De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1892 24 juli pagina 6

24 juli 1892 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. No.787 l)6wegen. Afgryselijke illustraties zyn het, en even talr'jk als afgrijselijk! Elke positie van een gehangene is nauwkeurig bestudeerd en natuurgetrouw na gevolgd, om de met bloed dooraderde oogen van de beschonken beschouwers te vermaken. De grove uitvoering der afbeeldingen verhoogt nog hunne walgelijkheid. Rondom de afbeeldingen is de ophel derende text gedrukt. Ieder detail van de misdaad wOrdt met groote nauwkeurigheid beschreven. Het zÜn waarlijk leerryke voorbeelden voor den .dief, den inbreker, den struikroover! Bestudeert ze maar nauwkeurig, g\j, die uw gastheer vermoorden, den voorbijganger wurgen en berooven wilt. De beschaafde echter, dien de nieuwsgierigheid som' tjjds byna tegen zyn wil aanspoort, eenige dezer voorstellingen te bekijken, ondervindt daarbij spoedig iets als verdooving vermengd met afschuw! Hu schuift de afschuwelijke bladen terzijde, waarin zich zooveel slechte menschelijke instincten open baren, en- gelijk een vogel zijne vleugels schudt, wanneer bij uit een ongezonden nevel wegfladdert, *oo schudt zich de lezer, om zijne gedachten spoedig uit deze ongezonde van brandewijn door trokken atmosfeer te bevrijden, waarin zich hier en daar spookachtig de silhouet van een gemar telde afteekent. VOOR DAMES. Modes te Weenen. Londensche recep ties. ? Ruches en mantels. De taak der mouw. De tooneel- en muziektentoonsteüiug te "\Veonen heeft tengevolge, dat men er zich voor hot toilet bijzonder moeite geeft en er zich, in aansluiting niet de tentoongestelde thoatercostumen, allerlei exeentrieks en ouderwetsch veroorlooft, dat men anders nauwelijks zou durven dragen. Te "Weenen is ook veel meer dan te Parijs, de strenge Empire-vonu doorgedrongen, waarbij het ceintuur vlak omlei den boezem, of eigenlijk bijna op den boezem gedragen wordt, en de taille van daar naar be neden geen eigenlijk corsage meer aantoont. -Ver toont", want het spreekt vanzelf, dat onder deze schijnbare ongedwongenheid het eorset niets van zijn rechten verliest; een bijvorm van dit Em pire is dan ook een dubbel ceintuur, eene dub bele afsluiting, de eene alleen uit lint oi' iets. dergelijks bestaande en eene buitengewoon korte taille makend, de tweede heel laag, als onder aan een lang keurslijf a pointe. Dit staat niet enkel lange, slanke vrouwen goed, het is ook voor de kortere en meer gevulde' goed te arrangeeren. Van veel beteekeuis hierbij zijn de zware hooggedofte thiweelen mouwen, die dit jaar bij de zomercostnmes bohooren en die het corsage met zijn becleksel van kanten tielius, rravates en jabots te luchtiger en «raeelijker doen uitkomen. Ken postuum van licht mousseline. waarvan de twee sluitpunten in een strik oji den boezem en een noettd Watteau op don rug sohijnen te bestaan, en dat van daar los met langen sleep schijnt neer te hangen, met mouwen van licht fluweel, aurore, fleur depêcJter, bleek blauw, bleek holiotropo, changeant, is een der moest gracieuse drachten, die sinds lang Kokend zijn. Voegt nieu er den parasol met langen stok en strik bij, den heel kleinen of heel grooten hoed, de lange handschoenen en laag uitgesneden schoe nen op a jour gewerkte kousen. men kan do .origineelen van de portretten uit den tijd van Mad. llécamie of die van Laurence eu (iaiusborough meenen te zien. Te Londen, op de partijen in de sernton. zijn thans de Tyroler zangers zeer gezocht. Zij zingen b.v. achter een boscbje in den salon, en er zijn eenige nummers met echo-effecten voor hen ge arrangeerd, die clan door eenigo leden van het koor, boven of ?