Historisch Archief 1877-1940
Ko.
DB AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOO B
de kritiek is het vooral, i a te gaan of een
wat st\jl en strekking aangaat, goed- of
atki'ur'ng verdient, of het muzikaal gedacht,
degeIJc bew«ikt en dus aaubevelenswaardig is.
Hierop km ik van ganscher harte ja zeggen.
E e conponiet heeft blijkens deze stukken gron
dige- stil liën gemaakt eu wat hij te zeggen heeft
is btlangrjk en verdient gehoord te worden.
Ook als instructief werk voor gevorderde
dilettiotcn kunaen deze klavierstukken zeer goede
dieas'en bewijzen en deze eigenschap stel ik mede
zeer hoogi
Vin dezen nog jeugdigen componist mag men
dus veel verwachten.,
VAX MlLLlüEN.
1) Uitgegeven bij P. Noordhoff te Groningen,
prijs Klavierui'treksel ?1.90, Zangstemmen /'0.60.
2;) Uitgegeven bij De Algemeene Muziekhandel
te Amsterdam, prij* /'1.50.
DE D2 RESZKES TE HUIS EN IN HET
BUITENLAND.
Ifl Stilt ray's Magazine voor Juli is een
huiseIjjke tchets over de gebroeders de Reszkéopge
nomen, waaraan wij het volgende ontleenen.
Ee gebroeders De Reszké, wier verschijning
int Covent Garden altijd wordt te gemoet gezien
alS d« gebeurtenis van het seizoen, sedert Adeline
Patti de historische flanken -waar zij haar eerste
succes {.e:ioot, heeft verzaakt, zijn groote bewon
deraars van Engeland en de Engelschen, en nooit
gelukkiger dan wanneer zij een paar maanden in
OBB mh'den doorbrengen. Toch beschouwen zij,
sedert hi n A-erkkring hej weg riep van hun ge
boorteland Polen, hun appartementen te Parijs
il de Rue d'lsly als hun eigenlijk tehuis. Mon
sieur Jean bewoont hier, zooals een ouder broeder
en heeisciierd tenor past, een appartement
de garcon op de eerste verdieping, terwijl Mon
sieur Edouard au troisième gehuisvest is, met
vrouw en kinderen. Het huis is gemakkelijk ge
legen ten opzich e dtr Groote Opera, waar d
broeders gewoonlijk voor het winterseizoen ge
ngageerd zijn.
Evenals Mario vóór hem, is Jean de Reszkéeen
uitmuntend kunstkenner en heeft zijn vertrekken
te Parijs met-gedistingeerden smaak ingericht. De
vensters zijn behangen met wijnkleurige drape
rieën, de muren bedekt met een aantal interes
sante studies in olie- en waterverf, terwijl een
licht, vernuftig gearrangeerd hoven een bronzen
groep van Barbédienne, een glans werpt over de
prachtige Venetiaansche spiegels en Lou'.s XVI
meubels, die door de kamer verspreid zijn. Edouard
ia ook zeer trotsch op zijn huisgoden en verzoekt
u met bijna naïve verrukking zijn groote schilde
rijen van Verdi en andere schatten te bekijken,
die hij gedurende- zijn lange en schitterende car
rière heeft verzameld.
De ouders van Jean en Edouard de Reszk
waren beiden zeer goed bekend in de kringen te
Warschau, Monsieur als Conseiller d'Etat, en
Madame als bezitster van een prachtige
sopraanstetn. Deze begaafde dame, een leerling, naar
iaën zegt, van Garcia en Viardot, en veel artisten
om zich heen verzamelend, werd in de stad be
schouwd als een groote muzikale autoriteit. De
trots van den kleinen Jeau kende geen grenzen,
toen zijn moeder er voor de eerste maal in toe
stemde hem muzieklessen te geven, en met haar
vond hij het heerlijk, avond aan avond de opera
l>\j te wonen, gedurende de Warschauscheseason.
Zondags morgens mocht hij zijn kinderlijke stem
oefenen in het koor der Katholieke kerk. Eenige
jscren later begon hy zang te studeeren onder
sïgnor Cotogni, aan het stedelijk Couscrvatoire te
Turijn, eu werd naar Londen gestuurd om Mario
te hoortn in eene reeks geliefkoosde rollen,
hetgeen reeds op zichzelf een ruime bron van
leering was voor den intelligenten student.
De wonderlijke bekoring en meesleping van
Mario wekten in Jean de Reszkéeen bewustheid
vaa wat hij zelf zou kunnen volbresigen, en onder
den invloed van dit enthousiasme nam hij een
eagagement aan om ala Alfonso in La Favorita
op te treden, in de Opera te Venetië. Dit was in
het jaar 1874. A's baryton beproefde de beroemd
ste van onze opera-tenors eerst de vleugels waarop
wjj nu zou trotsch zweeft. Het was de eenige
dwaasheid van mijn leven," verklaart hij.
Het was op aanraden van signor Siriglia dat
de jonge kunstenaar opnieuw les ging nemen en
zijn loopbaan opnieuw begon, als eerste tenor. De
proef werd in alle opzichten gerechtvaardigd, en
ia 1879 deed Jean de Reszkézijn début in
Madrid als Roberto in Meyerbeer's opera, met
verbazend veel succes. Massenet, de lastigste van
alle componisten, preste hem onmiddelijk om de
hoofdrol te nemen in zijn belangrijke opera's Le
Uid en Hérodiade. Sedert dien tijd is de intelli
gente artist in iedere Europeesche hoofdstad ver
schenen. Gounod's verrukking over Jean's lïmto
kende geen grenzer, en hoewel een weinig com
plimenteus, was er toch een ware oprechtheid in
de regels die hij onder zijn eigen portret, dat hij
den beroemden tenor cadeau deed, schreef: A
raon cher et beau Romeo, Jean de Reszké,
aff-jction et admiration. Charles Gounod,"
Edouard, de jongere broeder, was niet evenals
hij voor het tooneel bestemd, maar bij bem wilde
het genie ook naar buiten. Na les te hebben
genomen, ecrtt onder zijn broeder en later onder
verscheiden uitstekende meesters, trad hij het
eerste op in de Salie Ventadour, liet meest ge
liefde operagebouw van Parijs, een jaar of
wat geleden, om mot overweldigende hartelijkheid
te worden ontvangen. Van Elouard kan alleen
gezegd worden, dat zijn talent volstrekt niet min
der is dan dat van zijn broeder, en wanneer hij
Mephistopheles speelt bij den Faust van Jean,
dan is het moeilijk te bepalen aan wien de palm
van uitmuntendheid toekomt.
De de Rcszkés brengen gewoonlijk bun tijd te
Parijs door, van October tot April of Mei; 's zo
mers zijn zij in Londen, waar zij hun toevlucht
zoeken in de Savoy of Continental Hotels, eu r,a
een kort verblijf te Ems nemen zij een kleine
vacantie te Borovno, hun oud tehuis in Polen,
waar zij een buitengewoon mooie stoeterij bezit
ten. Hun liefde voor dieren is een van de sterkste
instincten ii hunne natuur, en, als het mogelijk
ware, is hun hartstocht voor sport nog meer in
geworteld dan voor de kunst waaria zij zulke
i
bekwame meesters zijn. Als ieder lid van het ras
waarvan zij afstammen, zijn de begaafde Polen
van diepe gehechtheid voor huis en land door
drongen, en het is geheel onmogelijk voor hen
om in hunne gesprekken niet voortdurend de
goede oude tijden te Warschau op te halen, waar zij
geboren en opgevoed zijn en gaarne hunne dagen
zouden hebben gesleten, wanneer het lot het zoo
had beschikt.
EEN SCHEFFEL MONUMENT.
Voor den dichter van Kkl-eliard en Gaudeamus
is te Heidelberg een monument opgericht. Een
correspondentie uit de schilderachtige Neckarstad
geeft geheel de stemming weer. benevens de feiten:
Oud-Heidelberg prijkt in feesttooi. De vlaggen
wapperen van alle daken. Prachtige zonneschijn
straalt over slot en stad, over de groene golven
van den Neckar en het ruime land in de verte.
Dit alles dient om den eeredag van Victor
Scheffel ie vieren, wiens aandenken met de Muzenstad
aan den Neckar onafscheidelijk is samengegroeid,
die baron roem in zijn lied door alle streken van
Duitschand gevoerd heeft. Reeds bij het aanbre
ken van den dag gingen vele feestdeelnemers ter
beevaart naar den slottuin, waar do feest optocht
zich verzamelde. Voorafgegaan door een muziek
corps, voorfs door het comité, de
vertegenwooreigors van het studentencorps in vol tenue, het
professoren-college en de gczangvereenigingen, zet
de optocht zich om half elf in beweging naar het
slotterras, waar het standbeeld, met een onbe
schrijfelijk schoon uitzicht op do stad en het
Neckardal, is opgercht. Met een muziekstuk, een
Heidelbergschen Potpourri", een keuze, aan het
studentachtig karakter van het feest ontbeend,
beginnende met Gaudeamus, wordt het feest pro
gramma ingeleid. Daarop dankt de voorzitter van
het comité, geheimraad Mayr, allen, die het in
stand komen van het schoone werk hebben mo
gelijk gemaakt, hij geeft het gedenkteeken aan
de stad over, en la.at het omhulsel vallen met de
woorden: Joseph Victor Scheffel! Zie neder op
uwe stad Heidelberg en uw dankbare vereerders."
Een eenstemmige jubelkreet van de opeengepakte
menigte begroet het prachtig in den zonnegloed
schitterende gedenkteeken.dat den dichter als voet
reiziger, in reisbuis, niet eeu reistasch en hooge
laarzen voorstelt, zooals hij, volgens zijn eigen ver
klaring, zoo graag droeg, om door bergen en dalen
te zwerven. Het granieten voetstuk is versierd met
bronzen reliëfs, den trompetter van Sitkkingen en
den fahrender Schü'er" voorstellend ; op de voor
zijde staat alleen het woord : Scheffel.'' De bur
gemeester nam namens de stad het monument over.
De eigenlijke feestrede hield de kerkraad
Hausrath. Hij begroette Scheffel als Duitsch dichter
en als dichter van de Duitbche studenten. Na
deze toespraak, door edele geestdrift geleid en
de verdiensten van Scheffel waardig herdenkend,
vereenigden de zangkoren van Heidelberg zich tot
het lied: Alt Heidelberg Du Feine." Met het
neerleggen van kransen, door vrienden van
Scheffel te Karlsruhe, door de Universiteit, door
het Heidelhergsche Studentencorps, waarvan een
der stichters Scheffel was, door de Oostenrijksche
Scheffelvereeniging en door de Heideibergsche
liedertafel gewijd, eindigt het verheven feest, dat
van de bloedverwanten van Scheffel, door diens
zoon, luitenant bij de Badensche Lijtdragonders,
werd bijgewoond. De leden van het feest verlieten,
i.ia een groet aan het prachtig monument van den
dichter, het terras in een gesloten optocht, om
voor hat grootste gedeelte in de koele lokalen van
den slotkelder, bij vroolijke muziek, aan bet
reuzenvat een verfrissching te nemen, 's Middags
is er feestmaal, 's avonds eun groot comincrs" en
verlichting van het slot".
AANTEEKENINGEN SCHILDERKUNST.
In do dagen toen Mauve in Laren woonde was
het al begonnen. Er moeten van die plaatsen
zijn waar sommige f-childers denken dat het in
zit, als anderen mooie schilderijen maken. Veel
van ons, jonge Hollanders toen, we deden moe.
Maar vooral de Amerikanen hechten aan zulke
dingen. Ook in Barbizon heef c het immers van
hen gewemeld in den laatsten tijd van Miliet en
meer nog na zijn dood. Emerson heeft hen wel
gezegd dat men het dicht bij zich dragen moet,
en Hunt dat werken beter dan reizen is. de
ondernemende Yankee-schilders zoeken het nog
altijd gaarne in middelen en omgeving. En dan
zijn ze zoo naief in die dingen. Mij werd
eens door een Amerikaansch schilder heel
ernstig gevraagd of ik bem nu niet zou kunnen
zeggen hoe Mauve toch zijn groen maakte,
als hij dat maar te weten kon komen, daar zocht
hij nu al zoo lang naar. Ik geloof dat ik te beleefd
was om hem het eenige passende antwoord te
geven: met gevoel. Maar sints Mauve dan niet
meer leeft en zijn reputatie daar ginds nos; zoo
zeer gegroeid is, zijn de goede Amerikanen niet
meer te houden. Zij moeten en zullen Laren ge
zien en in Laren gewerkt hebben. liet eerste jaar
na Mauve's dood kwamen er al, hot tweede
nog meer.... maar nu is er van dit jaar bij
Hamdoiii' voor niet minder dan vijf en twintig
Amerikanen logies besteld. Of dat nu allemaal
juist zulke erge artisten zijn, mag ik niet zeggen, j
Maar ik ben in elk geval blij dat er zooveel
komen. Want de Laarders zijn arm, ze pozeeren
graag eu zij vragen zoozeer niet of 't mooi of
leeUjk is wat men naar hen schildert, als ze
maar wat verdienen kunnen.
In de ZIiKjazine of' Art van Juli vindt men de
reproducties van een a.ar.tal geteekende, geschil
derde en gebeeldhouwde portretten van Thackeray, j
door Maciise. S. Lawrence, E. M. Ward, Edgar
Boehm, John Gilbcrt en nog anderen. Het tref
fendste, en r.aar wat de tijdgenooten er van zei
den, waarschijnlijk ook het beste portret, is de
schets door Lawrence, van Thackeray bezig met
lezen, bijna en j/ro/it genomen, hetzelfde portret
dat juist onlangs in den Lundon News van '20 Juli
gepubliceerd is. MIMI zou er niet aan zeggen dat
Thackeray niet ouder dan twee-en-vijftig werd. en
is nog meer verbaasd als men ziet dat dit por
tret elf jaar \óór zijn dood gemaakt werd, want
hij doet er zich op voor als een goed geconser- i
veerd maar bejaard heer. yratid, gay and
whilehead, zooal» hij in drie woorden eens gekarakteri
seerd werJ.
Tegen den zwaren, goed verzorgden pruikebol
welft het breede, loyale voorhoofd, en onder
scherpzinnig opgetrokken wenkbrauwen, kijken
verstandig fixeerende oogen bijziend in een boek.
Dominant in de uitdrukking is een zeer sensiebele
trek van opmerken, om den fraai gebouwden kor
ten neus die middenop altijd een knak hield nadat
hij in Thackera.y's schooljaren eens gebroken was ;
en terwijl de door deftige vadermoorders beschutte
kaak, waar tegen de ooren aan dunne coteletjes
aanzitten en de groote, stijve, wilskrachtige kin
van een gentlemen's welgedaanheid spreken, staat
in dat uitgegroeide en toch recht omlijnde gezicht,
de kleine, vooruitstekende, kinderlijke mond met
een lijn van voorname goedaardigheid.
Tentoonstellingen:
Ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan
vau het weduwen- en weezen-fonds der Maatschappij
Arti et Amicitiae" zal een groote verloting wor
den georganiseerd van kunstwerken door leden
van de Maatschappij, welke collectie in bet voor
jaar van 1892 zal worden tentoongesteld, en
daarna verloot. Wellicht heeft het succes van de
groote kinderziekenhuis-verloting van Dr. Berns
en de verloting van schilderijen door leden van
Pulchri ten bate van bun nieuw gebouw, er toe
bijgedragen dit besluit te doen nemen.
Do Haagsche kunstkring, de door Th. de Bock
opgerichte vereeuiging waartoe reeds een groot
aantal schilders als lid toetraden, zal van l Au
gustus tot 15 September a.s. iri hare localiteit
boven het caféRiche, hare eerste tentoonstelling
houden.
Terzelfder tijd de expositie van de Hollandsche
Teekenmaatschappij in den Haag, op de
Princessecjracht.
De Rotterdamsche knnstclub heeft hare ten
toonstelling van Hollandsche schilderijen te Parijs,
van 15 November tot 31 December in het
Pavillon de la V die d-e l'a/ris.
De heer P. Haverkorn van Rijsewijk, redacteur
van de kunstrubriek aan de N. llott. Courant,
en die reeds tweeëntwintig jaar aan het blad
medewerkte, heeft om oneenigheid met den hoofd
redacteur den heer Lamping, onlangs voor die
betrekking bedankt. De heer Haverkorn scheen
in den laatsten tijd de kur.st der groote Hage
naars en ook de jongere Hollandsche schilders
niet ongenegen. In zijn plaats is thans benoemd
de heer Joh. de Meester, de Parijsche corres
pondent van het Handelsblad, een man van het
jongere geslacht, die met de nieuwe kunst voeling
heeft kunnen houden, en een niet ongevormd
oordeel hebben moet.
Aan de door bet Rijk gesubsidieerde Koninlijke
school voor beeldende kunst in den Bosch wordt
ter opvolging van den heer Strackéeen directeur
gevraagd. Teleurgestelde sollicitanten naar de thans
vervulde plaats van prof. Wijnveld te Amsterdam
kunnen hier weder een kansje wagen.
Den 17den Juli viert de Punch zijn vijftigjarig
bestaan. De besten van dit aan voortreffelijke
karikaturisten in Engeland zoo rijke tijdperk heb
ben, aan het wereldbekende weekblad meegewerkt,
en met alle racht kati men van een glorieuse
Punch-school spreken.
L'Art dan» les Deux Mondes bericht met zijn
vierendertigste weeknummer dat het ophoudt te
bestaan. Dit was te voorzien. De beschuldiging
van Tl te Collector dat L'Art dan» les Deux
Moudes het geïnteresseerde orgaan van den Parijschen
kunstkooper Durand Ruel was, is door de redactie
wel op hoogen toon weersproken, maar die laat
ste verzekering is zeker door weinigen die het
blad goed gelezen hadden geloofd, en het ver
in uwen was vrij wel gebroken. Toch, ofschoon
ik de meening Vu,n The Collector voor juist houd,
en vooral sommige kleine berichten veelal uit
speculatieve bedoelingen waren geschreven, heeft
dit smakelijke kunstblad tijdens zijn kort bestaan,
een aantal deugdelijke artikelen van de beste
tegenwoordige Fransche schrijvers over kunst
kunnen opnemen, en de vier-en-dertig afleveringen
mogen een boekdeel vormen dat met behulp van
het register onder eenig voorbehoud, betreffende j
de kunst van deze dagen met vrucht geconsulteerd
zal worden.
Het ontwerpen vau een monument voor Balzac,
is door de Fransche Suc'u'tédes Gens de Lettres
opgedragen aan den eenigen Auguste Rodin, die
met het in het Pantheon te plaatsen monument
voor Victor II ugo nu ongeveer gereed is.
Op de Utrechtsche invitatie-tentoonstelling
werden verkocht: De schelpenvisscher van Jozef
Israëls, welk schilderij in eon uitstekende Hol
landsche verzameling komt, ? een Venetiaansche
proefdruk-ets van Whistler. drie aquarellen
van Willem Witsen, het Moestuintje van Voer
man, een Studie van Rriët, Boerenerije van
Karsen en een lithogrario (proefdruk) vau
Baucr.
Ik acht bet meldenswaard, dat het Zon-schil
derijtje van Roland Holst, dat op de Utrechtsche
tentoonstelling veel sucj:'..-s behaalt, verleden jaar
op de najaarstentoonstelling in Arti" ijetceujerd
werd.
V. _
DE NIEUWE GIDS EN DE HOLLANDSCIIE
LELIE.
ll'jt is toch maar een feit, dat wat hoog staat
raar den gee^t, altijd aangebast wordt iloor de
domme menigte en dat er dan onder de blaffende
keffiirtJBS licht eens een enkale is. die zijne
hondenverontwaardiging in inenschelijke klanken kan
uiten, maar wie zou van zoo'ii uiting notitie
nemen!
Zoo denkt de redactrice van De Ntjllandsulie
Lelie over de bespreking van haar tijdschrift in
De Nieuwe -id,*, blijkens haren brief aan mevr.
K, in de correspondentie opgenomen, dien wij
bier in zijn geheel laten volgen.
Mevrouw K. Ja. ik heb er wel zoo iets van
gehoord, maar was niet in de gelegenheid het te
lezen, en heb er ook eigenlijk niet verder over
gedacht. Er komt voor ieder auteur, cfie door
arbeid, inspanning eu volharding eindelijk een
zekere hoogte heeft bereikt, een tijd, waarop
zoowel goede als slechte recensies hem volkomen
onverschillig laten. De H. L. spreekt genoeg
voor zichzelf en, zoo ik hoop ook voor mij. U
maakt u wel warm over die luitjes; maar zouden
zij dat wel waard zijn? U moet bedenken dat'zij
in hun strijd tegen het koningschap geen gevaar
lijker vijand kunnen hebben dan een blad, dat
grooten invloed heeff op de a. s. N-ederlamdsche
moeders en zich warm koningsgezind toont. Kun
nen zij dus altijd van hun standpunt gezien
wel beter wapen kiezen da-n verdachtmaking van
dat blad? Neen, wees gerust, ik zal er niet op
antwoorden. Doe wel en zie niet om, is het con
signe: het goede zegeviert ten laatste toch altijd
over het kwade."
Ja, wél was het woord van Van der Goes
noodig! Hoort ge, hoe die dame het artikel eene
recensie noemt, eene recensie van haar blad?
Hoe zij zich daarboven verheven acht, omdat
voor een auteur, die door arbeid, inspanning en
volharding eindelijk een zekere hoogte heeft be
reikt, een tijd komt, waarop zoowel goede als
slechte recensies hem volkomen onverschillig la
ten? Als de heele brief niet zoo grandioos be
lachelijk was, zou hij tot diepe treurigheid stem
men.Zóó spreekt de voorlichtster onzer Hollandsche
Lelies, wanneer vraagstukken van den ernstigsten
aard, de belangen harer lezeressen rakend, ter
sprake worde gebracht!
Maar wacht, ze weet misschien niet, waarover
de quaestie loopt; zie, ze heeft er wel zoo iets
van gehoord, maar was niet in de gelegenheid
het te lezen en (heeft) er ook niet verder over
gedacht." Neen, neen, dat gaat zoo, als men het
druk heeft met het lezen en beantwoorden van
al die brieven der lieve Lelie-lezeressen, dan
komt men niet toe aan de lezing en bestudee
ring van degelijke artikelen, die de richting van
ons eigen blad bespreken ! Die mevr. K. schijnt
zich heusch warm te hebben gemaakt over die lui.
tjes", maar onze redactrice vraagt haar in gemoede,
of zij dat wel waard zouden zijn ? Aan de bespreking
der waarde van die luitjes" waagt zij zich verder
niet, maar al heeft ze dan de Nieuwe Gids niet
gelezen, er schijnt haar verteld te zijn, dat dit
nommer ook een artikel over het koningschap in
Nederland bevat, en met een siipréme dédain
voor individualiteit dringt zij rdie luitjes" eenen
strijd op tegen het koningschap. Fiat, nu heeft
zij des Pudels Kern gevonden; welzeker, de JVi'ewzce
Gids maakt de Hollandsclte Lelie (ik hoop lezer,
dat ge op 'l oogenblik niet aan indigestie lijdt,
want de combinatie.... enfin, ik sta niet voorde
gevolgen in) verdacht, omdat zij in dat blad, dat
zich warm koningsgezind toont en grooten invloed
heeft op de a. s. (die verkorting is van de redac
trice !) Ncderlandscbe moeders, hun
allergevaarlijksten vijand zien.
Nu, wie op hooren zeggen afgaat, kan zich ver
gissen, dus wij laten dien brief verder rusten,
maar raden nu op onze beurt de redactrice in
gemoede aan, in de vijfde aflevering van den
Gden jaargang van de Nieuwe Gids het artikel
Een Vrouwetijdschrift" ernstig te gaan
bestudoeren en dan eens weer een antwoord op te
stellen aan de nu zeker niet bevredigde mevr. K.
Dat antwoord zal zij wél doen, ni'et in haar
eigen blad te publiceeren; als zij de quaestie
ernstig wil bespreken, is de behandeling geen
lectuur voor de door haar g»ieide lelietjes, dat
geven wij gaarne toe. F. J. v. U.
VARIA.
PLASTISCHE KUNST.
Tliorwaldsen's Amor. Uit Wecnen wordt van
10 dezer bericht: De boekzaal aan de oostzijde,
in de reeks feestsalons van het nieuwe Raadhuis,
bevat sedert gisteren een kunstwerk vau groote
waarde, eene schepping van Thorwaldsen. Het is
een Amor van, wonderbare schoonheid en zeld
zame bekoorlijkheid. Het kunstwerk is eon ge
schenk van Mevr. Ludovica Zang, du weduwe van
Aug. Zang, welke, aan een wentch van haar echt
genoot, die in 1888 gestorven is, gehoor gever.d,
bet meesterwerk aan de stad Weenün cadeau gaf.
Reeds nu vormt bet bet schoonste sieraad van de
feestsalons, en zal nog veel meer uitkomen, wan
neer de achtergrond, die tegenwoordig nog door
het muurtapijt wordt ingenomen, door een don
ker, dof laken zal worden vervangen. Er is voor
gesteld, de zaal Amorzaal" te noemen, het ware
echter beter haar den naam ThorwaUl-senzaal"
te geven. Opdat het kunstwerk, dat met zijn
serpentijnen voetstuk meer dan 30 ctintenaars zwaar
is, het gewelf geen schade toebrengt, is er in den
hoek, waar het moest worden geplaatst, een sterk
rooster van gesmeed ijzer aangebracht, waarop
nu de last veilig rust.
Bij de iirma W. J. van Hoogstraten, Noordeinde
te 's Ilage, is een fraaie photogravure, het
portret van Hare jMijesleit \Vdltelmina, verschenen.
De uitvoering is uitmuntend, terwijl de prijs het
werk tot eene volks-editie maakt.
TOONEEL EN MUZIEK.
De Bjlgische Vn/ie de li, Cule vermeldt naar
aanleiding van de samenstelling van het
Casinoorkest der badplaats Blankenberuhu, niet ingeno
menheid, dat de beer Jacq. dn Jong, solo-Üuitist
van wijlen Z. M. den kor.ing d«r Nederlanden, een
der beste tluitisten van Europa", daar wJer geënga
geerd is; hot blad roemt zoowel de gevoelige
voor| dracht als de techniek, die de beer De Jong in
het ten gehooro brengen eener J''u/!.rf-iantazie vau
zijn broeder Edw. do Jong ontwikkelde.
l!üi:ie af' iiro;.n. De Fii/'iro heeft Je'berüemdste
componisten geïnterviewd over de vraag die kort
geleden op nieuw door Zola is opgeworpen of
de versvorm voor den tekst van een opera oi voor
welk ander zangwerk noodig is." Voor bet orato
rium is de vraag reeds lang beslist, llündel's be
langrijkste werken, de Messias en hrvël, zijn
geheel gecomponeerd op den bijbelscben proza
tekst; in de Mattltüu<i>as*io>i, van Bach, staan de
stukken die op bijbeiproza zijn gec.uuipon.ecrd