Historisch Archief 1877-1940
No '790
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
De uitslag, ik stel liet, zij ook al op voorhand,
met ingenomenheid vast, zal de verwachtingen der
inrichters niet te leur stellen.
De stoet van 1892 zal niet alleen de meest
grootsche, maar een der artistiek-smaakvolste we
zen, welke ooit bewonderd werden. Treden in
deuzelven op niet min dan 2000 personages, 500
paarden, 30 groepen van muzikanten, uitmakende
een veertigtal groepen, staande of zittende op wel
dertig praaltooneelen en.ongeveer 45 praalwagens;
voor pracht en sierlijkheid der kostumeu blijven
de namen borg der allereerste firma's van Brussel,
Gent, Antwerpen, Utrecht, Parijs, voor de
aesthetische beteekenis van de geheele inrichting de ge
oefende smaak en practische zin onzer beste
kunstenaars.
Van heden af zonder het oordeel der jury
te willen vooruitloopen durf ik de ganseh bij
zondere aandacht der toeschouwers inroepen op de
volgende maatschappijen: de Vriendenkring, welke
het Ifuriakriiwsken van Brussel, de Rubetnikriny,
welke de Pioene van Mcchelen, Vondel, welke den,
Vurigen Doom van 's Hertogenboscl), en de Ver
broedering, welke den Groeienden BOOM van Lier
voorstelt.
"Weinige kringen wisten een belangwekkender
onderwerp te kiezen dan de tooneelvereeniging
Vondel. Op twee wagens, waarvan een in twee
deelen, en de ander in Roinaanschen stijl, stelt
deze voor de vroeger onder onze rederijkers zoo
populaire legende can ^laritken tan Nijmegen. Bui
tengewoon interessant is, op het achterste deel
Tan den eersten wagen, de voorstelling van een
Zitiaetpel op de Markt te Antwerpen: Marieken
zelve treedt, met deu duivel, haren minnaar, in
het stuk op.
De Rttbetwkïing doet het in het ff root: niet min
der dan vier groote wagens, een ouderwetsche
vrachtwagen, en ecne slede, maken deel van zijn
contingent. Eene zeer prijzenswaardige keuze deed
mede deze kring: de Autwerpsche legende van
Quinten Matsijs wordt in verscheiden groepen ver
beeld. Een der wagens is gewijd} aan de Verheer
lijking van Matsijs en de Gothische kunst. Toch
hoort de palm, voor de grootte van het contin
gent, zonder tegenspraak aau Da Vrietde-nscfiaitï,
welke optreedt met 453 rederijkers te voet, 55 te
paard, CO juffrouwen, zeven praalwagens, zeven
praaltooueeleu eu, in liet geheel, 118 paarden. Meer
dan elke andere vereeniging schijnt deze er zicli te
hebben op toegelegd, Het Lu m/juweel van 1561
zoo getrouw mogelijk na te volgen'".
Beide laatstgenoemde kringen gaven, te zamen,
niet veel minder uit, dan 50,000 gulden.
Ziedaar, waarde lezer, een klein voorproefje van
deu stoet; 't zij mij nog geoorloofd, even een woord
te reppen van het. reüerijkersfeest, dat Zondag
en Dinsdag 11 en 16 Augustus, te S uren's avonds,
in de Beurs zal plaats hebben, en dat geen smaak
vol bezoeker der Antwerpsche feesten zal verzui
men bij te wonen.
Hoofdschotel van dit feest zal zijn de opvoe
ring van de Genot>rlily<-ke, C'lnlc. run. ,/Nr Norn",
door de uitmuntende verecnigiiig De jonge Vla
mingen. Enkele on/er schoonste oud-nederlandsche
liederen en madrigalen worden aldaar mede ten
gchoore gebracht, oegaugskaarten zijn a 5 en '2
frank te verkrijgen.
Van veel nut zullen voor de vreemde bezoekers
zijn de acht a. tien groote estrades, op verscheidene
plaatsen opu'ct.iniincrd. D.: plaatsen kosten 20, 10
en 5 frank. Uitstekend zijn, als ligging in de eer
ste plaats, die op de Gemecnteplaat», de K ij
verheidslei, de Scliouwburgplaats.
POL DK MOST.
AAXTEEKEMXGEN SCHILDERKUNST.
