Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
Na 796
verteld hebben, of wat de vereeniging in spe ter
bevordering van het vreemdelingenverkeer u daar
omtrent nog op de mouw moge spellen ten einde
argelooze onbekenden er te laten inloopen en
hierheen te lokken verzint eer gy begint!
Leest eerst den heer Van Beuningen er eens op
na. Hij heeft het openlijk geschreven en het heeft
in het Utrechtsch Dagblad gestaan ook: het steeds
deftiger en deftiger, en stiller en stiller wor
dende Utrecht! Ziedaar het ware beeld van onze
stad, uit vertrouwbare bron medegedeeld.
Wie de heer W. van Beuningen is?
De heer van Beuningen is, in de tweede plaats
eigenlijk, een oud man, die in 30 als vrijwillig
jager met zijne medestudenten, de wapens op
vatte en bij het bezoek der koninginnen als
zoodanig nog in den toen gehouden optocht voor
H.H. M.M. mede defileerde. Maar in de eerste
plaats is de heer van Beuningen een aardige,
prettige verschijning, wien het oog met genoegen
volgt als hij met den voor zijn leeftijd nog
vluggen tred langs de straten stapt en met vriendelijk
glimlachend gelaat alles belangstellend gadeslaat
wat hij op zijnen weg ontmoet. Hij is een man
met wien ook jongeren nog gaarne een gesprek
Toeren, als zij hem hier of daar ontmoeten, om
dat hij nog lang niet tot de »oude zeurkousen"
behoort, maar nog vol levenslust en met onbe
vangen hoofd over de zaken van den dag kan
meepraten. En in de laatste plaats en hier
vooral geldt het: last not least! de heer W.
van Beuningen is de vader, de bloedeigen vader,
van ons raads- en tweede kamerlid, den heer
H. A. van Beuningen. Laat nu nog iemand zeg
gen dat de oude heer van Beuningen niet alle
qualiteiten in zich vereenigt die iemand het recht
geven om een oordeel over den stad zijner in
woning uittespreken!
Zijn vaderschap alleen zou reeds voldoende
daartoe zijn, want zijn zoon heeft invloed, macht,
geld, een mooi huis en mooie kinderen en heeft
zich nog onlangs vermaard gemaakt door in het
gedenkblad dat hier ter gelegenheid van het
koninklijk bezoek werd uitgegeven, te laten zetten
dat het beter is zijn kinderen goed onderwezen
achter te laten dan als erfgenamen van een groot
fortuin. Dat werd niet gezegd als een steek onder
water op onze gasten, noch in het bijzonder op
Utrecht, doch zoo maar in het algemeen een
Amsterdammer kan het zich even goed aantrekken
als een Utrechtenaar. En omdat dit gedenkblad
uit den aard der zaak niet in zeer ruimen kring
verspreid werd, acht ik het niet omvenschelijk
om. de waarste waarheid die er in voorkwam die
van de wetenschap en het groote fortuin ook
ender het oog mijner lezers te brengen, vanwaar
zij hopelijk den weg naar de respectieve harten
wel zal vinden.
De heer W. van Beuningen dat is de oude
heer moet bij het lezen van het gedenkblad
tot zijn huishoudster gezegd hebben: »'t Is me
toch een rare, die Hein! Met hem moet je maar
altijd oppassen! Zijn spreuk is: let niet op mijn
woorden, maar op mijn daden! Want terwijl hij
nu de goeie gemeente hier in dit blad zit wijs
te maken wat beter is, doet hij zelf stiekem wat
het aller-aller-allerbeste is hij laat zijn kin
deren goed onderwezen en met een groot fortuin
achter! Enfin, hij heeft gelijk; en als ik nu nog
wat in dit gedenkblad moest schrijven, dan zette
ik vlak onder zijn"mopje: «Het is beter zoo'n
zoon dan geen een zoon!"
Nu, deze oude heer heeft de paal-boven-water
waarheid verkondigd, dat het hier hoe langer
zoo deftiger en stiller, dat is vervelender, wordt.
