Historisch Archief 1877-1940
DE AMST-ERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
Na 786
Kunst en Letteren.
HET TOONEEL TE AMSTERDAM.
Salon des Variétés : De familie Venus
Franschelaan-Schouwburg (Ned. Tooneel):
Prettige Schoonouders.
Frascati : Rip.
P Wat is zomerkunst? Vroeger dacht ik dartele,
dolle, drieste, pleizierkunst, die doet lachen,
gieren, schateren, desnoods doet schreien van het
lachen, gieren, schateren. Ik had het mis.
Zomerknnst is kunst voor den zomer. In den zomer
is het warm (niet altijd,doch dat doeter op het oogen
blik niet toe), in den zomer zoekt men rust. koelte
en kalmte. De schouwburgdirecties dienen hiermee
Tekening te houden. Waarom zonden zij stukken
vertoonen, die doen gieren en schateren en waar
om niet, die doen snikken en hikken 'f Kost het
lachen minder inspanning dan het schreien V In
den zomer zijn de lach zoowel als de traan uit
tienfbooze. Zomerkunst is de kunst waarbij men niet
giert en niet snikt, waarbij men niet warm wordt,
zich niet inspant en niet opwindt, do kunst, die niet
Teel geeft, doch ook niet veel eiscbt, die tevreden is
wet een vouwt je in de hoeken van den mond, een
zenuwtrilling in do hoeken van do oogen, slap, duf,
slijmerig extract van kunst, dat verhit noch be
dwelmt, dat van tijd tot tijd korte, droge, flauwe
kittelingetjos van goedmoedig pleizier geeft. De direc
ties beweren dat in den zomer alleen naardeze bas
taardkunst vraag is, dat goede stukken geen pu
bliek trekken, laat staan houden. Gemakkelijk te
begrijpen is dit niet. Aangenomen zelfs, dat men
in den zomer liever lacht dan schreit, bij voor
keur luchtige, opwekkende kunst geniet, waarom
dan niet het beste van deze soort gezocht en
vertoond, blij- en kluchtspelen, waarbij men hel
en schel uit kan jubelen en proesten. Tegen het
lieetje inspanning zal niemand opzien; bij mooie
komische werken amuseert men zich en vergeet
de warmte, bij zwakke verveelt men zich en voelt
de warmte. De water en melk-kunst, die wij in
dezen tijd van het jaar gewoonlijk te slikken
krijgen, zal niemand tot veelvuldig schouwburg
bezoek uitlokken.
De afgeloopon week bracht n premie» e en twee
reprise'', alle ."> van het gewone zomergebalte,
tam-middelmatig, met weinig kleur en weinig
geur, tooneelvertooninkjes om veel te soezen, nu
en. dan te ginnegappen, een enkele maal te
schateren. De familie Venus, vandevillo-operette
in 4 bedrijven naar hot Franseh van ('lairville en
Bénédietc, muziek van Léou Vassour, is een grap,
als in Frankrijk bij dozijnen gefabriceerd worden,
die te Parijs door de onnavolgbare vertolking
meestal veel succes hebben, doch daarbuiten bijna
steeds afvallen. In den tijd der dubbele titels
zou men bet genoemd hebben : De familie Venus
of de eer eener vrouw, nog beter misschien: of
de weddingsehap om do eer eoner vrouw. De
familie Venus is een beroemde of beruchte
familie van schildersmodellen; het stuk draait
hierom, of Frisette. een lid der familie, den
kcllner Byu zal trouwen en een fatsoen
lijke vrouw worden, of, zooals de familie wil,
Jioseeren on geen fatsoenlijke vrouw worden.
Dank zij de wederzijdsclie listen en lagen van
den boei- ('ahassoul, koflieliuis'nouder, en den heer
Trégomard, koftiebuisbezoeker en vronwengek,
die over bet punt in kwestie een weddingsehap
aangingen, kan men, desverkiezondo. vier bedrijven
in spanning blijven. Frisette trouwt haar
dierharen Bvn; do moraal van het werkje is dus
voortreffelijk ; voor men echter aan de moraal is,
moet men een gohoolen rijstenbrijberg van dubbel
zinnige en ondubbelzinnige aardigheden, waarin
liet woordje uitkleeden" schering en inslag is, j
deorworstolen. /onder deze zou De fmnilie Venun
minder schuin zijn, met deze is het niet veel
boeiender. Dol amusant, om te schudden en te
schenken van pleizier. is het geen oogonhlik; vrij
amusant is het alleen in de twee laatste bedrij
ven. De beste, de eenige goede, doch weinig
nieuwe figuur is Trégomard. de vieux beau.