Het blauwe lezende vrouwtje van Van der Meer
uit de collectie-Van der Hoop in bet
liijksinuuur babbelen. Ziet u niets in deze kamer
waarover u iets zouclt willen weten ? Er zijn
menschen, die mecnen, dat ik een zeer in
teressante verzameling van allerlei dingen bij
een gebracht heb."
O ja! er waren vele voorwerpen, in de
kamer, waarover zij wat vernemen wilde;
het bericht, hoe en waar zij in zijn bezit
waren geraakt, sloot een goed deel van
Derricks levensgeschiedenis in en deze voerde
omgekeerd weder tot mededeeling van ge
beurtenissen uit haar leven. De uren gingen
snel voorbij en met een kleinen kreet van
schrik boorde miss lléritagc de klok vijf
uur slwan.
»Wij moeten weer aan het werk," zei zij,
»wat hebben we een tijd verspild! Wat zal
moeder zeggen ?"
Haar bezorgdheid vermaakte hem en hij
begon weer te dicteeren. Om zes uur was
het bedrijf gereed.
»Xu is de school voor lieden uit,'' riep
Derrick. »U kunt naar huis gaan, Miss
Heritagc it C!"., voor uw moeder thee zetten
en haar gemoed van alle onrust over dezen
merkwaardigcn dramatischen schrijver be
vrijden." Hij had nu alles aangaande die
zieke moeder vernomen : zijn hart was
verteederd en in zijn hoofd kwamen allerlei
kleine plannen op, hoe hij wel een straal
van vreugde in dat donkere gezin kon bren
gen. Verwachtte hij niet van zijn zwager
in Yorkshire een korf hoenders, in verseh
heidekruid verpakt ? En stond de serre van
zijn schoonzuster niet vol orchideeën en
haar tuin niet voi rozen ? En was het. niet
de natuurlijkste zaak der wereld, dat zulk
eene zending juist aankomen moest, terwijl
C°. in zijn werkkamer bezig was ? En wat
kon nog natuurlijker zijn. dan dat zij eenige
van die landelijke gaven mede nam, om de
ziekekamer op te vrolijken ?
»C°."! TJ is niet boos. kindlief, als ik u
C°. noem ?"
»Keen! Waarom zou ik boos zijn op u
mr. Derrick, die zoo goed voor mij en mijn
moeder is."
seum, op den gevaarlijk slechten staat van welk
schilderij bier al eens gewezen werd, is thans
ter restauratie in handen van den heer Hopman.
Men mag zeer benieuwd zijn naar den uitslag
der bewerking.
Ook een Jan Steen en een Cuyp uit dezelfde
verzameling worden hersteld. Is het niet wat
jammer dat dit alles juist gebeurt in het
reisseizoen, nu zooveel vreemdelingen het Museum
bezoeken V
De Staalmeesters zijn geregenereerd en aan de
Nachtwacht is kort geleden het bovenste gedeelte
weder wat opgehaald.
In het Dagblad voor Nederland leest men nu
dat de voorgevel van liet gebouw der
Sporttentoonstelling te Selievoningen »een werkelijk
grootschen indruk maakt." Het is jammer dat
men niet verneemt wie de impressionabele man
is die dit getuigen kan.
De Maatschappij ter bevordering der Genees
kunde heeft het fraaie ontwerp van G. W.
Dijsselbof gekozen voor de prof. Moleschott aan te.
bieden oorkonde van het Eerelidmaatsehap der
Maatschappij.
Toen hier verleden week de drie ontwerpen
werden besproken, was dat van Nieuwenhuis nog
niet gereed. Had ik bet afgewerkt gezien, zoo
zon er hier meer goeds van gezegd zijn.
Juist nu. was er bij van 'Wisselingh weder
een zeer particuliere tcekening van denzelt'den
artist, een langwerpige compositie van goudzeel
ten en orchideeën, die een niet geringen dunk
geeft van zijn talent.
Het Moleschott-comitézal den jubilaris niet
alleen een schilderij van Jozef sraëls, maar
ook nog een teekening van Alma Tadema aan
bieden.
Van wijlen prof'. Do Vries bestaan twee ge
schilderde portretten. Een van al bijna twintig
jaar geleden, door Jozef sraëls: oen breed ge
schilderde kop vol uitdrukking. Mocht dit door
de familie voor de Leidsche Senaatskarner worden
bestemd, dan zon bet er naast sraëls' portret
van Tborbecke een goed figuur maken. Xiet onmo
gelijk echter zullen de verwanten het mooie portret
voor zich willen houden, en oen wat later door
Nenman vervaardigd conterteitsel. in de Senaats
kamer laten ngurueren tussclicii de meeromlerls
al te kunstelooze portretten van den jongsten tijd.
In de Daily Te/eyraph vond men de/er dagen
de volgende; advertentie :
Aan A r t i s t e n. Ken rinna in de city
heeft «MI bestelling voor het buitenland van
?_?OIIO olieverf-schilderijen, van drie shillinirs tot
twee pond. Artisten, die reilecteeren, vervoegen
zich enz."
Wat do kunst bij zulk een vraag tloreeren
moet !
De natuur te noemen een mateloos
mu/ie-kinstruincnt, bevattend een chaos van timen, maar
die; dooi1 den kunstenaar /uilen worden iij/uween!
tot gleH'iense' harmonie', ha;.\i' te zenden als een
notenbalk te zijn, waarvan de elementen mei
wijsheiel moifen worden geschikt, (lat bet? schoone
er uit voortkome', ? haar letterlijk te vergelijken
bij een piano, waar men zich niet bovenop /.et,
op de toetsen, doch waarop men met kun>t te
spelen heeft, dit heb ik van \Yliistlcr altijd
een treli'ende' greep gevonden, eu het leek mij
een nieuwe tevens.
' Maar al is de vrij eenvoudige, door "Whistler
klassiek geworden opmerking, daarom nog llugo
nie't nnge'ze'gd, bet is kurieus te vinden, hoe
door iemand van zoo gaiiscli andere inzichten en
:>0nzin! En als ik getracht heb »goed"
te zijn, zooals u het noemt, zou ik dan niet
een onmensch zijn, als ik bet niet gedaan
had ? En ik wil goed zijn, en wil ook dat u
goed tegen mij zult zijn. '/MC, staan de
zaken !"
;>Ik weet niet hoe ik goed tegen u zou
moeten zijn, mijnheer Derrick. Ik weet zelf'
niet wat ik voor u zou kunnen doen."
»Niet ? Je hebt toch al zooveel voor mij
gedaan, mij zoo veel geleerd, kleine C'.!"
hij hield plotseling op en keek naar haar,
die over de machine gebogen zal, en met een
glimlach vervolgde hij: »Kindlief', denk niet
i dat ik beleedigend zijn wil, maar somtijels
overkomt mij de dwaze begeerte mijn hand
door uw krullend haai1 te laten glijden om
te zien of er geen vonken uit springen."
»Xeen, neen," zij keerde zich naar hem
j om, met een hevige kleur.
! -Jlet zou mij niet: invallen/oo iets te doen.
i voor alles ter wereld zou ik den groenen
! eerbied dien ik voor u gevoel niet uit liet oog
willen verliezen.''
.:()! dank u wel," zei C', openhartig en
kreeg baar gewone; klein- terug.
>Ja, u hebt mij voel geleerd," vervolgde
i hij. >In deze vier dagen dat wij samen ge
werkt en ons bezig gehouden hebben met
mijn elwaze geestcsproduchMi en somtijels een
kleine reis van af de" eenvoudig.-te comcdie
van het leven naar de ernstigste filosofie ge
maakt hebben heb je; mij geleerd, hoe
j egoïstisch en waardeloos het leven van een
j man kan zijn zelfs al is die man niet
erger, ja, misschien beter dan vele van zijn
soort, ,1e hebt mij geleerd, welken goeden
invloed een onse-huldige, ware en brave vrouw
op zulk een man kan hebben. Je hebt mij
geleerd dat er iets is waarvoor men leven
moet - iets wat meer waarde heeft om voor
te leven iets wat meer waard is elan ele
kunst."
»Meer waarel dan de kunst!" herhaalde
het jonge meisje. ;>En u is een groot schrij
ver, en ik maar een domme copiïste. Dat
kan niet mogelijk zijn."
»En toch is het zoo. Wil ik u zeggen wat
sterk verschillende geaardheid, reeds een
diergelijke uitdrukking gebezigd is. In de ? Feuitles
d'uutomne toch heeft men al deze regels:
Car, e") poètes saints! l'art est Ie son sublimc,
Simple, divers, profond, niystórieifx, intime,
Eugitif comme l'eau eju'un ricn fait dévier,
Redit par un echo dans toute créature,
Que sous vos doigts puissants oxhale la nature,
Cet immense clavier!
Met weinig reputaties van dozen tijd is men
zoo algemeen in liet onreine als met die van den
befaamdstcn Duitscben portrettist van dezen tijd:
von Lcnbacb. Zelden is door iemand, die tege
lijkertijd zijn buitengewone kwaliteiten wist op
prijs te stellen, er precies op gewezen hoe deze
groote niannen-schilder zichzelf met geldvcrdienen
en maakwerk jammerlijk in den grond geboord
heett. Daarom dunkt mij een passage; van belang,
uit een der brieven van den jong ge-storveu
Stauif'er-Ben:, die thans in de Deutsche Bundschau
verschijnen, waar de; belder oordeelende jeuïge
man. tegelijkertijd niet zonder eerbied en ganseh
vrijmoedig', over den Münchener meester zich
aldus uitlaat :
>-Er is hier tegenwoordig (December '87) een
tentoonstelling- van portretten door Lenbach, zoo
wat elertig stuks, enkel beroemde lui. Men staat
verbaasd over bet rijke talent; bij is werkelijk
een buitengewoon begaafd, eleior de natuur kwistig
uitgedoscht man, die er evenwel in is geslaagd
geheel naar de kelder te gaan. Te veel
Salontirolerij en te weinig zelfkritiek, oftewel te weinig
artistieke wijsheid. Terwijl hot al schandalig is,
dat hij, voor wien de ineMischen toch zitten
zoove'el Inj wil, wien geen woord kan worden gezegd
dat niet vleiend klinkt, dat hij goe'ii streek
doet zonder fotografie (waar men ziet, fotografie
eMi maniërisme), zoo is het bovenal onvergefelijk,
(lat hij de lieden altijd door don bril van elezem
of genen ouden meester bekijkt. Wij begrijpen
zoo iets tegenwoordig niet meer. Zijn verdiens
ten zullen hem overigens door mij niet
beknibbe'ld worden; bij is een der meest
beteekenisvolle verschijningen van don tegen
woe>rdiif'Mi tijd. maar wat ze;gt dat V (in Dwittchland).
j Dit staat vast, wat niet uit de natuur gepuurd
j is (ik meen niet slaafsch nngevolgd), «MI met baar j
j niet iiv vevbaml van oorzaak en ge-vetlg staat, is j
i virtnozenwei'k. niet kunst in ele-n waren zin, en !
j Lenbacbs laatste verken gaan sterk naar het vir- !
tuozigei toe. Xiet zijn vroegere, elaar zijn er onile;r
die we'rkolijk van den eerslen ra n u' zijn. Sedert
hij eeliteM' alle-en me.'t keizers, koningen en pausen
te doen beeft, en hen steeds aan stations te be
groeten heelt, ontbreekt hem de tijd tot ernstig
werken. Hij is een pabode ge'Vs'orelcn, die zijn
tookumst al in-ruimen tijd arliier zich heeft".
De brieven van StaulVer zijn bijna ilooryaaml
interessant, (Mi waard er ee'ns we'h'r op tentir te
komen.
het is, dat boven ele kunst gaat? Dat is
liefde, kleine C". Toen je hier kwaanüin al
je hulpbehoevendheid en toch zoo sterk, ont
stond er een nieuw licht in mijn leven, en
voor dat wij een weionl te zaaien gesprokeMi
luidden wist ik, wat dat beieekende. En
l'ien wij vrienelen werden e'ii je je hart voor
mij opendeed en op je zachte, openhartige
wijze over je. zieke moeder, over je strijd en
over je geduldig wachten sprak , . ."
Ik? ik geduldig! elat heb ik nooit gezegd,
mijnheer Derrie:!-:."
Xe-en. maar ik las het op je gelaat
tussehe'ii de rege'ls door. bij je vertelling. En
ik, die emlevreden, cvnisoh en hopeloos was.
kreeg een Ie- van je een les elie ik nooit
vergeten zal.''
-Een ies, mijnheer Derrick?"
? Een les in moed en in eerlijke voorne
mens, in geloof aau de macht van ecu goede
vrouw. Wil je; altijd mijn leermces'teres zijn,
> Kuth !" herhaalde zij in verwarring. Ik
\',\et niet: oi' ik wel luislcivn mag naar het
geen u zegt: wat zou mijn moeder zeggen ?"
»Als jo nioeiler zoo is als je mij haar
besclirevon hebt, en elaar ben ik zeker van,
elan zou zij zeggen: -Luister en laai. je hart,
voor je spreken.'' Is elat zoo moeielijk liulh:"
:>Ncen, neen ! maar wij kennen elkaar eerst
sederl vier dagen.''
.-Laat eens zien. Je komt om tien uur en
vertrekt om ze>. Dat is de reglementaire tijd
voor zeven shillings daags, ele machine in
begrepen, niet waar'? Dus heeft ieelere dag
acht uren, acht uren zijn vier honderd tach
tig minuten en in ieder van die minuten
hebben wij elkander beter leeren kennen,
dan wij in een maand in den gewonen om
gang zemdcn hebben kunnen eloen. Op elie
wijze hebben wil mekaar veertig jaar ge.kenel,
en de Joden zijn er niet langer over bezig
geweest om in het beloofde land te komen."
»O ! houd op !" riep zij lachend.
Hij lachte mede, maar werd plotseling
ernstig en zei: ~Is elat zoo moeielijk, Jtuth ?
Mijn hart heeft reeds lang zijn oordeel ge
veld. Ik kan je precies het uur, ja de minuut
De Gmette des 'Ile/tu.e Artn van Aujnisttis bieelt ]
j mooie illustraties. Zinco's naar prachtige brok- j
st uk - beelden va:i den Ai'rojioüs. waaronder een j
i jieerhjk marmeren vroiMvenhootii, van ter/.ij ^e- i
nomen, interessante afbeeldingen van primitief
koptiesch beeldhouwwerk, en twee heliogravure»
naar geteekende portretten van Karal IX en Maria
Stuart door Erancois Clouet: koppen van een
ongemeen intiem-tijne uitdrukking.
Met de kwansuis naar het koninginnetje zelf
opgenomen fotogratiën der jonge vorstin in Eriesch
kostuum, maar die inderdaad slechts naar zon
derling saamgertauste teekeningeu gemaakt zijn,
wordt bet voor de boekwinkels boe langer hoe
gekker. Er was er nu eene van dermate een
burgerlijke drakerigheid, en elie zoo weinig van
het gracieuze kind zelf weg had, dat men ge
neigd zou zijn aau bedoelingen tot majesteits
schennis te denken. V.
Trof. Dr. MATTHIAS DE VlilES.
Op een-en-zevi'iitig jarigen leeftijd overleed
deze; week te Leiden de oud-hoogleeraar dr.
Mattbias ele Vries. Geboren te Haarlem, il No
vember lls^O, was hij do zoon van den predikant
Abraham de; Vries, in wiens buis de liefde voor
de Nederlandsche letteren een geloofsartikel
uitmaakte. Matthias studeerde te Leiden, werd
doctor in de letteren, en oefende zich gelijk
zoovele latere hoogleerareu aan het Leidsch
gymnasium in het doceeren. Van 1<S4(! tot 184!)
was bij er praeceptor, werd toen hoogleeraar in
ele Nederlandse'he; taal en letterkunde aan do
academie te Groningen, en in 185.'ïprofessor te
Leiden.
In den se'liitterenden kring der Leidscbc
boogleeraren was ele Vries een der muest gewaardeerde,
en een dorgcnen elie den leeraarsstaf niet als
een baton de marécha?, maar als een houweel,
eeni spade', e>t' e'eMi dergelijk instrument van
onverpoosdeM; arbeid beschouwden. Hij werkte niet
enkel in liet verdienstelijk snipper- en mozaïek-'
weM'k van bet Woordenboek, waar een blik
als ele zijne noodiu' was om den weg te vinden
en aan te1 wijzen in ele> chaotische; massa arbeid,
maar e>p alle wijzen, door uitgaven en
nnnotatiën, dooi1 warme voordracht, eloer peilemiek, door
overleggingen en conferenties met uitsevers, met
e'omniissiën, niet ministers. Alles in hem was
jïloeil, ?linrtelijklie'id, e'ii noeste vlijt. Het was
toch ifeiluveiule do lange; reeks zijner
hoogle'craarsjaron, dat zich de groote1 evolutie in de;
taalstudie voltrok, die een samenstel van ffehcel
nieMiwe1 vakken voor de1 oude in de p hui t s stelde;
maar De Vries werkte zich erin. en wist met
even veel ylneil de' jon.uv litteratoivn over ( 'ethisch
en Angelsaksisch (Ml klank ve'i'srlinh inu1 te;
onderlioude'ii, als bij hun verziMi van lüleb'rdijk
vooreii'oeu', dt liun te>t stijl -e>efe'nii\g eiMie renle van
Cicero in liet llolbinilscb van (ieel liet ovurzetten.
Hij baii veni' alles wat Item (ie moeite waard
sclieeii, ijver IMI moeite' beschikJiaar : boe meer hij
zich u'af eu uitsprak, te uieiM' selieen zijne kracht
er bij (e winnen; zijne irastvrijlieiil. zijne
beminnelijkheiil als 'ja-.j en al> gastlie'er, waarbij bij
zoo niet* van den kamergeleerde had. zijn
welwiHemie belang^'eirni;;' veio:1 scliijnbaur
onbeduiilemle i'iMsenen en emf.iaih!i'_'liei!e!i. zijne uitvnerigf
blieven als ;;nt\\ 'iiinle'ii op soms emkotwikti'
vragi'ii, en a:n; eon-e^]><iiulei]teM die zulk eime1
<Mniers,:}ieMiiiin' ] iait \; cl i j ks schenen te verdienen,
dit \vai-en elementen in de beminnelijke, vurige
toewijd i n ' van rijn apostel-cban.
In een Ljrent aantal ijveriire en kundige1
leerliim'en. dooi1 zijn veorbeohl in de liefde voor hun
vak, de vadei'Iandsrhe taal. yekwivkt. blijft zijne
hei'inneriiii;1 voortlcve'ii : simU vele jaren ken hij
niet voldoening zeugen, dat de volldoiinir van
den ileer hem georganiseerden arbeiii. bet
i
in
[ zeggen."
-?Wanneer elan ':"
\ :;Op den eersten dng ik hoorde de klok
i slaan en zag er tegelijkertijd eip ? - half twee
en eenige; seconden, toen een zekere jonge
l dame op een mijner vragen, bescheiden
ant; wuorelde : »Ik beu ook »(''. Ik ben het
alleen." Toen viel mij in en daarom
l lachte ik dat in de; groote firma Derrick
A: <_'"., dramatische schrijvers, ik alleen was.
! en elat iemand die op de machine kon
schrij[ ven, een etnbetaalbare aanwinst in de zaak
zou zen ; e:i zoo deed ik de; gelofte voor ons
beider rekening dat liet mijn se;huld niet zou
zijn als (..' zoowel voor u als voor mij
voori\ aan niet mee-r be-ieekenen zou ik alleen.
\Vij zijn beide alleen geweest. Kuth, en ik'
misschien nog de meest eenzame van ons
beide."
', -l1 J' ^Neen, u kunt je niet zoo alleen
geI voeld hebben als ik. Toen wij in Londen
kwamen, mijnheer Derrick, was het, alsof
ik geen enkelen vrienel op aarde had, wa.->
het, alsof niemand zich bekommerde om zulk
een nut.u-loos. klein sche]ise-l ais i!-;. 'En ik
elurlde moeder niets vertellen van mijn
mislukte pogingen, zij zou y.iek geworden
zijn van verelriet. Dus deed ik mijn best
om er vroolij'k uit te zien thuis, maar als ik
door die akelige straten liep, moest, ik
; schreien, /:oo verlaten voelek; ik mij."
HIJ ging naar haar toe en mini haar hand.
?Arm meis]e; I en we; wisten geen van
j beiden dat de andere zat te wachten. Wit
je nu mijn vrouwtje zijn, wil je lieve?"
! Ik geloof het we!,'' (luisterde zij.
| .-Ga nu naar huis. en vertel 't aan je
moeder, maar neem mij mee.''
Maar mijnheer Derrick! dat kan nog
j niet. uw stuk moet morgen aan het
Paradoxj theater woreleii afgeleverd en wij moeten nog
een tooneel van het laatste bedrijf hebben.
AL elat klaar is."
; Ja, als elat klaar is, beginnen wij aan
een nieuw stuk, dat zal een liefdesblijspel
zijn, waarin maar twee personen komen
-jij en ik."
En hij drukte haar aau zijn borst.