Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEEBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 917
KT o d o -v l GL n dL in
on. S o lx r i ft.
(FABRIEKSWEZEN).
Stoom en Uzer,
We zijn, aan het einde dezer eeuw geko
men, gewend snel te leven. De nieuwe uit
vindingen, welke tot ons kwamen, de her
haalde reusachtige ontdekkingen op het
gebied van wetenschap en industrie, die
telkens en telkens de wereld deden verbaasd
staan, de geleidelijke ommekeer, welke er
plaats vond in het reiswezen, in de verlich
ting en in -tienduizenden andere dingen
des dagelijkschen levens, hebben langzamer
hand het denkbeeld bij ons doen ontstaan,
dat dit alles het resultaat moet zijn van
's menschen genie en geduld, door de eeuwen
heen.
Dit is echter niet aldus : de wetenschap
en de beschaving hebben geruimen t\jd na
genoeg stil gestaan; alleen aan het einde
der achttiende en aan de negentiende eeuw was
het voorbehouden die reusachtige omwente
ling op het gebied van wetenschap en in
dustrie in het leven te roepen, waarvan wij
de schitterende resultaten dagelijks om ons
heen zien. En wij hebben dit vooral te dan
ken aan de toepassing van den stoom.
Dat water, door vuur verhit, overging in
een toestand, waarin het een groote kracht
kon uitoefenen, was reeds in de hooge oud
heid bekend. Hero van Alexandrië,
die omstreeks 120 jaren voor Christusleefde,
voort te bewegen. Hij beschreef, toen hij
zich later in Duitschland metterwoon had
gevestigd, dezen toestel in 1690 in een boekje,
Acta van Leip~i(j geheeten.
Wij zullen niet nagaan welke proeven
met de nieuwe uitvinding zijn gedaan, maar
alleen het feit constateeren dat S a v e r y,
een ambtenaar bij de mijnen in Engeland,
het eerst een octrooi nam voor een
stoomtoestel tot het opmalen van water, die later,
in 1705, door den smid Newcomen werd
verbeterd en dan ook het eerste practisch
bruikbare stoomwerktuig kan genoemd worden.
Zoover was men gekomen, toen er te
Greenock in Schotland een man werd ge
boren, James Watt, dien men eigenlijk
als den vader van het stoomwezen kan be
schouwen. Hij was de zoon van een onver
mogend man, kleinzoon van een schoolmeester,
een self made man, en het waren toch zijn
schitterende uitvindingen, die het stoomwerk
tuig tot zulk een hooge trap van volkomen
heid brachten, dat men nu nog, na verloop
van meer dan een eeuw, in de hoofddeelen
geen zeer groote verbeteringen heeft kun
nen aanbrengen.
Hij was het die achtereenvolgens den
condensor, de kruk, het planetenrad, waardoor
de rechtlijnige beweging der machine in een
cirkelvormige kan worden omgezet, den
centrifugalen régulateur, den manometcr, de
heeft der wereld deze reusachtige arbeids
kracht geschonken.
Aan dit alles dachten we, toen we dezer
dagen in het machinehuis van de
Nederlandsche Fabriek van Werktui
gen en Spoorwegmateriëel te Am
sterdam, het reusachtig vliegwiel eener Sulzer
triple compound-machine, dat een doorsnede
heeft van 4.HO M., kalm zagen voortwentelen.
In deze wereld van ijzer was zij de l
venwekkende macht, die ieder oogenblik de
* O
zwaartekracht vernietigende, de lieren en
kranen lasten deed dragen, door
menschenhanden niet te bewegen, de boor door het
dikste ijzer deed dringen, de schaaf een
metalen plaat deed behandelen als ware zij
zacht hout; en waar het parallellogram van
Watt bijna geruischloos zijn rechtlijnige,
horizontale beweging vertoonde, daar werd
deze veroorzaakt door dezelfde kracht, die
reeds de aandacht trok van Hero van
Alexandrië, van Archimedes, en
eindelijk in P a p i n en Watt de mees
ters vond, die haar in den dienst der
menschheid stelden.
Het was de ontwikkeling van het stoom
wezen, welke in !S2(i de heer Paul van
V l i s s i n g e n er toe dreef de fabriek op
Oostenburg te stichten, teneinde aldus de
commanditaire sociëteit, gehouden den 25sten
Maart 1871, waarin het besluit werd genomen
om tot liquidatie over te gaan, tevens be
sloten werd een nieuwe naamlooze vennoot
schap te stichten, aanvangende 7 April 1871
en eindigende 31 December 1921. Deze kreeg
den naam van Koninklijke Fabriek
van Stoom- en a n de re werktui
gen. De heer J. M. van der Made
trad als directeur op. terwijl de heeren A.
C. W e r t h e i m, A. J. H. van der
Toorn, H. J. van Gelder, E. Mohr
en C. A. J. van der Honert zich de
op hen uitgebrachte benoeming van commis
sarissen lieten welgevallen,
In 1884 werd de heer J. D. van der
Made als mede-directeur der inrichting
aan zijn vader toegevoegd, terwijl deze kort
daarna zijn betrekking neerlegde en vervan
gen werd door den heer T. W. H u d i g.
De eerste jaren der gereorganiseerde inrich
ting waren, zooals blijkt uit de tot het jaar
188H betaalde dividenden, zeer voorspoedig.
Na dien tijd trad echter het tijdperk van
financieele achteruitgang der fabriek in.
Die worsteling om het bestaan ligt aan
alle bewoners van de hoofdstad, die belang
stellen in een inrichting welke zoo groot een
deel der bevolking van de Eilanden het
dagelijksche brood verschafte, nog versch in
net geheugen.
WACKXMAKEKI.I.
vervaardigde reeds een werktuigje, dat, door
de reactie van den daarin voortgebrachten
stoom, een omwentelende beweging aannam
en door hem aeolipyle genoemd werd.
Evenzeer als de electriciteit, vóór de uit
vinding der telegrafen, alleen dienst deed
om haar verschijnselen te gebruiken voor
een soort van electrisch speelgoed, zoo ook
werd de werking van den stoom in den loop
der eeuwen alleen bestudeerd ter wille van
de wetenschap en vermoedden de geleerden
niet welk een wereldschuddende macht zij
daar voor zich hadden.
Noch De C au s in Kilo, noch Branca
in 1029, noch de Markies van
Worcester in 1CC3, hoewel zij de stoomspanning
kenden en daarmede kracht uitoefenden,
zagen in de verste verte in, wat ons
de negentiende eeuw eenmaal zou schenken.
Misschien dat de uitvinding van de
luchtpomp door den bekenden Maagdenburger bur
gemeester, OttovonGuericke, de moe
der is geweest van het denkbeeld dat bij
een fransch geneesheer, Denis Papin,
in 1647 te Blois geboren, opkwam, om een
toestel uit te vinden, dat in de nijverheid
gebruikt kon worden, waardoor het hem
eindelijk gelukte de eerste machin'e te ver
vaardigen, groot genoeg om een raderbootje
luchtporap, voedingspomp en Icnspomp, de
stoomschuif, en Inst nol least het beroemde
paralielogram, dat bestemd is om aan de
zuigerstang een rechtlijnige beweging te doen
behouden, uitvond, het vliegwiel invoerde.
totdat hij eindelijk uit zijn fabriek te Hobo,
dicht bij Birmingham, welke hij met
Boulton, een rijke fabrikant uit die plaats had op
gericht, het eerste stoomwerktuig voor de in
dustrie afleverde en wel voor de katoenspin
nerij van A r t w r i g h t te Manchester.
Toen hij, rijken geëerd, in l si!) stierf, was
het aantal stoomwerktuigen in Engeland en
Schotland reeds tot tien duizend geklommen,
die het werk van meer dan drie millioen
menschen verrichtten.
Hoe groot de kracht van alle stoomwerk
tuigen, welke zich thans op aarde bevinden,
zal bedragen, is vermoedelijk moeilijk in cijfers
te brengen ; zeker zal ze reusachtig groot zijn.
In het jaar 1870 werd de gezamenlijke
kracht van alle stoomwerktuigen op aarde
geschat op twintig millioen paardenkracht
een arbeidsvermogen veel grooter dan dat van
alle werklieden, die toen op de aarde woon
den, en al moge nu P a p i n's naam terecht
in Frankrijk in eere worden gehouden, het
schitterend genie van den kleinzoon van een
schoolmeester, van een zoon uit liet volk,
rijzende zon te begroeten. Drie jaren later,
ging zij over in een commanditaire vennoot
schap onder de firma Paul van
Vlissing e n, D u d o k van Heel A ('o.
In de eerste jaren werd, bij weinig concur
rentie, veel geld verdiend; de fabriek was
toch een der eersten, zoo niet de eerste in
richting in het land voor aanmaak en repa
ratie van machines. Omstreeks het jaar 18.")!!
trok de lieer Paul van Vlissingen zich
als directeur der machinefabriek terug en
trad in zijn plaals de heer Paul van Vlis
singen .Fr. als directeur op.
De fabriek bleef zich steeds ontwikkelen
en breidde haar connecties meer en meer uit,
maar ook rampen bleven haar niet gespaard.
Den Lasten Januari isijs brak een groote
brand uit, waardoor een belangrijk deel der
fabriek, de modellen en teekcningen werden
vernietigd. De herbouwing kostte veel geld
en was mede oorzaak dat in ]s70 sur
séance van betaling moest worden aange
vraagd en de rechtbank de heeren mr. M.
J. Pij nap]) el, (.'. D. van der Vliet ea
B. J. Tideman tot bewindvoerders aanwees.
Was het een oogenblik te verwachten dat
deze nuttige instelling zou moeten verdwijnen,
aun deze vrees werd een einde gemaakt, toen
in de vergadering van deelhebbers in de
In 187(1 zag zich de fabriek genoodzaakt
eerst surséance van betaling aan te vragen
om daarna tot liquidatie harer zaken over
te gaan. Als bewindvoerders in de surséance
traden op de heeren mr. E. N. liahusen,
J. C. Jansen en H. C. van
Heukelom.
Liet het zich andermaal aanzien, dat deze
groote instelling zoowel voor de
vaderlandschc nijverheid als voor de hoofdstad zou
verdwijnen, weldra vernam men dat zich een
combinatie van invloedrijke stadgenooten had
gevormd om te trachten de Koninklijke
Y a b r i e k te behouden.
En deze pogingen gelukten, in de eerste
plaats door toetreding van de crediteuren
der liquideerende vennootschap tot de voor
waarden waarop overgang der eigendommen
aan een nieuwe vennootschap : »N e d e
r1 a n d s c h e Fabriek van Werktui
gen e n S p o o r w e g m a t e r i a a l ge
schieden kon.
Bij acte van den 22sten Mei 1S91 werd
zij opgericht met een maatschappelijk kapi
taal van / 1,280,00(1, waarvan f 080,000
aandeelen serie A en f c>UO,000 serie Ji. Op
laatstgenoemde aandeelen hebben de
Hollandsche Ijzeren Spoorwegmaatschappij tot
exploitatie van Staatsspoorwegen aan de
aan