Historisch Archief 1877-1940
No. 917
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
deelhouders een minimum-dividend van vier
percent gewaarborgd.
Aan het hoofd der nieuwe vennootschap
trad de heer C. H. S t r u m p h l e r, tot dat
tijdstip mede-directeur van de Machinefa
briek der heeren Gebrs. S t o r k en Co.
te Hengeloo, als directeur op. Als commissa
rissen fungeeren thans de heeren L. S e
rr u r i e[r, mr. N. J. den T e x, C. F.
S tor k, W. J. Geertsema en J. T.
C rem e r en als gedelegeerden van de
H. IJ. 8. M. en der S. S. E. respectievelijk
de heeren J. A. Roessingh van
I ter so n en H. J. N i vel. Den 1ste
Juni 1891 aanvaardde de nieuwe vennoot
schap, tot vreugde van geheel Amsterdam
en niet het minst van de bewoners der
eilanden, haar werkkring.
Met genoegen kunnen wij constateeren,
dat het aanvankelijk de nieuwe onderne
ming goed gaat en dat over haar eerste
twee boekjaren een dividend van vier per
cent 'sjaars kon worden uitgekeerd.
Bij den overgang van het bedrijf heeft
daarin een verandering plaats gehad. Men
liet het bouwen van schepen varen om zich
in de plaats daarvan op het vervaardigen
van rollend spoorwegmatereel toe te leggen.
Bedriegen wij ona niet, dan heeft men zich
tot heden over deze verandering niet te be
klagen. Dit is zeker de afdeeling
»Wagenmakerij" kan zich in ruimte van werk ver
heugen.
*
De grootsche inrichting aan de
Oosterburgergracht beslaat een oppervlakte van
ongehet middengedeelte in hoofdzaak aangewezen
is voor het opstellen der machines, De drijf
kracht wordt ontleend aan een
n-cilindercondensatiemachine van ongeveer 80 P.K.
Uit de stelplaats komende, vindt men
rechts daarvan, op enkele schreden afstands,
de gieterij, ingericht om zoowel ijzer als koper
te gieten. Voor de ijzergieterij zijn vier koe
pelovens aanwezig, tevens een vlamoven tot
het smelten van metaal.
Ten Noorden van de gieterij staat de koper
slagerij met draaierij en bankwerkerij. De
drijfkracht voor deze werkplaats wordt ver
schaft door twee compound-machines met
condensatie, elk van 45 indicateur P.K.,
waarvan een de dynamo drijft voor de
electrische verlichting der machinefabriek. De
modelzolder bevindt zich links boven de
magazijnen.
Een brug, liggende over een sloot, welke
de Wittenburgervaart met de Marine-Hout
haven verbindt, voert naar het terrein der
tweede afdeeling.
Het eerst komt men in het gebouw der
wagenmakerij, waarin gelijktijdig 75
spoorwegwaggons kunnen worden opgesteld en
waarin men tal van werktuigen ten dienste
van dit bedrijf vindt.
Westwaarts van dit gebouw en
onmiddelijk daarnaast ontmoet men de smelterij en
ketelmakerij.
De zwaarste stoomketels worden hier ver
vaardigd. Op het oogenblik is gereed een
ketel, wegende ongeveer 42 ton met een
doorsnede van 4,20 M.
De ketelmakerij verlatende, stuit men,
kuanen gelijktijdig vijftig waggons worden
opgesteld.
Een derde gelegenheid voor het opstellen
en ineenzetten van waggons vindt men ten
Westen juist naast de timmermanswinkel.
Hier is ruimte voor 15 waggons. Een
houtdroogstoof, gelegen aan de
Wittenburgereaart, waarin het hout bij een gemiddelde
temperatuur van 45 gr. C. gedroogd wordt,
maakt het mogelijk, onafhankelijk van het
weder, steeds het noodige droge hout in voor
raad te hebben. Dat een houtzagerij aan de
inrichting niet gemist wordt, spreekt vanzelf.
Zeer veel belangrijke werken zijn onder
de vroegere directeur en ook reeds, gedurende
de weinige jaren van haar bestaan, door de
N e d er l ands che Fabriek van werk
tuigen en Spoorweg-materieel uit
gevoerd.
Wij wijzen o. m. op den metalen boven
bouw van spoorwegbruggen, o. a. van de
brug over den Moerdijk, op de werken voor
Oorlog, Marine en Koloniën en voor suiker
fabrieken zoowel in Nederland als n> Indi
en Brazilië.
Hoewel uit den aard der zaak de
Nederlandsche Fabriek, in verband met de
omstandigheid dat zij eerst sedert 3 34 jaar
werkzaam is, niet op zooveel uitvoeringen
kan bogen, heeft zij toch reeds belangrijke
bestellingen afgeleverd ; waaronder in de eer
ste plaats kan genoemd worden de afwer
king van machines en ketels voor de Ko
ningin Wilhelmina der Nederlanden, het
grootste oorlogschip onzer Marine.
Deze machines, met een vermogen van
Op dit oogenblik bedraagt het aantal werk
lieden, die op deze fabriek hnn brood vin
den, negenhonderd.
Voor hen is reeds spoedig, na het optre
den der nieuwe vennootschap, een zieken
fonds opgericht, waarin fabriek en werklie
den gelijke stortingen n percent van
het loon doen.
De normale werktijd is zoowel in den zomer
als in den winter van 's morgens 7 uur tot
des avonds half zeven, met IVs uur
schafttijd; dus tien uren, waarvan nog twee
maal daags telkens een kwartier rust wordt
afgenomen. Er wordt zoo weinig mogelijk
overgewerkt. Voor de leerlingen is onlangs
een teekenschool opgericht, terwijl binnenkort
een herhalingsschool zal worden geopend.
Aan een en ander liet zich de behoefte drin
gend gevoelen en wij gelooven dan ook, dat
de directie, in deze richting zich bewegende,
voor een deel ook het succes der fabriek
voor de toekomst verzekert.
Wij hebben ze doorwandeld de groote
werkplaatsen, die aan zooveel honderden
brood verschaft. De indruk, welke men
ontvangt is overweldigende en zeker niet
van poëzie ontbloot. Het is de poëzie van
de kracht in haar hoogste uiting, maar
gebreideld door den mensch. En die poëzie
is op muziek gezet, welke uitgevoerd wordt
door een orchest van raderen en rondsels,
wielen en stangen, waarin de stoomfluit de
piccolo blaast, de reusachtige stoomhamer
de baspartij voor zijn rekening neemt. En
BAXKWICUKICKI.I ION DKAAIKRU.
veer S'/a Hectaren, waarvan onlangs een ge
deelte van twee Hectaren is verhuurd aan
de Nederlandsche
Scheepsbouwm a at se hap p ij.
. De gezamenlijke terreinen van de fabriek
maken niet n geheel uit, maar zijn geschei
den in twee onmiddelijk aan elkander gren
zende afdeelingen, waarvan de een meer in
het bijzonder machinefabriek is en de ander
de wagenmakerij, de ketelmakerij, de sme
derij en de inrichting voor ' houtbewerking
bevat.
De machinefabriek, ongeveer 134 H. groot,
omvat de modelmakerij, de gieterij, de groote
draaierij en het gebouw der koperslagerij,
waarin nog tevens veel machinaal werk ver
richt wordt.
De hoofdingang tot de machinefabriek ligt
aan de Oostenburgergracht. Het front der
fabriek, langs de gracht gelegen, wordt inge
nomen door de bureaux, waarboven op de
eersts verdieping zich de teekenkamers be
vinden.
Dadelijk achter de kantoren vindt men
eerst de groote draaierij en bankwerkerij
tevens stelplaats.
Een loopkraan, geschikt voor het lichten
van lasten van ongeveer 30 ton, loopt over
de geheele lengte van het gebouw, waarvan
l
steeds Noordwaarts gaande, op een gebouw, J
dat het kenmerk draagt van onlangs te zijn
opgericht. Dit is de nieuwe machinekamer
met ketelhuis, waarin zich de stoommachine,
die de geheele tweede afdeeling drijft, met
inbegrip van de dynamo voor het clectrisch
licht, bevindt.
Deze machine is op de fabriek zelf ver
vaardigd en van het Sulzer type van het
triple compounard-systeem met condensatie, !
met een vermogen van ongeveer -JOH I. P.
De beweegkracht wordt overgebracht door '
een as, die onder den grond loopt en het
drijfwerk der wagenmakerij, ketelmakerij eu
smelterij in beweging brengt, alsmede door
een boven den grond aangebrachte as, die
de houtzagerij en den timmerwinkel drijft.
De laatste bevindt zich ten Noorden van
het gebouw der wagemakerij en Oostwaarst
daarvan ziet men de grofsmederij met zware
stoomhamers, groote vlamovens en twee
stoomketels, welke den benoodigden stoom
voor de stoomhamers leveren. Voorts worden
hier nog enkele smidsvuren gevonden; in
het geheel zijn op de fabriek 70 smidsvuren
in gebruik,
Eenigszins Noordoostwaarts van de
grofsmederij ligt nog een groot gebouw, dat als
wagenmakerswerkplaats dienst doet. Hierin
ongeveer 5000 I. P., benevens de ketels
hebben op den reis naar Indiü, waar deze
bodem thans vertoeft, naar wij vernemen,
uitstekend voldaan.
De werkkring der fabriek omvat o.m. op
het oogenblik:
u. De vervaardiging van stoommachines
en stoomketels van allerlei grootte en type,
zoowel voor de scheepvaart als voor statio
nair gebruik. Voor laatstgenoemd doel ver
vaardigt en levert de fabriek ook stoom
machines volgens het systeem van Gebr.
Hu l z er te Winterthur (stoomverdeeling
door kleppen), welke machines uitmunten
door zuinigheid en rustigen gang.
li. Het maken van rollend
spoorwegmaterieel.
c. Het afwerken van geschut en
geschutdeelen.
d. Het maken van machineriën en toe
stellen voor de suikerindustrie, zoowel riet
als beetsuiker.
c. Het aanleggen van stoomverwarmingen
en voorts de vervaardiging en levering van
alles, wat op werktuigkundig gebied thuis
behoort.
Voor haar buitenlandschc relaties is de
fabriek zoowel op Java nis in Suriname
vertegenwoordigd.
de orchestmeester, die het piano en het
for/issii/iv aangeeft en met oen zwaai zijner
handen geheel het orchest kan doen zwijgen,
staat daar ginds in de machinekamer en
doet de wonderschoone machine in n wenk
op n signaal gehoorzamen aan zijn wil.
De mythe wil dat Hephaistos, de god van
het vuur en der smeden, onder de aarde zijn
smidse en zijn blaasbalgen had en dat door
de kraters der vulkamen de rook zich een
wee; baande. Het sagenland der oude Grie
ken ligt verre achter ons, maar wanneer
een eenvoudig natuurmensch te midden van
deze wereld van stoom en ijzer werd ver
plaatst, zijn verbeeldingskracht zou alleen
aan bovennatuurlijke machten kunnen toe
schrijven, wat slechts het resultaat is van
de beheersching der stof door den mensch.
Voor ons, die gewend zijn geraakt aan het
wonderbaarlijke en het reusachtige, waren
deze hallen van den arbeid slechts de
verkondigsters van de blijde boodschap, dat
het oogenblik eenmaal zal aanbreken, waarop
de mensch, waarachtig vrij, het werk der
stoffelijke slavernij alleen aan 't stofllijk
werktuig op zal dragen.
J. H.
G