Historisch Archief 1877-1940
No. 750
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
.de diepte is, doch wellicht geeft de proefneming
met andere plaatsing betere uitkomsten.
De heer De Pauw geeft lederen Donderdag
avond voor de pauze eene orgelvoordracht, waarbij
hty een der meesterwerken van Bach vertolkt en
na de pauze, om het publiek pleizier te doen, een
arrangement (ook wel eens een dérangement) van
werken, oorspronkelijk voor klavier of orkest ge
schreven, voordraagt.
Hoewel zyne voordracht van de Toccata en
Fuga in d. VI. t. eenigszius van de traditie afwetk,
terwijl hij ook enkele versieringen wijzigde (waar
mede ik het Liet geheel eens ben) breng ik toch
de warmste hulde aan zijn voortrtffeiijk spel.
Hjj paart zekerheid in techniek aan muzikale
persoonlijke opvatting, terwijl ik reeds meermalen
opmerkte dat de beer de Pauw alles zelf regi
streert zonder dat hem dit ooit in zijn spel be
lemmert.
Ik heb er in een ander blad reeds op gewezen dat
geregelde, orgelvoordrachten ondanks het schoone
spel (ik voeg er dit uitdrukkelijk bij) van den
heer de Pauw niet wensckeiijk zijn. Een orgel
moet bij orkestuitvoeringen eigenlijk in hoofdzaak
alleen daar gebruikt worden waar het is voorge
schreven of wanneer de solist een concert met
begeleiding van orkest voordraagt. (Hedenavond
ia dit het geval, daar de 3e Simfonie van
SaintSaëns voor orkest, orgel en klavier wordt uitge
voerd).
Het zou bovendien alle ware muziekliefhebbers
ongetwijfeld verheugen, als er weer van tijd tot
tijd in het P. v. V. 's middags orgelbespelingen
plaats hadden met uitsluitend oorspronkelijke
?orgelcompositieën. Tegen eenige afwisseling, aai
gebracht door soli voor zang, viool of violoncel
(n), werken in religieusen stijl met orgelbegelei
ding) bestaat uit eeu oogpunt van kunst niet het
minste bezwaar. VAN MILLIGEN.
P.S. In iet Concertgebouw, waar ik de eerste
afdeeling van het concert bijwoonde, traden gister
avond mevr. Sonutag-Uhl (zang) en de heer
Timmner (viool) als solisten op.
Mevr. Sunntag-Uhl maakte thans lang niet zulk
een goeden indruk als in de opera; hetgeen alweer
ten bewijze stickt dat het niet wens-chelijk is voor
dramatische artisten in de concertzaal op te
treden, tenzij zij ook in die richting ernstig en
met vrucht gestudeerd hebben.
Mogelijk ook was de dame steik onder den
indruk van het optreden voor zulk een talrijk
publiek, daar zij voortdurend een weinig Ie hoog
zong, wat in de opera niet het geval was.
Ik constateerde vroeger bij eene interpretatie
van Don Juan eenig gemis aan zclfbedwang,
doch &\s Norma gaf' zij zooveel te genieten, dat ik
geloof dat de opera het gebied van mevr.
tjonntagUhl is en moet blijven. Di'uir is zij eene zangeres
van meer dan gewone begaafdheid.
De heer Timmner behaalde met bet Adagio en
Allegro uit het 22. concert van Viotti, volgens de
bewerking van Ferd. David (als ik mij nut be
drieg), (en zeer schoon succes. De reinheid en
den goeden stijl moet ik bijzonder relevecren. De
terugkeer van den begaafden solist eu degclijken
coricertmeester is voor het Concertgebouw van
veel gewicht.
De ouverture Romeo et Jidiette vau P
Tschaikowski, die m. i. wel wat lang is uitgesponnen,
genoot een schoone en zorgvuldige vertolking
'
EEN EN ANDER NAAR AANLEIDING VAN
DE TENTOONSTELLING IN AUTI.
De heer Berckenhcff komt in zijn artikel over
Arti (Rolt. Ct. van 27 Oct) tot een zeer
bedenkelijke conclusie, wij lezen daar n.l ;
-Elke kunntperiode de r/exchiedenis beicijxl
het heeft zijn begin en eutde. De
nioye/ykJieid denkbaar, dat de na ons koutende kututt- \
historicus onder het kupdld: Ixraela-MHri/t. eene
streep zal zetten om daaruit ecu nieuw lioo/duluk l
op te zetten: de nabloei ofte wel décudettce.
Het is een feit dat zij, die wij onder do
uienwere generatie in or.ze kunst rangschikken, en
ik bedoel natuurlijk de besten, de meest
belovenden onder hen, voor het ineerendeel niet meer i
zoo heel jong zijn. En zou iemand durven vol- |
houden, dat er n onder hen is, wiens werk in ;
zóó sterke mate den stempel draagt eener zich
zelf bewuste overtuiging, dat men er eene nieuwe
kunstmessiade uit voorgevoelen kaïy
Wij ontkennen niet, dat op de tentoonstelling.
thans in Arti, werk is te zien dat... belooft,
werk van mannen aan wier artisticiteit niet valt
te twijfelen. Maar het staat ook buiten k i,, f, dat
het ontbreken of onvolledig vertegenwoordigd i
zijn der bekende groote oudere meesters,
vcelbaarder wordt, naarmate men de expositie meer j
bezoekt. Het is of eigenlijk de kom aan do
verzameling ontbreekt. Ik vind dat niet ge- J
ruststellend voor de toekomst.''
Aldus de geachte recensent. \Vij voelen ons
verplicht te_en deze zeer eenzijdige redcueerii'g
protest aan te teekenen. De schrijver maakte
bij zijn beoordeeling een groot o fout: hij sprak
alsof de jongere schilders allen bekooren tot eun
richting; terwijl het toch een zeer opmerkelijk
feit is, dat in onze schilderschool twee orderlir.g
zeer verschillende groepen zich naast elkander
voortbewegen. De eene heeft I--raeis, de and. re
de Marisscn tot voormannen. Uehoeven wij og
te zeggen dat in de kunst van de Israi.'iKj.roep ;
vooral het, karakter op den voorgrond treedt.
Hier is de kleur middel, maar de expr. asie is
doel en uitgangspunt; terwijl het
kunstenaarsgemoed van hen die tot de Marisgroop bchooren.
vooral door een machtige kleurcombinatie bewo
gen wordt. De zinnen van deze klour-artisten
worden zoo overmeesterd, dat zij als iu extase ,
datgene neerschrijven waardoor zij zich aange
grepen gevoelen. Zij ana'yscereu het sdioo.ie
niet dat op hen inwerkt: hunne zenuwen zijn
tot op het uiterste gespannen, en zich overgevend
aan den indruk die hen overweldigd heest, zoeken
zij in hun schepping een uitweg voor hun
ovcrprikktld voelen. |
Dei e kunst ? het ligt voor de hand geeft
eerder aanleiding een decoratie! karakter aan t u
nemen ; bare uitingen zullen dikwijls aliecu etn
oppervlakkige bekoring lobben, en op dezulken
i
zijn de bezwaren van den heer Berckenhoff vol
komen van toepassing. Maar de heer Berckenhoff
maakt hier deze onderscheiding niet; hij denkt
hier niet aan de echt Hollandsche kerngezonde
kunst van Jan Veth, Eduard Karsen en Voerman,
wier kunstuitingen niets gemeen hebben met die
van den genialen Breitner en zijn decadenten,
ook vergeet hij de etsen waaarraee Bauer in
Pulchri zoo schitterend protesteerde tegen zijn
bewering tiat er tegenwoordig veel beloofd maar
weinig gegeven wordt.
Laat de heer Berckenhoff zich toch eens ver
plaatsen in het jaar 1855, toen het werk van
Israëls nauwelijks de aandacht begon te trekken, !
of in 1870 toen er van Jacob Maris nog bitter
weinig notitie werd genomen. Was er toen iemand
die uit hunne wt rken een nieuwe Kunstmessiade"
voorspeld heeft? Hier is nu die zonder groot
klinkende profetieën toch durft volhouden" dat j
er onder het werk der nieuwe peneraMe te vinden j
is dat zeer sterk den stempel draagt eoner zich j
zelf bewuste overtuiging, en behalve aan de boven- i
genoemde artisteu denk ik daarbij aan de knnst i
van Anton Derkii doren, die wel tijdelijk door het i
publiek vergeten mag worden, maar allerminst
door den kuristkritikus, die zich over het opko
mende geslacht zoo zeer veronrust.
Hoewel het gewoonlijk niet op den weg van den
eenen recensent bgt om de beschouwingen van
zijn collega te bespreken, zoo heeft hier de heer
Berckenht ff een handschoen in 't strijdperk gewor- \
pen, die zeer zeker moet opgenomen worden, om- j
dat men niet zulke wninig beredeneerde ideeën |
aan de menigte moet verkondigen, die rnaar si
te gretig zulke uitspraken hoort en napraat. Be- ;
grijpeli?k is het dat men, komende op een
Artitentoonstellirig, waar onze groote meesteren ont
breken, daardoor een leegte gevoelt en pessimistich
gestemd wordt, maar onverantwoordelijk is het
om onder dien indruk den volke te verkondigen,
dat onze geheele jonge schilderschool eigenlijk
niet meer is dan nabloei" van deze meester*1.
Vooral ir; een artikel waarin aan sommige artisten,
en niet ten onrechte, een zekere oppervlakkigheid
verweten wordt, schijnt mij een dergelijk opper
vlakkig oordeel al zeer onvergectlijk.
* *
*
Wanneer ik ru iets ga zeggen over enkele der
in Arti tentoongestelde kunstwerken dan begin ik
allereerst met Karsen, cmdat zijn zonnig schilde
rijtje voor mij het mooiste is van de geheele
exp sitie. Ik zal niet probeereri het te beschrijven
en er niet meer over uitwijden, want het din
getje is zoo nobel en daarbij zoo hoogst eenvou
dig, dat het jammer zon zijn er niet veel omhaal
van woorden van te gewagen. Als men dit heel i
intieme mooi niet gevoelt, dan mist men veel en
dan zal men bijv. ook niet hou.Ion van 't werk
van Pieter de Hooghe, al 'raehtmen zich dat ook
wijs (e maken omdat dio man een beroemde
meester is. \
Wel is het een gemis wanneer men op zulk f
cnn expositie geer. goede Israëls of Maris vindt,
maar te zien dat zoo'n jorge schilder zich zoo- |
veel zuiverder en voikomei.er gaat uitspreken.
pet ft tl at niet, oen gevoel van «root e blijdschap V !
Dat het andere zoo mooi was. dat wisten we al,
maar dat dit zoo mooi gaat worden, is dat ook
niet wat ?
Naast deze Karsen hangt werk van Veth
een heel blank meKJeFgozicht.
De heer Van der Keilen heeft herhaalde malen
beweerd dat de heer Veth kleurenblind is, een l
uitspraak die dezen recensent in Engeland duur
te staan zou komen, d;';ar zou hij. aangeklaagd '
wegens laster, een aardige schadevergoeding voor
dergelijke uitdrukkingen moeten betalen (men
berinnere zich het proces van Whistler tegen
Rus-kii ). Jan Veth procedeert niet, maar hij geeft
hier andermaal een staaltje van het zwr zuiver
expressieve mooi dat zijn kleurenblinde'' oogen
aanschouwd hebben.
Zeer kna.p is ook het, portret van den heer Tak, J
waaraan een eenvoudige vrouw neer or'oewust den
niet geringou maar wclverdiendon lof toezivamdo;
Of het gelijkt weet ik niet, maar voor mij is dat |
nu zot) ct'ii uicifxe'f.'" l
Toch stel ik liet kli iric portretje van een oude :
dame dat Veth bier nog exposeert, hooger dan i
de twee genoemde doeken.
Met dit ? aneoltja hooft Veth even als Karsen
met zijn bescheiden schihleriji.jo iets r/c///ir<:>i dat
er het zijne toe zou kunnen bijdragen om onze
nazaten een zeer gunstig oordeel te, laion uit- j
spreken over de kutistuiüngon van hen die we
noïouder de jongeren rekenen.
NOS norm ik hierbij de teekeningen van Voer- '
man: paarden cu vee in de weiden bij Hattom.
I long ernstig is bet werk van Vo'rman eu mooi.
De aiiuaiv! met den schimmel was ook rp de
d'edcemmmtsdiappi;. daar behoorde ze tot hut
i/cel weinig goede dat er was. Karsen. Veth eu
Voerman wanneer ik terugderdc aan hdgecu
deze drio hier exposeeron. dan viiul ik dat zeer ;
(/^rnt-lï'cUeiit'l rooi' <!c /OC,'MJ;//N/.
K, 1-'. :
AAXïHKKKMXCiKX s(di iLDKKM' \<r.
(i ir-,! .1 ye f.arroii mei hce'l, bil zijn aKe,',(!.
v-,//,v, ?/,?,/,? ,/,...? /,',.,?,</?- i,-'.-- een 'o-"u>riak -ehuud-ut
over i-(Mi ai! rd aa u l ik i> el i ik <:: dcrv, r r o : il r i :'a !!?- c/c
SO'IJ !? '('H-i ' i II - l' ('II hare r//'.'* >' , /? /,' :|| l!.' l,r/r
Iiieiulo eon\\. M':;T /<?)> i.'orii ;iK t!;r 'T'!;", 'u'yjiiLi1
v\ as ;;i li;i:ir !M'I;';IL ,i:-; o;i\';i: irinl sl'T1:! i^ ';...?;;?
1\vr,'ile u'iii.'i'H' LH-xviM-t. Mi-! l,.-ii:ii-- v;m :;,!;.-n
111,-iük ovi-,- l)ii\i'l. (ir.N tl.'.-.-.'uiit. l)e!.-rroi\ cu
IllU'rrs i i L] /..'llil- \\ 'l i'H'f .:ii:';c' ;i i;1 il \\'-- i>V!T'';c
li-iir. ::. i. :';.:? br-c1,! 'oc!i ?,;ii-j;-.> !.:/,<??:,d, !?:?,,'c:i
a;iu. .M ?!!!!? ;iï.iaiiriük ,l:i:i,':!n ,,il--l.' ],'?]
k-:
ku)isc',i(i>' ui Ki^v:'C'\ i'triik'; ",:i. i v>:U" cv v,-*; vo;>;
\'CrM':ili \a;l 'MU'a M j'^'c l In i1 ';] ia' :-rl; l i .K'l'k II'I--I
\'a:i krd'i'. .."' 'i::ii'i>\a-r m'M-M, ^i' ;!orsi, Jr-
o!ik-iccli1 rciii'iia;; i1 a ici. ^prck; n.
\ au !):'\ii «Oi-,!t o. a. dit karaUrri-l i. kr ?..
c|-cIcvccnl. da' l ij. --tMHi,(!c voor den '>:iic;cr i!rr j-i:; rs
te Jiaard \'aii '. u'ru": iii r. iirf yci:; .ii'rii. \\'aanii ?,!?'
l'C-ic kl:USt VOU'.'S'fH.'lit V','['d Uil' P'AVl'N SCi'l' /Ui ;
ten ('iioiic (Iix'iiicn, 11,'iï. i'-\\i".r vi->:?'.-: , \\ -ia.' kou:!
da!, \a!i(Ka:i: ik herken dicu Kr-ls u.'c'.'' l'ki j.-.1
de in'iil'' 'iVi.olc III.III ill i -?!! i ii:"t /.lill Ir-rk' :?/
ilu i" u'cu Saiüi: wa!.Julilc en /.c,i' i'r'jlcN'i rde: , .1 u
trcir jaar zal men de studie van het autiek ver
laten, met mij /.al de school heengaan/'
Van Ingres eu Delacroix, de persoonlijke vij
anden en woedende tegenstanders iukunstleer, rakelt
Larroumct twee curieuze uitlatingen op, die ^oo
merkwaardig zijn omdat Je twee groote antipoden
daarin eigenlijk juist zoo Jicht, bij elkaar komen.
Irisrres schreef: .Als men het métier wel kent
eu men zeer geleerd heeft de natuur te volgen,
Jan kost, liet ecu schilder liet meeste werk zij u
schilderij in zijn geheel te bedenken, om het ge
heel in /.iju hoofd kluar te hebben eu het dan
met warmte ineens uit te voeren."
En Delacroix zeiflc niet zooveel anjers: Om
artist te zijn moet men voor alles zich overgeven
aan zijn oorspronkelijkheid en Je ingeving wach
ten, die voorkomt, uit, oprechte en persoonr,jkeomotk'.
Maar om J ie emotie wel te vertolken zij u alle
voorbereidende studies, dio door allen in alle
tijden ziju jiairbcvoleu, absoluut nooJig. Er bestaat
geen school of ten minste er is er maar eeu
ciikc.le. Jie van nauwgezet, werken, terwijl men
wacht Oj) Je ingeving."
fa de Frtnikfurl,i'r Zeitii'ii/ wordt, door O. J.
JU'-rbiiiuu een feuilleton gewijd aan Dia /.ul'uiift
r/f r MÏ'iirhrntL'f Jt/hrcsriusx/eUit/if/t'». Kr is namelijk
in Münchcn een partij voor de afschaffing
Jier groote exposities. Do vreemdelingen, zeg
gen zij, worden er zeer begunstigd ten koste
van (h: Müneheners. De vreemde,
vertejeuwoorJisers kunnen doen wat ze willen en veel
Miinehciiivs worden ^ewei^erd. Als een voorname
c-rief worJt 2'euocmd, Jat, Je \cdcrlanJschc com
missaris, de lieer De Il!i:i>. het laatste jaar ecu te
groote inzending van zijn eigen werk had.
Maar na al die klachten opgesomd te hebben,
verklaart, de se' rij ver liet voor dier exposities vet:!
Tooter is dan het legen. De bezwaren /ijn voor
een goed deel klein-burgerlijk. De Duitschc
schilderkunst, kan alleen verder komen door Jeu
strijd niet de beste vreemde kunst, aan te durven.
Er. Jat ceiie juist prediken de talenten van allo
andere naties. Jat alleen hetgeen wortelt in Jeu
aangeboren volksaard d t: keru kan zijn van echte.
kunst. De Münchener inferiiauomlc
fciitoonstellingdi zijn dan een kracht, Tot de ontwikkeling
eener onafhankelijke Duitsche kunst.
Het, is te hopen, dat Fri'/, voii Uiule lid hem
aangeboden piofcssoivuit van Je DirsJcnor .\eaJemie
niet aanneemt. !K' u'rooVsehc Müuehcncr
enloonsteliiniren, waarvan l ij vooral de ziel is, /ouden
met zijn vertrek al te veel lijden.
In Jen AinsterJamsehen Haad is bij het.
bcliauJi \\-\\ ih-r u:eMiccn1 CiicuToo! inu' liet, 'n; rstellcn van
Je A:i!i!iczaal voor dit ]aar afgestemd. \\ i] missen
<!!:\ :;aar de zaal ui Laar tcu';iuwoorJr_':en toestamt
niet. gebruikt kan worden, alle kans deze anjers
niet, vcrwi rpcliikc joeaüteit het. volgende jaar
cvcna!s v rocker \"O(,M' Je si dieii jke feu! oonsl.ellinu'
bi'schikbaar Besteld (e zien. Maar het wordt, dun tod: tijd
Jat. 'ie aa'.l ziel) eens bevn.-le Viiiar tie IVit ]aar
liiksche in '|J \v<'l ^elioaihi: zal \\ordcn. Is Je
Kicinvc Aula m de vacant icinaanden \~aii Je
I'nivervllei! niet. t :? ^ebniikdi : ( l f als men den nieuwen
bijD.iiiw van het KijkMiiUM'iiin. vi'ir die/alen d'
[iniliet in ^'el.innk \\'crden u'oMomen, eens In se^ikliaar
modi! vinden! liet, ?.o'i 'och te g, k wezen wan.
neer de houfdMa.l vc.or H'ittcrdain en Dcti Haag
in de/o moest oiuh-rdoen. cu de l )ri. jaa.'lijk^chc
!ent oonsteilii:t!' er niet kon Jooivaan \\ egcn^ t otaal
gebrek aan gelegenheid.
Keu bli'kU'iiu1 not;-al onnoozelc (laaie uit, San
Fraucisco i.'eel> in een Amei'ikaansel.c krant het
volU'eiiilc i-i''xlt,,l,illi- porti1, t van ecu grri'it artiest :
Ik logeerde vci'l.ihn zomer in I/iüden !,i) ninn
neef -'ames \\ nistlcr ilcu schilder, en ik nmcl
/eu'nv n i!at, hii een \\ oi:de''l!]k }icr>onai;'c is. 11 ij is
totaal een W/r..,//-v '-n doel de koddi^ste cu
woiideilijkste ilir.'.;c". Hij komt. aar. het. outliijl nc-t
een korte /rock, /ijdeu kousen, sdmencu m/r ges
pen i'n de o-tksTe ^oi.rt \an jas^^ ;i ann. Ili) is
!,':?]v.ald e\'i:iiiek. 7:;n hiii^'in ('hels-, M In et het
, \Vitte huis" en i" U'esehildcr l in de mt'i s! ab
;niiiia!ic!c kleup-ii. liet iloef, pijn aan !ict "'IL', maar
neef James vindt het hei l artistiek. .Men zou
uoo',1, :/e:.'u'e'! da! hij ee.i Amevilaan i^. Hij cu al
ziiu kroers zi]it hedcni'iai John iJnlis.
Iiidcrdid. een jaar of f waalf geleden.
CO'ifrac((a'i'tle \\hstlia', \';>h c'k der l\v:;a:f [i'aM'ii zijner
serie 7 a n di l ica.! e \ end : a 'i i ,scli e cl si 11. i el i :' >i
:Jcrdlai [irn'.^a'n zelf Ie drukken. \an acht de/.i r
plaien i:ad hij m>v altijd de hmidcid i-ict uit /.iju
hüiide- laten komcu. en uu kortdiugs zette hij
zieii ,'i.vi hel werk'im hei rc^l eercn de aam ai ])i",e\en
te (reiken. Maar onder dat. afdi'i Lken is hij aan
zijn oude plaien \an/.df v. eer ^aau Vicrkin, mi t
O;id<r de \elc d \\ 'nislied'1:! diHir hei !ic.--t n n r der
r.ekri-iche Musea h'i aan!- -n. pen !;eü','iau. rdc\eer!
de /C.' \f::', ,;/?? Ol.k' n.",:' di. :
Meu \ii.d'. in hei Kiais.-d-ic'i Mi>enn] een
zoo'.'?euaaai.li ;i 'l'i r'air;'.', ei e, iru'ti1'-' vm ecu '"iei:i,aii,
Hel werd ..;) de M'ie'i' -ilol'aiid' r \<air ^ I) 10
\i-i^ kei inderliid. dï.'U'dcn \ niste; diiin--' Jie:i i, a
N>t',
nn.l
llel' Vcrko-ht. Op dil'ns aucti
!i. z'cu er /i" r uu1!:1 /i:u -<(?!; i !i!ei" i ei :i ti'i'inaai
l'dt.' rii:io-,l 'u'lil.-'.i!! iroi.i-ch fel i! V . e M i' l.- cilt ieit
z:,iu ki"i;i.
De lirnia Ani^'er en Ki!li.a"d: !?? l', ruin. \iiei'
rii> is. en !;i: de :'H';U uiniii.n r~ !elr. l Ie v,,;,,..
iJuc.iMc li.'.na'üd ! c n:.ine!'. uivr m:,-r ;v:u: l'.e'.'a,
\-: :'( ! e:e, l/octi Kil';-!;. 11 ,!. a !i d ?? sveri . !:.,'-idl. i! ,th.
l'.'--.'. \ .Hl ];'?':; l, ' i !? il .?':? n :-.\ i ',? ie! : ii-L .'' l'ver'
Lastman, Van LeyJen, Lievens, Matham, Ostade,
Potter, Itembraudt (GS nummers), Rubcu«,
Ruisdael, Sacuredam, Sujrderhoef, Svvauevclt, Teniers,
de Van de Vehles, De Vlieger, Van Vliet. vViiterloo,
Zeeman. Wij hebben toch 111 etsen en giavetren
vroeger heel wat in te brengen gehad!
Op de verkoopiug van schilderijen en teekeningen,
verleden weck door de (irma Roos gehouden, kwa
men twee teekeuiugen voor van Salomou Ruisdael,
kurieus om liun onderwerp; Jorpsgeziditeu
liamelijk in. Lareu en Blcercoiu (Blaricoiu genomen. In
Jie dagen dus was het mooie van Jie streek al
opgemerkt. In ouzen tijd is het, de heer Israëls
Jie al veertig jaar geleden uit Amsterdam in Lareu
kwam werken.
De plaats was hem aanbevolen door Moïlingcr,
Jen vroeg gestorven leerling van Rodofs, Jie het
van uit Utrecht kende. Na hem kwamen er
Neuhuys 011 kever eu .Mauve. Eu op de reputatie van
dezen laatsteu z,:ju er de Amenkaiien gekomen
die hef, Hollandsdie Barbizon dit, jaar, met een
opkomst, van bij elkaar wol tachtig dilettanten eu
schilders, inderdaad mm of meer onuitstaanbaar
maakten.
Een Amerikaansdi schilder die dreigt nog meer
van ziju laudgoiiooteu hierheen te doen komen is
(i. HitdieOL'k, wiens Tulpenveld van de laatste
Amsteiahimsdie Driejanrlijksche men zich nog wel
hevimifi't, en Jie samta uu;t Jen nog meer
bcteekcncmlcu Melchcrs zooveel jaren al in Egmond ge
weest is. Hij heeft, in /v/We/'.» Mn//ri:ine van
November ecu opstel over de schilderachtigheid
van ons land, waarin hij o.a. beweert dat, als de rechte
mau maar komt., er hier nog heel wat nieuws vau
iliian te halen is.
Vitmre (!rüT,ey, de ItaUaansclie enthousiast.,
kunstkooper, en criticus, die geriiimen tijd iu ous
land vertoefd hoeft en in den Haag met, de beste
artisten toen ved heeft, omgegaan, hei ft nu over
de eerste Drii j larlijksdie tentoonstelling die te
Milaan gehouden werd ecu brochure geschreven
waarin de verschillende slroomingeii iu de daar
vertegenwoordigde schilderkunst, uitvocrii; worden
besproken. De titel is /V/w r.^c.v'.:/6,v,J li'(timul?.i
J!,-*.;;/ l V.)i. M,/?o.
Dr. i!o Ie, de bekende kundige en energieke di
recteur van hel Bernjusoho Museum, d;e voor do
aan hem l,oever! rouwde collectie^ zoo enorm vee'
gedaan heeft, geeft, in de rurtidylillii i!,dra: vau
(K-lobur ecu arlikel waarin de aanwas van het
piaddigo crlijuscho lïcjriissuice-.Musenin in de
laatste \ij!'tieu jaar uitvoerig be^ehreven \\drdt.
l'leu vriend \ :in Dr. l>ode, die evenals d.c
lierlijnsehe k i; ns'li.^l or.cus ziin aandacdit niL't, l of, oude
k'.iust beperk', de. Drcsviencr .Mu^euiu-direcleur \\ .
voa Seidlilz, leverde' iu de /';V«.-.V/.>Y//I; .l,i/i, hii,-h r van
^eutembir (aui be~C!ion\\ UIL;' over de thans
ininiddt Is gesloten M iiuc'ienci' -laliresan.sst(-!iung.
//".v/,?-',,/,-'.-? .\'i»'' .!/<.v.'/.v//iy/c vau OeioOcrirceft
eeu studie door i'. Hermai'U over den
sdnlderetser Ma\ Klinker die te Mandien dit jaar
buit.c'.m'ewoou ve(d suec'S behaalde, d'u /.cld/ameiL
faiita>1. die in !i> ! a'gcmci n bij hot. jonge l
Miilschlaul 1 cu'en\\ oordii;' u'''luei aan de orde r-, en \\icub
werk ook onlangs bij ons op de llaagsche
/,\varten- \\ it -l en! oonM d l mi:1, onder on/e zo.i anders
gezilide arlislen, venas.seiiii veel opging ivünklo.
In !)!?' '..'o."//.v//,/// ll'-i't 'J, vin 11 men een ar
tikel van .1. L. \Viiidholz over Jozef isr.icN. Men
gaaf. ook in liuiisddand aan de lloilaiuc-ciie
schilderkuii.st, voorlilureud meer aandacht; wijden.
AAN Ju VAX SLOTKN.
!"\v uitst??.kond geschreven artikel van de vorige
wede laat mij niet met rust en dringt mij de
pon in d;) li.iii,d. om op papier te kuuiien zetten,
wolken indruk het op mij maakte. Niet dien van
e tin o moe iij.'.t! daad. iaat ik u dat bij \oorbaat
ze^sioi!. \VatV Kr '/,< u moed voor i.oodig zij r., om
de Sieinre (ïiii'x de les k- lezen, haar uit de
hoogte te kapittelen, haar modi werkt is uit te
maken voor hans'.vor-io.'i on wederzgi'sohe il
kllooiers en ii-'-'i te IK M'liuldig'M: van miskenning
\iin wart! yerdior.sfcn ! i'aar zou mo<M voor
nocdig ziju! Maar mojiiifiOU'.v, tlat weet gij heter:
go. wci-.t. iftt wol ver vau blaam, lof, gn.ote lof'
uw deel zal zijn, dat rnou zich erin zal verkneu
kelen, te hzon, hoe liiuk een dame <i;e jonge'
pedante iuiJjes eens a faire noemt. d.11 go tal va::
lieden een lettt rkumlig lekkerniitje hebt voorgezet
l waarin ze smullen en grasduinen, on dat g. c i
' haar van uw hoofd gekrenkt z::.l word-'n ;nde;ei
strijd, ouuinii,! als go u moot voelen door oen or.
afzienbare im-niü:e beschermers.
Hoc WCUM hto ik, dat g'.; gelijk bad:! [>;;t er
niocd voor r:ood:u' ware, om d(! joiigo ru'liTjU!* in
onze letterkunde on in orizo jioliiiek tovert, want
vergoot >-iot. d.it ook d-aaiaan een groot gedeelte
! var, hot bcw usio tijd.ciirift is gewijd, aan te
valj Ion; immers dat zou doen vi rouder.stdlon. d:it eer.
s'orke oppositie tegenover u s!o:.d, maar dat i;
helaas nog :iict het g-?val. Xog hebt ue c-on slcvig
steuntje! iu den rug, i;ij, die daar iie pen tor be
strijding opneemt. Ik zie u in ged.uchtcn omringd
door eeii eerewac'if-, die u huldigt on ccriiio.d
bcfooi.t. om d''cii kloeken ainval". eon eortïwacht
van 't g:i!;schi; ijJiiiis;erd(,m vooreerst, on d.an van
loitcr.l'iii tiigoii, (.p wii r grootheid do .\ituifi. (ïirlf
iets ho.otf diirvcu aldir.gcn, oi ovcf wie ze zich
vrooi' k heef: gemaakt, omdat zij niet boter ver
dienden, vorder van do bedachtzan e. verstandige
livdtin. ('do. het r.iou'AC dwaasheid achten, omdat
hot oude bo'i nog niet volkomen onbe\redi; il liet;
van do "iüdivle geloordlioitl. dio iu de verste
verte niei vcn;i'>edr, hoe aditorlijk ze is in ona land:
v.iu nüoii i'i /-"n woord, voor wie gij ki-.stt'.njer uil
lic! vuur hebt gt baal.), waaraan zo zoo innig
grootiui zin ha-aden. i'!n i:i zro vo*", j^, sadniut er dus
co.n.i"/! miiv'd in u\v oj>tr<',!ou te schuilen, anders
zou do verirdii',ii::r van dio kastanjes mij : iet zijn
(,' bn;;:en [uvciiou-n ; uii'iar ook, LM/ woet ook eveu
yocd .T!" ik. dat uw eorewadit iu hoofdz.üak uit
lic,'/ al cru' lal:';1 ir,'-lj"s bostpat, dus oen nitiod. die
d o hunne n-.rlnifr; ei fi-i <:<? 'ii'c^l IIH* jnt-t-i
\ >?:?: ' ^
i'.u hebt 'ji; dan wczor!i;|.; xoo vorluizcnd vcd
to::-1!! <*n Jiv1 '.louwe, riebMr.'.f V l b-t ^ti!,t mi! voor
u. dij b'-bf .'n- i ',n!t die c'':£?nblikl>cn vnu ir.tciis
!0!?o:kui':ii:.r ?:'':.or ge,intakt. di'1 a!:dcri>u eraan
te da:ikoy; hdibo.1' : gij hebt nooit tlat. heerlijke