Historisch Archief 1877-1940
No. 779
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
merking; het spreekt tot ons steeds en steeds
meer in breede en algemeene trekken, als ver
klarend en vermooiend beeld, als symbool. Het
lotos-sprookje, het oplegselfje kunstmatige,'
gewilde symboliek, dun als het mahoniehout
op meubelen, is bij deze onbewuste symbolische
kracht vergeleken benepen peuterig
kinderwerk. De personen hebben weinig of geen
realiteit; om den totaalindruk is het te doen.
Als bladzijde liistoire amoureuse, steeds oud, steeds
nieuw, heeft Lotos waarde. Men herinnert zich
het fraaie woord van madame de Staël: L'amour
est l'histoire de la vie' des femmes; c'est un episode
dans celle des hommes. Het is de beste lof en tegelijk
de beste kritiek op Lotos. Dat een vrouw het drama
schreef, zouden wij, als wij het niet wisten, geraden
hebben. Lotos is het treurspel van de waarachtige,
onbaatzuchtige, opofferende liefde, doch van de
liefde, zooals de vrouw die voelt en denkt, zooals
alleen de vrouw die waar acht en waar maakt.
Leonard's kwezelachtïge weilelliefde boezemt ons
matig belang in; in haar gemaniereerde kracht en
coquette spitsvondigheid zal zij velen overdreven,
onwaar, onmannelijk toeschijnen. Leonard is een
mijnheer Cecile, een tweede afdruk van hetzelfde
type, minder scherp en minder vol, minder juist en
overtuigend ook, omdat de liefde in het leven van
man en vrouw niet dezelfde rol speelt, niet de
zelfde tint en kleur heeft. De grondstemming van het
drama is hierdoor zonder twijfel een beetje eentonig
en eenzijdig, tegelijk voller, breeder, krachtiger ge
worden. Cecile is de hoofdpersoon ; op haar valt alle
licht, moest alle licht vallen. Het schaduwachtige
van Leonard's beeld komt het hare ten goede :
het dofte en bleeke ervan doet den glans en den
gloed van het hare des te feller uitschitteren. In
haar, de vrouw, voor wie de liefde de geschie
denis van haar le^en is, die bemint, met geheel
haar hart, geheel haar ziel en zinnen, kon de
liefde zich het best verdichten en verzinlijken.
Als drama in den engsten zin van het woord heeft
Lotos de verdienste, ongekunsteld en
ongeknutseld te schijnen, zonder kiinsteloos te zijn.
Alleen het slot van Lotos heeft mij niet over
tuigd; het schijnt mij kunstmatig, niet.noodza
kelijk, tooneekifect. Wordt Cecile's offer door
de slotcatastrophe grootscher, tragischer, aan
grijpender ? Haar verwoest geluk, haar schrij
nende smart treffen mij .dieper dan haar opera
achtig Ophelia-einde. De taal van Lotos heeft
men mooi genoemd; haar kracht en waarde
schijnen mij, dat zij zoo weinig mogelijk den indruk
geeft mooi te zijn, dat zij eenvoudig, vloeiend,
natuurlijk is, zonder alledaagscb, duf en kleurloos
te zijn.
Men spreekt sinds eenigen tijd van een nieuw,
modern Nederlandsen tooneel en bedoelt daarmee
Eerloos", Het Goudvischje", Droomleven" en
Lotos". Wat is het nieuwe van deze
fooneelwerkenV Voor mij dit. dat het werkelijk
tooneolwerken zijn. Of zij geheel nieuw zijn, wat zij aan liet
buitenland to danken hebben, of zij eenigo abso
lute waarde hebber, zal men over eenige jaren
beter kunnen uitmaken dan thans. Hun drama
tische verdiensten springen ook r.u reeds in het oog.
Aan onvertoonbare tooneelwerkcn hebben wij in
ons lieve vaderland nooit gebrek gehad.
