Historisch Archief 1877-1940
No. 744
DE ^MSTEEDAMcMER, WEEKBLAD Y00B NEDERLAND.
Juive, L'éelair, uido et Qinecra, la Reine de
Ckypre, Le Sherif', Les Mousque.taires de la Reine,
Ie Val d'Andorrf, La Fee aux Roses en
Joguarüa Vlndienne, beneve:is een tiental minder
belangr'jte werken slechts La Juive heeft stand
gehouden, zoo geiuigt toch de muzikale
teekening van de verschillende karakters van z;jne
opera's van zooveel natuurlijke begaafdheid dat
Balévy bij meerdere beslistheid in st tl en persoon
lijkheid, nog heel w:it meer voor de Fransche dra
matische kunst had kunnen zijn. Zoo is het hèn,
dij van 1320 tot 1833 zrjn succes ste-'ds zag
stijgen, en in laatstgenoemd jaar kort na elkaar
La Juice en l' Enlair gaf, in de daaropvolgende
twintig jaar niet gelukt f'n werk te geven dat
zich staande heeft kunnen houden.
Waren t t La Juive, Cherubini en vooral
Héroli zv'ne lievelingscomponisten, ni het suc
ces van Les E-ugw.nots wilde hij aan Meyerbeer
het terrein ernstig betwisten, van t en af
n m Halévy alle libretti aan die hij machtig
kon worden en werkte ze me k >ortsachtige
haast en düw'^ls b3treuren=wa^idige
sLrJigheid af.
Maar wat hem or>k in dit opzicht ten laste
moge gelegd worden, ziine werken geven toch
getuigenis van den r' ken schat van ver
mogens waarmede hij begaafd was, want welk
een rijken schat van p rtretten en karakters
heeft h j gegeten!
Ik herinner aan Elenzar en z"ne dochter
Rachel; Linnel. de marineof ioier, die door den
bliksem n.et blindheid ges-lagen, en tusschen
twee bekoorlijke ni -ht'es geplaatst wordende,
met de held irziendhci l van een minnend hart
ziin geliefde herkent; Gérard, de ridderlijke
minnaar, en Cninrina. de P:\tricische vrouw, die
hare liefde opoTert om ,érard te redden. Ou>'d,j
de beeldhiuwer, die door de heerschende
pestziekte niet afgeschrikt wordt rm naar Florence
te gaan, ten einde het hirt va.i de dochter van
Cosme de. Medici* te winnen; Chirles VI, de
arme zinneloze koning en Odette z"n pleeg
kind, ziin beschermengel, die hem al i een kind
bewaakt en verzorgt; de kapitein Rnland met
ziin orrlogs'.uchtigen aard en Roze, de Mai de
sympathieke wees, zoo gehe;:ht aan haar Stephaii
dat z'j om hèn te redden onperl ik wor.lt.
Jatqu.es Sincère de oude geitenh^eder. de woeste
Mnmn Jumbo en ran zioveel andere tvpen:
Had dus niet Habivy te veel willen geren
en ware h'i minder e^ntoni*- geweest in de
vorme'i die h'j steeds aanwendde f <o ralinxëne
ensemble?), waarschïnlik z >uden meerder-t
VPD yin onfra's op het repertoire gebleken zijn.
Halécy bezit bii uitstek wat een dramatisch
componist be itten m et: l i, voelde en begreep
sijne karakters.
Is dit nu muziek in de Hoifdstid? zal de
lezer vragen. Ja en neen. He1 is toch niet g e l
mogelijk, uitvrer'ng'n (e bespreken, zonder de
c:mpcnisten te feden';en,
2oo zoude ik nog eveneens over Mozart kun
nen spreken, doch dit acht ik overbodig. Halévy
is, hoewel iedereen La Juive gehoord heeft, vrij
wat minder beken i. Moge dit feit dus de ver
schooning zijn voor mijne inleidl g.
Ik begin met het vers'ag 'van de opvoering
van Don Juan. door het nieuwe Duitsche opera
gezelschap onder directie van den heer Lu hvig
Sc'iwarz
Over dit werk behoef ik allerminst in détails
te treden. Voor zulk een werk buigt men zich
en bewondert men. Hoe gevaarlek het is, zulk
een werk te willen r>ntl"den, heefc in het vorige
jaar Gounod's b"ek over Don Juin bewezen.
Vat ik mijn indruk van de opvoering vau
Don Juan in het kort samen, dan kan ik vol
staan met te zeggpn dat de leiding van den
kapelmeester Winkelmann eene uitstekende was,
zoodat het muzikale bij dit gezelschap is ge
waarborgd, en dat van de hoofIvertooners Mev.
Emmy Sonnta?-Uhl (Oonna Anna") mij
uit-tekend heeft volduan en de heer E iuard
chuegraf (Don Juan) over het geheel goed. Was de
zangeres in het b^srin wat bevangen, waardoor
zij zelfhelwang miste, later was zij eene
Donna Anna vol kracht en hartstocht, die ook
het technische van haar partij wist te
beheerschen.
De heer Schuegraf verdient vooral om zijn
correcten zang geprezen te worden, hoewel ik
gaarne wat meer »?prve" in hem had eez'en,
Den edelman gaf hij zeer go->d weer. doch niet
genoeg den onstoimigen jongeling, die a'les ge
nieten, alle* bezitten wil. Na den heer Sti«rlin
(Leporello) over het geheel geprezen te hebben,
daar hij een klankvol orgaan bezit en zijne partij
n'et overdreef, moet ik het overige gezelschap
Me). Lewin ., Milles (Donna Elvira). Paul
Gnhrmann (l~>on Octavio). Mej. Rosa Berthier
(7erline) en Ignaz Dolani (Vfasetto) als onvoldoende
voor deze partijen voorbijgaan.
Mej. Miller en de heer Gehrmann z'illen het
succes van dit gezelschap beslist in den weg
staan, als men hun namelijk hoofdpartijen blij f c
toevertrouwen.
Don Juan w.is dus voor eau deb:uit in het
algemeen een te zwair proefstuk O ik o'e re.:ie
lie, vel t ^ wenseheu over Wai.rou gren (r
kes1; op h't toireel b'j hè' fee-t ei sniper?
Waar .m moest iidere keer het se' e m vallen,
zrolat mei ze; of ze'en (s >ms vrij l inw)
entreac'en kreeg? AVairom was het in het begin
van de tweplfi aeie in d- Vil« e rs e taH'aux
zio hè'Ier licht op Int 1o)ne l ter vul dn pfr
s me i d;a d-r door de dirs'ernis niet bc'iocren
te herktnrrn9 En einlel'jk: wau->m woid n er
nog steeds zulke Ha u ve gnprei v rVoeht. waar
om niem'nl mee' licht, en die ook n'e in den
tekst t« vinden zijn, zooa1^ b,v. Feiwr. o Ier ;'c'i
gebe Antivorï.
Tui slrtt; een warm woorl van hul Ie voor
de degfl jke voorbereiding vau het or'ces1, waar
door vel 3 geleelt'n zeer goei slaag len. M >t
zulk een c jusciencie :s kapel mest r tw'jfel ik
niet of de voorstell n ren zuil'n bl jk geven va i
po "'de voorbereHi ig. Liat de di:'es'i? in hiar
«ijen be'ang tiac'iten, de ongeschikt gelle'rui
krachten duo" Ie eie t> ve-vaigen, en ik twijfel
ni 't of z') zal g< ele voorstal i-igen kun KH g -ven.
De ens3iall's toond n da', men h H c n tig
opvat.
Daar het ge^el cbap e n Herr Ober fgi s3ur
rijk is, hoop ik bij d d voljtnde vooretjüi-igen
dairvan de Ie vijzen te ontdekken.
De voorst 11 n g va'i La Juive gaf zeer veel
bevredigen Is. In de esrste plaat' wijs ik op de
bii'lante mise-en-scèn\ di; werkelijk asn ;fnaam
aande d, al kregen wij dan oak maar diij
paarde:i in rliats van d t zan ekonügde zes
Met de beschikbire mildelei wss gedaan wat
mfn doen ken zoodat d'ze voorstellirjgn'et dien
armoe di ren tanblik bal, di n operavoorst Hingen
bij ons te lande zoo va ik Le'ibeo, waar men
uit g^wointe wel vrede mede m iet bebbe:i en
er dm ook gewo n'ijk maar het zwijgen toe
doet.
De voorloopige indruk in eene zeer goede
geweest.
Als chef dorehestre nam op nieuw plaats de
ervaren en in de kunst vergr'.jsde heer Jahn,
die voor een v'jf eu twintigtal jaren als bestuur
der en leider van de Frans die opera te
's-Gravenhage was Aan het h iofd van deze onderne
ming staat de heer Jos. Mertens, de bekende
componist van de opera's Liede.rik en De Zwarte
Kapitein.
Ik behoef niet te verzekeren van hoeveel ge
wicht hot is. dat een dramatisch componist aan
het hoofd van een Opera staat. Gewoonl'jk (men
zegt het althans) z'jn kunstenaars daarvoor niet !
geschikt, omdit zij te veel ideali ten z"n om |
goede adnrnistrateurs en goede financier; te z'jn.
Oo1' fluistert uien wel eens dat z'j te
onpracti.-ch in zaken z'n.
Vindt men echter toch beide eigenschappen in
eenkunstennarvereenigd daui- zulk een ze'dzame
persoonlijkheid de aangewezen man (mdat hij
in nflf. opzichtpn uit eigen oogen k?.n zien, 'fne
artisten zelf' kiezen en z;in besU^senden in'Io'd
ook op het muzi'ra'.e gedeelte kan d-^en gelden.
Mej. Sibens (Eud'xi') is eene goed gesch'olde
coloratuur?ang r s. Hare wijze van
tornaanv-tting en to n T<rbinding m et zeer geroe-nd
word'n evenals de zuiveihcil. /ij we echter z'rg
dngen, hiflr lichtaans r'keud en scho< n ge'uid
b'j dramatisch1 gede Ten n i't t? veel uitte
zetten, daar har; stem di; op d.'u duur niet zou
kunnen 'erdragen.
Me', de e ?angeres mag het ge :elschap g/luè-c
gewei'sch1" worden '
Me'. Ler ux (Rachel) b zit de krach1 en uit
drukking voir dramitische gedesl'en, terwijl haar
geluid bij m er lyrische moment'n n i't glad
genceg aanspreekt. Ik m'ende echter op
tem'rken dat zij n:et over a' hare s emmiddden kon
h schi'-Ven. Haar spel 01 inuzi''-al* opva'iinj;
mag in zeer voel op i hten geriemd worde).
Vtora' in de tweed.' aet; hal zij sch om
mo
j)e heer Ottpt, (El'azar) was o.ik in de tweede
acte het gelukkigst Zijne figuur maakt indruk
on het to neel. Wat z'iue stern betreft, deze !
klinkt in het midden-a gister het aaneen-lain-t. De
hooge tonen worden over het geheel met ver
bazende kracht en niet altijd zui er ui'gestooten.
Hij heeft buitengewone ste nuiid leien, doch maa'-1
daarvan een te r ekel ios gebruik. De scène aan
het avondmaal in de tweede acte benevens de
ensembles vertolkte hij or> vaak sch >oue wijze.
doch in de'e acte hal h h' zoo eel gegeven dat
h'j niet bereken l meer was voir de voor hem
z'O gewichtige vierde acte. Teen detoneerde j
hij vaak.
'De he?r Card >ni ("Rrognii. die in de eerste acte
onvo'd-ende was wist iu de derde en vierde eene j
bevredigende vertolking te geven. j
Te kleinere r Hen waren bij de heer Ge-ma en |
Tlly in g ede hanl'n d >ch de Léopold vanden
heer Vass r1" wa^ niet be re ligen l, zoomin wat
s'etn, opvatting als s iel aan ing.
Tk smak van den heer Jahn. H°m was de
ondankbare t'ia'r orge Iragen, be' orkest met
grifte inspanning b'i eikand r te houd n.
Het M l m'j zeer te?en dat het s'fis l van
het vcrije jaa- werr £e-vl:d wa-=. o n d J zangers
aan Pfn slecht voorbereid orkest te wagei.
Ik hooi niet dat m<=n z" o voort ?al gaan, want i
rjefn or/ivs' t^r irerrlrl kan o > dez ? w';z > iets
goeds pr.ies'feren. T>e h'e' Mertens zal dit ?elf ;
opg'mfr'-t hebb n f n on e'wijfeld be'ere voor- j
z r en ne ren j
Doo- de s'agvaard ghe'd van den heer Jahn j
z'in er wel groote onge'ukken v orkomen, do h
ve'e verg'ss'ngen k n meu n'ettemin opmerken, j
terwijl nies veel te ruw klonk, waard mr het
koor, dat z'ch on zoo iii'ixil-nlf w'ize van z;-'n
taik kweet feu d't 's een zeldzame lofsjiraa1:)
in de groite ensemb'es vaak o erstemd werd.
Het was een gr ot gen e_'en eens ee i
orerikorr te Ivoren dut auu li'll 'ke e'sc,heu v >ld et. ,
Dit 'en de vastheid van de en-etub'es leg Ie
getn'gen's af ? an de dere'üke h wfd e'd:n-jr. Veel
ee:iot znl ons dus de Frausche opera kunnen ;
ves'haTeu. a's ni o >k \an het orke-t vold endj
wer'c Wjrdt gemaakt.
VAN" Mll.LIl.i'.N*. j
P. S. De uiensehen z'in over het gehe >1
hulpva irdi :"cr. dan d tw'jl- bewee.d w irdt. Wt]
reeen enten onder'.-'ii leu d't n g :il ee i-1.
Xauwe'ijks "serm-edt meu dat wij iets vergeten heb
beu te ver nelden, of w'j w >rden verrast do-r
een la'isr inge'.onden stuk, waarin on d t seh'iu
baar verz lim gewezen wordt, ge.-olgd d >rr ee i'ge
ge vetensvragen aau ' ns adres.
In m'-jn vorig art'ke' h;\d i ' liet venre'r van
het e 'htunar Aller- genoemd, in verband met
het ovtreleu van den h^er eu mevrouw O e'io,
en nu vr.v.ig' de heev < f me', 'l', v. A. \vaaro u ;
iV me', van /anten n'et venne'd heb, < f d:t
onzette'ijk rf b'i < ng'''uV is. cu of ik ook v'nd,
dat z,"nder me', 'au /anten de Xed Opera
onm o gel ik hul kunnen Id'ren bestaan, daa- i".e'.
van /anten »u'k ccn bd'tcn ewo u dramitische
kunstcnare is enz. en ?.
Ik neem (leze gr-legenhe'l te baat <>m te ver
klaren dat ik 'zooa's de aandachtige lezer zal
opgemerkt he'ibeni alleen die verbrokkel artis
ten gen eind heb. vo r wi ? pi i 'ts ervnugers op
treden, /ood-'a d-is de we'kelike
p'aat-vprvingster van niej. v-in /a'i'en optreedt v;} ik h lar
gelcnVen Om diezelM" reien heb ilc het ver
trek van me' Me th i'iu-zi e etrnin gpuoeiud.
De inzender of inzemls'.er is bljkbiT w it
ongeduldig uitgeva'.len en vergeet dat ik in dit
seiwen n g meermalen o er de IS'ed. Open zal
Lebb:n te schr.jven en dus niet alles in een
eerste artikel kiin vermelden.
Op de vraag, h e ik zeli over mej van Zanten
denV, m-et i< naar mi;n3 vr egere artikelen o er
de Ne_l. Opera \ervvijzen. Om de moeite van
het opzoeken te bes; aren, wil ik echter nog wel
eens ver';la.e:i dat ie m j. van Zanten als dra
matische kunstena es zeer hxg stel en haar
vertrek zee betreur.
v. M.
WIE IS BEAïRICE :
Sedert eeuigc jaren was er betrekkelijk weinig
nieuws op het gebied der Uante-literatuur ver
schenen. De 15eatrice-tcutooust('.lling te Florence
heeft liict alleen weder aanleiding tot enkele min
ot' meer belangrijke geschriften gegeven, maar op
nieuw de uooilige aandacht gevestigd op ecu oud
en zeker een der merkwaardigste vraagstukken
uit de letterkundige geschiedenis der middeleeuwen,
u. 1. Wie. en -tent in liedrire? Hoe eenvoudig" die
vraag er ook moge uitzien, zij liaugt samen met
eene andere, waaromtrent het laatste woord zeker
nog niet gesproken is, de vraag, wat wij eigenlijk
te deuken hebben niet alleen van de vercering
lii'atfice toegedragen door Dautc. maar ook van
I'etrarca's Ld'itrn, Boccaccio's Fianiuictta en der
gelijke in z< keren zin raadselachtige verschijnselen
in de middeleeuwen. Die middeleeuwen waren liet
tijdperk der visioenen, der allegorische voorstel
lingen en der symboliek. Reeds de tijilgeuootcn
cu onmiddellijke voorgangers van Dautc en beide
andere genoemde dichters doen ons gevoelen, dat
wij in hun sonnetten en canzonen aau wat, meer
cu ook wat hoogers dan ccne bloot zinnelijke liefde
hebben te denken. Guido Cavalcanti cu Cino da
Pistoja vallen evenzeer met hunne vereering 011
verheerlijking van Giovanna (ook ouder den
betcckenisvollün naam van Priuiavcra bezongen) en
Sclveggia binnen ecu groep vau dichters en mys
tieke denkers, liuuiic ontboezemingen bijgevolg
binnen een eigenaardige groep van verschijnselen,
die ons dringen tot het, zoeken naar ceiic oplossing
cu verklaring, zoowel in overeenstemming met den
geest vau hun tijd als bevredigend voor ons, om
tot recht verstand van hun merkwaardige poëzie
te komen. Hoeveel te meer dan moet, Dunte ons
daartoe dringen, (lie als de voornaamste vertegen
woordiger, de hoogste openbaring, om het zoo eens
te uoomeu. van dr/.o richting der mitKleleeuwselif
poë/ic te beschouwen is, Dantc die als mystiek
denker cu verheven dichter ouder zijne
tijdgcuooteu Uovi'iuuiu ;-Uuit, en bij \vieu bovendien het
gemoedsleven zulk ecu zeldzame ontwikkeling had
bereikt L Dunte eindelijk, (lic aan de staatkundige
en kerkelijke beweging zijner eeuw vau zijneeiste
optreden tot zijn dood met zooveel hart cu ziel
heeft deelgenomen. Daute's vereeniig voor Beatricc
moet, re( ds bij eeue eerste kennismaking met, de
Diriii/i ('nninii'iiiii den indruk maken, dat wij hier
m.'t. ecu geheel bijzonder verschijnsel te doen heb
ben, ceu vcr-clujnscl, dat wij niet. kunm-a
beoordeeleu uaar di: begrippen eeiier alledaagsehc heide,
of iu haar beteekeuis kunnen doorgronden met ecu
blik. die niet verder dringt, dan tot. den bodem
waarover een ounoozel lieidesrouiaunetie lieenu'li]ilt.
Ouder de merkwaardigste Dautc-stiuhé'ii vau rieu
laatst cu tijd, (hèiu geen land waar de Diri/m
('ti:iint:'iini geU'/en wordt ouopgemerkt luouam
l)h]ven, inoefen drie vermeld worden va.u lji|zoud(;re
verdienste, li.'ttcrlijk oji/.ienbareud. daar ik gecu
beter woord \\cc-t. te, vinden om haar beieekems
aan te duiden. Hartoügaf ons iu l*-^l zijn l):ll<i
J'i/i' i/i Diali'. Seartaz.ziiii schonk d'.'H
Dantcbeoefeuaars ondersclieideu artikelen en werken,
afwisselend iu het lloogilnitscli en Itaüaausch.
het laatst gevolgd door zijne verradende
/'/?'//?//«nii'iii (li'ILi />'/-i?,.' ('u.',/,;/'??///-. liet jongste werk,
te l'reiburg im Breiman uiigekomen. i^ \au een
Diutscli goa:steliike. die llia.ns 111 ons lan i vcrolni
houdt, te Valkenburg iiamcüjk, en draagt tot titel
j>i.-(/i,-in; ';,i.'/ i',i'/ KI-I-ii i:t-,- i)i>-i.in i'/:?i?i-?/;<> ').
liet laatste bock is daarom van zoo'.cel belang.
omdat, liet terecht doet u;tko:iu'ii dat, om de groote
vraag: Wie is licatrice: te beantwooriieu. het niet,
genoeg is alleen bij de Div. (,'omai. te blijven
slauu, maar bovcna! ook Dante's /"/',/ .\/'///??/ te
volgen eu te hestudeeren. Dit wordt door velen
geheel uit het oog vcrhuvu. \.an belang is hot
bijgevolg, hoe de schrijver 111 znne studie de
eenheid der i)aiitc-j>oë/.\r, Uic dei' Commedia cu
die der Sonnetten en Canzonen, doet uitkomen.
\\ at men ook \au ziine sym'iojsr'ie \ i.a'klarinc'
moge deiikelu h t. laatste is reed-- genoeg om zii.i
boek een bijdrage ,tot de Dun'c-ütcral uur te noe
men, \VR:iianede men zeer bcsliM. rekening heeft,
te houden.
Dit drietal mei nog (.ruige amlcre werken levert
de stof tol ecu esv;i\ in de i', lm imrgli U.'view,
wa'irin th' groote vraag ia verband niet, genoemde
studiën uog eenmaal aau een ernstig oinirrzoi'k
wordt onder\\ orpi'U. Xatunrliik moet nrai in het
oog houden, dat ontkenning ccncr histon-i-iic
l!eatrice hare grens heeft. M"ii za! geeu^zuis
outkenneu. dat. er op gezag van ISoi?a-vio te l iorenee
ecu l''oleo l'ortiuan als tiidgenoo! \'a:i I)anta.' ge
leefd heeft, een welgesteld burger, die truc dochter
kau gehad hebben niet den iiau.u ^an Heiitriec
welke lafer gehuwd is met .Smoue de l'ardi: maar
men k'iu vngcu o l' d\- Heatrice vaii de l iiii .\ <"<r,i
eu van de l)i>\ l'n..i:,i. iet^ heeft, uit te staan met
geliielde doehter \an l'ort Hifiri. l'ante ^oreekt \ au
ziiue eerMc onl uioet in.: toen hij '.' jan' oud V"as.
De \"et's'-!:i|ning van het aehtiani:1 meisje ooort rilde
zijn gcmo ai cu hij besloot HOOÜin'ei" van haa" 1e
spreken ol over haar te se'irnven tot hn \"an de
uitverkorene kou meiden, dingen dn- n ig nom',
vau eeuige vrouw gezegd zijn. /o, i volgt de
ver'ua'rii| L :ng die eindigt iu de apotheose dia'
l'nina ( oauuedia, taaie \eriiefaaiiking die jiaar aan
^ile !iel len van liet O. en X. \ ernond' i.'eiijk maakt
tal -leehts door den ('l:i'i^!iis ze!! en n<ie' enKeie
biibelsehe ligartai v unit uverl ro:l'en. t
hvngcu-uueint l)aaie ze'! uo'i;t haal' lauiil le-na11 ::i en zeil
de voornaam lieai nee v, ordt lii de /-?',,< ,\ ,,,,,-,/ uj>
zalke n' '-1 ei'iee,--e >\'iize iugevajeril, dat de/.e naam
va'eieer i aar /'?,,?/'??',;,! ',i ,,,/,/,,/ --rljiini, te moeten
verbergen. .!Mnd"!i]k konit r>oceai:e;o. oie iu zim
com il'elila;,!" o;; D;iilU'. .";;! Jier; na '- l He'.U".'-, doo'i
en D jaar l.a den dood \au de zongenaannle i
leatrice ui;s vcr-ch, dat /ij de docider u a- \ a.i f'olco
Portiuuri, luter de wettige huisvrouw van Siinone
de Burdi. Al de schrijvers van later tijd praten
Boccaccio na, schoon geen vau de oudste na hem
ook maar eeuigeu stcuii geeft aan zijne bewering.
Merkt meu niet, dut, men hier liet vol ie recitt
heeft om achter de overlevering van Boccaceio
ccn vraagteekcn te plaatsen om gcgrondeu twijfel
uit, te drukken ?
Reeds u de tweede helft der } Je eeuw wordt
die twijfel omtrent de mcdcdceliiig van Boccaccio
uitgesproken en vraagt men, welke historische
waarheid er iu zijne bewering ligt. In 3723 komt
Bis'cioui voor het eerst, met, ccn zuiver svmbolisclie
verklaring voor den dag: hij iioudt, Heatrice voor
geen geliefde vau vlccsch cu bloed maar uitslui
tend, en door de gehede Div. Comm., voor liet
symbool der wijsheid, langzamerhand overgaande
in dat, der hoogste wijsheid iu cl c u zin der middel
eeuwen, dat der theologie. Uier werd dus voor
het eerst, ecuc groot c schrede iu eene andere rich
ting gedaan. Aan den ccnen kant, bleef meu
Beatrice houden voor de geliefde vau Dante's jeugd,
gevierd in de l itu .\tionr, verheerlijkt, en zoo men
wil tot symbool verheven iu de '/J/f. Com met/ia,
maar toch nog altijd het, meisje dat, men te Flo
rence als de dochter van l'olco l'ortinari keude.
Daar tegenover .stond de richting die de persoon
lijke, de historische Beatiicc geheel ophief eu vau
nier, anders dan enkel symbool wilde weten. Ook
Scartazziui's overtuiging heeft reeds hare geschie
denis, waarvan men te eer notitie neemt, omdat
meu iu hem veilig den eersten Dante- beoefenaar
vau onzen tijd wil erkennen.
Allereerst spreekt hij van de werkelijke geliefde
uit. Daute's jeugd. Hij erkende vervolgens dat zij
zich, zoodra Dautc aan het schrijven en dichten
gaat, verbergt, achter de zoowel allegorische als
symbolische liguur,' terwijl de geliefde van vleesch
en bloed zoo goed als geheel verdwijnt in de Div.
Commedia. Dante's liefde blijft, dus vau d ai be
ginne af de vereering vau het ideaal, laat het
zijn wat, het wil, eu de geliefde waarin dat
ideaal belichaamd was. of waarin de dichter liet
meende te zien iu tastbaren vorm, wordt, geheel
eu al ondergeschikt, aau de dichterlijke bespiege
ling cu de wereld vau 's Dichters schepping. In
de l'rolegomeui spivckt Scartazziui zicli nog be
slister uit. Hij spreekt, vau '/<? in'i:i'lni-ltH:jf i-t',i t/iay
waarin Boccaccio ons Dante's liefde voorkcuvclt
eu verwerpt vervolgens zouder eeiiig voor»ehoud
de echtheid van de ontmoeting met, de dochter
vau Portiuari. later de echtgenoot van Sjmon de
-Bardi, naar het begeren vau deiv schriiver der
Decamerone.
De
ij/i l'.e ?/-?/'?
terecht op, dat zich gaandeweg drie verschillende
typen iu de beschouwing der Dantc-poë/ie ont
wikkeld hebben, namelijk, de historische (met het
oog op de werkelijke Beatrice laii lioccaccio), de
idealistische cu de symbolische theorie ; de schrijvers
die deze theorieën vertegenwoordigen, zou meu
kunnen noemen Kea'.isteu, Idealisten cu Sym
bolisten.
Tot, de Realisten behoorcu dus zij, die blijven
vasthouden aau de \oorstelhng dat de Bea'nce der
/ ifii A ix>i:ii cu llir < o/iii/i -v//,' dezcliue is ais de
dochter vau l'ortinari, een wezen van vleesch eu
bloed, het, meisje dat Haute op den leeftijd vau
'l jaren leerde kennen op de idyllische wijze als
ons door Boccaccio wordt medegedeeld.
Laugzamerha'id wordt dat meisje ceii'voorwerp vau de
innigste vertering', de dicht, eriijke verbeelding
verhelt haar tot de hoogste heerlijkheid en zaïwordt
na haar dood de troosteresse. die hem de goddelijke
aanschouwing te gcmoet voert eu zelfs de verper
soonlijking wordt der hoogste wijsheid. Maar onder
die Realisten zijn er niet weinig seperatistcu : zij
ucmeii wel degelijk aau het werkelijk bestaan vau
ceu mei-je dat, Dunte beminde, misschien Beatrice
geheetcu. mis-cliicu ook niet, doch daarom niet
zoo maar dadelijk gelijk te stellen met zekere
Boatrieo Portman, ceu schepseltje waaromtrent
wij letterlijk niets weten.
De Idealisten, het, tweede type, r, denecrcn op
ilc volgende wijze: De dichter heeft zich ecu
ideaal gevormd, in dit .geval de vrouwelijke natuur ;
eu als dit ideaal iu duidelijke vormen tot zijn
bewustzijn gekomen is, geeft bij er den naam aan
vau />'v'/;vVv', dat, is (/<?/,?'//?//. ~.<ih/j.,ifi !'i'/> !f. Ook
al hecht men uu uie' aan de bel eekenis vau dien
uaam, hij heeft, in ieder geval niets te maken met,
dien van een aanlseli \iezen, ecu schepsel \au
vleeseh cu bloed, l )e Bealrna: van Daute is bijge
volg In ifi'iiint i'/:'dti::iiln . het ideaa', der volmaakte
inenseholijke nat u n i1, voorgesteld ouder de gedaante
vau eeue volmaakte //??//(?;,;,/.? het <?/'?/// // V////VV7/ ?
dus voorgesteld iu een vorm die' voor den dichter
cu allen die to! zipi geest zi)U doorgedrongen eene
vaste gestalte aanneemt, ook al kan ze niet wor
nden op aarde. In denzclfilcn zin hebben
e nemen van Michel . \ugclo,
icl'l, dal hij zijn gelieele ziel. al.zijn
denken en wensclieu toewijdt. \ olgens deze op',
atT'iiig \;in Dante's llea'nee komt er dii^ overeen
stemming in al de \ er->ciiipi'-eieü\an di-iize!id;;ii
aard iu de geschiedenis d,a' l'aliaai/~che kunst, eu
?reu Prof Bartoli kan men den
vcrtegeilwoorf u ei n.ie-: :?k de derd1..' groep \"an iheorieeii. ij-e
der >V!iib'iii-leii. Ook de/.eu maken zi'-'i g'-hcel
los val di' vi; u'^teliiug ccm r lijslori-che Beatriei;
in de l'ii-i .\'"'??/ en !>?'?. '?,.,;?/-,';','. /ij b'.'i'oepeu
zien oai 'iau op\'aMing va;; -e. ni aool te steunen
oo andere s1, niboliscae \"oor-''ed;ngeu iu de
ehristeliiki' kerk. /.oo «ijzen zij op die in de A p'<ejK pse
id' ( )i)enbaringc!i \au .i uhaeues. v.aarin de K c r);
\ oort d nreinl \\urdt \oorgeNield als de Bruid va.u
het L'nn (i ,ds: verder op de Beminde vu.;i het,
Jli)uglicd. eene af-e::ad u«ing daarvan Milgens de
' m\-.iiekc' o]r\a1ling in de Middeleeuw i-n en ui)g
ec'nweu daarna. \Vant ook de l'roti staut sehc kerk
iieia:it Ijelde s\aibo!en, dat \en de Brunl ('hn-di
j er. dal uil net l loo^lied al- .gevstciy.l. 11111.relied",
j oji_a-\a'. aan. /elk eel; s; 'n'iool hcefi derhalve geen
i p'inl van a.aurakdig met (aau1 \',':dekei; rige
M:hep