De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1891 13 december pagina 6

13 december 1891 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

6 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. No. 755 ,-JBter weer in de straat verscheen, blonken zijne «ofaoenen. met ongemeenen glans. ^Na wandelt Nonkel Sus weer als vroeger, drinkt ' ijpa glaasje en smoort zijn pijpje. Tot zelfmoord Jèrtt roorloopig geen plan meer. HEKMAN BOGAEKD. Brussel, December 1890. VOOR DAMES. Mode, ? Hoeden in den schouwburg. Vrvuwenkapsel in de oudheid. Verfvaatvttgdor oogen. Kinder juffrouwen. Brj wandel- en wintertoiletten maakt men met ?bet oog op mogelijke aanstaande koude, reeds dub bele mantels, een jaequette met pélérine van de«eifite stof er over been; beiden hebben dan ook een afzonderlijke kraag, de een glad en smal, de «der hoog. Het garneersel is smal bont, liefst «net een rand pluche of fluweel, ook geheel in dezelfde kleur, afgemaakt. Versiersels die wel eens meer mode geweest ttyn, maw al heel spoedig vervelen, zijn changeant lint en changeant fluweel. Men neemt r, u voor kleederversiering wel cbangeant fluweel, en daarbij «ffen linten in de beide kleuren of in afloopende nuances van de kleuren, zoodat de linten samen «ok dezelfde weeischijngamma vormen. Lint is de favorietversiering niet enkel voor hoe den, maar ook voor kleed'ngstukken, en drie nuances to al heel weinig. Fluweel lint in de kleuren Jtnseisch jprpen, zwart, canaque, prune komt hot best b\j japonnen van beige en grijs, daarentfcgen lichtblauw, bleekrose, zwavelgeel en mauve, 'tó donkere toiletten. Nog steeds heet elegant, Ofcchoon reeds van verleden jaar dateerend, een 'Daar lange niet al te smalle linten, die van ach teren aan den halsnaad bevestigd, onder de armen «teorloopen, |üuh van voren kruisen en weer achter op den rug in een langen s rik eindigen. 'De lint-ceintuurs vervallen in de beide uitersten; «{f hebben of een enkele roset op zijde, of de einden vallen tot op den zoom van het kleed. De franje komt weer een weinig in de mode, vooral als afsluiting voor passement, toch alleen Op dezelfde wijze als men ook wel smalle veeren randjes neemt, en deze staan nog beter. Maar ook hiervo.or gebruikt men lint-plissé; van smal lint maakt men geheele hals-ruches en kleine boa's; men legt lint als soutache op japonnen; Uflt tusschen al de soorten bont die men draagt, asrrakan, loutre en marter, hermelijn, blauw en zilvervop. doet er de kleuren molligheid van uitkomen * De Temps heeft een artikel over de hoeden in de schouwburg, dat niet enkel te Parijs, maar ! ook in Amsterdam, in Paleis, Parkschouwburg, Grand Théatre, Frascati, Plantage schouwburg enz. van toepassing is. In afwachting dat zg politieke emancipatie en gelijkheid der beide seksen tegenover consti tutie en wetboek verkrijgen, veroveren de dames n voor n positieve voorrechten. Vroeger zaten beneden, achter het orkest, de heeren, met het geoorloofd doel te hooren en te zien. Voor de dames waren .de loges, de balcons, dicht bij de kloon en de gasranden, die toilet en schoonheid deden uitkomen. Zij lieten edelmoedig aan de leelijke sekse de benedenste duisternis over. Maar.... in de meeste theaters hebben de dames den toegang veroverd tot de stalles; in de rest is de quaestie hangende. Wie zou zich over de nabuurschap beklagen? Ja, als er de hoeden maar niet waren. Te dien opzichte heeft men in Frankrijk (ook in Brussel en in Amsterdam) versaimd eenige voorzorg te nemen. Bij de overgave heeft het garnizoen geen enkele conditie gemaakt; de dames zyn de vesting binnengetrokken met vliegende pluimen " Het was nog zoo erg niet, zegt de verslaggever, als de mooie hoed, het gebouw van struisvederen op het gebou^v van vlechten, maar stil en onbe wegelijk bleef. De hoed maskeert de helft van het tooiieel. Gjj beproeft te berusten