Historisch Archief 1877-1940
IA'
No. 758
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
Iets nieuws op het gebied der ceramiek. Dit
Parjjs wordt 7an 20 dezer geschreven: De
bezoe-kers van de wereldtentoonstelling van 1889 her
inneren zich, in de Fransche afieeling der
? ceramiek eene collectie vazen van gevlamd
koperrood porcelein, deels met verguldsel in het
vuur, deels met email, zilver-cloisonnéof
zilver. «raveersel bewonderd te hebben. Het Grand
Depot" der Rue Drouot ontving voor den vooruit
gang der chemie, welke deze wederuitvinding van
? een verloren kunst der oude Chineezen tot stand
bracht, eene eerste onderscheiding. Jammer genoeg
waren de pryzen van deze gevlamde geschilderde
? «mails en Rouges de Chine" alleen voor
mülionairs bereikbaar. De electriciteit heeft
sedert dien tyd ook bier tot uitwerking ge
had, het kunstgenot algemeener te maken; zij
heeft een procédémogelyk gemaakt, dat de
vervaardiging gemakkelijker maakte en minder
gevaarlek. De vazen worden ruw beschil
derd, daarna echter nog niet gebakken",
maar eerst in een dampoven gezet, waarin het
oxydeeringswerk afloopt, dat aan dit porcelein
zijtt. eigenaardige gevlamde tinten verleent. Hierop
?ontvangt de geschilderde decoratie door een
galvanisch bad den zilver-nederelag en nu eerst
wordt het stuk bewerkt, nauwkeurig gebakken,
-om stevigheid, glans en levendigheid van het
kleurenspel te verkrijgen, opdat ciseleurs en gra
veurs het werk voltooien kunnen. Deze nieuwe
soort vaatwerk biedt dus eene zeer innige
vereepigiog van porcelein en zilver en vindt in de
elegante wereld levendigen bijval, toch mag
het zilrernederslag. om te bevallen, noch te breed
-aangebracht zjjn, omdat het anders de werking
van het porcelein onderdrukt, noch relief vormen;
'iet is tot smaakvol uitgespaarde, deels matte, deels
schitterende of filigraanachtige inlegsels beperkt.
«Ook medaillons en opschriften kunnen door dit
.procédéin zilver duurzaam op het porcelein ge
bracht worden.
Esn geschiedschryoer der moderne muziek. Aan
-de Frankforter wordt geschreven: Do oudste
Wagneriaan onder de Parijsche critici, de bekende
Adoiphe Jullien, heeft het oogenblik van den
definitie ren triomf van Lohengrin waargenomen,
?om een terugblik ep zjjrje werkzaamheid te slaan,
waarop hy niet zonder reden trotsch is. Hij heeft
uit zijne critische artikelen eene keus gedaan en
?de belangrpste daarvan in een boekdeel
vereenigd, dat door de Librairie de l'Art prachtig
uitgegeven is. Hij had, wanneer h\j geestig
had willen zijn, dit boek de twaalf apostelen
?der moderne muziek" kunnen noemen, want
tot dit getal bepaalt zich da door hem streng
gedane keus. De namen daarvan zijn volgens den
?ouderdom gerangschikt. Bsrlioz (1803),
Schumann (1810), Tnomas (1811), Wagner (1813),
Verdi (1814), ounod (1818), Lalo (1823), R^yar
-?1823), Brahms (1833). Saint-Saëns (1835), Bizet
<1888), Massenet (1842). Er zelfs wordt onder dit
twaalftal een door Jullien als Judas beschouwd, na
melijk de eerwaardige directeur van het
conservatoire te Parijs, Ambroise Thomas. Wat er in
Mignon en Hamlet goeds is, moet Tooiras den
jangeren Gowood afgeluisterd hebben en in de
Frangoise de Rimini vindt zelfs de g'ootsche
proloog in de hel in Jullien's oogen geen genade.
Dat is wel streng, maar niet rechtvaardig. Ook
Verdi's Aïda komt er al te slecht af, Jullien's
Wagnerianisme heeft hem hier parten gespseld.
