De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1894 29 april pagina 4

29 april 1894 – pagina 4

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. No. 879 stelt in halffiguren Christus met de doornen kroon en twee beulsknechten voor; van welke een, rechts van den toeschouwer, in een geel, de ander in een rood kleed. Christus zelf is behalve den mantel, naakt; het stuk is 60 cM. hoog en 50 breed. De compositie doet denken aan een der hout. sneden van Dürer, maar noch de behandeling van het haar, noch het tamelijk opdringend aan gebrachte monogram met het jaartal 1512 er boven, geven de overtuiging, dat men met een echten Dürer te doen heeft. Ook de al te warme vleeschkleur, degezichtstypen, waaronder den afschuwelijken grijns van den rechter beulsknecht, en het eikenblad waarop het stuk geschilderd is, wijzen duidelijk op Nederduitschen oorsprong. Een echte Dürer zou een benjjdbaar bezit zijn; zijn portret door hem zelven geschilderd uit 1493, is onlangs uit de verzame ling Felix aan de National Gallery te Londen overgegaan, en er zijn er nu geen meer in parti culier bezit. De gelukkige vinder taxeert zijn vondst op 150.000 mark. Expositiezaal. Naast de biljartzaal in het restaurant Krasnapolsky is door de heeren C. V. Roos & Co. eene peimanenteexpositie-zaal geopend,des avonds electrisch verlicht,waar zij zich voorstellen eene opeen volging van bijzondere tentoonstellingen, in den trant hunner »Alma Tadema en Munkaczy ten toonstelling" van verleden jaar te houden, tegen een vaste entree van '25 cents. B\j de firma E. J. van Wisselingh & Co., Kalverstrrat, is geëxposeerd een schilderij van Corot, «Moeder en kind." miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiniiiiiiii Buitenlandsche Bibliographie. The Yellow Book. Het eerste deel van het nieuwe »Illustrated Quarterly" waarvan hier veer tien dagen geleden melding is gemaakt, is nu verschenen. Aan de uitvoering is veel zorg besteed, en de Pictures waaronder een paar studies van sir Frederic Leighton en vermaker lijke dingen van Aubrey Beardsley geven aan het boek een aangenaam voorkomen van dis tinctie. Zóó gedistingeerd is de Letterpress nu eigenlijk niet. Of the Yellow Book een bepaalde literaire «richting" representeert? Wel eenigszins mis schien, maar dan toch een weinig geprononceerde en een hoogstens in Engeland alleeu min of meer nieuwe. Men moet zich de medewerkers niet al te solidair voorstellen. George Moore heeft in collaboratie met de onlangs beroemd geworden dame die zich John Oliver Hobbes noemt het eerste bedrijf van een comedie geleverd. Maar eenige pagina's vroeger wordt op George Moore's roman A Mummer's AVife gezinspeeld als een staaltje van ongepast realisme, een boek dat on mogelijk kan blijven leven. Intusschen schijnen toch de meeste medewerkers tot die groep van jonge schrijvers te behooren, waarvan Richard Le Gallienne misschien de meest bekende ver tegenwoordiger is, en als wier gemeenschappelijke eigenschap ik voorloopig alleen dit wil noemen, dat zij allen hun boeken uitgeven bij ElkinMathews John Lane in zeer weelderige «Limited Editions" tegen vrij hooge prijzen waarop geen korting wordt toegestaan. Dit deel begint met een verhaal van Henry James; hoe een groot romanschrijver bezwijkt onder de opgedrongen attenties van de uit mode bewonderende wereld. Dit is in James' aange name, luchtige, half gekscherende manier. Maar het typische van het proza van the Yellow Book moet eerder gezocht worden in de schetsen van Henry Harland, van Ella D'Arcy, van Ered M. Simpson. Dit zijn eenvoudige, droevige ver haaltjes. Van een ouden heer die 's avonds moe thuis komt op zijn eenzame kamer in de Temple ; gaat soezen over het vreugdelooz e leven dat achter hem