die niet merkt, dat hij steeds het kind van
da rekening is, bet zooveelsto aftreksel van het
pfrwhttype der oude gekken, Fa Musardière uit i
M.(.ilhac-Halévy's lionle". De muziek van Vassour
tieeft het voorrecht, dat men ze terstond meedeiint
en ii'oololt. Het spel sloot zich op merkwaardige
wijze bij liet stuk aan. liet boste type werd bet
best afgebeeld; de heer Poolman was oen prach
tige Trégomard; de tweede- en
derderangspartijnn vonden dito vertolkers. Hadden allen even
veel \oor hun rol gedaan als de beer Poolman
voor de zijne, het geheel zou ongetwijfeld veel
gewonnen hebben. Ook dient opgemerkt te wor
den, dat I).; familie Venut een
operette-vaudeville (in de vertaling maakte men er niet zonder
reden een vaudeville-oporottc van) is on het ge
zelschap van het Salon een komedie- en geen
operette-gezelschap. Het minst srelnkkig en toch
lang niet onverdienstelijk was juffrouw .Inlia l de
(Frisette); zij spoelde en zong niet smaak en kiesch- :
lieid. als een begaafd en ijverig seholiertjo; de partij
voroiselit echter, wat juffrouw l'de nog niet lieetf.
nog niet kan hebben, zekerheid en oorspronke
lijkheid; met juistheid, nanwirozetheid. enz. enz.
komt men in de operette met. ver: zoo ergens.
dan is bier 'e i'inble au eoiyw" vereischte. De
vele bijrolletjes werden met animo, doch zonder j
veel kleur vertolkt; bet grappig.-t was de heer
Pilger (üyii). vooral in het laatste bedrijf'. Van
de t'HHieoliuriehtinir was werk gemaakt; de goede
wi' viel onverdeeld te prijzen; men krijgt heel
wat te zien: een schildersatelier, do binnenplaats
va u een Parijsch huis, een waclilhuisje van de
tram, zelfs een heusche tram, of althans een
stukje er van, de imperiaal.
Prettige Schoonouders, van Darrièro en Thiboust.
zullen ouderen van dagen zich zonder twijfel
herinneren; Fouterom moet een meo-torrol van
Albrogt zijn geweest, l let blijspel is een u'oedc kwart
eeuw oud en draagt de sporen daarvan. Al te bost.
kan men er echter niet over oordeeleu. daar wij een
verhollandisocring te zien kreir.cn, verdietscbing
durf ik niet zogiren, het zon een beleediging
voor Hooft on den \Varonar" zijn. De ongenoemde
vertaler heeft de persoons- en plaatsnamen door
Hollandsche vervangen; het stuk zelf is geheel
Franseh gebleven. Stroef en langdradig, onzeker
en gewrongen zal het ook in het oorspronkelijke
wel zijn: voor de vertooning schijnt liet mij dan
ook nauwelijks geschikt meer; als geheel is het
verouderd; de machinerie wil niet meer loopen;
de mooie, scherp en forsch geteekendo ego
stentypen (natuurlijk Barrière's "aandeel in de
co'.laboration) zullen het zonder twijfel nog met ge
noegen doen lezen. De vertolking was als gehoed
gelukkig, wat meer gang en kleur zonden hier
en daar niet geschaad hebben; het blijspel zelf
is zoo pijnlijk zwaar op do hand. Eenig mooi was
mevrouw Stoet/ als Mietekeetje, een juweel van
een type. Voor l,enterom is do lieer Schulzc nog
een bootje te jong; hij deed herhaaldelijk lachen,
doch meer om zijn eigen komische gaven dan om
de voor te stellen tiguur;voor overdrijving wist
hij zich bijna geheel te vrijwaren, voor eentonig
heid eveneens; wij mogen hopen, dat de lieer
Schulze een goed karakterspeler zal worden. De
verdere medespelondon kan ik slechts en bloc
prijzen.
In Frascati een mooie reprise van Hip, De tekst
van deze overbekende operette, de dramatisooring
van de niet minder bekende novelle van Washing
ton h'ving, is zonder twijfel origineel, doch tevens
een beetje tam en zoetelijk; l'lanijuette's muziek
met haar ne mooie melodie heeft men vergeleken
bij bet treurspel niet het ne mooie vers uit
»De wereld waarin men zich verveelt". Het fan
tastische tweede bedrijf met zijn griezelinge geest
verschijningen maakt echter steeds indruk. De
hoeren l'rot hebben Rip geheel nieuw en mooi
aangekleed. De heer l'ooiis heeft in de titelrol
veel succes; hij zingt goed en speelt niet kwaad,
nog een beetje te forsch en zwaar. Juffrouw
Tartaud is een lieve Xelly; haar stem klinkt minder
scherp dan in s.lnanita"; haar spel moet persoon
lijker worden. De lieer de lieer (Derrick) was
druk zonder amusant te zijn. Mevrouw
Poonsvan lüone (Kate) gaf als steeds aan haar rolletje
veel relief. De heer Delenr, een nieuweling,
roucouleerde zijn ne ariaalje met smaak en zeker
heid; wij verwachten hem in belangrijker partijen.
H. .1. M.
> a a n b r e k e r s.
T ij d g e n o o t e n.
Gluck 1714 (is
eerst, na 1750 als
opera-hervor
mer
opgetreDE TOESTAXI) DEI! MFZIKK" ALS
SCHKPl'KXDE KFX8T EX !>[?: GKVOI.GHX
VOOR DK OPFÜA.
door \\'. F. Tinxirr.
II.
Een blik in het verleden. - - Historische
oorzaak" voor (Ie vermnidorinu van bot
compositie-talent. Onregelmatige
levensloop der muziek. Merkwaardig
verschil van tempo. - - Actie en reactie.
A'erdnnging van oudere
componisten.-Een kijkje in liet stof der
theaterbililiotheken. -- Verouderd of' ten on
rechte vergeten V Hen onderzoek
noodzakelijk.
Xa in het vorige artikel den hnidiu'on toestand
der muziek beschreven te hebben, moeten we
thans oen blik iu het verleden worpen, on; uit
do geschiedenis van vroeger dagen de
vvaar-ehijnlijko oorzaak" van bel ontijdige ver\;i! iler -,
oeppendo toonkunst te vinden.
't Mau' .zonderling booten dat, ofschoon de
Duitsclie critiek reeds lang de tcironw oordb_ro
toonzetters epigonen beeft genoemd, zoover mij
bekend, nou' geen enkel schrijver over muziek
zich de moeite heeft getroost, de oorzaak van de
mindere vindingrijkheid der hodendaag-cho
compoiiiston op te sporen. Toch is de zaal-: zoo
minnelijk niet. mits men slechts de wet van ac
tie en reactie, ook in zake produoih iteit dos
U'oostos, in toopas-ini!' b reilde. Fu dun is de
oorzaak van liet verschijnsel uerirens anders te
vinden dan in den zonderlingen en
oureirelmati'en levensloop der muziek zelve.
De 'eschiodonis levert hiervan de sprekeml'-te
bewijzen. Eerst waren er eeuwen 11 lig om een
volledige toonschaal te vinden : daarna in n'.re n
andermaal eenwen voorbij om 't tot eene
,.,>!maakte samenstemminu1 der lonen te hronuen,
waarna spoedig de meerstemmige kerkelijke za
mmtiziek eene belangrijke hoogte bereikte.
Daarenleu'en moest (b1 \\ erehlscho inii/.iek HOL;' landen
tijd in de kinderschoenen blijven, tot tijd en
wijle het mochanismiis der muziekinstrumenten
voltooid was, en de medewerking van het
orkcst met den zang als nok bet cnnipoiiecresi van
instrumentaal werken mogelijk maakte.
Maar nu verandert de ievon-loop dor muziek
ook op hoogst merkwaardige wijze \an tempo, en
maakt Lentimiino en Lento van \ roeier
oon-khip]ilaafs voor AItrt/ro en ZVcsfy. T u--e h en l 75O en ! Sol l
beet't de muziek wel is waar eene "'ian-periode
beleefd, maar dan ook een tijdperk waarin z
.'i\eel verteld en uitgepraat werd, dat na 1S50
slecht- enkele begaafde com])oni-ten ook nou'een
krachtig woordje hebben kunnen moe-preken.
Fn «aren de componisten van die (huren alle
ern-lb.ro mannen geweest, dan zou er HOL' heel
wat minder na te vertellen in erir-eblov en zijn.
Maar toeh l- 't reed- merk w aardiir ^enoej'. \\at
het -uelle :iehter elkander optreden \au een
Iieethovonl770.
Uossini, 179j>.
klein "etal irroiito mee-ler- beeli uitgewerkt,
zoodat tn--eben Cluok's Alcexte (170T) en \\ a^ner's
Ln'lieiKirin (1*17) slecht- MI jaren In-; tib-i- ie
verloojieii. eene tijdruimie alzoo. die t e^cj;, \
eide vorige tijdvakken der miiziokire-i-liiedeni- in
't OOM- loopend klein moet M-enoelllil worden en
zelfs builen redelijke verhondiu-j' staat.
Op actie volirt reactie, en we hebben hier
duvoor de talent v^'rmi nderinir' dei' eoni pnni-len mei
eene cultuurhistorische uood/.akelij!:!: >id t" dnen,
die zich moeiolijk laat wegcijferen. DaarenloM'oii
moet de \raair. of hier tevens eene bijzondere
vatbaarheid der muziek voor spoedige uitputting
in 't -pel i-, voorioopiL! uo" onbeantwoord blij
ven, l 'oru-lsl ellende verzekeringen zijn
ilionaanM'aamle niet te geven, maar i- eenmaal de iaat-te
componist met de Iaat-te toon w endhiLr er irovv ee-l,
dan knullen de naneveii be-li--en. Ik blijf uil
u
bij do voorvaderen, en wel om het nadere
iev.ijte leveiell, (lat de mil/.iek tusschon ITÖOell 1S5M
te snel geloeid beeft. Feu overzicht over 'ie
geboortejaren der irroote meesters en hunne
voornaamste tijdgeiiooion van af Gluck tot op
Wagnor zal dit nader aantoonen.
Piccini, 17-28.
Monsiuii)', 1729.
Dittersdorf, 17:19.
Grétry. 1741. Paesiollo, 1741.
Cimarosa, 1719.
d'AIayrae, 175;!.
[ Oherubini, 1700.
Mozart, 1750. Méhul. 170:1. Simone Mayer,
[ 170:!.
l'aër, 1771.
Spontini. 1774.
Isouard, 1775. I'oioldien, ] 775.
Spohr, 1781. Auber, 1784.
Weber, 1780. Meyerbeer. 1791. Ilérold, 1791.
Marscliner. 17:15. Pacini, 1790.
Donizetti. 1797. G l user, 1798.
Ilalévy. 1799. ellini, 1802.
Otto Xicolai, 1810.
Wagner, 181.",. Vordi. 181:1.
Als componisten, die meer uitsluitend voor de
concertzaal gewerkt hebben, komen hierbij nog:
Ilaydn 17:12, Schubort 1797, Mendelssohn 1809
en Schnmann 1810. De geboortejaren der
eerstgenoemden loopon meer uiteen, maar de tijd
ruimte wordt aangevuld door Mozart, Beethoven
en Spohr.
Uit dit overzicht blijkt, dat slechts vijf compo
nisten een tijdsverloop van eenige beteekenis
tnsschen de geboortejaren vertoonen, t. w. Gluck
en Mozart 42 jaren (maar in hunne werken veel
dichter bij elkander staande), Ilaydn en Mozart
24, W ober en \\agner 27 jaren. Boothoven komt
reeds l l jaar na Mozart. de overige componisten
volgen elkander nog sneller op, terwijl onder
scheidene toonzetters in hetzelfde.jaar geboren zijn.
Nomen we hierbij nog in aanmerkinir, dat tns
schen componisten van de meest niteenloopende
denkwijze en aanwending van middelen zooals
Mozart en Meyerbeer slechts :15 jaar zijn
verloopon, dat Paër en Spontini, lloieldieu en Auber,
ofschoon zeer verschillend van richting, snel op
elkander volgden, alsmede dat Woher als schepper
(Ier romantische muziek volstrekt geen wegbe
reider heeft gehad, dan hebben we hier wel het
bewijs, dat de muziek een terrein van vinding
en werkzaamheid is geweest, waarop, toen een
maal in allen deele A was gozoird. geen geleide
lijke voortgang meer plaats had, maar men spoe
diger tot X. V. / naderde, dan waarop gerekend
had kunnen -\vorden.
Heeft nu de onregclmatiire en te snelle levens
loop der muziek niet te miskennen gevaren voor
de hcdciidaagsehe componisten opgeleverd, niet
i minder heeft een gedeelte der oudere
eoinponis' ton zelf (laaronder moeten lijden, liet spoodiir
na elkander optreden van groote talenten brengt
j wel mede. (lat aan de veelzijdige ontwikkeling
j ooiier knust op eenmaal oen krachtiire stoot wordt
j gegeven, maar daartegenover slaat dat. enkele
onsterfelijke!! uitgezonderd, alle auteurs zijn
blootge-tebl aan verdringing, des te gevaarlijker voor
componisten, om reden deze even als
tooneolschrijvers voor de blijvende uitvoering hunner
werken aan eene bepaalde réportoiro-ruinito
gei bonden zijn. 't Komt er PU maai' op aan, wie
verdringt en wie verdrongen wordt. Moet een
j mindere componist plaats maken voor een honger
j beiraafde, dan is dit een natuurlijke zaak. die
van zelf sprookt, maai' irchoel anders en leelijker
wordt bet geval, wanneer sen-ationmkende auteur-,
gelijktijdig oplrodendo. bet jinbliek" en (b-
kunstilireetiën zoodanig mode-lejion. dat daardoor
binnen weinig tij Is een zeker aantal andere
' auteurs van de baan raakt. Hierdoor ontstaat
verwarring, want terwijl van bet nienwere met
alles een blijvende jilants ojt het repertoire heeft
verdiend, bevinden zich onder het verdrougene
werken, die in 't geheel niet vergeten hadden
l mogen worden.
Fen (lei'u'el ijke v erdriil";in'.r van
ojiora-eomjio| ni-ten heeft jdaals ir'ohad tu-sclien l S-J 5 en ISlII
i door het achter elkander o)'!reden van Auber
met La mn.-'.lte de l'urtid (182S|. lio--ini niet
Mnïae (!82li) en Tril (1^:11), Meyerbeer met
l Jl'ibert IK dndi'e (ls:ll) en ?,<<* Ilni/><-'.>iot.x (is.'lil),
ellini met Lu so»iii.aiiilni!<i (Sl.'il ). X'irni'i (Iw:l2)
eu l l'iintiini ( lii:! l). Ilalév v met La Jttire ( l 8:15).
Maar die verdriuu'iug is niet zoozeer te wijten
j aan eene vol-trekt hoouorc bepaaldheid dezer
compoiii-ten als wel aan de ver-ehijnin"; der mo
derne irrooto ojiera. die al- '.renre wel
voorMlanu'-ters had "ehad. maar van geheel andere
iek-thowerkinir en slijl. lerwijl overigen- de vroegere
operatek-ten ( f'innjanflie OM andere romanti-ebe
opera'- uitgezonderd) óf tot bel komische genre
ot tot een karakter en samen-telliiiM' behoorden,
waarbij ook ".'('sproken dialoog en mi'doilraimi
! toegelaten waren. Al- tweede -en-atie!'aetor komt
hier in aanmerkiiiü' dat, "'olijk reed- vroeger
Ko--ini met zijn l'finc rtlti nvera! de hnnidon nji
!nd had "obraehi, liellini mol zijn bel cmüo de
harten veroverde van alle ju'ima ihninu'- on
i toeus van de melodiezaliue dilettanten dier
linden. Iets later werd dezelfde affaire nog voort
Me/et door Don IZOl 11.
Al- -hichioifer- dezer vcrdritiM'in"' moeten hier
alleroer-| vermeld worden de zes kla--ieke
Fran-'iie eoiii|ioni-ten Moii-iü'nv. drét'-v. d'Alavrac.
M''-liul. I-onai''l en lioieldien. me! wie teven- in
'i verüoolbook zijn geraak! drie der vooruaam-le
Italianen uil hetzeltde tijdvak, t.w. ('imaro-a. Paër
en Sponiiui!
