Historisch Archief 1877-1940
927
DE AMSTERDAMMER, WEEEBLAD VOOR NEDERLAND.
deelden zy zichzelven. Maar het ergste is, dat
door die vermindering van arbeidsloon, een geheele
klasse van jongelui, die vroeger op 25-jarigen
leeftijd genoeg verdienden om een huishouden op
te zetten, nu aan geen trouwen kunnen denken,
vooral omdat de behoeften en eischen van het
dagelyksch leven hoe langer hoe grooter worden.
Dit heeft ten gevolge, dat vele meisjes jaar in
jaar uit werk moeten verrichten, waartoe zij
physiek niet geschikt zy'n, terwijl zy onder de vroegere
omstandigheden goede huisvrouwen zouden zyn
geworden.
Vooral onder de hoogere standen (want er is
een enorm verschil in stand, niettegenstaande
het Vryheid, Gelijkheid en Broederschap in de
grondwet) heeft de vrouw zich ontwikkeld tot
een bijzonder lype met curieuse variëteiten en
afwijkingen. Men kan hier gerust spreken van
de vrouw, want zy worden allen gefatsoeneerd
naar n patroon.
Wanneer de dochter van een rijken vader haar
eerste jaren heeft doorgebracht onder de leiding
van een Fransche gouvernante of op een deftige
school, gaat zy een jaar of een paar jaar naar
Europa om haar opvoeding te voltooien en wordt
dan in de wereld gepresenteerd. Dan gaat zij
n, twee of drie winters uit, d. i. zij begint
's morgens met paardreden, brieven schrijven,
vriendinnen ontvangen of bezoeken enz. Na de
lunch i qden in het park, dan haastig verkleeden
en 'kennissen ontvangen op de afternoon-tea, dan
dineercn, zelden en familie, meestal gala, daarna
een danspartytje, schouwburg of opera tot half
elf en dan het een of ander groot bal. Dat
leventje duurt van November tot Maart of April,
wanneer zij naar Europa gaat om uit te rusten.
'B Zomers leidt zij een dergelijk leven buiten tot
September of.October. Na een paar jaar trouwt
2y een lyken man, liefst een »foreign title'1, en
als »Mistress" zet zij hetzelfde leven voort, dat
zy als »Miss" begonnen is. Een tehuis beteekent
voor haar en voor haar man en kinderen de
ruimte tusschen vier muren in een deftige buurt
prachtig ingericht, van de mooiste, duurste en
ongemakkelijkste meubelen voorzien, waar men
zijn kennissen ontvangt en waar men een mooie
slaapkamer heeft en zoo hard mogelijk uitloopt,
zoodra men zy'n bezoekers geloosd of zijn nacht
rust achter den rug heeft. Haar capaciteit om
geld te verkwisten is verbazend, zij legt de
onzinnigste verzamelingen aan en heeft voort
durend maniën, en als n iets doet, doen
dadelijk al de vriendinnen het na en wordt het
een »fad," of »craze." Zulk een »craze" zit
toms in de geringste kleinigheid, waarop een
gewoon. mensch heel niet let, een bijzonder
randje aan den zakdoek, een parfum, een bosje
bloemen in het knoopsgat en dergelijke. Een
zonderlinge mode, die men bij ons hoogstens bij
schoolkinderen zou verwachten, was dezen winter
het aanleggen van verzamelingen van ceintuurs.
Meisjes, die zich geroepen voelen tot het ont
wikkelen van haar geest, gaan eerst naar een
hoogere school, een ^college" en dan naar de
universiteit; zij leeren daar wel niet veel meer
dan op onze Hoogere Burgerscholen, maar het
heet toch Universiteit en dat is voldoende. Het
eenige wat aan de zaligheid van het student-zijn
ontbrak was de toga en baret, maar die begeerde
kleedingstukken vei blijden nu reeds menig meis
jes-hart en zullen waarschijnlijk langzamerhand
wel door alle vrouwen-universiteiten aangenomen
worden.
Dikwijls ontwikkelen zich de vrouwen, die de
universiteit bezocht hebben, in de «Bachelor Girl"
Oude vrijsters zijn er niet meer, het zijn nu allen
«Bachelor Girls." Zij verlaten het vaderlijk huis
en huren met een vriendin of zuster een huis
of apartementen, evenals haar broeders dat doen,
en richten haar leven in naar eigen smaak,
Wonder boven wonder gaat dit dikwijls goed en
blijven twee vrouwen, die zoo haar leven be
ginnen, trouwe vriendinnen en zyn meestal op
den duur gelukkiger dan zij, die een huwelijk
uit berekening sluiten. Zij hebben haar club
en vergaderingen en haar werk en besteden
gewoonlyk veel tijd en geld aan werkzame liefda
digheid. Jammer dat ook hier weer zooveel aan
vertoon gedaan moet worden. De «Bachelor Girl"
kleedt zich zoo mannelyk mogelijk, tailor-costuum,
wit overhemd, zwarte das, heerenhoed; zij rookt
schermt en aapt in alles haar broeder na.
In de lagere standen de r Amerikaansche maat
schappij hebben de vrouwen het meeste nadeel
en het minste voordeel van de emancipatie. Wat
geeft het haar, of zij het recht hebben, gelijk
loon te ontvangen, gelijke werkuren te hebben
als de mannen, als zij dat recht toch niet krijgen:
als een vrouw niet een bepaalden tijd voor een
bepaald loon wil werken, moet zij het laten, voor
een ander. Laat haar maar richt gaan zoeken
en zien, dat zij het krijgt. Wat geeft het een
arme vrouw, die door haar man geslagen en mis
handeld wordt, of zij recht heeft op de echtschei
ding? Wordt die haar al toegestaan, wat moet
er van haar en de kinderen worden ? Nu krijgt
zij tenminste nog iets, al is het weinig, en heeft
zij een dak boven haar hoofd. De meesten moeten
in fabrieken, waar zij slecht betaald worden,
in een ongezonde atmosfeer en bij slecht licht
tien uren achtereenvolgens hard werken. In
groote factories van gemaakte kleeren wordt L en
werksters 10 dollarcenten per dag betaald; het
sweating-system is hier r.og lang niet uitgeroeid.
Maar dat doen zy nog liever dan een dienst
zoekenAmerikaansche meiden zyn zeldzaam, de Ame
rikaansche vrouw wil liever werk verrichten als
het bovengenoemde en «onafhankelijk" en
»niemands mindere" zyn, dan een goed tehuis en
hoog loon krygen en de mindere zijn van «Me
vrouw." De meeste meiden hier zijn dan ook
Duitsche, Fransche en Zweedsche vrouwen, die
allen veel geschikter voor de betrekking zijn.
Het eenige voordeel, dat vrouwen uit de lagere
klassen hebben van de vrouwen-beweging is dat,
wanneer zij het stemrecht hebben, zij haar stem
ieder jaar voor een aardig sommetje kunnen
verkoopen aan den meestbiedende, maar dat is
ook alles. Of het moest zijn, dat zij een bedrijt
scheppen uit het verkrijgen van breach- of
promise of echtscheidingsprocessen, wat veel voor
komt.
Voor eenige jaren geleden trouwde een vrouw
een man, alleen met het doel, hem zoo gauw
mogelijk weer kwijt te raken en op zijn kosten
verder te leven. Zij maakte hem het leven zoo
ondragelijk, dat by wegliep, diende na een vol
doend tijdsverloop een aanklacht wegens
»desertion" in en verkreeg ook een echtscheiding. De
man werd veroordeeld tot het betalen van een
bepaald »alimony". Pat ging goed, zoolang de
zaken van den man goed gingen Maar de tijden
werden slecht, hij was in dien tijd hertrouwd en
had twee kinderen en kon het volle bedrag van
de alimotiy niet meer betalen. Wat deed de vrouw
nu ? Zy liet zijn zaak en al zijn bezittingen bij
executie verkoopen, zoodat hij met vrouw en kin
deren zonder een cent op straat stond.
Voorwaar een goed gebruik van pas verkregen
rechten '.
J. M. RlTTNER BOS.
lllllltlllimillllllllllHHIIIIIHIIIIHIItlllMIIIIIIIIIIII
Inhoud van verschillende Dagbladen.
De V r ij d e n k P. r. 28 Maa;t. »Een stomme
klacht." «Godshuis of Museum ? door W. Z. v. A."
»De christenen en de bijbel."
Handelsblad. 23 Mrt. «Alcohol en opium.
(regie?)"
24 Mrt. »IIet referendum in Zwitserland."
2(> Mrt. Het «zoogenaamde Administratief ka
pitaal."
26 Mrt. «Nog een woord over het wetsvoor
stel van Mr. Ilartogh," door C. A. Cosman.
28 Mrt. «Militaire scholen'' 'Meester Corr.elis).
De Standaard. 25 Mrt. »Werven en
weren" (bonrigenooten).
27 Mrt. »IIet Wetsvoorstel-Ilartogh."
2!) Mrt. »Tegen de Revolutie het Evangelie."
80 Mrt. «Mislukte interpellatie" (Staalman.)
Het Centrum. 25 Maart. «Een averechts
oordeel" (van de antir. Nederlander over de
katholieken).
28 Maart. «Het Bismarck-conflict."'
30 Maart. «Een Sisiphus-arbeid." iDe motiën).
De T ij d. 23 Maart. »Een nalezing over
«Mystiek". I. 27 Maart II (slot).
25 Maart. «Beschouwingen van een
nietdeskundige'1 (over vrijhandel of protectie) door
Jan Holland.
Het Nieuws v. d. Dag. 28 Maart. «Een
goede raad".
25 Maart. «Hard, maar noodzakelijk'." door
G. De verwaarloozing van het kind: ontzetting
uit ouderlijke macht.
2G Maart. «Brandgevaar''.
27 Maart. «Uitverkoren" '. De Duitsche Uijksdag
bij Bismarck's SOsten verjaardag.
28 Maart. «Officier-machinisten en onder
officier-machinisten" I, door Mc Leod. 29 Mrt. II.
A m s t. C t. 25 Maart. »Die schurken van grond
bezitters !" (De heer de Hoer in de 2de Kamer)
80 Maart. »Naar aanleiding der Gemeentewet''.
N. R o 11 e r d. C t. 24 Maart. »De schorsing
van het uitvoerrecht op suiker?" liet
regeeringsvoorstel dienaangaande.
D e (antir.) Nederlander. 25 Maart. Eene
historische bijdrage" (Lohman en Kuyper over
Groen van Prinsterer).
27 en 28 Maart. «Vóór en na 1878" I en II (slot).
2!) Maart. «Democratie".
De Maasbode. 22 Maart. «liet nieuwe
Nederlandsche geweer."
28 Maart. «Armenzorg" I. 21 Maart II.
Het Vaderland. 21/25 Maart. »Een
nalezing". Het kamerdebat over het protectionisme.
Utrechtsen Dagblad. 23 Maart. »Wa' er
en Veenschappen" I, 24 Maart. II. 25 Maart III
(Slot).
Haags c h Dagblad. 22 Maart. Het
onderhoud der Deltlandsche zeewering in vroegeren
tijd", door J. Beelaerts van Blokland.
24/25 Maart. «Het arbeidersvraagstuk. Pensi
oenverzekering aan oude werklieden", door .1. K.
W. Quarles van Utt'ord.
2(! Maart. »Staat;telephonie. ' Over de
motieTijdeman.
21) Maart, «Verzekering tegen ouderdom en
invaliditeit," door J. K. W. (Quarles van Ull'ord.
P r o v. G r o n. >25 Maart «Motiën van orde".
21) Maart. »()p het Binnenhof'.
M i d d e l b. C t. 28 Maart. >De Maatschappe
lijke en do rechtstoestand der vrouw." (Lezing
van E. Fokker.)
N. A r n h. Crt, 27 Maart. Het
PetroleumMonopolie".
Ij i m b. Koerier, 23 Maart. Veroordeeld I
(motie Dobbelman)".
24 Maart. «Bismarck's Verjaardag".
2(> Maart. «Het \oord-0ostzeekanal".
27 Maart. «Frankrijk's Ontvolking".
11 e c h t v o o r tY 11 e n. 2(i en 27 Maart. >De
Sociaal-Democratische Arbeiderspartij en de Xed.
Roomsch Katholieke Volksbond."
28 en 2'J Maart. «Zal het helpen ?" (II.II.
Dobbelman, Zijlma en de Boer over de motie).
De Delftsche Opmerker, 23 Maart. De
motie-Heldt."
27 Maart, »Vrijhandel of Protectie? VI (Slot)"
N. W i n s c h. C t., 24 Maart. »Een kijkje op
de toekomst." (De Katholieken en de Volkspartij).
Zaanl. C t. 23 Maart »De motie-Heldt."
Venloosch Weekblad. 23 Maart. »De
groote dag" (van Dobbelman).
Sociaal Weekblad. 30 Maart. «Loon
en arbeidsduur in de Kamer, II. (Slot).
De V o l k s s t e m, 30 Maart. »Ht t parlemen
tair stelsel." «Schaepman en Staalman." «Hoe moet
de huurprijs eener boerenplaats berekend worden?"
De Liberaal, 23 Maart. «Het adres van
den Rotterd. Bestuurders! ond". «Uit ons Parle
ment" (de heer Truijen ; het belang der
minderja:igen). «Het socialistisch geloof". «De Vrouwen
beweging" (rnej. llaigthon).
Patrimonium. 30 Maart. «De
reden'ering van den heer Wouters op 5 Maart j.I. te
's Hage gehouden."
F riesch Volksblad. 24 Maart.
«Loonsverhooginfj" V.
De Volksbanier (R. K. Volksbond) 28
Maart. «Een woord aan den Middenstand" (tot
samenwerking in zijn belang.)
De Baanbreker,23 Maart. «Eene Neder
landsche Volkspartij."
De Nederlander (Weekbl.), 2! Maart. «Ons
procesrecht en de vrouw. Uit de Tweede Kamer
(gewerenwet). De Radicale partij I (de oprichting
der Kiesvereeniging Amsterdam)."
Kroniel
De heer Van Zuylen, zoo hij als directeur
geen lof' verdient, is een bekwaam tooneelspeler.
Daar wil ik niets van zeggen, niets dan goeds.
Maar met des te grooter nadruk verklaar ik,
dat de herrie welke thans in eenige plaatsen
van ons land wordt gemaakt, omdat de heer Van
Zuylen veertig jaar geleden aan het tooneel is
gekomen, alleen behagen kan aan een onnaden
kende menigte en aan een stoet van smakelooze,
aan oordeel afgestorven liefhebbers. Het
jubileumverschijnsel is een ergerlijke overdrijving van het
nietige; is behebt met de vulgairste bijsmaken
van stoffelijk winstbejag; is een onwaardig gestoei
met artisten, die zich van de bepoeteling en
vertroeteliiig door burgemeesters, professoren,
bankiers onbelangrijke manspersonen, moesten
vrijhouden.
i'Jeu jubileum waarvan eenige ophef wordt ge
mankt, is reeds daarom een onding wijl ons too
neel in een zoo hevig treurigen toestand verkeert,
dat een tooneel-feest door geene echte kunst
vrienden kan worden gevierd. De artisten moesten
zooveel bescheidenheid bezitten, zooveel blijk
willen geven dut hun deze t Ilende niet is ontgaan
en dat /ij' er allerminst onverschillig voor zijn, dat
van hunne zijde van iedere luidruchtige manifestatie
werd afgezien .... Gij verkeert in een sterfhuis,
en wat u betaamde hooger te stellen dan de
ttreeling van uwe simpele ijdelheid, is de eerliied
voor het li;k van uwe edele kunst. Gij, schaar dron
kene bidders, begeleidt haar ten grave wijl uwe
monden snateren van pret zonder geest, en met
becnen die dansen van onheiligen lol. Gij zoudt,
der tuchtroe ontloopen maar niet ontwassen
knapen, niet zoo huishouden, als er eene
tooneelkunst leefde die gij te dienen hadt.
Gij, bandelooze knechten van een gestorven
meester, vloekt in u zelf tegen zijn nagedachtenis
en zegent het oogenbl>k dat !»J deii geest gat',
omdat nu gij den baas kunt spelen, ach, een
ijdel en jammervol spel, dat de besten van uwe
landgenooten zich afwenden om ongezien te laten
passeeren. En gij jubelt m»ar ''ij ieder jaartal in
uw leven, dat voor niemand dan uzelf'een jaartal
is, en niet dan een rekenkundige beteekenis
heeft. Van Zuylen was 8 jaar toen hij eens
een rolletje speelde, en nu is hij 48, dus hij is
vee1 tig jaar aan het tooneel
Mijn hemel, de som is juist, maar wat bewijst
dat? Wat heeft Van Zuylen in die veertig jaar
r/eilaan ? Het tooneel is aldoor achteruit gegaan
in dien tijd. Des te erger voor Van Zuylen!
Hij heeft rollen gespeeld, sommige goed, sommige
slecht, sommige tusschen slecht en goed. Maar bij
heeft daarmee de kunst om de kunst niet gediend,
en daarmee niemands dank of hulde verdiend,
anders dan de onmiddelijke hulde en den
spontanen dank van het applaus in den schouw
burg. Dit is niet meer dan gewoon en niet beter
dan ieder ander. Indien hij zooveel meer talenten
heeft ontvangen, vragen wij hem des te
gest.'enger rekenschap wegens het gebruik. Van
Zuylen heeft het omgekeerde gedaan van de kunst
om baar zelve te roemen. Hij heeft maar in zijn
eigen succes geroemd. Hij is de ergste virtuoos
in ons land. Hij stelt er een eer in, omdat het
voordeel geeft, den zot te spelen voor een nog
zotter publiek ; en de ont.oembare lafligheden
van zijn monologen te kolporteeren door stad en
land. Een afgebakende plaats in een geregeld
gezelschap was hem te min, en toch is dit de
eenigo manier voor een kunstenaar, die zijn
artistiek geweten meer respecteert dan zijn
broekzak'. Hij heeft zelf diiecteur willen zijn,
en schaamde zich niet voor het directeurschap
van een troopje, dat de eenige verdienste had
dat hij er de directeur van was. Al de
zoodanigen nu kunnen voortreffelijke vakmannen zijn,
artisten zijn ze nut, niet in dien zin dat de ge
negenheid voor hunne kunst hunne daden heiligt
en bun leven bestiert. Zij exploiteeren hun talent,
gelijk sommige ouders hunne kinderen. liet zijn
dezelfde slag van lieden die onberekenbaar zijn,
nukkig, lastige leden van een gezel, cliap, en
die kuren verkoopen welke voor artistiek door
gaan en het tegendeel van artistiek zijn. Er
blijkt uit, op een andere wijze dan de geld
zucht, dat de kunst niet het eerste is, maar
de kleine zwakheden van iemands tempera
ment en karakter voorgaan .... \ eertig
jaar lang acteur te zijn en de kunst van
zijn vaderland niet te hebben vooruitgebracht,
is geen passende reden om met vreugde entrots
op zyn veertig jaar terug te zien. Het is een
merkwaardig tijdstip in iemands leven ; het be
duidt niets voor de historie van zijn kunst; en,
als een maatstaf van iemands verdienste gebruikt,
wijst het enkel op negatieve deugden : op datgene
wat men niet heeft verricht.
Ik noem de ontaarding van het jubileum in een
geldklopperij als een ander bewaar. En waarlijk
niet bet minst aanstootelijke. Zijn h. t artisten
of bedelaars? Wordt hier een hulde gebracht
of een aalmoes gegeven ? Verlangt men dat
ik applaudis-eer of dat ik in mijn zak tast? En
op het tooneel wat gebeurt daar ? Wie staat
daar zijn hand op te houden ? Een fraai ge
baar voor een koning van de kunst ! Men
stopt er een enveloppe in. Met bankjes ver
moedelijk. Maar zonder twijfel zal zoo straks de
gevierde kunstenaar het geld verdeelen onder de
hongerigen, die in allerlei lage dien tverrichting
tusschen de coulissen zwermen. Dat is hun deel
van het feest.... Die fauteuil is zeker voorden
ouden, gebogen sup] oost, en die andere cadeaux
aardige herinnerings-snuisterijen voer de figuranten.
Helaas, wijl het voor de voetlichten gebeurt is
het daarom een niet minder duistere prosti'utie;
en het loon, schoon openlijk gereikt, evenwel het
loon eener schande. Zie de inwendige rotheid
van deze zede in de smakeloosheid van
deuilerlijke overdaad. .. Een bloem is een delicate schat
en een bouquet een zooveel aangenamer geschenk als
het vele malen een bloem is. Werp dan uwe bundels
bloemen voor de voeten van uwe beminde artisten,
en regen op hunne hoofden zoovele bloemen als
er groeien in uw tuin. Besteel uw buurrnan's
tuin. breek uw nek over zijn muur, ga naar de
markt en koop ze bij manden, beide uwe armen
vol. Maar, bij de Hel ! haal er den fabrikant
van bloemstukken, van kranzen, van ruikers niet
bij ! Zoo veel keer een opgepronkt maaksel
van zijn grove hand een bloem bevat, zoo
veel keer is het een b lecdiging voor die het
krijgt. Dat zijn handelsartikelen, dure zaken,
weken levens voor de bezoekers van de galerij ...
ach, en niet voor de galerij alleen. Dat wordt
keurk'jes overhandigd, voorzichtig, want ze gaan
gauw stuk en ze zijn zoo duur ; daarvoor ?ija
vele menschen vele dagen vooruit naar vele winkels
geweest ; dat zijn geen bloemen maar
misgewassen van de mes.hoopen eener stinkende weelde,
burgerlijke nabootsingen van charma te dichter
lijke invallen, uit het hoofd geleerde verzen van
anderen, afgeziene complimenten, nagepraate de
claraties.
Geef aan de acteurs, die het noodig hebben,
een benefietavond, dan betalen wij elk een kleine
belasting, waarvan wij hem de opbrengst gaarne
gunnen. Werp daarbij, werp als ge wilt, hem een
krans toe, als gij wenscht dat bij niet alleen naar
huis zal gaan met centen in zijn zak. Als een
hulde boven het voordeel ; en als een vergoeding
voor de vrijheid die wij nemen van hem geld
aan te bieden. Al het overige is een ongerijmd
heid waarvan een artist behoort te walgen....
d. II.
v. d. G.
Een Kijkje achter fle schermen in Driiry-Lane.
Het Eng< Ische publiek vergaapt zich gaarne :
en het Engelsche publiek lacht gaarne; een hard
en uitbundig lachen over de zothedeu van pol.ticke
grootheden en beurskoningeii, vau rechters en
magistraatspersone)', en over zijn eigen zo; heden.
Xiedaar het geheim van het wonderbaarlijk wezen
der ker.->fpaiitomimcii, die tegelijk ballet, f ei er i c,
klucht en revue zijn, en van Bixing Day,
den tweeden kerstdag, 1ot in het laatst vau
Februari toe tweemaal per da»- stampvolle za!< n
trekken. Laat, ons dadelijk zeggen, dat de be
naming pantomime zeer 01 juist is. De eenige
tooiieelen waarin niet wordt gesproken, zijn de
harlekinades, optochten vau clowns, die tu^chen
andere tooncelen zijn ingewerkt, zond< r er ook
maar het minste mede te maken te hebben. De
opzet van de kers!pantomime is een verhaal v;,n
Moeder de Gans, of een volkslegende, uitgebreid
tot eeu reusachtige fc< rie, volgostopt met toe
spelingen op al wat, Londen in den loop vau een
jaar voor /nji/rn heeft gehad, begeleid met muziek,
gelardeerd met alle mogelijke melodiën die popu
lair /.i j u geworden, heUij zij in de Italiaansche
opera in ('ocrut f/ufi/e,/ zijn gezongen, hetzij in de
de caféc'iautaiit-i. Er komen romaiitieke
oogenblikkcu iu zoowel als dwaaskonüeke; lioofdza. k
is dat deze poespas wordt opgediseht in een
virblindeudeii rijkdom van decors eu costumes, en
gezonden door de eerste artisten van de
muxir-ln./Asdie zich door hun talent, van nadoen en chargeereii
een wijde populariteit, hebben verworven, die het
in het, voordragen van coupletten tot ecu
ongcevenaa:de volmaaktheid hebben gebracht, en
sproutjen doen waarvan de llollandsehe
tararaboumdiaieversehijuingeu slechts makke eu maite atVpi.
geliugen zijn. In 's hemels naam geen sameu!>aiifr of
iutrigue : de dolheid der tooiieelen en de pracht
der omgeving moeten 'iet doen.
Iii Drurv-Laiie wordt sedert, de Kerstdagen
opgevoerd Dirk }l'lti!tin<jloii ai :ij/i Kat, een bor
duursel op het bekende verhaal ^ au de:i armen
Diek, tot wieu de LoiuJensche klokken luidden :
//Keer terug, Whittington, lord-n ajor vau Londen."