wolden ! Na de pau.'.s rustten svij w.-.t uit bij
j de 0-syinphoi.ie v»n ?chubt-rt, waar velerlei
i stemming is toegelaten, zich bewegende iu
moI tieven, (lio goei als muzikaal papier snuf jin
kunnen dienen.
houding, in gaafheid, in volheid van toon, in de
.vaste blondheid van den kamerdag, waarin te
'samen hier het vleesch, het wit van handschoenen
en kragen en de deftige zwarte kleeding gehou
den zijn, munten deze eenvoudige portretten uit.
als voortreffelijke specimens van de kunst van deri
grooien Haarlemmer portrettist. Voor deze
Jbelangiïjko aanwinst in de openbare collectie past
bet ons, den genereuzen gevers allen dank te
weten.
In het nummer van 15 Mei van de Ecme
lllustrfi't die oneer haar eik-wat-wils ook wel eens
goede kunst laat zien, vervolgt Itaffj.ëlü('die een
man van succes wordt, zijn expositie in den
iïuiuii ziet mcu nu haast overal geprezen}, de serie
j krabbels: Enfants d'Ai.gieterre. Het zijn wol niet
van zijn beste, maar het is toch altijd zeer
opi u -. ? , i i i i merkelijk, het werk van dien in kunst, zoo
Enl>e uitvoering daarvan had veel schooi,?, muur i i -'i i i- i ?? 11
1 de rechte balans der kracht van ver.-ch lle,- de \ f kch-wu.enden iransckman, die vervuld is van
instrumenten was iet wol in 't oog gehouden, i Kcene cn du Mattner- <!I1 hun 7l'""°'H' maar dlc
De oikestmee*t.ers lii-oren 't niet, wanneer de
j blazers te f-,-1 toeten. Elke e.irfcteVif moes', met
j het doel alle ttt'ecten te hooren en te verstaan,
?u>ór de uitvoering van een groot werk elit door
een ander knuste;, aar laten dirigeeren en zelf
eei<s in do /,;uil gaan zilten, dau icun hij de
onderviudiug opdoen der mislukte effecten.
j De hooftUcliotel van 't derde banket was
Brahrns' syuiphonie No. :!, in F., een werk, vol
van dn eclolt-to muzikale volziiincn, die een nu-t
j verstand doorJac'it, in t L het hart gevoel! geheel
opleveren.
De uitvoering van dit edele werk was (op ge
noemde re.-trieiie na) voorlrelleiijk ! Maar, o wee.
daar kwam weder lu t blauwe oog; niet dal van do,
re-fes bloniliuen op 't orkest, maar van de vuist.
waarover ik sprak. Na Brahms ..... Isolde's
.
Mag men >,'AH zijne e-iichen voor h'.imonische
i muzikii'e indrukken i-iet z<x.> hoog niO'.-e.ijk
,-telj l f n'! Mofcteu \\-ij oi-.s dan altijd latea slimrer^n
a's iiad-.len wij si; e ?(> t-cueüsteen indea boezem?..
Eu elan . . !,a Waguer Bei'lioz's Curunnii ru.nn-tt,
Z->o leert men ons «rnr-'.vn, van 't geen op zicri
zelt daartoe niet is be->l''iiid, gelijk eon k'n.d de
i i:iKit zal vfts!ju.d'jn, i.a :;it hei z:eh niet den
koek de nia-ig he-t-ft gevuld. Is een ineuseii dan
een werkt ui gy
jSf//l/isy : Mc/.-irrxiiKjer. j\iif',n(!, enz. Dat kon
er ineile door; vmd.-it liet ons nut om.su. rr.
l Het Cdtui'n' heift oiKiertus^cheii oer v,t;\ de
Ziüik; ile1 koren, bijvooiiveM, xouivel de
\V:\gner'seho^ als de tlayJii'solie, waren voortrf llrlijk,
vel buhi.-;i;i\">voiH' kr.cl-.t eu Haük.
Dat i Ie t.-i''-ignziii.-! b'.-roejiide bariton IVrron
Hinioii in e Ji/!/rt^:;;'t/^it ni"t kou zinirfn, is (io
schti'd i!er h.i fbakken opvofding ou.'.er
/antrUinstcr.aar^ ; dat I'ia von Sicuertr het lyrische
ge h eito vi.ii al v.at zij /,oi g, beier voordroeg
dan het i'pi-c^h-1, \vj-t nn-iiiirinaal te pU-chtiir eu
te .^'e-ilic-elei--!'.! klonk, ]i -ei aan lu-c >:elt. io ;;'obrok.
