Historisch Archief 1877-1940
No. 751
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
steenspiegels vervangen door schilderijen, drape
rieën of decoratieve voorwerpen. Verster heeft ons
wel eens dingen laten zien waarin heel mooi uit
gesproken was, hoe zulk een schoorsteenstuk op
gevat en geschilderd kan worden. Daarenboven is
de pein/are van Verster bizonder knap. In onze
eeheele schildersschool weet ik niemand die hem
daarin evenaart. Zoo vinden we op een van de
in Arti geëxposeerde doeken een bruinen pot
waarin lelies staan, deze en de sappig roode bloem
daarbij, zijn meesterlijk geschilderd. Het decora
tieve karakter van Onnes' kunst is minder gemo
tiveerd en daardoor gevaarlijker. Hij moet ook
oppassen niet ordinair van kleur te worden en
vooral minder misbruik van chromaat geel maken,
waarmee men een al te goedkoop effect bereikt.
Jac van Looy is meer artiest dan schilder, 't Is
of hij de materie die Verster zoo volkomen
beheerscht, maar niet de baas kan worden. Van het
motief waarvan hij een mooie teekening op de
etsclub-tentoönaesteld had, geeft hij hier geen ge
lukkig schilderij en ook zijn damesportret, is zwaar
en drabbig. Toch zie ik het duizendmaal liever
dan het oleographische portret van een
procureurgeneraal daar naast.
Als de Josselin de Jong zulk werk gaat leveren
dan zal hij wel veel bestellingen krijgen, maar dan
is hij evenmin een kunstenaar als de eerste de
beste fotograaf.
We willen echter niet spreken over 't werk dat
ons niets zegt, en ook het knappe werk van Witsen
willen we dezen keer voorbijgaan om nos: een
oogenblik stil te staan bij dat van artiesten die naar
?ons idee nu werklijk' behooren tot de schilders die
ons hier iets ,-heloven". Het zijn Roland Holst,
Wally Moes en Lary. Roland Holst heeft een zonnig
groen schilderijtje gestuurd, degelijk van schilde
ring en zeer persoonlijk van zien. Maar de schil
derij waarmee deze artiest op de expositie te
Utrecht zooveel succes had, was toch veel
beter. Vreemd genoeg werd dat verleden jaar
in Arti geweigerd; waarschijnlijk omdat het, hoege
naamd geen kleurverwantschap met de
Hollandsche school verried, alsof liet daarom minder
de aandacht verdiende! Maar ook 't leelijke
jonge eendje had het tnsschen de oude eenden
hard te verantwoorden, omdat zij het onbetamelijk
vonden dat hij er zoo anders uitzag. Wat er nu
van dezen jongen vogel groeien zal, is nog niet
te zeggen, maar hij gelijkt op geen ander en dat
13 een goed besiii. Van iemand als de heer
Kever kan men dat bijvoorbeeld niet zeggen, die
begint zulke knappe Neuhuijsjes te maken, dat de
Engelsche kunstkoopers, die op dit punt weinig
?nauwgezet zijn, in de verzoeking zullen komen
den naam te veranderen.
Minder aangename tonen zitten er wel is waar
in het binnenhuis van Wally Moes, dan in de
intérieurs van Kever, maar die zijn ten minste
niet afgekeken van een ander en als men die
wegdenkt, dan is er veel goeds iia haar schilderij.
Er is gezocht, naar de expressie vau de vlijtig
naaiende meisjes. Sommig ? doen het heel goed
en het geheel zit, ook wat de verdeeling van
licht en donker betreft, zeer aan elkaar. Als
men het gereproduceerd zag in wit en zwart
eouden al deze goede hoedanigheden nog
meer tot hun recht komen. Wij zien in dit
doek een zeer ernstig streven, het behoort, wat
:djn karakter betreft, tot dezelfde kunstrichting van
Veth en Karsen n.l. tot die vau kunst die niet
teweeg wordt gebracht door een aandoening van
buiten maar die de vrucht is van intelligentie en
nadenken, en van een eenigzins wijsgcerig aange
legde natuur. Het is voor de eerste maal aan deze
artieste zoo duidelijk gelukt hare intentie uit te
spreken en daarom meenen we er terecht een
belofte voor de toekomst in te mogen zien. Ver
der behoort het artistieke studietje van Roland
Lary stellig onder het beste der ingezondeue
werken. Nu willen wij alleen no<; de aandacht,
vestigen op Carl Breitenstein's Regen" en op
het schilderijtje van Edzard Koning ; in beide
dingen is te veel goeds dan dat, we ze niet
als bezienswaard zouden vermolden, en dan
moeten we nog dankbaar erkennen dat de
commissie uitstekend voor de plaatsing der goede
schilderijen gezorgd heeft. Deze ontvineeu n.l'
allen de plaats die hun toekwam, natuurlijk moest
het minder «roede werk daaronder lijden, maar men
moet in zoo'n geval kiezen of deden en niet, bang
Zijn OTI veel exposanten tesen zich in het, harnas
te jagen. De commissie zal heel wat, zure gezich
ten op den vernisdag gezien hebben, maar /.ij is
met talent te werk gegaan en we weten dat
dit maar van weinig commissie", getuigd kan
worden.
E. E.
AANTEEKENINGEN SCHILDERKUNST.
Ofschoon hij zoo oud nog niet is, behoorde de
tyd van zijn productie reeds tot een verleden, en
was het al tien jaar sinds de populaire Wilhelm
Busch zijn laatste prentenboek de wereld inzond.
En nu heeft die dolle, bolle, aldervroolijkste maker
van Hans Huckebein, van de Jobsiade, van Die
fromme Helene, Schnippsthörchen enFipps der A ff e
en van zooveel heerlijke paskwillen, eindelijk toch
weer iets gemaakt. Maar de man die meer dan
iemand van zijn tijdgenooten de Duitschers liet
lachen is nu serieus willen zijn. en er is in den
vorm van een droom, E'lunrd* Traiuii, een soort
van filosofische proza-satire op onze samenleving
voor den dag gekomen waar niets in is van de
gezelligheid van zijn vindingrijk knoedelrijm, en
waar, wat nog erger is, zelfs de lustige prentjes aan
ontbreken. Waar moet bet dan naar toe. als de
enkelen die zoo de genade der vroolijkheid hebben,
ons niet eens meer willen laten lachen.
Karsen exposeerde op Arti" o. a. een morgen
in het voorjaar" en een namiddag in het najaar''.
Nu waren bij ongeluk de nummers van die schil
derijtjes verkeerd gehangen, zoodat de critici zich
vergisten, wat nu wel niet erg is. want zooiets
kan den besten gebeuren, maar wat toch vrij
komiek werd, waar een van hen zich lyriesch ging
ontboezemen over de weelderighoid van dien mor
gen, enz., terwijl hij meer bepaald den namiddag
voor had.
De nummers zijn nu verhangen.
In een lijstenwinkel te Amsterdam hangt een
schilderijtje, geteekend II. M. Rond, '91, waar een
schaapherder op staat die treifend veel lijkt op een
bekende ets van Witsen, zóó veel dat, aangezien
het schilderstuk ook op dezelfde grootte is als die
ets, en in vergelijk met de onbekwame schilde
ring, de teekening ervan een soort vastheid ver
toont, de ets waarschgnlijk brutaalweg doorge
trokken en dan opgeverfd is. Maar wat een
industrie, zooiets^
Bij Sampson Low, Marston en Co. te Londen
zal een werk uitkomen over Charles Keene: The
life and letters of the Punch"-artist, door G. S.
Layard, versierd met een portret, 15 groote en
44 kleine illustraties. Zulk een boek over den
grooten zedeteekenaar die in het begin van dit
jaar stierf, en over wien het nog moeilijk is iets
na te slaan, moet velen welkom zijn.
Zooals de dagbladen gemeld hebben, denkt het
Rotterdamsche TooneelgezeHchap van de Vos en
van Korlaar, Van Eedens Don Torribio op te voe
ren. Voor een stuk als dit hangt bizonder veel
af van de monteering. En goede decoraties vooral,
om hier de gewenschte sprookjeskleur te geven,
verwacht men in een Hollandtchen schouwburg
niet te vinder. Nu zal echter, naar ik verneem,
de Haagsche schilder M Bauer, wiens talent in
zulke zaken uniek is, de directie ter zijde staan.
Ik geloof dat daar iets zeer moois van komen
kan.
De Schutters van Sint George, het groote por
tret-stuk van Frans-Hals, dat men op het Stadhuis
te Haarlem vindt, is door den bekwame etser
Charles Koepping, die zulk een inderdaad
respectable plaat naar de Staalmfesters gemaakt heeft,
in koper gebracht, bij Sedelmeijer te Parijs ver
schenen. Er worden 125 proeven van gedrukt, die
door den etser geteekend worden. Daarna wordt
de plaat vernield. De p'ijs van den afdruk is
1000 francs.
Hollandsche kunst in Amerika : Boussod Valadon
in New-York heeft een portret door Rembrandt
van Joris de Coulery. Bij Max Bleiman te
New-York vindt men een schilderij van Israëls:
Op weg naar huis, geëxposeerd, beschreven als :
een vrouwtje dat met een kind op den arm en
een kind aan de hand door een laanlje gaat van
een burenbezoek terugkeerend.
Bij Knoedler & Co. vindt men er een zeer
geroemden Mauve : een meisje dat een koe melkt
die terwijl aan een wilgentak knabbelt, en nog
verschillende werken van dien meester. En be
halve de stukken van de Marissen, Israëls en Mesdag
die men er altijd aantreft, zijn er ook specimens
van Neuhnys, Ter Meulen, en verscheidene van
Kever, die in Amerika tegenwoordig veel opgang
maakt.
De firma C. F. Roos & Co. te Amsterdam ver
koopt den 24sten November eet.e verzameling
moderne schilderijen, uitmakende de collectie I). F.
De catalogus is royaal uitgevoerd op de wijze van
die der collectie-P, maar deze auctie zou overi
gens noodwendig lijden hij verdere vergelijking
met de fameuse van den heer Post. Dit schijnt
dan meer een allegaartje, en de smaak er van
wordt juist niet gelukkig aangegeven door tegen
over het titelblad van den catalogus een fototypio
naar een geparfumeerde jufi'er, bloot van boezem,
door Chaplin. Intusschen vindt men verder veel
belangrijks opgenoemd:
Paneeltjes van Th. Rousseau en C F. Daubigny,
een zeer importante Jozef Israëls, de Ankerdra
gers, en nog een jongemansportretje van hem,
een kazernestuk van Isatic Israëls uit zijn
Haagschen tijd, een Stiand en een Schemering van
Jacob en een Weide van Willem Maris, een
Mauve, drie Alhert Neuhuysen waarvan een vrij
groot, vier van Bakker Korft waaronder blijkbaar
aardige, twee van De Bock, een IJlomrners, een
Segantini, verdere namen nog: de Oyensen, de
Weissenbruchs, Rcchussen, Gabriel Max, Maignan,
Roelofs.
De particuliere kijkdagen zijn 21 en 22 Nov.,
de publieke dag is 2U Nov.
Van het merkwaardige, rijk geïllustreerde werk
over Leonardo da Vinci door Dr. Paul Muller
Walde, is na deel I en II en do eerste helft van
III, die al geruimen tijd uit zijn, niets meer ver
schenen. Op navraag bericht nu de uitgever, dat
de reden van die vertraging ligt in het tijdroovend
werk van het fotografeeren der eenige honderden
bladen uit den beroemden Codex Athtnticun, die in
de Bibliotheca Ambrosiana te Milaan is. Door do
toestemming tot reproduceeren, van de directie
der genoemde bibliotheek verkregen, zal het ver
dere gedeelte dezer uitgaven een schat van bijna
geheel onbekende teekeningen van Leonardo in
reproductie kunnen aanbieden.
Gezien heb ik het nog niet, maar het nieuwe
boek van Walter Crane: Qiaeeti Nummer, or The
Tourney of the Lihj and the Rtifte, met veertig
teekeningen in kleur, is verschenen, (London,
Cassell & Co.)
Van A Vision of Suints door Levds Morris is
(eveneens bij Cassell) een luxe-uitgave uitgekomen
inet ter illustratie, twintig reproducties naar schil
derijen van de oude meesters en naar
hedendaagsche portretten.
Donderdagavond werd in Arti de eerste kunst
beschouwing van teekeningen van de leden der
maatschappij gehouden.
Daarvan zegt mij een bevoegde: Er waren ruim l
zestig stuks, waaronder slechts enkelo
bezienswaardïgen.
De twee anuareilen van lireitner en Witsen i
verreweg het belangrijkst. !
Van Brcituer, cer.e ruime zandvlakte met stoo- j
mende hei-machine.s en werkende mcnschen, en |
op den achtergrond blokken huizenrijen: ecu :
vlotte aquarel met mooie rijpe tonen. j
Van Witsen, een wijd stadsgezicht, knap en !
streng geteekend en mooi volgehouden in de
grijze gamma.
Verder van A. G. A. van Rappard een sulicde
vrij expressieve teekening, en van mej. Kool een l
origineele blij-geilane aquarel.
De volgende kunstbeschouwing van teekonin^cn
der leden zal over een maand gehouden worden
en belooft belangrijker te zullen zjjn.
Was ik een Hollandsche uitgever die graag eens
wat moois wou maken, dan wist ik een goed idee.
Er bestaat van een alleraardigst verhaal van
Hoffmann een zeer goede Hollandsche bewerking
door Jacob van Lennep: Notekraker en Muizen
koning Dat vermakelijke boekje nu, dat voor
kinderen en veel groote menschen een heerlijk
heid is, moest, wellicht een weinigje bijgewerkt,
weer eens royaal uitgegeven worden met
illustratic'n door drie Hollandsche artisten geteekend: door
Bauer, van Looij en Dijsselhof namelijk, door die
drie en geen andere Ik weet zeker dat die den
illustrativen kant van dit dol genoeglijke sprookje
zouden pakken, elk op hunne wijze, en dat er
uit bijeenvoeging van hunne teekeningen een karak
teristiek Iloilandsch Picturebook zou voor den dag
komen, dat, ik weet zoo gauw geen anderen maat
staf, ik heel graag hebben zou.
V.
EEX NIEUW-IJSLANDSCHE NOVELLE 1).
In een Liefderijk Tehuis" maken wij kennis
met een IJslandsohe novelle door de meesterlijke
hand van Gcstur Pulssou geteekend , door de
diepe uenscheiikrmiis van dien dichter en schrijver
met leven bezield.
In het woeste,, als vau de beschaafde wereld
afgesneden I'sland, heeft zieh een nieuwe litte
ratuur baan gebroken, waarvan mannen als
Hallgrimsson, Thórarensen, Thóroddsen en anderen
zich de vertolkers hebben gemaakt. Bedenkt men
hoe omvangrijk en belangwekkend de
Oud-lislandschc letterkunde is, die zich in ontelbare
sagen uit, hoe haar voortbrengselen tot op onze
dagen met het volk voortleven, dan verwondert,
het ons niet, dat ook de jongere dichters en
hcdendaagsche schrijvers bij voorkeur de, lyrische
poëzie beoefenen. Ettelijke jonge inaimcii (ook
vrouwen) echter hebben hun krachten aan de
novelle beproefd en zooals ook de tweede
druk van bovengenoemd werkje getuigt lang
niet- zonder de erkentelijkheid van het publiek te
veroveren. Met een enkel woord stel ik mij voor
een der Nieuw-l Jslandscho novellen bij de lezers
vau dit blad iu te leiden.
De weinige bekendheid met de ITslandsehe, in
zonderheid met de Nieuw-IJslaiidsche laai maakte
dat haar jonaste producten zich tot voor konen tijd
tot, den k'rinïder eilandbewoners beperkten. Ge
lukkig hebben proiVssor Poestion uit Weenen,
dr. l'hilipp Si'hweitzer, frJiiilein Lehmanii-F'ilhés en
Carl K \ichlev door voortreffelijke Duif sche vertalingen
ons het voorrecht sreschonkcn een blik te slaan iu
het leve n,de den k beelden en de sociale toestanden van
het aan Denemarken behooremle eiland. De laatste,
die een studie gemaakt, heeft van de oud- zoowel
als vau de nieuw-l.Islaudsche taal, heeft zijn ver
taling van ren «Liefderijk Tehuis" doen volgen
door ecu reeks belangrijke ophelderingen van den
tekst.
Naast den vader van de Nieuw-Uslandschc
novellen-litteratuur, den begaafden doch helaas
vroeg; gestorven Jonas Jlallsrimssou, noemen wij
als kunstenaars op het gebied vau de/en tak der
lyrische poëzie; in de eerste plaats Thóroddsen en
na hem Jon Borlrifsson, den rcnvoudiifen boer
Jonsson Mvrdal en de begaafde schrijfster Torfuildur
BorsteiusdóUer Hólm, om 1e eindiircn met Gestur
Piilsson, den schrijver van het, voor ons liggende
werkje, eeue persoonlijkheid met wie wij eenigszius
nader kennis willen maken.
l u 18r>;> «rehoren, kwam hij op 10 jariffcn leef
tijd op de hoogere school te Reykjavik, die hij in
1875 na afgeleerd eiud-exameu verliet. Evenals
vele zijner jeitsdige landirrnoot.cn stak hij naar het,
moederland over om te Kopenhagen in de godge
leerdheid te studccren. Xpm'dig echter werd die
studie bijzaak, de beoefening der letterkunde hoofd
zaak. Hij keerde terug naar zijn geboorteland,
werd redakteur van een Uslandseh tijdschrift, en
stak in l S90 naar Amerika over. Ken m Wimiipeg
gevestigde Uslandsche kolonie n.l. verzocht hem
de redaktie van een aldaar verschijnend dagblad
op zieh te willen nemen. Tijdens zijn verblijf
in Kopenhagen gaf hij zijn Liefderijk Tehuis''
uit, een satire, op de zoogenaamde ('hfifli-lijlf,'
Itrneitni-liffi/t: algemeen met den mond beleden, in het
openbaar gepredikt, doch helaas zoo zelden door
het, hart iniresrrveu. Oe critischc geest van IVtlsson
dwong hem als liet ware ook in zijn andere
pennevruehten de wondeplekken in de maatschappij
bloot, te leggen. De hoomnocd en minachting der
rijken tegenover de armen en ongelukkige», het
misbruik dat, cru invloedrijk koopman vau zijn
schatten maakt, om zijn plannen ten koste vau
het geluk zijner natuurgenoot.cn te verwezenlijken,
de verregaande 'evoclloosheid, waarmee de incusch
zijn trouwste huisdieren behandelt, worden in een
reeks zijner bestgesdaagdo novellen gegecscld.
Kunnen wij niet verzwijgen dut Palsson zich hier
en daar aan iet,wat, al tfi pessimistische beschou
wingen overgeeft, des te liever wordt ons de
auteur waar hij niet warmte en ir. lood en toch
zoo sober en cenvoudiir het ongelukkig leven
schetst van dr hoofdpersoon uit de bovengenoemde
novelle, de lieftallige, schoone, beklagenswaardige
Ajina. l u den naam van irodsdu'nst, en fatsoen
zien wij dr hardvochtige Tlinrid en den
herrselizuchlkreu predikant l'ggerl. het levensgeluk -van
tweo irelirvcn verstoren, /ij weten de
licfdelooslieiil te doen zegevieren, het geweten vau den
onbeduidenden .Ion die Anna ontrouw werd, om
dat hij zijn moeder niet durfde weerstaan, iu slaap
te wiegen en door hun iuvlo d en geld de
gcmeente aar, zie!; te onderwerpen. Toen Th umi's
gasten van de bruiloft, van haar zoon Jou met de
dochter van Eirirert. huiswaarts keerden, zagen zij
lioe de bruisende golven liet lijk vau de eens zou
levenslustige Anna aanspoelden. Lit de lijkrede,
dooi' den voorgiuwr der C!iri>t,clijke gemeente
nit;:T:-prokeii, kon Jon den troost putten, dat. hij
door voor een erin olie begrafenis te zorgen, alle
schuld had uitgcwi'-cht,
UIT ONZE OUDE AMSTELSTAD.
Schetsen en Tafereelen be
treffende de geschiedenis der Veste,
het leven en de zeden harer
vroegste bewoners door mr. N. de
Roever, archivaris van Amsterdam
(Derde bundel). Amsterdam. S.
L. vau Looy, 1891.
Een ondeugend congreslid schreef als een zijner
epigrammen:
O Lys, aan uwen stillen oever,
Zat lachend mr. N. de Roever,
En spoelde het archievcustof
Voor u keer van zijn voeten of.
Zij, die het, voorrecht missen den
Amsterdamschen archivaris persoonlijk te kennen, en zich zoo'n
archivaris allicht voorstellen als een uitgedroogd
wezen, een houterige klaas te midden vau onhan
delbare folianten en mulle papieren, zij zullen van
den heer De Roever een zér verkeerden indruk
krijgen, e metsten weten intusscheu wel beter,
de geleerden ook ; eii de navorschers of geschied
schrijvers, die den waardigen opvolger van dr. P.
Scheïtcma op het Amsterdamsche archief hebben
leeren waardeeren als een altijd behulpzamen,
prettigen, nimmer faleiideu gids, zullen als u man ge
tuigen, dat de inhoud van de rijke archieven mr.
de Roever wel in liet hoofd is gevaren, doch dat
het stof der charters en registers geen vat op hem
heeft,
Wilt ge nog andere bewijzen, zoo neem zijn
boekje Van Vrijen en Trouwen" (*) ter hand of
schaf u voor eenige kwartjes de bundeltjes aan,
welke hij doopte Uit onze Amstelstad" eu waar
van het 3>; dezer dagen verscheen. Een dergelijke
aanbeveling schijnt nog niet geheel ounoodig, als
ik bedenk, hoc velen uog een geheel verkeerde
opvatting van den archievenarbeid hebben, of is
het al zoo lang geleden, toen een thans ook nog
altijd jonge archivaris van een ouzer
provii.ciesteden zich bij het gemeentebestu ar van een
provinciale hoofdstad meldde ten einde in aanmer
king te komen voor de aldaar vaceerende betrek
king van archief-chef, maar hem door den burge
meester werd medegedeeld: U is niet de eeuige
sollicitant; voor deze betrekking hebben zich mede
aangeboden twee . . . gepasportecrde sergeanten ?"
Ecu archivaris zou slechts een bewaarder vau de
oude stadspapieren zijn r Het, tijdschrift Oud Hol
land" kan u wat anders leeren. lidocli de brave
Hollander aast liever op de bekende Erausche
boeken met gelen omslag, dan wel, hij stelt zich
tevreden met, de vertaalde romans, welke -zijn
leeaa'ezelscliap of bibliotheekhouder hem biedt. Ter
Gonw's Geschiedenis van Amsterdam" vindt, nau
welijks koopers eu het Amsterdamsche Jaarboekje
voor geschiedenis eu letteren" bleek na zijn vier
den jtuirsang geen levensvatbaarheid te bezitten.
Voelt dan de Amsterdammer niets meer voor de
o-eschiedcuis vau zijn stad V Ik wensch den moe
digen uitgever van den hierboven aangekondigde!!
bundel van harte toe, dat, die vraag ontkennend
kan beantwoord worden, opdat, de heer De Roever
zich ook daardoor voele aangespoord om met de
uitgave van zijne geschiedkundige aanteekeiiingeu,
tot' prettige schetsen eu tafererleii verwerkt, voort
te traan.
Veel vau hetgeen anders ons onbekend of in
zuivcr-wcteuschappelijko werken als droge
rnededeelingeu verborgen zou blijven, wordt, ons nu in
?zeer neiiietUareii vorm aangeboden. Al heul van pas
is in deze dagen van Sequah-reclame het hoofdstuk
over Mur/ilxi'hret'ttiri'rs^ waaronder dan in de eerste
plaats wordt genoemd de oculist Johanues van
Duren, wiens aanplakbillet. vermeldde, dat hij was
..wytbèrocmd, konstrijck ende ervaren". Waar is
zijlis s-elijek te vinden in gantz Nederlaudt, ?" In
het bijzonder belangwekkend voor den Amsterdam
mer, die nog een greintje voelt, voor het, verleden,
waaruit het heden geboren is, zijn wel de merk
waardige mcdedeelinu'en betreffende twee der
voormaliu'e kloosters, dat der bekeerde zusters en dat
der oude nonnen ; curieus zijn »de plichten van
kantoorbedienden iu de zevciitiendcn eeuw", in 't
bijzonder het contract, van dien Jeroniinus
SpongIer, die zijn meester den ,.gantschcn tijdt vau ses
jaren lanck" had te dienen tegen vergoeding ,soo
mond eost ende slacpplaat.se, als wassclieu oude
wringen tsyneu te versorgen ende l.em bovendien
voor loon toe t.egeven, namelijek de eerste drye
jaren de soinine vau twintich rycxdaelders veder
jarr en de resterende drie jaeren de somma van
veertieh rvexdaelders veder jucr. te betalen
jaer]yc\ sondcr meer, ende hem voorts eenen goeden
ende geaffeetionueerdon meester te weseu."
Voor hem wien de ffcschicdcnis van zijn woon
plaats een gesloten boek is. is die stad een nietszeg
gend agglomeraat, van huizen " schreef onlangs
de heer F. Adeina van Schclteiua, voor hem
daareuteiren, die aan de hand zijner vcizameling pren
ten eu kaarten den oorsprong, aanwas, uitleg eu
voortdurende verandering der stad bestudeert, wordt
elke \\andeliim' een ontdekkingstocht, een bron vau
h-crinu' e» sreiioegeu. Zij u fantasie, opgewekt door
de afbeeldingen die zijn atlas verrijken, verleven
digd door lectuur vau boekeu, zooals die van
Wagenaar en ter Gouw, doet, het verleden weer voor
zijn geest, opdoemen..... ^u.fii loi/ititn/ur, de stceneu
spreken maar alleen voor hem, die hun taal
heeft lorren verstaan."
Met Waarnaar en Ter (jouw mogen wij zeker
nog noemen Mr. de Koever, en wij danken hem
reeds meuiu'e bijdrage tot. de geschiedenis van Am
sterdam. Ik wil hartelijk hopen, dat het Amster
damsche publiek even verlangend als ik uitziet,
naar dergelijke bundeltjes ,,schetsen en tafercelen,"
als het, hier aangekondigde.
Naarden, 10 Nov. E. A. Bris.
(*) Haarlem, de Erven F. Bohn. 1S01.
VARIA.
PLASTISCHE KUNST.
In Frankrijk zal eene ..C'aisse des Musées" wor
den gevestigd, een fonds waaruit kunstwerken
voor de nationale verzamelingen zuilen worden aan
gekocht. Hot: fonds zal ook uit deze verzamelingen
gevoed worden; maar stelt zieh namelijk voor,
van de bezoekers der musea, paleizen en monu
menten,'eeneen tree te heften. Vrijgesteld zouden
zijn de Zondag en de Donderdag, de vacantiedag