Het onvergeefelijkst echter is Julien's onbillijk
oordeel over Carmen, waarin hij niets dan con
cessies aan den ouden stijl der opéra-comique ziet,
en die daarom uit den booze is. Het derde bedrijl
veroordeelt hij geheel, ofschoon zich daarin toch het
mooie kaart-terzet met het sombere voorgevoel
van Carmen bevindt, dat zelfs Wagner als de
parel der partituur he.jft geroimd. Hoogst opmer
kelijk voo^en Franschmvn en Wagnsriaanis daar
entegen de warmte, waarmede Jullien voor Brahms
opkomt. Tot nog toe hebb3n de Franschea het
weinige, dat zij van Brahms te hooren gekregen
hebben, zeer onverschillig opgenomen. Het
Conservatoire heeft wel de tweede en vierde
sytnphonie gegeven, maar noch Colonne, noch Lamou
reux hebben het voorbeeld nagevolgd. En in
Duitschland is Brabms door Wagner zelf en nog
meer door diens aanhangers met eene moeielijk te
begrijpen woede geminacht, waarin hun trouwens de
aanhangers van Brahms niets schuldig blgven. Jullien
zegt met volkomen racht; De rivaliteit waarin
men Wagner en Brahms beproefd heeft tegenover
elkander te plaatsen', is, volgens mijne meening,
volkomen dwaas, daar zy beiden zeer verschil
lende gebieden beheerschen en elkander niet
kunnen benadeelen." Het werk van Jullien, dat
den titel draagt: Musiciens d'aujourd'hui, is
met een collectief portret der twaalf componisten
en met 32 autographen versierd. Juist van Brahms
is een der mooiste proeven afuomstig, die waarschijn
lijk hier voor de eerste maal gedrukt verschijnt.
Brahms schrijft daarin aan eene pianiste ?. Wanneer
mijne klavierstukken het geluk hebben, u te beval
len, dan is dat al wat ik wenschen kan. Ik ben niet
genoeg Philister" om door kleine wenscben u uit
uw humeur te brengen; en gun my dus het ge
not, ru\j op een concert door uwe voor.lracht te
laten verrassen." Interessant, miar allicht minder
oprecht, is ook het volgende postscriptum van
Massenet aan eene dame, bij wie aan huis ge
musiceerd wordt: Een enkel verwijt! Waarom
laat u weer muziek van mij opvoeren? U weet
toch, welk genoegen het m;j doet, deze onder
scheiding te mogen ontberen!"
De oorsprong van de schijn', Müllerin" Te
Berlijn is voor eenige dagen, in den ouderdom
van 92 jaar, Mevrouw Hedwig von Olfers, gebo
ren von Stagemann, die tot mode! voor de schone
Müllerin" gestrekt heeft, gestorven. O rer het ont
staan der Müllerlieder" bericht Max
Fried'aidere Supplement tot de critische uitgave van
Schuberts werken (Leipzig, Edition Peters) het
volgende : In het huis van den geheimen staatsraad
von S'agemann in Berlijn had zich om de vrouw
des huizes en de jeugdige dochter een kring van
talenten en beroemdheden gevormd, die elkander
dichterlijke prijsvragen opgaven. Tot hen behoorde
de nauwelijks twee-en-twintigjarige snel beroemd
geworden Wilhelm Muller. Men. koos eens het
thema Rose, die Müllerin" waarschijnlijk denkende
aan la bella Mtlinara, de veelgeliefde opera
van Paësiello, en gaf daarmede aan den dichter
kring een sport van dramatisch schema, met een
reeks van liederen in te vullen. Rose, de mooie
molenaarsdochter, wordt door den molenaar,
den tuinmansknecht en den jiger bemind; van
een lichtzinnig, vroolyk gemoed, geeft zij den
jager de voorkeur, niet zonder den molenaar be
gunstigd en tot hoop aangespoord te hebben. De
rollen werden nu in den kring verdeeld. De
geestvolle dochter des huizee, die inet een geluk
kig, dichterlijk talent begaafd was, nam de mole
naarsdochter op zich. Wilhelm Muller moest
wegens zy'n naam den molenaar voorstellen en
Wilhelm Henzel, later de echtgenoot van Fanny
Mendelssohn-Bartholdy, den jager; andere minder
beduidende rollen werden onder de anderen ver
deeld. Da juiste betrekking tusschen hen beiden
was vooraf aangegeven. Het spel vond grooten
bijval en de musicus, die alles samenvoegde, was
Ludwig Berger, het muzikale lid van de kring.
Deae schijnt het talent van Wilhelm Muller wel
bemerkt te hebben. Hjj verzocht hem de liederen
van den inolenaarsjongen, die gereed waren, te
vereenigen met eenige verbindende gedichten om
daardoor een samenhangend geheel te verkrijgen.
De dichter was bereid en gewillig, en zoo werd
Berger de aanleiding, dat Muller het thema in
zooveel variaties bewerkte, dat er later een geheel
liederboek uit ontstond.
Die eerste vorm der MlUIerlieder" is nu tege
lijk met de gedichten van Hedwig (Frau v. Olfers)
en der overige leden van den dichterkring kort
geleden gevonden, en een klein werkje erover zou
kunnen verschijnen zoodra er belangstelling voor
gewaarborgd was. Franz Schubert, door wiens
melodieën de Müllorlieder" eerst in de hoogste
kunstsfeer opgenomen werden, heeft den dichter
der liederen niet parsoonlijk gekend.
De bekende pianiste Mad. Carenno is getrouwd
met den pianist Eugène d'Albert. Mad. Carenno
is reeds tweemaal gehuwd geweest, het laatst
met den violist Sauret; d'Albert is ook reeds
weduwnaar.
Een nieuwe reuzenverrekijker. Door den be
kenden opticus Alvan Clark in Amerika is
thans, zooals aan de Tagl. Bundschau geschreven
wordt, een verrekijker met lenzen van veer
tig duim onder handen genomen, en het werk
vordert zoo snel, dat het reeds op de wereldten
toonstelling te Chicago 1892 zal tentoongesteld
worden. Het zal daar niet alleen waarschijnlijk
het duurste, maar ook tegelijk het merkwaardigste
voorwerp der tentoonstelling uitmaken. Deze
reuzen-verrekijker is voor een observatorium be
stemd, dat op den top van de Wilsonspiek in
Californiëzal worden opgericht. Het glas van
he^ objectief alleen kost volgens eene
mededeeling van professor Hough bijna een kwart
millio^n mark, hat overige van het toestel met in
begrip van het transport waarschijnlijk even
eooveel, en de kosten van den grooten koepel waar
onder de refractor opgesteld wordt, z\jn op nog
120,000 mark geschat.
Wetenschap.
DE BEREIDING VAN ALUMINIUM.
Het zilverkleurige, lichte metaal, dat in den
laatsten tijd weder veel gezien en genoemd wordt,
behoort tot de veroveringen der eeuw. Want eerst
in 1827 gelukte het aan Wöhler het metaal af
te zonderen uit de klei-aarde, wier samen gestel
den aard Lavoisier reeds had vermoed, doch welke
noch Davy noch Osrstedt hadden kunnen splitsen.
Eerst na 1850 slaagde Déville er in aluminium
in het groot te bereiden, en de methode zóó te
verbeteren, dat de pry's tot 60 gulden het kilo
gram daalde, en het is eerst van de allerlaatste
jaren, dat metallurgische processen zjjn uitgedacht,
welke het mogelijk maken het metaal en zijn
legeeringen tot zulk een prijs te bereiden, dat de
algemeen e toepassing voor de technische doel*
einden, waarvoor zy geschikt zijn, kan geschieden.
Wel is reeds uitgekomen, dat de verwachtingen
van Déville niet allen vervuld zullen worden, want
voor verscheidene gewenschte toepassingen blijkt
het metaal niet geschikt te wezen, doch er blij
ven nog zeer veel gevallen over, waarin het
aluminium zelf en zyn legeeringen met groot voor
deel andere materialen vervangen kunnen.
De methode van Déville is een zuiver schei
kundige. Het natuurprodukt, de kleiaarde, wordt
vermengd met kool, olie en keukenzout, vervol
gens sterk gegloeid, en door deze gloeiende massa
heen laat men een stroom chloorgas strijken.
Onder den dubbelen invloed van koolstof en
chloor verliest de kleiaarde, die een verbinding
is van aluminium en zuurstof, dit laatste element,
en neemt daarentegen chloor op. Het gevormde
chloor-aluminium vereenigt zich met het keuken
zout tot een vluchtige dubbelverbinding, en
deze laatste stof, chlooralumtnium-chloornatrium,
is het uitgangspunt voer de eigenlijke bereiding
van het metaal. Want zij wordt ia een smelt*
kroes samengebracht met metallisch natrium en
blootgesteld aan verhitting Alsdan onttrekt na
trium chloor aan het chlooraluminium, en het
metaal aluminium zondert zich af en smelt tot
n massa samen.
Deze metallurgie is vrij wat samengestelder
dan die van ijzer, waarbij aan het yzeroxyde de
zuurstof eenvoudig onttrokken wordt door kool*
oxyde, doch dit zelfde middel is niet in staat om
uit de kleiaarde de zuurstof weg te nemen.
Bunsen toonde in 1852, dat gesmolten chloora
luminium door den ga'vanischen stroom ontleed
wordt, en was met deze splitsing de eerste, die
de electrolytische metallurgie van het aluminium
mogelyk maakte. Verscheidene modificaties van
deze methode werden voorgesteld en uitgevoerd.
Een der laatste is die van Minet. Volgens dezen
brengt men in een grooten smeltkroes een
dubbelzout van aliiminiumfluoried en fluornatrium,
geSGHAAKSPEL. 3** Jaargang. Redacteur RTJD. J. LOMAN, Mira Lodge, Deronda Road, Herne HUI, Londen. S. E. Verzoeke alle mededeelingen deze rubriek betreffende, aan nevensgaand adres te richten.
Het adres van den redacteur
is van af heden tot 15 Jan.: Van
Baerlestraat 12, Amsterdam.
:NO. lis.
Zwart 8 stukken.
ah cd e fgh
Wit 8 stukken. Wit geeft in 3 zetten mat.
CORRESPONDENTIE.
V, M. C. te A. Houden ons voor geregelde
clubberichten zeer aanbevolen.
L. A. N. te R. In No. HO volgt op l Lhl:, Pg8:l
H. J. den H. te A. Wat u voorstelt was onze
be?ctoeling. Er wordt geloot om de kleur.
X. te A. Gaarne ontvangen wij een der couranten.
Dank voor vriendelijke bemoeiingen.
A. v. E. te Z. Bij goed spel moet zwart winnen.
Na 30?Df2 f heeft wit geen kans meer.
G F. V. te H. Aan verdoek zullen wij trachten te
voldoen. De zetten kunnen op n briefkaart
verzouden worden.
Zondag 24 Jan. a. s. zal in deze rubriek de eerste
Ned. Ourrespondentie-wedstrgd geopend worden.
Alle Ned. schakers hebben 't recht hieraan deel
t- nemen.
Ieder deelnemer moet vóór 24 Jan. de som van
? 2 bij Dr. A. J. A. Prange, A 174 Oude Gracht te
Utrecht, deponeeren, welke som wordt terunbetaald
zoodra een deelnemer al zijn partijen behoorlijk heeft
ten einde gevoerd. Trekt een speler zich voor 't
einde van den strjjd terug, dan wordt 't door hem
gestorte bedrag uitgekeerd aan dengene die de meeste
winstpunten in de groep behaalt, bij wijze van ver
goeding voor frankeei kosten.
Een inzet wordt niet verlangd.
De deelnemers worden zooveel mogelijk in groepen
van vijf of drie spelers verdeeld, die allen met el
kaar een partij moeten spelen. Ia een groep van vijf
ep«elt dus ieder 4 en in een groep van drie, ieder
2 partijen.
t Beent van den voorzet wordt gelijk verdeeld.
Zij die aan deu eersten Ned. corresp. wedstrijd
wenschen mee te doen, moeten vóór Woensdag 13
Januari den redacteur (zie bovenstaand adres) hier
van in kennis stellen. Latere aanmeldingen komen
niet in aanmerking. Voor de classificatie is 't noodig
de aanmeldingen van een partij te doen vergezeld
?gaan. De groepeering der spelers en de verdeeling
der kleuren worden in 't Weekblad van 17 Jan,
?bekend gemaakt.
AUe eerste zetten der witten moeten voor
Maandagmiddernacht 18 Jan. verzonden worden aan: Rud.
J. Loman, Mira Lodge, Deronda Eoad, Herne Hill
London S. E. De zetten kunnen steeds per briefkaart
verzonden worden. De vorm, waarin dit nioet geschie
den, maken wij tegeljjk met de groepeering bekend.
De eerste zetten van wit in alle partijen verschijnen
in 't Weekblad van 24 Jan.
Alle eerste zetten der zwarten moeten vc&r Dins
dag 26 Jan. nan den Redacteur verzonden worden,
om Zondag 81 Jan. te verschijnen. Op deze
wijze wordt de strijd tot 't einde toe voortgezet. De
hoofdpiijs, door de uitgevers uitgeloofd, bestaat uit
eene verzameling van 30 etsen van W. Steelink, ge
titeld: Oude Kunst in Nederland", prijs in den han
del / 90. Dit kostbare praehtwerk zal als prijs dienen
voor de mooiste en tevens meest correct gespeelde
partij. De beoordeeling hiervan zal aan drie deskun
digen worden opgedragen, waartoe o. a. de welbekende
schaker C. Kockelkorn te Keulen zal behooren.
De andere prj's der uitgev* rs bestaat in twintig
teekeningen van Job. Braakensiek metbijbehoorende
prachtmapi e. Deze prijs is bestemd voor de schit
terendate combinatie. De winner van den hoofdprijs
wordt natuurlijk hors de concours" beschouwd.
Dft deelnemers moeten bij hun aangifte vermelden
of zij twee of vier partijen wenschen te spelen. Men
verlieze echter niet uit 't oog dat in een groep van
5 spelers de kans pp een prijs veel grooter is dan
in een groep van drie.
De volgende heeren hebben zich tot op heden
(30 Dec) aangegeven.
Abas (4), den Hertog (4), Meiners, Maykels, v. d.
Meulen, Muntjewerff (4j en Reeders te Amsterdam;
Brandsma, Peet (4) en Vunrmans (4) te Hilversum:
Hoes, Rotterdam; Heemskerk (4), 's Hage; dr. Prange
(2), utrecht; Cicolini (4). Arnhem; Elzas (2), Zutfan;
Vink (4), Dordrecht; Lohmann (i), IJmuiden; Van
Eelde (4), Zwolle; Van Ham (4), Gorredjjk; Steegstra
(4), Druten; Speet en Severijn, Breda en Kapteijn,
Londen.
UIT DE SCHAAKWERELD.
Uit Arnhem schrijft men on v. 't Bezoek van den
bondssecretaris heeft veel bijgedragen de belangstel
ling in 't schaken in Arnhem te doen toenemen.
't Ledental der club is daardoor' van 12 tot 20 ge
stegen, waarschijnlijk zullen a'le leden tot den Ned.
bond toetreden.''
Indien de N.-Holl. reis van dr. Prange met even
veel succes bekroond wordt, dan kan men 't jaar
1892 onbezorgd te gemoet zien 1891 is voor den Ned.
bond en voor de Ned. schaakkunst in 't algemeen
een jaar van verbazenden vooruitgang geweest; maar....
wij zijn er nog niet!
Volgens de laatste berichten zal de groote match
te Havana 28 Dec. een aanvang nemen.
Tschigorin vertoefde op zijn reis van Petersburg
naar Havana eenigen tijd te Parijs, alwaar bij met
geestdrift werd ontvangen. De Cerclej" richtte een
feestmaal ter zijner eere aan. Na tafel speelde hij
een prachtig Evansgambiet met den president vanden
Cercle." Wij hopen spoedig ruimte voor deze partij
te vinden; niemand zal bij 't naspelen bemerken dat
zij na 't gebruik van wijn en champagne gespeeld
werd.
De British Chess Club te Londen speelde dezer
dagen met de club te Liverpool twee partijen per
telephoon. Liverpool won een partij en de andere
werd remise.
Amos Burn en Rev. Owen waren de aanvoerders
voor de Liverpool Chess Club.''
Gunsberg ligt sinds eenige dagen rast hevige long
ontsteking te bed. Zijn toestand was Maandag jl. zeer
bedenkelijk.
't Nat. tournooi der British Chess Association" zal
in Jan. a. s. te Londen gehouden worden. Alle Eng.
meesters en ook Em. Lasker, die zich te Londen als
schaker gevestigd heeft, zullen aan dezen wedstrijd
deelnemen.
De volgende twee model-correspondentiepartijen
kunnen als een uitstekende voorstudie dienen voor
den a. s. Ned correspondentiewedstryd.
SPAANSCHE PARTIJ.
Wit.
Generaal Hervé.
(Parvjs).
l e4 e5
2 Pf3 Pc6
3 Lb5 Pf6
4 0?0 Pe4:
5 d4 a6
Uitvoerig in de Si-hach
Zeitung van'82 door prof.
Berger geanalyseerd, die
als beste antwoord 6Ld3
aanraadt, von Bardeleben
geeft deze verdediging
de voorkeur boven 5?Le7
6 Lc6: dcö:
7 De2 Lf5
Wij houden voor even
goed 7?f5 8 Tel (8Pe5:
Dd4: 9 Lf4, Le610Tdl,
Dc5 11 Dh5 f, g6 12
Pg6:, Lf7 en wint) 8
Df6 9 de5: (9 Pe5:, dan
9?Le7 en O 0) Df7 10
Pg5, Pg5: 11 Lg5:, Le6
gevolgd 3oor Lc5 en O O
met gelijk spel.
8 Tdl
Winawer speelde tegen
Zukertort in 1883 op 't
congres te Londen 8 g4,
Lg6, 9 h4 enz. waarop
Berger 9-f6110h5,Dd7!
laat volgen. Von Barde
leben raadt 8 Pc3 als de
meest solide voortzetting
aan. Na 8 g4, Lg6 9 h4
kan zwart ook aanstonds
Dd7! spelen. Bijv. aldus:
9-Dd7 10Pe5:,Dd4: 11
Pf3, Dd7 12 Ph2 (12 Pg5,
De7 13 Tel, O-O?O 14
Pe4:, De4: 15 De4: Le4:
en zw. staatbeter) O?O?O
13 h5, Ld614hg6:.hg6:
15 De4:, Th2: gevolgd
door TdhS met een mooie
positie.
8 ... Le7
Meestal apeelt men hier
DfG 9 Pe5: (9 de5; dan
De6 10 Pd4,Dg611Pf5:,
Df5: 12 Td4, Pc5enLe7
benevens 0?0 met=spel)
O- O - O 10 g4, Lg6 11 f4,
Ld6 12Pg6:(12f5?,Le5:
13 deS:, 'i'dl: t 14 Ddl
(De5: enz } hg6: 13 De4:,
Th4 14 g5, Dg5: t enz.
en wij prefereeren zwart.
Zwart.
P. de Balaschoff.
9 Pe5:
10 Le3
11 c3
12 Pd3
13 Pd2
14 Pfl
15 Dd2
16 Tel
Pd6
0?0
f6
Pf7
Ld6
Dd7
Tae8
Ld3:l
Beter was 38 g3, föen
39 h4.
38 .... f5
39 gf5: gfö;
40 Kg3 Td3
41 Kh4 Kf6
f4 42 Lf4-., Th3: f
(Pf4: 43 Tf2, Th3: t 44
Kg4 =) 43 Kg41, h5 f
GIUOCO PIANO.
44 Kf5, Tf3 45 Te4,
Tf4: f en wint. De zet
in den tekst voert ech
ter sneller tot 't doel.
42 Ld2 14
43 Kg4 Tg3f
44 Kh4 Kf
Wit abandonneert.
Zeer juist aangebracht.
Zwart ontdoet zich hier
door op handige wijze
van zijn dubbel -pion en
verkrijgt spoedig de beste
positie.
17 Dd3: c5!
18 Tadl
Op 18 dc5: volgt na
tuurlijk Lh2: f en wint
de Koningin.
18 .... Cd4:
19 Dd4: Df5
20 Dh4?
Een compromitteerende
zet. 't Beste was 20 Pg3,
Lg3, 21 hg3, Td8, 22 Pf4=
20 .... Te4I
Trektonmiddellijk partij
van den voorgaanden
zwakken zet.
21 Pg3?
Beter was 21 DhS,
Dh3: 22 gh3: en Pg3.
21 .... Dl'fct'.
Deze aardige zet ver
zekert de wirist der partij.
22 Lf2:
23 h3
24 Pf5
25 Pd6:
26 Lg3
27 Lh2
23 'Ie8 f
29 Ted8
30 Td8-d7
31 Te7:
32 Kf2
33 Td3
34 Lf4
35 Le3
36 Td2
37 Te2
38 g4?
Th4:
Tc4
g6
Pd6:
Pf5
Tf7
Kg7
Te4
Tee7
Te7:
Kf7
Pg7
Pe6
Ke8
Td7
Kf7
Wit.
M. Norlin.
(Stockholm).
l e4 e5
2 Pf3 Pc6
3 Lc4 Lc5
4 0?0
Beide partijen doen in
deze opening 't best de
rochade zoolang moge
lijk uit te stellen.
4 .... d6
Beter is Pf6. 4?Pf6
5 c3, Pe4: d4, ed4: 7
cd4:, (7 Tel dan d5) d5
8 dc5: dc4: (8 Tel dan
LeT'.i 9 Dd8: t, Pd8:
10 Tel, f5 11 Pc3, 0-0
12 Pe4:, fee: 13 Te4:,
Le6 met minstens gelijk
spel.
5 c3 Pf6
6 d4 ed4:
7 cd4: Lb6
8 h3
Gedwongen. Op 8 Pc3
zou 8 - Lg4 volgen.
8 .... h6
Beter is Pe7 9 Pc3,
Pg6 en 10?c6 enz. Op
8?Pe4: zou volgen: 9
Tel, d5 10 Ld5:, Dd5:
11 Pc3, DhS 12 Pe4 en
wit staat beter.
9 Pc3 0-0
10 Tel Pe7
11 Ld3 Kh8!
Dit stelt zwart in staat
zijn paarden te gelijk voor
aanval en verdediging te
gebruiken.
12 Le3 Pfg8
13 Ph4 Pc6!
fi ging niet wegens 14
ef5: Lfö: 15 Lf5:, Pf5:
16 Pg6 f en wint.
14 Pf5?
14 Pf3 was waarschijn
lijk nog 't beste; maar
ook dan krijgt zwart een
mooi spel door f5 15
ef5:, Lfö! 16 Lfö;, Tfó:
enz.
14 .... Lf5:
Gelegenheden om te
Zwart.
P. de Balaschoff.
(Parys).
15 efó: Ld4:
16 Ld4: Pd4:
17 Pd5 Pf6
18 Pf4 c5
19 g4l?
Thans is 't: er op of
er onder!
19 .... Ph7
20 Te3 Dg5
21 Pg2 Tfe8
Pf6? dan 22 f4 en wint
de Koningin en op 21?h5
volgt eveneens 22 f4.
22 f4 Df6
23 Tg3 d5
24 Kh2 Dd6
25 h4 c4l
Beslissend!
26 Lft
26 Lc2 dan Pe2 27 TfS,
Pf6 28 g5, Pg4 f 29 Kh3,
h5 30 Dd2, d4 en wint.
26 .... Te4
27 Tel Tae8
28 Tcc3 b5
29 Tce3
29 Pe3 dan Df4: 30 PJ5:,
Df2f 31 Tg2 (KhlofhS,
Tel!) Dh4: f 32 Kgl.
Tel 33 Dd4:, Tfl: t en
volgende zet mat.
29 .... Te3:
30 Pe3:l Df4:
DeS
Pf6
31 Pg2
32 Kh3
33 Pe3
33 Te3, Pe4, 34 Del, P
en wint.
Pe4
Df4
33 ....
34 Tg2
35 Del
35 Dd4:
Dd4: enz.
35 ....
36 hg5:
Pf2 f 3S Tf2:,
Pg5f!
TeS.f
Opgegeven.
De geheele partjj is
onberispelijk door zwart
gespeeld.
Amsterdam te schaken;
Vereenigd Amst. Schaakgenootschap CaféRooda
Leeuw, Vijgendam. Speelavonden Woensdag en
Zaterdag 8?12, jaarl. contributie f 6.
Amst. Schaakclub, CaléWiederholt, Damrak»
Speelavond Maandag 8?12, contributie f 3.