Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 937
een deel der vruchten zijner schitterende
overwinning. Hij heeft zelfs bonne mine d
mauvais jeu gemaakt. Hij weet, dat hij nu
nog niet zijn wil kan doordrijven. Eti later
zal hij zeker niet. hebben vergeten, wie hem
thans den voet dwars hebben gezet.
Pierre Loti's charmante schetjes, Sullivan's
en Gilberts operetten-grappen, onze Medusa
in de wateren van Japan dat is alles
Oude Geschiedenis geworden.
Voortaan zal men met Monsieur
Chrysanlhème ernstig rekening hebben te houden.
Het Noorfl-Oostzeeïanaal,
Het plan om de Noord- en Oostzee te verbin
den door een kanaal, dat een langen en gevaar
lijken omweg door het Skagerrak en voorbij
Kopenhagen bespaart, is overoud. Op kleine
schaal werd er reeds voor 500 j aar uitvoering
aan gegeven door het Stecknitzkanaal, dat de
Stecknitz, een zijtak der Trave, met de bij
Lauenburg in de Elbe uitloopende Delvenau
verbindt; dit kanaal van 1391 tot 1398 vol
voerd, is slechts voor zeer kleine schepen
bevaarbaar. In den loop der eeuwen werden
deels door Duitschers, deels door Denen vele
plannen ontworpen tot het maken van een
groot kanaal en eindelijk kon in 1784 het
Eiderkanaal worden geopend. Het is 172 kilo
meter lang en werd in den laatsten tijd jaar
lijks gemiddeld door 4500 schepen bevaren.
Maar het is slechts 3Vs meter diep en aan
de oppervlakte 31 meter breed, zoodat het
voor de groote scheepvaart geen belang had.
Toen nu in het laatst dezer eeuw Duitschland's
oorlogsmarine zich geducht uitbreidde, eischte
deze hoe langs hoe meer, evenals de handel
eene direkte groote verbinding met beide zeeën.
Uit het verlangen wies de daad. Het door
den Hamburger reeder Dahlström in 1878
ontworpen plan werd door de rijksregeering
tot grondslag van een nieuw plan gemaal^
dat in de jaren 1885 en 188G door den Rijks
dag en den Pruisischen Landdag mot
algemeene stemmen werd aangenomen. De kos
ten werden op 156 millioen geschat, waarvan
Pruisen, met het oog op de voordeelen van
het kanaal voor zijne provincie
SleeswijkHolstein 50 millioen renteloos bijdroeg; de
overige 100 millioen schoot het Rijk voor.
Het kanaal is 99 kilometer lang, het loopt
ten Weste bij BrunsbiUtel in de Elbe, ten
Ooste bij Holtenau in de Kielerbocht. Aan
het begin en het einde zijn reusachtige sluis
deuren, van welke de westelijke wegens den
sterken vloed der Noordzee het meest gesloten
zal zijn ; terwijl de Oostelijke, wegens de ge
ringe niveau-verandering der Oostzee bijna
altijd geopend kan blijven.
In het kanaal zijn zes uitwijkplaatsen,
zoodat de grootste oorlogs- en haudelsschepen
gemakkelijk elkander kunnen pacseeren. De
diepte van het kanaal bedraagt 9 meter meer
dan de diepgang der grootste schepen; de
breedte van het kanaal aan den brdein is
minstens 22 meter, aan deoppervlakteminstens
67 meter. Ten deele werd gebruik gemaakt
van bestaande vaarten, meren, de Eider, enz.;
terwijl 25 meter hooge heidevelden doorsneden,
en in het geheel 78 millioen kubieke meter
aarde uitgegraven en verwijderd moesten
worden. Dit reeds geeft eenig denkbeeld van
den onlzachlijken arbeid, Van niet minder
beteekenis is de technische arbeid, waarbij
alle nieuwe uitvindingen der moderne weten
schap werden toegepast. De arbeid aan het
kanaal is daarom in de laatste jaren meer
en meer door technici van alle landen gade ge
slagen geworden. Spoorlijnen en communicatie
wegen leiden deels op vaste, deels
opdraaibruggen over het kanaal; deeerste zijn zoo hoog aan
gelegd, dat de grootste schepen er onder door
kunnen varen, zonder zelfs de masten behoe
ven te strijken. Het reusachtige werk is bin
nen weinige jaren tot stand gekomen. Den
3den Juni 1887 werd door Keizer Wilhelm I
de grondsteen gelegd. De tijd van 8 jaar, be
paald tot het tot stand komen, is niet over
schreden.
