Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 835
Uit Dr. GANNEF's Studeerkamer.
(Het auteursrecht voor den inhoud van deze bladzijde icordt verzekerd volgens de wet van 28 Juni 1881 (Staatsblad No. 124).
Berlijn en de voorsteden.
(Vrij naar Kaulbach.)
Lotte Berolina. Werther Burgemeester Zelle.
Het militarisme en zijn slachtoffers.
(Ulk.)
^* * ""Z?--=^rr. -^=^STg"" '?? -i-^S"^
Hoe John Buil zijn schapen scheert.
(Vrij naar Ulk.)
(Een motief voor onzen schapenschilder Termeulen.)
MiimiiiilimmmuiiiiiiiiMimiiiiiMiiMMiiniiniliiiuiimiiijiuimmilmiiiu
Allerlei.
imiimimiiimmiuiiiimniiiuiiniiiini n
Het
rooven der bruiden in Roemenië.
Uit Boekarest wordt geschreven: Tot de eigen
aardigste en in het buitenland minst bekende
volksgebruiken van Roemenië, behoort het rooven
der bruiden, zooals het tot kort geleden in de
dunbevolkte en van de groote beschaving afge
sloten hoogvlakten van Roemenië, en in do nog
minder bekende dorpen in de Karpathen nog
tegenwoordig wordt uitgeoefend. Men behoeft
daarbij echter niet te denken aan een gewelddadige
schaking op de wijze van den roof der Sabijnsche
maagden door de Romeinen, ofschoon de volbloed
chauvinistische Uoemeniërs beweren, met dit volk
in onmiddellijke en onafgebroken bcschavingsrelatie
gestaan te hebben. Veeleer is de >bruidsroof,"
zooals hij onder den Roemeenschon boerenstand
wordt in praktijk gebracht, een eigenaardige
vorm van die oorspronkelijke dorpsromantiek,
die men ook in anderen vorm bij do boeren
bevolking in andere afgelegen streken vindt.
Evenals in vele Alpenlanden de jonge mnn zijn
meisje niet krijgt, vóórdat hij behoorlijk eenigen
tijd 's nachts voor baar venster geparadeerd heeft,
eveneens is het in Roemenië. En al wordt aan
het verbond der jonge lieden van den kant der
ouders niets in den weg gelegd, toch gel.'H de
liefde van den bruigom in die streken eerst als
voldoende en ontwijfelbaar bewezen, als hij ziji;
aanstaande in den nacht uit het ouderhuis heeft
weggevoerd. Zoo alleen kon ik het dan ook ver
klaren dat ecne oude boerin, in wier hut ik eenige
malen bij mijn jachten in aragan overnacht had,
mij op een dag bij mijne wcerkomst, niet alleen
zonder verdriet, maar veeleer met eenige moreele
voldaanheid mededeelde, dat hare dochter er dien
nacht met een jongen kerel, dien ik reeds vroe
ger dikwijls daar in huis gezien had, van door
gegaan was. Met minder voldoening vatte
de vader de zaak op ; want de toestand
was voor hem door de vlucht van het meisje
onvoordeeliger geworden; niet echter uit moreele
gronden, of omdat hij iets tegen het huwelijk
van het meisje met haar schaker had in te bren
gen, volstrekt niet. Maar de jonge man zat mi met
Jie.t bruidje ergens in een naburig dorp bij kennis
sen ; en kon dus met den aanstaanden schoonvader
veel gemakkelijker over het bedrag van de
huwelijkfgit't praten, die meest uit varkens, gevogelte en
huisraad bestaat, dan wanneer de bruid nog thuis
was. Natuurlijk worden deze onderhandelingen
door een vertrouwd makelaar van het voortvluch
tige jonge paar geleid; de ouders van de bruiii
denken er zelfs gewoonlijk niet aan, natesporen,
waar de jongelui zelf kunnen zijn; het zou hun
niets geven. Zijn de pourparlers over de
huwelijksgift op bevredigende wijze geëindigd, dan
keeren de jongelui wel van zelf naar huis terug
en het burgerlijke huwelijk op deiiriniaru; (raad
huis) vormt bet officieele slot der niet erg ro
mantische sohaking.
Yerplichte stemming volgens het voorstel Letellier.
(Trib'julei.)
De Wilddiian (tot 31'quel): Ik ruik menschcnvleesch !
Stemmen zul je, of je gaat de doos in ! !