Historisch Archief 1877-1940
No. 926
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
lijke nabijheid der slijpsteenen. Zooals dit in
de gropte fabrieken in het buitenland ge
bruikelijk is, heeft men ook hier een einde
gemaakt aan den toestand, dat ieder werkman
zijn eigen gereedschap heeft, dit naar eigen
inzichten slijpt, versmeedt en hardt en dus
zijn tijd verliest. In de Simplex zijn een
bankwerker en een draaier voortdurend bezig
gereedschappen te maken en te slijpen vol
gens eenmaal vastgestelde
normaal modellen. Geen
werkman behoeft dus zijn
tijd te verliezen met slijpen,
harden, enz., want steeds
zijn duplicaten aanwezig, af
gewerkt en geslepen door
iemand die daarvoor uitslui
tend is aangesteld, waardoor
alle arbeid gelijk wordt en
alle stukken omwisselbaar
zijn.
Op deze magazijnen volgt
draaierij, fraiserij en
zijn voorzien, gaan de voorwerpen in het
nikkelbad. Een dynamo levert den
electrischen stroom, die langs geleidingen naar de
nikkelplaten gaat, welke in het bad zijn op
gehangen, de vloeistof ontleedt en het nikkel
in microscopisch fijne deeltjes op het te
vernikkelen voorwerp doet neerslaan. Uit
het bad gekomen, zien de voorwerpen er nog
dof uit, maar worden alsdan gepolijst teneinde
gaan. Men bedenke wel dat elk rijwiel in Ne
derland gemaakt een werkman 5 a 6 weken
bezig houdt en dat men dus, door deze natio
nale industrie te bevorderen, de werkloos
heid bestrijdt. Toch werd in het vorige jaar
nog voor meer dan n millioen aan rijwielen
en rijwieldeelen in Nederland ingevoerd.
Trouwens de Simplex-machine is in het
buitenland zelfs geen vreemde meer. De
de
ponserij. Als bijzondere werk
tuigen ziet men hier een
bank, die geheel automatisch
den schroefdraad aan de
spaken snijdt. De werkman
behoeft niets anders te doen
als de spaak in het werk
tuig te steken en er uit te
halen. Van beteekenis zijn
ook de zoogenaamde
revolverbanken, d. w. z. draai
banken, waarvan het
klemblok, dat dient om den bijtel
vast te houden, als de
cylinder van een revolver rond
draait en dan telkens een
ander stuk gereedschap voor
het werk brengt. Dit auto
matisch omspringen van het
gereedschap, zonder dat de
werkman behoeft te zoeken
of te stellen, is oorzaak dat
zulk een bank driemaal
sneller werkt en dan met
wiskunstige nauwkeurigheid,
waarop het bij de vervaar
diging van rijwielen zoozeer
aankomt. Fraisbanken zijn
banken waarop een rond ge
reedschap van diverse vor
men, met scherpe tanden bezet, draait en
zoo het materiaal wegsnijdt totdat de
gewenschte vorm is verkregen. Alles gaat
automatisch ; het stuk werk, vastgezet op een
tafel, wordt door de machine zelve naar
omhoog, opzij, naar voren, in rechte richting
of wel in de meest ingewikkelde lijn langs
den frais gestuurd. Is het werkstuk klaar,
MoXTEEIïDEIUJ.
RACE-MACHIXE.
dan verlaat het de bank, zuiver vlak en in
denzelfden mathematischen vorm als zijn
vele voorgangers en honderden nakomelingen.
Hier ziet men nippelbanken, die de
nippels kleine langwerpige koperen moertjes
waarvan er 70 a 80 aan een rijwiel gaan
onder het angstig gepiep van boortjes en
beiteltjes, als 't ware als gouden tranen
weenen; een meetmachine, die aangeeft hoeveel
onderdeeltjes van een indicateur
paardenkracht er noodig zijn om een rijwiel voort
te trappen; ponsraachines, die met n slag
de meest gecompliceerde vorm uit het weer
barstig materiaal drukken; vuurvasteovens,
waarin alle stalen deelen gehard worden;
slijpmachines waarin kleine slijpsteenen de
beweging van de aarde om de zon nabootsen
en aldus de holle deelen in hun zuiveren vorm
slijpen.