- beneden in liet huis verborgen, worden uitgevoerd. Dit kan in Londen heel ge schikt en zou ook in Amsterdam heel geschikt kunnen omdat, men er niet, zooals in l'arijs. verdiepingen, maar heele huizen bewoont en deze voor die gelegenheden bijna geheel ter beschik king gesteld worden. Er is b.v. oen small and early, »klein gezelschap, vroeg komen en vroeg naar huis;" men neemt dat niet al te letterlijk -op, want er worden houderdvijftig mensclien ge vraagd, die niet voor tien uur verschijnen en tegen twee of drie uur heengaan. Dan wordt het heele huis in beslag genomen, twee of drie verdiepin gen; beneden vestiaire, buffet en een paar kamers om te babbelen, platen on kunstvoorwerpen te be kijken, boven balzaal, met de andere salons en de portalen een geheel vormend, eu nog eene ver dieping, waar alles verlicht en gearrangeerd is. Deze verdeeling is uitmuntend voor het heen en weerloopen, de afzonderlijke gezellige gesprokken en de Hirtation: er is dan ook met reden gezegd. dat in den laatsteu tijd de meeste huwelijken op de trap tot stand gekomen zijn. Ook degenen, wier salon niet groot genoeg is om te dansen, openen lam huis op de/.elt'de manier en geven dan een mout, hier kan men dan nog meer mensclien vragen; men neemt dan gvwoonlijk twee orkesten', een boven en een bene den, die zich beurtelings laten hooren. of men wisselt af met dilettanten en solisten. Dank zij de vele vertrekken, kunnen degenen, die niet \au clilettanton-ninziek of van muziek in het alge meen houden, deze /onder opzien te baren ontloopen. Hetgeen bij deze raonts vooral niet min:ler wordt, is de volledigheid van het buffet: men eeft er behalve de tallooze snoeporijou, die ge presenteerd worden of te krijgen zijn. volkomen soupers, volgens menu, en wie het goed bevallen .s, soupeert nog weer eens van voren at' aan. Iets geheel anders zijn natuurlijk de «route 'eesten, zooals do hoogv aristocratie of de-groottandel ze geeft. Onafzienbare reeksen van /alen «evatton geheele tropische bosM'lien (bamboes. n sang, palmen), perken vaurhodoil end rum s. struik?ozeu, seringen; alle leuningen, deuren (-n ramen :ijn omboord met klinijasmijn enclematis: onder Ie enorme schoorsteenon smelten te midden van irchideeën en varens de groote ijsblokken. \an >ndoron met rood of groen licht gekleurd: tu-chen de kronen hangen lantarens van bloemen. raar de electrischo tongen tussohon ballons van lortensia's en rozen stralen. Drie orkesten doen ich hooren: in de vestibule de grenadiers der ?arde, in de groote galerij de tziganen, eu in de serre, anktor de hoschjes, zingen de bovenge noemde Tyrolers. liet souper wordt aan tafeltjes gediend, gedirigeerd door twaalf maitres d'hótel, in zwarten rok, korte zwart satijnen broek en zwart zijden kousen; terwijl een heirleger van lakeien in groot liverei. de kleuren van het huis, bv. crème jas, broek en vest van oranje pluche, wit zijden kousen mot klink van gouddraad en wit en oranje schouderstrik, voor de bediening zorgen. * -v. * De ongewachte koude van eind Juni en begin Juli heeft aanleiding gegeven tot bet aanwenden van allerlei omhulsels en beschuttingen, en de mode, zich daarbij aansluitend, is aan