Merliw aardi'j; i- echter, dat ook de verdrinirers
Zelve met een irodoolto h u n nel' w erken lol hebben
moeten betalen, /oo Meijerli'-er me! zijn voor
loopster- np liobe-tl IJ (daltlf. !to--im met de
u'ronte meerderheid zijner opera's. Kellini later
ook" met / i'iirilimi. jui-l het werk. waarin hij
de hinderlijk absolute bevoorrechting van den
zal)"1 boven bet orko-i tiad hilen varen, en ten
-lotte Donizetti mei L'eittire d'umore en Don
-/'«w/'dy/f. twee werken, die niet verlieten hadden
moircii worden, om reden Donizotti's kracht
eiironiijk in het komi-ohe "euro hnr.
[ De vraag i- nn : moeten we in hefireen tn-sehen
1>25 en 1>|0 geschied i-, -til blijven beru-len,
j of moet er een onderzoek inir'o-teld worden, welke
! tont in die jaren beiraun i- 'i
i Alle verdrongen toonwerken zoo maar eenvou
dig op gezag van een vroeger geslacht voor
verI
onderd te verklaren, gaat niet aan. Men boude
hier wel in 't oog, dat de Opera niet alleen kunst
instituut is, maar ook kunstonderneming, en wel
een zeer kostbare. Dit brengt van zelf mede,
dat er te veel bij den dag geloefd wordt en heeren
operadirocteuren, zoo ze al kunstenaars zijn, toch
altijd in het geldelijk belang hunner onderneming
moei' aanlokkelijkheid voor hot publiek zoeken in
noviteiten dan in wederopvoering van oude wer
ken. Het van het repertoire blijven bewijst dus
niets voor mindere kunstwaarde, en werkelijk
heeft do wederopvoering van enkele oude opera's
aan het licht gebracht, dat die werken ten
011j rechte vergeten waren.
Iu 18.)0 werd aan de Opéra-Combine te Parijs
weer oj) bet repertoire gebracht Le Itrserteitr van
Monsiguy. Deze opera dateert van 1709 en behoort
dus tot de oudste werken van het ontwikkelings
tijdvak der muziek. Niettemin voldeed dit. werk
nog zooi' goed, en heb ik toen zelf die ojiera met
genoegen gehoord.
Iu 1870 word oveneens door de Opéra-comi(jnc
weer voor den dag gehaald Ma tante Atirore van
JJoiehlieu, een werk, waaraan deze componist de
meeste zorg besteed had. De wedorojivoering
had gowenscht succes, en de Parijsciie critiek
verklaarde dat het een waar genot was, na al de
levenmakerij in latere opera's, weer eens de een
voudige maar echt bekoorlijke muziek van vroe
ger dagen te hooren.
Met een paar werken kan men echter niet vol
staan. Om in den tegenwoordigen repertoire-nood
te voorzien, zouden nog de volgende opera's weer
uit het stof der thoaterbibliotiteken gehaald en
ojmieuw onderzocht moeten wordon.
Grétry: Luc'de, Baibe. bleue, Richard
Coeurdc-lion.
d'AIayrae: Les deux Savoyards.
Méhui: Euphrosme et Corradin, aan Duitsche
theaters onder den titel Der Milzsiichtige" op
gevoerd.
Méhul: La chas&e du jeune Ilenri. Deze opera
werd bij de eerste opvoering in 1795 door de
Parijsche republikeinen uitgetloten, om reden een
Bourbon de held van het stuk is. Tot vergoeding
werd de ouverture tweemaal gebisseerd en is
sedert in de concertzaal op het répertoire gebleven.
Isoiiard: Cendnlton (1*10), destijds met groot
succes over nllo tooneelen gegaan.
Isouard: II Jucondf.
i lioicldicu: Le nouveau seigneur dn villuge, Le
Cniife de liat/dad, Jeun de Paris.
| Cimarosa: L matrimonio segreto. ( Die hoimlicuo
j Fhe", te Itotterdam nog in 1807 opgevoerd).
Paër: Ciuiiitle, GriscM.n, Ai/nese.
\ Paër: Sargino (voor \\ ('enen gecomponeerd en
beroemd irevvoest).
l Spontini: Lu Vextale (stond nog tot 1850 op
bel llaausclic repertoire). Fernntid Cortez (werd
: nog tot 1>80 aan sommige Dnitsche hottheaters
| opgevoerd).
Spoiitini: Olympia.
? Meyerlieer: timnia von Ru.cburgh, Mary.iretha
von AIIJDII, II crociato in. Jii/ttlo.
! lios-ini; Olello, Cenercntota, La gazza ladra.
( l.a jiie volen-e" stond nog tot 1X50 op het
llaair-che n''j)ertoire). La donna del Luyo (La
dame du bic). Le i.uinte Ory.
lóTiini -. l J'aritiini.
j Donizotti : L'eliaire d'ainore. Don l'asijitale.
\\'e hebben bier nn iu 't geheel 'l'l opera's van
i vroe'/'or en later tijd genoemd, die om onbekende
redenen in het vergoetboek zijn geraakt, voor
zooverre die in de werken zelven liggen. Tegen
valler-, ook weiren-i de libretto's, zal een nader
onderzoek wel altijd aan den dair brengen, maar
waar met woderojivoorinir van twee werken goede
onderviiiiliii'j; is opu'cdaan, daar kan allicht meer
; re-ultaat verkreu'en worden. Te oordeelon naar
hei^ei-n we van oudere componisten nog kennen.
zal e me vergelijking met de nieuwere opera's
: zoowel w in-t als verlies aan het licht stellen.
Verlies ilnor minder niterlijken glans en
aauwoudiuir. van eiVertiuiihlolen (waarvan trouwens
'. onze eoreii ui mooi verzadigd zijn), maar winst
door <b? "eiijker "e lachten en meerdere zuiverheid
?van -tiji. Men b-ir^c bijv. eens de panitinvn van
- Mé'iii! en iloiebiien naa-t die van Anber. en de
weeir'-cbaal zal merkbaar ten voordoelo dei' oinlero
conijiieii-ien over-laan. Fit Méliul's .io^ejili, weten
N1 o, ibit deze Fran-clie com]ioni-t tamelijk dicht
bij Mozart -loiid: 't i- dernalve onveri-.iaarbaar,
ibit men van een zijner andere oiier.i's. La. c/taase
dn I.'UHI.' Jiciin in t ueiieel geen notitie genomen
lieeft. omdat een troep Parij-die rumoermakers
, dit werk uit jioliti 'ken uart-toeht had uitgetloteu.
].;üdat nok de oo .ipoiüst van zulk een duurzaam
ti'i-cb v\ei'k al- J->'i daitie bUinclie on verdiend
vernnachtzaaiini i-, daarvan hooft de bov engetueldu
\> ederopveeriiiM' van J/ t l inte A'-irore getuigenis
\Cr-cbil van denkwijze zal men ook vinden
tiis-cben de oudere en latere Italianen. Cimarosa
011 l'a i", r bewogen zich «\> ander terrein dan hunne
opvnlier-. en de Italianen z.ij'i pas dennerig
"oviorden. toen ze de moderne grooto ojiera
Miiiiren eomjioiieeren. 'v'au l'aër sta.it nog altijd
mi het llaair'sclie reiierioire l<e maiti'ti de cliaiietCe,
maar van zijne trrootere werken zijn Suri/ttto en
A</new ook heroemd 'ovvee.-t. \Vaaroui zijn dii;
verireten? Dezell'ib.' M'aag ge'dt ook de beste
\verken van Spontini. die in zijn groote opera's
een hooier -taiidjiiiiit innam dan zijne
lantlgenooteii. Ook de vroegere werken van Meyerbeer
/ouden wel woei' voor den d au kunnen gehaald
worden. Mijne veroiider-teilinir i- mi?eliion niet
i onjuist, dat in (i" eerste ojiera s van liezen
comjioni-t meer natuurlijke -'-iiooiiheid en minder
etfectbejau' zullen Bevonden worden dan in du
latere werken, met name die op te$ llii'fieiiotó
volden.
} Tot z.i'ióverre mijne aanbevelini;' van een kijkje
j in bet slof der theaterbibliotlieken. De eenig-to
zwarigheid i- -leebt-, dat zulk een onderzoek nog
al lij-I vordert, maar daartegenover staat, (lat
gei waair'de jir.ietnemiiiMen met opvoeriiiM' van nieuwe
werken niet alleen tijd. maar ook .irebl kosten. DI;
noodzakelijkheid van den voorge-telden maatregel
i zal no"; nader blijken, wanneer wi; in CIMI volgend
i artikel den invloed van den bestaanden toe-tand
| o]> de werkzaamheid (b'r ojieragezel-ehappeii (in
'l bijzonder de fran-cbe) iu oogenscliuuw nemen.
Daarbij komt dan tevens eene tont in liet
opera