ligt, en over het meisje dat twaalf jaar lang hem had gezegd dat zij heel veel van hem hield, maar toch niet genoeg om met hem te trouwen, en dat eindelijk gestorven was; het spiegeltje opneemt dat hij als souvenir aan haar bewaart; het spiegeltje laat vallen dat het in stukken breekt; en den volgenden morgen door de por tiersvrouw dood in zijn stoel wordt gevonden. Van een jongen man, die in den tijd van vijf weken met een ruwe, onontwikkelde meid kennis maakt en trouwt, en drie maanden later ontdekt dat zijn vrouw hem in ieder van haar woorden en bewegingen antipathiek geworden is. Van een meisje dat geëngageerd is met een opkomend auteur, die haar laat zitten na zijn eerste succes. Deze dingen zijn niet onaardig, niet al te onzuiver, maar zwak, o zoo zwakjes en llauwtjes, zoo dilet tantisch, zoo kinderachtig soms. Het is karak teristiek dat al de hoofdpersonen in deze ver haaltjes boeken of »stories" schrijven; heusch, men komt er in Engeland al heel makkelijk toe om »stories" te schrijven. A Broken Looking Glass doet even aan De Maupassant denken, zeer ten nadeele van A Broken Looking Glass. Er is nog een schets die sterken buitenlandschen invloed doet vermoeden, A Lost Maslerpiece van George Egerton, een proeve van zelfbeluistering en gedweeöregistratie van impressies; in dezen trant: »And so it talks and l listen witb my inner ear and yet nothing outwaid escapes me the slackening of the boat the stepping on and off of folk - - theloweringof the i'imnel the name «Stanley" on the little tug, witb its self-sufticient putf-putf, fussing by with a line of grimy barges in tow; freight-laden, for the water washes over them and on the last a woman sits suckling her baby, and a terriër with badly cropped ears yaps at us as we pass And as this English river scène ilashes by, lines of association form angles in my brain; and the point of each is a dot of ligbt t'hat expands into a background for forgotten canal scènes, witb green-grey water, and leaning balconies, and strange crafts Canaletti and Guadi seen long ago in picture galleries." Ik geloof niet dat de Engelschen door zich in deze richting te bewegen veel bereiken zullen. De poëzie in the Yellow Rook is evenmin zeer sterk, hoewel toch hier en daar iets meer origi neel. Het volgende is een proeve van den eenigs zins pompeuzen en kunstmatigen stijl van William Watson, die intusschen vroeger wel mooiere dingen heeft gemaakt: NlGHT ON CCHHAK EüE, DEEBYSHJRE. No echo of man's life pursues my ears; Nothing disputes this Desolation's reign; Change comes not, this dread temple to profane, Where thime by aeons reckons, not by years. lts patiënt form one crag, sole-stranded, rears, Type of whate' er is destined to remain, While yon still host encamped on Night's waste plain Keeps armed watch, a million quivering spears. Hushed are the wild and wing'd lives of the moor; The sleeping sheep nestle 'neath ruined wall, Or unhewn stones in random concourse hurled : Solitude, leepless, listens at Fate's door; And shere is build and 'stablisht over all Tremendous Silence, older than the word. * # * Friedrich Nietzsche in seinen Werken von Lou Andreas Salomé. Een paar regels om op merkzaam te maken op dit boek, dat een zeer bruikbare inleiding schijnt tot een studie van Nietzsche. Het is het werk van een dame die Nietzsche intiem heeft gekend, en veel met hem over zijn ideeën heeft gesproken. Wat dus overigens de waarde van dit boek moge zijn, men heeft het voordeel van hier een voorstelling van Nietz-che's ontwikkelingsgang te krijgen, die in hoofdzaak overeen rnoet komen met de voorstelling die Nietzsche zelf ervan had gevormd. En dat is wel niet alles waard, maar toch heel veel. Zeer ge schikt tot orienteering