het uit vinden gegaan. liet vraagstuk' was, een zomopsch uitzicht te vereenigen met feitelijke verwarming, en men beeft cravates, h'chns en ruches, tours-decöu, boa's verzonnen, die inderdaad warmte geven en er toch luchtig uitzien. liet zijn boa's van kant of tulle groc. met tluweolen moucbes, zeer dicht ingehaald, dicht gerucheerd en die vooral smalle gezichtjes uitmuntend staan, tours-dc-cou van een dubbele niche breed lint of uitgeslagen of uitgerafelde dunne zijde; ruches van zijden mousseline of tallooze metors ruban cornëte in kleine lussen geplooid. Heel mooi, maar duur, zijn lange breede cravates van krip of zijden mous seline, waar zwarte of witte kant in geappliceerd is; de einden worden dan gedrapeerd als jabot of breede strik. Ze zijn daarom duur, omdat do stof heel teer is en met het vaststrikken en weer .losmaken veel te lijden heeft; een gemaakte strik is dus beter, maar niet zoo warm om den hals en niet zoo elegant. Zwarte ruches van tulle grec met fluweeleu mouches blijven lang frisch en staan goed bij ieder toilet'; ook vooral bij de heel korte pélcrines, ,die dit jaar gedragen worden; de rncho vormt, als zij goed gemaakt is, met den kraag van het manteltje iets als een col Médieis. De mantels en pélerines in accordeonplooieu neerhangend, duiken weer meer op; de rok wordt er nu in denzelfden trant bijgenomen, met cor sage of blouse van iets anders er tusschon, van dunne zijde qf dunne wollen stof, linnen, katoen enz., in het najaar zal men de/e corsages van fluweel nemen, tusschon de pélerine en rok van dezelfde kleur stof, en er een halsnicho en cein tuur van lint in dezelfde kleur bijgedragen. Tets nieuws en gemakkelijks, dat eerst voor kinderjurken, nu ook voor dames zomercostnmes bijval vindt, is: eenvoudig een glad schouderstuk, van fluweel, kant of borduursel, en daaraan de stof in haar geheel vastgeplooid tot onderaan. Om het middel vat men de stof bijeen met een ceintuur of corselet; de japon sluit van achteren of van 'voren, zooals men wil. J)o gariieoring wordt dan geconcentreerd op het ceintuur e:i het schouderstuk. * * Jules Simon ontleent aan hot woord van Mlle Dr. Cbauvin: Madame lieymond zal worden vrijgesproken, als zij mooi is," den tekst voor eene preek over de taak en de vermogens der vrouw. Schoonheid is een argument zoo oud als de wereld. Eeno mooie vron'.v te Athene, van eene misdaad beschuldigd, nam geen advocaat en ver dedigde zich niet; zij liet zich zien en werd vrijgesproken. Kr zijn op dit oogenblik verscheidene dames die pleiten willen. Mij dunkt, zij moeten in baar verzoekschrift aan den prcxsidont, wanneer zij er het recht toe hebben, zetten: ::ik ben leelijk". Kene mooie vrouw toch zal altoos een gevaarlijk advocaat zijn; zelfs bij do examens is het oen voordeel. MIIo Chauvin, die niet kan schrijven: ?ik ben leolijk", hoeft bet ook misschien al in gezien; althans zij hooft reeds bekend gemaakt, dat zij niet zou pleiten, maar op het bureau van een anderen advocaat werken, en schriftelijke con sulten geven. In de historie worden eenige vrouwen aange haald, die «roote schriftgeleerden waren, llypatia bijvoorbeeld. Zij sprak achter een gordijn. Men hoorde dus wel de argumenten die zij sprak, maar zag niet bet argument dat zij was. Onze dames willen nu conférences houden, niet achter bet gordijn. Verbeeld u dat ze ons «aan bestrijden in de kiesvorgadoringou, of persoonlijk visites gaan maken hij invloedrijke kiezers. Kn. eenmaal in de Kamer, zonden ze achter ecu gor dijn spreken, zooals Hypatia'/ De vrouw kan geen gelijkheid vrage-n, niet omdat zij zwak', maar omdat zij mooi en inne mend is. Ik vind wel. dat zij 1111 onrechtvaardig be handeld wordt, maar hot middel om haar toestand beter te maken is niet. baar in het publiek te laten optreden, maar baar te eeren en te \\aardeeren. De gelukkige vrouw, de geoorde en ge liefde vrouw, is de echte vrouw. Die-zal niet door bet Hot worden vrijgesproken om bare schoon heid ; maar zij zal er niet komen. om hare deugd." K?e. Allerlei. -. lltms i. J'liilon: en de Ttuolzure jonl;rroinr. De Jicrlincr j\ntiontil;eihi>i(j «ooft bericht omtrent een m<Th \vau.rdig'o artistieke correspondentie. die llaiis \. lüibiw niet een zoogenaamde koolzure jonkvrouw" te lierlijn, d. i. (h- juffrouw van oei, kiosk voor het schenken van spuitwator n het verkoopeu van couranten, moet onder houden. De bedoelde kiosk staat aan de I'otsdaiiierbrug. Op do smalle toonbank lig«on «arische l bergen couranten. Wellicht draagt de gunstige ' ligging ei- toe bij, dat do verkoop van eenramen hier le\ end i«or «aa t dan op and ore plaatsen, li'oud om opent zich de muzikale wereld van lleriijn. Overal conservatoria, muziekscholen, juist tegen over de lloogosohool VOO]' muziek, vele muziekhaudcls. iiislrumenieiimakers. de coiicert-agentsohappen. do pensions voor de leerlingen dor muziekscholen. ,\1 deze meiischon bobben er gedurende ilon wint e-r hot moeste behing bij. te' weten, wat de couranten in do concert-\ orshiyen omtrent ben. hunne -in-cessen on hunne vrienden bevatten. liet eerste «rijpen van den kunstenaar is na tuurlijk 's morgens naar de critiok. Mejuffrouw Marie is intelligent gonoog. om don kunstenaars dit \\erli gemak kol ijker te maken; boe velen er dan ook 's morgens op de kiosk toeloopen, zij vinden niet alloen de couranten 'die hen in teresseeren reeds uitgezocht, maar ontvangen ook gelijktijdig een mondeling bericht. Volgens de stemming volgt dan de bestelling van grootere- of kleinere partijtjes van de ge'noemde, couranten. De kunstenaars hebben inde vindingrijke koolzuurtbime behagen gevonden; er is nauwelijks een onder hen, die niet lange ge sprekken met haar aanknoopt en die haar niet uitnoodigt, .om zijn concerten te komen bijwonen. Om 7 uur 's winters pleegt in dekoolzuur-kiosk op de l'otsdamerbriig eene phiatsvervangster baar in tocht te houden. Dan gaat mejuffrouw Marie naar de Sing-acadomio, de K'hilharmonie of do Opera. Van deze unieke onder de damesdorspuitwatcr-kiosken had nu ook Hans von Bülovv gehoord, (ioen wonder, dat hij nieuwsgierig was, baar ook tr loeren kennen. Zij schikte zich naar zijn manier v.m gesprekken voeren en ton laatste noodigdo hij zooals allo kunstenaars haar uit, zijn concerten te komen bijwonen. Zij beeft nauwelijks bij een ontbroken, on don Hen April', den laatsten avond van de Bnlow-woek, met do vermaarde' Eroïca-rede, die nog in aller herinnering is gebleven, woonde zij omdat alle plaatsen verkocht waren het concert in de logo der directie bij. waar Von Bülovv haai1 ook aan zijne vrouw voorstelde. Het publiek" vergezelde op dien avond Von lïiïlow eerst naar bet hotel, en vervolgens trokken honderden naar hot station. Bij dozen behoorde natuurlijk ook onze kunst-enthousiaste, en hier gebeurde het, dat hij ovenals Joseph II eens een meisje bij een dergelijke gelegenheid in de tegenwoordigheid van het geheele volk en van zijne echtgonoote mejuf frouw Marie en hiermee in zekeren zin hot gansche volk k'usto. Deze kus is een historisch feit, en hieraan on aan de aanleiding hiertoe her innert oen photographie, die Hiiiow zijne vrien din geschonken hoeft en welke het opschrift draagt: De burgeros van lierlijn, mejuffrouw Marie Itnilolf, IFanschon's beschermvrouw, tot een vrien delijke herinnering aan clou lidon April l Hui. Dr. Hans von L'iilow, burger van Hamburg." En uit deze kennismaking' is thans eene correspondentie voortgesproten, die belaas (volgens den wenscb on wil van -de geadresseerde) niet zal worden openbaar gemaakt. llanschon'" schrijft geregeld alle 1-t dagen, en de juffrouw antwoordt gevogeld. Hooggeëerde mejuffrouw" luidt do aanspraak in hot eene geval ; Hooggeëerde hoor Doctor", in bot andere. .Maar hoe weinig men anders ook omtrent den inbond kan medi'deelon. dit staat vast: buiten berichten aangaande'1 den gezond heidstoestand, bepaalt do inbond zich uitsluitend tot muzikale zaken. Men meent dat do gal, die' zich bij Biilow ophoopt, en dan ook weder do bitse opmerkingen en do goestigheden, die hij anders niet kan kwijtraken, hier oen ontlading vinden, dat do/.o brieven dus oen soort bliksomalle-iders of veiligheidskleppen zijn. liet seliool-rnpport tan een Jconinij. Xaar men LUI het Ntue IKïencr Tar/blutt uit. Kelgradn schrijft, hebben de onderwijzers van koning .\b-xaiiclor van Serviëna afloop van liet exa'iii ,: ondei hot presidium van den «oevernonr o"U verg'adoring gehouden, waarin bot volgende rapport omtrent don koninklijken leerling werd uitgebracht : Z. Majesteit Koning Alexandor hooft hot examen in eb' studie-vakkou als volgt afgelegd: K Moraal-theedogie. voorgedragen dooi den rector Kirmilian, wekelijks een uur. uitmun tend ; '2. Kranscho taal, professor Magroch. weke lijks een uur. uitmuntend ; ?'!. Stcreomelrio on trigonomotrio. professor Stojkovios, wekelijks drie uur. uitmuntend : 1. Eiigolseho taal, professor .\edics. wekelijks ecu nnr. uitmuntend ; 5. Logica, professor Sohlivies. wekelijks een nnr. uitmuntend; ? i. Dnitseho taal. professor liömer. wekelijks twee uur, uitmuntend ; 7. Al«o!iioeiiolittcratiiur-gosehiodenis, professor staatsraad P. (ioorgovics. twee uur wekelijks, uitmuntend : s. Itomeins.-b recht, profi'ssm' staatsraad (iorsehios, vier uur por week, uitmuntend ; i', vostingbonw kunde-, professor ma joor Stankovios. oen uur pi-r wee-k, ze-er g'oed ; III. Servische litteratuur-geschiedenis, profes sor Boskovics. oen uur per week, uitmuntend ; 11. taktiok. professnf majoor Pavlovics. drie uur per wee'k. U'.tiHUHt'Mui ; 1*2. algemee HO weM'eSd«e'schiedeinis. professor ('oiiosov ics, twee' nnr per week. uitmuntend; K'!, lutipisohe taal. professor J. (ieorgov ics, oen uur por-week, uitmuntend. He-t examen had in do bovenstaande volgorde' plaats 011 duurde voor elk vak oen uur. liet exa men w erd bijg'ewo'ind door de- regenten, den aartsbis schop, den president van den ministe'rraad, den president on do ^ iee-presidenton dor Skoopehtina, den minister van onderwijs eu justitie', don pre sident on don vieo-prosidonf van den raad van State, de voogden van Z. M. eb'n Koning en den rector van d'- hoeig'eschool. Belgrado, 'J.) .1 uni (7 Juli) IS!ii'. Do «oeveriienr van Z. Majesteit clou Koning: overste hij don goiioralon staf' .lohaii Mi'sohkovies." - Dus l-J uitmuntend", ecu /.oor goed" ! Klink-, Ah'xander." ze«t do Jr'naikfurte.r, uil alleen no-j mauree'!! bootje v e'~h ng'houwkuiide hijgvniokt. opdal ook de hoer ma)oor Slankovies wat toegeven kal: vn de- v ordei'iilg'en( van zi;n kweekeüng niet allee]] ;-ror goed" maar uitmiuiéeiid" vindt, on ?.! - ' : >::soholijko voimaaktlii'id nestelt in do si'li.u!.. ,?? van den Servisehon koningstroon !" De Herlinrr Mnzïxituny geeft een muziokaal allerh'i. waarin voorkomt : Wat is klaviiTli'ehniok V -- De' juiste vingers tl' juiste:' tijd op de juisfc' toetsen zotten. Kit liet eind-examen van eene' Berli.jnsche mn/.ioksi'bciol (historisch). Lc-oraar: kunt n mij zegden, lioovc'i'l symphonic'ë'ii Boetbov en gese-hroveii heelt? - Leerling (na lang nadenken) Drie! - ? Zoo ? Drie'.' welke- zijn elaf dan ? De Ki'o'iVa, de Pastorale en de legende'. | Van he't oom-ort toriigkeoroml: Ik begrijp mij niet. waai'oin 'iie lui zoeivi'el op hebben met i 'e'ethov en. Hij zou gehe-el cJiibekend e'ii onpopu lair zijti. als he't niet was om die paar malen. Wir wii'ib'ii dir don Jnngfe-rnkran/". O maar, pardon, dat is \aii MYher ! Zoo! Heb ik dan «een ge-l ij k mei Boothoven V Dat beeft hij nog nii't oen-- zelf .gecomponeerd ! Mijnheer A'oieiimeior is zoo muziekgek, dat hij zijn tloc'hters Lina, Lena en_ Jette nooit anders noemt dan Vio-Line, Canti-Lima en Castau-Jotte. Het gezang der schoolkinderen in de oude dorpskerk werkte in zijn eentonigheid slaapver wekkend. Het was een echt koraal-hydruat. Ingezonden. Meneer Loffelt. F doet aan schrijven, kunstcritici-:, in 't Vader land. Daarover wou ik u 's hebben. K zegt in uw laatste stuk of critiok, als u 't zoo noemen wilt dat de tentoonstelling in Arti iedereen teleurgesteld hooft, dat zij zeer magei is, en tlat de commissie erkent dat zij vrij wol mislukt is. Als u nu meneer David van. de'i1 Kollen was, zou ik het. niet zoo heel erg vinden. Maar u, meneer Loffelt u is óók wol een meneer als de Heer van der Kollen maar u bout bovendien inkonsekwent, ontypisch, en veel be lachelijker. Ik zal u zeggen waarom u zegt zulke' enorme dingen, dar zelfs een tamelijk ge matigd mensch als ik bon die altijd glim lachend uw bewoginkjes in do verte heb opge merkt, op 't laatst zich niet meer goed kan houden en 't uitschatert. Bij.voorbei'ld : K ze«t, dat de tentoonstelling in Arti onbelangrijk, mis lukt, on mager is, maar dat (loed verteaeniuoordigd zijn o. a, Joseph Israëls, J. Maris, W. Maris. Daardoor hebt u indien dat nog noodig was hot allerlaatste en allertreurigste be wijs geleverd, dat u even onbevoegd bent om uwe goedkeuring te stamelen, als om uwe afkeurin« uit te insinueeren. Een tentoonstelling namelijk waarbij deze' drie artisten goed ver tegenwoordigd zijn is per se al geslaagd in plaats van mislukt heel gewichtig iu plaats onbelangrijk en van een heerlijk, 'volblooiend leven in plaats van mager. Dat u de jongere artiesti'ii niet begreep en daarover de dolste'din gen zou gezegd hebben, was te duidelijk vooraf «oziou om er verwonderd over te^ zijn, maar dat n de artiesten, die u u verwaardigt te bewonde ren te weten do Marisson on eb' Israëls zon laag schat, dat n eeiie expositie, waarop zij goc-d vertegenwoordigd zijn, mager eiioubelaugrijk noemt, bewijst dat u even miniem en pieterig zijt in uw afkeuring als in uw bewondering. Zelfs hef weerzien van op andere tentoonstellin gen goed gezien werk blijkt u onwelkom to wezen. T* bent dus even ver in uwe liefde voor schil derijen als een type bourgeois, die oen boek niet koopt, als hij 't eenmaal gelezen hooft, omdat de aardigheid er dan af is. Ook' woef u in het geheel niet, wat oomkonze-tontooiistolling is. Dat zal ik n dus eens e-ven vluchtig aanduiden. Zulk een tentoonstellinii is daarom goed, omdat or"do schilderijen geplaatst kunnen worden in oene omgeving van hun rang en stand, zoo ongeveer als oen gozelsehap^ \au goed ontwikkelde, vertromvhare meuscboii. die - hoewel niet gelijk toch rein van intentie zij;,. liijvoorboolil hef is hinderlijk, om .lacc.b Maris naast Korolmati of ilor«elijke nieiie'ereii te zien bangeu ??-- maar niet om hom in gezelschap van even booge- aristocraten te zien als Matthi.js. Israëls of Wilh-m. Hot feit, dat n ander gezel schap e'von «oed voor hom vindt -- - zie' uwe gewone stukken, of zoo u wilt oritioken ----- be wijst alweer uw totaal gebrek -aan lijn .artistiek gevoel. Eu uu no« iets anders. Xiot alle-en hebt u u in uw stuk belachelijk gemaakt, maar boven dien insinueert u, voor do zóóvoelste maal. I' bobt geschreven, dat do Commissie mot zoo veel laisser-allor do /aak aan hot toeval hooft overgelaten". Hier schrijft u e(vor dingen waai u niets van weet. Om oen voorbeeld te noemen. u vraa«t oi> uw gewone onkiesche manier waarom men niet -hot Konkonnioisjo"' van Mathijs Mans hooft zien te laij«en uit do eoilectio II. \\ . Mosda«. Daar «c'iaten de vraag, of u iu staat bent. dit schilderij mooi te vinden (welke vraau voor velen onnoodig is), kan ik u hierop ant woorden, dat e-r door de commissie wel degelijk pogingen zijn gedaan om hot voor de expositie te' knj«en. 'imiuv dat de' lieer Mesdag redenen bad, om het niet af te staan, \raag n het maa; aan don hoor Mesdag zelf. ik weet dat u hom kent. want n bobt in ditzelfde' weekblad geducht kennis met hem gemaakt. l'wo srliijubiui' on schuldige' vraag omtrent dit schilderij blijkt i\noono «owildo, door batelijkhoid in«o'.!i'von insi nuatie te zijn: even als uit uw «oheele stuk blijkt, dat het niet fo doen was om als een eerlijk criticus uwe indrukken van deze' tentooiiMolliiiu te zo«üou. maar alleen' om uwc' woede te koelen over do wijze waarop u over uw stulc naar aan leiding van Verwoij's lezingen in 1'iib'bri bent terecht «ezet. O. a. door douzolfdeu se bildor op wien u n daarin beroepen bad. Dit feit «ooft mij aanleiding om te' veronder stellen, dat u do geheele tentoonsti'llin« hebl gezien door het oog dat no« blauw wavau don «i-duchten slag! u iu dit zelfde weekblad toegebracht. En mot. blauw «eslageii oeigou is het al boel slecht schilderijen zien. l kunt er zelfs niet 1111""' lozen, want n bobt niet in de voorrede' van den catalogi^ gelezen, dat ondanks de pei«in«en door de .?ommissie gedaan. er niets van Tholon te krijgvii was. torw ijl u toi-h insinni'orend in uw stuk deed uitkomen, dat ei niets van Thob'ii gevraagd was. van een artiest. voor wion de commissie zér groote achting1 heeft II. HCIÜKI.. Reclames ?l O c en t s p e r regel. Magazijn Keizershof", I>e Filiale XieuwendBk 2O7 is steeds ruim gesorteerd in gemaakte Damesen Kinderondergoederen cm alles tot hoi Liuge-1'i.' ou Iti-odoriovaU behoorende1. S C HAD K & O '; D K \ K O T 'l'. HOO ..'?UIJKfOT van Dr. JAEGER's urig. Norm. Wolartikelen K. F. DEUSCHLE-BENQER, Kalrerstraat 157. Amsterdam. Eenigo specialiteit in deze artikelen in .Nederland

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl