De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1891 31 mei pagina 3

31 mei 1891 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

No. 727 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. klagende melodieën speelt. Aan het andere eind van deze zaal is nog een deur met een gordijn ; maar zij würdt streng bewaakt door twee reus achtige negers, tot de tanden toe gewapend. Er wordt echter toegestaan, door een klein raampje een kijkje te nemen in den harem, daarachter. Daar «iet uien madame Loti, als lïoerneensche, gravin Diane de Beausarq. madame Mousset (Jacqueline Offenbach), als Marokkaansche vrouwen; madame AIméMorot (de dochter van Gérïirae), als Joodscbe vrouw uit Fez, en vele anderen als odalisken, s'avinnen, enz. Dan volgt er een concert, geheel van Oostersche muziek, instrumentaal en vocaal, waarin madame Littré, de nicht van den man van den dictionnaire, vaak in solo's en duo's gehoord wordt, iloor de klanken der iluit begeleid; terwijl aangename verfrissehende mengsels van onbekenden smaak worden rondgedicnd. Zoo ver loopt de avond, en als men vertrekt, is men onder den indruk van Loti's dichterlijke sensualiteit, en begrijpt dat zijne weiken niet enkel realisti sche beschrijving, maar door hem zelf geleefd en geliefd zijn " MUZIEK IK DE HOOFDSTAD. Deze week, zoo druk aan muzikale uitvoeringen, zal waarschijnlijk het muzieksaisoen wel besluiten. Het wordt althans tijd! doch ik durf voor niets instaan, want de verrassingen zijn iüdit opzicht altijd velen. Ik beklaag mij echter niet, want ik heb (althans met dit verslag) een aangename taak te vervullen. In de eerste plaats vermeld ik het klassiek con cert in het Paleis voor Volksvlijt met de hoeren Bosmans, Timner eu De Pauw als solisten. Zijn deze solisten een waarborg dat men iets schoons zal hooren, ook het orkest kweet -zich dien avond zeer loffelijk van zijn taak en het bleek mij dat er van deze uitvoering veel werk was gemaakt. De begeleiding van de soii, was (vooral in de Strijkinstrumenten) uiterst zorgvuldig en discreet, terwijl de Ouverture Athalia en Wotan's Abschied van Wagner duidelijk en zeker werden uitgevoerd, (Bij het laatste nummer was mij echter het tempo te langzaam, hetgeen iets mats aan de uitvoering gaf.) Ook de blaasinstrumenten hielden zich goed. Kluiten en cLariuetten stemden echter niet altijd juist. Het orkestrale gedeelte was echter over het geheel zóó goed, dat ik er met ingenomenheid melding van maak. De heer Timner droej het Se vioolconcert van Spohr ((ïesangscène) en (als ik mij niet bedrieg) een fantasie van Vieuxtemps voor. Zijn artistiek en stijlvol spel heeft mij zeer geboeid, terwijl zijne briljante techniek vooral in het Vieuxtemps nummer uitkwam. Was hij ook in de Finale van Spohr in technisch opzicht niet zoo gelukkig, zoo moet ik toch van de interpretatie van het concert als geheel, mot grootcn lot spreken. De heer Bosmans heeft met de voordracht van Samt-Sacns' concert een waren en welverdienden triomf behaald. Dit in vele opzichten interessante concert werd meesterlijk door hem voorgedragen. Wat de compositie betreft, hebben mij vooral de beide eerste