Het is niet te zeggen hoe saai het hier is. Hot is
mooi hier, daar mag niets van gozogd wovdon.
De omstreken in onze onmiddellijke nabijheid,
zoowel als de verder verwijderde zijn, zooals men
iiimimiiiiiiiim
haar broertje kwaad had willen doen.
Het was zonderling; ik was teleurge
steld en verdrietig, maar bedacht al gauw,
dat ik er toch eigenlijk geen reden voor had;
Johnson had mij voedsel en een bed beloofd
en ik kon. niet meer eisehen. Ik ging niet ter
stond binnen, maar liep in sombere stemming
op en neer over het pad. De sterren be
gonnen te schijnen en ik kon de zware vor
men der tegenoverliggende bergen onder
scheiden, terwijl de wind door de hoogste
kruinen der dennen suisde, zonder beneden
iets in beweging te brengen. Het was alles
stil, geen vogel deed zich hooren eu 't was,
of ik beter de stilzwijgendheid van de hut
bewoners begreep.
Toen ik terugging, verbaasde het mij, het
oudste meisje bij de deur te zien staan. Bij
mijne nadering trad ze even terug en naar
een hoek wijzend, waar een houten krib zoo
juist scheen neergezet, zei ze : »U kan daar
gaan slapen, maar u zal wel vroeg wakker
worden, als Dolphus aan 't werk gaat."
Daarbij keerde ze zich om, maar ik hield
haar bijna smeekend staande:
»Eén oogenblik, als 't u blieft. Mag ik
uw moeder spreken'?"
Ze hield op en zag mij met eene vreemde
uitdrukking aan. Toen zei ze scherp:
»U weet best, dat zij dood is."
Ze keerde zich weer om, maar ik denk,
dat ze op mijn gezicht mijne verbazing las,
want ze aarzelde. :>Maar," zei ik snel, »ik
meende toch, dat uw vader, dat is de heer
Johnson," voegde ik er op vragenden toon
bij, ;>mij zeide, dat ik naar zijne " ik wou
zijn woorden niet precies herhalen »zijne
vrouw moest vragen."
»lk weet niet, waarom hij u voor den gek
hield," zei ze kortaf. <>Moeder is al meer
dan een jaar dood."
»Maar," hield ik aan, »is hier dan geen
volwassen vrouw ?"
»Neen."
»Wie past er dan op u en de kinderen'?"
»Ik."
sGi en uw vader ?"
ze slechts in weinig steden vindt; de bestrating,
de verlichting, de reiniging, zij laten slechts een
minimum te wijten over; van branden hoort men
hier maar ns in het jaar, al komen er dan
gewoonlijk ook drie in een paar dagen achter
elkaar ; diefstallen en inbraken komen haast niet
voor en moorden ! . . . . Bij het woord alleen
begint de Domtoren zelf zoo te huiveren, dat ik
er haast afval ! Alleen zelfmoorden komen hier
in den zomer steeds in grooten getale voor; in
de laatste weken ongeveer een dozijn, geloof ik,
en naar men zegt, moeten wij in dit opzicht, alle
andere steden van ons vaderland, zelfs de hoofd
stad overtreffen. Nu in dit laatste juist geen bij
zonder aantrekkelijke hoedanigheid, maar tot ge
ruststelling van de eventueele vreemdelingen,
waarmede de sVereeniging" ons dreigt te over
stelpen, kan dienen dat op enkele uitzonderings
na, al die zelfmoordenaars menschen zijn, die
hier hun geheel leven of althans het grootste
gedeelte er van hebben doorgebracht; die hier
tijdelijk verblijven zijn wel zoo verstandig om
juist bijtijds weer weg te gaan.
Ik zou wel eens willen weten wat de »Ver
eeniging" den vreemdelingen die zij trachten
wil hierheen te lokken, zal aanbieden, al was
het ook maar gedurende n dag verblijf. Singels
en plantsoenen, prachtig, n uur, Maliebaan,
ongekend schoon, met het Hoogelandspark en
het Stadsmuseum, samen ook n uur; aarts
bisschoppelijk museum, ook n uur; ik vorder
ook een uur voor het op en afstijgen van mijn
Dom en het bekijken van het spinncweb van
rails, waarin wij gewikkeld zijn en waarlangs van
alle zijden de spoortreinen in woedende vaart
komen aansnellen als spinnen op een vlieg, die
in het rag is verward geraakt. Daarna koffie
drinken in het Haagje, lekker en goedkoop, weer
een uur! Dan, ja wat dan? Als het Zondag
is naar Tivoli, dat daar ligt als een oase in de
woestijn en hare poorten gastvrij, doch tegen be
taling van entree, voor vreemdelingen opent,
Maar als het geen Zondag is, wat dan V Als ik.
president van do * Vereeniging" was, zou ik 't
wel weten ! Ik nam al de vreemdelingen m
en bracht ze langs den kortsten weg weer naar
het station en zei: menschen, laat je nu raden
en maakt als de drommel dat ge weer weg komt,
dan kun je misschien nog eens lachen!
Maar vreemdelingen zijn meestal koppige wezens
en storen zich aan geen goeden raad en blijven
dus ondanks de waarschuw ing. Nu, in dat geval
zou ik president zijnde, zeggen: je moot liet/elf
weten, maar ik schuit alle verantwoordelijkheid
van mij af, hoor! Als je dan met allo geweld
hier wilt blijven, dan moot je maar een beetje
naar de menschen gaan kijken. ,lo komt er hier
en daar nog wel eens oon tegen ! Maar ga in
Godsnaam niet te ver van het station, dat je don
trein kunt misioopen; want als je van avond
hier moet blijven, dan weet ik waarachtig
hoelemaal geen raad. Komedie is er niet, die is
morgen; concert is ook morgen: opera is. geloof
ik, overmorgen: caie-ohantant mot Sint .luttomis,
als de kalveren op hot ijs dansen; alle* is hier
morgen of op een nog verder verwijderden dag,
vandaag is hier nooit iets te doen. Alleen de kerk,
daar kunt go eiken dag terecht on kriju't ge dorst
ga dan naar Fisslthalcr. hier vlak bij, daar hebt
ge goed bier, (ton loramerrijken tuin en oon be
leefden waard, on al kijken de l'trochtsche
boeren en dames, die er al zitten, u bij uw
binnenkomen oen bootje aan alsof gij Katïers
waart, daar stoort go n maar niet aan, zo meenen
hot zoo kwaad niet, dat is maar iets aangeboren* !"
Xoo zou ik praten als ik president was, maar
indien ik slechts gewoon lid ware. zooals do
Trammaatschappij naar Zeist bijvoorbeeld, dan
zei ik 's morgens om S uur al tegen de vreemde
» Vader is nooit twee dagen achtereen thuis
en dan nog alleen maar om te slapen.''
»En gij zorgt voor de geheele huishouding?"
»Ja, en ook voor de houtblokken."
:>De houtblokken '?"
»Ja, ik houd boek van de boomen, die
den berg afgaan en ik meet ze."
Toen schoot het mij te binnen, dat ik een
pad
voor
de gehakte boomen langs was
lingen : »hoor eens, in vertrouwen gesproken, ik
ben eigenlijk alleen maar lid voor het transito
verkeer en als je nu naar mij wilt luisteren, ga
dan als de drommel in mijn tram zitten en ga
naar Zeist en breng den dag eens genoegelijk
buiten door. Eten en drinken is ernet zoo goed
koop als hier en ieder half uur kun je er weer
vandaan!"
Zoo zullen die rampzalige vreemdelingen naar
Vreeswijk en Vianen, misschien wel naar
Harmelen, God beter 't, gemoffeld worden, en dat
zal alles de vereeniging ter bevordering van het
vreemdelingenverkeer op haar geweten hebben.
De verstandige vreemdelingen, en die zijn er
gelukkig nogal velen, telefoneeren op het station
bij hunne aankomst naar Van Der Lee den stal
houder, dat hij moot voorkomen, stellen zich ge
heel en onvoorwaardelijk in diens handen, zeggen:
laat mij Utrecht zien en de mooie dorpen in de
nabijheid en zorg dat ik zóó laat weer hier
ben. Dan rijden ze lekker, zien veel en veel
moois en zijn op tijd weer thuis.
Op zoo'n manier zal Utrecht in aangename
herinnering bij hen blijven voortleven en anders
blijft het misschien onvergetelijk bij hen als de
vervelendste provinciale hoofdstad die ergens in
het midden van een land gelegen is.
gaan en ik leidde er uit af, dat het
Jolmson's bedrijf was, hout te hakken voor den
molen.
:Maar gij zijt toch wel jong voor al dat
werk," bracht ik in het midden.
»Gauw zestien,'' antwoordde ze ernstig.
Ja, wat dat betreft, ze kon wel eiken
leeftijd hebben gehad. Haar gelaat was
niets kinderlijk. Maar bij nader beschouwen
zag ik, dat haar oogen, die niet groot waren,
bijna wegscholen onder zeer lange donkere
wimpers. Ze deden haar voorkomen passen
bij de omgeving.
>-l)at is tocli niet heel oud maar zeg
mij eens spreekt, of sprak uw vader we L
eens over u als zijne :>oude vrouw"?"
. Ze knikte en glimlachend : ?(), toen dacht
u dat ik moeder was ?"
Het was zoo'n verademing, om haar te
zien glimlachen, dat ik vroolijk vervolgde :
vZoo'n groote vergissing was het niet, in
aanmerking genomen al wat ge doet voor
de huishouding."
>Uus u zei niet tegen j>illy, om weg ie
gaan en dood in den grond te gaan hggou
net als moeder '/" /ei ze half wantrouwend,
maar toch even glimlachend.
Neen, dat had ik niet gedaan, maar ik
moest toegeven, dat. mijn wenk, om naai'
zijne moeder te gaan, op deze akvlige manier
kon worden uitgelegd door een overgevoelig
kind. Zij scheen eenigszins verzacht om
trent mij en wilde heengaan.
;Ajroedeu nacht, juiï'rouw; u weet, uw
vader zei mij niet hoe ge werkelijk heette."
:>Karline!"
>AVel te rusten, juffrouw Karline."
(Slot volgt).
m
liiiHiiiiiiiiiiiiiliiiiiiimiiiiiiimiiiiimiMiiiiiinilliiiiiiiiliiiiiiimilHMiiMMiii
Het Tooneel te Amsterdam.
Sarah Bernhardt.
Sarah Bernhardt komt! Reeds weken te voren
gloeide deze tijding ons uit bonte aanplak
biljetten tegemoet. Keeds weken te voren ver
heugden velen zich zonder twijtel op de komst
der groote tooneelspeelster. Haar naam heeft nog
niets van zijn oude tooverkracht verloren. Sarah
is nog steeds de groote Sarah, die niet ophoudt
de wereld te verbazen, die velen geërgerd heeft
door haar goud- en reclamezucht, doch deze
zelfden ten hlotte toch altijd weer betooverde
en aan haar zegekar kluisterde. Met, haar
deugden en gebreken, haar groote gaven en groote
zwakheden, haar geheimzinnige geboorte, haar
leven vol sprookjesachtige avonturen on hyper
romantische wederwaardigheden, blijft zij een der
merkwaardigste tooneeltiguren onzer dagen, wier
phantastisch bestaan ineen volgende eeuw door ve
len zal bestudeerd on gecommentarieerd worden,
wier biografie door velen zal begonnen on zonder
twijfel eenmaal door een man van talent zal vol
eindigd worden, gelijk in on/o eeuw do gebroe
ders de GoiiL'ourt de tooiieelvorstinnen dor acht
tiende eeuw in hun mooi en hun loelijk, hun
echten of gomaakten glans ton voeten uit
eonterfeitten. Sedert Octobor lSS.S trad Sarah Bern
hardt niet in ons land op. De eerste, de
groote vraag was natuurlijk of zij nog steeds de
dirttte fiarali, van toon zo» zijn, «f het vele reizon
on trekken, of haar laatste rouzontooht om bijna
de geheele wereld niet te voel van haar krachten
zouden gevergd hebben. Wol vertelde de groote
truijétdenne bij zekere gelegenheid aan Sarcey,
dat /ij eigenlijk reist om uit to rusten, dat /ij
hot op haar iuurni.cn veel kalmer hoott dan te
J'arijs, waar /ij door tooneelschrijvers,
tooneolcritici, reporters. en/., voortdurend wordt
lastig gevallen en in beslag genomen. De
vraag is echter of men deze mededeeling als iots
anders dan oen tiuHtude, oen geestige uitvlucht
mag beschouwen. Velen meenen. dat haar stem
sedert 1SSS aan reinheid en welluidemlbeid hooft
verloren: bet tijdsverloop, dat tiisschen toon on nu
ligt, maakt bot natuurlijk moeilijk hieromtrent
een beslist oordeel uit te sproken. 11; voor mij
heb slechts weinig achteruitgang in dit opzicht
kunnen waarnemen. Vooral in La dame aiix
oamélias" zong en fluisterde do rot.c d'or weer
even vleiend on belooverond als vroeger. In K
dora" klonk /ij m de oogenblikken dor gewel
digste spanning soms schril en hoesch. Dit kan
natuurlijk gewild dieet zijn. Ik geloof het echter
niet. Sterk was hot geluid nooit. Dit is te moer
Ie betreuren, omdat hel temperament der groote
tooneelspeelster in dramatische kracht, in diepte en
intensiteit nog steeds blijkt gewonnen te bobben.
Van de twee eigenaardigheden, hebbelijkheden,
aanwensels, die baar dictie steeds aankleefden,
overdrijving in bet dramatische door reeksen
vol/innon in n intonatie mot aim'sti^'O snelheid uit
te ratelen, overdrijving in het Ivrisohe door
gedragen phrason op gewild naïever, toon, in oen
weeke, doffe modulatie uit te zinu'on, begint de
eer-U' nu en dan reeds te hinderen, schijnt
de laatste daarentegen minder kunstmatig CM
berekend e;ewordon. Alles in alles schijnt /ij
mij als tiMiiieri-peel-Ier eer gestegen dan gedaald.
Waar /ij \rooger \aak alloen als cliin'iiiciinc.
als vroinv ha;ir dool trachtte on \\ isl te bereiken.
roept zij nu terecht en bijna sleed- met
heerlijken uitslag de kunst te hulp: waar /ij vroeger
veeltij'!.-, alleen xich xcll w;is. ir;ic)jt /ij nu moor
on moer in de voor te stellen persoon op lo gaan.
'|'ot heden mochten wij haar tn f'édora" on La
dam0 au* camélia-" beu-onderen. Wie haar in beide
zau'. zal dubbel genoten hebben. Zondag treedt
/ij hier ter stede nog als .loanr.o d'Arc op: het
is niet een \an haai1 beste creaties; toch ben ik
blij haar col; in een histori-eho rol te zien:
speelde zij nu ook HOL' IMièdro", acino's klas
sieke tragedie, eerst dan hadden \\ ij misschien
een min of meer \oilediu' beeld van haar machtig
talent. I>e knn-tonaro- is veelzijdige!- dan men
het wel eens wil l,!t"n \oorkomon. In zekeren
zin bewees zij het reeds. De \\raakzuehtigc,
hartstochtelijke Sla\i-e!:" prins"- en do
deor.iisvvaardii-i'e i'arijs.-lio «V//;i-nion-timtr, hei \vaivn t\\eo
ti^nren. in onnax i)i^!);H'i' gratie van uobaai1 en
lioweu'inL', in keur on pracht van kbvdij op el
kander iM-lijkend, in karakter, natuur en tempera
ment geheel verscheiden.
. Féilora" is oen spektakelstuk. De l'arijsche
kritiek zei het in l-s^2 en bet is na dien tijd
genoeg herhaald. Het is echter een meesterlijk
spektakelstuk, daar gaat niets at'. Men heeft
Sardou een toovenaar genoemd; hij was dit nooit
meer dan in »Fédora". Hij vertoont daarin het
kunststuk ons gedurende 4 bedrijven de meest
gezochte en onwaarschijnlijke melodrama-effecten
op te disschen, zonder dat wij bij den eersten
aanblik het onaanneembare daarvan bemerken of
gevoelen. Eerst als het drama ten einde is en
men er kalm over nadenkt, ziet men in, dat
men zich heeft laten beetnemen, Het groote
tooneel aan het slot van het derde bedrijf is een
tooneelbedotterij van de brutaalste soort. Als
Fédora de door haar zelf geconsigneerde politie
mannen eenvoudig naar huis stuurde, was er aan
alle getob terstond een einde. Gedurende de ver
tooning denkt men bieraan echter niet. Het
geschiedenisje wordt bijzaak; het woeden, de strijd
en botsing der hartstochten neemt al onze aan
dacht in beslag. »Fédora" is een solo met bijna
voortdurend kleurloozc begeleiding. Zelf en als
geheel is hij grof en banaal; in de
onderdeelen bevat hij in ieder geval prachtige brokken.
Het eerste bedrijf is eigenlijk hors-d'oeuvre.
Sarah beschouwde het Zondag waarschijnlijk
ook als zoodanig; zij speelde het uiterst dof
en kleurloos. In het tweede en derde toont
zij zich in haar volle kracht. In het tweede
de naar wraak dorstende vrouw, de tigresse
die zich chatte maakt om des te zekerder haar
doel te bereiken, de huichelaarster, berekend in
woord en daad, gevaarlijk en listig, geen harts
tocht, slechts een doel, een plicht kennend,
met ijzige kalmte den man, dien zij verdenkt,
in het verderf lokkend. In het derde de lief
hebbende vrouw in al haar gloed en onstuimig
heid, speelbal van haar hartstocht, alles vergetend
om den man, dien zij zooeven wilde verder
ven, te redden. Sarah Bernhardt beeldde deze
twee geheel verschillende stemmingen geheel
verschillend uit, met een verscheidenheid in geste
en dictie, in stijl eu tempo, met een natuurlijk
heid en oprechtheid, die alle bezwaren, alle be
denkingen deed vergeten. Niet minder prachtig
was het begin van bet laatste bedrijf, de
tooneelen van angst eu wanhoop, de wezenlooze
blikken, de oogen zonder gloed en licht, het
Medusa-masker, Het slot, het sterftooneel, maakte
minder indruk. Misschien omdat bet anders ge
speeld werd dan vroeger. Fedora wordt niet als
toen gesleept en gesleurd. De meerdere sober
heid was op zich zelf zonder twijfel, in dit bij
zondere geval echter niet te prijzen. Ook het
spektakelstuk wil in zijn stijl gespeeld worden.
Volgende op de aangrijpende wanhooptooneelen
scheen het slot dof en mat; do climax ontbrak.
Na de forsche, bonte, felle kleuren van >F
dora". de bescheiden, zachte, warme tinten van
.»L;i dame iiux 0,-imélias." De Margiiérite Ganthier
van Sarah Bernhardt is en blijft een onnavolg
bare schepping, die als voor vier jaar liet
overtalrijko publiek bedwelmde, dominoorde, betooverde.
In bot begin van dit jaar behaalde de
Italiaansche tooneelspoolster Kleonore Duso te "\Veenen
buitengewoon succes; zij speelt bijna dezelfde
rollen als Sarah Bernhardt; de Weenor pers ver
klaarde kort en bondig, dat zij als Marguérite
Gauthior baar Fransche kunstzuster ver ach
ter zich liet. Voor ons. die alleen de laatste
kennen, is dit bijna niet te golooven, niet aan
te nomen. Voor ons is en blijft Sarah
liernhardt voorloopig de eenige, do ware Marguérite
Gauthier. Het meest trof het mij thans, dat haar
vertolking in bet derde bedrijf verreweg den
minsten indruk op mij maakte. Ik geloof, dat
dit de schuld van Dumas is. Hot toonoel mot
den ouden Dn val is in onderdeelon gezocht, bo
vendien to phrasenrijk, to dooeerend. te oreorcnd.
Sarab's vertolking schijnt tengevolge hiervan in
dit gedeelte minder friscb on waar, gokuiistelder
on geparfumeerde!'. Waar /ij do i/r/nute
amoureuse is, die mint en lijdt, die in haar liefde
opgaat, door baar liefde leeft en sterft, is zij
oenig en onnavolgbaar. liet karakter neemt on
gewone afmetingen aan en blijft tegelijk waar en
monscholijk. De verrukkelijkste nuances volgen
elkander in verblindende!! rijkdom op. leder ge
baar, iedere intonatie zou men willen vasthou
den, om de bekoring ervan volop te genieten.
Het vijfde bedrijf spande als steeds de kroon. Het
weerzien Mm Armand, bel inslapen aan zijn borst,
de vergeefscbe poging den mame! aan te trekken,
bet staan aan het venster onder bet gelui
deiklokken, bet zijn oogenblikken om nooit te
vorL'eten. .\a dit maakte thans bet nveodo bedrijf
don mec-ten indruk op mij. liet schoon mij
meesterlijke!' dan ooit. Margin'-rito's liefde in haar
eerste on \ollo kracht, baar doffe smart na het
ontvangen van Armand's brief Allonn, roila
uu, r i'cc f,-una ui'. C'tut iloiniiniye! . haai'koort
sige haast met den graaf to vertrokkoii en tot
haar oude leven term; to koeren, haar onvergete
lijke irlimlach. wanneer zij Armand voor de
zoovoelsto maal vergiffenis schonki --- >Y cdu,
contniut'. j c. i/a-u .rui iii'i r ie a te jinrdonner. - ?-? \ an
hot gezelschap, dat Sarah Uenihardt verifozclt,
valt niet- te /eL'.uoi!, dan dat hel a's gohoo] zeer
middelmatig is. Albort D.mnoiit, - naar menzegt
S;irah s zoon Maurico. de j>'/(-nc i>retti.it'>'. ian'is
011 Armand Duval, - on'ibrookt hot niet aan
tompeiament: /jjn uithai'stinjen van woede en wan
hoop zouden vaak voortreffelijk zijn. als hij iots
Jiiee;- maat wi.-t te bonden. lle| juiste gebruik
van zijn "-a\en te maken, moet de -ludic hem
nou' b-oren
H. ,1. M.
Muziek in de hoofdstad.
Op dit oogonblik valt er nog moer aan te kon
digen waf er geboden zal worden, <ian wol to
vermelden wat reeds, beeft plaats gehad.
Toch heelt in het Concertgebouw de heel' Kes
de reeks /ijner wintei'iut voeringen reeds ^'eopond.
torn ijl de Nedorlamlsche Opera voortuaat de
debutanten aan do \ uiirproj-t' to onderworpen.
De zomermaanden zijn voor oon orkest altijd
k-wade dagen, omdat ten eerste op hot oude pro
gramma uetoerd wordt on ton tweede do
tuincoiicei'ten do uitvoerenden aan andere
klankverboudiiiü'on gewennen, die het schoone ensemble
moestal niet ten goede komen. Vooral toen ik
voor een paar weken de Simfonic van Beethoven.