in Nietzsche's werken en wisselende ideeën is vooral het tweede hoofdstuk, »Seine Wandlungen". Er wordt onderscheid ge maakt tusschen drie perioden: de Wagner Schopenhauer-periode, de positivistisch-Engelsche peri ode, en een derde periode waartoe »Also sprach Zarathustra" behoort. In de ideeën van die derde periode nader besproken in een derde hoofd stuk, das «System Nietzsche" worden zoowel positivistische elementen als elementen van Schopenhauers metaphysica aangewezen. * * * Iemand wil ook wel eens een nieuw Duitsch drama lezen, zoo is iemand niet. Maar ik ben blijven steken, bij den titel al. Het stuk heet tjjreü', de schrijver Max Dreyer en 't is in drei Aufzügen. Dat was mij te kras ! Een mensch met eenig gevoel voor welvoegelijkheid vermijdt zulke dingen. Het drama kan onmogelijk goed zijn. Als hij eens wat minder met het heilig getal drie werkt, zal het mischien mogelijk worden iets van dezen heer te lezen, eerder niet. R. A. H. en F. C. Jr. De duurste boeken der wereld. Een Fransch kunstkenner, Henri Yuagneux, geeft in den »Almanac Hachette" de volgende 25 boeken op, voor welke tot nog toe, de hoogst bereikte prijzen zijn betaald geworden : 1. Jean Bouchet, L'^tnoureux irnnsi, op velijnpapier gedrukt bij Ant. Vérard. Het werd in 1882 te Londen door Quaritch voor IG.OOO francs verkregen. 2. Psaltcr van Mainz (1457). Lodewijk XYJII kocht een exemplaar voor 12,1 KM) francs en schonk het aan de Nationale Bibliotheek in l'arijs. Quaritch te Londen bezit een exemplaar der tweede uitgave van 1-1511; hij verlangt er de on gehoorde som van 125.000 francs voor. Vermoede lijk zal men niet zoo spoedig een liefhebber voor dit boek vinden. 3. Boccaccio. Uitgave van Venetië1171, ge drukt door Valdarfer. De markies do Blanford verkocht in 1S20 een exemplaar van deze uitgave voor 52.000 francs. 4. Les figures de Molière van Boucher werd op de verkooping der bibliotheek van baron l'ichon voor 2(>.!>oo francs verkocht. 5. Büccaccio 1170. (>Van den ondergang van groote mannen") gedrukt door Colard Mansion te Brugge, werd op de verkooping van Teebener 1S8(> door den hertog Aumalo voor 20,00(1 francs verkregen. G. L'office de la Tvussaint werd op de ver kooping Laccarelle voor 18.000 francs verkocht. Hetzelfde exemplaar had de heer Pichon in 1817 voor 45 francs gekocht. 7. Boccaccio's Decameronc; de 1ste uitgave van 1471 werd in 1812 door den hertog van Marlborough voor 5(i.5oo francs gekocht. 8. »Rabelais". Gedrukt door Etienne Dolet, behaalde op de tweede verkooping van Tenecber 1887 een prijs van 14.100 francs. ». Monument du coxt-ii-nc van Freudeberg en Moreau (avant la lettre) 22 l>20 francs. (Verkoo ping Bébague 18SO.) 10. Onc/enes (band van Hendrik II) met bet wapen van Diane de l'oiüers, IS.loo francs. (Verkooping Muller l Si )?_'). 11. Ovidius, Metamorji/tosefi met illustratiën van Moreau, Boucher en Eisen, (avant la latrei, 13 <>()() francs; verkooping Mar<|iiis, ]Süo. 12. Kntri'e da llenn 11 / Pur w et de Chnrles IX. Twee deelen met bet wapen van de Thou, 2(>.2(>o francs. iVerkooping Destailleurs 1801). 13. Lu tJniKsc rojinlc dn rot Charles XI, ge drukt te l'arijs in 1(125; 12.1150 francs. (Yerkooping Bébague). 1-1. Uu/ilinis et dito/'. Fitgavo van l i 18 met platen, 17.000 francs ((L>uantin. Boucher). 15. Le Songe de l'nhifJtüe, uitgaaf van l l'.iii j met een band uit de Kicle eeuw, II.sou francs j (Lord Gosford 188-_>j. Ui. Les f[it,«ire derniïrcs cho^es te .Brugge. 1-117, van l'. Mansion, I2.5OO francs (\hiaritch te Londen). 17. Virgïlius op velijn. Itome M7O; L'5.oiio francs (idem). is. Ilomériis, edito AUline 15ol; l i;.5oo francs (idem). li). Ariosto, Orlundo fnrioso, 1ste uitgaaf; Ferrara 151(i, 1250O francs (idem). j 20. Anlus (lKiUns. 1ste uitgaaf, velijn papier, | werd door den hertog d'Anmale voor L'O.OOO francs in 1822 o]i de veiling Sundorland gekocLt. 21. MortttrcUei, uitgave van 15oo op velijn papier, 2s.00(l franc (Teebener l-S7J. 22. Le Itrre de Smnt-Ailutu. ((,'olopbon) l ISii; j 18.500 francs (Ouaritch te Londen). 23. Liber Historiarum Bomanarum, Veneti 1470, in folio 20.000 francs (idem). 24. 8hakefpea<'e'» Works. Origineele uitgave van 1(528; 30.000 francs (idem). 25. De Bijbel van 36 regels, gedrukt door Gutenberg te Straatsburg, 3 deelen, 2e uitgave 145!», 75.000 francs (idem). Deze opgaven konden natuurlijk nog uitgebreid en vollediger gemaakt worden. In den laatsten tijd hadden in het hotel Drouot in Parijs verscheidene zeer belangrijke verkoopingen van boeken plaats, waarbij zeldzame werken zeer hoogen prijzen behaalden. Zoo werd bv. een O, fice de la semaine sainie voor 30.000 francs verkocht. Het bedoelde exemplaar draagt het wapen van Lodewijk XVI, die het boek aan de prinses de Lamballe schonk. Het boek bevond zich in de laatste jaren in het bezit van eon der bekendste Fransche boekenverzamelaars, graaf de Lhommedieu du Tranchant de Signerolles. Werther in het Japansch. Werther's Leiden is onlangs, naar de O t As. Lloyd meedeelt, in het Japansch letterkundig weekblad Shigarumi Zothi in klassieke vertaling van de hand van professor Mori verschenen. Het werk heeft in de letterkundige kringen van Japan groot opzien geliaard, en de verkoop van het weekblad was buitengewoon. De titel i^ in 't Japansch : Werther no Kanat-himi. Wanneer de Japanners nu eerst met het werk van Goethe kennis maken, zijn zij bij de Chinezen een heel eind ten achter. Het Hemelsche rijk heeft reeds tijdens Goethe's leven den dichter gekend en gewaardeerd en hij wist dit. In een Ilomeinscb epigram, beginnend : »IIat mich Europa gelobt, was bat mir Europa gegeben V staat: . . . was fördert es mich dass auch sogar der Chinese, Malet mit iingstlicher hand Werthern und Lotte auf (i las V Klaus Groth. De oude Platduitsche dichter Klaus Groth, zoo l§ng geleden een beroemdheid, is nu 75 jaar. De zanger van den Qwickborn is nog steeds krachtig en Hink ; hij is leeraar aan de Univer siteit te Kiel en geeft er les in Duitsche taal en litteratuur. De firma B. M. Smit, Utrechtschestraat !»5, zendt ons weder haar nieuwe lijst van vertaalde en oorspronkelijke Ilollandsche romans, die per zes stuks a 45 ets, of bij grootere hoeveelheden veel goedkooper, door haar verkocht worden. Men kan zich hier voor eene kleinigheid een gebeele bibliotheek Louise Stratenus, Betsy l'erk en Mr. William J. ten Hoet aanschaffen. EOEKAANKONDIGING. Familie en Kennissen. De eerste aflevering van de geïllustreerde editie van Ilaverschmidt's Familie en Kennissen, is te Schiedam bij den uitgever 11. A. M. Roelants verschenen. Waren in de vorige drukken slechts 12 vertellingen opgenomen, deze derde uitgaaf is met een l i tal vermeerderd, en bevat bovendien ruim veertig illustratiën, naar teekeningen van den beer J Hoynck van I'apendrecbt. Moge bet overbodig hoeten, bet werk van den betreurden landgenoot bij bet l lollandscb publiek aan te bevelen, toch willen wij gaarne de aan dacht vestigen op deze nieuwe uitgave met zijn helderen druk en fraaie illustraties. De uitgave verschijnt in vier alleveringen en de prijs van het compleete werk zal slechts ? i>.5() zijn. Te Berlijn verscheen : Die Dedeutung der hypnotischen Suggestion als Hoilmittol" van Dr. med. J. Grossmann. redacteur van het Tijdschrift Koor llypnotisme, te Berlijn. Het eerste nummer is verschenen van het Nedeihwdsuh Kolo-iia.nl CentranJIilud, maandelijkscb overzicht betreffende de litteratuur van Nederlandsch Oost- en West-lndië, hoofdzakelijk op bet gebied der cthnologische, biologische en geologische wetenschappen, in verconiging niet dr. .1. G. Unorlage (Leiden), prof. dr. (i. A. F. Molengraaf!' (Amsterdam), prof. dr. Max Weber (Amsterdam) en pivf. dr. A. Weicbmann (Utrecht). geredigeerd door den beer G. M. l'leyte Wzn. te Amsterdam. De uitgave is van de lirma E. J. rill te Leiden. in bet eerste nummer worden, na een kleine in leiding, een achttal werken onder <!