De, u-iioor Kai'.nu-.il v, ia //ar Miihien zong recht
(iappf 0:1 ce:.vi/iu!isr (b-n Llica.-.
^!strimai:]i-i, de has uil Fnii.kfort, dee-1 zijn
Ije-t 0111 t", 'i --.U'!);.» te /ij n i.etuoon 'non
M>:Ulijl-s .vel u k te, toen 1-ij l'orroa iu de Jii',i-i:-<:ri/i'ii
k w un voi-va-v.:vi'. Ais /?'<.,?,??/ h-, i> t-ldo -ie/.e
/.anw-izich recht b:'.--.s.f', maar de! olie, ? rde iiier t T. daar.
M. n in.d voor KoMe ei'-no dame uit Hamburg
laten konin'. K-uh. (iiv-vo Kialsky, die hare
taak, gi-lukkiir zonder do slechte saai van 't
ch'-vrotocn-ii volbracht: naaar men had den
Licl,cx!:ii '/iTii-it kuiiiieii ruisten; \-, ij gingiai eiau
toe;; in.";: Wagi.ti'j M'-ix/i-i'füiyer, naar hni^, wel
!:'ï'.-tf-iinl om ons ditmaal ivai er aan !o ( ax'ere/',
dat de eoiujioi:i.-it met hè. P/x'i.:-//r r/ van het -U-ro.e
ófdrijl cigciilijk den ii,io..;,it;-i! jiiijs i.iet iictlMK1- .
hi'.ald. Ant j/';./.,-; n,,-,! is ; oei) '.val fraaier ! Mf;>
Jia.d ileii t,. iio ,-r (liiircnivoycn) uit ICeulon iate-a
to.-.f-y, om Waiihcr to ?/ai-.;. e-1.
Jlot (-rkfst. I JïM'tien _ coauvJ'.'ir-spn biouuléii
reux-i-.^ j-ci-oo» , -?<} !)'vUi->-i-a n-), . /es en zeven
tig aiüior.' .violca'' iii.,-1 i--u hen pra.c-i(i-_' i
toiin. \\'l oiidrrsciieii Uai (iaaronöor (ieu
violoneeia'-t SIIOKT uit Aiu,-t aMaiii. Jio tevens
v,,ortioli-.-lv;k do harp tokkelde-, on Jeu violist Veer
man. ni: t":r,.c!i:.
l '?? biaz-'is, ;i;ii;k ik !ro/";jr-l bob, minuten uit.
l'/iii lic t--c.!(-r!ici l va'i *'ourdr.!c!it vii.Oeu u ij
ft- r ??.a;: l <;:>. i scrxalontun van i>ru-~i-!, -.vaar va, i
don :i!i-.i(:i-tn k.i^t gee-i ea ti<-h:ritn'j
aehtcrli::.i;'.P..
Al!.« si'.üicu 'L.r<-iv.,-iuf-n wsu- 't r-:!c, Xe 'eniJ!>cbe
imuit-ki' o t, eeh >!er b-st ^ --ihiaizdc ,a:i de laatste
jareii. Er w:-s biijkba-ir lan^ en gutd vooruit
a'Oit U:hj,av,!. !JL-i:a!vo \\!>l c iniiu- eu do
voort;'i','l'-liji-:c- din'clcur Schtu-li, h e, t- f t oo .itr-dt iijko
i-iirecteiir ^ciirtiekoral;1. «io/is tweede uni:a;-kiVer-t
i:- t \va,-. ,-okr!, hij Koa.eu ;o.r-'-ii Aken ia-( ft
L.ge'.' i-M-i-1. nu l do Iridiiur -aor V(;k;u;]\verkc!i
V;;;:tlioiii!,.- glurioijü'iaen beiüiaiii. Dr. l', al.
,, .
fcht^oi..-.oic n aan 'l,.' s;,ui Anb!erdani L-.'-.'-ciionkei!.
zij.l I.H iu il.'t li'.jli.-'.ii'iijv-n;;'. (o, Ai'.iMe.i'd-aii
i;cpi;;iü.-i!. il'-i xij.i twco klo'.'ko kniestuklien, b-aoen
staai.ds to^ea ecu v!akkca licht bruir.g:-ij/.e-n ,
.'''chior-jroiid uit ge^childeiil. in (ion middontijd ?
van i;oi talon' van Hai.i hij was (oen
eoi:e;ivijttig -- mol die solii. ri;e:,l, ilio lenigheid eu die
wijshei.l die altoos verba:oud blijven. Hij, een
s!e\i:,o kerel, i;i.;t ecu rondon, goedaardigen, ietwat
gr.'.vi'.:i knp, ia een kraaigo houding met don lin
kerarm iu de: zij gezet, is in het lïoiïc zwart van ;
zijn groot eenvoueiig eu toch niet zwier geschikte
ieicod'.j. geschilderd zoo magistraal als ecu
Ye'.asijitez, z:j, hot \crstandige. juist niet gracieuze, '
maai' bui'genlcttiiitó ilol'.aiutM'lic iiniswij! in btoni- i
migcr Iraut gesteld, niiint het meest uit door do i
subtiele lutdiukkini;, in de: oogeu vooral die u
aankijken met eon eigenuardigen scherpen blik
dien go al lang laoent te keni'.en. Zij zijn uu niet
van die deiicieuze blankheid, van dio wonderlijke
bloem vaa schildering: dat kopje van Hals zijn
vrouw, op het grooto stuk, aan weerszijden waar
van i-ij geplaatst zijn. Maar dat schilderij is dan
ook weer alleen zoj heel niooi bij brokken, en in
mot dat al in zijn hand zoo Eransch van
beweeg! lijkheid goblcven is, bewegelijk eu rad zoozeer als
l het die rijke illustratear Paul Ilenotiard is, maar
minder groot omlijnd, minder goed rond en scher
per, nijdiger, ook meer karikaturaal in zijn ob
servatie.
Er is een teckeniiag bij van een dorpsweg te
j Jersey die zeer doet deuken aan enkele petillante
krijlkrabbels, uitvoerige docuinenteele
aantcekeI ningen in Hollandsche dorpen, die ik ken van
| den BeriijrifT Liebenriann, van wien het zoo
j jammer is dat hij'in 188!) op de Haagsche Zwart
en- \Yit-toutüor.ste!ling van de Etsclul», in der haast
l alleen minder belangrijke schetstioekhlado" zond
zoodat deze zeer merkwaardige IIollandsehge?inde
schilder in Holland ook door de artiesten slecht
geleend bleef.
liet is niet voor het eerst dat mij een verwant
schap treft tusschen de inteilectueele kunst van
j Uaffaëlli en die van Liobenuann, wiens werk ik
| gelegenheid gehad heb zeer van nabij te
bestu! doeren, omdat ik in Holland geruimen tijd in zijn
i nabijheid werkte en daarginds dagen in zijn atelier
' liet) doorgebracht. En het is ook geen toeval dat
dez» moderne karakterschilders, beide Israëlieten
: als zij zsjii, een trek gemeen he-bben. Want men
zoa, geloof ik, verder speurende, con interessante
| suulie kuur.eu schrijven over den
gemceiiEchappei lijken invloed vau groote hoelondaagsche Isra
lie| ten, Israöls bovenaan, op do nieuwe schilderkunst
; van dezen tijd, over don aard van het Juodsche
j in do inodona: knust.
\ au Eie'Ucriiiaan ge.iprokcn. in ftcJ/orers
l'\nnii /.?>,*,';/<i// r.o. 14, vindt men het jionret van den
l oiior^i-chen, rcchion (ieheimrath NYilhelm Bode,
zittende iu zijn museam-direciciirs-kubii.et met
een Florentijnse'.! boeidjo, voorwerp van ziju
iiovoii.i^s.studio. iu do hai d, doovMax !,iebermann
gei eekend En men moet. dat, zooals ik het toe
vallig onder do oouen kreeg, naast zoo'n
fotogra; lerlg portret zien baiion op do J'cruc il!-n*t.rf;e,
waarvan ik daar sjirak (ditmaal (lat vau H. de
Uornier), die triisciio. l
krijticekoning, ia ziivo
zoo u botto, aaaanie- rl
houtsnee1 om dnbbol hot
waardetreir
ze er karakter!stioko
?oed weergegeven, naast
ean<uiiereerde
systcemeiite, ge observeerde van
?lligont krijtportret te kunnen
Do inzending Hoila.iuh.chp, kunst op do jl/Yijj.