In de slijperij worden de afgedraaide en
gefraisde deelen de eerste bewerking
verder geslepen en gepolijst, waardoor hun
oppervlak hoewel nog dof zoo glad
wordt als een spiegel. Het slijpen geschiedt
op schijven met leer bekleed. Oogenschijnlijk
is dit een gemakkelijk baantje, de werkman
zit daarbij doodkalm op een bankje, maar
bij nader inzien bemerkt men dat dit slijpen
zeer veel inspanning vereischt.
Zijn de stukken zoover gereed, dan worden
zij vernikkeld, na alvorens in een koperbad
te zijn gedompeld; dit geschiedt om de te
vernikkelen voorwerpen zooveel mogelijk te
gen roesten te vrijwaren; want deze de
ondervinding heeft dit geleerd kunnen
roesten, als zij niet geregeld worden onder
houden. Na dus van een koperen mantel te
een fraaien glans te erlangen.
In een ander lokaal heeft het emailleeren
plaats. Hoewel men in den laatsten tijd rij
wielen van alle kleuren van het hardste geel
tot het brutaalste rood ziet loopen, houdt de
fabriek toch aan haar denkbeeld vast, dat
een glad geëmailleerde machine het sierlijkst
is. Goed emailleeren vordert echter een niet
goedkoope inrichting, dure
grondstoffen en een
geoefen""* -? den werkman, die met veel
zorg en oplettendheid de
temperatuur in den oven
regelt. Is een wiel goed ge
mailleerd, dan kan men er
met een scherp voorwerp op
slaan, zonder dat het email
er afspringt.
Na al deze bewerkingen
komen alle onderdeelen ten
slotte terecht in de
monteerderij waar zij bij elkan
der gevoegd en te zamen
verbonden worden, totdat
? zij eindelijk het Simplex
' -rijwiel vormen, om daarna
afgeleverd te worden aan
{]en pakraeester, die voor de
expeditie zorg draagt.
In de wereld der rijwielers de
Nederlandsche »Cycling fraternity" is wel eens
de meening geuit, dat de S i m p l e x Au
tomatic Machine C o. de onderdeelen
harer machines afgewerkt uit Engeland zou
krijgen. Dit nu is een dwaling. Wel is waar
betrekt zij haar ruwe deelen van elders,
maar wij hebben ons kunnen overtuigen dat
zij deze geheel
en al in haar
werkplaatsen
afwerkt. Er
zal wel niet
n
rijwielfabriek ter we
reld zijn, die al
les zelf maakt.
De buizen ko
men van de
buizenfabriek,
de zadels van
de zadel- en
de banden van
de rubberfa
briek. In ieder
geval heeft zij
het vooroor
deel dat de
Xederlandsche
werkman geen véloeipedes kan maken schit
terend weerlegt. Waar de
Nederlandschejonglingscbap, als zij op de rijwielbanen in
wedstrijden uitkomt, als geduchte
mededingster wordt gevreesd, geëerd en bewonderd,
streelt het thans onze eigenliefde, dat men,
om een goed rijwiel te erlangen, niet
meer bij den vreemdeling behoeft ter markt te
fabriek zendt haar wielen niet alleen naar
de koloniën, maar ook naar Duitschland,
België, Frankrijk, Rusland en Amerika en
eervolle onderscheidingen werden haar op
de wereldtentoonstelling te Parijs in 1S8!) en
in hetzelfde jaar te Hastings toegekend. Dat
zij in Amsterdam in 1890, te Scheveningen
in 1802 en te Winschoten in 1.89'i werd be
kroond is algemeen bekend.
Voor het naderend sei
zoen brengt de S i m p l e x
dit jaar een dames-, een
race- en een wegraachine in
den handel.
Hoe dezen er uit zien
toonen onze afbeeldingen
aan en leert ons bovendien
de Nederlandsche fyort van
Zaterdag 2 Februari jl. Dit
toongevend blad schrijft:
»Alle buizen zijn dikker,
stuurstang en zadelpen l".
Het balhoofd is niet korter
gemaakt, omdat de S i
mp l e x het niet gerechtvaar
digd vindt, ter wille van een i
modegril voordeelen van een
lang balhoofd prijs te geven.