Vertoonbare zijn hier steeds witte raven geweest.
Tooneelschrijvers, die de geheimen van hun kunst verstaan,
die hun personen weten te laten spreken als ge
wone menschen en niet als redeneermachines of
houten Klazen, zijn voor ons manna in de woestijn.
Zouden wij werkelijk weder eens op een ilauwe
opflikkering onzer tooneelleUerkunde mogen hopen'.'
De dames Ifanna en Snijder gaven in hun eer
stelingen beloften. Na Eerloos", kwam ,.llet
goudvischje '. De heer Nouhuys is tooneelschrijve.r;
dat is voorloopig de hoofdzaak. Het eerste bedrijf
van .,Het goudvischje'' is een meesterstuk van
tooneelschrijfkust; het derde van Eerloos" trof
mij deze week opnieuw door de meesterlijke
trouvaille in den opzet. De droge, dorre dribbel
toontjes van de versleten piano, die met onver
stoorbare regelmatigheid, eentonigheid en gelijk
vormigheid de aangrijpende handeling begeleiden,
geven het geheel ontzettende, booze, sataiiieke
kracht van kleur.
Over de vertolking van Lotos kan ik kort zijn.
Het bevat .'ïrollen van beteekenis. Twee ervan
werden uitstekend, een roer goed vertolkt. Den
heer Jan C. de Vos ('Johau van Reyde) noem ik
het eerst. In het uitbeelden van eenvoudige, kalme.
gemoedelijke naturen zullen weinigen hem over
treffen. Zijn spel is solier en natuurlijk in de
hoogüte mate; alle effectbejag schijnt in den
ban gedaan. Tegen een gebrek van de deugd,
tegen eentonigheid in de voordracht, diene de
heer de Vos te strijden. Niet minder warm
moet mijn loi'voor liet spel van den heer lloyaards
(Leonard) zijn. De figuur schijnt voor hem en hij
voor de figuur geschapen. De illusie is volkomen.
Toch heb ik een bezwaar. Spelen n de lieer de
Vos n de heer RooyaarJs niet een weinig te veel
zichzelf"? Voor den toeschouwer is het voorloopig
gewin. Voor hen zelf kon het later wel eens het
tegendeel blijken. Draagt men hun niet wat te
veel rollen van dezelfde kleur en stemming op''.
Een'groot acteur moet voor mij een veelzijdig
acteur zijn. Jiirersilf. c'e.at mn r'iv/«;, zeg ik met
Lafontaine. Mevrouw Mulder (Cecile'* muntte uit
door kieschhcid en soberheid; ik zou haar ver
tolking warmer en sappiger, glanziger en mol
liger gewenscht hebben. Stem en gebaren waren
mij vaak te scherp en hoekig.
In den Artis-Schouwburg heeft men Jl'irt en
Imnd, Lefocii's bevallige operette, in vroeger .jaren
hier vertoond, weder voor liet voetlicht gebracht.
Tekst en muziek vereenigen zich tot een aller
liefste, doiiïig cCMiiette jimnYiormu/e. liet komisch
element ontbreekt evenmin; .ie meesterlijke creaties
van mevrouw van Westerhoven ( Donna Scholastica.
de preutsche carnerera) en de. heeren kreeft (de
koning) en Kiehl (de kolonel) brengen bet zelfs
geheel op den voorgrond, in Rarl en Intin! debu
teerden de hoeren Dons en Stevens; beiden heb
ben goede stemmen en reeds vrij vrat
tooneelervaring. Ditzelfde geldt van juffrouw Terhoeven
(Michaëia). En zij en de heer Dons dienen zich
nog beter te overtuigen van den stijl van het
werkje: hun spel moet lichter, luchtiger,
prccieu, ser en geparfümeerder worden, meer in overeen
stemming met het snoezige poederen
moesjes-gcI schiedenisje. De koren hielden zich flink; de de
coraties, vooral die van het laatste bedrijf, waren
zeer fraai.
H. J. M.
MUZIEK IN DE HOOFDSTAD.
Nog iets over de waarde van Tristun und holde
te wiilen schrijven of eene beschouwing over
Wagner's principe, in dit werk neergelegd, te willen
geven, zou gelijkstaan met: carryitig cooïs to
Neiecastle. Men sla de geschriften van Wagner op,
men leze wat de voornaamste Wagner-bïographen
over dit muziekdrama schrijven en men zal een
beter en vollediger beeld vinden, dan ik in deze
beperkte ruimte in staat ben te geven. Ook over
het onderwerp: Liefdedrank", dat vroeger in deze
rubriek zoo uitvoerig is besproken, of wel de
quaestie, hoeveel dat werk mij wel waard is, acht ik
het onnoüdig mij uit te laten.
De lezer weet, hoop ik. nu reeds welke mijne
meeuing over de verschillende kunstrichtingen is,
en voor heri, die het nog niet weten, voeg ik er
bij, dat ik Tristan und holde als een der heerlijkste
dramatische kunstwerken beschouw en dat Wagner
mij bijna nergens grootcr. machtiger en verheve
ner toeschijnt, dan juist in die nog altijd:
vielgescholtene" ristan und Inolde".
Het zij mij dus vergund, mij in hoofdzaak te
bepalen tot de bespreking van de uitvoering van
de Ie en ,'ie acte van dit muziekdrama, door de
Wagncrvereeniging alhier, onder leiding van mr.
H. Viotta.
Er was voor de solopartijen (die, wat het vocale
betreft, het geheele werk beheersehen) eene voor
treffelijke keuze gedaan. Men had in hoofdzaak
den blik naar Uayreuth gewend; men had dus
moeielijk beter kunnen doen; terwijl men zelfs,
wat men te Uayreuth niet had moeten doen, nl.
den tenor Alvary de rol va». Trit-tan laten zin
gen, hier had nagelaten en daarvoor den tenor
Gudehus had gekozen. Behalve dezen zanger werk
ten als solisten mede: de dames Kosa Sucher
(Isolde), Gisela Staudigl (lirangüne) en de heeren
Plank (Kuvwcnal), Staudigl (Marke; en
Liebeskind (Seeaiann en Hirte).
Het is niet gemakkelijk met enkele woorden
den indruk weer te geven, die deze uitvoering
op mij gemaakt heeft, want die indruk was op
vele plaatsen zoo machtig, dat ik er zoo gaarne
lang bij zou willen vertoeven.
Erau Sucher is eene ideale Isolde. Jtecds bij
haar eerste vraag: \Ver w/t//!- nnch. su Itöhneii'?
komt men onder den invloed van hare artistieke
persoonlijkheid. Men k;in niet zeggen waarin zij
meer uitkomt, in de weeke oi' in de meest harts
tochtelijke momenten. fielden waren zoo schoon
en zoo waar van uitdrukking, dat men slechts
bewonderen kan. Men vraagt dan ook niet: Hoeft
hare stem reeds geienen'.' is do stom van l'Vau
Staudigl als stem eigenlijk uier mooier? Neen.
men vraagt alleen: Kun mei' /i» ii schoener
vtrtolking denken'.' is schoener declamatie ondieper
gevoelde opvatting denkbaar? Hierop antwoord ik
voor mij: Neen! al zal menigeen mij misschien de
bekende variant van Seuiller's woorden toeroepen:
Jtfii». rff>'i;'">llr6 die Snclicr nic/it.
Frau Staudigl stond deze zangeres waardig 'er
zijde. Ook dcz-o partij verlangt eene zangeres met
machtige stem en vee! zti.'giiiijskrac.lit'. Krau
Staudii;! was tegen hare taak die. hoewei lang zoo
zwaar niet als die van Isolde, niettemin zeer veel
verlangt, ten volle opgewassen.
