Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 935
Fabriek aan den Haarlemmerweg. 3B .
ZUIVERINGSIIU1S.
HYDRAULISCH!-: .AAD.MAl lILN'i:
HYDRAULISCHE TKEKMACUINE.
een gezamenlijk productie-vermogen van tenminste 35 millioen kub. meter
gas. Aan die verplichting werd volkomen voldaan. De eerste fabriek verrees
aan den Haarlemmerweg tusschen de trekvaart en de baan van de
Hollandsche Ijzeren Spoorweg, en beslaat een oppervlakte van 14Vg Hectare. De
tweede ligt aan de ringvaart der Watergraafsmeer en de Linnaeusstraat en
beslaat een oppervlakte van 8Vs Hectare. Beide terreinen zijn gemakkelijk
te water en per spoor te bereiken.
In hoofdzaak zullen we ons bepalen bij de beschrijving van de fabriek
aan den Haarlemmerweg.
Het was den Ssten Augustus 1883 dat de eerste paal voor de fabriek aan
den Haarlemmerweg in den grond werd geslagen.
Dit feit is wel in een paar regels neergeschreven, maar men moet in het
oog houden dat de bouwheer, de heer J. Gosschalk, die voor het archi
tectonische gedeelte de plannen had ontworpen en volgens deskundigen een
der beste en fraaiste gasfabrieken van Europa heeft gebouwd, met zeer groote
moeilijkheden te kampen had. Eerst moest het uitgestrekte terrein, dat 1,3
onder A.P. lag, gebracht worden op l meter boven A.P. en de paal welke
wij zooeven noemden was de eerste van 29,529 palen van tien tot dertien
meters, die met elkander 40,200 kub. meters metselwerk en vier millioen vijf
honderd duizend kilogrammen ijzer moesten dragen en dat met een ondergrond,
die aan bouwkundigen reeds vaak leelijke parten had geleverd. Toch was de
bouw in zeventien maanden gereed en beantwoordde deze volkomen aan het doel.
Zooals wij boven opmerkten is de steenkool de moeder van het gas. Deze
wordt per spoor aangevoerd en daartoe heeft de fabriek een aansluiting aan
de baan van de H. IJ. S. M. Een ijzeren viaduct brengt de kolenwagens op de
eerste verdieping der retortenhuizen en langs een zijtak naar loodsen, waarin de
reserve-voorraad wordt opgeslagen, daar art. 13 der concessie voorschrijft, dat ten
allen tijde een voorraad grondstoffen voor de gasbereiding aanwezig moet zijn,
voldoende voor het verbruik gedurende ten minste de volgende dertig dagen.
In de retortenhuizen loopt de weg voor den kolenaanvoer over den vloer der
verdieping, langs welker eenen wand de ovens zijn gemetseld. De kolen worden
gelost aan de tegenovergestelde zijde en liggen dan onder het bereik der stokers.
In die stokerijen zijn geheele batterijen van retorten opgesteld.
Aanvankelijk bediende men zich bij het vervaardigen van gas van recht
standige ijzeren cylinders, die van alle kanten door vuren omgeven waren
Later werd er verbetering aangebracht. De retorten werden horizontaal ge
plaatst, eerst alleen aan de benedenzijde verwarmd, maar later toen de gene
rator-oven werd uitgevonden, welke o.a. in de fabriek aan de Linnaeusstraat
in gebruik is, geschiedde de verwarming op een wijze, die n uit een oogpunt
van oeconomie n het verkrijgen van de grootste hoeveelheid gas, de beste
resultaten opleverde.
In de fabriek aan den Haarlemmerweg worden de retorten nog ontladen
en geladen uit de hand, maar in de fabriek aan de Linnaeusstraat zijn de
trek- en laadmachine van Foulis in gebruik. Die trekmachine bestaat in
hoofdzaak uit een raamwerk, waaraan twee hydraulische cylinders zijn ver
bonden, die een slede voor- en achterwaarts doen werken. Aan deze slede
zit vast een stang met trekjjzer. Daar de retorten boven elkander liggen,
kan het raam dalen en rijzen, hetgeen evenzeer door een hydraulischen
cylinder geschiedt. De werking geschiedt zeer regelmatig. Het verbruikte
drukwater vloeit ter afkoeling op het trekijzer en dient ook gedeeltelijk
tot blussching der cokes. De machine kan door n man worden bediend. Zij
loopt over rails en wordt evenzeer door een hydraulischen motor voortbewogen.
De laadmachine bevat een vergaarbak voor de kolen aan het einde, waar
van de inhoud door een opening valt op een kort gebogen stuk plaatijzer,
geplaatst tusschen den stopper, het duwijzer, en het retortmondstuk. De
stopper schuift de lading in gedeelten langs den bodem der retort op haar
plaats en de hoeveelheid kolen, die de stopper voortstuwt, wordt geregeld
door een trommel, welke door radiale bladen in zooveel afdeelingen verdeeld
is, als de vooraf bepaalde hoeveelheden vereischen. De trommel draait met
eiken slag, dien de machine maakt. De overbrenging der beweging geschiedt
door staalkoord, dat orn een blokschijf aan horizontale hydraulische pistons
langs de geleiders loopt. De retort wordt geladen in 6 of 8 slagen der
machine. Een grootere verticale hydraulische cijlinder met piston beweegt
het geheele laadraam op en neer, naar gelang van de hoogte der ligging
van de retorten. Een hydraulische hijschkraan transporteert de kolen van
de langs de ovens liggende hoopen kolen, in de met die grondstof gevulde
bak, welke zich weder in de vergaarbakken ontlast. Zulk een machine wordt
door drie werklieden bediend. Zoodra nu de trekmachine haar werking gedaan
en de gloeiende cokes uit de retorten heeft gehaald, volgt de laadmachine die
langs dezelfde rails alsmede door een hydraulischen motor wordt voortbewogen.
Deze machines zijn kinderen van de laatste jaren, maar in de fabriek
aan den Haarlemmerweg gebruikt men nog voor de ontlading den trekstang,
terwijl de vulling der retorten geschiedt door zoogenaamde laden, lange smalle
ijzeren bakken, waardoor de vulling op eenmaal geschieden kan, zoodat men
het deksel van de retort met het minst mogelijke tijdverlies weer kan sluiten.
Het is een ontzagwekkend gezicht zulk een stokerij, wanneer de lading
geschiedt. Uit de retorten springen, wanneer de deksels geopend worden,
knallende vlammen. Twee mannen dragen op een stang de lade die van
achter met een zich daaraan bevindenden stang met handvat gestuurd wordt
door een derden man. Snel wordt de lade, die ongeveer even lang is als de
retort, in de vlammen spuwende opening geschoven, door een derden man
met n slag omgekeerd en teruggetrokken, waarna dadelijk het deksel wordt
gesloten. De groote snelheid en zekerheid waarmee deze mannen hun zwaren
arbeid verrichten is bewonderingswaard.
De stokerijen in de fabriek aan den Haarlemmerweg zijn twee in getal
No. l is lang 90.45 en breed 34 30 meter. No. 2 is lang 88.83 meter en
even breed. Zij hadden ieder een ruimte tot het plaatsen van 40 ovens, elk
met zeven steenen retorten; later zijn er generatorovens met negen retorten
bijgekomen. Deze zijn van den vorm, eigenaardig aan de Imperia!, namelijk,
vierkant met afgeronden hoeken. De mondstukken zijn voorzien van
zelfafsluitende deksels. In de fabriek aan de Linnaeusstraat heeft men generator
ovens met negen retorten en ook gewone roosterovens met zeven retorten.
Beide stokerijen hebben stookvloeren, waarbij de uit de retorten getrokken
gloeiende cokes, door voor deze zich bevindende openingen, die, wanneer er
niet getrokken wordt, met deksels zijn afgedekt, in de blusscherij vallen,
welke zich gelijkvloers bevindt. Na daar gebluscht te zijn, worden de cokes door
een tramspoor, die over het geheele terrein loopt, naar de cokes-oplagen
vervoerd, of naar het water, om in schuiten geladen te worden.
Het ruwe gas, dat zich in elke retort ontwikkelt, stijgt nu door een stand
pijp omhoog naar een horizontaal liggende ijzeren cylinder die boven langs
de ovens loopt. De standpijpen, die hierin uitmonden, hebben aan het boven
einde zwanenhalzen, daar hun uitmondingen gelegen zijn onder de oppervlakte
van het water, waarmede die ijzeren cylinder gedeeltelijk gevuld is. De
afkoeling, die nu het gas ondergaat, doet het distillatie-product, de teer, zich