deoleu geboeid. Dj eerste satz is zeer belangrijk even als da tweede met het antieke dansmotief in hot orkest, waartegen den solist een klagend tegcnmotief is gegeven. De traditinneele Goltermansche passages ontbreken niet in de finale cn dit is het eenige wat ik betreur. Ook met G. Manu's dankbaar en gelukkig gedacht Andante behaalde deze solist veel buoees. Van Popper's Spinnlied (hoewol voortreffelijk u'tgevoerd), gingen de détails vaak in deze groote ruimte verloren. Dit stukje leent zich beter voor eene kleine zaal of salon. Met een toegiftje: Abendlied van Sclmmann besloot deze voortref felijke kunstenaar zijne artistieke voordrachten. De begeleiding door den heer Maurice Hageman was zeer muzikaal. j Van den heer de Pauw moet ik eveneens met j veel lof gewagen. Hij speelde Variatiën en Lar- j ghetto van Mendeïssohn en Marc'ne Kuiièbre van Chopin. Ik betreurde het alleen dat de solist voor de melodie van het, Trio van Caopin's marsch dat zuchtende, bevende en steunende register gebruikte, dat mij altijd ui in of meer zo,ez!e,k maakt. Al juicht een gedeelte van het publiek derge lijke effecten toe, zoo acht ik het toch boiler kolijk dat een kunstenaar als do heer de Pauw aan dien smaak toegeeft. Zou de directie van het Pa leis voor Volksvlijt dit register niet laten ..ver nagelen'1. En hiermede neem ik tot het najaar afscheid j van het Paleis-orkest. Het is mij aanaonaam dat ik dit met zulk eene loffelijke vermelding kan doen. De muziekuitvoeringen bij gelegenheid van het bezoek van II.II, M.?VI. aan onze stad ?vallen niet in de termen van een geregelde en gedetailleerde t kritiek. Ik vernield dns aliuen dat de uitvoering ia de Nieuwe Kerk schitterend geslaagd is. Het l talrijke koor (.>()(>) maakte een machtigen indruk, i Alle nummers: Halleluja van Ilaendel, Welkomst groet, woorden van N. Beets, muziek van Bern i Zweers voor koor, soli eu orkest, Te Deum van ? Verhuist vour mannenkoor, sou eu orkest, Ouver ture Fricvitiisïcie.r van C'. Kniiieke, waarin do beide l motieven Siogeslied van Haeudel en het koraal: | Nun danket alle Gott," dooi' koor en kinderkoor werd gezongen, Slotkoor van Boots en Zweers, en het Wilhelmus (oorspronkelijke melodie) werden \ zeer schoon uitgevoerd, terwijl ook do solisten, de dames Kempees en Vcltman c.n de hoeren lioguians. Messchaert, <}. B. en van Duinen, allen uit Am- | sterdam, deu indruk van het geheel zeer ver- i hoogden. Da heer Kes hooft zich schitterend van zijn taak gekweten. ! Ook de uitvoering op het terrein van het Nieuwe Gasthuis, ouder leiding van den heer llraiutts j Bnys, is, ondanks felle regenvlagen en onweers buien, niet in het water gevallen. Deze dirigent beheorschte de massa (000 man nen en 5000 kinderen) zeer goed. Op de tribune waar ik zat, kon ik (daar de wind niet in OÜZB richting woei) niet alles duidelijk volgen. Naar ik verneem is er echter zeer goed ge zongen. Uitgevoerd werden: Vlaggelied van Verhulst; Marscblicd van C. A. Brandts Bnys, woorden van Dr. Wap ; Welkomstlied, (woorden .van Ant. L. de Kop; 31 ij n Nederland, muziek van Hol, woorden van Louwerse ; Voor en na de Steenlegging, woorden van J. P. Hasebrock en muziek van Henrl F. 11. Brandts Bnijs. Ik twijfel niet of deze beide uitvoeringen zul len aan IIH. MM. den besten indruk gegeven hebben van den toestand van ons muzikaal leven en streven. Ten slotte blijft mij nog over de uitvoering van gisteravond in het Concertgebouw te bespreken, waarin de heer Wouter Hutsehenrnyter zijn con cert voor piano mot orkestbegelding voordroeg. Dit concert wan (naar ik vernam) reeds twecmaicn alhier ten gehoon; gebracht. liet werd de eerste r.iaal door den componist eri later door den heer Ilcnri Tibue alhier voorgedragen. Voor mij is het nieuw en dus bespreek ik cleze compositie eenigszins gedetailleerd. Dn eerste satz is gebouwd op twee motieven in C. en G. mineur, die met zorg gekozen zijn en waarvan vooral hattu'cedo motief mij zeer voldeed. Aan de klavierpartij is in dit gedeelte do arabeskeriversiering toebedeeld. Ondanks den goeden bouw van dit gedocite geel' ik voor mij de voor keur aan den en en oen satz: daar vooral aan het s!ot van den eersten satz de instrumentatie wat steik is, daar, waar de klavierpartij op deu voorgrond moet treden. Zeer ingenomen ben ik met den tweeden satz in As majeur. Zoowel de vorm als de tchoone en ' sohere instrumentatie gaven van het talent van dezen componist de beste getuigenis. In dit ge,-. deeite is wel climax bereikt. De klavierpartij'is ook dankbaarder en praetischer geschreven. De finale in lltmdovorm heeft mij buitengewoon voldaan. In dit gedeelte sloot alles zoo natuurlijk, terwijl het rhythmische hoofdmotief in C mineur met de beide melodieuze tegen-motieven in es en as majeur op meesterlijke wijze bewerkt zijn. Klavier en orkest werken hier te zanien tot een schoon -en effectvol geheel. Met een brillant slot, bestaande uit eene korte herinnering aan de beide eome motieven in C-dur, eindigt deze interes sante compositie. B-jvieien mij de laatste doelen het best als compositie, zoo was ook de componist in de ver-, tolkirg van die deelen het gelukkigst en hierin toonde hij al zijne goede eigenschappen als jiiaj nist. In het eerste deel was de voordracht niet van onrust en onduidelijkheid vrij te pleiten. Ik moet er echter bijvoegen dat (ie vleugel te wei nig kl ar. k rij k van toon was, en dus hier en daar niet tegen de instrumenten op kon. Menileisso'an's derde symfonie in b mineur werd onder leiding van den heer Kes zeer schoon uit gevoerd. \ooral de zoo gevaarlijke tweede satz was meesterlijk van kleur en uitvoering, en hier voor komt vooral aan de, houten blaasinstrumenten een woon! van lof toe. Behalve eene kleine ongelijkheid van do iiniten in Je linale heb ik dan ook niets dan lui' voor de schoone vertolking van dit werk. VAN Mii.i.HiMN'. P. S. D<s vorh;e week is gesproken ovor I'aclerowski's acteurs-uiterlijk", bedoeld was : aetherisch ui ter'ijk." ACIITENZE.-nTiiSTK NEOUURIJNSC'IIE Ml Y,I EK FEEST. »]Vm Sciiaee, iliau la'^vil, Uclil \\ilid (Mi 1,^'i'^i-il'' snelt de R/if/lom', Lir/'ic, om iu IM'l I'iiuosten das liebliehe Fe-t" weder ie vitren; het/ij in de huizfcnhooge golven <i<-r heterosjeenste toomtroo' men zich .