Historisch Archief 1877-1940
No. 743
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD FtöQB NEDERLAND.
dan met plotselinge verandering van uitdrukking,
Op die wij/e wordt liet slot ecuc ongedachte ver
rassing. Ook het lange naspel verzwakt m. i. het
effect. De heer Noltlieniiis zal echter voor zijne
opvatting wel grondige motieven hebben, en dus
geef ik mijne opvatting geheel individueel.
Het vierde lied, Denkt gij iii/ii mij, is ecu waar
dig slot. De opvattint: vau dit lied, benevens de
climax die bij liet Inryaiueiite verkregen wordt,
heeft mij zeer aangetrokken.
?Aan alle goede tenorzangcrs beveel ik deze vier
liederen zeer uau.
Het Duitsehe lied iridtiLiirhki,, (2) bezit vooral
eene interessante begeleiding, die tot het laatst
toe niet talent is volgehouden.
Bij de woorden Jiuxf/i. -uit-l Steiii had ik in de
begeleiding de (j iu de bas liever niet naar E zien
gaan, da.ir die had kunnen blijven.
Ouk de melodie drukt het licht bewegelijke zeer
juist uit Wordt dit lied nu uitgevoerd door een
zangeres of zanger die de stem goed in de macht
heeft en een pianist dit- lichtheid v au aanslag aau
duidelijkheid paart, zal ook dit lied den besten
indruk maken.
Over de uitstekende declamatie van al de lie
deren behoef ik niets te zeggen. Dit zijn wij van
den heer Nolthenius gewend.
VAN i
(]) Uitgegeven te "L'treelit hij .1. A. H.
Wagen^ar. twee deeltjes, ieder a, /0,00.
(2; Uitgegeven te Utrecht bij J. A. U.
Wageiiuar, ?0.00
J01IAXNES BOSBOOM.
(18 Februari 1817?10 September ItiiU.)
Omtrent de laatste oogenblikken van den
gevierden kunstenaar Johannes Bosboom, die eer
gisteren overleed, schrijft de heer Johan Gram in
het Handelsblad:
Lang is Bosboom aan het ziekbed gekluisterd
geweest, en ruim een jaar geleden, op een
zonnigen namiddag vond ik dun grooten kunstenaar,
nadat hem eene beroerte getroffen had, half
machteloos in zijn slaapvertrek.
Daar lag hij op eene chaise longue", in den
hoek van het kamertje geschoven, tusschen de
hoog opgetorende kussens, waartegen het beenig,
waskleurig gelaat, naar den muur gekeerd, met
iets doodelijk straks, uitkwam. De linkerhand
lag slap en werkeloos op het dek, dat over zijne
beenen was gespreid; de rechterhand kroop ze
nuwachtig schuifelend over de wollen deken.
Het tintelend licht der namiddagzon, getemperd
door een bijna geheel gesloten zonneblind voor
het eenige raam. drong hier en daar waar het
slechts kans zag, als een brutale gast het vertrek
in, en wierp op vloer en meubelen vorkelende
lichtplekken. Nauwelijks was ik de kamer binnen
getreden en had Boaboom mijne stem gehoord,
of hij wendde het bleeke hoofd met groote snel
heid om, stak mij de hand toe en barstte in tra
nen uit. Zijne zenuwen waren overspannen door
.al de lichamelijke pijn en de aandoeningen der
laatste dagen, en het was treffend, hem, in dien
eigenaardig hortenden, evenzeer met handgebaar
en stembiiiging als met woorden schilderenden
stij', te zien en hooren vertellen, hoe dankbaar
hij was voor de groote deelneming, die hem nu,
maar ook zijn leven lang was te beurt gevallen.
Het is zoo heerlijk, die deelneming", zei hij
met tranen in de oogen en met een stem, die
zyne lichaamszwakte sterk verried, niet alleen
in dagen van rouw en groote droefenis, maar ook
in tijden van vreugde en voorspoed, als de
menschen u toonen, hoe uw geluk in uwe
Zondagsdagen, ook het hunne uitmaakt. En ook mi weer,
EU ik hier zoo onmachtig lig met die plotselinge
verlamming. O, dat is zoo heerlijk!''.. . .
Een sterk pijnlijke trek in het gelaat van den
lijder verklaart mij zijn plotseling zwijgen. Steu
nend vraagt hij om de pleegzuster, die zijne lin
kerhand, welke geheel verlamd is, wel eens beter
en gemakkelijker zal leggen. De vriendelijke
oppasseres schiet toe, en met die zachtheid en han
digheid, welke het benijdenswaardige kenmerk
dezer zelfopofferende Christinnen zijn, verlegt zij
de gevoeHooze hand, schudt de kussens op, tot
groote zelfvoldoening van den zieke, die dank
baar glimlacht, en sluipt dan weer onhoorbaar
naar een naburig kamertje.
Xu voelt de zieke zich weer opgewekt, en met
eene stem, die weder bijna even krachtig klinkt
als in zijn gezonde dagen, vraagt hij mij hoo het
met de Haagsche tentoonstelling gaat. Ik begin
te vertellen, doch de prikkelbare zieke licht waar
schuwend de hand op en verzoekt me vor.ra.1 zacut
te spreker. Kik geluid, dat maar eenigszir.s: s-jhel
en hard klinkt, een te tel licht, hindert hem,
doet hem zeer.
Op /achteren toon deel ik hem een en ander
daarvan mede, en toen met den ouden ave.' digen
trek om den mond en de, guiMge uitdrukking
der ooJen uit zijne goede dagen:
Ik herinner me nog mijne eerste tentoonstel
ling in Ib.'SH, in het S'. Ai thmiius-Gastliuis naast
de Hal, nu eene gemeente-school in do Drie
hoekjes. De schilderij, die ik daarheen gezonden
had, stelde voor; De brug over de Moezel te
Coblenz. Kort na de opening zendt ^ehelfhout
mij e°ne boodschap om eens bij hem aau te
komen. Ik ging er natuurlijk dadelijk been. Hij
zei me, dat hij 't 201/11 aardig, knap ^e'iihlerijije
vond en het van me, kiMpea wild", <>iO ik hut
voor lf)() gulden kon afstaan. Ik was natuurlijk
door het bod van den grootcn laiidsch.ipschiider
hoogst vereerd en verkocht u-1', blijde en opge
togen, aan Schelt hout, met wien ik si-dert <?}<
zeer vriendschappelijke)! voet gebleven ben ....
Maar die tentoonstelling i" 't Gasthuis, och
wat een miniatuur-expositie was die, in vergelij
king met de tegenwoordige. Ik herinner mij i:og
ee:i oud heertje, dat eene teekcning in potlood
van bloemen met kapelletjes had ingezi 'olon, en
nieuwsgierig kwam. kijken hou men /.'..in kunst
werk geplaatst had. Zenuwachtig angst in trippelt
hij binnen, snuffelt langs al de waneen. boven eu
heneden, rechts en links, naai' zijne bloempjes
met do kapellen, ontdekt met«. ou -hiipt ten
slotte wanhnpia naar den conciërge in het minia ?
tuur- voorportaal: je dezer mi r i at uur-tent n ?ns'eilirg.
Dit ouderwetse1: bewaarder'je van den kunsttem
pel, een klein i'i-'-eageseLiroi'ipcltl ventje m"t uen
hooggekraagden rok, korte broek en zwarte kou
sen, hoort de bedremmelde vraag van den inzen
der leukjcs aan, en daarop zich bukkende en
naar het ondereind van het tafeltje tastende,
waaraan hij gezeten is, en met eene bevende
hand wijzende naar eene leekening, die daar op
den grond staat, zegt hij met een echt Haagschen
tongval : Kek, daar staat-ie, geloof ik." De arme
inzender droop stil af eri durfde niets meer zeg
gen "
Aandoenlijk en bewonderenswaardig is het, in
het vervolg van het artikel, de naïeve objectieve
bewondering van den kunstenaar voor het eigen
werk uit zijn jeugd, de teekeningen uit de ver
zameling De Jonge van Ellemeet, te zien, het
zelfbewustzijn van den man die weet dat wat hij
gedaan heeft, goed was, en goed zal blijven.
Wat zeg je daarvany" vraagt de enthousiaste
artist, met eene stem die van aandoening en
lichaamszwakte beeft. Wat 'n diepte hé! En die
figuurtjes! Ze leven hé! Kijk dat vrouwtje op den
voorgrond'. Mooi, heel mooi!"
Heeft u dat ergens zoo gezien, meneer Bos
boom?"
Zoo gezien!" wordt met zekere minachting
herhaald. Dat vroeg me onlangs die bekende
kunstcriticus ook Heb je weer studietjes wezen
maken, Bosboom?" Sludietjes] Alsof dat studietjes
wareii! Neen, dat zijn visioenen, dat is creatie;
dat is 't verledene doen herleven; dat is....
enfin .... dat is kunst! .... Ik ben zoo blij dat
ik die tet keningen nog eens weerzie ....
Johan Gram eindigt :
Nog eergisteren heeft Bosboom gezegd : de
naam vergaat, maar het werk, het goede werk,
blijft. Zoo ook zal het met zijne kunst gaan.
Bosboom is en blijft de kunstenaar, die eene eenige
plaats in onze vaderlandsche kunst inneemt; voor
allen, die hem persoonlijk gekend hebben, is en
blijft hij in de herinnering, de gevoelvolle, enthou
siaste, deelnemende menscb, belangstellei.de in
alles wat schoon en edel was.
DE ZANGER PAULUS.
De Parijsche café-concertzanger Paulus is sedert
eenige dagen te Londen, en treedt er met even
veel succes op als in de Scala, het Eldorado en
den Alcazar. Men heeft hem natuurlijk zoodra
mogelijk geïnterviewd en hij beeft met volkomen
bonne giace den reporters audiëntie verleend. Flen
reporter vindt dat hij op Edison gelijkt; hij heeft
overigens het zuiverst Latijnsche type dat men
denken kan ; een Parij.sclïdwoinqueur sprak
vroeger van zijn face glabro de procousul" en dit
is volkomen juist.
Het is de eerste maal", zeide Paulus tot den
reporter, dat ik aan deze zijde van het water
in het publiek optreed. Ik ben heel vriendelijk
ontvangen, en kom gaarne in Januari weer. Ik
kan natuurlijk niet mijn heele repertoire in Lon
den zingen; ik denk, dat een gedeelte ervan
shocking" zou gevonden worden. Ziet u. dedin
gen klinken in het F'ransch anders dan in het
Engelsen; all hans dat zegt men mij, want de waar
heid is, dat mijn lied'es nooit werkelijk onbe
hoorlijk zijp.''
Welk genre is het meest populaire ? - Ieder
genre; het hangt alles af van de wijze waarop
een lied gezongen wordt. Ik geef ongeveer twee
nieuwe creaties iedere maand, vijfentwintig in het
jaar. Van deze zijn er orgeveer tien die pak
ken" en voortdurende successen blijven. De ver
koop van mijne chitnsons brengt mij ongeveer jJiïUOO
francs per jaar op.
Maar het is ook niet zonder eenige moeite. Ik
maak veel werk van een liedje, vóór ik er mee
bij het publiek kom. Ik repeteer mijn (ifecteii
zoo zorgvuldig als een acteur, ok oefen ik veel,
voor mijn stem. Ik heb nooit een muziekrneester
gehad; ik was tot mijn tweeëntwintigste jaar
notarisklerk; toen b r; cht ik eens een avond in
het Eldorado door, en hoorde Perrin. Eh bicn !
Die avond wees mij mijn roeping aan.
Mijn grootste succes? Ik weet het niet. En
rev'nant de la Hevue" heb ik, zonderling gei.oe.-'.
het eerst in B.-lgiëdoen hooren. La boiteuse"
is cok heel populair geweest: er is een tijd
gegeweest, dat men het in lederen salo:i, in iedere
straat van Parijs kon hooren i.euriën.
.Le I'èrc la Victoiro", aan den president Carnot
met diens toestemming opgedragen, is mijne beste
creatie. Als ik nu weer thuis kom. zal ik iets
over admiraal Gcrvais en Cror-sladt zingen."
Paulus zingt meestal zeven of' acht maal per
avond, en neemt zelden vacan ie. Zijn amusement
\o-men zijne champagne-wiji.bergen en zijn muziek
winkel; bij zou uhcos een jongen ma", die er
talent vo.vr had. het caté-concert aanraden. Paulus
verdient IJV'.dOO iranes 'sjaars; weinige groote
artisten iu Frankrijk, behalve Sara.li BernharJt,
maken nusor.
Paulus b'-ro'jmt er zich op, tot het moraliseeren
van het caféenantant te hebben bijgedragen. Hij
zingt liefst en meest liedje:- /onder
dubbekdnniglionderden liedjes die heniwoiden
eemt hij er wel eens een, inaiii'
a zelf zijne opdrachten aan
s a:tes ; alihaü:
?k moet in liet ;o b
opwekkend r< IV
cht. Pnpukiire
wijtu:-iar d" l l'! Hei
iken, zijn nlleu i
FUlfn'I.NZ'JKivI-:;; K\ M'iHLDEUMEi-Xi'EK.
i , i', i l':-/;/ 1:1 .-!,,{ )
}\ ij za_;en d.tt ,l!>!i::n alvonnouenu was
^eworden in dcu 'v.ion. Do man die geen M'hiidi-r,
zelfs geen di-cci.t maar eigenlijk alleen de
!'>rtuinkijk."! uud"," 'TOOT van groote- winstgevende
j ateliers w.".-:, hield door zijne jKsiiie bet In-fl vau
veel artis'.eu-h-.'kiiig'n en \a:i de alom in crn-t
opgevatte art i.--' -. -i,nderse!ieldïn-;on in landen.
Ten dcelo eel.ter /?>,! hieriogon in l h M l een
reactie koioon. Do S.Uo;i in de (.'h'imps Ivvsres
j namelijk sloni! kar;; :i!le;.-n!.OL-r.se.happij to
viirlit:zaï', door den nüslcip vau de
\Vereldtentoon.stelling.
Dit heeft Y.'.C'A in h"t kort aldiii tnegcilra^oii ;
D.: \V!-:':;.!dt'.-.-..1on-.1e!!iT-g w a < ,-(??<? ^ank .'?, ? \,\:\
het gon\ei'ne::r"n' u''gi:i'-'. .'l! do jnrv wor i !..i'ï'
l e.veiuxi-- vi'o< ;^ev ir. '..-.-i; >a!ou d' v>r 1.10:1 ji..;.i: ;>ji'
i
i .-e m
benoemd. De fcameBÈtelling ervan kwam tot stand
door toedoen van Antoidn l'roust den vroe.geren
minixtte des beaux-urts onder Gambetta, en de
door hem gekozen jury vertegenwoordigde meer
de Kransche kunst dan juist de ateliers van Juiian.
Deze jury nu gaf aan vreemde artisten meer dan
vierhonderd onderscheidingen, die wel voornamelijk
beteekenen konden,datde bekroonden nu voortaan in
den ParijschenSalon zonder beoordeeling van dejury
exposeuren mochten. Miar de heerpn Bouguereau,
Leièlire, Toiiy llobert t'leury, Benjamin Constant
en al de andere professoren van het atelier-Julian
waren van meening dat het er meer op aankwam
de eieren de Juhmi in den Salon goed geplaatst
te krijgen, dan of de vreemde artisten openbaar j
beleedigd werden. Zij zagen hun alleenheerschappij |
bedreigd en op een vergadering van het Comitéj
de la SociétéKrar.c.aUe werd besloten dat geen
enkele van de onderscheidingen op de Wereld
tentoonstelling gegeven in den Salon van kracht
zou zijn. Natuurlijk waren het Meissonier en de
genen die met hem iu de jury van de Wereld- j
tentoonstelling hadden gezeten die nu hevig pro
testeerden. Zij konden zich moeielijk voor heel de \
wereld laten zeggen dat zij voor spek en boonen j
hadden meegespeeld.
Het werd noodig een algemeene vergadering van
La Sociétédes Artistes francais bijeenteroepen.
De duizenden dus, waaronder de exposeerende
kellners, koetsiers en modellen, vergaderden; Julian zelf
verscheen als aanvoerder aau het hoofd van vele i
honderden. De ('ikke kerel met zijn doorgebogen j
beenen en 'o js.ale schouders, deze herder uit j
het Zuiden, fjze gewezen woistelaar, een soort
van moderne Tamerlan, leidde het applaus en
richtte zijn getrouwen tot de stembus, liet was
de strijd om het bestaan van een atelier een
van die dramatische tooneelen, zegt Mooro van
het moderne leven, aan de beschrijving waarvan |
Zola voor altijd'den naam van zijn genie verbon- j
den heeft. j
Er werd veel en uitvoerig voor en tegen ge- ]
sproken. De strijd was woest. Maar Julian's naam i
en die van zijn zaak werden niet genoemd. Het \
bekende resultaat was dat Meissonier en de
zijl.en zich van den ouden Saion afscheidden, om
de i ieuwe SociétéNationale te stichten die op het
Champ de Mars voortaan tentoonstellii gen
organisaeren zon. Nog toen het nieuwe gezelschap zoo
ver was, werden er van de zijde der oudere
Sociétépogingen tot een verzoening aangewend,
maar Meissonier weigerde categoriesch in eenige
nadere bespreking meer te treden, liet nieuwe
gezelschap, zeide hij. is tot stand gekomen, zijne
statuten zijn goedgekeurd; het is te laat voor een
compromis "
Deze splitsing onder de exposeerende Fransche
schilders was meer dar, een gewone twist geweest. De
afscheiding van hen die naar het Champ de Mars
gingen was in hoofdzaak veroorzaakt door de ein
delijk tot een daad geworden walging over de
knoeierïjen om onderling belang diode Vennootschap
van Julian in den Salon vele jaren lang bedreven
had. De oude Meissonier is het geweest die genoeg
gevoel had van de waardigheid dei' schilders, om ?
hen die slechts wilden eindelijk los te maken van i
ilc,t\ onge-pasten overmae''it der .lulian-ateüers In ,
den Salon op de Champs F'v-ée.i bleef de invloed
van Julian en de zijnen ongestoord. Maar de beste
F'ivnsehe artisten hebben, zich thans van den ge
wezen worstelaar vrij gemaakt. Julian's alleen
heerschappij is sedert 1MM> gebroken.
_ _ __ _
PLASTISCHE KUNST IE BERLIJN.
(Internationale Tentooi,stelling).
d t or
dr. I'ATL Ai.miKiUNi.K Tuniy,.
111.
Wij komen nu tot de hoofd/aak (gelijk de !
meesten ineenen ), tot de sciiiidt ri.izalen. De aan
blik is in 't algemeen zeer bevredigend, maar de
studie ervan is nog al onila: kba;-r door lat
groote getal werken en de ontoereikendheid van
den catalogus, die het \iiulen vau bepaalde
wer! ken, welke ons op den eersten blik getrcil'e.n
hebben, uiterst bemoeilijkt.
liet boek bevat ITliO nummers, waaronder dan
alle bouwplannen en andere teekeningen. ja zelfs i
gedrukte prachtworkeir' zïe'i bevinden, door
Sclialekamp te Am-terdam, uriiy'ant. Dietrieb, de
Munek te B:n sel e:i anderen uitgegeven.
Wanneer wij dy /alen met rustig oog verge
lijken, is alras uitgemaakt wie hier de palm. of
den lauwerkrans heelt verdiend. Merkwaardiger
wijze is bet me'. Dnitschland zeil.
Wel schittert liet door becllenisseii uin keizer
Willem l en Wiüem 11 (l'rederik Willem moet ;
immers vergeten v.'urden i. ma;ir de/o. dikA'ort her
haalde hulde, ai w.'i''.k z; ook iloei' Keiler, door
Lcnbach en andere dut iitue kur,--tri ;>a;-.- ^ebracbr.
kan de tentoonstellir;; i:k-t vcrke'fo". In 1,'ueinleel.
Do kolossale keizer-apntoeose vau Ferdinand
Keiler, in de eersie ui ,lc- K-'izerz:.;;!" gcpljn-ii-c,
mo'-t, ondani-.s hè'. sehi'.u-iYi.u kel"riet, ue juist
heid der pi'itrettcn. en vle ;'.: ii"rv -orde
i-i-c;,
De .?;.)'do kel./.er \Vi!ien:. i.p eenoe. ruinen,M h.ui
zcgowageu staande rr: ond. logi-n van i.eniiolijn.
bi'ueleul door eenige v.iiuei, (iJ.-ol 't s-uveii ware: i.
g.-kroenU nier oeï. ianw ?. rhi "i.s, v u-irn-i v'eo de
w/ons \asigchuude!1, ce v,a._eüm-l:,ii:ken 'lai-r
? vier wii'l", wi'tc paank u. en hij z, l, een romoin-i'h
zvaard in oe schede- siek^d<- ais mu-j'er zinbeeld
vau vrede, /.ij n wag'-n g'.'vulgd d--or eenige
negentiende ;-env.seii;: inj'.ni.e-n te p.i:i!'d; !'re,l-.rik
\Viilem, M.'ilk-'. l! sinarck. ei ?/.. -?dat alles weki
geenszins on/e be^c esiei'ing. en .-.rrij-lt tegen (ie
l karakter van iler. ho .f:loi. r o-e; . . , . Kn toch Ininut
het werli daar als de bep'-reide kmoii de: _'( heei::
tentoonstel!::'-g. M;v:!be ire'II in e-eu j:ro"])
\\'iiiem l en Fn-derik IIP' het karakler vat b, ter
i uitgedrukt! Vergelijk daa:oy o-jk eens -iicn
S..aa:'.schen konir.i', in de ( enzanmb. i,l ,.p een stuk
iV..s ge/elei', mor een enk. len i..;ve!!;:g new-ns zicb.
d;o be:u eene \\"v.'s,i.or raeljt ik.'ei : in den a nieren
hoe!; der >rii:i-.o're er n :i'iep sonïaien: y.ï,'- ;i:o
\rijlu-iii, die- ? e'M u.r..:- -..t;u.:;'':jk:ioM oer
????.!conventie, en hemelhoog rijft, boven Keilers
v«rgoding vau Willem I, Luis Alvarez' meesterwerk,
wat de Spanjaard eenvoudig Pliilips II roKszetel
bij 't Eskuriaal" betitelde eene schilderij van
1(5 vierkante meters grootte.
De Spaansche schilders kan men in twee groe
pen verdeelcn lo. zij die historische onderwerpen
behandelen, in groote verhouding, met zwaar en
ernstig koloriet, en 2o zij die op kleine doeken
met geestig gespat voorstellingen geven uit de
wereldlijke gezelschappen of ook wel aau den
cultus ontleend, maar altoos klein en eoquet Wat
daar tusschen ligt, neigt zich steeds min of meer
naar een andere school, ofschoon die werken dan
toch weder door de keus van onderwerpen uit het
land zelf en van typen aan eigen volk ontleend, een
eigcr aardig karakter dragen; zoo bijvoorbeeld de
CuthechinimiKlccr van JoséBenliure y Gil, Het
verdrag uin (Junpf, van Andres Parlaoé, enz.
Bij de Italianen bemerkt men vooral het zoe
ken naar zonneschijn en licht, wat afsteekt bij
den grooten ernst der Spanjaarden. Zij kiezen
zich dan ook gaarne het landschap, de open lucht
tot punt van uitgang; de romeinsche catt/jjuyna
is nog altoos een lievelingsonderwerp, waaraan
eene of andere bijzaak wordt vastgeknoopt, gelijk
Giuscppe Ferrarini dit doet met zijnen beerlijken
Bandiet. Door de eigenaardigheid der uitdruk
kingswijze steken zij de Spanjaarden naar de
krcon, zonder met hen in eigenlijken wedstrijd
te komen, 't Is alsof die natiën weten wat zij
willen bereiken. Zoo is het ook met de Hollan
ders, Kn aan dat getypeerde der grauwe luchten
heeft Elchanon Verveer bijvoorbeeld den verkoop
van zijn Angstig voorgevoel" (een doek van ~£
vierk. meter) voor mk. 5.riUO te danken, 't Is de
ware, pleizierige, gezonde, ongezochte toon van
het strand, die hem ook wel een kooptr van den
tegenhanger Stille werschen'' (mk. U.Y.O) zal
bezorgen.
De llollandsche kunstenaars maken in het
algern en een kostelijk figuur tu.-schen de andere
scholer, vooral waar zij zich zelven gelijk gebleven
zijn. Wezenlijk stootend van een esthetisch
standpunt zijn de werken van Willem J. Marlens
(bijzonder het door en door geaffi-ctcerd portret
-J7;i.'i6 en zijn Lii'/'dedrouiu); Zij zijn helder, por
seleinachtig, ideaal en t prekend, schitterend van
kleur, doch nevens de kalme innigheid die uit de
geburen spreekt, niet te genieten. Het is een
bij .:oi'dere kwelling il e doeken van eene galerij na
te zien, als zij zoo onbarmhartig zijn geplaatst.
Hier \oelt men ook torst reehi : och ware Mar
lens toch een Nederlander gebleven!
De Denen de Noorwegers en de Zweden spro
ken u toe uil roeren u soms op 't diepst, juist
omdat zij. gelijk de Spa jaarden, eigen haard,
eigen zeden, eigen klimaat af-chile'eren.
De lezers weten dat im-j. Sehwarze's eigen
beeltenis (hier i.edergehanger.) een harer beste
weiken is! Wij vinden hier a! verder de liuzeti
in bokaal van mij. Kooseiiboom, de beide Maris,
de beide Mesdag en mevrouw Sien'je M. v. Houten
temt'. Wij zouden wel willen \ ragen, waarom de
A rond iu (iiitli'rliiiid niet liever A'«c7i.' genoemd
wordt. Do Jï/atde boeren van Josel' Israéls zijn
ook zoo bilter zwurt. Sedert de Joden btyrufeni*,
van uior vele jaren, werd Israëls altijd zwarter.
Men kan ter nauwernood onderscheiden of de
oude man op J lictii. geen gezelschap heeft.
In een deigelijk pikzwart koloriet vertoont zich
ook Ilubert Vos in zijne Arme lu'tleu. Moet de
armoede dan steeds pikzwart worden voorgesteld?
lieslaat er geen zonnestraal voor de schamele
hut? Maar Vo< is gei xpatrieeid naar Londen.
Tadema hangt in de Engelsehe aldeeling. Daar
zondigt Stanhope Forbes door duisterheid, maar
niet door gemaaktheid van koloiiet. P>icitnerf
lïotlots en vele ai, deren hebben wij natuurlijk
me! \reiigde wederge-vonden!
Wij zouden nog vele woorden van de Fr.gclsclierr,
de Amerikanen, de llussen, er.z. moe'.en /eggen.
Doch <!e plaats die ons ter besi hikking staat is
nier toereikend, ook slechts in overzicht eene ge
dachte te geven van al het hchoone wat zich hier
ontvouwt.
Men kent van elders de poëtische 1-hilla van
Fredi riek Lei.bton. maar niet de Oitil HtmieiiKicJte
Iminriiti.i'^i is-, \;u: (i. II. iioughtou, noch \'cnun
t: ii .//ic/d'.s'i.s. \an \\ . l!. Kichniond. Deze werken
hebben den gemeen; amen tivk niet
realistisehhisioïiseb. maar oingi keenl la.belachtig-d''coratict'I
symbolisch te zijn b;:l.ani!eid. Vciius bijvoorbeeld
is hè. lekt dom' een overvloed van rijk golvende
slof in (irieksebe plooiing. Men ziet wat die
kunstenaars «illcn, en die wil schijnt edel, schijnt
boven 't. alledaagse!,)! \erhevcn. De --ohiMinhtid
van bet gelaat i.s i;eoi:e a!!e-iaag--<:he.
lüj de Amevikau e.ii v..lt. wed, r hetzelfde op
l'.: merken als elders; Bir-.bii g. Dumond,
Briilgmau bei, ben zic'i ti- l'arijs ncder^exof, maai'
daarom m k. ondanks grooie voert' i
liolnkhedervan ii-ekeni::". buil o- rsproiike'ijk. karakter
afge/o b op e>:u dOi k' \an "J" vier
.. lni[. i\ ssionisnn-/' i-onder
pers>ier-:;u!t Nertr'j-.Mi'A'^ i'ihgi, het
mei
n:
t. elite Ainé'i ik::, mot ;
z:;n de: ^ eli'.i.' .Vin
diurei.t".^',! vert.-u-e
ilan vóflig kui.r.;enaars. waaraan on.i-'rtu-M'Le.n
e-.-u tai \ in .'-iiiit.'i\-i.n is-e,: on ton-f-k!. Si.-n.k'dil-ki,
il i en v ij v':o:'ai k'-n; on n't zijnen AV;</. heelt si. -flits
?;i-n kiein d-:ek ?,;';J. een b"eij - al Ie ueidenseh
??e on f Se!ii:t')ond deur le\cn en !ce!; 'ninj;
l oi,-.'!:i-o.: wa,t ruw in il-.- uitvdc; ing i zijn de >\ ei ken
van Klia-- ilepln, i d" on'lioolding v,;n Nii.'.-laas
;!en Wnmb ;',ioeni r ei; de, !o,e-iidige \0(.l stelling
l MiitM'hers
i'i in ;g?.?'.:;.l ?
Mm-t men e.p iclt'-r ,1 van ile beide Achoiibachs
spi'i'kin en verbalen 'ioe Arnireas oud wordt en
O-.MI' zijne ni-cbheid bewaar'.? M-'?i zou bij deze
gelegenheid kunnen opmerk', n dat de
tenioonsleiiM-g in 't al^'.'ïaeen mvt, 'e, enige lanosi.'hap'pei:
ver-ierüis. \"or:-.i-in;i. illen >vli kennen, is hier
.on lie.u ! l ,:t !/e. ;-.eklor;i ze-;:d iu?n eenige. wat
eeknns'rhle vo u's'eilin^eMi %;:.:i seluione dreven....
Daa.O'.i'iT In-efL G .!-,;,i u' \,i:; lüeu:ii;i;oi de lucht
v:in "'e'n'vei.;::-.;? n i-o-"! Wi.'-'ii (o treffen. Hoe of