De groote beteekenis van het kanaal voor
de Duitsche marine en voor de verdediging
van Duitschland aan de zeezijde, ligt voor de
hand. Het maakt mogelijk, dat de in het
Noorden en Oosten gescheiden liggende oor
logsbodems binnen weinige uren op nzelfde
punt zich kunnen vereenigen. Van niet min
der beteekenis zijn de voordeelen van liet
kanaal voor handel en scheepvaart. Het han
delsverkeer lusschen de Noord- en de Oostzee
werd van 1871?1880 op 12V-t millioen
registertonnen geschat; tusschen de jaren 1880
tot 1887 steeg het tot l O V;! millioen en voor
1894 bedroeg het omstreeks 18\/2 millioen.
Het aantal schepen in dit handelsverkeer
bedraagt thans 32.000 tegen 30.000 in 1SS2.
De vermindering komt voort uit het steeds
grooter worden der schepen. De statistiek
leert, dat het meerendeel der schepen uit de
Oostzee naar de Elbe-, Wezer- en Emshavens,
Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen, Duinker
ken, Londen, Grimsby, Huil, New Castle en
Oost-Schotland gaat; zij allen zijn bij het
nieuwe kanaal gebaat, daar de weg aanmer
kelijk korter is. De besparing aan tijd is
als volgt:
Van de Oost
zee naar
Hamburg .
Bremerhaven
Emden . .
Amsterdam
Rotterdam .
Antwerpen.
Duinkerken
Londen . .
Huil ...
Hartlepool .
Newcastle .
Leith. . .
door het door het
kanaal Skagerrak
221
272
340
450
479
540
501
591
5'i(l
571
591
040
040
595
029
087
710
777
800
8:'-0
717
092
C! IN
7;so
m zee
mijlen
424
322
282
230
23(5
230
238
238
180
120
100
83
m
uren
45
32
28
22
22
22
22
22
15
8
G
3
Galijke besparing aan tijd en, ten ge
volge van dien, aan geld en materiaal maken
de schepen, die uit de genoemde plaatsen aan
de Noordzee en de Oostzeehavens Kiel, Tra
vemünde, Swinemunde, Danzig, Konigsberg,
Memel, Libau, enz. varen. De besparing wordt
bij stoomschepen op 05 en bij zeilschepen op
16 mark per dag en 100 registertonnen bere
kent; dat maakt, daar stoomschepen gemid
deld 700 en zeilschepen 450 registertonnen
bevatten, voor de eerste eene bezuiniging van
450 mark, voor de laatste van 72 mark da
gelijks. Volgens matige berekening zullen
jaarlijks 18,000 schepen met 5/4 millioen regis
tertonnen van het kanaal gebruik maken. De
kanaalgelden zullen 75 pfennig per registerton
bedragen, zoodat een ontvangst van 4.000.000
mark verkregen wordt. De onderhoudskosten
zijn geschat op 2.000.000 mark, zoodat er be
hoorlijk rente gemaakt wordt. Behalve bespa
ring aan tijd en geld, geeft het kanaal ook
veel zekerheid tegen ongevallen. Als men
bedenkt, dat volgens statistieke gegevens jaar
lijks in het Skagerrak 200 schepen veronge
lukken, terwijl het Noord-Oostzeekanaal het
gevaar tot een minimum herleidt, kan men
niet twijfelen of de scheepvaart zal bij
uitsluiting van het Noord Oostzeekanaal
gebruik maken.
Bij de opening van liet Noord-Oostzeekanaal
zullen oorlogsbodems van bijna alle naliën
aanwezig zijn.
Engeland zendt 10 schepen met 171 officieren
en 4300 manschappen ; Italië9 schepen met
180 officieren en 3301 manschappen ; Oosten
rijk 4 schepen niet 52 of'licieren en 1212 man
schappen ; Noord-Amerika l schepen niet 75
officieren en 1-197 manschappen ; Rusland 3
schepen met 7d officieren en 1305 manschap
pen ; Frankrijk 3 schepen niet (>U of'licieren
en 1300 manschappen; Zweden en Noorwegen
5 schepen niet 55 officieren en 075 manschap
pen ; Spanje 3 schepen met 50 officieren en
1232 manschappen ; Denemarken O schepen
met 32 officieren en 370 manschappen ; Neder
land 2 schepen met 25 officieren en -113 man
schappen ; Rumenië2 schepen met 23 officieren
en 400 manschappen; Portugal l schip mol 19
officieren en 410 manschappen en Turkije l
schip met 15 officieren en 300 manschappen.
De vreemde vloten welke zich in de Kieler
bocht zullen verecnigen, bedragen alzoo 53
schepen met een bemanning van S83 officieren
en 10.873 manschappen.
Naar aanleiding der opening van het "N oord
Oostzeekanaal heeft de Kamer van Koop
handel te New-York in eene den 2.1en Mei LI.
gehouden vergadering het volgende besluit
genomen: ..Overwegende, dat liet
NonnlOostzeekanaal, Juni 18s7 begonnen en in
Juni a.s. voor den wereldhandel geopend zal
worden ; overwegende dat het aangelegd is om
zelfs de grootste zeeschepen met on verminderde
vaarsnelheid door te laten en het allen schepen
mogelijk te maken de gevaarlijke vaart om
het Deensche schiereiland en door hei, Ska
gerrak te vermijden, wordt besloten dat
deze kamer de kooplieden te St. Petersburg.
Reval en Riga in Rusland, die te
Koningsbergen, Dantzig, Slettin, Kiel en Hamburg
in Duitschland. die te Londen en Huil :u
Engeland niet deze gebeurtenis waardoor alle
Oostzeehavens beter bereikbaar worden (n
haar verkeer met dat land en andere naties
vergemakkelijkt, hartelijk gelukwenscht. Van
deze overwegingen en besluiten afschrift te
zenden aan de Kamers van Koophandel in
genoemde steden."
Inhoud van verschillende bladen.
Het Handelsblad. 2 Juni. Gebrek aan ver
trouwen" (bij den Raad), ingez. door v d. WallBake.
De Standaard. 7 Juni. Bijdrage tot de kennis
van het calvinistische staatsrecht." I.
Het Centrum. 3 Juni. Ter verantwoording"
(Dr. Schaepman aan de Standmird).
5 Juni. De aangewezen weg" (tot bestrijding van
het socialisme).
6 Juni. Fiiesehe toestanden" (brochure v. d H-trk).
8 Juni. Kieswet en personeel."
De Tijd. l Juni. Gedachten over kiesrecht."
3 Juni. Pinksteren." Het Chineesch-Japansche
vredeatractaat."
l Juni. De Bloem,"'
wijken en daar een staat te vestigen naar
streng socialistische beginselen, dien zij
NieuwAustraliëdoopten. Zij zouden op
maagdelijken bodem het bewijs trachten te leveren
dat een rijk van sociale rechtvaardigheid geen
hersenschim is; in hunne staatsregeling
schreven zij dan ook dat »door een gemeen
schap waarin alle arbeid op het algemeen
welzijn gericht is, zal worden bewezen, dat
onder voorwaarden die het den eenen onmo
gelijk maken om den anderen te lyranisseeren>
en die als eerste plicht van ieder het welzijn
van allen erkent, man en vrouw kunnen
leven in een toestand van geluk en beschaving,
die onbekend zijn in een maatschappij, waarin
niemand zeker is, dat hij of zijn kinderen niet
reeds morgen zullen verhongeren." Met deze
grootsche plannen toog men uit, maar tot
dusver is helaas nog niets van beteekenis ter
verwezenlijking van dit ideaal verricht. Ook
socialisten blijven altijd nog maar onvol
maakte menschen en zoo duurde het niet
lang of er ontstonden twisten, die eindigden
met de afscheiding van 85 kolonisten. Deze
werden wel weer door nieuwe vervangen maar
de nieuwelingen vormden weldra een nieuwe
partij, zoodat er al spoedig niet minder dan
drie partijen in Utopia waren !
Tot groote moeielijkheden gaf vooral aan
leiding de uitvoering van de socialistische
stelling dat ieder op een gelijk deel van het
gezamenlijk arbeidsproduct aanspraak heeft,
onverschillig de hoeveelheid en den aard van
hetgeen hijzelf heeft voortgebracht. De kolo
nisten zegt de berichtgever bewezen
eenerzijds dat dit beginsel in de praktijk nu
juist geen spoorslag is tot intensitven arbeid
en andererzijds dat ook onder de heerschappij
van socialistische leerstellingen de waarheid
blijft gelden dat ieder arbeider zijn loon waard
waard is. Zoo werd de gelijkmatige verdeeling
van het arbeidsproduct een nieuwe bron van
geschillen, tengevolge waarvan opnieuw een
deel der burgers aan liet welslagen der proef
ging wanhopen en naar AiislmUi' terugkeerde.
Bij dit alles kwam nog een andere zaak, die
een buitengewoon ontmoedigenden invloed
had, de omstandigheid namelijk, dat de leider
van de onderneming zich door do regeering
van J'di'ayiiny tot rechter liet benoemen en
zich omringde van ecu politiemacht, niet zoo
zeer voor de zekerheid van de kolonie als wel
voor zijn eigen veiligheid. Toen ontstond
algemeen wantrouwen, men boycotte elkander
zelfs en zoo kwamen weldra de landverhui
zers tot de overtuiging dat -\ii:itir-Aus/>vtlii: j
nooit een arbeidersparadijs worden zou. Velen i B- K- Asscllt!1' (vervol,-).
rdroot het bovendien dat de algeheele out- N e e r l a n d s e h V o l k s b l a d.
De Lomboksche be«
Het Nieuws v. d. Dag.
door X.
3 Juni. Pinksteren."
N. Hot t er d. C r t. 2 Juni.
stuursregeling."
De anti r. N o de r I and er. 3 Juni. Naar aanlei
ding van Int artikel in de t~'t<iiiil<t ir<l over ealvin. en
ultram. politiek." Organisatie" (der katholieken
tegenover de socialisten).
5 Juni. Kerk en politiek."
G Juni Haadselen"(polemiekSAaepman-Kayper.)
7 Juni. «Een aanwinst" (Mr. Heemskerk als re
dacteur van Het Vaandel").
De Maasbode. 2 Juni. Pinksteren", door P. M.
Bots, pr.
Utrechtsen Dagblad, l Juni. De veilig
heidswet"
Het Vaderland. 2, 3, 4 Juni. De (Haagsche)
tram."
8 Juni. Comptabiliteitsvragen." II.
A r n h C t. 3 Juni. Het kantongerecht te Rid
derkerk."
G Juni. School en leger" (Rede van Dam van
Ysselt).
M i d d e l b. C t. 3 Juni. Een huldebetooging"
(Vetter).
N. A r n h. C r t. l Juni. Het nieuwe personeel.''
L i m b. Koerier. C Juni. Gebrek aan ver
trouwen ten schade van den arbeid" (geldbelegging).
l! e c h t v. Allen. G on 7 Juai. D ) slachter
van Lombok generaal Vetter te A.msterdam."
Patrimonium. 8 Juni. De Trade Uniona"
(Inwendige inrichting).
De V o l k s b a u i o r. (NT >,d. 11. K. Volksb ind).
,.Eon sociologische arbeid (vóui of tegen familioloon.)"
De Ilidirale partij III," door A R;> idimij/.en.
Lij lensgosc'Uiedeiiisse'i." uVmsturd. Gjmuentoraad.)
S o c i a a ] Wee k b l a d. l Juni. K-.'ii belang
wekkend bebi^-Ungontwerp II."
De V o l k » s t e m. 8 Juni. De circulaire der
Liberale Vnie."
Het V e n ' o o s c h Weekblad, l Juni. ..'t Is
enkel misverstand." illot X.-blad van Ojsterhout teg ;n
kiesdvvang.)
De Del f l.s che O p m e r k e r. l Juni en de
7. a a n 1. C t. Het personeel" (de zwakke zijde).
D e V o l k s t r i b u u n. l Juni. De
christelijksocialen en de klassenstrij 1."
De Wekker, l Juni. L ler^licbt" djor Mr.
ver
l Juni.
..Pinksterfeest'1.
Kroniei
houding van sterken drank als het ware
staatswet was, en dat de overtreding daarvan w p ('lc b ' a.a VOT°r. (1 <-' l' " '' S <? >' l ^ «
«<1, ,, . . ? , in l n l s t r a t l e. G Juni. ..ItechNtojstaud d;;r
openi werd gestraft met uitzetting uil de kolonie l i);u.e wo.r,.u" (ingezonden, door F.,)
zonder teruggaaf der gestorte bijdragen.
Aldus de oi'iicieck1 iMigolscho berichtgever.
i In hoever hij de oorzaak der mislukking
; juist inziet,, kunnen wij niet beoordeeld!.
/ooveel is echter zeker dat, ook nog andere
dan de bovengenoemde feiten daartoe hebben
i bijgedragen, die de correspondent trouwens
1 zelf' niet verzwijgt, /oo erkent hij Jat de
onderneming zeer roekeloos was op louw gezet,
zóó zelfs (lat helden kolonisten in den beginne
aan hot allornoodigste ontbrak. Voorts werden
hunne plannen zeer tegengewerkt, door do revo
lutionaire beweging in de nabijheid hunner
vestiging. Toon namelijk de kolonisten in
]',/irii/i/nii landden was daar president Gun \'/i!rn
aan het bewind. Deze was hun zeer genegen
en gaf hun zelfs voorschotten in staatspapier.
Maar ijontale* word weldra afgezet on ver
bannen en daardoor kwam tegelijkertijd zijn
steun te vervallen, wat natuurlijk oen zeer
harde slag was voor de toch reeds van alles
ontblootte landverhuizers.
Moe dit zij, zooveel schijnt zeker dat ook
dozo proef als men de onderneming al
thans zoo noemen mag -- weder is mislukt.
: Volgens den berichtgever heeft het nieuwe
bestuur de socialistische beginselen laten varen
en tracht hot van do kolonie te maken wat
l er van te maken valt op de grondslagen l
j onzer oude maatschappij.
Socir.
iminm ui iiiimm MIMI IMI IIIIMIIIII
Sociale,
Vrouwenwerk.
Onder de/en titel heeft mejuffrouw Margaretha
Meijboom een hoekje uitgegeven, bestaands uit
zes schetsen, schetsen met een strekking, en zonder
l pretentie op artistieke waarde. Het geelt een
aanl* .11 1 l-'l': , 1
De lozers van Dt Amatoil'immer zullen, dank
ik, niet be^eeren dat de strijd in zake Jan C.
de Vos veel langer dure ; noch de Redactie er
op gesteld zijn, dat hare ruimte met meer ge
schrijf over dit onderwerp wordt ingenomon. Een
der redacteuren heeft de vriendelijkheid gehad
den lleere Drantsma, ditmaal een meester in
l de rechten, en zijne acht geachte medestanders
j van bescheid te dienen op pene v.-ijze, welke
mijn antwoord overbodig maakt. Ik die van den
prins, laat staan van de negen lettervormen, het
minste kwaad niet wist, noch cenig gevaar van
hunne zijde duchtte, ben. toen ik de pagina
omslaande, plotseling hun ingezonden stuk in
het oog kreeg, niet weinig geschrokken De naam
van den eersten onderteekenaar is slechts in
zoo verre suggestief' als hij aan een theerekhime
doet denken, en derhalve geenszins van
angstwekkcnden iard. ?*laar ik zag in eenige andere
namen herinneringen aan onderscheidene hooze
stukken door mij begaan, en in do ontroering
van dit iitterarisch negenoog verwijtend mij te
zien aanstaren, rezen mij de haren, welke juist
in verscheidene dagen niet waren gekort, lang
zaam te berge. Drop voor drop viel op mijn
dus toegetakelde!! schedel, het gisteren en
eerittiiiiiiiunniiiiMiiiiiiiMiiiiiniiiiiiiiiiiiiinniiiiMiiiiininiinniiiiiinninniti
Weer een Utopia mislukt.
Het Engelsche ministerie van
Buitenlandsche Zaken doet eenigo inleressanle
mededeelingen over oen nieuwe proef om een
sociaal-democralischen staat te grondvesten.
Een zeker aantal Australische arbeiders
namelijk besloten tijdens een ernstige maat
schappelijke depressie naar I'amijuay uit te
genamon indruk, de schrijfster met deze ver- gisteren misdrevene terug, liet was niet slechts
de vergelding voor heden een spoker.d ms ^an
wraaknemingen welke ik mocht meenen dat voor
goed sluimerden, omringde mij in hun ijselijk
koor . . . Edele en voorzichtige zielen, die weleer
klaring haar hoekje te hooren aanbieden : het is
eerlijk werk, en goed bedoeld ; de goede bedoe
ling is misschien de beste eigenschap ervan.
'NVant de raadgevingen, door deze burgeres aan
i haar medeburgers gedaan in vijl' van haar <', op- , ..
i stellen vormen eene morale en action die op niets j zonder protest m een waardig stilzwijgen het
bei minder nederkomt, dan het nemen van comniu- ! toog uwer eigen zonden hebt ter zijde gelogd,
j nistische proeven, in het raam der huidige maat- j gjj doopt, nu een andere middelmatigheid eraan
schappij, waartoe ik vrees, dat wel weinigen zich | te kwam, als het ware eenstemmig uwe
opgewekt zullen gevoelen. Intusschen : Mej. Mey- | pennon m fle jnkt'.
boom durft wat aan. en zit niet vast in den
slender der gewoonte: voor vele lezers mag dus haar
pennovrucht haar nut hebhen.
r. s.
Evenwel mag onze eerbied voor het verhevene
ons niet beletten in te zien, dat dit protest, hoe
grootscüook, nog meer belachelijk dan verheven