(.-iii'/ii r .Iiikrex«ii**li-Uti:ii zal dit .jaar weder van
groole-n omvang zijn en do HoilaiKbeho kunst
betrekkelijk volledig repre^entecren. 1,'c collectie
van bij de tweehonderd nummers oio er 11:1 hoen
is, kan in elk geval vrij wat moor idee ;.:evcn van
wat, er in !Io!ls".d op hef oo-.-oj.lilik gemaakt
wordt, da.'i do HoUoniaiasouo I >,-iia'aarl:,k'.rho
tcntooiu-tciiui'j: h'.1,t d;*1:, voor welke cxmu-i'ie
op\alioa'.l wcinii: symjihatie her-:: bestaan, cn waar
Isrüls, <io .MANSSOII, iioi-li Ifroitner expfiM-orden.
lioor bemiddi'üng van den boer De Haas, den
Holhiudschen ooniin;:-saris te Miiiirhen (misschien
'.;iii'.:ou or buiteniüen nou' stukken, ik-weet
! b. v. (lat ook l\.-ii-si;a inzond), naar Miïnchf-n:
(volledige lijst) L' holii!uoia.;"u van Apol, M Artz
waar1,au l.'i sta.lit-s, 'i vai- do S.-.iulo akhayzen'
2 juifr. Ibkhayzen. ."> Bisschop.'l mevr. Bi<sch()p oi
e eu aquarel, .'i lilomsjii-rs,,'! t!e lio;1!-', vai; Bo.'selon
(i uiaYNF,!;, :ïi!r, Cbsl-ei, 2 io l'uü.to. Duke a
eisen, 'J ni-'-vr. Donders, l !-a:ro!iuan. ,'! Uabrlcl l
Uahxuiai', ,'t juiVv. van eu-r Hart. L' Hart. Xibiirig,
.'i !iooni:4:crck van i»ee:,t, -\ lioiikos, i} mevr.
Jiogendoi-p '.i .lac.il'..'! I-ëippe, fi .b'/aa' liuiAia.s. 4 aqua
rellen, -l II. W. .Jai'.soi', f K,-tu)erKni;h (»':!ies
>!ari (cn Kato. i' ,). M. ten Kate M<i'i., l i->ver.'j
Klii:ke;:bvru-. -! \an l.o(;ij, i! vau dor Maai--!, ',j.
MAIÜ-. .'i NV. M.-.iü--, -j W. Martens, 17 .M'AUVI-'
waarvan Iüstudies, '2 Aiolis, -l Mosda;r, .'! Mevr.
Mc-seia.-,?\an llouu-n..'! 'l'f.i'o Mesela:-'. l tor Meulen
l NakKor, :; Aia:i-:i;r Aia III-I.M, 'li Oldcwelf, l
lle-ynck van P.Tpfmlrccht, .'i oo.'o's,.'! Jnil'r.
Booscbodni, 'J Sadéc, -> Therose Schwartzo, :i
tortenbeker. .'! Tholevi, .'! f'ioris N'erstcr, .'i Jan Vetb,
->. vau d r Woel", :! \\"oi>sor,i);ui:l!, 4 Vrijsmulk-r,
.'! de Zwart. I'it Parijs konicu daar nog bij twc.!
schihh'riji'u van Kaeaiinieior e u uit Beiiiië. !. E.
.1. oiü, ji) J. H, I., do Haas, waarvan M studies,
.'! iaai.'s lauiwi;.'. ',> H. l.aijtcn, a I'. Ovens, 'J P.
Oyens. l Alox. btruijs.
Hot voornaamst'; van do werken, die lircitner
naar Mancben ZOIH'. wordt mij beschreven als een
/.oer i::ipiir(ant seliibleri;. tor grootte van zijn Plein
b;j a'.oud, maai1 vierkauter. Sjckkend door den
morsigc-!1. snoouwvoorgrond trokken er bij grijs
doi.invocr. viak vau terzijde gezien, bonkige paar
den logen do glooiing van een sluis op, - voorop
eon grauwe, waarnaast con stevige knul ineèop
duwt, elaa twee bruinzwartc vlak voor den
slecperswagen. Daarachter een vol stadsmotief,
rijke.om van diopiiouker water en sneeuw aan den
overkant va;: do gracht, waar stil
oud-Amsterdamsche gevels, met heneden stoepen en trapjes,
hun kprakte-ristieke toppen de lijst insteken, ter
wijl roohts (üepwcg eon zijstraat wijkt niet boven
de siïcouwdaken daar een brok
donkcr-kopcrkleurige lucht.
Een kunstniinnaar te Chicago, Yerkes genaamd,
zal in ecu gebouw dat hij daartoe thans laat op
trekken, in het begin van don volgenden winter
zijn prachtige collectie, waarin werken van
Rem