Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 765
van den porseleinen president hadden overgelaten.
In anderhalf uur was men den ganschen brand
meester. De brandweer had zich geroepen gevoeld,
ten einde het reddingswerk een meer dramatisch ka
rakter te geven, den vloer open te scheuren en had
het door dit vernuftige denkbeeld zoover gebracht
dat de groote vazen, die in de benedenste ver
verdieping stonden, en waar de gloed niets aan
kon bederven, tenminste door het water bereikt
en beschadigd zyn. Nu ziet men, als sporen van
den brand, nog slechts een verdieping met ge
sprongen vensterruiten, een paar geblakerde mu
ren en daken, en een minister met een streng
gelegenheidsgezicht, die met doodsverachting naar
de plaats des onheus is geijld, nadat alles was
gebluscht.
Een psychologisch museum. De beroemde psy
choloog prof. Paolo Mantegazza, heeft te Florence
een museum gesticht, dat wel eenig in zijn soort
zal zijn. Voorloopig bestaat het uit drie zalen,
welke aan het museum voor anthropologie en
ethnologie, dat uiterst rjjk aan inhoud is, sluiten.
De verschillende afdeelingen van het psychologisch
museum zijn aan de verschillende menschelijke
gevoelens gewijd. In de afdeeling Liefde" vindt
men de verschillende soorten van liefdes-verkla
ringen, de requisiten ter verdediging van de
kuischheid der vrouw, enz.; in de afdeeling Trots" de
afbeeldingen der'macht, der sociale hierachieën,
de ordeteekens, wapens enz.; in de afdeeling
Godsdienst" de amuletten, afgodsbeelden enz. Er
bevinden zich voorwerpen, die alleen daartoe zijn
uitgevonden, aan de een of andere psychologische
behoefte der esthetiek, van den smaak of de ijdel
heid genoegen te geven, en deze dingen zijn het, welke
in het psychologisch museum verzameld worden.
Daartoe behooren bij voorbeeld de verschillende
modellen van tournuren, die daartoe dienen, den
natuurlijken vorm van het vrouwelijk lichaam te
veranderen, verder de valsche boezems der oude
Romeinsche vrouwen, uit metaal vervaardigd,
en wel in reusachtige afmetingen. Verder be
vinden zich daar de hooge hakken der
dameslaarajes in overdreven verhoudingen, verder de
ongeloofelijk kleine laarsjes der Chineesche vrou
wen, de korsetten der dames enz. Dit alles in de
afdeeling Ijdelheid". De verzamelaars-manie
wordt voorgesteld door eene buitengewone col
lectie lucifersdoosjes, tabakskistjes enz. Vervolgens
ziet men daar een splinter van den troon van
Karel V, als reliquie bewaard, en talrijke
nnttelooze sieraden, die de rijke lui bewaren, alleen
omdat het voorwerpen zijn, die veel geld kosten.
De Wreedheid" biedt ons een kijkje aan in een
arsenaal van folter-werktuigen, daaronder de poire
d'angoisse", de casse-tête, de wapenen, waarvan
de Vendetta zich bediende, e. a. m. Interessant
en rijk van inhoud is ook de aft'eeling karika
turen". In een afzonderlijk vertrek, waartoe alleen
mannen der wetenschap toegang hebben, zijn de
voorwerpen van losbandigheid opgesteld. Deze
afdeeling is een der zonderlingste, waarin zelfs
meest cynische spotter verstommen moet. De
meest merkwaardigste afdeeling is die der
autographen", waarin den graphologen rijke stof tot
hunne studie gegeven wordt Daar bevinden zich
autographen van personen uit alle standen, daar
onder drie brieven van Napoleon III. Den eersten
schreef hij als gedeputeerde, den tweeden als
president, den derden als keizer. Deze brieven
bevatten eenige zeer karakteristieke trekken.
Een werkstaking in het ballet. Uit Parijs wordt
bericht: De groote opera wordt, naar het schijnt,
met eene werkstaking der balletdansers en danse
ressen bedreigd. Deze artisten verlangen namelijk
eene bijzondere vergoeding voor hun optreden in
de Zondags-voorstellingen, die de nieuwe opera
directeur Bertrand heeft ingevoerd, en gronden
hun eisch waarop, dat zij tot nog toe in alle
buitengewone voorstellingen alleen tegen schade
loosstelling waren opgetreden. De kas der opera
weigert echter de betaling voor de
Zondags-voorstellingen, die in Januari hebben plaatsgehad, en
voert van haar kant aan, dat de herhaalde op
voering van Lohengrin, waarin het corps de
ballet niet werkzaam is, nu dit de verplichting
oplegt, Zondags gratis te dansen. Den dansers is
dit niet duidelijk, en zij hebben het besluit ge
nomen, onder deze voorwaarde den volgenden
Zondag niet op te treden.
Een schouwburg van hout en gipst. Men schrijft
uit Oldenburg van den 15den dezer: Het voor
loopig theater, dat het afgebrande
groothertogelijke theater voorloopig zal vervangen, werd gis
teren met de opvoering van Minna van lïarnhelm
geopend. Het theater is een meesterstuk van
nationale bouwkunst. Het is in minder dan twee
maanden gebouwd en alleen uit hout en gips.
maar zoo, dat het aan alle praktische eischen
voor een schouwburg voldoet. Do acoustiek is
zelfs uitstekend. Ongeveer 900 personen kunnen
er in plaats vinden. Onze schouwlmrglooze tijd
is nu voorbij en onze tooneelspelers. die van stad
tot stad hebben moeten reizen, hebben weer ge
regeld werk. Het hof woonde de eerste voorstel
ling bij. Het groothertogelijke theater moet np
dezelfde plaats opgericht worden waar het afge
brande stond.
Ingezonden.
TWEE AVONDEN IN HET CONCERT
GEBOUW.
De eerste was een December-avond. Er w r-ril
een groote daad volbracht in het gebouw: men
voerde de groote mis van Bach uit; en menigeen
voelde zich onder de macht van Bach's heilige
kunst.
En het licht van den meester scheen ook in
de ziel van een groote kunstenares; het was een
zacht getint licht, en zij kleurde met die tinten
hare liefelijke stem. Zij zal het wel geweten heb
ben. Marie Fillunger, dat de bescheidene, niet
hooge partij, die haar dien avond was toebedeeld,
haar niet veel succes zou bezorgen, maar zij, de
eenvoudige, hooggestemde, dacht daar weinig aan,
en ze zong zooals hare dichterlijke ziel het haar
ingaf. Een zachte goudglans omgaf haar, door
velen ongezien, maar enkelen toch virgen er iets
van op, en bewaarden het in hun hart.
Tnsschen dezen avond en dien anderen, waar
van ik ga spreken, ligt een wereld van mensche
lijke gewaarwordingen, waarvan het gebouw zou
kunnen getuigen.
Het was Februari geworden en men stroomde
toe om een beroemde zangeres^ te hooren : Fanny
Moran-Olden.
Al dadelijk na haar optreden bezoedelde zij
Beethoven's recitatief door een schrille onzuiver
heid, en in de aria was van alles te bespeuren,
behalve de gevoelsuiting eener lief hebbende vrouw.
In Schubert's lied kondigde der Vater" zich aan
door een dof gebulder, dat werd afgewisseld door
een toonlooze imitatie van verleidelijkheid in de
hoogere tonen, Erlkör.ig's stem voorstellende,
maar dat contrast moest ongetwijfeld voordracht
beduiden. Wat deerde het of de zangeres telkens,
om een toon te bereiken, de gansche toonladder
opwandelde, en eindelijk, blijkbaar verheugd over
hare vondst, nog een weinig om dien toon
heerdwaalde ? daaruit sprak diep gevoel! En eindelijk
scheen het velen niet erg te hinderen dat, door
eene overdreven wijze van voordragen, de muziek
telkens wreed uit het natuurlijke verband werd
gerukt. Een violist b.v. zou men zoo iets niet ver
geven, maar aan den zang wordt veel onschoons
veroorloofd, onder het gevaarlijke wachtwoord:
temperament.
Fanny Moran-Oldcn werd door velen ge
lukkig niet door allen toegejuicht.
Wat ik hiermee zeggen wil is dit: Ziet toe,
Amsterdammers, dat gij het grootsche gebouw dat
voor u is opgericht, niet bezoedelt, door het licht
van zuivere openbaring onopgemerkt te laten,
en aan te moedigen wie de zangkunst, en daar
mede de gansche muzikale kunst, met voeten
treden!
LEGENDE EN GESCHIEDENIS.
Geschiedenis is inderdaad niets dan legende,
opschietend met verstikkende weelderigheid, al
terwijl eene gebeurtenis nog gebeurt, in hoofden
en harten der toeschouwers, gebrekkig waarne
mend, beneveld, door passie, vooroordeel, doctrine.
Die weinige jaren soms ook maar weinige da
gen later, heeft te onderzoeken wat werkelijk
is geschied, vindt een bosch van woekerplanten en
daaronder misschien, maar nog niet eens altijd
de sporen van wat werkelijk is geweest. Uit
die overblijfselen bouwt hij zoo goed en kwaad
het gaat, in zijn geest weer het geheel en zegt:
Dat was nu de geschiedenis". Altijd, als hij nog
bouwen kan en niet, wanhopig, de geheele recon
structie moet opgeven.
Ook hier dus als altijd, is ons leeren grooten
deels afleeren: zich ontdoen van verkeerds en
onwaars; door overlevering, sleur, onbeziens aanne
men, ons eigen geworden.
Die gelooven, dat dit afleeren dood gemakkelijk
is en men slechts eenige zoogenaamd goede boeken
heeft te nemen, om er te komen, bewijzen reeds
daardoor, geen flauw begrip te hebben van weten
schappelijk onderzoek. Allerminst, waar dit geldt,
wat eeuwen achter or.s ligt. Ze moeten ook weinig
met aandacht hebben gezien, of gelezen. Het
kon hun anders niet zijn ontgaan, hoe spoedig
werken, op zeker oogenblik geldend voor het beste,
wat over eenig onderwerp kan worden geweten
en gezegd, worden verdrongen door andere, wier
samenstellers nieuwe elementen van reconstructie
hebben ontdekt; hoe, soms binnen weinige jaren,
het eene stelsel wordt vervangen door het andere,
dichter bij de waarheid, maar daarom nog m;
waarheid niet. Voldoende, om te begrijpen, dat
een mensch, zelfs een heel knap en talentvol
mensch, genoeg heeft aan de beoefening van ('én
onderdeel van kunst of wetenschap, en met maar
daarbij, spelenderwijs, rog eenige andere deolen
nemen kan, ieder voor zich meer dan een
menschenleven eischer.d.
Waarmede natuurlijk niet is gezegd als
tot verstandigen s-prekende dat die, welk mo
ment ook der geschiedenis, in beeld willen brengen,
niet zich zullen hebben in te leven en in te den
ken, in hetgeen zij willen voorstellen. Maar daartoe
behoeven zij niet op te klimmen tot de eerste
bronnen, wat jaren van studie zou vereisehen,
beter anders besteer]. Zij kunnen volstaan met
de voorstelling, gegeven door dengeen, die op
dat tijdstip het best op Je hoogte wordt gerekend.
Mits zij dan maar den besten nemen en niet
met oppervlakkige kennismaking zich vergenoegen.
Dit ter verduidelijking van' iets, wat niet
schijnt te zijn begrepen.
Een allorzotst gevoel is. wanneer men bij le
venden lijve, zijne eigene geschiedenis ziet over
gaan in legende.
Ik vernam uit uw l:ïa>!. dat ik vroeger
kunstcritiekjes heb <;e elirevoi.;'' rot; wel .,01:1 reclame
te maken." Wat moet ra-::? r;,ij sl'-cV kenen!
Ik schreef zim o:ü:<>vivi' sedert !SVj Natuur
lijk in den beginne ovi.r alhs on m,?\va!; men
zoekt dan nog zijn -.v(v.-. M;:;;r ze!!.-, te.en,
ofschoon geheel o; ai b;u K^-liik. /en Lot mij nooit in
het hoofd zijn geko;t;oi', ui' cigei. ho,,,e :irg,
kiinstcritieken te schrijven. Ik liei> Jvt ailijd oen wan
hopig onmogelijk \\vrk ;;o\o;><!<':! '<? -prokoi', o i'
te schrijver), over voarioren^oioa \;:r, !;ui'..-., wan
neer men niet op he'./;cU^e ,'iog:.-i.bli\ ?/,;> k,i:i !\ti'ii
hooren of zien. In n'-v n.Taiügornor. hot. D.s.^bhi,!
voor Nederland, heb il-: dat eens iii;\of-rig uit.'er.
gezet. Ik weid <T lies niet ov<:r uit. Toee.
heb ik ook verleid (\.i. -Jllï, 21:J."> en Mii.S, ie
vergelijken mf-t LM!."; live '!; u ;<»;-(,;<. te
lioitcrdarn, op vor/oc.k. vorsb;.; gai'va.n -"'-a ioom -Hdraak
en welke nuttige les :k >?;? d": :? Lad. ?.[a;;,r men
van zijn leven. Men kan er bijna niet de geschikte
mensehen voor vinden (in heel Frankrijk zijn er,
geloof ik, twee of drie); men is voortdurend
tusschen hamer en aambeeld; aan de eene zijde de
artiste, die zich Eiet genoeg geprezen, of gekrenkt
gevoelt; aan de andere, de kunstman, pruttelend,
als men over zijn werk de schaaf Iaat gaan. *)
En nu zou ik zelf die vervelende dingen hebben
gemaakt!
Legende! Tweemaal, naar mijn beste weten, heb
ik in mijn 20 jarig redacteurschap, die corvée
gehad. Eens, toen door een Duitsch gezelschap
hier ter stede, een drama werd opgevoerd van
Opzoomers begaafde dochter; eens, toen Vorsten
school werd vertoond, met Mina Kruseman in de
hoofdrol. Beide malen waren niet dan de grootste
onaangenaamheden te wachten; om redenen, voor
mij voldoende, wilde ik beide malen kunnen zeg
gen: niemand dan mij hebt gij iets te verwijten."
Voor het overige bleven deze zaken aan de mede
werkers, wie ze aangingen, en over kunst van welk
artiste ook, is door mij rooit een regel geschreven.
Met andere woorden: al is de nu door mij ver
nomen legende een zwarte staart, de komeet van
den staart heeft nooit bestaan, dan in sommiger
ontstelde verbeelding.
Dit weinige ter inlichting van uwe lezers. Wat
de legendeschrijvers betreft; men spreekt n iet'met
wie over niets beschikken dan over scheldwoorden
en slijk.
A , 15 Febr. '92,
A. G. C. VAN DUYL.
(*) Ik moet hier billijkheidshalve aanteekenen,
dat ik, dit schrijvende, hoofdzakelijk denk aan
verslagen over muziek en tooneel. Die toen voor
het Handelsblad over beeldende kunsten schreven,
gaven in den regel weinig aanleiding tot getob.
Alleen maar. ze woonden niet hier en zoo was
er ook wel eens weer onaangenaamheid, omdat
soms plaatselijke gebeurtenissen over het hoofd
werden gezien. Dus: omdat er niet geschreven
werd.
GELUIDEN EN KLEUREN.
Fr was eens een mensch, die zoo geschapen
was dat hij alle geluiden, die hij hoorde, dikwijls
ook aandoeningen, die hij onderging, onmiddellijk
in kleuren zag voor zijn geestesoog. Toen die
man deze gewaarwordingen openbaarde, maakte
dit diepen indruk op de menschen. Zooals alles
wat echt, wat spontaan is. Maar den diepsten
indruk van l.et verschijnsel kregen de kunstenaars.
Daar zijn het kunstenaars voor. Zij daalden on
middellijk in hun eigen ziel af en toen vonden
zij 't was treffend veelvuldige sporen van
een eigenschap, soortgelijk aan die van den
merkwaardigen man. Toen gingen ze over die vondst,
r adepten en toen heel gauw zagen ze na
elk geluid een kleur en toen zeiden zij tot zich
zelf en tot anderen: jah. ik heb het ook; onmid
dellijk als ik een geluid hoor. zie ik een kleur
voor mijn oogen. Zij spraken eerlijk de waarheid;
maar met allen eerbied, die men kunstenaars
verschuldigd is, doet hun eigenaardigheid verge
leken met die van hun voorganger niet denken
aan een broeikasplant?
Niettemin, een broeikasplant is ook een plant.
dat wil zeggen, een ding dat leeft. Maar nu gaat
die kunsteraar menschen scheppen. Mag hij nu
zijn menschen naar believen begiftigen met de
eigenaardigheid, die hij zelf eerst na oefening
verkregen heeft. Me dunkt, hii zal daar zeer
voorzichtig mee moeten zijn. Want schenkt hij
de zeldzame gave aan een menfch, die voor het
overige geen blijken geeft een kunsfenaarsnatuur
to bezitten, dan vrees ik, dat zijn schepping geen
levend mensch zal wezen, maar een nop met
mechaniek. A. B. DAVJDS.
halen zou te ver voeren.
In 18(if> kwam ik aan lic-1 lïi<»t'c!flil«<l en werd,
er hoofdredacteur, door li.:f vertrtk van dep, heer
Vening Meinesz. ludieii ik als gewoon schrijver
al weinig neiging gevoeld.'1 voor kuir-tkrititk, aU
hoofdredacteur weet ik niet voel, v, at, ik zon gron
dig haatte, omdat het voortdurend in botsing
kwam met mijn gevoel v:in verantwoordelijkheid.
Eri ik kan mij geen hoofdredacteur voorstellen
voor wie kunstkritieken niet zijn de grootste plaag
DE ZUID-AFRIKAANSniIE EN INTERNA
TIONALE TENTOONSTELLING
TE KLMBERLEY.
Amsterdam, 10 Febr. 1892.
A an
de Redactie van Df AiiintenJaiiiine.r,
Weekblad, alhier.
HfijitJiffi' <l# Jl^dnt'tcur,
Beleefd doch drinsend verzoek ik l:Ed.
onderslaand arlikel ook in uw geëerd blad Ie willen
opnemen, len einde de Nederlaitdsche fabrikan
ten er op te wijzen de gelegenheid niet Ie laten
ontgaan die bovengemelde tentoonstelling aan
biedt, en ben lol, een krachtdadig meewerken
aan te sporen om hun handel ie oxposeoron.
I'il de Soulh Africa.n traile Journal of Cape
Town onlleen ik liet volgende: Iv^-eland heo'1
in den lijd van vijfjaren l l IS(i 1X90) aan invoer
vei handel l van verschillende koloniën: in IS^ij
£ SiJ.MI.Iffl on iu 1s90 £ 9.">.9:',2.077. Aan '
niivoer in iNSIi X S2.0(i7.7!l en in 1890,
£ '.ll.
dii.TNAan hel hoofd van die Koloniën is uu
ZuidAiïika. dal in 1X90 van de EngoK-ohe
fabrikanien gekochl heelt C '.). l':N. l!',i. Zoodanige aftrek
is zeer ^ovoo.i'; aan de nr-rkl en hel zou een
onherroepelijk verlies voor de i''i;;;-"lsehen
l'ahrikanien zijn. indien er oen flinke mededinger
voi scheen.
De Engeisoho waar wordt bijna mlsb.iilend
V'-rliand.1!,! m Kaap'aiid en Nalal on heelt ook
de.i iiiiV.ier van Ku^e'sen lahrikaal dnen slij
men, van l l!.:>0i.. K12 in lNs<i loi b 9. |-_'S. ll'/i.
m !,XI:'. in-lweik aiieen Ie danken is aan den
iilldei nemingsgeo^l dei' Ei ip'!-'e|:o fabrikanten.
Zooilat Z.-Afrika, dat. in i<-<*-i) ai-: Kirj'olseiie
Koh/nie van den vijfden rang no'aelde, nu
;:ekiniii'in n is lol den eerslen.
Nii \\e;i-eh ik ei' oj) ie \\ ijzen, dai de ui'.'esie
; Nederlandse l ie iabrikai.len op de a.s.
lenlooiislelling Ie (a!ia-,;;,) oxjoseeren en die van
kimberiev veroiiachlz'imen, en deze reeds door de
j i.li-oisciie'i! bijna geheel in besla"; is genomen.
! Dal >:oii zeer loi hun nadeel zijn, daar
Z1 Alnka hei, land hij inlMcmcndhcid is om Ie
j exjioseeron en handel Ie drijven, omdat, waar
de l'j'L!,'e:M'hen reeds zulke ren/epsehrelen voor
uit zijn gegaan mei hun handel, hel voor de
Node; iaiiiiseho ialirikanlen mei moeilijk kon
zijn hel/eildo Ie doen, Ie meer daar hel
lioliaixisoiie lahrikaal beroemd is en op hoo;.;on
prijs gesteld wordt.
i
Inhchlingen en prospectussen worden ('oor
mij op aanvrage gratis en franco
toegezondenEd. dankzeggend voor de plaatsruimte mij
verleend, blijf ik
VEd. Du-. Dienaar,
LEON DE RAAY, A. o F.
agent v/d. tentoonstelling,
Lepelslraat 72,
AmsterdamEEN GEMAKKELIJK TE VOLDOEN VERZOEK!
Onlangs kwam in liet Ninnvs van den Dag
eene advertentie voor onder het opschrift:
Winteravonden", die daardoor mijn aandacht
trok. Zij was echler zeer ongelukkig geplaatst
en de zeiler hadt zich klaarblijkelijk niel de
minste moeite gegeven om haar in het oog te
doen vallen.
Die advertentie behelst hel verzoek eerier
hier ter stede gevestigde Werklieden Vereeni
ging om toezending van boeken, ten behoeve
harer bibliotheek. De boeken worden aan de
leden ter leen verstrekt, en geven hun en hunne
vrouwen en kinderen gelegenheid zich gedu
rende de lange winteravonden, nuttig en'aan
genaam bezig te honden.
Op mijne desbetreffende vraag ontving ik een
zeerwelwillenc] schrijven van den Bibliothecaris
der Vereeniging ,Amstels Werkman", gepaard
met eene uitnoodiging om met het Bestuur der
Vereeniging te komen kennis maken en het
gebouw Nieuwe Leliestraat, 14, eigendom der
Vereeniging, en hare Bibliotheek te komen be
zichtigen.
Aan die uitnoodiging heb ik al dadelijk ge
volg gegeven, en ik gevoel eerbied voor de
mannen die geheel belangeloos in hunne vrije
uren, na dikwijls lange en vermoeiende dag
taak, met zoo beperkte middelen zoo verbazend
veel lot stand hebben gebracht, en die nog
steeds met onverdroten ijver werkzaam zijn
om dal alk"s te onderbonden en gaandeweg te
verbeteren en uit te breiden.
De vereeniging is nog jong; de Koninklijke
goedkeuring van haar reglement dateert slechts
van 27 Aug. 1887 en zij telt nog slechls een
100tal leden'.
En toch heeft zij reeds haar eigen gebouw,
waarin beneden koffiehuis met woning voor
den houder, op de 1ste verdieping eene flinke
ruime vergaderzaal met bestunrskamer. op de
beide volgende verdiepingen woningen, die wor
den verhuurd, en eindelijk op den zolder een
bibliolbeekkamer.
Het gebouw is niet geheel vrije eigendom
der Vereeniging, maar eenige welwillende
stadgenooten verstrekten het henoodigde kapitaal,
waarvan rente en aflossing tot dusver geregeld
zijn betaald. Giften werden echter daartoe be
slist geweigerd.
In de vergaderzaal worden nu en dan
voordraehlon gehouden, door daartoe uilsenoodigde
sprekeis, waarbij dan ook de vrouwen
derleden tegenwoordig zijn. Verder dienl die zaal
tol gezellig samenzijn der leden op bepaalde
avonden, enz.
De Vereonigirg heeft een Zieken- en
Weduwenfonds een Spaarkas?een Voorschotbank
oen Mnnnen-Zansvoreoniging ??een afdeoling
Bouwkring een Afdeeling Werkeloozen, en
de Bibliotheek.
Ik heb dus zeker niet te veel gezond, dat een
zooveel omvallende vereeniging met, een nog
zoo gering ledental eerbied afdwingt voor het
bestuur dat dat alles bezielt en in sland weel
te houden.
Wie nadere bijzonderheden wenscbt te welen,
vrace slechts aan hel bestuur het reg'emenl
aan. dal zeker saame zal worden toegezonden.
Ik bepaal mij nu bij de bibliotheek.
Die is 1102 s'"chl, voorzien en er is nog voor
i vele hondordo hoeken ruimte in de kasten.
Net resultaat der advertentie is al zeer weinig
beleekenend.
Daarom neem ik do vrijheid de lezers van dit
weekblad op Ie wekken om hunne boeken
kasten eens na Ie willen zien. en al wat zij
missen kunnen en voor liet doel geschikt ach
ten, frinifo aan bovenstaand adres Ie zenden.
Nier geldl ook : wie het spoedig doel. helpt
dubbel, nu de avonden nee lang zijn Ook is
de Cello koude der laatste dagen woei' geweken,
en al slaan dus de boekenkasten op zolders
of koude kamers, hel is nu zoo slim met, om
daar een half uurlje Ie vertoeven.
Men zij daarbij niet Ie anitslvalliz en zond*
liever wat Ie vee] dan Ie weinig.
Wat niet. Lresehikt is zal hel Be-Muur wol
lei nahouden en ion Ii.de der iibiïol.heokkas te
gelde maken.
Do vrouwen en kinderen loze'i ook mede.
men vergele dal mol.
Laai nu ieder die di! le"-l eens lor do;;''1 zijn
hockeüsohal nazi'u, en hoi vooral mei
mSlellon. anders \venU hel ::oede voo: nein-'ii /:oo
licht velgelen.
A. -i. JII|-:KI.>'.
nes, Ll'u:!it.Ls, iiaa;l^::,-ie,. -n o - U-e.ii'üi voor
Bals en Soirees.
S O 1 1 A D K & O L D E N K ( > T T.
Dr. J\E«-E!v*s Oriij. Norm. WolarHkuIen.
K. f .)tü:'>iV;U.-ÖtNG;.*?,
EaherstriKit 157, Amtfn'tlnrn.
Eenige specialiteit in deze artikelen in Nederland