en de moeielijkheid te ontwijken. Als ge naar behoefte het hoofd rechts of links boogt, zoudt ge stukjes van het tooneel kunnen zien. Maar ge hadt vergeten dat de vrouwenhoed bshalve een versperrend gebouw ook een bewegelijke stellage is, bewegelijk als het hoofd dat z\j versiert. De dame volgt wel het spel der arsten, maar vooral, zij praat er over tot hare buur vrouw. De dames hebben dikwijls elkaar wat te zeggen, en zeggen het dan ook. Gij moet dus uw taktiek wijzigen naar de verplaatsingen van den hoed. Gij moet de bewegingen van den vjjand volgen , steeds getergd door het trillend wapperen van eene onbeschaamde struisveer, .die telkens met majesteit komt neer wuiven, als de pluimen van een troonhemel bij eene processie. Ge doet hoofd reks" en .hoofd links" als de loteling bi- de exercitie, on aan het eind van den avond is het genoegen, een intel ligent vermaak te hebben genoten, gemengd met uitputting en stijven nek ..." De schrijver wil, evenals te Bayreuth en te Weenen, aan de dames den hoed verbieden. Il ij hoopt dat de directeuren hem helpen zullen en dat de dames zelf het noodzakelijke ervan zullen inzien. * " * In Belgiëis een kostbaar prachtwerk uitgeko men, L'histoire de la cuif/ure féminiue, door de gravin de Villermont. Het is echter, behalve rijk geïllustreerd, ook uitmuntend geschreven en bevat eene volledige en uitvoerige geschiedenis van het belangrijk element in de geschiedenis der be schaving, het vrouwenkapsel. Mad. de Yillermin.t. volgt het van Eva tot 1830, het is dus eene gcheele geschiedenis der mode in dit opzicht. Wij geven een klein overzicht van een gedeelte. Het begin verliest zich in den nacht der tijdei : de schrijfster gaat dan ook van Eva en Nnomi, de zuster van Tubal-Kaïn, al spoedig over tot <lo jodinnen, wier gekroesde haren" volgens Je pro i'eten in kale hoofden zouden veranderd worden maar die intusschen gouden diademen en gehn-le mitra's met edelgesteenten op het hoofd droegun Van de Egyptische vrouwen kent men de kapjes in vogelvorin en de groote breede vleugelkapper, met voorhoofdversiersels en zijstukken, die zoo goed bij haar type pasten. In Griekenland speelt de sluier een groote rol: de getrouwde vrouw kwam «r alleen onder een neteldoekschen sluier op straat. Men vond er de zware Oostersche versieringen zeker smakeloos, daarentegen deed men veel erger; men verfde zich het haar blauw, (azuur, prune, violet', zeeblauw) en poederde h(t met goud, wit of rooi. In Home was de kapperskunst zeer geëerd; men verfde en krulde en vlocht en bouwde toren hoog, er, daar al het misbruiken van de haren deze deed uitvallen, kwam men al spoedig tot het dragen van pruiken. Ook dit overdreef men ; de pruik van gouden Gallisch haar werd ook gedra gen door wie zelf nog mooi zwart had ; men gaf elkaar pruiken cadeau, en om ze beter te doen passen, schoor men het hoofd kaal of brandde met giftige zalven de haren af. Men droeg ook wel blond Gallisch of Germaansch haar door zijn eigen zwart gemengd. Een tijdlang bracht het Christendom den eenvoud mee ; maar reeds Tertullianus moest ook de Christinnen berispen om haar hooge gebouwen van valsch haar, haar vermillioen, loodwit en parfumerieën, tot onder Constantijn de modes van het Oosten, groote kappen en hoeden van kostbare stoffen, ook het Westen kwamen overstroomen. De Gallische vrouwen staken het haar met spelden op; men heeft die in de graven gevon den. Maar reeds in ouden tijd vergenoegden ook zij zich niet met de kleur; zij poederden het haar met fijngezifte asch en daarmede in harmonie penseelden zij zich de wenkbrauwen met het sap eener vergiftige Schotsche plant, de orphia, en blanketten zich het gelaat met vermillioen en in azijn opgelost krijt. De Frankische vrouwen droegen lange sluiers, lange vlechten, en ronde banden om het haar; dit duurt tot na Karel den Groote en zelfs tot in de twaalfde eeuw. In de tiende vindt men ook een soort monnikskap, en de schoone gravin Matbilde van Toskane komt op een manuscript van het Vatikaan voor met een sluier en een groote goudlakensche puntmuts, geboord met lint (orfrai) eu juweelen. * Volgens het blad the Optici/m zal men binnen kort voor de rechtbank een der geheimen kunnen hooren openbaren, waardoor de oogen van eene elegante vrouw verblindend schoon kunnen ge maakt worden. In eene straat in West End te Londen bestaat een etablissement, dat tot speci aliteit heeft het verfraaien" van damesoogen. Een dame van de groote wereld ging er eenige dagen geleden heen, om verfraaid te worden alvo rens naar eene partij te gaan. De operateur bracht in de oogen een mengsel, waarvan bella donna (het gewone middel) het voornaamste in grediënt was; maar hetzij door onhandig aanbren gen of eene vergissing in het mengsel, de pupillen der oogen van de dame werden zoo uitgezet, dat zij op straat komend, zoo aoed als blind was, on hulpeloos rondwaggelde. Een vriendelijk agent ontmoette haar en bracht haar naar den dokter. Deze wist haar te helpen, maar gaf haar een ernstige waarschuwing, en zorgde dat er een plainte werd ingediend tegen den roekeloozen vergifverkooper. * * Hoe komt het," vraagt een Engelsch blad, dat bij de werkelijke rage die er onder de onbemid delde vrouwen op dit oogenblik is, om verpleegster in hospitalen te worden, er zoo weinig van den zelfden stand zijn, die kinderjnlfroiiw worden. Groote dames zouden daar gaarne welopgevoede vrouwen voor hebben en lint werk is gemakkelijker dan hospitaaldienst. In de aanzienlijke families heelt de kinderjuffrouw haar eigen kinderkamer, een of twee kindernwiden onder zich, uitmuntend voedsel, veel gelegenheid tot wandelen, rijden en buiten zijn, en een salaris van SOU ii 400 gulden 'sjaars. Haar werk is feitelijk om acht uur. als de kinderen slapen, afgeloopen. Een goede kinder juffrouw is zulk een schat, dat wie eenmaal vol doet en met hare positie tevreden is, niet gemak kelijk hare plaats zal verliezen." Velen beschouwen het als vermindering in sociale positie; maar verpleegster in de hospitalen is toch ook zulk gravinnenwerk niet. Natuurlijk zijn de vriendinnen van de vrouw des huizes de hare niet; maar ook de kennissen van den hospitaal dokter zijn niet die van de verpleegsters. * *. * Uit Bazel berichten de JJnaler N'tchrichtcn: De academische senaat had zich verleden week met de principieele vraag bezig te houden, of vrouwen tot het learaarsambt aan de academie zouden worden toegelaten. De juridische faculteit, name lijk had het aanzoek van Mrs. Dr. Kmily Kemper, om privaatdocent o te mogen worden in llnineinsch, Engelsch, Amerikaansck en internationaal recht, onder voorbehoud van ilcze principieele goed keuring, toegestaan. De opinies in de senaat waren verdeeld, en wel onder de vertegenwoordigers van de/elfde facul teiten; eindelijk werd met l!) tegen 10 stemmen besloten, de vraag of de wet zich er tegen ver zette, niet te beantwoorden, maar da toelating van vrouwen voor de school naileelig te verklaren. Alleen het aantal stemmen bewijst ecu vooruit gang bij eene dergelijke uit.-praak ceiiige jaren geleden. * ' * Spraken wij onlangs over rlen (renrigen toestand der buttVtjiiffronwon te iieriijn. ii: Kngeland schij nen zij zich minder afhankelijk t o. gevoelen en meer zelfstandig plei/ier in hnar loven te hebben. Weldra toch zal er een org.um van hnar ver schijnen, The ]S<tr»itii<r* [Um-lrufeil Jam-wil: do ondernemers rekenen ;>ii>ii!r dj bijna honderd duizend schenksters in hot Vore-cnigd Koninkrijk ceu voldoende c!ient<vt<; te /iiik'i; vilden. Het nieuwe tijdschrift zal zoowel onderricht ais amnscn.ent geven, mi'-n beeft zich reeds van d-j hulp van een aantal goode schrijver.-, veraeker-1. l)i:dar de bijdragen in het eerste nummer zal er een /ijn van (icorge Augu-tus Sala. K?e. P. Mars il.' Co'x 3In<leb'.riclii. Tot slot van ons modebericbt van dit seizoen, hopen wij niet onder staande de dames een denkbeeld te geven, wat de Parijsche modisten op het gebied vau dun Lioed voor bal en soiree brengen. Jammer, dat de ll'illandsche dames hot theater-toilet ais geheel overbodig beschouwen; behalve een enkele gun stige uitzondering verschijnen bijna alle dames op concert, in theater of opera iu gewoon wani eltoilct, met een castoren of donkei iluv, celen hoed. In geen enkele stad, waar deze mode (die geen mode is) zoo in zwang is als te Amsterdam; zelfs in den Haag en Rotterdam wordt voor publieke avond-vermakelijkheden meer toilet gemaakt dan hier. Bijna nooit ziet men hier meer de lichte kleine avondhoedjes, bijna mutsjes, waarvan wij de beschrijving hieronder laten volgen. Chapeau An^èle" is een zeer klein capothoedje, bijna geheel plat met een zeer laag rond bolletje; het is gemaakt van zacht rose crêpe de Chine, heel fijn gebouillonneerd, tusschen ieder plooitje een klein rose pareltje; een klein toefje rozen met een weinig gros, alles in dezelfde kleur, vormt het garnituur voor tegen den bol geplaatst met smalle bandjes van tiuweellint. Een aller liefst hoedje, dat zeer elegant is, is de schepping van eene der modisten, welke uitsluitend voor de vreemde hoven werkt. Het vormpje is een rond bolletje zonder rand, van boven plat vierkant, het is gemaakt van crème echte Venise-kant, in gehaald om den bol met smal no. 1/2 faillelint; het bollefje is gemaakt van zeer kleine similidiamantjes, waartusschen kleine crème pareltjes; vóór op den rand een kleine choux van licht mousse fluweel lint, welke eenigszins op het coif fure valt. Dit hoedje wordt zonder brides ge dragen en is ook slechts geschikt voor jonge dames. Hoedjes geheel van pareltjes gemaakt, vooral twee kleuren te zamen, ais crème met zacht rose, ciel pdle met ivoire enz. ziet men in de théatres veel dragen. Een klein fluweel hoedje van Watteau-kleurig fluweel, gegarneerd met crème guipure kant, is eenvoudig doch zeer elegant. Voor bal coiffures worden zeer veel marabout aigrettes, beplakt met poudre argentine of kleine gouden of zilveren lovertjes gebruikt, doch ook bloemen, gebonden in den vorm van Rosa Josepha, vallen voorjonge dames bizonder in den smaak. Het coiffure grecque, wat te Parijs veel gedragen wordt, wordt meestal alleen gegarneerd met een taille lint No. 9 om het coiffure, met kleine toef van het zelfde lint op zij tegen het kapsel. __ Allerlei. Een dwaze inbeelding van den krankzinnigen koning Otto van Beieren wordt in een NewYorksch blad vermeld. Zijn geestcskrankto heeft nu den vorm aangenomen van de inbeelding dat hij een ooievaar is. In een der prachtige appar tementen, die in het kasteel I'ürstenried tot zijn gebruik bestemd zijn. heeft hij met veel zorg en moeite een reusachtig nest gemaakt, waarvan hij ieder stokje en strootje met zijn mond beeft aan gesleept. Op dat nest hurkt hij ongeveer den i heelen dag. met veeren in zijn lang dik haar en in zijn baard gestoken, en als er iemand nadert, kleppert hij als een ooievaar. In Duitschland heeft de rechtbank verklaar,! dat Gicb uns Brod, Ivaiser!1' een schoon gedicht" is en gioote poëtische waarde'1 heeft. De recht bank beslist er, zooals men ziet, over alles. liet gedicht van Florian Over," dat onder dien titel eenige maanden geleden verscheen, heeft den schrijver, een ingenieur, ton aan klacht wegens vergrijp tegen de openbare orde op den hals gehaald, die voor de IVde strafkamer van li»t lamUgerecht te Berlijn behandeld werd. Do .'ïjarige dichter ijvert tegen de invoerrechten op granen en de korenwoekeraars. De aanklagende au toriteit zag in verschillende passages van dit gedicht een vergrijp tegen $ l HO van het wetboek, dat diegenen met stral bedreigt, die op eene voor dm openbaren vrede gevaarlijke wijze verschillende bevo'kingsklassen tegen elkander aanhitst." Het openbaar ministerie stelde voor, de zaak met ge sloten deuren to behandele:;, het gerechtshof sloi'g dit echter af. De beklaagde beweerde dat hij niet de minste bedoeling om opteruien ge had had, hij was alleen door den aandrang bezield, den keizer van hot lijden des volks kennis te geven, liij was streng conservatief en stuud i op den grond van de keizerlijke boodschap." De | plaatsen in het gedicht waartegen men bezwaar l maakte, werden voorgelezen. De schrijver schil- j derde daarin de gevolgen van de revolutie, die l ten Iaat te door eene vermeerdering van den nocJ j des volks kon worden teweeggebracht. De amb- | tenaar hield de aanklacht vol. Volgens hem eischte het gedicht oen strijd tusschen de bc- j zitters en de met-lKv.illen-. Du tendenz, die ] de beklaagde op liet oog had, mocht dezen j ais verdienste aangerekend worden, maar in elk l geval was do opriiiing zoo kras, dat cent; ] boete van f<00 mark en bet onschadelijk mak e-r. | van de hroeh.ires gerechtvaardigd was. ])e ver- | (b'diger, de advocaat \Vronker. pleitte in eer.e j lange rede voor vrij praak. De l>ekla.agde had ZBker het bewustzijn niet gehad, tegen de i wet te zondigen, Men moest diens verzekering i aannemen, dat bij streng conservatief wa-;. waarvoor ook de om-iandigheid spreekt, dat de : bc-klaagde de schrijver is \an do onlangs verschenen brochure JJie Jltfiii«rd:!ict-c. Du beklaagde had alleen willen aantoonen, welke verschrikke'.ijkbcdcu nog hoogere prijzen der levensmiddelen konden ! tewe-'g hrc-ngen; bij streed slechts tegen de icoornwoelccraars en niet tegen de rijken in 't i'.igeniwci!. (Je- w t wijst op ceno opruiing t c. go u \ t-eue gclieele klasse der bevolking, '-n zoo ver zijn wij UoaUiik in DaiNchlaiiil uo;^ niet, dat men | de mironspeculantei: a's een gehoi-le klasse kan liet gerechtshof gat' vrijspraak en liici de i,rib'.'si(ic;r:cmin!; 'Ier brochure: ,,'i'jet o:is brood. ' k;i/,or:'? wüiler op Hef werk van cU-n br-klaagde had zov.di.'i- twijfel dichterlijke naarde'' e-u was ook siccius als een ge-dicht te licschouwci'. Zoowel objectief a's subject iet' ontbraken de feiten, om l i ar'. i:JO van het strafwetboek te vervullen. lli'S, eit,de. Toen Bou'.anger's zaak nog in i bloei was, vond, behalve- talloozc andere' poi'ti'Clten van den ueneraai. ook zijn bronzen buste door d'-n beeldhouwer ('roisy vrij goeden aftrek. Zij kostte ir. don beginne 'lü(>. ook later steeds nog 70 tot 80 francs: meu zou dus denken, dat zij slechts door welgestelde lieden gekocht werd. liet M'.tiijiit echter, dat zelfs arme drommels zulk een eiser brachten, iu d- hoop waarschijnlijk, dat zij het voorgeschoten geld met rijke renUn zou den terug krijgen, wanneer Boulanger tot macht geraakte en de beloofde gouden eeuw zou aanbreken. Thans,na de ineenstorting \ an hunne wenschen, sluipen deze ontnuchterde dwepers de een na den ander naar de bank van leening, om hunne Boulanger-buste te beleenen. In de laatste zes weken zijn, zooals aan de Voss Ztg. uit Parijs geschreven wordt, ongeveer dertig stuks van het kunstwerk bij het hoofdbureau en de filialen van de bank van leening te Parijs verpand. Deze leent daarop 15 fr., want het is goed brons, dat ook gebroken drie franc per kilogram gram waard is, en de buste weegt vijf kilogram. Zoo is de laatste oorkonde van het hoofdstuk Boulanger in de geschiedenis van Frankrijk, een lombardbriefje van 15 francs. Evenals de eerste zwaluw, de laatste aardbei en andere, is ook de zwarte rok een geregelde verschijning als onderwerp van discussie in de Frantche bladen. Hij is nu juist weer op het tapijt gebracht. De roode rok, de blauwe, de purperen, zelfs de wit ttuweelen zijn beurtelings voorgesteld en verworpen geworden. Als reden geeft men op, dat de zwarte rok het symbool is van eene naar gelijkheid strevende" democratie. Dit is echter niet de ware reden; de eenige reden is dezelfde, waarom altoos en ook nu weer het blauw des hemels", en het-bruin der moederaarde" verworpen zijn, namelijk dat de zwarte rok de eenige is dien de dames protegeerer. Geen kleedingstuk toch is zoo goed om als repoussoir te dienen voor de vroolijke klein en en fantastiEche vormen van haar feestgewaad, als juist het kleedingstuk van sombere kleur, onversierde stof en gMjkten vorm. Dat daarenboven een zwarte rok een der goedkiopste kleedingstukken is, draagt zeker nog tot zijn instandhouding bij. In de Uail'i/ Graphie komt een curieus ver haaltje voor. Eenige jaren geleden werd in een romau Pen Olicer verteld van eene dame, die aan aphasia lijdende, niet kon zeggen wie zij was of waar haar eigendommen zich bevonden, en daarom in de ziekenzaal van een werkhuis stierf. terwijl zij rijk was. Iets dergelijks komt nu voor. In het armenhuis te Islirgton is op dit oogenblik eene dame opgenomen, die niet weet wie zij is. Zij was fatsoenlijk gekleed, en wandelde in Up per streef zonder te weten waar zij heenging of \andaau kwam. Zij zegt dat zij in Tottenham en Hackney gewoond heeft; dat haar man 's mor gens uitging, zooals andere heeren." Lctterkiindincit slechte ech<geno,.ten." B j dea enormen, voortdurend aanwasseriden, stioom vaa dames auteurs i.s het zeker riooilig, hier even te zeggen dat de beide woorden van dit opschrift een maunelijk-mecrvoiul beteekenen. Mr. Andrew Lang beeft n.l. naar aanleiding van het leven van mrs Carlyle in jMngmnn'n Mayozine de volgende aar dige opmerking gemaakt over het feit, dat schrij vers gewoonlijk slechte echtgenooton zijn: Huwe lijken vaa letterkundigen zijn in den regel bui tengewoon ongelukkig geweest. De reden daarvoor is, dat schrijvers niet alleen zeer, zeer ijdel zijn, en prikkelbaar, en als alle kunstenaars geheel door hun wvrlc worden ingenomen, neen. de hoofdoor zaak van de ellende is waarschijnlijk, dat zij te hum hunnen arbeid verrichten. Ingenieurs bijv. en oilicieren en dokters en advocaten en de meeste mannen werken buitenshuis. Huiselijke zorgen om trent meiden, kinderen, slagers, naaisters, enz. kunnen hen riet bereiken, als ze met hun werk zijn. Miar mevrouw de auteur komt wel eens plot seling bij het genie binnenvliegen met een oi ander ijselijk verhaal van bakkcrsbedrojr, en het genie, (lat zijn hoofd vol had van allerlei moois, wordt aan faiel geroepen en moet luisteren naar het gebabbel van vrouwlief. Wat wonder, dat hij, als er toevallig een examen volgt omtrent den inhoud van het gebabbel, oen ellendig figuur maakt: l lij heeft niet geluisterd" en moet boeten voor die misdaad. Werkelijk, als Carlyle zijn w-'rkkamer een paar huizen van zijn woning at bad geha'l, zouden meneer en mevrouw Carlyle het beter samen heb ben kunnen vinden. Jonge dames, die letterkun digen gaan trouwen, mogen dat wel bedenken en jonge heeren ook. die met schrijfsters in bet hu welijk treden, laten ze buitenshuis aan het werk gaan, of ze moeten al heel zeker zijn van hun humeur en digestie. Huisindustrie is misschien wel mooi voor den werkman, maar bij geestelijken arbeid is ze niet zoo geschikt, of het genie moöst slechts in zeer bescheiden mate aan prikkelbaar heid lijden." Reclames 4-0 cents per regel. Magazijn Keizershof", Groofe sorteering STOFFEN, Sorties, Kch&rpi-s, lïuclie.--, Handschoenen en Kousen voor Bals en Soirees. S C I! A D K & O L D E X K O T T. Dr. JAEWEIl's Orig. Norm. Wolartiketoii, K. F UE.USCHLE-BENGER, K:itrars>tra«t 157, Amsterdam. Eenige sp^ciaUteit. in deze artikelen in Nederland Zilveren Werluui O58. en Horloges. Nouveautés. Weinaehisgesehenken. root Eirennes. sortecring, Billijke prijzei:.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl