De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1891 14 juni pagina 3

14 juni 1891 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

No. 729 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. de snaren en uild of zacht klink en deze door den nacht. Deze bloemenschepen of rivierhöt-'ls zijn fan tastisch en rijfc uitgedost ; zij dienen den voor namen Chinees dikwijls als tehuis. Vrienden, die hij iiitt gaarne in -djn huis out angf, onthaalt hij daar. Het maal wordt gekruid met zang en spel. Hoe voornamer en machtiger de gastheer is, des te weelderiger zijn de gewaden der kui steuarefstn, dts te rijker niet paarïen dooi vlo eb ten het zwarte haar, des te witter gepoederd de gele gezichten, des te glimlachende r de roode lipptn. Gong gongs en trommels laten zeer dikwijls hun wild .'umoer in het Hemelsche Ki;k weer klinken en hoofdzakelijk bij de aanbiddings- en offerfeesteu. Het luidst en onvermoeid*t op den dag der maanaanbiddii g. die elk jaar eer.maal plaats vindt. Mtn «il door de zeunwdoordnnhomver Iloudon zou dienen. Het standbeeld was echter slechts een voorwendsel; de grond lag dieper. Ofschoon Triauon voor den Parijzenaar van den boulevard een zoo goed als onbekend oord is, en de meeste, bezoekers vreemdelingen, me t-Biedt kers en JMunay's gewapend, zijn, beschouwen de legitimistcn lift i;og steeds als een soort heiligdom, vol van de tra'litiëu vaa het koningschap van vóór de Kevolutie. Mau wilde er nu een soort van hcrinneringsdienst vieren, in costumes uit de vorige eeuw, met Let ceremonieel van het Lof \an Versa.ille«, en vooral gehtel or.der ons," enkel namen van den ouden Frarschcn adel, geen rotuic en vooral r.iüts van la canaiüe rt'pnblicaiiie." Er zon ee> e rnatir.ée gt lu-uJeri worden, met tooneel-voorstelling op het kiejju! theaterje waar eeiir.iaal Marie Antoinetie zelve de planken h i d betreden; de entrees zouden huig zijn, inaür op die manier gei.de tonen van den gong gong en de trorn- j verdeeld, dat n grand sc;gn nr den geheelen mels keizer Mina-Wong tot zijne plichten terug- j schouwburg vpktcbt, t n de plaatsen a!!eea ovtrroepen. Volge; s de sage toch was hij een geleerd j deed aan degenen die zulk ecu eer waardig heer, die veel doorgronden wilde. De waan was j gekeurd weiden. Lem' raadselachtig, dat, raiuUel wilde hij oplos, l Alles was geiFgdd, leen de het r Yycs Gu\ot, | s«-n. Daarom begon hij een hemelreis, waarvan j minister van opei.baio we;k>r, die ook over d; bij Leden nog nï<-t wedèrgt keerd is. Van gong- | staatsgebouweu te !>?schikken hei-ff, t'i.'.schcnbeide gong en trommrlmuziek hield hij f overal ; op j kwam. De waarschuwing v, as hem, mar men he den dag der maanaanbidding herdenkt men dat, j weert, door eiüLe damrs van de regeering gige niet van deftigheid ontbloot, vier niet goede stukken van Brekclenkamp, schilderijen van Jacob van der Sluys die veel te hoog hangen, vooral omdat deze zeer nitzoerig zijn, een goed dïr.g van lluilolf van Antwerpen, voorstellende Jan van der Does, beer van Noordwijk, met zijn vrouw en kinderen ; met veel gevoel zijn al die kinderen, variteiten van dezelfde type, geschilderd: wel een mooi ding, - drie prullen bargen er ouder, nog een portret van l'rof. Eidloo, in een hoek een portret van een bejaarde vrouw, een knap schilderij, maker onbekend, nog wat hoplieden door Joris van Schooien, er. staalmeesters van Jan de .Baon, nogal smakeloos-. In het, voorzaalije hangen eenige wapci, horden, een stuk tapijt-werk voorstellende LeHei.s ont zet, eeu s;uk wimpel door van der Doe.i op do Armada veroverd, voor de heii't door een tijd ver gaan. en een potiooiitcekening van Hakker KoriV. Ku al is deze collectie als gehee! nu niet \an het allergrootste belang, zij verdient t<:c!i in elk geval eeu beter orng; vu,g dan de weinig siemmende schrilheid waarin de overigens niet ver werpelijke Inkulili.'it zich ihans nog vertoont. Utt blijft dus zeer re hopen dat men de geringe moeite eens willen nemen deze za&l uar.r brengt den goeden, geleerden keizer iViingWorg op de maan eene serenade. Zeer veel vermakelijks bieden de theatervoor stellingen in Ch!i,a liet, 'tij zijn da-irtoe te lang. B^jiia nooit undigt fen treurspel of een diama in n géance, die nog wel zeven urtn duurt; maar de voortzettii g heeft in de volgende dagen plaats. De viouwen komen met hare kinderen en snoepen uit het bonte zakje da: aan den arm hangt, boibons. De mannen rooken, onda: ks het brand gevaar, onafgebroken, eo het brandgevaar is groot, -want zelden U ten theater uit meer dan bam boezen matten en houten bulken samengesteld, Loe rijk en kostbaar Iwt ook van binnen gede coreerd is. Uiterst ongemakkelijk zijn de banken voor de mannelijke toeschouwers; zij hebben peen leuningen eu zijn zeer sma', in een balven kring loepen zij tot boven aan het dak. De vrouwen zitten in getraliede h ges en bi-hooren grootendeehs tot deii ri.iddekstand. De voorname vrouwen hebben huistooneelen ; in opzettelijk daartoe gebouwde zalen vinden daar voorstellin gen plaats, voor genoodigden, viiendtn ea ver wanten, door welbekende troepen. Nooit wijdt zich eeu vre-ir.v uit den goeden stand aan het tooueel. Ofer 't geheel worden de vrouwelijke rollen eerst in later tijd door vr u',v. n ?vervuld. Het kowedianteuvolk in China is, hoe wel niet juist veracht, dan tuc'i ni< t gracht. Het trcuvvt slechts onder elkaar, de kinderen worden we Ier tooueelspe'ers. doordat hen de v.-eg tot een an-'er beroep wordt belemmerd. De Chi nees houdt van de zaak zelf. bij, die zich eraan wijdt, is hem echter onsympathiek. Hij geeft hem echter toch zijne betuig!?-gen \an bijval te j kennen, wel iiiet nut bloemen en kos>bhre versieringi-n, iiiet met eindeloos g» jubel, maar uiterst materieel. Zoo gauw de kunstenaar zich over. troffen heeft, wordt hem op het open tooueel i door een der be-.-Jenden een dampend, geurig i varkens- of kal'toengebraad aangedrager. De ; kunstenaar zi~t met een buk van verstan-ihou- j ding eu hartelijkheid naar ('eze heerlijke gave j en betuigt later zijnen dn; k door g: oote Ittters ' die hij op een bord scl rijft. Het theaterwezen in China laat geen ge/iehfsbegooeheliugen toe, bijna geen een tooueel beat een gordijn. f"e verwisseling der tooneeler: ge schiedt voor de O"gen van het pnblb-k; de zoo even doorstoken of doorschoten mi-dadiger staat j wit den dood op, langzaam verlu-fc hij zich tn kijkt glimlachend rond, als de d.-.-ar.oe aange wezenen met een bank, een tafel over hem heen i geklommen zijn. Met hijsonder genot lui-tert de Chinees i aar treurspelen. De ondeugd moet altijd ge.-tr::ft worden; het is niet denkbaar, i!.*.t bet H. rnel-che Rijk een lichtvaardig we, k bevredigend aanschouw'; wat voor eene beieekenis had het thö; t: r Jan, als het niet verbeteren:! en leerzaam werkte '? Terwijl de kunstenaars op ht-t touneei spreke0, kijven en jammeren, naar het toonecistuk -.-«.t me.ebrer.gt, speelt op dcu achergr.md <K-, mimik licht of luid, maar nooit zwijgt ze, de voorstel lingen zijn altijd melodramatisch. Veel uitspant ing biedt aan de Chineesene vrou wen, kinderen en grijsaards h-,-t »marionette_.theater", de «poppenkast". Zielen en zwakb n worden daardoor opgevroolijkt en zacht gezang begeleidt de vroolfke voorstellingen, lïlir.de ainie meisjes worden voor het zingen opgoleb! eu ver dienen op deze tvijze, haar ltiveusnnd.?rhou 1. De woorden hunner liederen zijn moest:.! zwaar moedig, het oogeublik geeft ze hen in en altijd is het de zucht naar het onbekende luht. de -wonderlijke godin /nn. die f'ai.riu wor.it uitge sproken. Ook de liedireii der straatzangers en zangeressen zijn doorgaans treurig, meöst.il zijn het balla 'en ov'er de verbaniienen erv de vn-ba-j,ning. Daar er bijna in iedere familie zulke t.ngelukkigen zijn, die hun vaderland moeten ver mijden, is het getal der ('e, InemenJe t-jtlioorders groot en hun medelijden opr ebt. Een der bekendste balladerj over het lijden der verbaünenen is van den dichter Tu Fa. Hij schildeit met hariiiaiii rij pende woorden het heim wee nstar het geliefde va Ierland. Wat bij dient en z'ngt heeft hij zelf ou Ier .-ouden, want Tu-fu stierf als eeu vogelvrijv. rkhmr Ie ia verbanning : hem was cle dood liever dan dit, dat gevoelen we bij zijne woorden : Steeds nieuwe volke-1, nituwc rh-'ere-1', Trekken voorbij voor mijn m -e-ie oogeii, Maar ach, het dorpje > au mijn geboorte, Armelijk dorpje, wil zich niet toouen ; Sehuiaienil wentelt de gi-oote .stroom, De Kiaug in woede zijn gol-;e.i naar 'i Oosten, Maar des verbaünenen dag vloeit hv.,gv.;;am, Geen einde sc'nijat hij te willen nemen. stratie te houdnn ? Ik leen u niets, en ik verbied de voorstelling." ven, die do voorstelling wilden bijwonen, maar gevaar liepen, gi-ene plaats te kunnen krijgen. Mij redeneerde aldus: Hoc wij, de Republiek. zullen u zangers, dansers, actturs, en zelfs het gebouw loeien, en go zult daarvan «bbrnik maken om ons uit te sluiten en eene monarchale deinons do Goede raad w as duur. De acteurs hadden h mi rollen ingestudeerd, de coaturcos waren gemaakt, Grétry, Lu'li eu Glnck geplunderd; wat moest men doen V Kr werd ov.ilorliui'.dcU. en met \voderzijdsche co;,cessiën kwam men tot een verge lijk. Als do p'.aa'stu maar openlijk verkocht mcchi'-n worden, gaf -ia minisier aiie-s to~-; zeifs de i/nuxhs e'iii.c van Tersaiiles zonden spri.ngen. Dit is dan ook gebeurd, ma-ir de hemd zond zooveel water in de ai.dere richting, dat: de waterstralen der bronzen eu marmeren /...<me;i van Versaüles efn kleingeestige dcinoi siraiio van (ie oude my thologie tegen het reiili.-nui der werkelijkheid schenen. Kn voor de a ris.! oer bet. feest ook de aardigheid at. stond bet deiikbe.-ld varen, mt-r ]i ches. en groot ilccoUetó Ie komoe die bet dcnkbeeïddoorgezef hadd kig juist d:o. aan viie men haar <. geschenken heb'iK',1, en (ile /A-l dere censv bewaard schei.en; gezichten verschenen in mo.lern wande, toilet, dat, door de bougies en on lei"',vet.->el-ie olb-lae-^u-s slecht ver!ichf, i iet goed stond. Uu-Ie namen waren er tallooze.; bet w a-i bij'a even onöUr or:s" als oor spronkelijk bedoeld was; i:iev:on-,v ('onstai>-, mavrou.v Vvcs Gnyot, n;et ecnig;- lm, kiersvronwcn waren de cenige vreemden. Dat o i k een pa-ir dames van een geheel andere «erobi er ingeko men ware:1, hield men voor eene mach-aveilr.stiscben streek van de Ir-gitimlsrcn republikei: sche dames in cone dcu rug te km.nen t«:(ke-.rin. Met genot van het foc-at v i De pïteit schi'Ot bijna te -1 eeu weinig i::;rt om dit ei1. har: ten decor ititeressaiit te niet alle even lict stu V, Li i i/' Théa:rüFra;.c-i;s verloo liiiesses. was wel zeer w|vinig tlr.".;1, a1 isf'i. liet iivati", Vi>;iriiaani!ielil e; actcurs s au bet Tbr.ttr en voor vele dor a wi-rs wellicht eene bi';c volgde een ba-llet.-uKei ti>scai l'.-i/dir. o|i iniuick van 'i'"1 OMS en eir.iït'luk I.i: tl, rui t!e c.'.V, /';.van ,K an .LICIJ-.RS luins-ean. H mooie dun.'tTessen, had den m de ojHVa-corii'qiu' b. -g, m m1:;! voorstelling lang <!;mrdo, en ,kci:g \erbh'ekt en geVL-rl;ch;o zaai t ie Te Utrecht vordert van do loods op In l tatie-tentet.-nstellii'g i zorgt er voor z:-er (evenals in de Dam een groote za-i', ( n nerc veri-i-.'k.keji. men met den bouv twintigsten rekent DE MATINEE IN T1UANON. Sinds lang wa,s het plan gekoestcid, in het verlaten Trianon, in het pa;k van Versaüles, eene voorstelling te geven, waaivan de opbrengst voor het oprichten van een standbeeld, voor deu heolJvoor de r,i-,;uv,-e tl i t1, men ei' De vloer is li( iit en tïi oog. De la.hbrixeeiiüg is Ib-htgeel van Anierika-inseh foi,d w ir. Kn het j'un 's lic' vuil-wit af Wat (ie plaatso.g di-r scbihlerljcn sommigen banten veel te hoo.g. De interessantste van de .v.uki.e-n die er \ in vonden ziji: : De het l mooie l.nca- v: gerlankerr-,1 door de twee al:a,u-<tnlikir leermeester Gorceiis Kngolbcrts, ce;, Jan bijbeische voorstelling, g::-en iiizonder n,o, een kuap gedaan stilleven \au Jan vai.'S.r drie poriretten van hop'Io-.ic:i Jwor Van c!-. bekeuren te ackeveeren. Door een ooggetuige wordt mij medegedeeld: Op den vernis-Ug van de Jlotterdamsche tcntoonstcüing vond jntfronw Schwartze, de zaal binnen komend haar schihb rij op de tweede rij hangen. Fen schilder die op een ladder zijn werk stond te vernissen werd spoedig door haar gevraagd om het schilderij eens at te nemen, wat door hem , met de meeste beleeidbt-ïd bewerksti llkd werd. Daarna wees juffrouw Schwartze een plaats a la rtniipc aan waar kleinere schilderijtjes bingen, welke plaats zij voor haar werk geschikter oor deelde. Ken commissielid dat toen binnenkwam moest zijn toestemming geven, en de kleinere door de commissie ten heter lot toegedachte stukken, verhuisden naar hooger, terwijl bet werk van de met tier daad zoo kranige vrouw dus, ep naar haar zin meer voldoende wij/;o. ie zien kwam. In de knnsfzaal van don heer Grocfbeek (lirma Sohe'ler.ïa f; Moikema) den Amsturdamscb-, u ver tegenwoordiger van van Wissclingh vii.ut KOU e.e;:igc nieuwe schilderijen van J. .M iris. l vmerlingh Oi:ncs, van eer Maarel, W. de Zwart en van tien iijiigevoeligeti Lorïdcn.scbcn schilder Muhrman. De derde Panische Salon die in het J',.7<n'.s <lc$ Art!i lHii'ritii.i' «ohoudi'ii wordt is een salon vaüde jirotesteereiule schildcis. Kr schijnt v. e.'nig opinerkel-i;ks te zijn. Als du besten worden genoemd: de Z'.vits<-T Aoijueti'', de knapp:) volgeling vau lïegas en Fo:-ain, de Tonloiise Laiifrec, e t-n vol geling ven Pdii! Gaugui:,: Lédu Faucbó en de taleiitvot'e Unisselaar die uit do Vingt gegaan is, MCÜI v de Groi:x. Cl.éret gaf 'eeu fraai gekleurde omslag bij fti.-nniiiKjin'iii'. een vertelling door .Maurice L- ièvre, 1,'e; oir teeken,Ie een frontispice liij een nieuw bock. Putje,- door Stéph.aóe Mal!an..o.'. In b -t begin van Juli zal de Londensehc Socicli/ o f Ptri-lrnit-ïiiit/fix, waar M.ibert Vos niedc j opi-icli!er van is, hare eerste tei.toonstelling opei-cn. j li.nmat, Cliarlran, Lcfobr", S'e.vens. \\'aiit(is. be nevens de beste Kngi-lschc poriroitiston hebben inzcr.dhigoi heloobl. Ook tot IlulUiud zijn de invitatics nitgestrckt. Bij UousMil Valadon aan Jeu "ü-julevard Montmartre te Parijs heeft men een tenti-vinsfelliï'g j van vijf en veertig fc-okeniimen door Forain. Dit li.ikt nog een traditie van <le behing! ebbende kleine exposities die vau Gogh daar altijd wist te arrangt-nrcn. Ciiü'.en kort zullen ile verschillende hir'zen \an llon.-sod te Parijs in een groot huis vereenJL,d \\urJa: n. Tv.-intlg jaar gi-leoen zoo ,-clirijft de Ar! niotli nu: iilaciit de Friiri.-th:! kritiek do \ taeJegen (y-rst \,-\- achter llata"! en Tit-aan !e noonu::1. bit is zeer vfrandcrd. PiubeiiS is aan het strge-i. /'jn volgers en voorgangers stegen eveneens, XH is .lorJaens, (He bewonderenswaardige schilder, de grootste na den reusachtiger! Petrus PauUis. dien men lang grot' c:i vulgair geheetc-n heeft, ook aan het, rij/en. De (inile d c l'AiiM'cur herinnert dat men verleden jaar op de verkooping-Pothan een portret van Jordaons voor ;V>,Ot)() trai.es heeti, loegcv/ezen, ] en (Ht dezelfde dooi' Piotban met "2'<(M francs betaald geworilen was dooi1 Armand l-'iéret, die het T.iet i;iüg g(>l''den noi', ia publieke auctic voor tien fr»:.cs bemachtigd hal. ].,. Mf.ai.dag begint hij Sotheby, AVilkinsou en il-0" lü'lge te Londen de verVooping van de collectieSeymour Iladcn, een j-i-enteu-verzameling zeoals er aieker zeer zelden eea onder den hamer komt. De cctalügns neemt (>()."> piei.ten. waarouder niet minilei- ibï:\ Mr» etsen \an Itembraiidt. De ge\vo'.ie toe voeging! n omtrent de v'mrtn tfelijklieid van den dmk zijn v.cg^eïaten, omdat men -.veet Jat alie cxoir-p'-.ircn hiu- van de aileilieste zijn. Mui.k.ic/y heeft een groot schilderij, Christusiiüder de jor,::erei', (p te.uw gezet, v.-aaraan bij wet twee j. .ar te zulten werken, fin aangezien men in-'t roc'ame niet te vroeg bfjnnen '-? en, is ;b:i;:S re.'ds In ji.iabl dat het scbihb-rij eeu rord.'i's ooor de Omie en de Xicn». e "\Yerel.i niiken, en tui t.lottei in btt Merl'ji.sch Muven;n (de Natiopa'gaJicrie?; belan;!en zal. Xulk een p;'oj> et eoiicr specula'icvc vc-blfocht i v::n een nog niet eens bestaand schilderij, doet j wel donken aan het lu'hn velijken van ongeboren kindertjes, wan1 bizon-lcr bevoorrechte maar dwaze ouders, d'e zich van de groote begeerijkhe:!1. hr.ni'.er toekomstige spruiten bewust zijl1, zn'h misschien in zouden kunnen vermeien. Mar.r zulke ouders zonden dan toch welstiindsbalve hunne voorbarige hertkeiiingei: nooit wereli'kumiig ruikt-:!. De verkooping van de prachtige collectie Roederer die door Chevaiier in de galerij Petit te Parijs gehouden werd heeft nog ongeveer tweemaal meer opgebracht dan de collectie P. onlangs te Amsterdam, terwijl de eerste toch niet meer dan veertig nummers telde. Binnen een uur tijds werd deze kenrverzameling voor 1,0i 1,000 francs geveild. De groote prijzen begonnen met den verkoon van de Corots. Le Cdi-ulier werd voor 32,000 fr. aan Petit toegewezen; Ie Ptixieiir voor 45,000 fr. aan Arnold en Tri pp; de Suncenir if Italiëvoor ^!),(;('() fr. aan den heer Gnignotin. Düarna gingen de Daubig? y's Lu Saulaie. voor 4-1'.l!i') aan lloilan'lcr en Crmnetti van de JL.iaorti- Uidlrrij te ho-.idon ; l<t Mire tin ('Inir -17.000 aan den beer Le«-y: l'ortijoio. een schilderij dat door lioederer indertijd voor i'xM fr. aangekocht was, ,"))_oo(i fr. aan Uonsso.!. Dit laatste is do hoogste prijs die tot bede.i een Danbigny had opgebracht. Eön klein sithihlcrtjo vau Kngèuo Delacroix, Ie Domr de SnhU-l'icrre werd voor i!l,O','t) ir. geveild en een Som JJuia van Diaz voer 'Jl.êUO fr. j)aaina kwam Jti llirc uu C!n':>ie van Tbóodore Pio'iisseü-i, dat den ei ic-naar -1\;00 fr. gekost had otider ;!en hamer. Met stuk ging tot i)0.000 fr. Lu PiitKM'clle van deuzelf.len voor 72.001) aan Arnold en Trirp. Lc Pu t/ii'nt/c c n Norni'i?ntlie, van Troyon voor (17.000 fr. aan Gc-orges Petit. L'Abrtumlr van Troyon 4U.OOO fr. aan Petit; Ie Retour a In [enne, van denzcificn fó.OOO fr.; nog van dei.zelii'en l:i Mart mi.r Cantirds 81 000 fr. Ten slotte kwamen, de pastels \an Millet. L'Enl'tnit iiitiliiJe werd met 'J.'iOOO fr. betaald door een liefhebber Kodolpbe Kalm; /,', Ij'ilm/cine mot 27,in)'.) i'ioor Knooil'er van New-York blit is de eenige aankoop voor Amerika gedaan); eindelijk ging de pastei van VAnf/ul/n, eeu teekening tor grootte van 50 bj ;!"> c M. die aan Hoederer rïOOO francs gekost had. voor 100,000 francs aan Hollan der en Crcmetti te Londen. Men ziet da^ voor zoover dat uit auc.He-prijzea val r op te maken, do Franschtf schiiibrs van löiiO r.og steeds in aanzien rijzen. V. FFX PiOFIv VAN ViCTOH hl.'GO. l'it Victoi' Ilugo's g-Oiite niaisu-cripter.liitt schijnt nog telkens iets voor den. dag te l-ouiei'; in een der J^i//:ir»'s van dt-za weck w ij, U Philippe Gilie een li''io.tdartikel aan cer> nio\iw u'1 gege, ,eu werk va:i den groot en dichter, getitebl itii'it. Met dateert uit 1iN.V> tot IH.V), en is di:s op Jersey geschreven; men vii.dt er veel in, dat later in de Lï-<i,:>t'l<: de t /SVóc'/i'.s. in Lf .''I/H' en andt-re -.verken, is uitgebreid. De draad .lic de groote episoden van het werk verbindt, is deze: I-Ion mciiM-h, de dichter, wil God kenne1'. God zien, weten wat bet doei dei b'vei s. de oorzaak en ro-len, van bestaan der dingen is. do bc,Joeling van \r--ng,Ie en smart. Dour de kn.cht van zijne br-georli', s!i:gt bij bovi n het aardscho en begint de ,!s-(V,,'.^t,,/ f'.iï-s 'es 'i''-jo ,v;'('s. bet eerste bock, Mij ontiivje.t in die duiston i^ dvti Geest der Menschheid, tot d exen richt b j zijn vragen, eu deze ai.tv.nonlt hem in tal va-i s'i iL-niei'; een van die Steuir.ien, het (is/or.-.l Verstard, zegt: l'lt (i'abor;! de iinel D'cu venx tu parlorV Précise. (J'iel es; celui <\-\\ ti'jnt ia p'O.sée ii-iléi isr-'.-1 Dis. est cc du Dh. n ])eint en jaone. en ronge.en bleu, llabifant d'un triau.du t ambc un raothébrcu? De g.'t'.st sciiiUlert. hem dan a! de goden, die oe nu lis, b heeft nirgo.-oi dei1; vt len sarcastisch, zooa's (ie'/.f'e, ,i,'n .. I)i<;u des bonnes geus'', door den gemoede!ijken liérai.gcr geschapen ; Est-ce du Dien iri! vent la chanson poiir jirièro, (Jn'üii in\(;ipio i-n trii ([iiant, Dien bon vivart, ,[ni rit, Comprcnd, ssiit ipio k-i chnir rsi faible, a de l'csprit; Dien |ioint iach. ux. iiai vit en benne intelligence '' Avec i c s j)-\-,--io;:'i de vofre puure engeaeco, i'lxrii-a.-it b- póchi'. !'?. xi)l:.|n.ïut a-a bc.-.;oin, ('1'gnant de, l'-,-!; avcc ie diabb dans nu eoin, Fia-.ian*-, regarvaut l'knmme en sa faim/autise, ^[ais jamais du c,Vó ipii fait n'.e sotriso. Kt pas tièd t:"ir au i;ï,d iui-nicise d'cxister? Dien faciie, s-;ir:plc, bninlèe, annable, i tilc en cas <,!ui se ccnrcnt", vanr d'in.lnlgei.cc bonló|n^, D'un -oen d'!'.yponi.-ie et d'un pen de prat ipie; Dog:ne et reiigion des i'.óvots ;.ositifs !,lni font de t.einps en teuips des voyages furtif-1, Court", dans réternifé, l'al ime, Ie mysiöre ' Kt riiisouuuble, ai'ec cc Dien poiir piud-a tcrrer On jiarlesin du Dien qn'il faudrait inverter, (v)iio dans l'o;ahre la peur concèdc an jibénomèue, Par les snges b:\ti sur la sagesse hnmaire, Uiile a ton valet, bon pont- ton cnisii.'er, ' Mü.érateur tlus sau'.s ue l'anso il u pauiei 'i apres esprit:--, toutes, vous entes beau ; Murlei', trapper ie vent, remuer Ie tonibean, ll-nier vos i'anves yeux dans la profondeur r.oire, Nutlo de vous n'a vu clairemeut dans sa gloiro ('o gra:.,l Dien dn pardon sur la torre leve. "v'.iiite Tieji-éie. avcc un sonnir, ]'a trouvi'-. Maar ;:e Geest der .Merischhcid beeft den dor stige i;:uvr kennis niet bevredigd: al wat bij heeft ge.laan, is bc:n de ruimten o]jon te stellen, waarin bij a;:-:ere geest;-u zal kunnen ondervragen, en. i ('oor b'-n nadi-r hl] Ge.-i gehr;.i-nt worden. Victor MÜ'.;O hecit zich d:e gee.ten in zonderlinge sym: bcdea g.'dacht ; eei e aa'.iteekening o]) het oorl sjironk'-:,;!:.: raanuscr'pt geeft, volgens GiUe, deze aanuiüdli,gen: L-1 <'//'(,;,-(.' roitris représente l'afhi'isine : A7/,i?. | Lc l'luiiii, ;o scepticisme : ^tnid'! l J,i-, ('u;/(!'((,'(, Ie nianichoisine: l'tn/ih'.T. j Lc \',iiiln!n', Ie paganisme: 3lttlt/iilc,i:. ! LA',,/'?, Ie i:u,:-:j-n:e: /.,'/,;;x. Lc (.i: ,/ion, ie cbristianisuie ; Trij^ihj:.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl