Historisch Archief 1877-1940
No. 807
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
van aan het koele te grenzen, den edelen toon en
de diepgevoelde voordracht eerst wezenlijk tot
hun recht deden komen" zegt de kritikus van
de N. Rotterdammer.
Zondag 11 December heeft de vierde uitvoering
van het kleine Koor a Capella onder leiding van
den heer Averkamp plaats. Het zeer belangrijke
programma bevat compositiën van Sweelinck,
Rllestrina, Willaert, Hasler, Clemens non Papa,
Mendelssohn, Brahms en Bruchner. Dit programma
benevens den goeden naam, dien zich dit koor
reeds verworven heeft, verdienen een zeer talrijk
bezoek.
In het Berliner Opernhaus is eene nieuwe
opera in drie acten Genesius (tekst en muziek
van Felix Weingiirtner) zoo slecht ontvangen dat
de begaafde toonzetter zijn werk na de tweede
voorstelling heeft teruggevraagd. Velen achten
dit fiasco onverdiend en schrijven het er aan toe
dat Weingartner zich te weinig om den smaak
van het publiek bekommert.
Bij E. N. Smit Ez. te Koog aan de Zaan, is
verschenen De Fabriekssmid, een sociaal
levensbeeld in vijf bedrijven, naar het Duitsch van F.
Gottscheid, door C. v. d. Zeyde.
Pour l'Art."
Pietje, prenten kleurende:
»Moé, hoe zal 'k z'n broek maken?"
>Wel, blauw, kind!"
»En z'n pet, moe V"
»Z'n pet? .... Bruin!"
»En z'n buis?"
«Blauw."
»Z'n broek is al blauw, moe!"
»Maak 'm dan rood."
»Zie, moe, een rood buis?" ....
En zoo ging dat al voort, in de kinderkamer,
toen wij, voor een groot getal lustra, op de lange
winteravonden, nevens de kousen-mazende mama,
een cents-print, voorstellende Jan en Griet
.... hier beide kloek
Ruilen boezelaar voor broek,
op donkergrijs kruidenierspapier zaten te kleuren,
met de helderste tinten uit onze verfdoos, die
juist niet van Ackermann was.
Wij deden dat kleuren pour V art: want de
zoogenaamde gekleurde printen op dito grijs pa
pier vertoonden slechts een gele of roode streep
verf over elk hokje van de Jan en Griet-prent,
of van Klein Duimpje
.... uit een kool gekomen,
Wordt door zijn moeder aangenomen."
't Is wezenlijk geen gebrek aan goeden wil, dat
de gedachte aan dat kindervermaak bij ons op
rees, bij 't intreden van de zalen van 't Mu?ée
moderne.
De lezer moet weten dat T Art eene fractie is
van de fractie der jongeren. Men herinnert zich
wel dat uit de eerste scheuring L'E-ssor nevens
de vingtisten ontstonden.
L'Essor heeft opgehouden te bestaan. Was die
Essor, die vlucht ten liooge, al te gewaagd?....
Punctwn daarbij. . . doch aan de zon der waar
heid hebben die Icarussen hunne vleugelen mot
verbrand. Wat het gezelschap Pour l'Art door
Art verstaat, is ons niet recht duidelijk. Wij zul
len ons 't hoofd daarmede niet breken, wanneer
zij maar iets schoons levert.
Het gezelschap is oO in getal; daaronder komen
zes Franschen en twee kunstenaars met
kosmopolitische namen, Xiederhilusern-Rodoz, en Martin
Carlos ischwabe voor. Uit Xoord-Nederland nie
mand. De algemeene indruk dien men van de
tentoongestelde werken ontvangt is deze. Zonder
ling, buitengewoon, oorspronkelijk zijn is 't
allereerste wat een jonge schilder te doen heeft;
teekening, kleur komen achteraan; perspectief
rekent niet meer mede. Daarom vertoonen zich
een aantal doeken als half gelukte navolgingen
der Chineezen en parodieën van sommige werken
der l:>o eeuw, b.v. de St. Sebastiaan van .lan
Verkade te Florence. Dat is de vooruitgang !
Verreweg do meeste dezer mannen, voorstanders
van het onverhulde daglicht, plein air, hebben den
avond en den nacht geschilderd. Wij bemerkten
19 Nuitf, Soir*. Cri'piiiiicitles, Nocturne*, Dernières
lueurs, Huit heiires du ?oir (aoüt) enz. Sommige
daarvan in middernachtelijk duister gehuld, waar
een doodskop of ander afzichtelijk lichaamsdeel
uit opduikt.
Dat de zonderlingheid nog meer dan do voor
uitgang tot het streven behoort van dezo club.
leerde ons reeds bij bot intreden de catalogus,
op bruin papier en ingenaaid op archaoologischo
wijze, dio het openen van hot boekje niet toe
laat, gehuld in een omslag, waarop goen woord recht
staat, geen figuur herkenbaar is, in
oogonbedervend rood en zwart gekleurd. Dat is de voorbe
reiding tot hot genot dor Erraticiti' van Maurice
Chabas, oen mengelmoes van groene on gclo ar
men on boenen. Deze Erraticit!' is zoo recht hot
zinnebeeld van de orratiseho koorts dor
Pourlartins. Hoc zullen wij ons anders do Vesuviusson,
nu weer rood mot groen, dan weer paars mot
blauw van .... (Nonnn.it nu n t othom\ en al dio
andere .lan-on-Griet-doeken verklaren?
Menigmaal ziet men plotseling oen dook mot
roodo kleur als overgoten, on daarna oon met
blauw volgesmeerd, alsof het blaasje rood was
opgebruikt en do kleuren winkel moest opgeruimd
worden.
Sommige doeken worden daardoor gered, dat
de schilder in don catalogus het woord Etude
nevens den naam van landschap of doodomlans
heeft doen drukken. Hierin ligt althans oen be
wijs van bescheiden mistrouwen of hij zich wel
op den rechten weg bevindt; hij zoekt, hij beproeft
en zeker zulk een heeft de pompeuze titels van
iLtsor of Pour l'art niet uitgevonden.
De Fédération artistigue spreekt van
encenxement mutue', door menschen, »die rijp zijn voor
't gekkenhuis:" -»la négation du beau et du
possible; l'affirmation du parti pris chez les uns,
de l'impuissance chez les autres," enz.
Ondanks dat zijn er toch eenigen, waarvan men
toch zeggen kan: »Qui vient-üfaire dans cette
galère?" Wij denken aan het beeldwerk Paradis
pet dn (Dfwspérance) van Pierre Brauke, aan het
zelfde onderwerp geschilderd door Fichefet: Adam
en Eva vluchtende voor het bedreigende zwaard
des aartsengels. Hier is aan een aardige conventie
vastgehouden Michael in een lang overkleed,
Adam en Eva naakt te schilderen (verdienstelijk
van teekening en kleur). Wij halen nog gaarne
de avonden van Ilamosse on do tockeningen van
Rops aan; zij zijn niet buitensporig. Het werk
van Lion Jacque is gedeeltelijk ook zeer aanne
melijk ; doch waarom in 't streven naar natuur
lijkheid, de natuur viezer maken dan zij is ?
Is de grootste viesheid, de gemeenste smeer,
den stank en 't zwijnsgeknor uit te drukken de
hoogste kunst die men na te streven heeft?
Dat is niet eens l'art pour l'atf, dat is l'art
pour Ie dfgont.
Wij sluiten. Er waren eenige
bouw-teekeningen. Wij hielden de voorstelling voor proeven
van ovens tot lijkverbranding, maar neen: Le
tempte du silenr-c, Warche reciieillie nu Tewple
de VEtre des Eiren, Le Pitlais de l'eflroi,
Marche (trap met treden) enthousiaste au Tewiple de
l'ffero'isme.
Dat er onder de bruin-zwarte doeken eveneens
zulke voorkomen, die alleen door »ingewijden"
kunnen worden onderscheiden en verstaan, is niet
twijfelachtig. Doch eere wien oore toekomt, aan
enkelen, waartoe ik slechts onder zekere voor
waarde, madmo. C. E's decoratie-schildering kan
mederekenen, maar ook het JVorfMrne-landschap
van Ciamberlani wil tellen; al ziot men hem
overigens ontwijfelbaar aan. dat hij goen on
meestor heeft gehad. Wij maken ook voor
enkele zaken van Dardenno oene uitzondering,
b.v. zijn Vfillét de Vossem. Ook Kt. Jjnsiïe (kerk)
van Hannotiau is waar van effect, al jaagt de
schilder al te veel naar tegenstellingen, waareen
ander harmonie zou zoeken; eindelijk zij nog
genoemd de kerk van Crainhem, van Viandier,
die wel doet Courtens na te streven, on niet het
kosto wat het wil naar oorspronkelijkheid te
jagen.
A. T.
Titels, banden en vignetten.
Het kerstnummer van FIIjHstrntion: Noël on
Terre Sainte, een aflevering overigens zonder
aantrekkelijkheid . hooft als omslag oon gooden
Carlos Schwabe. Hot is in stille lijnou on tinten,
de verbeelding van het Christuskind in oon wies,
dio aan een rijkblooionden ceder hangt, torwijl
rondom, aan de gewijd n plaats, ranke,
slankgevlcugelde serafijnen in vromo aandacht op harp
en luite musicoeren, hot goddelijk kind tot oer.
De prent wordt zeer bedorven door do inlassohing
van het ontstemmend bont on heolomanl ordinair
illustratief' begrepen deoaleoinenio-plaatje van een
toeristen-tocht door hot heilige land.
nitenop Le. Lnti-n Miixliqiir, rlnt hoogst
belangwekkende boek van Remv do Gourmont.
staat oon, in don titel miniatuur genoemd, vignet
van Filiger. Hoo eon audors zoo stuiver princi
pieel voelend artiost, zoozooi' on zoo intelligent
zich richten kan naar gothioko teekeningen. maar
daarbij zoo weinig zich aan het arohitoktonisoho
begrip houdt van do ininiatuiirkunst. wnar olko
versiering, olke verluchting voortkomt uit ver
band van hot gehool. waar allo toekoniiig vol
maakt strookt mot don aard, mot do letter, met
do samenstelling van do pagina, ],0o oon artiost
van do beteekenis van Filigor doze
t'ondamonteele dingen zoo mot voeten treden kan. is iets
wat bijna ergerlijk is. Want zoo maar klakkeloos
on verloren staat do eigenaardige tookoning op
het gewoonweg gedrukte blad, dat op dien lossen
tooi niet lot.
Eigenlijk ook principieel gemankeerd, want
zij heeft niets weg van oon band. on is hoolondal
niet naar haar bestemming gericht (mot veel
moeite slechts, kan men tnssclion do sprekende
figuren door. den i Hel ondorsohoidon'i; maar mot
ovenwol zooiots praelitigs or in. dut men
baaivan harte howomlort. dan maar als op zichzelf
staande tnokening. is do compositie dio Jan
Toorop maakte, voor don band van E-n l>n-l- run
veri/feldirif/ door Loniso Alm do Jongh.
(Fitgevers-Maatscliappij Flsovier). Van dio
sohorpteer on archaïoscli grm-olijk omgotrokkon
nioisjostiguron. dio in opkrinkolondo tignron. do hoogo
rhytnion uitademen van linnno \\ oudere ziol.
gaat oon zoldzamo bekoring uit. verrassend zér
in onzi' Hollandsoho. kunst.
Voor oon Vii'-tii,- in primi (uitgave van
Van l.ooij on Gorlings! ontwioi-]i [)ij-sol!ioi oon
oonvondigen zeer goeden stempelband. dio jam
mer genoeg, in wat to latl'o kleuren word uit
gevoerd.
Itoland Hokt toekende vuur dep. catalogus
der spoedig te openen AmsterdanisHie Van
(,ogbtentoonstolling, oen omslag in pon-Hthogratio:
oon grooto zonnebloem ep langen, naar d" aarde
gezegen stengel. Zij", omslag voor do ongebonden
exemplaren van Van Eodons J/>!i>n»>r« Vinfo>;
van hot mislukken w.iarvan hier. wat vaag.
gon>pt word, IN op do latere exemplaren nu goed
geworden. Hot vierkant om do dessin heen was
zeer oneigenlijk, zoodat iiloem en lottors wan
kelend op liet veld van don omslag stonden,
-maar nu is hot geheel, verkleind met hot carr
er om, als eon stempel midden op bot blad ge
zet, wat hoe! goed doet.
Derkindoreii maakt, oon mooi titelblad voor
do door I.. Simons Mzn. te rcdigoorou uitg.-ne
van Vondels Gijsbroeht. Kr is in a! wat hij op hof
oogenhlik in dit kader van dingen maakt weer
iets hooi hechts, sober-dei'tigs.
A oor eon nieuwe uitgave van Oscar Wilde's
gedichten, word door Charles Iticketts. - \oor
Iragic Maries van Michael Field is door Selwyn
Image een band gemaakt.
Over den kalender die Lion Cachet voor de
Meerbode maakte, en waarover voor veertien
dagen hier werd gesproken, had ik nog een al
gemeene opmerking willen maken. Het karakter
van houtsnêe, dat hierin met zooveel talent wordt
gezocht, heeft bizonder weinig wat strookt met
de bij ons gebruikelijke drukletters, en dit
pleit juist tegen die houtsnêe niet. Maar het
geeft iets aan, betreffende de mate van aanwend
baarheid van zulke houtsneden. Op n blad,
namelijk, uit n pers, op n papier gedrukt met
drukletters, laat zulke houtsnóo zich niet gebrui
ken. Tenzij alleen, de artiest, zooals ik verneem
Dijsselhof dat zal doen voor eon luxe-uitgave
van Kloos' gedichten, zelf ook voor den tekst
een letter snijdt. Ts dit echter niet het geval,
dan zal de hoezeer ook op zichzelf goedbogrepen
houtsnee weinig tot haar recht komen. Do hout
snee zooals Cachet en Dijsselhof dio zoo mooi
begrijpen, en die meer van de familie van de
Japansche dan van de Oud-Dnitsehe is, vergt
een gevoeligheid van papier, een lenigheid van
inkt en een zorg van afdrukken, die maken dat
ze niet tegelijk met den tekst-letter kan worden
gedrukt. Voor het aanwenden, ik zeg niet tot
een afzonderlijk diploma, als dat van den Boek
handel, dat nu in bewerking is, maar voor
het aanwenden in een boek in verband met druk
letters, is hier dus nog een bepaalde
moeielijkheid op te lossen.
V.
Een muurschildering: voor het
Achilleion. Voor haar villa Achilleion" op Corfu
heeft keizerin Elisabeth, bij de Woener schilder
Fr. Matsch oen groote muurschildering besteld,
dat den triomf van den held dor Ilias, naar
wien do villa haren naam voort, tot onderwerp
heeft. Het .is de vreoselijke scène, waarin Hector
door de vlakte van Troja gesleurd wordt. Hoog
opgericht, terwijl bij den helm van de
overwonne omhoog houdt, staat Achilles op zijn
strijd wagen, terwijl de twee vurige bruine rossen
door den wagenmenner met moeite ingehouden,
voortijlen. Deze hoofdgroep vult den voorgrond
der compositie. Op den grond sleept liet
ontzielde lichaam van den overwonnen »met
riemen van stierenvel" aan den wagen vastge
bonden, zooals Homerus het beschrijft, do voeten
in de hoogte, met het hoofd in het stof; treurig
om to zien. Achter don voortvliegenden held aan
verdringen zich de Myrmidonen. Op don achter
grond echter, op de muren van Ilion, staan do
Trojanen mot ontzetting naar benoden kijkend.
Het landschap als achtergrond van het stuk met
do broodo bergvesting is bijna voltooid, evenals
hot span paarden, torwijl do overige figuren eerst
geschetst zijn. Om het kolossale schilderstuk,
meer dan S bij -l motor, in oon goed licht gemak
kelijk to kunnen uitvoeren, werd den kunstenaar
de groote middenzaal van het Belvédère ter be
schikking gesteld, waarin bij sedert den laatsten
zomer ijverig aan 't werk is. In het volgend
voorjaar moot het werk op do plaats zijner be
stemming, in do vestibule van het »Achilleion",
tentoongesteld w-orden.
Professor Frans v. I.enbach verhaalt omtrent
hot ontstaan van zijne fHa.r>f/er't<mster, dio tegen
woordig in hot Kiinstlorhaus te Frankfort is ten
toongesteld, het volgende. Hij had hot meisje in oen
lokaal voor vermakelijkheden to München zien
optreden, en liaro buigzame, slangachtige bewe
gingen doden bom ondanks den tbeatralon opschik,
dien zij droog, bemerken, dat zij van
buitengewonen lichaamsbouw moest zijn. Hij liet baar in
zijn atelier ontbieden, waar zij dan ook met baar
vader kwam on groot behagen vond in do heer
lijke collectie wapens on antiquiteiten, die
professor l,onbaob in zijn twee huizon hooft
tentoongesteld. Haar vader, oen
Fransohman, verklaarde don professor, dat hot meisje
van oono Indische moeder afstamde, dus werke
lijk eono halve Indische was. Zij noemt zich
Damajanti, on hoewel zij er in den beginne veel
togen bad, baar portret op hot dook to laton
vereeuwigen, gelukte bot don schilder, dio mot
zijn oorion zoo welsprekend kan bewonderen als
niemand anders, haar tot eon sé.inee te krijgen
on in oon voel vrijer on fantastische]' kloodiug.
dan waarin zij openlijk opgetreden was. Ook de
slangen worden naar hot atelier vervoerd, on .aldus
ontstond bot schilderstuk, dat tegenwoordig in
bot ICünstiorhaus tentoongesteld is on zeker tot
hot interessantste behoort, wat de toovorpcnsecl
van Lonbach nog beeft voortgebracht. !
._.._. ' |
Rij do firma E. J. van \Visselingh <t Co.. Kal- \
vorstraat l il l. is tentoongesteld oon olieverf
studie van \. liastert Korenschovon."
Arvode I'arine spreekt in do TV/K/As' over
de moeiolijkheid om geschiedenis to schrij
ven, on komt daaromtrent tot de/olt'do conclusie
als Maoaiibiv. hot wantrouwen van allo docu
menten, l lij vertelt:
In do J! r n u- ricx Drii.v TVIonrles had ik oenigo
maanden geleden oon brief to eitoeren van do
I-Van A va", do moeder van Goetho, on stuitte op eon
passage waarin de uitmuntende huismoeder ver- j
telde dat zij bare Molken" gekookt had. Ik
raadpleegde oen dor lichten van de Jterue in
?/;<]«' Diiitseho toestanden, en - waarom bet niet
to bekennen? -ook bot licht van de 71i'liat". en
mijn eigenliefde word gestrooid door do bevin
ding dat dio hoeren or niet moor van wisten dan
ik. Eon Klzassor keukenmeid on oen Dnitsrho |
werkmeid wisten bot ook' niet - . on bet artikel
verschoon met oono noot. waarin do auteur nede
rig zijne onkunde erkende.
Drie dagen daarna begonnen de brieven to
komen van vriendelijke le/ors. die mij
inliebtingon over do Molleen" gaven. Fr kwamen er
uit Duitschland. Engeland. België, Roemenië, on
allo waren afdoend, gescbrevon of gedicteerd door
ooggetuigen, on verscheidene lieten wat ver
wondering doorschemeren : boe kon men iets zóó
gewoons niet kennen? Maar itllin garen iets
and cru aan.
Volgens de eene zijn de Molkon «kleine
kaasjes, gervais kaasjes, die men van de melk
krijgt nadat daar de boter is uitgehaald, door
langzaam koken, tot ze stijf wordt. Men zout ze
sterk en bewaart ze in een vat."
Volgens een ander is het een soep, volgens
een ander een waschmiddel, om het teint frisch
te houden.
Een vierde maakt or een drank van, een vijfde
een zacht purgatief.
Een zesde roept uit: »Pardon, mijnheer, maar
het is werkelijk goen geheim! ledere goede
huisvrouw zal u zeggen . . ." en dan komt er een
soort van tooverbalsom om Sancho jaloersch te
maken, togen allerlei ziekten.
Dat duurde al twee maanden, or kwamen steeds
brieven. Ik was in den geestestoestand van Dupuis
en Cotonet, die tien jaar lang gezocht hadden
vat het romantisme was; -het volgende jaar ge
loofden wij niets meer." Ik geloofde ook niets
meer. Als men mij geschreven had, dat de Molken
een soort van schoenen waren, was ik niet ver
baasd geweest, al vertelde mevrouw Goetbc clan
ook, dat zij ze kookte. Ik begon pater Loriquet
te begrijpen, die «den markies Bonaparte" in
1880 Weenen laat binnentrekken, als
luitenantgenoraal van Louis XVIII. Pater Loriquet had
zeker veel correspondenten, alle ooggetuigen, die
zijne denkbeelden in do war brachten. Wat be
klaagde ik Michelet, die geloofde wat hij schreef.
Hoe kon liij weten of or iets van waar was?
Daar kwam eindelijk over de post een eerbied
waardig Duitsch keukenhoek, uit het begin van
deze eeuw, speciaal geschreven ->voor de jonge
huisvrouwen en jongedochters . . . aan den
BovenRijn." Dat was redding, het bevatte de recepten
die mevrouw Goethe zelf waarschijnlijk gebruikte.
Dank zij dit heilrijk boekje, is het thans ge
schiedenis, dat de Molken, in het beroemde
provisiekamertje waar Goethe pruimen snoepte
bewaard, een «drank voor zieken" waren, hoofdza
kelijk uit karnemelk bestaande. Maar wat had het
weinig gescheeld of de abonnés van de Revue
des .Deux Mi m fles haddon gedacht dat de Frau
Aya op dien dag soep kookte. Dat was gebeurd als
ik toevallig te voren n van die beminnelijke
correspondenten ontmoet had ; ik had het dan
met vrijmoedigheid opgeschreven.
En de moraal: al dio brave lieden hadden op
hun manier gelijk; ieder deelde mede wat hij in
zijn dorp, in zijn stad gezien had; maar zij be
dachten niet dat men op deze aarde iedere
twintig mijlen en iedere twintig jaren andere
zoden, andere gebruiken, andere kazen, andere
ziekendranken heeft. Mogen zij er uit zien, hoe
moeiclijk hot is, de historische waarheid te vinden,
en het dongenen die haar zoeken ten goede
rekenen, dat zij zich nog niet vaker vergissen."
Bij de uitgevers Erven II. van Munster en
Zoon, te Amsterdam, verscheen het proefnummer
van eene nieuwe wekelijksche courant, De,
Nijrerhdd, onder redactie van den heer V. W.
Wosterouen van Meeteren. liet blad is orgaan
van de :Nedoriandsche Maatschappij ter bevor
dering van Nijverheid '. wier officieele
mededeelingen het zal opnemen. Behalve deze bevat
het proefnummer eon rapport van de commissie
van enquête omtrent de vakopleiding, met vragen
lijst, eenige redactioborichten en advertentiën.
Van Gouverneur's Oude ffulsnr/'end, uitgave
II. C. A. Thieme te Nijmegen, bevatten do laatste
afleveringen oorspronkelijke stukken van Joséphine
(üese. J .'"H. Jacobs, C'ella, Fokko Hos, K. J. II.
\Y. llamondt, enz. en voorts eenige goed geko
zen vertaalde nummers.
JnniKS Vrnille, oen levensschets door Jeffery
C. .loff'ery. uit bot Engelsch vertaald door C. Iloltz.
Eon onderhoudend geschreven boek, echt En
gelsch van opvatting, ernstig van strekking on
afwisselend van inhoud. Zeer geschikt voor lees
bibliotheken. Duidelijk gedrukt on netjes uit
gegeven bij 11. C. A. Thiemo te Nijmegen.
Arnold Pinken, sociale roman naar Ernst
Wichert. Van dit in Duitschland veel opgang
makend boek is eon goode vertaling in netten
vorm verschonen bij W. J. Thieme it Co. te
Zutphen.
(SgvCHLTSJES
Bij de /igenners
van Granada.
Naar EJINSI MIN HKSSK. \YAUTH,(;.
Evenals men zich liet, volksleven van Hongarije
niet goed zonder de Zigeuners kan voorstellen,
spelen deze ook in Audalusic oen karakteristieke
rol. liijua alle Audalusischo steden hebben haar
eigen Zigeunerskwartier, men ontmoet de ,/(,iitanos"
op alle markten, volksfeesten, zoowel op de groote
wegen der vlakte als iu de bergen, en daar zij
liet. eigenlijk karakter der Andalusicrs tamelijk
011vervalscht, tot, op den huldigen dag behouden
hebben, verleent juist liniiuc tegenwoordigheid aan
het Amlalusisch volksleven zijn bekoorlijkheid. Iu
een bekende ro/,/// zingt de Spanjaard:
..Para cantares Madrid, para diucros la Habaiia,
Para yardino.s Valcncia, para gilaiios la Triiiua.
(?/Madrid heeft, gezangen, en geld heeft Habana,
Tuinen heeft \ alcncia, Zigeuners de Triana.")
Deze Trjana is het Zigeunerskwarticr van
Sovilla: maai' zelfs daar zijn (ie Zigeuners niet zoo
talrijk en ouvervaWlit te vinden, als op liet
Albayein van (iranada. Moest, ik na liet, Aiiiambra
de grootste merkwaardigheid van (irauada noemen,
dan zou ik geen andere weten dan het, , Albavrin."
Tegen de kale hellingen van dezen berg hebben
zich de golven der moderne bcs-cliavini;-, i!ie zelfs
tot aan den voet van liet, Moorsche Alhainbra
vooi'tdron^, gebroken, en evenals eeuwen geleden,
tijdens do iiinoming van Granada door de
Clirisleiicn, verheft, zich ook thans uog de Zigcunerberg
van het, Alba\ein. Terwijl ik van (ie muren van
het Aiiiambra menigmaal het gebied van de stad
beschouwde, aan zijn voeten uitgespreid,
dwaal