<! verschillende rubrieken door de redacteuren uitvoerig besproken, en voorts een overzicht gegeven van de jongste tijdschriften- en boekenlitteratuur over dezelfde onderwerpen. Het werk zal dus als kritisch overzicht en archief dieren. Het Maandbf-td van do vereenigiug -Hand werkers Vriendenkring'' is zijn vierden jaargang ingetreden ; bet Meinummer bevat eene (lescliie(li'iiis run //tinilirarkcra Vricn-':i>>J:i~iiii/ gedurende ~ijn X.'i-jarii/ be.xtd'iii, ISliil?lS!i<i, en wordt als i'cestnummer beschouwd. liet Tijdschi/'t rail- Jut Neder/und-n-h Keitnotfcl/ij) rnnr Munt- en Peiti-iniiknnd''. omler de zinbjircHl; .Concordia res parvae crescnnt" (uitgave G. Theod. Bom en Xoon te Amsterdam) bevat in zijr. :-'d> atlev. van deuudenjuargango.il.: Lettre de M. Cument au sujet d'un tiers de sou d'or; Uil /eren en de wrrk'ii r>n J</!i'it:iiiv. (locker, door A. J. C. van Gemund ; Lu c»rji<n\iti<m '/(/s /'?»'/'/'<ii'V<;rs a lJoii-/''-l)t«', par M. Ie chev. Ai. A. Snoec.k ; l\Iuntr<m<ht, door Th. M. Roest ; Lc rlieriilk'i' 'Ie Stnci's in J\li:inu>'i'iiii par M. A. de Witto, etc, lüj de lirma Blom en Olivierse to ('ulemborg is vorschoiKM!: l\'>niji'irf mor II-H dit ,:<"lt IMH een<(t i'S^uiicn n<. ni'>>l?.i"\<c tx!fi> 'irct'^i''icn te uiidtrtceriien. Verslagen der commissiën in ISJi;! belast geweest met bet afnemen van de examens Lager- en Middelbaar Onderwijs in de drie raoderne talen, benevens de opstellen ter verta ling. De titel laat aan duidelijkheid en volle digheid niets te wenschon over; zij die een der bedoelde examens wenscben te doen. zullen zich allicht het boekje aanschaffen, om de zienswijze van bun rechters te loeren kenner.. Het Aprilnummer van het Maandblad tegen de Vervalschingen, onder redactie van Dr. P. F. van Hamel Roos, bevat o. a. artikelen over Delftsche roomboter, tapioca, melkconserveering, absinth, enz. Verbetering. In de »Boekaankondiging" de vorige maal in ons blad opgenomen, staat vermeld dat In, en om de kazerne van Leendertz zou zijn uitgekomen in 1874; dit moet zijn 18i)4. yiimmitiitMilliitiiii MlllllllltlHIlHIIIIIIIIIIIIIMIIIIItlll vo D AMD S Voorjaarsmode. Zomer. liicycle-costumcn. Bloote voeten. Kiesrecht foor vrouwen. Winter menu. T., De voorjaarsstotfen neemt men, ondanks het mooie weer, nog vrij warm ; lichte warme wol is het hoofdbestanddeel, en de aardige weefsels, met hoog en laag, diepten en reliëfs, geven nog meer den indruk van koestering; zijn de diepten ' vrij groot, dan noemt men ze mds d'abeilles; andere weefsels worden als sac a raisins, toile a laver en dergelijke aangeduid. Reeds de afwis seling van licht en schaduw in de stof zelf', zou als garneering kunnen gelden; komt daar nog bij, dat hoogte en diepte verschillend van tint zijn, bv. geraniumrood en groen, dan krijgt men de aardigste changeant-effecten. Men ziet in alles cenige variatie ; effen is werkelijk niet in gunst. In de zijde is het eveneens ; zoowel foulards als taf, kiest men met kleine bloempjes, stippels, streepjes, ruitjes, of cliiné, jaspé, poissé, moucheté. Wat rokken betreft, zijn er twee richtingen. De eene hecht aan den rok 1.830, en maakt dien van onderen vijf meter wijd, met paardenhaar of aluminium er in, van boven aansluitend om de heupen, geheel gevoerd. De andere begint aan de jupe moyen-age, die niet gevoerd wordt, maar van een dubbelen rok voorzien, en aan beide zijden of aan ne zijde opgenomen, zoodat de rand van den tweeden rok te zien komt. Deze zoo wel als de ander, heeft van achteren heel wat ruimte, waartoe de stof als een waaier geknipt wordt. Een I'arijsch toilet (bij het concours hippique vertoond) dat bijzonder veel succes moet gehad hebben, lijkt in de beschrijving vreemd. Rok van lavendelblauw taf, met tuniek van hemels blauw liberty-satijn, boven de rechterheup licht opgenomen en links glad naar beneden vallend. Van voren, onder dio tuniek een .,/>oiiit de dutte en dentellcs fil coqinlli", met strik van goudgeel satijn. Hot corsage, ook van hemelsblauw liberty, had een corselet en barbe van dezelfde kant als do rok, deze kant vormde 'rechts een ligaroj.ikje ; op don linkerschouder zat als oen groote kapel. een strik van geel satijn. De mouwen, halflang, van boven in platte plooien, zoodat cl e ruimte om den elleboog kwam, waren van lavendelblauw taf, zooals cl?'. rok. Ronde hoed van hemelsblauw zijden gaas met gouden knoop en rechts en links botiquotten van violette anemonen met bladeren van dezelfde kleur. * Tegen den zomer voorspelt men, hetgeen nu ook reeds op bals gedragen wordt, veel costumcn in tussore en cru pongé, met zijde of wit katoen geborduurd, en met zwart lluwecl in de een of andere combinatie vereend, b.v. zwart lluweelen bretels op bet corsage en cboux op den rok. Voor bet bal logt men ook wel op den oenen schouder een grooten strik van zwart llu weelen lussen en leidt bet lint om bet dérollet been, dwars over de borst naar de eene zijde; men plaatst ook daar wel den strik van lussen. Voor bals gaat men ook weer meer iets in bet kapsel dragen; een piketje veeren Louis XV voor blondines, een snoertje paarlcn en een strik van licht satijn voor brunettes geven iets feestelijks aan bet baar. * * Het is verwonderlijk, xoo spoedig als te Parijs de bicyclo de gunst der dames veroverd hoeft. Moeders, vrouwen en dochters rijden om strijd op den velocipi'de; men vindt bet in het geheel niet opzichtig oi aanstootelijk meer. Het costuum is trouwens heel decent geworden ; de groote zouaveupantalon, dichtgeplooid, gelijkt op een rok; men maakt hem van /^/fa-stuf, draagt er een bolero van zwart of blauw laken bij, eneeiiheerenuverhemd met donkere das oi' een g^gauffreerde zijden blouse. Ook smoking-jackefs dienen bij de velocipi'de; dan behoort er een stijfgostreken heerenoverhemd bij en een modebloem in bet knoopsgat. lüj den zoiiavcnpantalon gaat ook wel een elegant heeronjasje met panden en een /wart meirévest. met stalen knoopen of een wit pi<]uó;ook draagt men wel een breed keursje van leer nu r.nturet als afsluiting tusschen pantalon en overhemd. De meeste bicyelistcn beginnen met lederen slob kousen en gaan eerst later tot de zwart wollen of Sehotseh geruite kousen over. De hoed is nog in een tijdperk van wording, lleerenboedjes staan niet iedereen: matelots zijn wat vulgair; de Engelsrhe joel;eypctten hebben evenals deze te wei nig pjTsoonlijks; een elegante damoshoi d pastor in hot geheel niet bij. Hierin ziet men d r. s alles oj) proef en kan nog niet zeggen wat definitief is. * Men beeft in Engeland een nieuwe mode aan genomen, waarvan men de kinderen het -lachtoil'er maakt. Men laat de kleinen een soort van Kiieipp-kuur, behalve wanneer bet heel koud is, zonder tcboenen of kou.sen loopen. Mrs. Drew, de dochter van Gladstone, beeft onder anderen voor bare kinderen dit régime aangeno men. Volgens baar dokter moet liet niet a'leen gezond zijn. maar ook een mooie houding en een gr.'icicuzen gang geven. Men ziet nu reeds baar kinderen buiten loopen, keurig gekleed met bloote moddervoeten.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl