Historisch Archief 1877-1940
No. 729
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
de snaren en uild of zacht klink en deze door den
nacht.
Deze bloemenschepen of rivierhöt-'ls zijn fan
tastisch en rijfc uitgedost ; zij dienen den voor
namen Chinees dikwijls als tehuis. Vrienden, die
hij iiitt gaarne in -djn huis out angf, onthaalt
hij daar. Het maal wordt gekruid met zang en
spel. Hoe voornamer en machtiger de gastheer
is, des te weelderiger zijn de gewaden der kui
steuarefstn, dts te rijker niet paarïen dooi vlo eb ten
het zwarte haar, des te witter gepoederd de
gele gezichten, des te glimlachende r de roode
lipptn.
Gong gongs en trommels laten zeer dikwijls
hun wild .'umoer in het Hemelsche Ki;k weer
klinken en hoofdzakelijk bij de aanbiddings- en
offerfeesteu. Het luidst en onvermoeid*t op den
dag der maanaanbiddii g. die elk jaar eer.maal
plaats vindt. Mtn «il door de
zeunwdoordnnhomver Iloudon zou dienen. Het standbeeld was
echter slechts een voorwendsel; de grond lag dieper.
Ofschoon Triauon voor den Parijzenaar van den
boulevard een zoo goed als onbekend oord is, en
de meeste, bezoekers vreemdelingen, me t-Biedt kers
en JMunay's gewapend, zijn, beschouwen de
legitimistcn lift i;og steeds als een soort heiligdom,
vol van de tra'litiëu vaa het koningschap van
vóór de Kevolutie.
Mau wilde er nu een soort van
hcrinneringsdienst vieren, in costumes uit de vorige eeuw,
met Let ceremonieel van het Lof \an Versa.ille«,
en vooral gehtel or.der ons," enkel namen van
den ouden Frarschcn adel, geen rotuic en vooral
r.iüts van la canaiüe rt'pnblicaiiie." Er zon ee> e
rnatir.ée gt lu-uJeri worden, met tooneel-voorstelling
op het kiejju! theaterje waar eeiir.iaal Marie
Antoinetie zelve de planken h i d betreden; de
entrees zouden huig zijn, inaür op die manier
gei.de tonen van den gong gong en de trorn- j verdeeld, dat n grand sc;gn nr den geheelen
mels keizer Mina-Wong tot zijne plichten terug- j schouwburg vpktcbt, t n de plaatsen a!!eea
ovtrroepen. Volge; s de sage toch was hij een geleerd j deed aan degenen die zulk ecu eer waardig
heer, die veel doorgronden wilde. De waan was j gekeurd weiden.
Lem' raadselachtig, dat, raiuUel wilde hij oplos, l Alles was geiFgdd, leen de het r Yycs Gu\ot, |
s«-n. Daarom begon hij een hemelreis, waarvan j minister van opei.baio we;k>r, die ook over d;
bij Leden nog nï<-t wedèrgt keerd is. Van gong- | staatsgebouweu te !>?schikken hei-ff, t'i.'.schcnbeide
gong en trommrlmuziek hield hij f overal ; op j kwam. De waarschuwing v, as hem, mar men he
den dag der maanaanbidding herdenkt men dat, j weert, door eiüLe damrs van de regeering gige
niet van deftigheid ontbloot, vier niet goede
stukken van Brekclenkamp, schilderijen van
Jacob van der Sluys die veel te hoog hangen,
vooral omdat deze zeer nitzoerig zijn, een goed
dïr.g van lluilolf van Antwerpen, voorstellende
Jan van der Does, beer van Noordwijk, met zijn
vrouw en kinderen ; met veel gevoel zijn al die
kinderen, variteiten van dezelfde type, geschilderd:
wel een mooi ding, - drie prullen bargen er
ouder, nog een portret van l'rof. Eidloo, in
een hoek een portret van een bejaarde vrouw,
een knap schilderij, maker onbekend, nog wat
hoplieden door Joris van Schooien, er.
staalmeesters van Jan de .Baon, nogal smakeloos-.
In het, voorzaalije hangen eenige wapci, horden,
een stuk tapijt-werk voorstellende LeHei.s ont
zet, eeu s;uk wimpel door van der Doe.i op do
Armada veroverd, voor de heii't door een tijd ver
gaan. en een potiooiitcekening van Hakker
KoriV.
Ku al is deze collectie als gehee! nu niet \an
het allergrootste belang, zij verdient t<:c!i in elk
geval eeu beter orng; vu,g dan de weinig
siemmende schrilheid waarin de overigens niet ver
werpelijke Inkulili.'it zich ihans nog vertoont.
Utt blijft dus zeer re hopen dat men de geringe
moeite eens
willen nemen deze za&l uar.r
brengt den goeden, geleerden keizer
iViingWorg op de maan eene serenade.
Zeer veel vermakelijks bieden de theatervoor
stellingen in Ch!i,a liet, 'tij zijn da-irtoe te lang.
B^jiia nooit undigt fen treurspel of een diama
in n géance, die nog wel zeven urtn duurt;
maar de voortzettii g heeft in de volgende dagen
plaats. De viouwen komen met hare kinderen en
snoepen uit het bonte zakje da: aan den arm hangt,
boibons. De mannen rooken, onda: ks het brand
gevaar, onafgebroken, eo het brandgevaar is groot,
-want zelden U ten theater uit meer dan bam
boezen matten en houten bulken samengesteld,
Loe rijk en kostbaar Iwt ook van binnen gede
coreerd is. Uiterst ongemakkelijk zijn de banken
voor de mannelijke toeschouwers; zij hebben
peen leuningen eu zijn zeer sma', in een balven
kring loepen zij tot boven aan het dak. De
vrouwen zitten in getraliede h ges en bi-hooren
grootendeehs tot deii ri.iddekstand. De voorname
vrouwen hebben huistooneelen ; in opzettelijk
daartoe gebouwde zalen vinden daar voorstellin
gen plaats, voor genoodigden, viiendtn ea ver
wanten, door welbekende troepen.
Nooit wijdt zich eeu vre-ir.v uit den goeden
stand aan het tooueel. Ofer 't geheel worden de
vrouwelijke rollen eerst in later tijd door vr u',v. n
?vervuld. Het kowedianteuvolk in China is, hoe
wel niet juist veracht, dan tuc'i ni< t gracht.
Het trcuvvt slechts onder elkaar, de kinderen
worden we Ier tooueelspe'ers. doordat hen de v.-eg
tot een an-'er beroep wordt belemmerd. De Chi
nees houdt van de zaak zelf. bij, die zich eraan
wijdt, is hem echter onsympathiek. Hij geeft
hem echter toch zijne betuig!?-gen \an bijval te j
kennen, wel iiiet nut bloemen en kos>bhre
versieringi-n, iiiet met eindeloos g» jubel, maar uiterst
materieel. Zoo gauw de kunstenaar zich over.
troffen heeft, wordt hem op het open tooueel i
door een der be-.-Jenden een dampend, geurig i
varkens- of kal'toengebraad aangedrager. De ;
kunstenaar zi~t met een buk van verstan-ihou- j
ding eu hartelijkheid naar ('eze heerlijke gave j
en betuigt later zijnen dn; k door g: oote Ittters '
die hij op een bord scl rijft.
Het theaterwezen in China laat geen
ge/iehfsbegooeheliugen toe, bijna geen een tooueel beat
een gordijn. f"e verwisseling der tooneeler: ge
schiedt voor de O"gen van het pnblb-k; de zoo
even doorstoken of doorschoten mi-dadiger staat j
wit den dood op, langzaam verlu-fc hij zich tn
kijkt glimlachend rond, als de d.-.-ar.oe aange
wezenen met een bank, een tafel over hem heen i
geklommen zijn.
Met hijsonder genot lui-tert de Chinees i aar
treurspelen. De ondeugd moet altijd ge.-tr::ft
worden; het is niet denkbaar, i!.*.t bet H. rnel-che
Rijk een lichtvaardig we, k bevredigend aanschouw';
wat voor eene beieekenis had het thö; t: r Jan,
als het niet verbeteren:! en leerzaam werkte '?
Terwijl de kunstenaars op ht-t touneei spreke0,
kijven en jammeren, naar het toonecistuk -.-«.t
me.ebrer.gt, speelt op dcu achergr.md <K-, mimik
licht of luid, maar nooit zwijgt ze, de voorstel
lingen zijn altijd melodramatisch.
Veel uitspant ing biedt aan de Chineesene vrou
wen, kinderen en grijsaards h-,-t
»marionette_.theater", de «poppenkast". Zielen en zwakb n
worden daardoor opgevroolijkt en zacht gezang
begeleidt de vroolfke voorstellingen, lïlir.de ainie
meisjes worden voor het zingen opgoleb! eu ver
dienen op deze tvijze, haar ltiveusnnd.?rhou 1. De
woorden hunner liederen zijn moest:.! zwaar
moedig, het oogeublik geeft ze hen in en altijd
is het de zucht naar het onbekende luht. de
-wonderlijke godin /nn. die f'ai.riu wor.it uitge
sproken. Ook de liedireii der straatzangers en
zangeressen zijn doorgaans treurig, meöst.il zijn
het balla 'en ov'er de verbaniienen erv de
vn-ba-j,ning. Daar er bijna in iedere familie zulke
t.ngelukkigen zijn, die hun vaderland moeten ver
mijden, is het getal der ('e, InemenJe t-jtlioorders
groot en hun medelijden opr ebt.
Een der bekendste balladerj over het lijden
der verbaünenen is van den dichter Tu Fa. Hij
schildeit met hariiiaiii rij pende woorden het heim
wee nstar het geliefde va Ierland. Wat bij dient
en z'ngt heeft hij zelf ou Ier .-ouden, want Tu-fu
stierf als eeu vogelvrijv. rkhmr Ie ia verbanning :
hem was cle dood liever dan dit, dat gevoelen
we bij zijne woorden :
Steeds nieuwe volke-1, nituwc rh-'ere-1',
Trekken voorbij voor mijn m -e-ie oogeii,
Maar ach, het dorpje > au mijn geboorte,
Armelijk dorpje, wil zich niet toouen ;
Sehuiaienil wentelt de gi-oote .stroom,
De Kiaug in woede zijn gol-;e.i naar 'i Oosten,
Maar des verbaünenen dag vloeit hv.,gv.;;am,
Geen einde sc'nijat hij te willen nemen.
stratie te houdnn ? Ik leen u niets, en ik verbied
de voorstelling."
ven, die do voorstelling wilden bijwonen, maar
gevaar liepen, gi-ene plaats te kunnen krijgen.
Mij redeneerde aldus: Hoc wij, de Republiek.
zullen u zangers, dansers, actturs, en zelfs het
gebouw loeien, en go zult daarvan «bbrnik maken
om ons uit te sluiten en eene monarchale
deinons
do
Goede raad w as duur. De acteurs hadden h mi
rollen ingestudeerd, de coaturcos waren gemaakt,
Grétry, Lu'li eu Glnck geplunderd; wat moest
men doen V Kr werd ov.ilorliui'.dcU. en met
\voderzijdsche co;,cessiën kwam men tot een verge
lijk. Als do p'.aa'stu maar openlijk verkocht
mcchi'-n worden, gaf -ia minisier aiie-s to~-; zeifs de
i/nuxhs e'iii.c van Tersaiiles zonden spri.ngen. Dit
is dan ook gebeurd, ma-ir de hemd zond zooveel
water in de ai.dere richting, dat: de waterstralen
der bronzen eu marmeren /...<me;i van Versaüles
efn kleingeestige dcinoi siraiio van (ie oude my
thologie tegen het reiili.-nui der werkelijkheid
schenen. Kn voor de a ris.! oer
bet. feest ook de aardigheid at.
stond bet deiikbe.-ld varen, mt-r ]i
ches. en groot ilccoUetó Ie komoe
die bet dcnkbeeïddoorgezef hadd
kig juist d:o. aan viie men haar <.
geschenken heb'iK',1, en (ile /A-l
dere censv bewaard schei.en;
gezichten verschenen in mo.lern wande, toilet, dat,
door de bougies en on lei"',vet.->el-ie olb-lae-^u-s slecht
ver!ichf, i iet goed stond. Uu-Ie namen waren er
tallooze.; bet w a-i bij'a even onöUr or:s" als oor
spronkelijk bedoeld was; i:iev:on-,v ('onstai>-,
mavrou.v Vvcs Gnyot, n;et ecnig;- lm, kiersvronwcn
waren de cenige vreemden. Dat o i k een pa-ir
dames van een geheel andere «erobi er ingeko
men ware:1, hield men voor eene
mach-aveilr.stiscben streek van de Ir-gitimlsrcn
republikei: sche dames in cone
dcu rug te km.nen t«:(ke-.rin.
Met genot van het foc-at v i
De pïteit schi'Ot bijna te
-1 eeu weinig
i::;rt om dit
ei1.
har: ten decor
ititeressaiit te
niet alle even
lict stu V, Li i i/'
Théa:rüFra;.c-i;s verloo
liiiesses. was wel zeer
w|vinig tlr.".;1, a1 isf'i. liet
iivati", Vi>;iriiaani!ielil e;
actcurs s au bet Tbr.ttr
en voor vele dor a
wi-rs wellicht eene bi';c
volgde een ba-llet.-uKei ti>scai
l'.-i/dir. o|i iniuick van 'i'"1 OMS
en eir.iït'luk I.i: tl, rui t!e c.'.V,
/';.van ,K an .LICIJ-.RS luins-ean. H
mooie dun.'tTessen, had den m
de ojHVa-corii'qiu' b. -g, m m1:;!
voorstelling lang <!;mrdo, en
,kci:g
\erbh'ekt en
geVL-rl;ch;o zaai t ie
Te Utrecht vordert
van do loods op In l
tatie-tentet.-nstellii'g i
zorgt er voor z:-er
(evenals in de Dam
een groote za-i', ( n
nerc veri-i-.'k.keji.
men met den bouv
twintigsten rekent
DE MATINEE IN T1UANON.
Sinds lang wa,s het plan gekoestcid, in het
verlaten Trianon, in het pa;k van Versaüles, eene
voorstelling te geven, waaivan de opbrengst voor
het oprichten van een standbeeld, voor deu
heolJvoor de r,i-,;uv,-e tl i t1, men ei'
De vloer is li( iit en tïi
oog. De la.hbrixeeiiüg is
Ib-htgeel van Anierika-inseh
foi,d w ir. Kn het j'un 's lic'
vuil-wit af
Wat (ie plaatso.g di-r scbihlerljcn
sommigen banten veel te hoo.g.
De interessantste van de .v.uki.e-n die er \
in vonden ziji: : De het l mooie l.nca- v:
gerlankerr-,1 door de twee al:a,u-<tnlikir
leermeester Gorceiis Kngolbcrts, ce;, Jan
bijbeische voorstelling, g::-en iiizonder n,o,
een kuap gedaan stilleven \au Jan vai.'S.r
drie poriretten van hop'Io-.ic:i Jwor Van c!-.
bekeuren te ackeveeren.
Door een ooggetuige wordt mij medegedeeld:
Op den vernis-Ug van de Jlotterdamsche
tcntoonstcüing vond jntfronw Schwartze, de zaal binnen
komend haar schihb rij op de tweede rij hangen.
Fen schilder die op een ladder zijn werk stond
te vernissen werd spoedig door haar gevraagd om
het schilderij eens at te nemen, wat door hem ,
met de meeste beleeidbt-ïd bewerksti llkd werd.
Daarna wees juffrouw Schwartze een plaats a la
rtniipc aan waar kleinere schilderijtjes bingen,
welke plaats zij voor haar werk geschikter oor
deelde. Ken commissielid dat toen binnenkwam
moest zijn toestemming geven, en de kleinere door
de commissie ten heter lot toegedachte stukken,
verhuisden naar hooger, terwijl bet werk van de
met tier daad zoo kranige vrouw dus, ep naar haar
zin meer voldoende wij/;o. ie zien kwam.
In de knnsfzaal van don heer Grocfbeek (lirma
Sohe'ler.ïa f; Moikema) den Amsturdamscb-, u ver
tegenwoordiger van van Wissclingh vii.ut KOU
e.e;:igc nieuwe schilderijen van J. .M iris. l
vmerlingh Oi:ncs, van eer Maarel, W. de Zwart en van
tien iijiigevoeligeti Lorïdcn.scbcn schilder Muhrman.
De derde Panische Salon die in het J',.7<n'.s <lc$
Art!i lHii'ritii.i' «ohoudi'ii wordt is een salon vaüde
jirotesteereiule schildcis. Kr schijnt v. e.'nig
opinerkel-i;ks te zijn. Als du besten worden genoemd:
de Z'.vits<-T Aoijueti'', de knapp:) volgeling vau
lïegas en Fo:-ain, de Tonloiise Laiifrec, e t-n vol
geling ven Pdii! Gaugui:,: Lédu Faucbó en de
taleiitvot'e Unisselaar die uit do Vingt gegaan
is, MCÜI v de Groi:x.
Cl.éret gaf 'eeu fraai gekleurde omslag bij
fti.-nniiiKjin'iii'. een vertelling door .Maurice L- ièvre,
1,'e; oir teeken,Ie een frontispice liij een nieuw
bock. Putje,- door Stéph.aóe Mal!an..o.'.
In b -t begin van Juli zal de Londensehc
Socicli/ o f Ptri-lrnit-ïiiit/fix, waar M.ibert Vos niedc
j opi-icli!er van is, hare eerste tei.toonstelling opei-cn.
j li.nmat, Cliarlran, Lcfobr", S'e.vens. \\'aiit(is. be
nevens de beste Kngi-lschc poriroitiston hebben
inzcr.dhigoi heloobl. Ook tot IlulUiud zijn de
invitatics nitgestrckt.
Bij UousMil Valadon aan Jeu "ü-julevard
Montmartre te Parijs heeft men een tenti-vinsfelliï'g
j van vijf en veertig fc-okeniimen door Forain. Dit
li.ikt nog een traditie van <le behing! ebbende kleine
exposities die vau Gogh daar altijd wist te
arrangt-nrcn.
Ciiü'.en kort zullen ile verschillende hir'zen \an
llon.-sod te Parijs in een groot huis vereenJL,d
\\urJa: n.
Tv.-intlg jaar gi-leoen zoo ,-clirijft de Ar!
niotli nu: iilaciit de Friiri.-th:! kritiek do \ taeJegen
(y-rst \,-\- achter llata"! en Tit-aan !e noonu::1.
bit is zeer vfrandcrd. PiubeiiS is aan het strge-i.
/'jn volgers en voorgangers stegen eveneens, XH
is .lorJaens, (He bewonderenswaardige schilder, de
grootste na den reusachtiger! Petrus PauUis. dien
men lang grot' c:i vulgair geheetc-n heeft, ook aan
het, rij/en.
De (inile d c l'AiiM'cur herinnert dat men
verleden jaar op de verkooping-Pothan een portret
van Jordaons voor ;V>,Ot)() trai.es heeti, loegcv/ezen,
] en (Ht dezelfde dooi' Piotban met "2'<(M francs
betaald geworilen was dooi1 Armand l-'iéret, die het
T.iet i;iüg g(>l''den noi', ia publieke auctic voor
tien fr»:.cs bemachtigd hal.
].,. Mf.ai.dag begint hij Sotheby, AVilkinsou en
il-0" lü'lge te Londen de verVooping van de
collectieSeymour Iladcn, een j-i-enteu-verzameling zeoals er
aieker zeer zelden eea onder den hamer komt. De
cctalügns neemt (>()."> piei.ten. waarouder niet
minilei- ibï:\ Mr» etsen \an Itembraiidt. De ge\vo'.ie toe
voeging! n omtrent de v'mrtn tfelijklieid van den
dmk zijn v.cg^eïaten, omdat men -.veet Jat alie
cxoir-p'-.ircn hiu- van de aileilieste zijn.
Mui.k.ic/y heeft een groot schilderij,
Christusiiüder de jor,::erei', (p te.uw gezet, v.-aaraan bij
wet twee j. .ar te zulten werken, fin aangezien
men in-'t roc'ame niet te vroeg bfjnnen '-? en, is
;b:i;:S re.'ds In ji.iabl dat het scbihb-rij eeu
rord.'i's ooor de Omie en de Xicn». e "\Yerel.i niiken,
en tui t.lottei in btt Merl'ji.sch Muven;n (de
Natiopa'gaJicrie?; belan;!en zal.
Xulk een p;'oj> et eoiicr specula'icvc vc-blfocht
i v::n een nog niet eens bestaand schilderij, doet
j wel donken aan het lu'hn velijken van ongeboren
kindertjes, wan1 bizon-lcr bevoorrechte maar dwaze
ouders, d'e zich van de groote begeerijkhe:!1.
hr.ni'.er toekomstige spruiten bewust zijl1, zn'h
misschien in zouden kunnen vermeien. Mar.r
zulke ouders zonden dan toch welstiindsbalve
hunne voorbarige hertkeiiingei: nooit wereli'kumiig
ruikt-:!.
De verkooping van de prachtige collectie
Roederer die door Chevaiier in de galerij Petit te
Parijs gehouden werd heeft nog ongeveer tweemaal
meer opgebracht dan de collectie P. onlangs te
Amsterdam, terwijl de eerste toch niet meer dan
veertig nummers telde. Binnen een uur tijds
werd deze kenrverzameling voor 1,0i 1,000 francs
geveild.
De groote prijzen begonnen met den verkoon
van de Corots. Le Cdi-ulier werd voor 32,000 fr.
aan Petit toegewezen; Ie Ptixieiir voor 45,000 fr.
aan Arnold en Tri pp; de Suncenir if Italiëvoor
^!),(;('() fr. aan den heer Gnignotin.
Düarna gingen de Daubig? y's Lu Saulaie. voor
4-1'.l!i') aan lloilan'lcr en Crmnetti van de
JL.iaorti- Uidlrrij te ho-.idon ; l<t Mire tin ('Inir -17.000
aan den beer Le«-y: l'ortijoio. een schilderij dat
door lioederer indertijd voor i'xM fr. aangekocht
was, ,"))_oo(i fr. aan Uonsso.!. Dit laatste is do
hoogste prijs die tot bede.i een Danbigny had
opgebracht. Eön klein sithihlcrtjo vau Kngèuo
Delacroix, Ie Domr de SnhU-l'icrre werd voor
i!l,O','t) ir. geveild en een Som JJuia van Diaz
voer 'Jl.êUO fr.
j)aaina kwam Jti llirc uu C!n':>ie van Tbóodore
Pio'iisseü-i, dat den ei ic-naar -1\;00 fr. gekost had
otider ;!en hamer. Met stuk ging tot i)0.000 fr.
Lu PiitKM'clle van deuzelf.len voor 72.001) aan
Arnold en Trirp. Lc Pu t/ii'nt/c c n Norni'i?ntlie, van
Troyon voor (17.000 fr. aan Gc-orges Petit.
L'Abrtumlr van Troyon 4U.OOO fr. aan Petit; Ie Retour
a In [enne, van denzcificn fó.OOO fr.; nog van
dei.zelii'en l:i Mart mi.r Cantirds 81 000 fr.
Ten slotte kwamen, de pastels \an Millet.
L'Enl'tnit iiitiliiJe werd met 'J.'iOOO fr. betaald door een
liefhebber Kodolpbe Kalm; /,', Ij'ilm/cine mot
27,in)'.) i'ioor Knooil'er van New-York blit is de
eenige aankoop voor Amerika gedaan); eindelijk
ging de pastei van VAnf/ul/n, eeu teekening tor
grootte van 50 bj ;!"> c M. die aan Hoederer rïOOO
francs gekost had. voor 100,000 francs aan Hollan
der en Crcmetti te Londen.
Men ziet da^ voor zoover dat uit auc.He-prijzea
val r op te maken, do Franschtf schiiibrs van
löiiO r.og steeds in aanzien rijzen.
V.
FFX PiOFIv VAN ViCTOH hl.'GO.
l'it Victoi' Ilugo's g-Oiite niaisu-cripter.liitt schijnt
nog telkens iets voor den. dag te l-ouiei'; in een
der J^i//:ir»'s van dt-za weck w ij, U Philippe Gilie
een li''io.tdartikel aan cer> nio\iw u'1 gege, ,eu werk
va:i den groot en dichter, getitebl itii'it. Met dateert
uit 1iN.V> tot IH.V), en is di:s op Jersey geschreven;
men vii.dt er veel in, dat later in de Lï-<i,:>t'l<: de t
/SVóc'/i'.s. in Lf .''I/H' en andt-re -.verken, is uitgebreid.
De draad .lic de groote episoden van het werk
verbindt, is deze:
I-Ion mciiM-h, de dichter, wil God kenne1'. God
zien, weten wat bet doei dei b'vei s. de oorzaak
en ro-len, van bestaan der dingen is. do bc,Joeling
van \r--ng,Ie en smart. Dour de kn.cht van zijne
br-georli', s!i:gt bij bovi n het aardscho en begint
de ,!s-(V,,'.^t,,/ f'.iï-s 'es 'i''-jo ,v;'('s. bet eerste bock,
Mij ontiivje.t in die duiston i^ dvti Geest der
Menschheid, tot d exen richt b j zijn vragen, eu deze
ai.tv.nonlt hem in tal va-i s'i iL-niei'; een van die
Steuir.ien, het (is/or.-.l Verstard, zegt:
l'lt (i'abor;! de iinel D'cu venx tu parlorV Précise.
(J'iel es; celui <\-\\ ti'jnt ia p'O.sée ii-iléi isr-'.-1
Dis. est cc du Dh. n ])eint en jaone. en ronge.en bleu,
llabifant d'un triau.du t ambc un raothébrcu?
De g.'t'.st sciiiUlert. hem dan a! de goden, die
oe nu lis, b heeft nirgo.-oi dei1; vt len sarcastisch,
zooa's (ie'/.f'e, ,i,'n .. I)i<;u des bonnes geus'', door
den gemoede!ijken liérai.gcr geschapen ;
Est-ce du Dien iri! vent la chanson poiir jirièro,
(Jn'üii in\(;ipio i-n trii ([iiant, Dien bon vivart,
,[ni rit,
Comprcnd, ssiit ipio k-i chnir rsi faible, a de l'csprit;
Dien |ioint iach. ux. iiai vit en benne intelligence
'' Avec i c s j)-\-,--io;:'i de vofre puure engeaeco,
i'lxrii-a.-it b- póchi'. !'?. xi)l:.|n.ïut a-a bc.-.;oin,
('1'gnant de, l'-,-!; avcc ie diabb dans nu eoin,
Fia-.ian*-, regarvaut l'knmme en sa faim/autise,
^[ais jamais du c,Vó ipii fait n'.e sotriso.
Kt pas tièd t:"ir au i;ï,d iui-nicise d'cxister?
Dien faciie, s-;ir:plc, bninlèe, annable, i tilc en cas
<,!ui se ccnrcnt", vanr d'in.lnlgei.cc bonló|n^,
D'un -oen d'!'.yponi.-ie et d'un pen de prat ipie;
Dog:ne et reiigion des i'.óvots ;.ositifs
!,lni font de t.einps en teuips des voyages furtif-1,
Court", dans réternifé, l'al ime, Ie mysiöre
' Kt riiisouuuble, ai'ec cc Dien poiir piud-a tcrrer
On jiarlesin du Dien qn'il faudrait inverter,
(v)iio dans l'o;ahre la peur concèdc an jibénomèue,
Par les snges b:\ti sur la sagesse hnmaire,
Uiile a ton valet, bon pont- ton cnisii.'er,
' Mü.érateur tlus sau'.s ue l'anso il u pauiei 'i
apres esprit:--, toutes, vous entes beau
; Murlei', trapper ie vent, remuer Ie tonibean,
ll-nier vos i'anves yeux dans la profondeur r.oire,
Nutlo de vous n'a vu clairemeut dans sa gloiro
('o gra:.,l Dien dn pardon sur la torre leve.
"v'.iiite Tieji-éie. avcc un sonnir, ]'a trouvi'-.
Maar ;:e Geest der .Merischhcid beeft den dor
stige i;:uvr kennis niet bevredigd: al wat bij heeft
ge.laan, is bc:n de ruimten o]jon te stellen, waarin
bij a;:-:ere geest;-u zal kunnen ondervragen, en.
i ('oor b'-n nadi-r hl] Ge.-i gehr;.i-nt worden. Victor
MÜ'.;O hecit zich d:e gee.ten in zonderlinge
sym: bcdea g.'dacht ; eei e aa'.iteekening o]) het
oorl sjironk'-:,;!:.: raanuscr'pt geeft, volgens GiUe, deze
aanuiüdli,gen:
L-1 <'//'(,;,-(.' roitris représente l'afhi'isine : A7/,i?.
| Lc l'luiiii, ;o scepticisme : ^tnid'!
l J,i-, ('u;/(!'((,'(, Ie nianichoisine: l'tn/ih'.T.
j Lc \',iiiln!n', Ie paganisme: 3lttlt/iilc,i:.
! LA',,/'?, Ie i:u,:-:j-n:e: /.,'/,;;x.
Lc (.i: ,/ion, ie cbristianisuie ; Trij^ihj:.