Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No.778
slechts nog n landschap in het museum te
Emden bekend.
Jammer is het, dat het mooie stukje van Rei
nier Nooms gez. Zeeman, een gezicht op de
Zuiderkerk 1659, te duur ging (en 3150 M. was
werkelijk te duur) om naar Amsterdam teruggebracht
te kunnen worden.
Op de verk. coll. prins P. Troubetzkoy, te Parijs
3 Mei gehouden, werden onder meer de volgende
Hollandsche schilderijen verkocht.
Twee landschappen van Jan van Goyen (2100
en 1350 frs), Interieur van Pieter de Hooch
(1600 frs), Mansportret van Anthonie Palamedesz
(1220 frs), Landschap met boerenhut van Jan
Wijnants (4000 frs), Een heer bezig met zijn
toilet, door Adr. van de Venne (460 fr«), van
denzelfde, Rondtrekkende muzikanten (350 frs) enz.
De coll. Sciarra te Rome treft hetzelfde lot
als de coll. Borghese. De schilderyen waren voor
een groot gedeelte al naar Parijs gevoerd om
daar verkocht te worden, toen er op verzoek van
de Italiaansche regeering beslag op gelegd werd.
Thans is dit echter opgeheven, en zullen de
kunstwerken waarschijnlijk binnen kort onder
den hamer komen.
30 en 31 Mei zal in de Galerie Sedelmeyer te
Parys de verzameling oude en nieuwe schilderijen
verkocht worden, door de heeren Haro bijeenge
bracht.
Onder de oud-Hollandsche werken treffen we
menig belangrijk schilderij aan. Vooreerst een
portret van Rembrandt van 1632, dat volgens
den catalogus zijn Saskia, volgens Dr. Bode en
Dutuit Rembrandt's zuster moet voorstellen. Het
beeft vroeger toebehoord aan den groothertog
van Hessen-Kassei en aan den graaf de Reisset.
Een ander aan Rembrandt toegeschreven werk
van 1637 stelt de rust van de Heilige Familie
op de vlucht naar Egypte voor, en komt uit de
coll. Aguado de las Marismas. Het is bekend uit
een gravure van Mauduit.
Voorts: Willem van Aelst, Doode vogels; Ferd.
Bol, Diens eigen portret 1659; Corn. Cornelisz.
van Haarlem, Manskop (uit de coll. Schönborn
?te Pommersfelden); Philips van Dijk, Susanna en
de twee grijsaards 1721 (coll. van Brienen); Jan
v. Goyen, Landschap bij Haarlem 1630 (coll.
Angerstein en Courtin, gegraveerd door G. Greux);
dezelfde, Riviergezicht 1631; Jan Davidsz. de
Heem, Bloemstuk (coll. Schó'nborn te Pommers
felden): M. Hobbema, Duingezicht: Jan van
Huysum, Bloemen (coll. Schönborn Pommersfelden) ;
Willem van Mieris, Danaë, Abraham Mignon,
Diens eigen portret (komt me zeer verdacht voorj;
Is. van Ostade, Het slachten van een varken
(coll. Courtin, gegraveerd door Courtry); dezelfde,
Boerenbinnenhuis; Paulus Potter, Windhond (coll.
graaf de la Béraudière); Jac. v. Ruisdael, Winter
landschap (coll. Smitb, Stanley, Munro, Peel,
Demidoff en Courtin, gegraveerd door Lucas.)
The Atdiquary deelt mede dat prof. Halbherr
op een studiereis te Pompeii in twee muurschil
deringen de portretten van Virgilius en Horatius
herkend heeft. Beiden houden een rol in de hand,
op de eene staat de naam van Homerus, op de
andere die van Sappho.
In de Poll Mail Gasette staat een interessant
artikel How long will«our pictures last?"
In vorige eeuwen, toen de schilder zelf zijn
verven mengde, dit ten minste altijd onder zijn
toezicht gebeurde, had de kunstenaar een vrij
groote zekerheid, dat zijn kleuren in
werkelijk-heid de eeuwen zouden trotseeren, en toch is het
groen op een stukje van Gabriel Metsu in het
Mauritshuis te 's Gravenhage blauw geworden, is
het op bijna alle werken van Paulus Potter ver
bleekt, en werd het op de landschappen van Jac.
van Ruisdael bijna zwart. De schilderijen uit het
begin dezer eeuw zijn veelal nu riog niet droog,
wat bijv. op sommige werken van Kruseman
allergrappigste gevolgen gehad heeft. En dat, terwijl
de schilderijen uit de vijftiende en zestiende eeuw
niets van hun oorspronkelijke frisschheid verloren
hebben.
Een fabrikant in de buurt van Londen is bezig,
de middelen te bestudeeren, die die oude schil
ders aangewend hebben, en heeft de vaste over
tuiging, dat hij tot verrassende resultaten komen
zal.
J. A. Jochems, Beschrijving der prenten
van de Historische Verzameling der
Schutterij te Amsterdam. Amsterdam
1892. 8".
Wat rustelooze ijver en taai geduld vermogen
wordt wel bewezen door den heer Jochems, kapi
tein-adjudant van het regiment schutterij. Nog
geen acht jaar geleden werd het plan geopperd
een Historische Verzameling der Schutterij" aan
te leggen, en nu reeds kan op resultaten gewezen
worden, als o.a. in dezen met zorg bewerkten ca
talogus zijn» neergelegd. Toch ontbreekt nog het
een en ander, maar ieder verzamelaar die kennis
maakt met de wijze waarop de heer Jochems zijn
schatten bewaart en voor wetenschappelijk onder
zoek toegankelijk maakt, zal zich zeker haasten,
uit zijn eigen collectie iets af te zonderen.
E. W. Moi-:s.
Uit Zürich wordt gemeld, dat de beroemde
schilder Arnold Böcklin Dinsdag cene beroerte
heeft gekregen, die hem aan de eene zijde geheel
verlamde. Zürichsche bladen vreesden, dat hij
binnen kort aan de gevolgen zou overlijden. Naar
latere berichten meenen de dokters, dat Riïcklin
nog wel jaren leven kan; zoodra zijn toestand
het toelaat, zal men hem naar. Italiëzenden.
Böcklin is 65 jaar oud.
Ned. Toonl'iitiftendars- Verecmf/itiff. Woensdag
en Donderdag 25 en 26 Mei zal te Utrecht de
jaarlijksche Algemeene Vergadering plaats hebben
van bovengenoemde vereeniging. Bij die gelegen
heid wordt een tweedaagsch muziekfeest gegeven
dat belooft zeer belangrijk te zullen zijn,
Op den eersten avond zal voor het eerst worden
ten gehoore gebracht Jalmh's Wrnak, gedicht
van Boele van Ilersbroek, muziek van G. Nicolaï,
(president der N. T. Vereeniging). Dit werk
(het 50ste van den bekenden meester Nicolaï,
wordt met groote zorg voorbereid. Een koor
van ongeveer 200 leden, benevens een kinderkoor
en het Utrechtsche symphonie-orkest, belangrijk
versterkt, zullen medewerken.
Op den tweeden dag zullen compositien van de
Utrechtsche kunstenaars Ruygrok en Wagenaar
worden uitgevoerd, terwijl als solisten zullen op
treden mevr. Lydia Holm uit Weimar, mevr. L.
Veerman-Bekker uit Utrecht, mpj. Hecker en de
H H. A. Spoel en Th. J. uit 's Gravenhage, de
heer J. J. Rogmans uit Amsterdam en Henri Petri
nit Dresden.
Dinsdagmiddag zal eene openbare'orgelbespeling
door de heeren Joh. Wagenaar en W. Petri in
den Domkerk gegeven v, orlen.
De heer M. W. Petri, corresppndeerend lid; heelt
dit muziekfeest ingericht en voorbereid.
Naar men verneemt zullen zeer vele
toonkunstenaars dit feest bijwonen, dat door eene
nieuwe uitgebreide compositie van Nicolaïgroote
beteekenis verkrijgt.
Hans von Biïlow, steeds //fort en gueulc", heeft
weder een zijner ergerlrjkhcdcn gezegd. Men her
innert zich zijn curieuze speech omtrent Beet
hoven's Eroïca en vorst Bismarok. De Xci'c
/<ilschrift filr Mimik te Leipzig had gemeend dat von
Bülow niet het recht had,de symplionic van een ander
aan Bismarck te wijden, en er daarenboven op
gewezen dat het werk op den //dood" van een
held gecomponeerd was.
Hans von Bülow antwoordt daarop in een inge
zonden stuk aan de redactie van het Musikiilini'lii's
Wwhenbldtl. te Leipzig: //Zeer gic.'rds lieer!
Vindt ge dat niet al te do) 'i De Ne/ie '/i-it*rlii-ij'l
fiir Mimik schrijft : Beethoven componeerde de
symphonie xn l la Morte eftin ernï(op den dood van
een held). Zulke journalist
cn-onwetendheid-brutaliteit overtreft al wat tot nog toe vertoond is !
En mijn bescheiden persoon, die behoorlijk naar
de oorspronkelijke partituur citeert: simfonia eroica
composta per festeggiare il sovvenire d'un grand
nomo, wordt door dezen windbuil van leugen be
schuldigd ! Proh pudor ! kunt gij liet, mij kwalijk
nemen, dat ik uwe //zeestad" onder zulke
arinstandighedcn levenslang met evenveel enthousiasme
zal vermijden, als liet perfide
lukeieiiaehterklapuest Dresden? Hoogachtend uw 11. v. Bülow."
Naar men ons bericht, zal, met den aanvang
van den nieuwen cursus, mej. Tonia Bastiaans uit
Haarlem als leerares voor den zang worden ver
bonden aan het Conservatorium der At'deelirig
Amsterdam van de Maatschappij tof lierorder int)
der Toonkunst. Deze benoeming is geschied met
het oog op de wenschelijkheid om de taak te ver
lichten van den hoofdleeraar voor den zang en
de'dramatische klasse den heer Joh. M. Messchaert,
in verband met het veelvuldig optreden van den
gevierden zanger op concerten in het binnen- en
het buitenland.
De heer Mesecbaert blijft zich echter belasten
met het onderwijs in de hoogste zaïigklasso i'dic
van den derden cursus), die dan meer bepaald
aan de oefeningen in voordracht zal worden ge
wijd. Ook de dramatische klasse blijft onder de
leiding van den heer Messchaert.
Door den heer 11. \V. P. de Vries,
\Varmoesstraat 1~'2 te Amsterdam, zullen op Maandag
;2'ïo l Mei in veiling gebracht worden de boeken
over rechtsgeleerdheid en staatswetenschappen,
sociale wetenschappen, a.lgcineene en vaderlamlscbc
geschiedenis, taal- en letterkunde, kunstgeschiede
nis, archaeologie, benevens eeuige fraaie plaat
werken, boekenkasten enz., nagelaten door de
heeren mr. L. R.eitsma. kantonrechter te Sneek,
mr. J. Soiitendain, archivaris van Delft, J. K.
Saclise te Haarlem, ds. II, Vales te Amsterdam
en 1). llenriques de Cas1.ro D/, te Amsterdam.
De boeken zijn te bezichtigen 20 en il Mei van
10?.'! ure.
DK WEKNER TENTOONSTELLING.
De tentoonstelling voor tooneel en muziek, thans
te Weenen geopend, is oorspronkelijk uit een zeer
bescheiden plan ontstaan. Bij den
Mozartgedenkdag in 1891 had men te Weenen een kleine
tentoonstelling van muziekinstrumenten, autogra
fen, oude drukken en portretten willen houden,
maar men was er wat laat mee en onder de be
sprekingen erover werd het plan al meer uitge.
breid. Waarom enkel muziek en niet ook tooneel 'f
Waarom enkel Weener, enkel Oostenrijksch, en
riet internationaal? Langzamerhand werd prinses
Metternich steeds warmer voor het plan en wist
er steeds meer sympathieën voor te vereenigen;
vooral toen besloten was, dat het historische een
gedeelte, maar het levende, de reeks van uitvoe
ringen, voorstellingen en concerten, het andere
gedeelte zou vormen.
Met prinses Metternicli is de ziel van de ten
toonstelling eene gravin Kiclmannsegg; president
is markgraaf Pallavicini: voor het ordenen der
ingezonden voorwerpen heeft vooral professor
Adlcr zich verdienstelijk gemaakt. De tentoon
stelling kan men in tweeën verdeeld achten; in
het park amusement, in de rotonde de wetenschap.
De rotonde binnentredende en links gaande
vindt men achtereenvolgens, wat muziek betreft:
1. De ethnographische muziektentoonstelling.
wonderlijke en primitieve instrumenten ; documen
ten der voorchristelijke muziek, o. a, een
papvrusrol die tekst en partituur, instrumentaal- en
! voeaalnotecring bevat van een koor uit do
tragej die Orexlc*; liij behoort tot den papyrus
Erxl hcrzog llainer'' en is uit het begin onzer jaar
telling. Voorts de muziek-thcorotici en historici
van Griekenland. Van lïome met veel: van
de Middeleeuwen des te meer. wel een hon
derdtal Heilige Caecilia's, talloeze handschrif
ten van (ircgoriaariseh gezang, neumen,
koraalmuziek, mersuraalmuzick. ook met prachtige minia
turen. Minnezang en moestergezang; een l
iederboek van den Tiroler minnczanger Oswald van
Wolkenstein, uit de collectie van den keizer; een
antiphonarium van Matthias ('orvinus.
'2. Het eerste stadium der eontrapnnetische
muziek, de Nederlanders, liet Oostenrijkse!] mini
sterie van Onderwijs hoeft daarvoor den beroemden
Tridentiner Codex, het licderhoek van Johann
Wiser te Trient, afgestaan. Belangrijk zijn de
opvolgende proeven van notendruk; liturgische
werken met gedrukte balken en geschreven noten,
dan gestempelde noten, eindelijk houtsnede, en
daarna metalen typen, waarvoor Ottavio Fetrucci
te Venetiëin 1498 pauselijk octrooi verkreeg.
3. Begin van opera en oratorium; interessante
Italiaansche madrigalen, eerste drararnainmusica".
De koninklijke bibliotheek te Berlijn zond daarvan
fraaie documenten in, de Kuridtcc VT600) van
Caccini en die van Peri, de Oi'feo van Monteverde
(1(107); voorts is er in dien tijd een Hamburger
groep on een bloeiperiode der Ncderlandsche
muziek onder Orlando Lasso aan het Beiersche hof.
4. Instrumentaalmuziek, orgel cri klavier in
de XVHe en XVlIIe eeuw; hierbij behooren vier
afzonderlijke tentoonstellingen: die van het ko
ninklijk museum van muziekinstrumenten te Berlijn,
de collectie Italiaansche instrumenten van baron
Nathaniel de Rotschild, die van aartshertog
Frans F< rdinand d'Este en eene collectie beroemde
violen, eigendom van den Weener instrumentma
ker Zach. De afdeeling gaat met Bach en Iliindel
tot de volgende over.
5. In deze afdeeling schitteren Ilaydn, Mozarf,
Beethoven en Sctmbert; zij is vol reliq'iiün, docu
menten, herinneringen, brieven, autographen, por
tretten, gehecle opera's in manuscript. Afzonder- j
lijk van deze is do achttiende eeuw der Italianen
in Duitschlami gehouden; l'crpora. Hasse, Salieri,
Scarlatti, en zoo gaat men langzamerhand in den
nieuweren tijd over, waar de namen en merk
waardigheden te vele zijn om te vermelden. Over
Liszt is er veel uit Budapest en Wcimar geko
men ; van Meyerheer is er een interessant kin
derportret; voor Wagner is een afzonderlijk pavil
joen in den tuin opgericht; men heeft op deze j
wijze vol tact de quaesüe der préscance ontdoken.
Naarmate men in later tijd komt, worden de por
tretten en souvenirs van componisten, zangers en
zangeressen, virtunzen enz. ontelbaar.
6. Een geheel eigenaardige afdeeling vormt
het Intérieur Ilabsburg-Lotharingen", geheel ge
wijd aan de vorsten uit de Oostenrijksche
regeeringsfamilie die aan muziek deden, en dit waren
er zeer vele. Er zijn portretten bij van
Maximiliaan I en II. Ferdinand I en III, Leopold I,
Jozef l, Karel VI, Maria Therosia. Jozef II,
Frans l, ook verschillende composities van Oos
tenrijksche vorsten, voorts het spinet van Maria
Theresia, de harp van Marie Antoinette, de luit
van Jozef l, de cither van Keizerin Elisabeth.
Dit alles geldt alleen de voornaamste afdeeling,
Oostenrijk en Duitschland; afzonderlijk zijn Frank
rijk, Italië, Rusland, Engeland en de muzikale
paedagogie ingekwartierd.
TERUGKEER
van C. S i' n o T T i. K u. i
De oude Loni van Durmbach en de jonge Censi j
zitten nog laat in don nacht op, en vlechten een
krans. Op de gezichten kan men de blijde ver
wachting lezen, die de vingert; zoo vlug maakt.
Morgen is het immers de eerste Mei, do dag,
waarop Toni geregeld naar huis keert, om den
zomer thuis bij moeder in het Silzdal door te
brengen. Trotsch mochten de vrouwen wel zijn
op (ion knaap, de eene als moeder en de andere
ais verloofde; want al sedert zij hun communie
gedaan hadden, had Toni zich ain Censi gehou
den, de frissche Censi van den berg daarboven,
de eenige dochter van den ouden Haldenboer. Ja,
trotsch inderdaad, want men zou ver in het
gcgebergte kunnen gaan zoeken, vóór dat men een
tweeden vond, zoo knap. zoo rijzig als een jonge
den, een die zulk mooi kroesbaar, zulke twee schit
terende oogen. zulk een brutaal opgckruiden snor,
en zulke frissche roode wangen had. En daarbij
had de lieve God hem een stem in de keel ge
geven. De Fennhalder, die in den zomer de her
berg te Waldbach houdt, heeft hem maar eens
behoeven te hoeren, om hcrn terstond blank geld
te bieden, wanneer hij met hem meeging, dat
is met de Silzthaler volkszangers", die in den
winter van stad tot stad meestal voor het
uitnmntendst publiek concerten geven. De knappe
Toni" was weldra do ster. waarnaar de
voornaam: ste stadsdamcs niet lorgnet en tooneclkijker
be: gcerig blozend keken. Daarbij was hij braaf en
: trouw gebleven, want om de veertien dagen
onti ving de oude Loni eene rijkelijke som gelds,
zooi dat zij al de akkers rondom het huis te
DurmI bach had kunnen koopen en het zeer goed had
f op baar ouden dag.
lieden hadden de vrouwen nog een ander onder
werp tot bespreking dan Toni. Gisteren al v.-as
er in het houtvestersbuis een zomergast aange
komen, cene jonge weduwe, barones Schirmer.
Wie baar gezien had, kon er niet genoeg van
vertellen.'hoe mooi en hoe vriendelijk /.ij was, en
dat /ij met iedereen zoo gemeenzaam omging.
Voor den eersten keer in de/e Meimaand gaat
de zon boven de bergkcten op daar klinkt
uit liet woud Toni's bekende welkomstgalm. De
beide vrouwen zijn met kloppende harten opge
sprongen. Dat was hij.... en toch, wat lag er
dan toch in den. kreet, alsof hij dien bad moeten
-iii l persen, als kwam hij niet van harte. Schoon en
stralend, zooals buiten de Mei, trad de j^nge man
de deur binnen en hij was aardig en vriendelijk
en (och. en toch! liet meisje kun In 't geheel
niet vroolijk zijn, toen hij zoo /onderling vroolijk
riep: Kijk ('enserl. dat is aardig, dat je om mij
te verwelkomen van den berg zij t gekomen!'
Tiien hij vcnoljjcns aan tafel zat, voornaam en
rechtop al- ee'.i stail>hef-r. en gevraagd bad.
vrat er voor nieuws in de Silz was. hoorde hij
ook van de vroege zomergast. Toni':; nies viei
juist oji dm grond en toen hij er haastig naar
bukte, schoot hem het bloed in volle stroomen
naar het gelaat.
ik ken de, barones," /eide hij vervolgens op
een bijr.a
wij 'nebben menigmaal (c zarucn gemusiceerd en
hier zi.u /ij mij ook wel gaarne dikwijls in het
hout\XMersliuis zien.'1
Nu eerst bemerkte i 'cnsi dat aan i'oiii'.- vin
ger een rii'c i'c.rkehle, met een prachtigcn ,-,tcen
er in, en In bet hart gevoelde /ij een brandende
pijn. zij wist niet waarom.
Toni echter w u* niet meer te hou 'en, toen het
avond werd ; want toen moest hij naar het
houtvestershuis, dat 's avonds schitterde en fonkelde
als een kapel bij een feest. Dan klonk zijn stem
in de avondlucht en eene zilver-heldere vrouwen
stem mengde zich ermee en de Silzthalers ver
drongen zich tot ver in den nacht rondom het
klinkende, zingende huis Kwam Toni thuis, dan
gloeiden zijne wangen, en fonkelden zijne oogen.
Zoo kwam ook de kermisdag. Dezen keer moest
er achter den Reichsadler" op de weide gedanst
worden. Zooals alle jaren was ook Censi van de
bergen afgedaald, knapper, maar ook bleeker dan
vroeger, liet was baar als een steek midden door
de borst, toen Loni haar verlegen mededeelde,
dat zij mot haar alleen naar den dansvloer moest
gaan, omdat Toni beloofd had, de barones naar
de' leest.plaats te geleiden.
Statig kwam zij aan zijn arm aangestapt
gelijk eeno bruid -- en daarbij in de Silzthaler
kleederdracht zooals de vrouwen van de streek,
maar honderdmaal schooner dan die alle. Toen
de violen invielen, vloog zij in zijn arm rond,
licht als een veer in den wind, en zoo prachtig
draaiden en zweefden beide, dat al de andere
paren het dansen lieten varen en nieuwsgierig en
verbaasd naar de danskunstenaars keken. Met
blozende wangen en vliegenden adem kwam zij
aan de tafel, waar de beide vrouwen zaten.
Dat is myne moeder en dat is 'mijn nicht
Censi" en de barones strekte vriendelijk glim
lachend eene hjne witte hand, waaraan een zware
gouden armband schitterde, naar beide uit. Thans
had een knecht uit het houtvestershuis eon mand
met tiesschen, met gouden hals gebracht, en
weldra parelde in zonderlinge glazen een zoete,
prikkelende wijn. Loni moest drinken, en ook
Censi, en met allen klonk de schoone vrouw, het
laatst met Toni. Censi zag hoe daarbij de blikken
zich in elkander hechten, hoe de vonken uit de
oogen spatten, hoe de handen onder de tafel
elkander aanraakten. Snel stond zij op, en vóór
dat Loni het nog begrepen had, ijlde het meisje
met haastige schreden naar de bergen toe. Van
daar ginds klonken de vedels en knalden de
kurken.
# *
*
Mei was weder gekomen, maar voor den eersten
keer Ton; niet. Hij zong dit jaar in een bad
plaats aan zee, had hij onlangs geschreven en
daarbij een groote som gelds gezonden. Da oude
Loni echter knielde neder voor de heilige Maagd
en bad.
Ken 'narde winter volgde op den zomer. In
plaats van sneeuw en ijs regen en niets dan regen,
die neerstroomde en het geheele Silzthal in een
bruinrooden plas veranderde.
Erger dan ooit sloeg het water tegen de ruiten,
toen er geklopt werd, en Censi, tot op de huid
doornat, binnentrad. Daar haar oude vader geen
stap zelfs meer doen kon, was zij naar de stad
gegaan, waar het bureau van den opzichter van
den waterstaat was. liet zag er erg uit in de
bergen; uit de rotsen rondom braken dagelijks
nieuwe beken en watervallen te voorschijn, daar
de Mandelzee boven aan het overloopen was, en
de Thomaswand was gisteren ten decle met een
luid gekraak ingestort. De heeren hadden de
schouders opgehaald, de inspectie zou binnen
eenigo weken beginnen, men zou overigens iemand
zenden, om naar den staat van zaken komen te
zien.
Weldra was het gesprek tusschen de vrouwen
uit; over Toni werd nooit gesproken en wanneer
hunne blikken elkander soms ontmoetten, dan
sloegen zij ze neder en werden rood en bleek.
Wanneer zij Toni op hetzelfde oogenblik eens
hadden kunnen zien! .. . .
Ook boven het prachtige Weenen stroomde de
regen onophoudelijk neder. Toch stond Toni sedert
een uur tegen den muur van een buis geleund
en loerde naar de helder verlichte villa aan den
overkant.
Eindelijk was de portier in de buurt een
boodschap gaan doen, en de jonge man sloop
behendig de poort binnen, vloog de tiap op en
stond plotseling boven in den helder verlichten
salon. Uit zijne oogen schoot vuur, de adem siste
door de tanden.
Om godswil. Toni," riep de barones
verbleokend. Wat moet dat beteekenen ? ge weef, dat
ge hier niet meer moogt binnenkomen, dat het
tot het ergste zou kunnen komen, wanneer mijn
bruidegom, de majoor, je zag."
Toni was dicht tot haar genaderd; zijne ijzeren
handen omklemden haren arm, zijn gloeiende
adem raakte bare wangen. Wat gij. gij wilt
me buiten sluiten, wegjagen, omdat ge genoeg met
me gespeeld hebt. o. ge kent Toni niet,
mij behoort ge en aan mij blijft, ge behooren, al
?waart ge honderdmaal eene barones "
Hij kon niet verder spreken van woede. Tot
dicht tegen den muur had hij de sidderende
vrouw gedrongen ; daar gelukte het haar echter,
een arm vrij te krijgen en de knop van de
electrische schel' te bereiken. .,-Jean. Valentin por
tier !"
Deze kwamen en tot Toni's engeluk ook de
majoor. Met nog eens zoe/velen zou hij het klaar
hebben gespeeld, maar de woede maakte hem
geheel e;n al blind, zomlat bij zwaaide als een
dronkaard. Vuisten pakten hom aan en daar lag
hij plotseling in den modder en sloeg als een
razende om zich heen. I'Iotscling sprong hij op :
Naar den Don au. naar den Donau !'' bad 't in
zijn binnenste geklonken. Maar hij kwam niet tot
aan de rivier. Uit een helder verlicht lokaal
klonk liet gezang vau een schelle1 vrouwenstem.
glazen rinkelden en bravo" werd er gebruld.
Aan de eerste de beste tafel liet hij zieii neer
vallen en bestelde champagne, twee li'^schcn in
eens, on weldra had hij een vroolijk gezelschap.
Hij was zoo dol, zoo dol, de mooie Toni. de/en
nacht!
* *
Weer en weer ia< Loni den bricl, en dikke'
tranen vielen op het papier. Wat had Toni ge
schreven ''.
Hartelijk geliefde moeder'
Ik heli u slechts willen berichten, dat ik thuis
kmn. Maar liet zal geen groofe vreugd'- Bezeil
bij bet weerzien, want ik ben ziek naar lichaam
eu /iel, en ik wil alloen naar buis, om me bij u
te kunnen ncderleggen en te komen sterven, want
sterven moet ik, dat weet ik te goed. U hebt 't