-storten'!, ut' iüde stille beschouwing der ', rouwen en jonkvroU'.veii ziiOi i enliepeniJ. die iüde boerenkoren vun Hay.ln's ven ukk-liike ^Jaargetijde»'', c.t' als gelige Knalien'1, ,'fnigi-re Engel'', of * Vollende.* Vu Engel'' in Schilmaun-(ioctbb's Finmt biirt en gfeal beUxneren. De Liifde is 7iiet alleen ruulliif, raaar ook blind; want i,iemand zou zich tot stuif, van half ne-geu 's morgen-, UA It» uut 'A a\omK d r e (lagen achtereen, strijken, blazep, ziaireu laten oplegden, mot. een Ui-M;Ue!-poos van ten uur ut drie vier, gei ijk in J^il niter elan ooit te Aktu geschiedile. He'teroL'esr, helaas! Wie ka:1, onnii.Meilijk na e;kaialt-T Bieür..-,cu Ni,'. .") en de vier Jaar-re- i tijden'' geniete'i'. ? j Moet, meu dai nog kritiek maken, zoo \\oni': (Ie taak nog lianb.-r. l >!ree;leur Errst Sei.iieh. uil Uresdei), i;e ft t r aai.ieiuii'tr toe. Gelijk (ie m .de nu voori-chriji'i. ('.') wor'enile drie e»r-te ScbieksaliscLlage'' l/ugo genome':. (ioe-d: dan strijken. blazen eu nl,\itii, voor 't bcgi:-, de ['.".< :usi/.ik:u.- i ten gel ijker! M:t:ir vervolgens! Ais do ticiiliii/r \ U rugkouje;, en IU'ILC cei.s teru^ktimeu, is meu j geneigd uit te r-iepen : ,.]o verloopt ie in t eu ! biiudo sie-r;_?!'' Het jreheeie karaktt-r va;: 't eer- ! bte allegro looeln-nt dien :i]invang. Hans 'ïiciiler verliep zich niet! Hij ke;.t sreeji rilan'.ando t , I*e Ake-i'sehe .Muzickdiu ctf-ur l-lborhard ,schv.ickeraih leidde el e ,,.Iaargei ij itti'1 tot een yn' ! ciii io. Ecu oneindige friscMieid ve'r.-preiiido zich Joor /aal en ziel, ais een ioeale fontein in dei- he(-tt-;i \V;igLer-z<)infi'. Ja. want, zoouls van rivitti:i zingt in T!ioin;;s<in's tekst: f)e me-,-e'i Miiaciit, ai iie;-l'c iiij ook ,,t) S Mine lïi-il !" gf/oiigen ; ' hij Mi>,-;c!if, bij dien K.-vui.sgliii-il f/.ooals l.sinile iiiiti Liiiictli.ii/ c U-r ft, selnioii lii f.ïc, i iütiiiijk U:ve!i j is), (ie lucnsch suiaent bij dieüzoi;!:e^i.i<-d, en roept n;et llanne ia llay-ln'.s lit f-l:jk-.te 1.0110:1 uil: ?>\Vilkoinnien, o (!;i;.kler Jlain," met, u\v | eikendak en rui.ie'heii-l bi-rkenioof. ' llayilns iiiiiziek, vol VMI lijn gevre--en, al-> brtisselxjho kant .^;ii!ien:;ekop[iel ie (:ii ivo- r keu rig ui'igei'alVliK' ritonitlltii. is » Der K;;'iutcjr rein> r Baihanidufï", door Z'-phyr's Haueli \\-rbreitet! ' . . .. liamle!,-. .1 'oneert'' voor stiij'korkest, ': met eenige b:aa^instrunipiiti-n (Voorin lio;ijke boe's uit Dresdea aanp/bracht, eu hoon,en, ' reiu vau too;i e-u ouuitpntbre krach;.'), was 's anderen daags <vn IsoeriiJK ^cviilg op hi-t Zondagsgenot. Be. thoven's klavier-concert iu Es sloot zich daaraan; voorge Iragon door den jonge-a ; en reeds btrocm-U'n Eugon 'd'Alberr, bied' d(i i steinining nog taiuolijk tinlu itl.ic!it maar werd j [ilotseüng geatodnl door ,.,Scenen aus i'aust" ; (t'chunianu II en III i, pas-eml als een vuist op een ooi: eu in deu kortst inoirelïikeu tij-I ^j o j J volgend. Terecht bewondert men ecu aamal zaken iu i dit heerlijke werk. Evenwel toch slechts heerlijk, vanneer meu zijne verbeelding niet opvoert tot die sferen, waar de menscheltjke kennis nul wordt. Ziet ge! al die D duren ecclesiae, over den home', iu den hemel te doen redeneeieri, al die heilige »l!iisserinntn", met de Evangeliej plaatsen er bij, te iatm verhale,n (allen tegelijk j en door elkaar) van al Wat "hierboven en hier namaals geschiedt: »Wat geen oor gehoord, geen oog ge/uu heeft, en nooit in 'smemchen hart is opgekomen" zie, dat wil er bij mij j niet .in \ ' Rn 't slotkoor over het thema: »]):is Rwigj weibliche" kan als volslagen mislukt bescliouv.d ! wolden ! Na de pau.'