Van de heeren staat Entz Plank m. i. beslist
bovenaan. Bij hem is alles vereenigd: zeer schoo;:e
stem, declamatie, schoone opvatting en zeggings
kracht.
Ik zal dan ook niet spoedig vergeten hoe hij
in de derde arte 051 zoo scboone, v/are en aan
grijpende wijze dit ideaal v .111 echte, alles opoffe
rende vriendschap uitbeeldde.
Van Gudehus was mijn indruk gemengd. Hoe
wel stem niet het alie.s beheorschoridu element
bij Wagner's drama's is, bleek toch dat te weinig
kracht en Atisdauer" oen beletsel is.
Op choone wijze declameerde hij op veiu' plaat
sen zijne omvangrijke en do hoogste eiicherc stel
lende partij; dat hij echter In de hartstochtelijke
gedeelten geheel tekort schoof, kan met onlki-nd
worden. In de meer weeke gedeelten gat' hij echter
veel schoons. (ik herinner o. a. aar. de uitdruk
king bij het gedicht: Wie n i e hol'i inir tiïtlnie
trinlti). Aan het slot spande lij alle krachten nocr
eens in en wist toen ook nog wat klank te ver
krijgen. Evenmin schoon voiul ik zijn ruim ge
bruik maken van open vocalen. Dit is echter een
eigenschap die veie Wagner-tenorzangers ont
wikkelen.
De beer Liebeskind zom; zijn kleine partijen
goed (de solo zonder begeleiding bleei goed op
tooi;.; eu de beer S'audii;!. <i,'o voor den hoei1
Messehaert idie ongesteld was inviel, vor lieut dank
voor zijne bereidwilligheid en ccrn/kte verioiki.M:.
Van even groot, iiiis.-chien nog irrooter gewicht
is in dit werk het orke.iu'::.lo i(ciiee!ie (aïbeweert
Hubin.-.teln ook dat 'iet jammer i-, dal in;!, orkest
niet eens zwijgt, opdat ir.eu i.'.e si/h.-ite:; oetor /.nu
kunnen hoorc-üi.
Met verrassing hccrd',,- :!L de wij/e, waarop iict
versterkte i'aleis-orke-t <!e/e i!'^e\Y!i:kel<]e e;i heer
lijke purtitie \ertoiku). lio--\\e; jn r-omici^e
hai\stociittlijke gedeelte.;-! i'o kracht v.'a! fT't'einperd
had kunnen worden ju'H'h dit sel\njl Jk in
iiooidzaak toe aan het riet overdek
het orkest zich zou voyiinffc.ii.;:
gekweten, j-iIs raec <Ie IK SiaU'ii'.i'1
verlangd kon worden. D<iv i.'rcnk
waren spreekt van /.;?!). ei;"1;! hè:
te relevoeren. vau zoo v,oi:ii^ tioi
vevhüiuhn;; tut i:et g''i;i.io.
Ik zou zoo gaarne in de'ii!.^ ii'ii-.:;; 0:1 over
schoon ui^evntrde s^;:uireiij,_^ .-pri ken, duc.i ik
iicperk iij en v,ij'! n'.g ee;i i.'in ^-n>i-i a.iii mr.
Vioitii. de :',iei \hii i ie:-, e u;Lvn;-]-:nu.
Indien bij liet niet i'i.eii.-. i:uic oo^'e/e;; JKIÜ, zi;:i
deze aveud \euioenue i'.ev.'ces; ;'L;;I], oï;i :u_';(i tot een.
dirige'.it van den ee:-iei: )a.nj; 10 si'j);i|ieio;'.. /AC,!
steeds bel;eetvch;'nd, veet in.j 'vca luien ie ver
wannen en te Ijozicie;:. ^ieeds <et;;.'i\ï' ;ia;i (ï.;
liayreuther ti'aditién, v.'':et hij tocii a!ie.-> v/at naar
cojiie zweemt te vermijden.
Hem dank ik in de eerste piuats een
geuotvollen avoinl,
Zou, nu de \Vagnervereeniging dit hoogtepunt
bereikt heeft, de proef niet eens kunnen gewaagd
worden met eene uitvoering met overdekt orkest
en tooneelschikking ?
Zoo juist woonde ik de generale repetitie van
Nicolai's nieuwste werk: Jahveh's toraak, te Utrecht
bij. Deze compositie is geheel in nieuweren stijl
geschreven. Voor de hoof'dtoestanden zijn
leitmotieven gekozen, terwijl de orkestratie zeer modern
en zeer karakteristiek gekleurd is. Op den inhoud
en de détails van dit zeer belangrijke werk even
als op de vertolking hoop ik in oen volgend
artikel terug te komen.
VAN MILLIGEN.
's Heeren v. M.'s bespreking van de uitvoeringen
in de Luthersche Kerk en Euterpe moet tot
een volgende week blijven liggen.
KED.
AANTEEKENINGEN SCHILDERKUNST.
Hollandsere kunst ginds en bij ons.
In het l Mei-nummer van een gezaghebbend
Ainerikaansch kunstblad leest men :
,Een' gedeelte der Kuoedler-galorij (te
NewYork) is nu gevuld met een verzameling
Hollandsche kunst, waarin Jozef Israëls, wijlen A. Mauve
j en Jacob Maris zoo goed vertegenwoordigd zijn
als men dat hier nog nimmer zag. Behalve orn
hare merkwaardige uitgelezenheid en het belang
der kunstsoort, waartoe het Hollandsch aandeel
der verzameling behoort, is zij bizoudere
vermel! ding waard om de voorstelling die men er door
krijgen kan van Jacob Maris, een kunstenaar van
i buitengewone kracht, die in Amerika over het
j algemeen nog te weinig bekend is."
Jacob Maris is de oudste van drie broers, waar
van de anderen Matthijs en Willem geueeten
zijn, die, in belangrijke hoedanigheden verschil
lend, een eenige familie-groep vormen in de
geschiedenis der kunst. In 1S37 in den Haag
geboren, studeerde hij eerst in zijn geboortescad,
daarna in Antwerpen, en later in l'arijs. Hij
begon cp zijn dertigste in den Salon tentoon te
j stellen, maar beeft in den laatsten tijd, geloof ik
in Engeiand gewoond en gewerkt (Hier wordt
Jabob Maris verward met zijn broeder Thijs).
Het groridkarakter der oudste twee van de drie
broeders in zeer uiteenloopend. f'e werken van
Matthijs Maris zijn dichterlijke droomen. Zij wor
den beheerscht door een zonderling plechtige
emotie, die ons treft, zooals ons de stille ernst
van inirer aandoet; maar zij verschillen van
i liiirer en van elk ander meester in de
betooverende gratie der iiguren, welker vormen, half
ontsluierd en halt verborgen den toeschouwer
bo>jien ais de droomeu der my.itieken.
' ...lacub Maris. daa~ Mitegen is niet van een andere
v-.u1. '- ???.?-.ar va;i tle>;e. Hij be^it een bij de
ir.ooie schilders ontbrekende intieme teeigevoe
ligheid voi r de aanblikken der natuur, die aan
Tiiorcau doet de;.ken fi'iioreau io een buiten
Amerika minder bekende iandschapsclülder wet
j het woord). In een der landschappen in de
Knoedler-gaierij schildert hij een onstuimige
wolkenvlucht, in losse wildheid drijvend over het
l vlakke land, een gezvvuüeu wuikparu; die >poedig
in hevigon regen zal uitbarsten. een zwerk
zooais men er aüeen kan zien in noordelijke
! landen \vanr de, .stormen aanhoudend woeden. Niets
': kon meer liramatieseh zijn dan dit landschap,en toch
is de stof w.'ü'.ruit het is samengesteld bijna eentonig
; in zijn eenvoud. Als men net goed beschouwt.
waardeert men de innige geeste.svorwantsehap die
er tusschen Con.-.tabie en Jacob Maris bestaat, en
: toch is de laatste in zijn Mijl geheel zich zelf.
Maar er in misschien geen kunstenaar van dezen
: tijd. van wien met meer recht mug worden gezegd,
dat de mantel van den grooten
meester-lauiiscJiapschüder op hem neergevallen is.''
J.'e vergelijking tuaschen Constable en Maris is
zelden gemaakt, en ons die dieper kunnen xiji;
; ir gedaan op iiet talent van ,)ac"!i .\la:is in heel
zijn r;jk(iom, za! zij niet licht voldoen. En toch
; ziju er in de \vij/;e waarop door beide is
voort1 gebouwd op de wetenschap en de zienswijze der
[ Oude Hul!anders, zijn er in beider hartstoch
telijke toonkradif, in hun gespierde gezwoiionbeid.
j en in hun vermogen om bet lamlscnap ais vanzeli
te (Iroinatizcerjii inderdaad ianiiiietrekken op
i te nierken.
l ..
| liij Hollander en ('n-metti te Londen zal den
j iKden Juni a.s. een Inrurls-exposiiie wuidun
goI ojiend. w;i,arvour de heci' Staats i'\,riif-.s eüdo
voorna:v:ii-t'j verzamelaars in Engeland hunne
medewerking hebben toegezegd. Ook de lirnia
ln::i:i. zal er enkele israëlsen jcenzenden.
I'IZM- d<i:;en, den ?Jïnten en i'.-wcn Mei, wordt
: ii: 110 gaK'iij Diininu-Uuel te l':mjS dr-uitgebreide:
', verxamelin;; ,!iu\eiid van den verleden jaar in
Canada gestorven kiir.digcn kur.stiiandeiaar i:aniel
(eliii'f. Do liolhuidern zijn in du rijke collectie
i beianynjk verte^envvdordi^d. 'ienaive van de
ouden j\;'Jiïeu .''.iiereveit. vindt me:: er ',n.-r
j iïosbiKims. niet minder dan ti'-u v,erke:i van
Jacob ^ïari.-,. twee \an Thijs Maris. twee Mauve s
n;:; Mesdag en n-u Albert Nenlniys m.
l Du diii; biivei^taande aantc'ekeiiin,Lren zoo te
j samen zijn gi'nrliikt een. lloliaiKler 'etvat \vreveli,,'
j te maken. Onzu ^rooi-te .schilders van thans
lüogeu iii o:;, land r.i''^ .-.oc' wei gewaardeerd vvordui;.
j -- iiot Ijiijf: t r iiij dat hun meeste, hun be.-ïe
i \vriieii. nasir het lüiitenland iraan. en dat de
j Hüilaiider, die i.ei> ge^chiedeiii.-, onzer
Ijedendiiaiii si hèkniist zou wiiion sc;;rijven. cernt -Ie wi-reid
j diccile rond (e reizen, zoowei als men dat ve-or
i iie \i)liv.diüKCiV.iis (vi/er e.ii>io:ïhecH te doe.!;.
! !n Ne-A-York een tenk'onstéliirig van \cr-.chi!iohde
j der :>=???;<' ,;aa]i .Marin^en, in l'arys eo:: uucüe
i vva;tr<,'Lui"L' (ivervUicii vaa or.zo voornaini;--tj kunst.
i in Londen oen tentoonstelling van het werk van
l ui./.en eerst;;;! schilder, een expositie waartoe de
j rijke verzamelaar* zich iioijveren mee te werken.
i -- het is ronihve^; (nu er jaloer^-cb \'an te v/orue;i.
j \\'aut ai si aai ons dezen zomer in Amsterdam
j ee;. ke.uzc-teiïtoonstel:i;ig van jloliaiulsche
schil| dcriicn te vachten, hoe zal de commissie slechts
uit een miniem aandeel van wat er in de laatste
twintig jaar hier gemaakt is, te kiezen hebben'.
Er wordt in Holland zoo heel veel meer mooi's
voortgebracht dan de Hollanders wenschen te be
zitten, of het kunnen.
Als men nu werkelijk het mooiste van wat in
het land bleef dan nog maar vinden mag op die,
Amsterdamsche loan-exliibition.
Wind-mee mag de zaak wel zijn toegewenscht.
Uit den Haag. Het portret van Eoelofs door
Israëls is in het stedelijk Museum op den Vijver
berg zoo hoog geplaatst dat het bijna niet te
! zien is. Het hangt boven den grooten Mesdag'
! in plaats van b. v. tusschen den Jacob Maris en
den Mesdag, waar nu de .Bles hangt, want dat is
de mooiste plaats in het zaaltje, de middenste
in het middenvak, die passen zou voor dit het
mooiste werk wat er is, en dat nu ternauwenood
te vinden is. Ook het groote strand van Mauve
hangt er allerslechtst, niet eens a la rampe,
en tusschen bonte dingen van het jaar dertig.
In de Spuistraat bij den heer Delboy, spiegel
en lijstemaker is achter het magazijn een zaaltje
gebouwd dat er niet onaardig uitziet. Het licht
is zeer goed, maar slecht doet een balustrade
van gepolijst staal die in de rondte
blinkendlangs de schilderijen loopt.
Onder allerlei schilderijen, waaronder
elk-wat?wils, zooals ongeveer in de circulaire stond, han
gen een stuk of vijf prachtige studies van Mauve,
zoo goed als er op zijn tentoonstelling in Pulchri
maar waren. Vooral een schuur met een boerenerf
en een hoogo takkige boom is een bepaald juweel,
dat met een van de andere, een rcodbonte koe,
Mauve's talent mooier laten zien dan veel van
zijn schilderijen.
Deze stukjes zijn zeer onoordeelkundig, bij den
grond, in de schaduw van hun lijsten geplaatst.
Er is ook nog oen tweede kunsthandel geopend,
| van den heer l'. Spruijt op het Buitenhof. Deze
i begon met een Willem Maris en een Tholen voor
zijn raam te zetten, maar is nu. zeker ook om
elk wat wils te gunnen, aan een Stroebel
toege! komen. Een konsekwente kunsthandel vsn
voor| naam werk als die van den heer van Wisselingh^
die tot schade der Hagenaars zijn zaak naar elders
verplaatste, is er met al deze o''de1'ncmiri;.;en in
' den Haag toch niet meer, al vimAt men ra':uurlijk.
l vooral van Maris. dikwijls mooi werk b:j Tersteegh
l in het achterzaal!je en ook doorgaants bij Uicsing
j iets goeds.
j In den Kunstkring trekt de expositie-van Gogh
| de aandacht. Zeven van de beste wei ken daar
| zijn al \vce.r naar Antwerpen naar de A^neixtion
jionr l'Art. De verzameling is intnssc.hen door
andere stukken van den schilder aangevuld.
? Ken Londenschn Correspondent van Het
Jfanilrlt,//l/id citeerde vóór kort iets wat door George
Mooro in 77(6 Sivuhr geschreven was. en wat
- om bet knrifiuse het weder-c!torrc;; v aard is:
., A' v.pf gu;;>t ''s ei> leven kracht l',.';;i( :n onze
kunst, kwam uit Holland tot ons. 7o^ lans wij
i der lloilandsche tiaditie getrouw blijven, blijft
i onze kunst sterk en krachtig . . . Alleen
olland! scl'.e stekken schoten hier wortel en wij schijnen
i alleen Hollandse!) talent te kunr.cm opnemen en
! voor Engeland geschikt maken.1'
! Maar al nemen wij Hollanders van zulk een
| bewering gaarne eens kennis, hut voor o:,s
volks) gevoel streelende er van ma;; zeker uk»- j-eliee!
| worden aanvaard. Het is waar dat van. de kunst
'i van (iainsboror.fb, Crome, ('oiü-taWe. Boriïngton,
l Turner, gezegd kan worden dat zij voor een goed
deel van onze oude kunst gestekt was. Maar het gaat
l ;.;anst:!i v.iet aan hierop een zoo a'i-,olnte stelling
i te bazcoren. Er is in de laatste veertig jaar in
' Engeland hoe! wat moois gemaakt dat met dien
i aard dor HoUandsche kunst ai bi/.onder weinig
uitstaande heeft, en het zou al te in-krompen zijn
, ter wille van een ietwat willekeurig idee aan de
kunst van l;.<ssetti. Uurne Joiies, Holman H uut,
Madex Hro\vn. WaM* en veie anderen van ver
wante geaardheid, groote en blijvende kracht te
gaan ontzeggen. En Goorge Moore /elf ;s dan ook
een te wel-ondcrricht, te ruim ziend en te verlicht
! auteur om gaarne aan, een parodoxale stelling als;
? de aangehaalde te worden gehouden.
! En in Haarlem is verleden week in l'dij' J'V
1 i'ori' do invitat.ie- tentoonstelling geopend, die we
nog niet hebben gezien.
Y
ETHISCHE l'UAGMENTKN.
door Dl;. P. H. HIÏTKI;.
Dit boek bevat voorschriften hoe snen zich moet
kleecien; prpctische wenken voor de inrichting van
f c/:;?,!! v? e avondjes; lc.-,sen voor i'ssliewinnc-iuk',
huisvro'i\v;'i, die gHon onde dioiiMbode villen, ..omdat
deze- hare onknr.de zal doorzien, en geen jonge,
omdat zij vreezon, dat n mevrouw, er. de dienst
bode er dan niets van zullen vvetcn"; vermaningen
aan menschen die vloeken, slnrd)'.-; zijn. te laat
aan. tafel komen. en. zoo zij pijn lijden, hiinr.e
huisgenooteu vervelen met onophoudelijke klachten.
leelrei-els voor personen die opstuiven, toornig
worden en het woeden laten hooren van de zee.
die inwendig bij hen kookt.
Het bevat mee". De naasts weg tot het
T.erkriiircn van monschkunde. nenscher.kenr.is en zelf
kennis wordt bier aangegeven ; over huwelijk.
ouders, kinderen en vrienden deelt de schrijver
/iji;e gedachten, i>f die. van anderen mede : da
veilii.-udinu- van den mcr.seh tot s'1 u a t,
maatscbr'.';]iij en menschlieid. (Ie wijze, waarop wij de ach
ting v.iu ons zeiveii bevaren en tevens die der
menschen verkrijgen kunnen, over dit alle-, en
nog wat. ontsteekt Dr. Jutter zijn licht. Ik ver
gat ri:j.r. dat ook vaders. <h'^ aan !:u:;nn /ener;
l lij vertrek uit liet ouderlijk huis, r. o c; een
i-nkcleu volzin willen iiillni-.teren. als kort hrgr'p van
alles, wit zij voor hon ')]i bet hart hebben, hier
ierecht kuiiVi'.Vji. De srhvijver le.fit isaai'zulk een
volzin gezocht en er ..reeds aanstonds5'' een ge
vonden.
Dit hoek is tevens een ar,n te. bevelen 'lectuur
voor lieve menschen. die over h.et <_roede sproken
maar het kwade liever dood willen zwijgen: die
hoe-wel bun. elkei' dag illusie:; wurden ontnomen
hoewel hun vertrouwen vermindert bij het
toe.