Historisch Archief 1877-1940
Ho. 891
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
het stedelijk archief te Hamburg wordt een dokument
van den Amsterdamschen fabrikant lierm.
Rodenborch bewaard van 15 April 1509, dat wijst op
toestaan van privilegies aan Hollanders.
Reeds in 1590 werd Hamburg door Ilollandsche
komedianten bezocht, door Meliusz Uukraudt uit
Harlingen, Henrich Ducat van Calcar en Herman
Wolff, gelijk blijkt uit een verzoekschrift van 17
Augustus van dat jaar aan Hamburg's burgemees
ter Joachim van Campe.
Zij verzoeken den magistraat om, even als zij
elders plachten, historiën en parabelen en
kamerspelen te mogen ageeren, opdat zij er een geringen
teerpenning voor hun noodzakelijk onderhoud mede
mochten winnen en met eere weder de stad ver
laten om in andere vlekken en vrij lieden hun kunst
te beoefenen. Daranne aldus eindigt het ver
zoekschrift beweisen E. acbtb. W. .ein besouder
stucke werches der waren christlichen religion,
welches der Allrnechtige in gnaden erkennen wirt.
Und wir thun unsz deszeu also getrösten mit
erwarfcunge ersprieszlicher antwurt oder beschaidt
und empfelunge zum Allerhöchsten. Datum anno
Domini 1590 den 17 Angusti."
Dit stuk is van bizonder groot belang; het be
wijst overtuigend dat reeds in de 16e eeuw
Hollandsche komedianten in verschillende plaatsen van
Duitachland voorstellingen gaven, nog voor er
melding gemaakt wordt van de reizende Engelsche
komedianten, die in den beginne, om toeloop te
krijgen, valsche vlag heschen en zich
//Nederlandsche" noemden.
Na 1590 treffen we niet vóór 1654 of 1G55
weder in Hamburg en Altona e- n Nederlandsch
gezelschap aan, en dan onder leiding van Jan
JBaptiste Pornenberg, dichter van uifjt en
Snuphaan. Het speelde er komedies en tragedies en deed
van de kunst der leden een grooten roep uitgaan.
Tot de aantrekkelijkheid behoorde o.a. dat vrou
wen hier werkelijk, en te Hamburg voor het eerst,
door vrouwen werden gespeeld. Deze ageerden
zóó goed, dat zij volgens tijdgenooten niet, minder
te roemen vielen dan de mannen, «wie deun die
Meisten ihre Person so beweglich haben gespielet,
dasz man ihnen beydes mit Lust und
Verwunderung hat mussen zusehen." Het repertoire van
Baptiste Fornenberg, tot dusver onbekend, is mede
zeer belangrijk. Hij speelde o.a. met grooten bijval
Prins Kigisnuindus van Polen, of het lecen een droom,
uit het Spaansoh vanCalderon. (Uit het Hollandsen
men waande dit trsp. oorspronkelijk Holl.
werd het in het Duitsch overgezet door Postel en
bewerkt tot een opera, 1693); Granirla, Biiet",
Gerard vnn Velzen, alle drie van P. C. Hooft;
CSriane, Bodderick en Alphonsus, Lucille, Het Staar
tje, De Spaansehe Brabander enz., allen van G. A.
Brederoo.
Vele jaren merkt men dan niets van
Hollandsche komedianten, tot in 1GS4 te A.toua iu den
Köuig von Danetnarck" een Ilollandsche troep
optreedt, die zelfs de kunstliefhebbers uit het aan
grenzende Hamburg trekt. In 1703 komt in Ham
burg met een gezelschap de bekende Jacob van
Rijndorp, directeur der Lcidsche en Haagsche
schouwburgen. Ruim 30 jaar later verschijnen er
weder twee Hollandsohe troepen te Hamburg. De
eerste speelt er van Maandag ^9 Augustus tot
begin Oktober 1740, de tweede en betere, de troep
van Rijndorp-Nosemaun, van aanvang Januari tot
in Juni 1741. In een voorrede van een der door
hen gespeelde stukken leest men: Een Corapanic
flollandsche Acteurs, afstammende van de oude
beroemde Companie van Rijndorp en Noseman,
heeft lange jaereu het Geluk gehad in Leiden,
Utrecht, 's Gravenhage en andere voorname Plaat
sen van Nederland genoegen te geeven. Altijd veel
Roems hebbende gehoord van deze magtige en
groote stad (Hamburg), welke met Nederland dooi
de Koophandel, Navigatie en andere Verbintenis
sen zo grooten Conuexie heeft, hebben zij
lustgckreegen, om zich de Eerc te geeveu van herwaarts
over te koomen. Voornaamlijk zijn zij daartoe
aangemoedigd geworden door de Voetstappen van
haare Voorzaaten, die over een groolu dartig
Jacren, in deeze Stad en nog hooger Plaatzen na
't Noorden met Applaudisseinent eii Voordeel laug
gespeeld hebben. Niemand heeft toen geklaagd, dat
het Hollands moeielijk te verstaan was: en zoo
men de Goedheid en 't Geduld wil hebben van liet
een reis of drie na melkandercn te beproeven, zal
de ondervinding leereii dat de twee Taaien zoo
veel niet verschillen als men zich voorstelt. De
Companie heeft geoordeeld vevpligt te zijn om een
Blijck van diepen Eerbied te moeten geeven aan
de'hooge Overigheid deezer Stad: eu /ij heeft het,
ureluk gehad, dat een Voornaam llollaiidsch Heer,
die voor deze Stad (Hamburg) veel achting en
Geneigdheid heeft, de Goedheid wel heeft willen
hebben van dit Voorspel hen aan de hand te
geeveu, en het gene alhier tocpassclyk is, zelf op
te stellen."
De Hollanders van 17JO begonnen hun voor
stellingen te 5 uur precies, omdat hun stukken te
laug zijn om bekort te kunnen worden. Zij spelen
doorgaans om de twee dagen. Hun repertoire bevat
de volgende stukken: l o. De rem n</e,ii/!,?>' e,/, /.??//
stttiidcastif/e liefde; -2o. Ik ilouili lijlii' Mlniie-nyd;
3o. Wai/t MC. r.oor //(/( Lniint'n' (waarin gezongen
en gedanst wordt); De i/elu'oonr'e iin luiur </nu l:
D ui f je en Si/i/ji/if/t/,/ ; ]!<?/ Aaisten/i/H/si-h Ao/'/"//"ix
.Broers hi'rt of het beliieheli/lc Duel; Don (ii'ii-i/ot t,j
De ]>ruilo/ïra/t KtinKic/io, van P. Langondijk. In
dit stuk had men een ballet ingovoeird, gedanst
door 10 personen : TurtuJI'e oj' si-/nji/!/eiiHyi'
ln-.irii-ger (de naam Molière wordt niet icenoemd); Von
dei's (lyxelireelit run. Ae,,isti'l. reeds geiioenul en dat
men onbegrijpelijker wijs met een ballet, op
luisterde (?); Dn gelrotncc tïe»or'-r/i; J),- tr,oreriji'n
van Arnii'Jti; Krelis Lo/if'-'i'// oj' .//r.r^.v/V/- dr. <ir<<o!e
op liet l'oi'-tenmat/l, van l'. Langendijk.
De Hollaudsche toone.elcompagnic ilie uu kwam,
in Januari J74L, maakte een geweldig opzien en
deed de toeschouwers toestroomen. 7rj muntte nog
meer dan de eerste uit door pracht van kleedercn,
tooneeklécors en machiueriën. Het verschil in re
pertoire bestond voornamelijk in het veelvuldig
spelen van iu het Ilollandsch vertaalde klassieke
Fransche drama's. De tent stond in het nieuwe
gedeelte van Hamburg', in Fulentw iet. Van Januari
tot Juni 1711 bleef deze troep er. De rijke lieden,
de bean-monde," lieten zich met hunne koetsen
naar den schouwburg der Hollanders heenrijden,
in zoo'u grooteu getale, dat zijden
wegaandetallooze voetgangers versperden. lederen avond was de
schouwburg dicht bezet. De toegangsprijs was 2
mark voor de loge, l mark de eerste rang, S schel
lingen tweede rang en 4 schellingen derde rang.
Precie* te vijf uur was de aanvang.
De opening van dezen schouwburg had met veel
plechtigheid plaats. Vertoond werd een gelegen
heidsstuk van den in Hamburg resideerenden
Hollandschen Minister en dichter Boeihave van Mau
ritius, onder wiens bescherming de troep stond.
Vertoond werd; Voorspel tot opetiiity van den
Holland se hen schouwburg te Hantliary, (er eere van
den lïoogedele.n eu lloogwijzen Raad met dankzeg
ging nu- het spel.
Het gezelschap van 1774 schoof in de spelen
balletten in, en bezat in Mad. de Lillc, gedanst
hebbende voor het Hof van Groot-Bnttanje," eeue
groote aantrekkingskracht. De troep van 1741 liet
met Madlle van der Pais evenmin de dansen ach
terwege en hechtte zeer veel aan stomme
vertooningen eu allegorieën. Bespottelijker vertooniug dan
zij aan liet slot vanMolière's. Tur/u/fete aanschouwen
gaf, is wel niet denkbaar: liet looiieel stelde voor de
gerechtplaats van den Hertog, waar Tartuife met zijn
dienaar gehaald wordt, alwaar hij door de gerech
tigheid veroordeeld wordt om het slechte en booze,
dat hij door schijnheiligheid in het huis van Urgon
bedreven had. Tot de verdere stukkeu door de
troep van 1741 gespeeld, bebooren : Krispijn Me
dicijn; Cinna; Liibberl Lnbbertz of De yaidelde
Boer (Molière's (ieorge Dcnu/in), De belachelijke
Itoo/'se/ie juffers (Molière), De juffer Kapteyn ;
Krelis Louwen v. P. Langendijk; De beklugelijhe
Dieiiitff, of De Ongelukkige Roznura; l fut
tcederzijdse'i Huwelijkse/i bedn/j van P. Langendijk;
Arlequin, gekroond lot koning van Luilekkerland,
spektakelstuk met kunstrijke dansen en zaligen,
konst- en vliegwerken eu verscheidene balletten;
De Wiskunstenuurs van P. Langeudijk; Jan Klaas
zen en Buurtje Jans van Asselijn, enz. Van Vondel
vertoonde liet gezelschap: Josrph in Dothun, Josep/t
in Efjijpte, en opho/iipanuis of in 't Hof con
Phdrtiüi). V7ondci werd op de biljetten genoemd:
de groote" Vondel. Nog twee stukken van meer
genoemd gezelschap zijn der vermelding waard:
lo. Het beleg en ontzet der ituil Leiden, met de
II 'reedlieden die de, Hurtog c/r,t Alba in de
Xe-iterlani/en jepleefjd heeft, in den J iiiire \ 573, versu-rd
met erfc/ieii/er/e kunstrijke eertooiiinffei', zins/iidende
op de Universiteit, Vrijheid en i/e l'reei/e, fiinrin
iianijetooitd n'oi'dt de beroemde, HuldlKifliylieiil en
SUmt/cüstiyheit nni de llel.eei/erde LenUflie Burgers.
2o. Pin/mus en Tliii/te of ile beJroo/jeu lic f Ing
van Pierlejion door Grarnsbergen.
Na 1741 komen geen Hollaudsche Koinediauten
in Hamburg meer voor.
De grootste verdienste der Nederlandsehe ac
teurs voor het Dnitsche tooneel aldaar is geweest,
dat die van 1.590 een geregelde tiotp te aanschouwen
hebbeugege ven, geen lief hebbers, maar beroepsacteurs
waren; dal die van de tweede helft der 17e eeuw
zorg besteedden aan de montcering en die van de
eerste helft der ISde eeuw liet llamburgsche pu
bliek in een tijd dat er bijna geen sprake was
van een Duitsch tooneel bekend hebben ge
maakt met Holiandsche tooucelvverken van Hooft,
Brederoo, Vondel, Asselijn, P. Langedijk, enz. en
met vele Fransche treurspelen. Ue groote toeloop
naar de Ilollandsche voorstellingen was te danken
aan du schitterende nionteering, de koust- en
vliegwerkeu, het zingen en dansen. De artisteu decla
meerden over het algemeen te veel, doch muntten
uit in mimiek en gebaar.