De handvatten zijn van
kurk, verbeterde constructie met
xyloniteeiuden. De voorvorkkroon is uit buis ge
forceerd ; dit is wel is waar kostbaarder, doch
ook solieder en niet minder sierlijk dan de
plaatjeskroon. De stofvrije trapper-as onder
ging eene verbetering in .constructie; de
breedte is thans bij race-machines 120 en bij
roadsters 1->~> m.in. De trapas-naaf is zoo breed
mogelijk geno
men, zoodatde
beide
draagpunten
(kogelloopers) zoo ver
mogelijk van
elkaar zijn.
Kettingwielen,
af neembaar,
22?21 tanden
enPerry
blockketting. Met
het oog op het
gerief vati rij
der, die een
extraluchtbuis
meenemen,
b.v. op langere
tochten, zijn
voor-en achter
wiel gelijk
ge' maakt, n.l. 2S'' met l:;/t" banden voor beide
j wielen. Aan de Simplex-wielen worden
uit\ sluitend Jointless-velgen gebruikt, die het
j voordeel hebben geen naad te bezitten; deze
i velgen worden uit prima staal vervaardigd,
en door de bewerking, die zij ondergaan,
wordt de veerkracht van het materiaal nog
verhoogd. Men zal het uitsluitend gebruik
dezer velgen te meer apprecieeren, als men
bedenkt dat zij zeer duur zijn en de fabri
kant ze dus slechts in het belang zijner
ainemers gebruikt.
De spatschermen zijn van xylonite, dat
lichter is dan staal en niet onderhevig aan
deuken of afschilferen van het email. De
pedaalpen is geschroefd en geklemd op eene
wijze, die loswerken onmogelijk maakt; de
kogels der pedalen loopen
niet in de zijplaatjes, maar
in de buis, die de as bedekt;
de pedaal heeft dus een naaf,
en ongelijk loopen door ver
buiging der plaatjes is daar
door voorkomen. De blokken
zijn van vilt. Naven en pe
dalen worden in afgewerkten
toestand, juist vóór dat zij
in de machines komen, door
speciaal daarvoor gemaakte
machinerie nageslepen en
gepolijst. De klembouten
worden ter besparing van
gewicht uitgehold, daar zij
in evenredigheid der dikkere
buizen dik worden gemaakt,
ter wille der sierlijkheid. Het
achterkettingwiel is geheel
doorboord; de rem is geheel
afneembaar, licht en van
rubber. De eerste klas ma
chines worden weer in 3
maten gemaakt, voor lange,
middelmatige en kleine rij
ders ; race machines op be
stelling naar de lengte van
den rijder. In de
damessafety is sinds verleden jaar
geen verandering gekomen
behalve dikkere buizen en
fijnere pedalen."
Melding makende van de
nationale tentoonstelling van
rijwielen welke van 9 tot 12
Februari j.l. in het Paleis
i-oor Volksvlijt alhier werd
gehouden, zegt nog boven
genoemd blad in zijn nummer
van 9 Februari jl. het vol
gende :
»De Si)i<iile.r Automatic
Machine ('o heeft tusschen
de verschillende smaakvol geëtaleerde kar
retjes op haren stand eenige werkstuk
ken ter vergelijking neergelegd van vroe
gere en huidige modellen, en de daaruit
blijkende vooruitgang is een zeer sprekend
bewijs voor de qualiteit van het werk dat
zij thans levert. Hare joinlless rims en|de
wijze van bewerking zijn eene attractie voor
DAM ES-]\[A( TUNE.
deskundigen en leeken, en kleinere onder
deelen, als de uit n stuk buis geforceerde
mooie vorkkroon, leggen getuigenis af van
de wijze, waarop zij thans kan werken. Trou
wens, wij zijn overtuigd, dat de Simplex on
der leiding van de heeren L e e u w e n b e r g
en Van Erven Dorens een goede toe
komt tegemoet gaat.'1
Dat het rijwiel een groote toekomst heeft,
zal wel niemand loochenen. Het is een kind
van onzen tijd, waarin staal en ijzer,
galvano-metallurgie en mechanica zoo groot een
woord, zoo niet het grootste spreken.
Het rijwiel en de mensch, als zij daar
voortvliegen met verwonderlijke snelheid langs
de wegen, schijnen n te worden, en het is
i een waar woord, dat E. J. Marey in 1887
in zijn boek »Aiiiinal Mei-hanimiC' schreef:
j «Living beings have frequently and in
every age been compared to machines, but
it is only in the present day that the
bearing and the justice of this comparison is
fully comprehensible."
J. H. G.
Lrrirn: WI:OMA< HINK.