Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. No. 903
bouwers wordt de grootste helft gerangschikt
onder de pairons (eigenaars en pachters), op
wie de socialisten uit den aard minder vat
hebben, zoodat voor hen slechts de kleinere
kelft overblijft, waaronder, om de zoo_ even
genoemde redenen, ook nog maar weinig
gefchikt timmerhout voorkomt. Als het dus op
(temmen aankomt en van het stemmen
noet de zoogenaamde Parti Ouvrier het heb
ben, want zij bestaat uit wat men hier te
lande tegenwoordig noem t de parlementairen
dan staan hunne kansen op het platteland
tamelijk slecht.
Wat hiertegen te doen ?
Dit was een vraag die de Fransche socia
listen zich reeds meermalen hadden voorgelegd
en waarop nu eindelijk het congres teNantas
het antwoord heeft gegeven.
Als de boeren niet tot ons komen dan
komen wij tot de boeren, aldus werd daar
eenvoudig besloten. Parijs was Hendrik IV
wel een mis waard, wij hebben voor het platte
land ook wel een stuk van ons beginsel over,
dachten de heeren. en namen toen na een
Jan ge speech van den bekenden leider Paul
Lalargue een heele lange motie aan om
hunne houding te verklaren. Deze resolutie
luidt als volgt:
»Volgens het partijprogram zijn de arbeiders
«eerst dan vrij als zij in het bezit der
produc»tiemiddelen zijn. »In de nijverheid zijn deze pro
ductiemiddelen kapitalistisch reeds zoodanig
ge?concentreerd, dat zij den producent alleen in
col»leetieven of socialen vorm teruggegeven kan
wor»den. Anders staat het bij den landbouw, daar hier
»het productiemiddel, de bodem, nog voor een goed
»deel met individueelen rechtstitel aan den produ
cent toebehoort. Hoewel ook deze toestand tot on
dergang is gedoemd, zoo is het toch geen zaak
»voor het socialisme om dezen ondergang te be
spoedigen, want het mag eigendom en arbeid
>niet scheiden, maar moet veeleer beide middelon,
»wier scheiding ellende en knechtschap
mede>brengt, in ne hand vereenigen. Indien dus het
socialisme de groote bezittingen met evenveel
irecht als de mijnen, spoorweg-n enz. aan
»hare niet arbeidende bezitters ontneemt
>en ten bate der landelijke proletariërs in
ge»meenschappelijk bezit omzet, zoo is het
anderer»zijds zijn plicht om de eigenaars die zelf hun
»land bebouwen tegen den fiscus, den woeker en
»de uitzuigers-landheeren in het bezit van'hun
>grond te handhaven. De Arbeiderspartij, die
>niet zooals de anarchisten, de verandering der
«maatschappelijke orde van de algemeene ellende
>verwacht en de bevrijding van den arbeid en
>van de maatschappij alleen hoopt van de
samen»werking der stedelijke en landelijke arbeiders,
>die zich van de wetgeving moeten meester
ma>ken, heeft daarom een agrarisch program
aan«genomen dat bestemd is om in den krijg tegen
»den gemeenschappelijken vijand, de feodaliteit
>van den grond, allen te vereenigen, die den
*nationalen bodem bewerken."
.Ter uitvoering van dit program worden dan
eisenen gesteld, als afschaffing der indirecte
belastingen, afschaffing der grondbelasting
yoor eigenaars die hun grond zelf bebouwen,
verlaging van den rentevoet, iage vracht
tarieven voor landbouwzaken, staatsmaatrege
len ter verbetering van den grond en ver
meerdering der productie, vrijheid van jacht
en yissehorij, enz.
Dieger langen Hede kurzer Hinn I* dus een
voudig dat de socialisten om de boeren op
hun hand te krijgen uit hun beginsel schrap
pen het gemeenschappelijk bezit van grond
en bodem voor zoover de boeren-eigenaars
betreft.
Ons plaatsende op het standpunt van de soci
alisten zei ven kunnen wij niet 'zeggv.n dat
de hier door hen gevolgde politiek ons aan
bevelenswaardig en sympathiek voorkomt, /ij
is eerstens in lijnrechten strijd met, hun be
ginsel van gemeenschappelijk bezit der pro
ductiemiddelen en vergeet dut de zelf boerende
kleinen tamboersdegen trok. De drank be
nevelde reeds zijn brein, evenals bij Jakin.
e
gek ! Ik weel iets beters dan te
vechten,'' riep Jakin, wien de ruin op een
prachtigen inval bracht. sLaten we die laf
aards bet sein geven om aan te treden. Die
leelijke Payi-hans zijn voor 't oogenhlik ner
gens te ien. Kom mee Lew, ze zullen ons
geen kwaad doen. Neem jij een fluit en geef
mij de trom. De gewone nuuveh, moer ver- |
dienen ze niet l Daar komen er al een paar. i
Kom, sta op ; rechtsomkeert, marscli !'' j
Hij sloeg den tromriem over zijn schouder, |
stopte L<?w de fluit in de hand, en de twee j
jongens marcheerden achter de "ots vandaan j
het dal in, onder een afgrijselijk getoeter en
getrom van »De Britsche Grenadiers."
Zooals L?. w gezegd had : eenigea van het
Fure aii'l Aft kwamen met loome schreden
en beschaamd terug, voortgedreven door de [
sabels en verwijten hunner officieren, hun
roodc uniformen vertoonden :-:ich weer aan
de opening van de vallei en achter hen de
zwaaiende bajonetten. Maar tusschen deze
verbroken gelederen en den vijand, dio met
Afghaansche achterdocht meende dat, «leze
spoedige vlucht ten doel had hen in een
hinderlaag te lokken en daarom o-fen voet
verzette, lag een halve mijl grond, bedekt met
de lijken der gesneuvelden.
Het soldatenlied hield aan ; de jongens
stonden schouder aan schouder, Jakin sloeg
op de trom als een bezetene. DJ cenigeiluit
bracht een schellen piependen toon voort,
maar reikte niettemin ver, zelfs tot do ( \ arkhas.
»Kom dan toch, il au we kerels !" mompelde
Jakin tusschen de tanden. ^Moeten we eeiuvig
en altijd blijven spelen?" Lew keek recht
voor zich uit en hield zich zoo stijf alsof hij
ep 't exercitieveld was.
landeigenaars toch arbeiders in dienst hebben,
die, altijd naar hun eigen leer, door den boer
worden geëxploiteerd maar thans door de
socialistische vrienden worden in den steek
felaten ; zij is voorts echt conservatief' in de
wade beteekenis dat men iets handhaaf t waar
van men zelf overtuigd is dat het ten onder
gang is gedoemd; zij is ten slotte irrationeel
en daardoor oneerlijk wijl het natuurlijk on
mogelijk is naast het communaal bezit het
klein privaatbezit te handhaven.
Waarschijnlijk hebben wij ook hier weer te
doen met hetzelfde verschijnsel dat bij parle
mentaire menschen (niet alleen in Frankrijk)
meer voorkomt, namelijk de onweerstaanbare
zucht om met den grootst mogelijken spoed
het parlement binnen te treden, zij het ook
met opoffering van een gedeelte hunner
beinselen. Zij kunnen niet afwachten tot dat
e tijd en de omstandigheden, gesteund door
hunne propaganda, hun een kiezerspersoneel
bezoiül, dat hunne denkbeelden is toegedaan,
en daarom gooien ze, zoover noodig, hun
eigen beginselen maar over boord om zich bij
de bestaande kie :ers we!g yallig te maken.
Zulke menschen zijn niet in staat anderen
tot zich op te heften maar dalen steeds tot
anderen neder!
Wij betwijfelen echter ten zeerste of de
Fransche boeren wel dom genoeg zullen
zijn om zich door zulk een doorzichtige
taktiek te laten vangen. De Fransche socia
listen boden hun te Naiues als het ware
een oprichtersaandeel aan in hunne maat
schappij der toekomst waardoor aan de land
bouwers-eigenaars het behoud van hun grond
zou worden verzekerd, maar deze zullen ze
ker wel verstane!ig genoeg zijn om te begrij
pen, dat als ooit die fameuse maatschappij
uit den smeltkroes der bestaande verhoudingen
mocht te voorschijn treden, de directie zich
niet bizonder zal haasten om de
handteekening van den heer Paul Laf'cm-gue te
honoreeren! Ze zullen dan even goed worden op
geslokt als de niet arbeidende landheeren I
Sonus.
IIIIMIIIIIIMIIIIIIIIIIII
TOONLlKnMVZlLK
Eenzamen"
in het
Salon des Variété's.
Toen ik Gorh. Ilauptmaim's ->Kinsame
Menschen" had gelezen en vergeleken bij zijn andere
dramatische werken, die ik kende, nl.: Die Weber,
Vor Sonnenaufgar.g, College ('rampton en Das
Friedensfest", moest ik erkennen, dat zelden een
stuk, bij do lezing, zulk een diepen indruk op
mij liad gemaakt als !']insamc Meuschen".
Ik stel dit drama verre hoven de aiulerenv tiie
ik zooeven noenui.', om ie;ii meer eouvotu'igen.
waren inhoud, 't volkomen gnmis aan effectbejag
en den zuiver logischer, godachiongang.
De dialoog is zoo natuurlijk' mogelijk en do
karakters der personen zijn. in ieder opzieht,
voortreffelijk yeteekend en \ ->.-;oiioreioii. Hoer
een aaneenschakeling van uii.er.st lijne. k'ieine,
gevoelige trekjes, worden die karakters, in al hu;;
bijzonderheden, door tien sehr;j\i>r ..:;t\vikko!J,
en de eenvoudige handelhur vordt in het -tuk.
door oen reeks van. kleine details, onophoudelijk
voortgcschoven, totdat het trairisehe conilict i'er
karakters volkomen nereiKl is. Haiiplmaen lie-eft.
in geen van zijn anJere tooiioohvrken, met zoo
weinig middelen. i.-;et zulk een .soberheid. e"n
zóó trettend. w.'.ar jeheol gegeven een stuk
weemoedig me;; s.'hèn i o ven.
IFier en daar is hut drama !:ü!i!":'ist!sjh uv;int.
En b'.tiere ironie le
warde troepen in de vei'te
datenliod d'.hk lioog op ui*
,,\l,v, v.-.' van Ai
\";.i; } ? i'iik s er :?
\ e e l! e'or en i,v
In de ver: e hooi',u; men
handen k]..:;.]i -.'*? r n ?}-? II
maar g^en =cüo', werd g
r.ocli A i'.<J!;i;iii. Do i >vv' r.-)
sleed- voorwaarts over ;:c
hei, i'roni, van .Ie"' v.';i:;<l.
door het natuurlijke samenvallen van tragische
oogenblikken en enkele banale gezegden of op
merkingen, die waren zij niet in het stuk ge
bracht, veel, zeer veel van de natuurlijkheid
zouden hebben doen missen. Immers zóó is het
echte leven: midden in de diepste smart, in de
meest tragische of verheven oogenbükken, treedt
het dood-gewone, de nuchterste alledaagschheid
eensklaps te voorschijn en roert u onbarmhartig
aan. Vandaar dan ook, dat dikwijls, zonder dat
men 't helpen kan, een glimlach op de lippen
komt, terwijl de oogen nog vochtig zijn van
tranen dat is de humor, die in eiken levens
toe tand is. Ilauptmann heeft in zijn drama dien
echten onvervalschten humor meesterlijk weerge
geven.
De pittige, uit korte, dikwijls afgebroken zinnen,
geconstrueerde dialoog, deed mij de verzuchting
slaken: ik zon gaarne dit stuk zien spelen, maar
welk tooneelgezelschap, hier, zal zich de moeite
kunnen getroosten om zich zóó te oefenen, zóó
samen te werken als noodig is, om dit intieme
familiedrama, dat, zonder de minste atïectatie of
pretentie, ons als 't ware moet worden voorge
leefd, ten tooneele te brengen, en waar moet het
worden gespeeld?
Het gezelschap van den heer Chrispijn in het
Salon des Variétés in de Amstelstraat heeft daarop
het antwoord gegeven, door een zóó goede, zóó
verzorgde opvoering, als hier zelden aan een stuk
te beurt valt.
Dit kleine tooneelgezelschap, waarvan de leden,
ieder op zich zelf, geen sterren zijn en allén
staande zeker minder zouden beteekenen, is door
de goede leiding van den heer Chrispijn zoo aan
elkaar gewend geworden, dat het n voortreffe
lijk geheel vormt in Eenzamen".
De toeschouwer vergeet inderdaad door hun
zoo bijzonder goed samenspel, door het elkander
volkomen begrijpen en aanvullen op het tooneel,
dat hij in den schouwburg zit. l lij leeft mede
in het gezin van de Vockerat's hij weent met
hen of glimlacht al n/iar zij doen.
Een critiek wil ik hier niet leveren voor
criticus heb ik geen aanleg de bult is er niet!
maar daar ik zelf nu on dan wat heb ge
tracht to maken, en daarbij ondervond hoe
moeielijk het is om »het leven" dragelijk terug te geven,
bewonder en waardeer ik gaarne, wanneer ik van
een ander iets zie of lees, dat mij treft zooals
»Einsame Menschen" van (!erh. Ilauptmann. Ik
wil hier slechts even er op wijzen, hoe eon goed,
mooi tooneelgezelschap kan ontstaan uit betrek
kelijk kleine krachten, die, elkander steunend en
begrijpend, onder goede leiding samenwerken.
liet is aan alles te zien dat de heer Chrispijn
een zeer goed regisseur is, die zooveel invloed
op zijn artisteu heeft dat hij hen weet te doen
doordringen in de karakters, die zij moeten voor
stellen, hen weet te doen begrijpen, dat ieder
individu moet zijn n drel van liet harmonisch
geheel en dat het treheel moet schitteren en niet
enkele deelen.
Het is te hopen, dat dit kleine troepje, vast
aaneengesloten, door voortdurende oefening ernaar
blijft streven om, in bei kleine .SW'o» den Vurit'tfx.
dat voor intieme stukken jii
zich meer en moer tot een i:1
nemend gezelschap '?" vn:1;;]-.1!
door talrijke opkom-4 en lui.
het streven var,
te waardeeren,
zijn steun.
Dat in i1. ' j
'.Vnznmoi!.
wordt gomaakt
;-:iii:ak. lloe :;tn
st groot genoeg is,
:>Ho opzichten
uitpuldi'-k. dat,
n '
Küslelc in de Hoofdstad.
vYeru'.' i ',' ( !: vo'he'i ik in s'.ap'i'-'i/.e nachten,
iie'a'Ls! ver^'rrfM'li op ai,l\\oord \\ aehien. Mijn
i:iru\ve \ erl a l I:IL;' du 1:1 de Xeii. t )p"i'a op het,
l,??! !vhe i'iei-ïwoi-,!t :; ', ra/,i.
Moe hrii ik iiiel \ , r!a 'i'.ve u:1gi'/.i.-n naar et:m'
v-'i]/'L"i i:u' '.a:, ,!>' !h-'*c'c: i ik>(..? var, aüe \eriaaidc
o;irr:;t; ks'cü<!:?? M ij al (vit w j.trcil 1-eVj a
genol .-n.
]'.?; liïVM1-:-.' .'."' '!v OII'JVWÜ'! k ol:> ;?,;?!'(' Zrtteli 11U
ren- /..KI.l'11,! \' \'>\\\~']iie't doe' l '!a::-: .. M !jii wr
??ver.) ;;i"1 \ey::o::'.f '. \\ "l '/..}': er lenige /iiinettes
(iin-v.-i 1. .!'..?';; i!.' nie-i\\e viriaün kikt, mij geen
Ie,a- hrir;- ,i:,n de o a !e.
',', - , . ':..?_? .: ?.'. '; i1.!.1:'1'"! i;: !''aai- v:n ..al
d:,, -i . !?,::?;? /e ?> :i'i, tot ,!'' n", 'i n \"\ rï'jii". nu :
'. !.a.i ui : .?.?'.??!???! !':"r ?>!' v. iji. i.-, ile .'x-kci' i;irt
i^l'/i: . ',\aae'!::i /?''.'. - ,'? i.i o'iiiat^ v:;n : ,,dic beminnen
kr:i f n \ar, ; >::i ???';(,:.rn !:"( I \\:.1". nu /imi'i :
,':'? -ii v, ;c urn:1.":! o. k'?rkb.'A, is !i''f wa^er geen
.;",, -": ,:??'?'? ,! '? .-,i \::' ,; T'.', l'!- \\ ij/ :Ü'! 'Igell
I)Chet volstrekt niet verwonderlijk geweest zijn, dat
hij het testament, dat Faust heeft oridertcekend
in de eerste acte, in ontvangst nam met een';
Dank u beleefd! zooals men hier te Amsterdam
bij voorkeur zegt.
? Ik heb, mijne verbazing over het behoud van
zooveel slechts in deze vertaliag uitende, ten
antwoord gekregen, dat er groote bezwaren aan
een geheel nieuwe vertaling verbo.ideu zijn, en
dat men wellicht daarom zooveel mogelijk de oude
behouden had. Men zeide mij: het is zoowel voor
zangers als tooneelspolers haast ondoenlijk uaar
eene nieuwe vertaling te spreken ofte zingen wan
neer zij eenmaal aan de oude gewend zijn.
Ik kan dat onoverkomelijke van het bezwaar
nog altijd niet inzien, doc'i laat liet oordeel aan
hen over, die liet thjaterlevcii moer <;eh er de
schermen medeleven dan ik.
Doch ik wil nu vau de r'aust-cicographic af
stappen en iets over de uitvoering zeggen die vooral
interessant was ter wille van de vertolking van
Mr/iliixln door deu heer Oreho.
Ik heb evenwel aangetoond dat de librettisten
vau deze ii,j;uur een individu hebbeu gemaakt, dat
Let zotste en wonderlijkste iiguur J;au maken wan
neer de vertolker geeii smaak genoeg heeft of
geen begrip heeft vau Goethc's Geist der stets
verueint; die zich noemt Eiu heil der K ra f t, die
stets das Böse will und stets das Gute schall't.
Voor enkele weken zag ik een anderen Mephisto.
Dat was een verbazende grappenmaker. Die viel
haast om van plezier dat hij iedereen zco beet
had: hij was blijkbaar voortdurend iu tweestrijd
of dien nvoud nu eigenlijk de Kleine Faust, van
Ilervéof de Groote Faust vau Gounod werd
gegeven.
Daarover heb ik toen maar het stilzwijgen in
dit blad bewaard; doch ik moet het thans even
als tegenstelling, releveeren.
De heer Urclio heeft met groote zorg alles ver
meden wat die rol in eeu potsierlijk licht zou
kunnen s'cllen. Met, alle kracht heeft, hij er uaar
gestreefd aan deze lU'iuir goed te maken wat er
door de heeren Barbier en Carréaau bedorven is.
Hij heeft, een ernstig karakter iu zijne opvatting
weteu vol te houden, die het geheel zeer ten goede
kwam. De groote soberheid gaf iu vereeuiging met
zijn schooncn zang ecnc creatie die iti liooge mate
mijne belangstelling boeide. Wel komt liet mij voor
dat het sarcasme soms nog scherper gearticuleerd
kan worden, doch dat komt natuurlijk voort uit
het zelföedwaug dat de heer Orelio zich heeft op
gelegd.
Ook de regie heeft grootcn dank verdiend dat
zij Mcphisto niet meer als eeu dief in de kerk
laat rondsluipen, en lederen keer angstig laat weg
kruipen, wanneer het luor zingt, welke .smakeloos
heid zelf-i nu nog in de Groote Opera te J.'urijs
iu eere blijft.
Deze opera is dus wat rt-gie betreft, gelicei her
vormd. Zoo iets doei iroed te zien, ai ka i men
misschien niet .'die wij/.igiiiireu ais afdoende
vcrbeteriiiU'eu bcscluuwen. Hei, i* vooral voor hem,
repertoire-opera's als debiiiit.voor.stelliiiL' weer ziet
en hoort, zoo TCU:<C!OOS eeM.onig, alles .--lucds oj>
dezelfde manier ie zien -pelt n. \\ ann..'er in' ii ' en
toouetlsl uk van ve'^ehii en-ie kiinMeiiaai- zie! ;s
er vaak groot verse.:il V.I'.L oe\;d1;i!i: ;.j,i, .- .en;--!.,
docli i)ij de opera u as :.. ;. i,. Je iüa'.-t.e ; ?.,?:, , ot.
(U)uina \'eriieven, tt d. loemi.nn zei] - een aiie.'reu
land- of arm'ic .i eu'ii.g mueid maxen ihi". ue !:'i.!,(ie
voorschreef. Daarom vcrsehicn l'an.-.i. ! ?? ?:,? '.eer
eens in een niet:\v : ,' t, e : etareiii ',- ' '? ;i: oe
reil'ie liankbaaj', die :,,,;, eei. >':.,%j(. /?????/? '.
.-.anschouwcn ir;tl.
st.etlitm' L!C. k: en ,;e Ki'.e /:ct,i ,.,:-;, >ri^:j _./.,. ee ,,,
iloeii sehu'it in th: ;. ? \' ''. i- k ':'. i'.,j o. ' .. . : U;:
vooi>iel!i;ig was ;,:jk k. de .':. ade v-. ; .: .. l-,
uitgezo:uierci so.niü'^e Piaien ;n (ie..,ee\i r 'e
leer i'oons i,- ('en /::vi' \(j:\;., te- e.,_;:e' , ' ? -',
die zijn.' parlij net .'.or_' zi.iji en \.ieh- .. \ m
veel roe<u>e g-eemt, 11,- n e. r ll.^Mn ..:... '. f i.:
als / ,'«sl in Ie inde ee-i aa:iu;. i:; :e.n oru" :,.' :? de ?
/illen \\:d a.ie in elk ...-w...;.,.'.! !;e, i'l s. .',.?:. hij
\.,or ee.i J.iieia' j...'- u J,- _N-..a. v)p.-i' , v ;, ,. ll.j
moei. zien 1:'.,'^ 111 Je per.'le i).'-i ko'iv.e:'. i: . ,,eU
Ie
ocioven uij
Met ingt nom
U"e/.v!>e!,aj> zeer
alle jongere kr
oetenen.
( lok V i'.yVil \.-h-.i hei o!l l t\\ ijs ia
cene zeer :-.i' i--: i.-k.' s))' e'a'ite
o/.e t'a:i i.lch s;:u.'i l kon in,e::
Ai ilczc di.m-n; iv.vübclol'lv-ii -, oor
Dal varen toeh v;oral de :-.\v:ikke zijd'
e-u -, -ee-ce J
De niansc!i:i(;p'''ii v.i
stonden in ma-sa's a:: n
vallei. De gei:;: aal :i,o
;\}\~- n r.y/.a-.f
van W''c<e. o g a'i ;?( ;'
der den vijand. Hei \vu~ ,
stond om {??? kijK.n naa
Jakin niankU; iini;,
ei: vijand op de v
.
volgens iiW'.; cf mijtte ineeitiiiL' ,)'
\\eerj-even. Dat i.,j ;r i'ik«ijs nu::
knm;. de veitolkiiiU1 naluuilek leii ;:oe,! . ,,.;, ii
:j ,^,'liis meer i ; a ii' t' 'il' ' ^
, dan h: /.d" spel en sia.ii. Zijiy Viutedo n. nt nog
' wel eens in de.i weg. Da' nei mr. ich'.er i::e'. v.eg
dat. vm de solis'.cn bij deze opera de heer dt)
\ries <!>? man is.
i DU heer Van Loo zou als Arnold eeu ijeiereu.