Als ceii bizonderc verdienste der tmop van 1711
geldt, dat zij, toen Hamburg verstoken was van
Duitsch literair en dramatisch leven, den zin er
voor levendig hebben gehouden eu aangewakkerd,
den grond gelegd voor ecu betere toekomst, en
dat door haar het aanzijn is gegeven aan de
PlatDuitsehc Komedie zich onmiddelijk na haar heen
gaan in 174-1 openbarend en nog tot op dezen tlag
voortbestaand en een eigen leven levend, het he
den alzoo verbindend aan het verleden.
PKÏKOS KTKXOS.
Muziek.
De orkestschool, onder directie van den heer
W. Kcs voor een drietal jaren opgericht
heeft liet vorige jaar de eerste proeven van resul
taten van bet onderwijs in het openbaar gegeven.
liet vorige jaar beeft men zich zooals bij alle
muziekscholen te doen gebruikelijk is - - bepaald
tot eene openbare uitvoering', doch thans heeft
men den weg ingeslagen, dien ik voor enkele
weken in dit blad ais w;o\\;"kdiyk voorstelde.
wanneer men ten minste een blik wil schenken
in de wijze waarop het onderwijs gegeven, wordt
en waarop aan do alye>ii.eene ontwikkelingvan de
leerlingen wordt gearbeid, nl. gelegenheid geven
al de lessen bij te wonen, vooral in die vakken
die uit den aard der zaak op openbare uitvoe
ringen niet kunnen worden vertegenwoordigd.
Doel) slaan wij eerst een blik op de' organisatie
van ileze orkestschool.
liet doel dat de stichter, de hoer ]\e<, zich heei'c
vourgestohl, is uHstekevule orkestleden te vormen.
d. w. z. orkestleden, die niet alleen op hun in
strument de noodigo vaardigheid hebben verkre
gen en tevens routine in samenspel hebben op
gedaan, doch orkestleden, die /ooveel algeineene
ontwikkeling hebben. i!;tt zij in st;;at zijn de schoon
heden van de werken te beu-rijpen, die /.e moeten
vertolken.
Dit spreekt van /.elf! zal menigeen zeggen.
doch ieder die /.ieh wel eens te midden van
begrip een groot gedeelte van de orkestleden
over het algemeen van de schoonheden van
liimr.o knust (vooral vroeger) had.
Natuurlijk waren er in ieder orkest musici
die verder zagen dan de noten van hunne partij.
doch bij zeer velen was dit niet liet gevixl. Ieder
die nu en dan eens in een orkest heeft mede
gewerkt, zal meermalen mindi'r aangenaam ge
troffen zijn door de vaak nuchtere opmerkingen
die onder het spelen van eene heerlijke partitie
gemaakt werden. Natuurlijk xa! bet ontzag dat
men voor een superieur dirigent heeft en de
suggestie die van hem uitgaat, maken dat het
orkest zich inspant en er in slaagt alles weer te
geven zooals hij het wil, doch zoodra dat respect
en die suggestie ontbreken, is het dikwijls alsof
men zich de moeite niet wil geven een werk naar
waarde te vertolken.
Nu is het waar, dat zelfs het beste en meest
serieuse orkest, spelende onder een dirigent waarin
men geen vertrouwen beeft, zich den grond onder
de voeten voelt wegzinken, doch dikwijls ontbreekt
in zulk een geval de goede wil.
Wanneer nu de orkestleden gevormd zijn in
een school waar zij meer in de geheimen van hun
kunst zijn ingedrongen, waar zij de vormen en
regels geleerd hebben om de schoonheden van een
werk met bewustheid in zich op te kunnen ne
men, daar zal hen van zelf een gunstiger geest
bezielen, daar zal men zich meer mot ernst aan
de vertolking van oen meesterwerk wijden, om
dat men dat werk bewondert en niet omdat men
den directeur moet gehoorzamen, m. a. w. dan zal
men meer ter wille van de kunst spelen en niet
in hoofdzaak van den hoorder.
Nu is het waar dat vele jongere orkestleden
gevormd zijn op muziekscholen en conservatoria.
doch daar wordt over het algemeen wel wat heel
weinig aan de oefening in samenspel gedaan, zoo
als op de einduitvoering maar al te dikwijls blijkt.
De heer Kes heeft bij de organisatie van zijn
orkestschool die eischen en behoeften in het oog
gehouden en heeft aan de klassen voor de instru
mentalisten toegevoegd klassen voor solfège (voor
beginners) voor theorie, contrapunt, fuga en com
positieleer, piano (als bijvak) en muziekgeschie
denis.
Verschillende jongere leden van het orkest van
het Concertgebouw hebben zich als leerlingen aan
deze school laten inschrijven en enkele leerlin
gen, op die school gevormd, hebben reeds een
plaats in het orkest gekregen.
Gaarne heb ik van de gelegenheid gebruikge
maakt, door den directeur ditmaal welwillend ge
geven, om de examens van de verschillende klas
sen bij te wonen. Die examens waren niet lang
vooraf voorbereid, doch werden eerst een week
van te voren vastgesteld. Men leerde dus de leer
lingen met al hun deugden en gebreken kennen.
ik behoef niet meer te zeggen, hoeveel dit
waard is en tevens hoezeer het voor het gehalte
van het onderwijs getuigt, dat men een kijkje
durft geven in het intérieur van een school. Voor
zulk een proef deinst menig bestuurder van eene
inrichting terug.
Het is dan ook heel wat gemakkelijker met
eenige lang voorbereide solovoordrachten van de
beste leerlingen succes te hebben bij het groote
publiek, dan deskundigen na zulk een proef tot
de erkenning te brengen van groote waardeering.
Ik verklaar met volle overtuiging dat ik van
de examens van de orkestschool den meest
gunstigeu indruk heb verkregen. KV is bij den direc
teur en leeraren warmte en bezieling bij het
onderwijs eu tevens streven zij er naar op bet
verstand van de leerlingen te werken. Met bet
iriiurom houdt men zich uitvoerig bezig.
Ken tweede vraag is altijd ontleend aan de
vorige en die vraag is zoo gesteld dat al weet
itioii dio nog niet, men die bij eer.ig nadenken
kan ontwikkelen uit het voorafgaande.
Waarlijk, bij het muziekonderwijs beeft men
(vooral vroeger) vaak gemeend dat hij die de
incest begaafde executant is, of die in zijn vak
naam had, ook de beste leermeester moest zijn.
Hoe onjuist dat is, boeit menigeen tot zijn schade
ondervonden.
Men moet veel paedagogisclien takt bezitten.
behalve de volledige kennis van liet vak waarin
men onderwijst.
In het vinden van zulke leeraars is de direc
teur hoogst gelukkig geweest, doch hij zelfheeft
ook getoond dat er van hem de grootste
levenwekkende kracht op dit gebied uitgaat.
Met leeraren zooals de heeren Timmner (viool)
in de plaats van den heer L. Kramer, die even
eens een uitstekend leeraar was),
Mossel'(violoncel). Zweers (theorie en compositie) reeds is
heel wat te doen, doch ook de andere n.l. mevr.
Ilutsclienrnyter-\\ inzer (harp), de heeren Demont
iliuit), Dlitz (elarinet), Breediioll' (hoorn;, Kresse
(trompet), (irebe (trombone), Schnellar (pauken;,
van der lult (solfège). Wouter iiulsehenruyter en
I'.elinfante (piano) hebben niet minder tot de
gunstige resultaten bijgebracht.
De directeur heeft do ensembleklassen (werken
voor kamermuziek) en de orkestklasse op zich
genomen en heelt tevens eeuigo vioolklassen lijde
lijk waargenomen.
De indruk op de examens (die ik voor het
grootste gedeelte hel) bijgewoond, verkregen, had
voor mij het meeste waarde, doch ook op de
einduitvoering heb ik een en ar.der gehoord,
waarbij ik ten slotU: nog eau oogeublik wil stilstaan.
.\ls solisten traden leerlingen op voor viool.
violoi.eel en har]). Dat waren de meest gevorder
den ou dus hoorden men -daaronder die werkelijk
veel helu\en. Een ruime plaats was echter i te
recht) gegeven aan de uitvoering \an
cnsemblesUikkou.
D.1 orke^tkhisse begeleidde een JJ'.f/.'nr/.ivooi1 drie
\iulonctlien en wel op zeer correcte en intelli
gente wij.w en voerde een doel van oen symphouio
uit. benevens drie nummers voor strijkkwartet, i
waarvan ei' twee vooral met zeer voel nauwkeu
righeid, er was soms iets artistieks in, werden
ten gehoon1 ^'.-bracht.
De solisten waren natuurlijk min of meer onder
den indruk van het optreden; doch onder hen
releveer ik vooral een der violisten, die reeds
een /oker meesterschap op zijn in-trunieiit heeft
verkre^eü. eve.ials ecu der vioioucelliMcu :
bovondieu !egd'-u Je eiisemi.U.'uuiiHners voor violonccl
(het e,-r<te uitgezonderd, dat aan oé/mvorheid
leed leüJWIM^V van agitatie) getuigenis af van
het iiitnem-'ndc van dat o.uienvijs.
Twee proeve:; van do compositie-leerlingen wer
den eveneens ieii L'ehoore gebracht. Zij hadden
kleine liederen gecomponeerd op i-'raiischeütekst:
dat zit: in <if lucht tegenwoordig, die mijn indruk
van bet voortrell'olijk omb'nvijs van den heer
Zweers versterkten, liet eerste liedje was iiet ge
lukkigst wal vinding betreft, doch ook het tweede
was vooral in do bewerking .de vinding vond
Kr zijn dus in de toekomst veel zegenrijke ge
volgen van deze stichting te wachten.
Onze hoofdstad had nog behoefte aan een in
stelling die zich dit doel voor oogen stelde en
het orkest van het Concertgebouw zal in de eerste
plaats profiteeren van de aldaar gevormde leer
lingen.
Het initiatief, door den directeur genomen, om
de examens (als gewone lessen behandeld) toe
gankelijk te stellen, moge do besturen van andere
muziekscholen, die openbare uitvoeringen geven,
er toe brengen, dit uitstekend voorbeeld na te
volgen. V.\x MII.LIÜI-;S.
Uit Liszt's Jeugd.
Naar aanleiding van de vergadering van
Toonkunstenaars te Weenen geeft de Algemeine
Mus-ikZeitung een feestnummer uit, waarin ook aardige
herinneringen aan Liszt, zijn vader en groot
vader, voorkomen. Liszt's vader, die rentmeester
op een buiten van prins Esterhazy was, zag al
spoedig wat er in den knaap stak, liet hem te
Weenen bij Czerny en Salieri los geven, en
bracht den knaap al op zijn twaalfde jaar naar
Parijs, een weinig als wonderkind, maar ook om
hem verder te laten studeeren. Hij bezorgde
hem een tekst van Thdaulon, eene operette Uon
Sanche, die de knaap te Parijs begon te
componeeren, te Londen het volgende jaar voltooide,
en die nog een jaar later (1828) te Parijs in de
Groote Opera werd opgevoerd, met Nourrit in
de hoofdrol. Zij werd driemaal opgevoerd;
lateiverbrandde de partituur tegelijk met de opera,
of, naar ook beweerd wordt, Liszt wierp zelf
het stuit in het vuur.
Uit dien tijd dateert de volgende brief van
Liszt's vader aan diens vader.
Den heer ADAM LISZT,
te Bottendorf.
Beste Vader!
Onze hartelijkste wensch is, dat U en moeder
en de kinderen, u recht gezond en wel bevindt;
wij zijn het ook, en hebben ons goddank over
niets te beklagen. Frankrijk overtuigt ons van
dag tot dag meer, dat er maar n Frankrijk is.
Wij zijn dit jaar ook in Engeland geweest, en
z:jn zeer tevreden weer naar Parijs terug gekeerd,
nadat we vooraf te l!oulognc-snr-mer veertien
dagen lang zeebadcn genoten hebben. Mijn
jongen heett eene opera geschreven, die in het
begin October of einde September in het eerste
Koninklijk Theater te Parijs gegeven wordt.
De titel is Don Sanche ou lecJuiteau d* l'itmour;
we zullen eenige voorstellingen afwachten, dan
denken we over Holland, Pruisen, Duitschland
tegen Maart van bet volgende jaar naar Wuenen
te komen.
De mensch wikt
En God beschikt.
Alles hangt nog van het toeval af; maar in
geen geval blijven we langer dan twee maanden
in de Oostenrijksche landen : dan gaan we <">f naar
Italiëen Zwitserland, of regelrecht naar Parijs
terug.
Beste vader, als n ergens verlangen naar hebt,
schrijf bet mij terstond, en ik zal het als mijn
heiligsten plicht beschouwen, terstond uw wensch
te vervuilen.
Schrijf u het adres als volgt: Monsieur Mon
sieur Liszt, lïue Xeiive Saint-Kustaehe ?_>:>, Ilóte!
de Strasbonrg pres !a me Montinartne. llerr von
Hofen te Kisenstadt zal u meer over ons vertellen.
Wij kussen u allen vele malen hartelijk. Franzl
is bijna zoo lang als ik.
Uw oprechte zoon.
Al.A M.
Ik zal mij zelf de tranen besparen bij het
schrijven en u bij bet lezen, en u niet vertellen
wat de jongen reusachtige vorderingen in alles
gemaakt heeft. Wees intnssehen tevreden als
ik u vertel, dat l-'ranzl zijn gelijke nog niet ge
vonden heeft, en dat Hummel en Moseheles door
hem in den hoek gezet zijn. Zijn compositiën
gaan ons verstand te boven. Hij is zoo braaf in
zijn gedrag, en goedhartig; hij spreekt zoo dikwijls
over u, en verheugt er zich zeer op. u eens wat
van l'aiijs en Londen te kunnen vertellen.
Litthattwsche liederen.
Zijn ook al de litteraturen der voiken van
Midden-Kuropn rijk aan oude liederen, veel rijker
is de folk-lore van i.itthauwen. Mon kan erover
oouleelen naar eene reusachtige uitgavi1. die te
Mittau ondernomen wordt, dooi1 t'- horren Kr.
I'.aron ou H. Wisse;idonl'. Onder den titel l.atwiu
Daïnas zullen de/e geleerden al de volkszangen
van l.itthamven voroenigeii; hoe g'io.t <!<? massa
is, zal uit de volgende c ij Iers blijken; d-.: uitgave
zal dan ook verscheidene jaren in beslag nemen
en een kostbare bijdrage vormen tot den
tradition-sehat der Indu-KuropeesHie volken.
De schrijvers hebben dus verzameld in l.ijlland
!'>.">.l'.!?_' liederen, in Koerland !).").."> is, in verschil
lende streken van die beide hinden I i;j'-?'>; iu
het l.ittliauwsche gedeelte van bei gouvernement
Witebsk (KÜi!, in het geheel niet minder dan
!.">:>. l:!l liederen. Volgens de 'Ee.riit il s iri^litions
jiiijniliiire^ is het daarmee nog niet uit. Steeds
komen nieuwe handschriften hij de .geduldige ver
zamelaars in: het getal liederen zal \vel r.'oo.ooo
bereiken. Interessant zal het wrk zeker vooral
worden, als de geleerde betren alb's doorgezien
en geelassiliceerd hebben, eu er uit kiezen wat
werkelijk van belang is. Deze liederv;!. ouilt r dan
die der meeste Muropecsehe volken, zuilen het ont
staan van menige algemeeiie U-geiule verklaren.
Coqueiin.