.s rustten svij w.-.t uit bij j de 0-syinphoi.ie v»n ?chubt-rt, waar velerlei i stemming is toegelaten, zich bewegende iu moI tieven, (lio goei als muzikaal papier snuf jin kunnen dienen. houding, in gaafheid, in volheid van toon, in de .vaste blondheid van den kamerdag, waarin te 'samen hier het vleesch, het wit van handschoenen en kragen en de deftige zwarte kleeding gehou den zijn, munten deze eenvoudige portretten uit. als voortreffelijke specimens van de kunst van deri grooien Haarlemmer portrettist. Voor deze Jbelangiïjko aanwinst in de openbare collectie past bet ons, den genereuzen gevers allen dank te weten. In het nummer van 15 Mei van de Ecme lllustrfi't die oneer haar eik-wat-wils ook wel eens goede kunst laat zien, vervolgt Itaffj.ëlü('die een man van succes wordt, zijn expositie in den iïuiuii ziet mcu nu haast overal geprezen}, de serie j krabbels: Enfants d'Ai.gieterre. Het zijn wol niet van zijn beste, maar het is toch altijd zeer opi u -. ? , i i i i merkelijk, het werk van dien in kunst, zoo Enl>e uitvoering daarvan had veel schooi,?, muur i i -'i i i- i ?? 11 1 de rechte balans der kracht van ver.-ch lle,- de \ f kch-wu.enden iransckman, die vervuld is van instrumenten was iet wol in 't oog gehouden, i Kcene cn du Mattner- <!I1 hun 7l'""°'H' maar dlc De oikestmee*t.ers lii-oren 't niet, wanneer de j blazers te f-,-1 toeten. Elke e.irfcteVif moes', met j het doel alle ttt'ecten te hooren en te verstaan, ?u>ór de uitvoering van een groot werk elit door een ander knuste;, aar laten dirigeeren en zelf eei<s in do /,;uil gaan zilten, dau icun hij de onderviudiug opdoen der mislukte effecten. j De hooftUcliotel van 't derde banket was Brahrns' syuiphonie No. :!, in F., een werk, vol van dn eclolt-to muzikale volziiincn, die een nu-t j verstand doorJac'it, in t L het hart gevoel! geheel opleveren. De uitvoering van dit edele werk was (op ge noemde re.-trieiie na) voorlrelleiijk ! Maar, o wee. daar kwam weder lu t blauwe oog; niet dal van do, re-fes bloniliuen op 't orkest, maar van de vuist. waarover ik sprak. Na Brahms ..... Isolde's . Mag men >,'AH zijne e-iichen voor h'.imonische i muzikii'e indrukken i-iet z<x.> hoog niO'.-e.ijk ,-telj l f n'! Mofcteu \\-ij oi-.s dan altijd latea slimrer^n a's iiad-.len wij si; e ?(> t-cueüsteen indea boezem?.. Eu elan . . !,a Waguer Bei'lioz's Curunnii ru.nn-tt, Z->o leert men ons «rnr-'.vn, van 't geen op zicri zelt daartoe niet is be->l''iiid, gelijk eon k'n.d de i i:iKit zal vfts!ju.d'jn, i.a :;it hei z:eh niet den koek de nia-ig he-t-ft gevuld. Is een ineuseii dan een werkt ui gy jSf//l/isy : Mc/.-irrxiiKjer. j\iif',n(!, enz. Dat kon er ineile door; vmd.-it liet ons nut om.su. rr. l Het Cdtui'n' heift oiKiertus^cheii oer v,t;\ de Ziüik; ile1 koren, bijvooiiveM, xouivel de \V:\gner'seho^ als de tlayJii'solie, waren voortrf llrlijk, vel buhi.-;i;i\">voiH' kr.cl-.t eu Haük. Dat i Ie t.-i''-ignziii.-! b'.-roejiide bariton IVrron Hinioii in e Ji/!/rt^:;;'t/^it ni"t kou zinirfn, is (io schti'd i!er h.i fbakken opvofding ou.'.er /antrUinstcr.aar^ ; dat I'ia von Sicuertr het lyrische ge h eito vi.ii al v.at zij /,oi g, beier voordroeg dan het i'pi-c^h-1, \vj-t nn-iiiirinaal te pU-chtiir eu te .^'e-ilic-elei--!'.! klonk, ]i -ei aan lu-c >:elt. io ;;'obrok. De, u-iioor Kai'.nu-.il v, ia //ar Miihien zong recht (iappf 0:1 ce:.vi/iu!isr (b-n Llica.-. ^!strimai:]i-i, de has uil Fnii.kfort, dee-1 zijn Ije-t 0111 t", 'i --.U'!);.» te /ij n i.etuoon 'non M>:Ulijl-s .vel u k te, toen 1-ij l'orroa iu de Jii',i-i:-<:ri/i'ii k w un voi-va-v.:vi'. Ais /?'<.,?,??/ h-, i> t-ldo -ie/.e /.anw-izich recht b:'.--.s.f', maar de! olie, ? rde iiier t T. daar. M. n in.d voor KoMe ei'-no dame uit Hamburg laten konin'. K-uh. (iiv-vo Kialsky, die hare taak, gi-lukkiir zonder do slechte saai van 't ch'-vrotocn-ii volbracht: naaar men had den Licl,cx!:ii '/iTii-it kuiiiieii ruisten; \-, ij gingiai eiau toe;; in.";: Wagi.ti'j M'-ix/i-i'füiyer, naar hni^, wel !:'ï'.-tf-iinl om ons ditmaal ivai er aan !o ( ax'ere/', dat de eoiujioi:i.-it met hè. P/x'i.:-//r r/ van het -U-ro.e ófdrijl cigciilijk den ii,io..;,it;-i! jiiijs i.iet iictlMK1- . hi'.ald. Ant j/';./.,-; n,,-,! is ; oei) '.val fraaier ! Mf;> Jia.d ileii t,. iio ,-r (liiircnivoycn) uit ICeulon iate-a to.-.f-y, om Waiihcr to ?/ai-.;. e-1. Jlot (-rkfst. I JïM'tien _ coauvJ'.'ir-spn biouuléii reux-i-.^ j-ci-oo» , -?<} !)'vUi->-i-a n-), . /es en zeven tig aiüior.' .violca'' iii.,-1 i--u hen pra.c-i(i-_' i toiin. \\'l oiidrrsciieii Uai (iaaronöor (ieu violoneeia'-t SIIOKT uit Aiu,-t aMaiii. Jio tevens v,,ortioli-.-lv;k do harp tokkelde-, on Jeu violist Veer man. ni: t":r,.c!i:. l '?? biaz-'is, ;i;ii;k ik !ro/";jr-l bob, minuten uit. l'/iii lic t--c.!(-r!ici l va'i *'ourdr.!c!it vii.Oeu u ij ft- r ??.a;: l <;:>. i scrxalontun van i>ru-~i-!, -.vaar va, i don :i!i-.i(:i-tn k.i^t gee-i ea ti<-h:ritn'j aehtcrli::.i;'.P.. Al!.« si'.üicu 'L.r<-iv.,-iuf-n wsu- 't r-:!c, Xe 'eniJ!>cbe imuit-ki' o t, eeh >!er b-st ^ --ihiaizdc ,a:i de laatste jareii. Er w:-s biijkba-ir lan^ en gutd vooruit a'Oit U:hj,av,!. !JL-i:a!vo \\!>l c iniiu- eu do voort;'i','l'-liji-:c- din'clcur Schtu-li, h e, t- f t oo .itr-dt iijko i-iirecteiir ^ciirtiekoral;1. «io/is tweede uni:a;-kiVer-t i:- t \va,-. ,-okr!, hij Koa.eu ;o.r-'-ii Aken ia-( ft L.ge'.' i-M-i-1. nu l do Iridiiur -aor V(;k;u;]\verkc!i V;;;:tlioiii!,.- glurioijü'iaen beiüiaiii. Dr. l', al. ,, . fcht^oi..-.oic n aan 'l,.' s;,ui Anb!erdani L-.'-.'-ciionkei!. zij.l I.H iu il.'t li'.jli.-'.ii'iijv-n;;'. (o, Ai'.iMe.i'd-aii i;cpi;;iü.-i!. il'-i xij.i twco klo'.'ko kniestuklien, b-aoen staai.ds to^ea ecu v!akkca licht bruir.g:-ij/.e-n , .'''chior-jroiid uit ge^childeiil. in (ion middontijd ? van i;oi talon' van Hai.i hij was (oen eoi:e;ivijttig -- mol die solii. ri;e:,l, ilio lenigheid eu die wijshei.l die altoos verba:oud blijven. Hij, een s!e\i:,o kerel, i;i.;t ecu rondon, goedaardigen, ietwat gr.'.vi'.:i knp, ia een kraaigo houding met don lin kerarm iu de: zij gezet, is in het lïoiïc zwart van ; zijn groot eenvoueiig eu toch niet zwier geschikte ieicod'.j. geschilderd zoo magistraal als ecu Ye'.asijitez, z:j, hot \crstandige. juist niet gracieuze, ' maai' bui'genlcttiiitó ilol'.aiutM'lic iiniswij! in btoni- i migcr Iraut gesteld, niiint het meest uit door do i subtiele lutdiukkini;, in de: oogeu vooral die u aankijken met eon eigenuardigen scherpen blik dien go al lang laoent te keni'.en. Zij zijn uu niet van die deiicieuze blankheid, van dio wonderlijke bloem vaa schildering: dat kopje van Hals zijn vrouw, op het grooto stuk, aan weerszijden waar van i-ij geplaatst zijn. Maar dat schilderij is dan ook weer alleen zoj heel niooi bij brokken, en in mot dat al in zijn hand zoo Eransch van beweeg! lijkheid goblcven is, bewegelijk eu rad zoozeer als l het die rijke illustratear Paul Ilenotiard is, maar minder groot omlijnd, minder goed rond en scher per, nijdiger, ook meer karikaturaal in zijn ob servatie. Er is een teckeniiag bij van een dorpsweg te j Jersey die zeer doet deuken aan enkele petillante krijlkrabbels, uitvoerige docuinenteele aantcekeI ningen in Hollandsche dorpen, die ik ken van | den BeriijrifT Liebenriann, van wien het zoo j jammer is dat hij'in 188!) op de Haagsche Zwart en- \Yit-toutüor.ste!ling van de Etsclul», in der haast l alleen minder belangrijke schetstioekhlado" zond zoodat deze zeer merkwaardige IIollandsehge?inde schilder in Holland ook door de artiesten slecht geleend bleef. liet is niet voor het eerst dat mij een verwant schap treft tusschen de inteilectueele kunst van j Uaffaëlli en die van Liobenuann, wiens werk ik | gelegenheid gehad heb zeer van nabij te bestu! doeren, omdat ik in Holland geruimen tijd in zijn i nabijheid werkte en daarginds dagen in zijn atelier ' liet) doorgebracht. En het is ook geen toeval dat dez» moderne karakterschilders, beide Israëlieten : als zij zsjii, een trek gemeen he-bben. Want men zoa, geloof ik, verder speurende, con interessante | suulie kuur.eu schrijven over den gemceiiEchappei lijken invloed vau groote hoelondaagsche Isra lie| ten, Israöls bovenaan, op do nieuwe schilderkunst ; van dezen tijd, over don aard van het Juodsche j in do inodona: knust. \ au Eie'Ucriiiaan ge.iprokcn. in ftcJ/orers l'\nnii /.?>,*,';/<i// r.o. 14, vindt men het jionret van den l oiior^i-chen, rcchion (ieheimrath NYilhelm Bode, zittende iu zijn museam-direciciirs-kubii.et met een Florentijnse'.! boeidjo, voorwerp van ziju iiovoii.i^s.studio. iu do hai d, doovMax !,iebermann gei eekend En men moet. dat, zooals ik het toe vallig onder do oouen kreeg, naast zoo'n fotogra; lerlg portret zien baiion op do J'cruc il!-n*t.rf;e, waarvan ik daar sjirak (ditmaal (lat vau H. de Uornier), die triisciio. l krijticekoning, ia ziivo zoo u botto, aaaanie- rl houtsnee1 om dnbbol hot waardetreir ze er karakter!stioko ?oed weergegeven, naast ean<uiiereerde systcemeiite, ge observeerde van ?lligont krijtportret te kunnen Do inzending Hoila.iuh.chp, kunst op do jl/Yijj. (.-iii'/ii r .Iiikrex«ii**li-Uti:ii zal dit .jaar weder van groole-n omvang zijn en do HoilaiKbeho kunst betrekkelijk volledig repre^entecren. 1,'c collectie van bij de tweehonderd nummers oio er 11:1 hoen is, kan in elk geval vrij wat moor idee ;.:evcn van wat, er in !Io!ls".d op hef oo-.-oj.lilik gemaakt wordt, da.'i do HoUoniaiasouo I >,-iia'aarl:,k'.rho tcntooiu-tciiui'j: h'.1,t d;*1:, voor welke cxmu-i'ie op\alioa'.l wcinii: symjihatie her-:: bestaan, cn waar Isrüls, <io .MANSSOII, iioi-li Ifroitner expfiM-orden. lioor bemiddi'üng van den boer De Haas, den Holhiudschen ooniin;:-saris te Miiiirhen (misschien '.;iii'.:ou or buiteniüen nou' stukken, ik-weet ! b. v. (lat ook l\.-ii-si;a inzond), naar Miïnchf-n: (volledige lijst) L' holii!uoia.;"u van Apol, M Artz waar1,au l.'i sta.lit-s, 'i vai- do S.-.iulo akhayzen' 2 juifr. Ibkhayzen. ."> Bisschop.'l mevr. Bi<sch()p oi e eu aquarel, .'i lilomsjii-rs,,'! t!e lio;1!-', vai; Bo.'selon (i uiaYNF,!;, :ïi!r, Cbsl-ei, 2 io l'uü.to. Duke a eisen, 'J ni-'-vr. Donders, l !-a:ro!iuan. ,'! Uabrlcl l Uahxuiai', ,'t juiVv. van eu-r Hart. L' Hart. Xibiirig, .'i !iooni:4:crck van i»ee:,t, -\ lioiikos, i} mevr. Jiogendoi-p '.i .lac.il'..'! I-ëippe, fi .b'/aa' liuiAia.s. 4 aqua rellen, -l II. W. .Jai'.soi', f K,-tu)erKni;h (»':!ies >!ari (cn Kato. i' ,). M. ten Kate M<i'i., l i->ver.'j Klii:ke;:bvru-. -! \an l.o(;ij, i! vau dor Maai--!, ',j. MAIÜ-. .'i NV. M.-.iü--, -j W. Martens, 17 .M'AUVI-' waarvan Iüstudies, '2 Aiolis, -l Mosda;r, .'! Mevr. Mc-seia.-,?\an llouu-n..'! 'l'f.i'o Mesela:-'. l tor Meulen l NakKor, :; Aia:i-:i;r Aia III-I.M, 'li Oldcwelf, l lle-ynck van P.Tpfmlrccht, .'i oo.'o's,.'! Jnil'r. Booscbodni, 'J Sadéc, -> Therose Schwartzo, :i tortenbeker. .'! Tholevi, .'! f'ioris N'erstcr, .'i Jan Vetb, ->. vau d r Woel", :! \\"oi>sor,i);ui:l!, 4 Vrijsmulk-r, .'! de Zwart. I'it Parijs konicu daar nog bij twc.! schihh'riji'u van Kaeaiinieior e u uit Beiiiië. !. E. .1. oiü, ji) J. H, I., do Haas, waarvan M studies, .'! iaai.'s lauiwi;.'. ',> H. l.aijtcn, a I'. Ovens, 'J P. Oyens. l Alox. btruijs. Hot voornaamst'; van do werken, die lircitner naar Mancben ZOIH'. wordt mij beschreven als een /.oer i::ipiir(ant seliibleri;. tor grootte van zijn Plein b;j a'.oud, maai1 vierkauter. Sjckkend door den morsigc-!1. snoouwvoorgrond trokken er bij grijs doi.invocr. viak vau terzijde gezien, bonkige paar den logen do glooiing van een sluis op, - voorop eon grauwe, waarnaast con stevige knul ineèop duwt, elaa twee bruinzwartc vlak voor den slecperswagen. Daarachter een vol stadsmotief, rijke.om van diopiiouker water en sneeuw aan den overkant va;: do gracht, waar stil oud-Amsterdamsche gevels, met heneden stoepen en trapjes, hun kprakte-ristieke toppen de lijst insteken, ter wijl roohts (üepwcg eon zijstraat wijkt niet boven de siïcouwdaken daar een brok donkcr-kopcrkleurige lucht. Een kunstniinnaar te Chicago, Yerkes genaamd, zal in ecu gebouw dat hij daartoe thans laat op trekken, in het begin van don volgenden winter zijn prachtige collectie, waarin werken van Rem

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl