Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER. WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
bleek. De eischen die men moet, stellen aan. een
organist die als solist optreedt, zijn zoowel in tech
nisch als muzikaal opzicht geheel anders dan die
men te stellen heeft aau een organist die zich be
paalt tot het begeleiden van de muziek bij den
eeredienst.
Zelfkennis is echter een van de moeielijkste
zaken, en dit verklaart het dan ook dat de heer
Verheven, voor de verleiding bezweken is.
Als'onpartijdig verslaggever mag ik echter niet
verzwijgen dat de voordracht (vooral in het Con
cert van Handel en de Fantasia en Euga van Bacli)
door eentonige registratie, slechte rhythmitk, be
nevens door onduidelijkheid en onzekerheid in de
verschillende stemmen geen goeden indruk heeft
gemaakt, terwijl daardoor over liet orgel zelf nog
geen voldoend oordeel te vellen valt.
Het orkest opende dit concert op zeer schoone
wijze met de ouverture I/ihiyei/ia in Aalis van
Gluck. Vooral de stijlvolle wijze waarop dit werk
werd uitgevoerd, heeft mij bijzonder getroffen.
Tevens kon men bemerken dat, nu liet groote gor
dijn op den achtergrond verdwenen is, de strijk
instrumenten aan volheid van klank gewonnen
hebben, hetgeen, aan het gduel ecu warmer tint
geeft.
Ook in de begeleiding van de orgelsoli was het
orkest voortreffelijk. Het steunde deii organist
door de vaste hand van den leider niet weinig.
Als vierde nummer werd het Largo van Handel
voor vioolsolo, orgel en orkest uitgevoerd. Hoewel
ik tegen dit arrangement (vooral tegen het bruyante
slot) wel eenige bedenkingen heb, was dit nummer
ook in de eerste plaats door het schoone vioolspel
van den heer Tiimnner juist geschikt de toejui
chingen van het publiek voor het eerst te doen
losbarsten, hetgeen den heer Kes tot eene herha
ling noopte.
Hedenavond bespeelt de bekende orgelvirtnoos
de heer S. de Lange Jr. het nieuwe orgel op het
abonnemeuts-conctrt. Ik zal trachten in dit num
mer mijn indruk nog mede te deden, daar het
hedenavond eerst duidelijk kan blijken in hoeverre
dit orgel geheel voldoet aau de (hetzij alvast ter
eere van den heer Maarschalkerweerd gezegd)
hooge artistieke eischeu die deze firma zich ge
steld heeft.
Zaterdagavond heeft de eerste
katnermuziek-uitvoering van de Maatschappij tot bevordering der
toonkunst plaats. Dezelfde kunstenaars van liet
vorige jaar, nl, de heereii Ilöntgen, C ra TI e r,
Erowein, Hofmeester en Bosmans zullen hunne zeer
gewaardeerde medewerking aan de uitvoeringen ge
regeld verleeuen, terwijl men reeds op het eerste
concert het voorrecht zal hebben onzen
booggeschatten zanger de heer Messchaart iu Schumauu's
Liederkreis te hooren.
Op een dezer uitvoeringen zal naar ik verneem,
onze begaafde stadgeuoote Mevr. Bosmans, zieli
als pianiste doen hooren. Ik twijfel dus niet of
deze soirees zullen evenals het vorige jaar veel
waar kunstgenot kunnen verschaffen.
VAN
Het optreden van den heer S. de Lange als
organist heeft aau het zeer talrijk publiek onge
twijfeld een groot genot verschaft. In het Concert
voor orgel eu orkest van Handel en in de be
kende Toccata i'U Yuga iu D. kl. t. van Bach
stelde de heer Du Lange de schoone eigenschappen
van dit orgel in het helderste licht.
Vooraf een woord van warme hulde aau het spel
van dezen artistieken virtuoos,die zoowel door schooue
registratie als door meesterschap in techniek eu muzi
kale voordracht, grooteu indruk vermocht te maken.
In registralie toont, deze organist buitengewone
gaven. Talloos zijn de kleursehakeeringen, die hij
weet te verkrijgen, zouder ooit, den strengen stijl
te verloochenen of in effectbejag te vervallen.
Hij gaf hooge kunst te genieten. Op verlangen
van het publiek gaf hij het Preludium (pro organo
pleno) in Es-dur van Bach als toegift.
Wat het orgel betreft, kan men het Concertgebouw
gelukwenschen met deze aanwinst. Vele schooue
combinatiëii zijn te verkrijgen, terwijl de samen
smelting vau vele registers zeer moet geprezen
worden, en thans ook het, orgel met lu.t or
kest zich op schoone wijze verecuigdc. Ah ge
breken moet ik vermelden een te spoedige ont
stemming vau sommige tongwcrkcn, benevens te
langzaam aanspreken vau sommige registers van
bet Positief eu Itecit klavier, hetgeen vooral bij
snelle figuren hinderlijk bleek.
Het orkest deed zich van zijne beste zijde ken
nen iu de Leono-re. Ouverture Xo. 2 en Reiyi-u en
Furienta?,z uit Orp/ieus van Gluck, benevens de
eerste Simfonie van Brahms.
Het zou wel interessant zijn de drie Lconorc
Ouverturc's achtereenvo'gens h: hooren, ten einde
te ontwaren hoc Beethoven langzamerhand tof, zijn
grootste ; derde is gekomen.
Brahms' Simfonie hoorde ik met onverdeeld ge
noegen. Eeuc zeer zorgvuldige en schoon gefra
seerde uitvoering viel aan dit werk ten deel, ter
wijl er in de gcheele voordracht, veel wannti
heerschte, die weldadig op deze, voor mij hier en
daar te dustere" compositie werkte.
Bovendien heeft het, orkest aan klank gewonnen
door de wegneimug van het gordijn, /elfs w a?
bij de fortissimo's van de Leonoro Ouverture
eenige resounaus waar te nemen.
v. M
MUZIKALE K R ITJ E K EX.
1. De schoonste Feestdag. Kleine Cantate' vooi
een- en mey:r,->temmiy koor en pianobegeleiding
Woorden van W. G. Kandi, muziek van Catii.
van Rennes 11).
Dit werkje ligt (evenals andere toegezonden
compositien) reeds eeuigcii lijd op bespreking ti
wachten, doch de hervatting vau opera's eu eon
cei'tcn nam de ruimte die voor liet muzikale ge
deelte in dit blad beschikbaar is "clicd in bc
sla-.
Tnans maak ik vau het eerste beschik!,ari
plaatsje gebruik om dit werkje te bespreken ei
in te leiden.
1).! xe/ino,i.\te /?<;,>/,/</,/ bestaat, uit, vijf nummer;
(Inleiding, Bloemenkoor, Winferduü', Bede ei
Slotzang.) De kinderen komen elkander uit h
bed haieu voor moeders verjaardag. Allen zijl
reeds bij de haiid. De kleinen willen bloempje'
in de wei gaan zoeken, terwijl de grooleren me
meer edele eu sinni^e" bloemen htt ver!rel
willen versieren, doch helaas ! het is winter, er
zijn geen bloemen. De bladeren zijn verdroogd;
doch geen nood! in het dennenbosch zijn altijd
groene boomcn en daarheen richten de kinderen
un schreden. De dennen roepen hun toe: (met
roolijkeu moed):
Laat, stormen, laat loeien, laat, plassen
Te schooner blijven wij wassen
Is (de moraal mag natuurlijk niet ontbreken!)
alles wat waar is en »oed
dan volgt een ernstige bede tot de dennen
gevolgd door een slotzang (koraal). Het komt
n ij voor dat de dichter of dichteres met, de
utwikkeling niet recht raad heeft geweten.
e opzet en gedachte is zoo aardig en oor
spronkelijk dat de bode en slotzang wat
kahnee?cnd moet wei keu.
Mijn opmerking geldt natuurlijk niet de verzen,
doch alleen het, ,, scenario".
De muziek legt weer gunstige getuigenis af
van de gelukkige begaafdheid van me j. van Hennes
voor dit genre van muziek, terwijl tie declamatie
vcral met zorg behandeld is en de behandeling
van de stemmen de ervaren zangeres verraadt, die
weet wat men van kinderstemmen wél, en wat, men
r niet, van mag vergen, l c muziek is los en
na:uurlijk, terwijl het inleidingskoor (hoewel wat
gewoon van vindingi frisch en opgewekt klinkt.
Met de overige nummers ben ik als conceptie
zeer ingenomen, alleen had m. i. aan liet, tweede
gedeelte van het koraal een ander, meer stijgend
sarakter moeten gegeven worden (n.l. bij de
woorden : otni nu aan tol in eeuinijkeid !)
Het zwakke deel van deze compositie acht ik
de begeleiding, die ik op vele plaatsen niet genoeg
erzorgd vind, die mij over het geheel wat haastig
bewerkt lijkt.
Dit openbaart zich in de op vele plaatsen te
consequente begeleiding van harmonische figuren
in achtste beweging, terwijl verschillende
contrapunctische trekjes dikwijls weuschelijk en op som
mige plaatsen uoodig zouden geweest zijn.
In Koor No. l zijn de basgangen over het ge
heel te eentonig, terwijl in maat l-J- op pagina 2
het eerste accoord door de verdubbelingen van
cis stroef klinkt. In maat, S van pag. H had m. i.
de Ij op de derde kwart in de rechterhand nog
eens aangeslagen moeten worden. De opvolgingen
in maat 7 en S van pag. (i klinken te octaafachtig,
ook kan ik geen vrede hebben met de begeleiding
op pagina S ]c maat van het ,'ïe systeem: (il'i j
zijn er liiuffK cel/jen enz.')
De aangehouden e van maat 11 pag. ]() in de
rechterhand tegen d in den zang is ongctwij cld
een drukfout. De maten 5 en 12 van pagina 11
klinken eveneens stroef. Iu eerstgenoemde had de,
/' en iu laatstgenoemde de c van af het vierde
maatdeel kunnen wegblijven.
in de Bede, die mij als muziekstuk zeer vol
doet, is het jammer dat bij de entree van hel, koor
weer de hardnekkige achtsteubegcleiding in
acooorden tot het laatst toe is volgehouden, terwijl in
het, slot,koraal niet alle verdubbelingen gemotiveerd
klinken.
Verschijnt t r een tweede druk van dit werkje,
dan twijfel ik niet of de talentvolle componiste
zal gaarne de begeleidingen nog eens herzien, daar
sommige gedeelten te veel den indruk van een
voorloopigc schets maken.
Ik heb dit werkje uitvoerig besproken, omdat
de begaafdheid van deze componiste eene grondige
bespreking verdient. Zij zie dus in de gemaakte,
opmerkingen het bewijs, dat ik met, groote aan
dacht en belangstelling haar opus l S heb gevolgd.
Zoo spoedig mogelijk bespreek ik de overige
mij toegezonden werken, voor zoover zij in de ter
men van ccuc bespreking vallen.
V AS Mm.K, EX.
1) Uitgegeven te Utrecht, bij J. A. U.
Wa<renaar (Firma Doierkauf) Prijs Partituur/l .50. Alle
stemmen bijeen /' 0.50.
AX'nVElU'E.X.
(T c n t o o n s t c l l i n g.)
Voor een paar weken "aveu wij uit, Berlijn een
overzicht van het bonte tafereel van
lijnwaadstukken met, goud omzoomd, van marmer, aarde
of gips in vormen gedwongen, die 't, leven moeten
uitdrukken, van afdrukken zwart op wit, de vnicht
van ets ot gravcei'stift, van kruisende grondlijnen,
architraven en IViescn, koepels en zuilenrijen die
men al naar do verbeelding des scheppers,
^buitenverblijf", beurs", kerk" of «schouwburg-''
noemt
Och. immers een beeldhouwer, twee, driehonderd
beeldhouwers bootsen een voorover gestort en jon
geling, ceu mcideke met ecu pot op arm of hoofd,
een man met uitgestrekte armen, een vrouwelijk
borstbeeld met ncdcrgcslagcn ooü'en, en/, al' en
roepen dan uit: ,,Hoe zullen wij 't noemen:"...
Daar verschijnt in den catalogus, als een schit
terende vondst: ..Kamp om 't leven'' of
,1'ie,-rette' of Mailonna", enz Dat is alleen een
staaltje van hetgeen op kunstgebied uvsehiedt.
.hvenzoo stelt menig dichter, wieu het aan
\indnig ontbreekt, boven /ijn irediciit den eersleu
versregel als titel; Daar wils eens!" ,,'k En
kan niet, aan u peinzen1', enz. Rijkdom op alle
gebied!
Doeli wal; willen wij tlieoretiseeron. rcdcuccreu,
ons zelven en amieren \er\elen! Tciitoonslelll nL:'e:i
Van '2, o, l, .")(!UH gouden lijsten zijn reeds
',erveieml genoetr.
(iouden lijslen : IIeb,as! 't Is Ie Antwerpen
alsoi de verguldt r moet e-ocd maken wat ei1 aan
de tentoonu'e.spreide pei,see!-. It mpi rmi s- en
\vrii!'\inger-vnicht.rn uiilbrcekf. Xo;r nimmer heeft de
lijstcnmaker zoo uvoote rul gespeeld ais hier! .Een
ongdoolVli.;ke wansmaak duldt, ile goudkleur en
de p[omp>te verMcnnu' tot om!i]sl niu' ?\au kieseb
gekleurde en lijn bewerkte talerei leii!. ,.
Men zou zich aan zulk eene bijzonderheid niet.
moeten storen: maar men wordt onwillekeurig
door blijkbaar Ijoos opzet vervolgd. De
oiiharmonische indrukken welke eene sehihlerij-^aii rii
geelt, Wdi'dcn 1104- onharnioniM-'M'i'.... en iie
ea'al'>gus, die sedert een halve eeuw of nou' lauwer
altoos, dezelfde gebreken heeft en waarvoor men
in 't, verloop der jaren niets heeft geleerd,
\ermeerihrt uoir de stoornis.
\\auiieer ui| dan voor eene reeks van muid:
imatige wei ken slaan, wordt die sloo,1;:;- cei.e
wezenlijke kwaal, en de inociclijU.cid u'roi it a.:.ii
om aan duizend uitgestalde werken recht te laten
wedervaren.
Gelukkig vinden wij hier een aantal oude ken
nissen, die boven onzen lof verheven zijn; ten
tweede, een zeker getal minder bekende oude
schilderijen, die wij anders gaarne wederzien.
Aan 't hoofd dezer staat de verzameling van
wijlen Verlat's werken met, 120 stuks, het schooubtc
wat de tentoonstelling oplevert. Hier is karakter,
compositie eu koloriet, vooral bij de behandeling
der beesten. Had Verlat beter het geheim der
pcrspectievische plannen verstaan en w are hij geen
Iccraar geworden, hij zoude, o. i. nog hooger zijn
gestegen. Blijkbaar neemt zijn genie af, naarmate
hij het langer praetisch aanwendt; het verstompt
daardoor. Dat ziet meu meer.
Deze twaalfde zaal vergoedt veel van hetgeen
de andere elf zalen missen. Ondertiisschcn spreekt
het van zelf, dat wij voor eenige werken gaarne
den hoed afnemen, bijv. voor van der Ouderaa,
bijzonder voor zijne Lu a late stonden eau l'u-liif
Hni y/icl, door zijne vrouw eeuigc tcekeningcn
doende verbranden. Hier heerscht losheid en
levendigheid van compositie, bij warmte en gemak
van uitvoering. De schilder scheen meer van zijn
onderwerp doordrongen, dan j)ij zijne grootere
schilderij, uit den omwentelingstijd van 1570. llosier
verdient onze erkentelijkheid voor zijnen
wclbekendcu seestigeii Mei<ui-td«it*, schoon en fijn vau
groepeering, elegant, vau behandeling, zonder
affectatic, in de onderdeden uitgewerkt, en met, groote
zon; get eekend!
Na Erdmann te Dusseldorp is llosier de voor
naamste vau diegenen welke zulke onderwerpen
uit den tijd van 1750 17^0 behandelen.
Het ongeluk der tentoonstelling is de gelijk
tijdige liileriiii/iontile te Berlijn, eene andere ex
positie te Munclicn, enz. Een ongeluk voor liet
Belgisch publiek is, dat Brussel en Gent zich ge
heel hebben onthouden, en vele middelmatige
Eransche kunstenaars, herwaarts hunne werken
hebben gezonden; de beste zijn Machard, Bcauvais,
Beniier, de drie Claudes, Doucet, Bcylc, liafaëlli.
Reynaud en zeventig anderen; dit heeft wel iets
van eene politieke manifestatie. Waren al deze
werken van eene zoo sprekend juiste tcckening
en koloriet als Ikyle's RmJiliny te l'iepjie, of van
zoo innige.n toon als de landschappen vau Bcau
vais CH Beniier of de breed eu kleurrijk gepen
seelde portretten van Machard of als de echt,
lanl dclijkc Reynaud (ofschoon zijn doek wat groot is),
j of zelfs als de nicuwerwet.sche jiL'Li-uir (:)
porI trettcn (die aau doodschc phot.os herinneren) van
i Doucet men zou er niet over klagen. Thans
? vermeerderen YarN, Weber, Péraire rum xit/x alleen
den boon der midtldmatiglu:dcn. En nog beeft,
! men geklaagd dat de, jury te streng in 't afwijzen
l is geweest.
j Had L Touche's kind op den kamerpot, van
! achteren gezien, niet ecu zelfde lot verdiend, en
de zoogenaamde Ar.oml (leclijkc, vrouwelijke
liiiiur, achterover in ecu leuningstoel) van 11.
: i'ourniei', niet om den wille van den goeden
' snnak, en LI hii-méutiee teruggewezen moeten
i worden?
Het maakt verder renen droevitren indruk, dat
l de zoogenaamde wijsbegeerte, de sociale weten
schap zich in de kunst begint te mengen, en
dat eene aanklacht te^en de inrichting der
' maatschappij ecu der hoofdwerken der
tentoonj stellimr is, en eene der beste plaatsen inneemt. Wij
' bedoelen no. io'J, het Triptiek vau Leo Erédcric.
In liet middenvak zien wij, geheel op den
voorgrond, aan de lijst ecu tal van koppen, van
i allen ouderdom, verdrukt, ellendig, smartelijk
neergebogen en als aaneen gegroeid, zich be
schuttende tegen een soort van vuur. wat, in
golven of) hen dreigt neder te slaan; links van
den toeschouwer ziet men een veld met, hooirc
doornen beplant, waar doorhcucn geheel bebloede,
naakte kinderen moeten waden; rechts is eene
soort, tuin in heldere kleur aangebracht, waarin
eene r,j vau kleine, met, bloemen gekroonde en
ideaal gedrapeerde jonge meisjes, de armen in
elkaar strengelende, zich beweegt naar een on
zichtbaar licht, waarvan men alleen den
wederj schijn bi merkt. In de lijst staan in 't, l''ransch de
l woorden geschreven: (;u jour Ie pciiple vcrra
l se lever Ie soleü." U ij bestrijden het talent vau
I,co l'i'édcric niet .... doch, dat hij zich door
de uitvoering m dit, werk overtroffen heeft, kan
niet irezcgd, en dat dergelijke onderwerpen ons
1 vu'der brengen op du baan der schoone kunst,
kan niet beweerd worden. Oorspronkelijk is hier
l bepaald de keus eu de uitvoering.
De mry deed eene verstandi°.'e hamleliMi;' door
ccuige wclbcfaamde, bekende schilderijen opnieuw
te tooncn; men ziet. behalve Hosicr, \ crwee's
stier, getiteld /, /'.-/'/'/v///, en andere \\erken, van
Ooms enz. gaarne leru^': en ft ussehen twee
haakjes) de taak der referenten wordt er zeel'
cli.or verlicht.
l 't Is ligi'imanlig, dat. Ie Berlijn de landschap
pen zich verliezen iu <,le menigte der histonsehe
en genrcschildcnjeii, terwijl in Antwerpen hel
omgekeerde plaats heeft, /elfs behooren hiel'
de hiad-ehapprii tof het best gelukte "vdcelto :
ai >'elien ons de jongeren o ,k een e.'1'aseehl voor.
als een reehts! aande plank, waartegen /,'?:'/?
1 irepiakl K Dal dot t de mode, met hare grillen.
Dr/e eigenaardigheid der nieuwelingen, begint
wel i> waar iaitUY.amcrhaud te verminderen.
Verlaf moehi iuer en daar ecus z.Oüdievn teu'cu het
perspi et n l, doch dat. de [onderen daarin soms
i hunne kraehi zoeken, i^ meer dan l)eiaeheii|k.
: 't !> u'eniak kei ijker iemands foulen dan /.hne
voort rch'eüjkheden te overdrijven. Gelukkig is er
eene reeks \aii Belgische km,si cnaars w elke t reden
; op de voort ivlV' Si)ke baan dooi' S,aniorin;iTe. de
iteide Lupper.> en anderen Li'ev, cz.eii. De
Ivadsehappen ondersehrideu zieh hu-r \au --omuiiu'e
i DnssehlorpM-iie door grootere eenvoudigheid.
Koelere natuurlijkheid, die ^'ned doel. \\ ii
uierk? tin itiider andere /t t/r ^oede n
; als de harmonische i lakte ( loi
'; ('oo.M'mniis, den sneeuw \ an
de u ;ehl ei l :<h.e . Ird/i ? *<?!,, ??/,?/?//,/ \;
l seu-, d.e vau de Boek, ('raoeeU' /
l bul'. ;i;k i.- di' .-tadic van C. de (
! \ illernioats, L. i'uiüjce.i en i'lmie
'etiu'e no.M'li^e/ieh 11 n. waarin me
IM'CI
Zon. Wij zijn te ouderwetsch om deze zon (?) te
genieten ! Plasky's Einde Haart is wat groot voor
het onderwerp !
Courten missen wij met vele anderen Zijn mees
ter llosseels moet voor hem instaan. Wolters
schonk ons eene goede Doodstille op de Schelde,
waarin zinnebeeldig (':) de stilte veler voortrtffelijke
kunstenaars wordt uitgedrukt.
Het ontbreekt echter niet aau pogingen om op
historisch gebied te studccren, na te dci.kcn en
den ernstigen toeschouwer te voldoen. Dat bewijst
Godding met zijne terechtstelling van Van Straelen
in 150S, ofschoon wat academisch, een loffelijk
werk ; P. Vcrhacrt met, zijnen Coluabiis, een werk
van krachtigcn stijl, grootse!) en toch eenvoudig
opgevat; dit bewijzen J. B. Coeue's Monniken,
Brunin's llccrleit (ofschoon wat geposeerd), Cnp's
SiiloH-Kumx; verder zelfs nog C'oppcn's
Assclte],nc,itfi-, Scliaefel's S/o hl raatje enz. A\rij kunnen nog
Col's geestig klavicrspcl prijzen en den dcftigen
Koxter van juff. Louisa de Hem. Ongelukkig ont
breken iu 't historie genre al weder beroemde
namen, zooals die der beide De Vricndts, enz.
De Poitielje's blinken uit met hunne bekende
hoedanigheden. Van affect at ie is -1S3 niet, geheel
vrij. De Vcr/iteister is het best gelukt. Evenals
Maris en de drie AIcsdags, handhaven zij hunnen
roem, maar verhoogcn dien niet. Mej. Rooseboom
(nu wij van 't, noorden spreken) doet hetzelfde.
/ij loochent het, woord van den dichter
/,llosenzeit so scbnell vorbei", want jaren lang strooit
zij voortdurend dezelfde geurigste rozen om zich.
heen.
De portretten n aken, wat uitvoering betreft, in
't algemeen eene vrij goede figuur in deze zalen,
zij vervelen toch meestal (zoo ook hit r) door afzijn
van geest en vinding. Men is daarbij meest het
eerst getroffen door do ijdelheid welke straalt uit
die beelden.
Bovendien bleven Wauters, Stevens, enz. al
weder achter, (juff'ens gaf o. a. kostelijke
tecbcningen van Romcinsche typen maar geen nieuwe
portretten. De vreemdeling von Lenbach waarvan
vele werken reeds vroeger te Brussel door oiis
zijn bcwond rd heeft weder den vogel afgescho
ten ; ofschoon hierin ven ook Erdtelt en vooral
Komlossy uit, Bndapest dient, genoemd te worden.
Evenals te Berlijn treft, Th. Lyhaert weder het
liefelijk en eigenaardig doel, met zijn inniü; bid
dend oude vrouwtje. Van Ilovc geeft, (onver
wacht) ^[(/^i(/ niet /,?///</, ecu allcrbchagelijkste
voorstelling, . . . doch een andere titel ware niet
misplaatst geweest. Ernst, Xinunermann, uit,
Munchen, is met (.'hrisftis tien Trrtruoxter bepaald
^'roinl (?/;'.'.>?. En nu van 't Xieusve op 't Oude
Testumeut overspringende, is 't, spijtig te zeggen
dat Van Rooij's ^nmi/inii alles behalve behagelijk
J is, en de schilder (als men nu eenmaal fSusaniia's
en Antoniussen wil afbeelden) verre achterstaat
bij hetgeen Böeklin onlangs in dit genre te Ber
lijn heeft gedaan. De Engelschman noemt de
voorstelling .»//«?/?/'////, maar wij vastelanders zien
daarop niet zoo nauw.
In de ]ifet(l/ioti/r/,-ui<s,t trof ons de kop van R.
Billens, l,ii-i:e-l~i'ütiiri'/i/ionfr/ genoemd (nut
rijkhangcnde haren) : de .-li-iiilili'ki-r (kinderen) van P.
Braeckc, De liraekeleers l'litclil, Descnfans'
l'eri-i/:i'//ix (fs het Jezus of Lazarus :), edel van
stijl, Jespers' liefelijke Dur/cmnd (een gekust kind),
enz. Ook hier ontbreken vele goede Belgische
meesters.
Iemand merkte mij op dat een zoo groot aan
tal hanen op de tentoonstelling waren afgebeeld,
als wilde men met, de prachtige Verlatsche hanen
in wedstrijd komen. Sophie Wcrtlicim's Groet
min il f ii iliiyeriiiiil, de oovers' Ticee hcni'n, naar
Lafontaine, \'an Engelen's haan (/)?' luilr'inr/er),
enz., kondigen voor de kunst ccucn nieuwen dag
aan (r).
Ten slofte zouden wij nog iets van de bouw
kunst kunnen mededeelen ; doch bijzonder veel
roemen kunnen wij niet. Ook zijn er slechts
ze\en namen. In 't algemeen ontbreekt lift on
zen jonden bouwmeesters aan studie, /ij houden
de hoofdgedachte niet vast, of hebben er geen.
7,ij komen eeniire academische voorschriften, zoe
ken motieven van li\-.ks eu van rechts, en meencu
aldus voor hun vak ingespannen te zijn. Hoe
ver staat, onze bouwkunst bij die der Grieken
en die der l'ie, ja zelfs die der l V eeuw achter!
Dat kunnen wij uit de meeste tentooi,stel
lingen lecrcn, al zijn er ook soms gunstige uit
zonderingen.
P. Al.lSKr.lMXOK TllDM.
AANTKEKKMNÜEN SCHILDERKUNST.
Zondag 18 Oktober wordt de
nstjaarstcrtoonstelling in Arti geopend. Wat in jaren r.iet
gebeurd is: de groote Hagenaars zijn er in het geheel
j niet vertegenwoordigd. Van Jakob Matis alleen
verkreeg men nog kleinere werken van een
kunstkoopcr. Daarentegen hebbon veel van de jongere
1 schilders ingezonden, liij de plaatsing is het werk
1 van twee soorten in de twee groote zalen
konsei kwcnt uit elkaar gehouden, wat het bezien vrij
; wat makkelijker maakt.
! In de Knnslzaal van hot Amstcrdamsche Pano
rama zal in bet laatst van December de groote
i wandschildering (lic door A. .1. Dcrkindcren \cor
het stmlhiiis in den Bjseh gemaakt wordt, ten
toongesteld zijn.
Het Bestuur van de Maatschappij Arti et
Amicitiae'' hoeft aan den Amstcrdamschcn Raad
een adres gericht waarin het zich verklaart tegen
hot voorstel van bet Da^elijksch Bestuur betreffende
der, aanbouw van een (icmcciitc-.Muscum. Volgons
hen. is de plaats aan de Nassaukado daarvoor te
i vee! uit de buurt, moet een tijdelijke tentoon
stelling liever nis-1 gehouden wurden in een
gobouw waar ook d'Kirlooperul kunst te zien is.
/on voor de Dricjaarüjksche tentoonstelling het
best ecu bestaande localïeit worden ingericht,
en is het Damrak bizomler aa'i te bevelen als
standplaats voor ecu Museum S'.iasso van K^ghen.
liet eenige wat ik hiertegen ia te brenger1, hè!:
1 K dat bet geduldige Damral; het alweer
outgi'Uen moet.
De (?.'?üVJ'.üistoHiivj; -»an IkiUandschc Lur.st-. tUo
binneijiort dooi1 de:i iioei' l\-. luivpci1 io
Ri/tierdatn in het l>,i:-il!i>,i -'c li 1','lc te Parij i
«eboudcn wordt, kan wel i_;oed worden. De heer
Tc.i